Рішення
від 16.02.2021 по справі 440/6381/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 лютого 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/6381/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Костенко Г.В.,

за участю: секретаря судового засідання - Ніценко А.О.,

представників позивача - Мандриченко Л.Л., Головко Л.С.,

представника відповідача - Кривенко Л.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Карлівська районна рада Полтавської області, Відділ освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

04.11.2020 Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України в Полтавській області (надалі - позивач, ГУ ДСНС України у Полтавській області) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області (надалі - відповідач), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Карлівська районна рада Полтавської області, Відділ освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації про застосування до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 22545326) заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

В обґрунтування позовної заяви позивач зазначив, що Карлівським районним сектором Головного управління ДСНС України у Полтавській області проведено позапланову перевірку Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області за адресою: 39530, Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14. У ході перевірки встановлено, що при експлуатації Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів не дотримуються вимоги законодавства у сфері пожежної безпеки, при цьому подальша експлуатація будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09.11.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, а також призначено підготовче засідання, витребувано докази.

Відповідач позов не визнав та у запереченні на позовну заяву (а.с.89-91) зазначив, що відповідачем вживаються всі заходи з метою усунення порушень, зафіксованих в акті №63 від 05.08.2020. Також відповідач посилався на недостатнє фінансування, що призвело до виникнення обумовлених в акті №63 від 05.08.2020 порушень.

01.12.2020 третя особа - Відділ освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації надав до суду письмові пояснення (а.с.122-125), в яких зазначив, що повне закриття закладу освіти призведе до порушення законних прав та інтересів всіх учасників освітнього процесу.

Розгляд справи призначений на 01.12.2020 відкладено до 12:00 22.12.2020.

09.12.2020 позивач надав до суду відповідь на відзив (а.с.141-146), в яких виклав свої спростування доводам відповідача та просив суд застосування до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10 опису виявлених порушень вимог законодавства акта від 05.08.2020 №99.

16.12.2020 позивач надав до суду письмові пояснення (а.с.153-155).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 22.12.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 12:00 19.01.2021

15.02.2021 до суду надійшли письмові пояснення Відділ освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації (а.с.223-225), відповідно до яких розпорядженням Карівської міської ради від 03.02.2021 №23 створено групу та 09.02.2021 здійснено перевірку Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області. В ході перевірки за отриманими матеріалами та інформацією з приписів, комісією підготовлено подання до засідання депутатської комісії з питань бюджету, фінансів, цін, планування та обліку Карлівської міської ради щодо виділення коштів для усунення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.

У судовому засіданні 16.02.2021 представники позивача зазначили, що відповідачем виконано вимоги пунктів №3, №4, №6, №9, №10 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99. У зв`язку з чим, уточнили позовні вимоги, та просили суд застосування до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 5, 6, 7, 8 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

Представник відповідача не заперечував проти задоволення позовних вимог.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Карлівська районна рада Полтавської області, Відділ освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації в судове засідання не з`явилися, будучи належним чином повідомленими про дату, час та місце проведення судового засідання. Неодноразово надавали клопотання про розгляд справи за відсутності представника.

Згідно з частиною третьою статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Частиною першою статті 205 згаданого Кодексу передбачено, що неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно з пунктом першим частини третьої цієї статті якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи викладене, суд вважає за можливе здійснити розгляд справи по суті без участі третіх осіб.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області (код ЄДРПОУ 22545326) зареєстрована як юридична особа (а.с.46).

Відповідно до довідки від 06.10.2020 року №1170, виданої відділом освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації, засновником (власником) Лип`янської ЗОШ I-III ступенів є Карлівська районна рада, яка представляє спільні інтереси територіальної громади району.

20.07.2020 Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області було видано наказ (з основної діяльності) №182 "Про здійснення позапланових перевірок навчальних закладів", яким зокрема було передбачено у період з 27 липня по 05 серпня 2020 року провести позапланову перевірку Лип`янської ЗОШ I-III ступенів за адресою: 39530, Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, з метою контролю за виконанням припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11.01.2020 року №2 (а.с.17-19).

На виконання вимог наказу Головним управлінням ДСНС України у Полтавській області від 20.07.2020 №182, 03.08.2020 було підготовлено посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) за № 112, яке перед початком перевірки 05 серпня 2020 року особисто під підпис було вручено директору Лип`янської ЗОШ I-III ступенів Кривенко Людмилі Володимирівні, що не заперечується відповідачем (а.с.20).

