Постанова
від 16.02.2021 по справі 914/2033/18
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"16" лютого 2021 р. Справа №914/2033/18

Західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Галушко Н.А.

суддів Желіка М.Б.

Орищин Г.В.

секретар судового засідання - Олійник Н.Б.

за участю представників учасників процесу:

від позивача - Самолюк М.В.;

від відповідача - Олексин Т.Т. - адвокат, Бобко В.М. - голова ОСББ;

від третіх осіб - не з`явилися;

розглянувши апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009" від 02.12.20 (вх № ЗАГС 01-05/3536/20 від 02.12.2020)

на рішення Господарського суду Львівської області від 27.10.2020

у справі №914/2033/18

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Сільпо-Фуд", м. Київ

до відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009", м. Львів

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача-1 ОСОБА_1 , м. Львів

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача-2 ОСОБА_2 , с. Виннички, Пустомитівський район, Львівська область,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача 3 ОСОБА_3 , м. Львів

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача-4 Сихівська районна адміністрація, м. Львів

про зобов`язання здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог і рішень суду першої інстанції та постанови Верховного Суду.

На розгляд Господарського суду Львівської області заявлено позовні вимоги ТОВ Сільпо-Фуд до відповідача Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Червона калина 2009 про зобов`язання ОСББ Червона Калина 2009 здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів з території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: м.Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі Сільпо ТОВ СІЛЬПО-ФУД , розташованого у будівлі ТРЦ ВАМ ТОВ Пам`ять за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, 62 на територію біля будинку №64 по проспекту Червоної Калини, в м.Львові визначену у Генеральному плані План благоустрою М 1:500 будинку №64 по пр.Червоної Калини у м.Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд під №7, господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 20.06.2019 у справі № 914/2033/18 позов задоволено частково. Зобов`язано ОСББ "Червона Калина 2009" здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів з території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: м. Львів, пр. Червоної Калини, буд. 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі "Сільпо" ТОВ "СІЛЬПО-ФУД", розташованого у будівлі ТРЦ "ВАМ" ТОВ "Пам`ять" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62 на іншу територію, згідно вимог чинного законодавства України.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2019 апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009" залишено без задоволення, а рішення Господарського суду Львівської області від 20.06.2019р. у справі №914/2033/18 - залишено без змін.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 26.11.2019 касаційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009" задоволено частково, постанову Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2019 та рішення Господарського суду Львівської області від 20.06.2019 у справі №914/2033/18 скасовано, а справу направлено на новий розгляд до Господарського суду Львівської області.

Зокрема судом касаційної інстанції зазначено, що задовольняючи позов та зобов`язуючи відповідача здійснити переміщення контейнерів зі спірної території на іншу територію, згідно вимог чинного законодавства України, судом не враховано положення Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" , Закону України "Про благоустрій населених пунктів" та Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" і того, що спірні контейнери мають бути розміщені не на будь-якій іншій території, а на спеціально відведеній території, в даному випадку відповідно зазначеній у Генеральному плані "План благоустрою", М1:500 будинок №64 по пр. Червоної Калини, м.Львів та прилеглій території, II Експлікація будинків та споруд під №7, господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

У постанові Верховного Суду також зазначено, що судом не було достеменно з`ясовано обставини щодо місця розміщення спірного контейнерного майданчика до виникнення спору між сторонами, яке розміщення контейнерного майданчика було встановлено у проектній документації до будинку 64, як і не з`ясовано право відповідача вчиняти дії щодо спірного об`єкту, зважаючи на порядок розміщення контейнерних майданчиків встановлений законодавством, з урахуванням предмету і підстав позову.

Також, колегія суддів Верховного суду зазначила, що зобов`язуючи відповідача перемістити спірні контейнери на іншу територію, суд не врахував, що у позові ТОВ "Сільпо-Фуд" просило суд зобов`язати відповідача перемістити контейнери на територію біля будинку №64 визначену у Генеральному плані "План благоустрою" (згідно вимог позову), а також не було взято до уваги докази щодо розміщення контейнерного майданчика у Генеральному плані "План благоустрою" М1:500 будинку №64 по проспекту Червоної Калини, м.Львів.