05.08.2020 уповноваженою на перевірку посадовою особою Карлівського районного сектору Головного управління ДСНС України у Полтавській області було здійснено позапланову перевірку Лип`янської ЗОШ I-III ступенів за адресою: 39530, Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14.

05.08.2020 оформлений Акт, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №99 (а.с.21-31) та Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 05.08.2020 року № 63 (а.с.32-34), які 05.08.2020 вручені під підпис директору Лип`янської ЗОШ I-III ступенів Кривенко Людмилі Володимирівні.

Описом виявлених порушень вищезазначеного Акту №99 серед інших порушень зафіксовані порушення вимог пожежної безпеки, які мають місце у будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів за адресою: 39530, Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, а саме:

1) Для облаштування стін коридору 2-го поверху, приміщення 6-класу, 7-класу, психолога, кабінету інформатики №1, №2, обідньої зали, тренажерного залу, стін та стелі кабінету захисту вітчизни, кімнати технічного персоналу будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів застосовані матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки (п. 2.17 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05.03.15 року за № 252/26697, - далі ППБУ );

2) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не обладнана системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей типу СО 3 із мовленнєвим (запис і передача спеціальних текстів) способом оповіщення та з наступною черговістю оповіщення: спочатку обслуговуючого персоналу, а потім усіх інших за спеціальною розробленою черговістю (п. 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 4 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; таблиця Б.2 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

3) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів в достатній мірі не забезпечена вогнегасниками згідно Наказу МВС № 25 від 15.01.2018 року Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників та Наказу МОН від 15.08.2016 № 974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України , а саме: на 1-ому, 2-ому поверсі, у спортивній залі, в обідній залі, повинно бути не менше двох переносних (порошкових, водопінних або водяних) вогнегасників з масою заряду вогнегасної речовини 5 кг і більше, приміщення харчоблоку, кабінет інформатики № 1 , кабінет інформатики № 2, бібліотека де розміщена оргтехніка, повинен мати не менше одного вогнегасника з величиною заряду вогнегасної речовини 3 кг і більше (Наказ МВС № 25 від 15.01.2018 року Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників , Розділ VI, пункт 5 Наказ МОН від 15.08.2016 № 974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України , пункт 8 Розділу VI додатку 2);

4) у кабінеті інформатики № 2, у спортивній залі будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів установлені грати на вікнах не розкриваються, не розсуваються, та не відчиняються ( пункт 2.16, глави 2, розділу III ППБУ);

5) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не забезпечена зовнішнім водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм ДБН В. 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування (Наказ МОН від 15.08.2016 № 974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України пункт 1 розділу VI, ДБН В. 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ) ;

6) не проведено технічне обслуговування вогнегасника що розміщено в кабінеті фізики та хімії будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів, а саме на ВВК-2 закінчено гарантійний термін експлуатації (Наказ МВС №25 від 15.01.2018 року Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників , Розділ III);

7) дерев`яні елементи горищного покриття будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не оброблені засобами вогнезахисту які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності ( пункт 2.5, глави 2, розділу III ППБУ);

8) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не обладнана системою пожежної сигналізації із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів (окрім приміщень для приготування їжі) та системою передавання тривожних сповіщень типу 2 відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ( пункт 1.2, глави 1, розділу V ППБУ, підпункт 7.3, пункту 7, таблиці А.1, додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

9) в будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів в приміщенні учительської положення стрілки індикатора тиску вогнегасника ВП-5 (з) не перебуває в межах робочого діапазону (у зеленому секторі шкали індикатора);

10) евакуаційний вихід, що розміщений в північно-східній частині будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не відчиняється в напрямку виходу з будівлі (пункт 2.27, глави 2, розділу III ППБУ).

Встановлення порушень вимог пожежної безпеки стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом про застосування до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих (з урахуванням уточнень) у пунктах №№ 1, 2, 5, 7, 8 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначаються Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 1 Закону Закон № 877-V, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій (стаття 1 Закону № 877-V).

Згідно зі статтею 5 зазначеного Закону № 877-V, органи державного нагляду (контролю) здійснюють планові заходи з державного нагляду (контролю) за умови письмового повідомлення суб`єкта господарювання про проведення планового заходу не пізніш як за десять днів до дня здійснення цього заходу. Повідомлення надсилається рекомендованим листом та/або за допомогою електронного поштового зв`язку або вручається особисто під розписку керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі.