Окрім того, Верховний суд прийшов до висновку, що судом не враховано, що в акті від 20.07.2018, складеному представниками ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області за участі представників сторін, не було встановлено порушень вимог розміщення контейнерного майданчика, а зафіксовано лише фактичне розміщення спірного контейнерного майданчика.

Водночас, як зазначає Верховний суд, суд першої інстанції, розглядаючи спір та вказуючи на порушення п.2.8. Санітарних норм та неналежне розміщення контейнерного майданчика, не врахував, що положеннями п. 2.10. цих норм передбачено можливість зміни розташування контейнерного майданчика, у випадку відсутності можливості розмістити контейнери відповідно до вимог вказаних норм, саме комісією за участю посадових осіб спеціально уповноважених органів містобудування та архітектури і державної санітарно-епідеміологічної служби, а також представників балансоутримувача будинку та органу самоорганізації населення.

Як вказав суд касаційної інстанції, такий порядок не враховано судом першої інстанції, з урахуванням також і відсутності права відповідача самовільно, без відповідних погоджень, переміщати спірні контейнера.

Рішенням Господарського суду Львівської області від 27.10.20 у справі №914/2033/18 позов задоволено. Зобов`язано Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Червона калина 2009 здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів з території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, будинок 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі Сільпо Товариства з обмеженою відповідальністю Сільпо-Фуд , розташованого у будівлі ТЦ ВАМ Товариства з обмеженою відповідальністю Пам`ять за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, будинок 62 на територію біля будинку 64 по проспекту Червоної Калини в місті Львові, визначену у Генеральному плані План благоустрою М 1:500 будинку №64 по проспекту Червоної Калини у м.Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд під №7, господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

Рішення суду мотивовано тим, що за наявності у багатоквартирному будинку (м.Львів, пр. Червоної Калини, 64 ) господарського майданчику площею 9,0 м.кв., самовільне розташування контейнерного майданчику на території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі Сільпо ТОВ Сільпо-Фуд , розташованого у будівлі ТРЦ ВАМ ТОВ Пам`ять за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 62 - за ініціативи відповідача є таким, що суперечить вимогам чинного законодавства України. Переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів (контейнерного майданчика) призвели до порушення пункту 2.8. Санітарних норм. Позивач правомірно просить зобов`язати відповідача здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів від приміщення позивача.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги та узагальнені доводи особи, яка подала апеляційну скаргу.

Об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009" подано апеляційну скаргу від 02.12.20 (вх № ЗАГС 01-05/3536/20 від 02.12.2020), в якій просить скасувати рішення господарського суду Львівської області від 27.10.2020 у справі №914/2033/18, прийняти нове рішення, яким відмовити у позові ТОВ "Сільпо-Фуд" до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009" про зобов"язання ОСББ "Червона калина 2009" здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів з території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11,12,14,15,17,18,19 за адресою:м. Львів, пр. Червоної Калини, 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд", розташованого у будівлі ТЦ "ВАМ" ТОВ "Пам`ять" за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, будинок 62 на територію біля будинку 64 по проспекту Червоної Калини в місті Львові, визначену у Генеральному плані "План благоустрою" М 1:500 будинку №64 по пр. Червоної Калини у м. Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд під №7, господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

Зокрема, скаржник вважає, що рішення суду ухвалене з неправильним застосуванням до спірних правовідносин норм матеріального права та з порушенням норм процесуального права.

Скаржник зазначає, що всупереч постанові Верховного Суду у даній справі, при новому розгляді справи суд не здійснив повне і всебічне з`ясуваання обставин, що мають значення для правильного вирішення спору у цій справі, не дослідив належним чином докази, наявні в матеріалах справи, не надав обгрунтованої оцінки аргументам скаржника, наданих як підставу заперечення проти позовних вимог.

На думку скаржника, обраний позивачем спосіб захисту права не відповідає закону, прямо суперечить положенням п.п.7.1.7 п.7 Правил благоустрою міста Львова, затв. 21.04.2011 ухвалою Львівської міської ради №376 та п.3.6.6 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій , затв. Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2011 №76, які підлягають застосуванню до спірних правовідносин, оскільки відстань від господарського майданчика до вікон та дверей, під`їздів житлового будинку №64 по проспекту Червоної Калини у м.Львові та розташованого у подвір`ї цього будинку дитячого майданчика становить менше 20 м, в тому числі 7,5 м та 12 м до вікон та дверей житлового будинку.

Скаржник вважає, що розташуванням контейнерного майданчика відповідачем не порушено прав позивача та третіх осіб, на стороні позивача, оскільки нежитлове офісне приміщення позивача не підпадає під вимоги Правил благоустрою міста Львова, затв. 21.04.2011 ухвалою Львівської міської ради №376 та п.3.6.6 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій , затв. Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2011 №76, місцерозташування контейнерного майданчика відповідає вимогам чинного законодавства України.

Також, скаржник звертає увагу суду на те, що іншого місця для розташування контейнерного майданчика та контейнерів для збирання твердих побутових відходів на власній території відповідача не має, так само, як і будь-якого документа, виданого уповноваженим державним органом, який би зобов`язував відповідача розташувати останні у визначеному місці та зазначив, що на вказаній ділянці розміщений турнік для господарських цілей - 1 шт. (згідно таблиці - III Відомості об`ємів робіт, елементів благоустрою і озеленення).

Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи.

ТОВ Сільпо-Фуд подано відзив на апеляційну скаргу, в якому просить рішення суду у даній справі залишити без змін, апеляційну скаргу без задоволення, посилаючись на те, що судом першої інстанції не допущено будь-яких порушень процесуального законодавства, які б могли вплинути на прийняття законного та справедливого рішення. Апеляційна скарга є необгрунтованою, не підлягає задоволенню та зводиться до заперечення наявності господарських правовідносин між сторонами.

Позивач не згідний з діями скаржника щодо розміщення контейнерів для накопичення ТПВ, розміщення яких грубо порушує державні санітарні норми та правила, чинні норми законодавства України.

Позивач, зокрема, зазначив, що місце розташування контейнерів для вивозу твердих побутових відходів визначено, затверджено та відведено для будинку 64 по проспекту Червоної Калини у місті Львові Проектом на будинок 64 та прибудинкову територію за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, який було прийнято в експлуатацію відповідними державним органами у відповідності до Генерального плану План благоустрою М1:500 будинку 64 по проспекту Червоної Калини у місті Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд під №7, господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

За твердженням позивача, з моменту створення ОСББ Червона Калина 2009 і по квітень 2018 року відповідач мав зовсім інше місце розташування контейнерних майданчиків для вивозу твердих побутових відходів, яке влаштовувало мешканців ОСББ та не створювало незручностей для позивача.

Натомість, як зазначає позивач, відповідачем самовільно без відповідних погоджень та порушуючи Державні санітарні норми та правила утримання територій населених місць, ДБН В.2.2-9:2018, ДСТУ-НББ.2.2.-7, було здійснено переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів з території біля будинку по проспекту Червоної Калини, 64 на територію до нежитлових приміщень позначених цифрами 11,12,14.15,16,17.18,19 за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 64 та до території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі Сільпо ТзОВ Сільпо-Фуд , розташованого у будівлі ТРЦ ВАМ ТзОВ Пам`ять за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 62.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 07.12.2020 поновлено пропущений строк на апеляційне оскарження рішення суду, відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою та призначено до розгляду справу № 914/1410/20 на 21.12.2020.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 21.12.2020 відкладено розгляд справи на 02.02.2021 та в судовому засіданні 02.02.2021 оголошено перерву до 16.02.2021.

Представники сторін та треті особи в судових засіданнях 21.12.2020 та 02.02.2021 виклали доводи та заперечення щодо вимог апеляційної скарги.