Відповідно до частини 1 статті 7 Закону № 877-V, для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

Частиною сьомою статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Кодекс цивільного захисту України регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Також статтею 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Так, враховуючи вищезазначені положення нормативно-правових актів, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходів (перевірок), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Матеріали справи свідчать, що в Акті, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, №99 від 05.08.2020 виявлено порушення пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697) затверджено Правила пожежної безпеки в Україні , якими встановлено загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.

Правилами пожежної безпеки в Україні передбачено, зокрема, що Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах (пункт 2). Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4).

Відповідно до вимог пункту 2.17 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні у приміщеннях громадського призначення (крім приміщень, розташованих у будинках V ступеня вогнестійкості), в яких можливе перебування 50 та більше осіб, опорядження (облицювання) стін та стель забороняється з матеріалів з вищою пожежною небезпекою, ніж Г2, В2, Д2, Т2. Для недопущення швидкого поширення полум`я та сильного димоутворювання при пожежі, що може нанести шкоду здоров`ю та загрозу життю людини, матеріали повніші бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати матеріалами груп Г2, В2, Д2, Т2. У разі пожежі і горіння даних будівельних матеріалів з невизначеними показниками виникає загроза для здоров`я і життя людей.

У відзиві відповідач зазначив, що "відповідно до п. 1 Припису №63 від 05.08.2020 року написано листи до Лип`янської сільської ради № 351 від 16.12.2019 та до відділу освіти, молоді та спорту Карлівської районної ради Полтавської області № 91 від 18.11.2020 року, лист Голові Карлівської районної ради №95 від 24.11.2020 року з метою сприяння виділення коштів на обробіток вогнетривкою речовиною стін коридору 2 поверху приміщення основної школи, кабінетів інформатики № 1, № 2 та кабінету психолога, приміщення харчоблоку (обідня зала), тренажерного класу, стін та стелі кабінету Захисту України, кімнати обслуговуючого персоналу, приміщень 6 та 7 класів".

На противагу доводам відповідача, представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області зазначив, що матеріали, які застосовуються для облицювання стін приміщень, повинні мати показники пожежної небезпеки не вищі за нормовані за групами горючості, займистості, димоутворювальної здатності та токсичності продуктів горіння. Якими є дані показники для матеріалів, застосованих для облицювання стін приміщень навчального закладу (МДФ, пластик), наразі невідомо. Дані показники можуть бути визначені в ході натурних випробувань або з документів заводів виробників. Проведення вогнезахисного обробляння шляхом просочування таких матеріалів як МДФ та пластик фактично неможливо, нанесення вогнезахисного покриву (шару вогнезахисної речовини) поверх облицювання, яке виконує декоративні функції, не має сенсу. При цьому навіть у випадку проведення вогнезахисного обробляння знизяться лише показники пожежної небезпеки матеріалу за групами горючості та займистості. При цьому показники пожежної небезпеки за групами димоутворювальної здатності та токсичності продуктів горіння суттєво не зміняться.

Суд зазначає, що сторонами справи не надано до суд доказів усунення порушень пункту 2.17 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні.

Надані Відділом освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації документи не стосуються показників пожежної безпеки будівельних матеріалів, застосованих для облицювання стін, а лише посвідчують їх відповідність вимогам стандартів та технічних умов, та містять інформацію щодо їх показників відповідно санітарних вимог за умови нормальної експлуатації, а не у випадку виникнення пожежі.

Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Матеріали справи містять листи Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів адресовані Відділу освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації, щодо в сприянні усуненні встановлених позаплановим заходом порушень пожежної безпеки.

Суд зазначає, що вказані листи свідчать лише про намір (у майбутньому) вжити заходи щодо усунення зазначеного порушення. Доказів на усунення вказаного порушення до суду не надано.

Відповідно до вимог пункту 1 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 № 974, зареєстрованих у Мін`юсті України 08 вересня 2016р. за № 1229/29359, кожний заклад та установа мають бути забезпечені зовнішнім і внутрішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 "Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування" та ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво").

У своєму відзиві відповідач зазначив наступне "вимоги п. 5 про забезпечення зовнішнім водопостачання будівлі закладу згідно вимог будівельних норм ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування (Наказ МОН від 15.08.2016 року №974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України пункт 1, розділу VI, ДБН В. 2.5 - 74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування не були усунуті так, як зовнішнє пожежогасіння на випадок пожежі здійснюватиметься із водойми, яка знаходиться на відстані 200 метрів від споруди" .