Треті особи в судове засідання 16.02.2021 не з`явилися, про причини неявки суд не повідомили, хоча належним чином були повідомлені про дату, час та місце розгляду справи, розгляд справи відкладався та в судовому засіданні оголошувалась перерва для можливості учасникам процесу надати усі необхідні пояснення та аргументи щодо суті спору.

Оскільки неявка третіх осіб не перешкоджає розгляду справи, участь в судовому засіданні останніх обов`язковою не визнавалась, судова колегія прийшла до висновку про розгляд апеляційної скарги без участі представників третіх осіб.

Відповідно до ст.240 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 16.02.2021 оголошено вступну та резолютивну частини постанови Західного апеляційного господарського суду.

Обставини справи.

ТОВ Сільпо-Фуд є орендарем нежитлового приміщення в ТЦ ВАМ за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 62.

16.04.2018 ОСББ "Червона Калина 2009" здійснило переміщення контейнерів для вивозу ТПВ з території біля будинку по проспекту Червоної Калини, 64 до території навпроти входу у приміщення офісу ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд", розташованого у будівлі ТРЦ "ВАМ" ТОВ "Пам`ять" за адресою: м. Львів, проспект Червоної Калини, 62.

26.04.2018 позивач направив скаргу за № 372/06 на неправомірні дії по встановленню контейнерів ТПВ перед входом офісу ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд" в Управління державного нагляду за додержанням санітарного законодавства ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області, Сихівську РА Львівської міської ради, ПАТ "Львівобленерго", ТОВ "Пам`ять", ТОВ "ДВ "ЕКОСВІТ" та ОСББ "Червона Калина 2009". За скаргою позивача не вчинено відповідних дій та не надано відповідей.

20.07.2018 позивачем направлено лист №537/06 начальнику ГУ Держпродспоживслужби у Львівській області з вимогою проведення позапланової перевірки відповідача щодо порушення державних санітарних норм та правил утримання територій населених місць про неналежне встановлення контейнерного майданчика для твердих побутових відходів та притягнути винних осіб до відповідальності.

20.07.2018 головним спеціалістом відділу державного нагляду за дотриманням санітарного законодавства Львівського міського управління ГУДПСЛ у Львівській області Гармадій О.Ю., головним спеціалістом ВЖГ Сихівської РДА Фостій З.В., головним спеціалістом Сихівської РДА Кисіль Г.М., у присутності директора з адміністративної діяльності ЗРУМ "Сільпо" ТОВ "Сільпо-Фуд" Шеренговського В.М., головного юрисконсульта ТОВ "Сільпо-Фуд" Колодія О.В., голови правління ОСББ "Червона Калина 2009" Бобко В.М., члена правління ОСББ "Червона Калина 2009" Козинець Г.М. складено акт комісійного обстеження з приводу встановлення контейнерного майданчика для ТПВ на приватній території ОСББ "Червона Калина 2009", яка межує з будівлею ТРЦ "ВАМ" ТОВ "Сільпо-Фуд". У вказаному акті встановлено, що відстань від стіни будівлі ТРЦ "ВАМ" до контейнерного майданчика становить 10,50 м.

З огляду на вищенаведені обставини, позивач звернувся з позовом про зобов`язання ОСББ Червона Калина 2009 здійснити переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів з території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі Сільпо ТзОВ СІЛЬПО-ФУД , розташованого у будівлі ТРЦ ВАМ ТзОВ Пам`ять за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 62 на територію біля будинку №64 по проспекту Червоної Калини, в місті Львові, визначену у Генеральному плані План благоустрою М1:500 будинку №64 по проспекту Червоної Калини у місті Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд під №7, господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

Норми права та мотиви, якими керується суд апеляційної інстанції при прийнятті постанови та висновки суду за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до положень статті 16 Цивільного кодексу України та статті 20 Господарського кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

За приписами статті 4 Господарського процесуального кодексу України , право на звернення до господарського суду в установленому цим Кодексом порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

Завданням суду при здійсненні правосуддя, в силу статті 2 Закону України Про судоустрій і статус суддів є, зокрема, забезпечення кожному права на справедливий суд та повагу до інших прав і свобод, гарантованих Конституцією і законами України, а також міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

За змістом положень вказаних норм, розпорядження своїм правом на захист є диспозитивною нормою цивільного законодавства, яке полягає у наданні особі, яка вважає свої права порушеними, невизнаними або оспорюваними, можливості застосувати способи захисту, визначені законом або договором.

Під захистом права розуміється державно-примусова діяльність, спрямована на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин та забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередньо мету, якої прагне досягнути суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинене порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.

Матеріально-правовий аспект захисту цивільних прав та інтересів насамперед полягає в з`ясуванні, чи має особа таке право або інтерес та чи були вони порушені або було необхідним їх правове визначення При цьому, предметом позову є матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою - посилання на належне йому право, юридичні факти, що призвели до порушення цього права, та правове обґрунтування необхідності його захисту.

Згідно із статтею 4 Закону України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення громадяни мають право, зокрема, на безпечні для здоров`я і життя харчові продукти, питну воду, умови праці, навчання, виховання, побуту, відпочинку та навколишнє природне середовище.

Статтями 15 , 19 , 22 Закону України Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення встановлені вимоги до атмосферного повітря в населених пунктах, до жилих приміщень, в т.ч. зобов`язання підприємств, установ, організацій утримувати надані в користування чи належні їм на праві власності земельні ділянки, споруди будь-якого призначення, території відповідно до вимог санітарних норм.

Згідно із пунктом "а" статті 14 Закону України Про відходи , громадяни України, іноземці та особи без громадянства у сфері поводження з відходами мають право на безпечні для їх життя та здоров`я умови при здійсненні операцій щодо поводження з відходами.

Відповідно до частини 6 статті 35-1 Закону України Про відходи , житлові масиви і внутрішньодворові території, дороги загального користування та інші об`єкти благоустрою населених пунктів, а також місця проведення масових заходів обладнуються контейнерними майданчиками, урнами для побутових відходів.

Пунктами 1, 3 статті 7 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку визначено, що співвласники багатоквартирного будинку зобов`язані: забезпечувати належне утримання та належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна багатоквартирного будинку; використовувати спільне майно багатоквартирного будинку за призначенням; додержуватися вимог правил утримання багатоквартирного будинку і прибудинкової території, правил пожежної безпеки, санітарних норм .

Відповідно до пункту 1.2. Державних санітарних норм та правил утримання, територій населених місць (надалі - Санітарні норми), зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.04.2011р. за №457/19195, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 №145 , Санітарні норми встановлюють вимоги до санітарного очищення територій населених місць, а також правила виконання робіт з належного прибирання об`єктів благоустрою та державного санітарно-епідеміологічного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів і поводження з відходами.

Державні санітарні норми та правила утримання територій населених місць, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05 квітня 2011 року за №457/19195, затверджені наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 №145 встановлюють вимоги до санітарного очищення територій населених місць, а також правила виконання робіт з належного прибирання об`єктів благоустрою та державного санітарно-епідеміологічного нагляду у сфері благоустрою населених пунктів і поводження з відходами.

Пунктом 1.3 Санітарних норм передбачено, що дія Санітарних норм поширюється на відносини, що виникають у сфері благоустрою населених пунктів та поводження з відходами, та вони є обов`язковими для виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування і громадянами.

Згідно із пунктом 2.6 Санітарних норм, у разі застосування планово-подвірної системи збирання побутових відходів на об`єктах благоустрою населених пунктів мають бути виділені спеціально обладнані майданчики для розміщення контейнерів для зберігання побутових відходів (контейнерні майданчики) із зручними під`їздами для сміттєвозів.

Відповідно до пункту 2.7. Санітарних норм контейнерні майданчики повинні мати водонепроникне тверде покриття та бути обладнані навісами, огорожею та ізольовані від об`єктів обслуговування населення, господарських дворів і магістральних вулиць смугою зелених насаджень шириною не менше 1,5 м, не повинні бути прохідними для пішоходів і транзитного руху транспорту.

Пунктом 2.8. Санітарних норм передбачено, що контейнерні майданчики повинні бути віддалені від меж земельних ділянок навчальних та лікувально-профілактичних закладів, стін житлових та громадських будівель і споруд, майданчиків для ігор дітей та відпочинку населення на відстань не менше 20 м.

Згідно із пунктом 2.9 Санітарних норм, місця розташування контейнерних майданчиків на об`єктах благоустрою населених пунктів визначаються у складі проектів будівництва житлових і громадських будівель і споруд, а для території садибної забудови - у складі проектів детальних планів цих територій.

Вимоги, які необхідно враховувати під час проектування, будівництва та утримання контейнерних майданчиків, встановлено національним стандартом ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 "Настанова з улаштування контейнерних майданчиків", затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 22.10.2013 №506 (далі- ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013).

Згідно із пунктом 3.2. ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 контейнерні майданчики - спеціально обладнані майданчики для розміщення контейнерів для зберігання побутових відходів із зручними під`їздами для спеціально обладнаних транспортних засобів.

Пунктом 4.4. ДСТУ-Н Б Б.2.2-7:2013 встановлено, що місця розміщення контейнерних майданчиків на об`єктах благоустрою населених пунктів визначаються у складі проектів будівництва житлових і громадських будівель і споруд, а для території садибної забудови - у складі проектів детальних планів цих територій.

Згідно статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту. На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану. У складі генерального плану населеного пункту може розроблятися план зонування території цього населеного пункту. План зонування території може розроблятися і як окрема містобудівна документація після затвердження генерального плану. Генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів. Зміни до генерального плану населеного пункту можуть вноситися не частіше, ніж один раз на п`ять років. Такі зміни вносяться органом місцевого самоврядування, який затверджував генеральний план населеного пункту.

Як вбачається із матеріалів справи, в Генеральному плані при проектуванні будинку №64 по проспекту Червоної Калини у місті Львові не зазначено такого місця як контейнерний майданчик . Однак, проектом на будинок 64 та прибудинкову територію за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, який було прийнято в експлуатацію відповідними державним органами у відповідності до Генерального плану План благоустрою М1:500 будинку №64 по проспекту Червоної Калини у місті Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд, під №7 передбачено господарський майданчик, площею 9,0 м.кв та не визначено мети призначення цього господарського майданчика.

З огляду на встановлені вищенаведені обставини, правомірним є висновок суду першої інстанції, що за наявності у багатоквартирному будинку (м.Львів, пр. Червоної Калини, 64 ) господарського майданчику, площею 9,0 м.кв., самовільне розташування контейнерного майданчику на території біля нежитлових приміщень позначених цифрами 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19 за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 64 та території навпроти входу у приміщення офісу Західного регіонального управління мережі Сільпо ТзОВ Сільпо-Фуд , розташованого у будівлі ТРЦ ВАМ ТОВ Пам`ять за адресою: місто Львів, проспект Червоної Калини, 62 - за ініціативи відповідача є таким, що суперечить вимогам чинного законодавства України.

Також, судом встановлено та не заперечується скаржником, що до переміщення контейнерних майданчиків на спірну територію, вони перебували поза межами території Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Червона Калина 2009 визначеної у Генеральному плані План благоустрою М1:500 будинку №64 та прилеглої території.

Відповідно до п.2.10. Санітарних норм, у виняткових випадках у районах забудови, що склалася, де немає можливості дотримання відстаней, зазначених у п.2.8. Санітарних норм, місця розташування контейнерних майданчиків встановлюються комісією за участю посадових осіб спеціально уповноважених органів містобудування і архітектури, державної санітарно-епідеміологічної служби, а також представників балансоутримувача будинку та органу самоорганізації населення.

Комісією складається акт довільної форми щодо місця розташування контейнерного майданчика, який підписується всіма членами комісії у чотирьох примірниках для кожної із сторін.

Відповідно до пункту 7.1.8 Правил благоустрою міста Львова, затверджених ухвалою Львівської міської ради №376 від 21.04.2011, у разі неможливості дотримання зазначених вимог контейнери для твердих побутових відходів встановлюються на відстані, яка визначається міжвідомчою комісією (за участю районного архітектора, уповноважених представників санітарно-епідеміологічних служб та управління з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення, громадських та житлово-експлуатаційних організацій).

Отже, у випадку існування обставин, що передбачені п.2.8. Санітарних норм та пунктом 7.1.8. Правил благоустрою міста Львова, прийняття рішення щодо встановлення іншого місця розташування контейнерних майданчиків належить до виключної компетенції комісії, створеної у відповідності до вказаних норм.

З огляду на вищенаведене, судова колегія вважає за потрібне зазначити про можливість перенесення скаржником контейнерних майданчиків в інше місцерозташування, однак таке місцерозташування повинно бути узгоджене з уповноваженою особою (міжвідомчою комісією).

В матеріалах справи міститься клопотання ОСББ Червона калина 2009 від 04.10.2019 № 59 адресоване Голові Сихівської районної адміністрації Львівської міської ради з проханням визначити місце розташування контейнерного майданчика у порядку передбаченому законодавством.

Вказане клопотання подане після ухвалення рішення Господарського суду Львівської області від 20.06.2019 та постанови Західного апеляційного господарського суду від 17.09.2019 у даній справі. Однак, в матеріалах справи відсутні докази, які підтверджують результат розгляду вказаного клопотання від 04.10.2019 № 59.

Відповідно до пункту 6 частини 1статті 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до віддання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить вирішення питань збирання, транспортування, утилізація та знешкодження побутових відходів.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" елементами (частинами) об`єктів благоустрою серед іншого є будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів.

Згідно із ст. 20 Закону України Про благоустрій населених пунктів організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо благоустрою території певного населеного пункту є обов`язковим для виконання розміщеними на цій території підприємствами, установами, організаціями та громадянами, які на ній проживають.

Як зазначалось вище, Генеральним планом План благоустрою М1:500 будинку №64 по проспекту Червоної Калини у м.Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд, під №7 передбачено господарський майданчик, площею 9,0 м.кв.

Листом № 34-345 від 17.01.2019 Сихівська районна адміністрація Львівської міської ради повідомила, що місце розташування контейнерного майданчика було визначено при проектуванні будинку в Генеральному плані та районною адміністрацією не видавалося розпорядження щодо розташування контейнерного майданчику на проспекті Червоної Калини, 64.

Отже, судова колегія зазначає, що самовільне розміщення контейнерного майданчику в межах власної території, яка навіть належить на праві власності на земельну ділянку, має узгоджуватись з положеннями законодавства, і зокрема ст. 319 ЦК України, відповідно до якої власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.

Враховуючи викладене, судова колегія погоджується із висновком суду першої інстанції та матеріалами справи підтверджується самовільне розміщення та облаштування контейнерів для вивозу твердих побутових відходів (контейнерний майданчик) на відстані 10,5 м від стіни будівлі ТЦ ВАМ ТОВ Сільпо-Фуд , в межах земельної ділянки, що належить ОСББ Червона калина 2009 без узгодження із уповноваженим органом.

Тобто, дії відповідача щодо переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів (контейнерного майданчика) призвели до порушення пункту 2.8. Санітарних норм, оскільки контейнерний майданчик самовільно було розміщено та облаштовано відповідачем на відстані меншій ніж 20 метрів від приміщення для ведення підприємницької діяльності позивача, що свідчить про порушення відповідачем законних прав позивача, що підтверджується актом комісійного обстеження з приводу встановлення контейнерного майданчика для ТПВ на приватній території ОСББ "Червона Калина 2009", яка межує з будівлею ТРЦ "ВАМ" ТОВ "Сільпо-Фуд" від 20.07.2018.

Щодо твердження скаржника, що обраний спосіб захисту позивача прямо суперечить положенням п.п.