Разом з тим, відповідач не надав жодних документів, які підтверджують те, що пожежна водойма, про яку йде мова, вміщує запас води, необхідний для гасіння пожежі у будівлі навчального закладу (визначається розрахунково), про те, що вона перебуває у технічно справному стані та має відповідний запас води.

Пунктом 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

А відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Матеріали справи містять листи Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів адресовані Відділу освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації та Лип`янській сільській раді, щодо в сприянні усуненні встановлених позаплановим заходом порушень пожежної безпеки.

Суд зазначає, що вказані листи свідчать лише про намір (у майбутньому) вжити заходи щодо усунення зазначених порушень. Доказів на усунення вказаного порушення до суду не надано.

Судом встановлено, що 20.11.2020 з метою перевірки усунення порушень встановлених в ході перевірки проведеної 05.08.2020, позивачем проведено позапланову перевірку дотримання Лип`янівською ЗОШ I-III ступенів законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт від 20.11.2020 №130, копія якого наявна у матеріалах справи (а.с.74-84).

Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 20.11.2020 №130 порушення вимог пожежної безпеки, що мають місце в приміщенні Лип`янівської ЗОШ I-III ступенів, а саме:

1) для облаштування стін коридору 2-го поверху, приміщення 6-класу, 7-класу, психолога, кабінету інформатики №1, №2, обідньої зали, тренажерного залу, стін та стелі кабінету захисту вітчизни, кімнати технічного персоналу будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів застосовані матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки (п. 2.17 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05.03.15 року за № 252/26697, - далі ППБУ);

2) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не обладнана системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей типу СО 3 із мовленнєвим (запис і передача спеціальних текстів) способом оповіщення та з наступною черговістю оповіщення: спочатку обслуговуючого персоналу, а потім усіх інших за спеціальною розробленою черговістю (п. 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 4 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; таблиця Б.2 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

3) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів в достатній мірі не забезпечена вогнегасниками згідно Наказу МВС №25 від 15.01.2018 року Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників та Наказу МОН від 15.08.2016 № 974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України , а саме: на 1-ому, 2-ому поверсі, у спортивній залі, в обідній залі, повинно бути не менше двох переносних (порошкових, водопінних або водяних) вогнегасників з масою заряду вогнегасної речовини 5 кг і більше, приміщення харчоблоку, кабінет інформатики № 1 , кабінет інформатики №2, бібліотека де розміщена оргтехніка, повинен мати не менше одного вогнегасника з величиною заряду вогнегасної речовини 3 кг і більше (Наказ МВС №25 від 15.01.2018 року Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників , Розділ VI, пункт 5 Наказ МОН від 15.08.2016 №974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України , пункт 8 Розділу VI додатку 2);

4) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не забезпечена зовнішнім водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм ДБН В. 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування (Наказ МОН від 15.08.2016 № 974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України пункт 1 розділу VI, ДБН В. 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ) ;

5) не проведено технічне обслуговування вогнегасника що розміщено в кабінеті фізики та хімії будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів, а саме на ВВК-2 закінчено гарантійний термін експлуатації (Наказ МВС № 25 від 15.01.2018 року Про затвердження Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників , Розділ III)

6) дерев`яні елементи горищного покриття будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не оброблені засобами вогнезахисту які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності ( пункт 2.5, глави 2, розділу III ППБУ);

7) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не обладнана системою пожежної сигналізації із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів (окрім приміщень для приготування їжі) та системою передавання тривожних сповіщень типу 2 відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ( пункт 1.2, глави 1, розділу V ППБУ, підпункт 7.3, пункту 7, таблиці А.1, додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

8) в будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів в приміщенні учительської положення стрілки індикатора тиску вогнегасника ВП-5 (з) не перебуває в межах робочого діапазону (у зеленому секторі шкали індикатора);

9) евакуаційний вихід, що розміщений в північно-східній частині будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не відчиняється в напрямку виходу з будівлі (пункт 2.27, глави 2, розділу III ППБУ).

В подальшому, 15.01.2021 з метою перевірки усунення порушень встановлених в ході перевірки проведеної 20.112020, позивачем проведено позапланову перевірку дотримання Лип`янівською ЗОШ I-III ступенів законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт від 15.01.2021 №1, копія якого наявна у матеріалах справи (а.с.185-194).

Перевіркою встановлено та зафіксовано у акті перевірки від 15.01.2021 №1 порушення вимог пожежної безпеки, що мають місце в приміщенні Лип`янівської ЗОШ I-III ступенів, а саме:

1) для облаштування стін коридору 2-го поверху, приміщення 6-класу, 7-класу, психолога, кабінету інформатики №1, №2, обідньої зали, тренажерного залу, стін та стелі кабінету захисту вітчизни, кімнати технічного персоналу будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів застосовані матеріали з невизначеними показниками пожежної небезпеки (п. 2.17 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 року №1417 та зареєстрованих у Мінюсті України 05.03.15 року за №252/26697, - далі ППБУ);

2) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не обладнана системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей типу СО 3 із мовленнєвим (запис і передача спеціальних текстів) способом оповіщення та з наступною черговістю оповіщення: спочатку обслуговуючого персоналу, а потім усіх інших за спеціальною розробленою черговістю (п. 1.2 глави 1 розділу V ППБУ; пункт 4 таблиці Б.1 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ; таблиця Б.2 додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту );

3) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не забезпечена зовнішнім водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм ДБН В. 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування (Наказ МОН від 15.08.2016 №974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України пункт 1 розділу VI, ДБН В. 2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування ) ;

4) дерев`яні елементи горищного покриття будівлі Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не оброблені засобами вогнезахисту які забезпечують I групу вогнезахисної ефективності ( пункт 2.5, глави 2, розділу III ППБУ);

5) будівля Лип`янської ЗОШ I-III ступенів не обладнана системою пожежної сигналізації із застосуванням димових або комбінованих сповіщувачів (окрім приміщень для приготування їжі) та системою передавання тривожних сповіщень типу 2 відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ( пункт 1.2, глави 1, розділу V ППБУ, підпункт 7.3, пункту 7, таблиці А.1, додатку А ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ).

Отже, станом на дату розгляду справи (16.02.2021) відповідачем не виконано вимоги, що зафіксовані у пунктах №№ 1, 2, 5, 7, 8 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

Суд бере до уваги, що встановлені перевіркою порушення наведених вище положень Правил пожежної безпеки в Україні, зумовлюють можливість виникнення пожежі та /або неможливість гасіння пожежі на початковій стадії її виникнення, підвищення протипожежного навантаження, тощо, тобто створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Встановлено, що захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки є доцільним у разі допущення порушень, які реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

У зв`язку із вищевикладеним суд приходить до висновку про необхідність застосування до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 5, 7, 8 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

Відповідно до частини першої статті 372 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні.

З огляду на викладене, суд вважає за можливе встановити Лип`янівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області за адресою: 39530, Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 5, 7, 8 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Полтавській області (вул. М. Бірюзова, буд.26/1, м.Полтава, Полтавська область, 36007, ідентифікаційний код 38610079) до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області (вул.Центральна,14, Лип`янка, Карлівський район, Полтавська область, ідентифікаційний код 22545326), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача: Карлівська районна рада Полтавської області (вул.Полтавський шлях, 85, м.Карлівка, Полтавська область, ідентифікаційний код 21046532), Відділ освіти, молоді та спорту Карлівської районної державної адміністрації (вул.Полтавський шлях, 85, м.Карлівка, Полтавська область, ідентифікаційний код 02145518) про застосування заходів реагування задовольнити повністю.

Застосувати до Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівлі за адресою: Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 5, 7, 8 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

Клопотання позивача про встановлення порядку і способу виконання судового рішення задовольнити.

Встановити Лип`янівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області наступний порядок і спосіб виконання судового рішення - заборонити використання будівлі Лип`янівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Карлівської районної ради Полтавської області за адресою: 39530, Полтавська область, Карлівський район, село Лип`янка, вулиця Центральна, будинок 14, до повного усунення порушень вимог пожежної безпеки, зафіксованих у пунктах №№ 1, 2, 5, 7, 8 опису виявлених порушень вимог законодавства акта, складеного за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, від 05.08.2020 №99.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Другого апеляційного адміністративного суду.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 23 лютого 2021 року.

Головуючий суддя Г.В. Костенко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.02.2021
Оприлюднено25.02.2021
Номер документу95069740
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/6381/20

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 08.06.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 23.04.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 30.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 16.02.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Рішення від 16.02.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 22.12.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Г.В. Костенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні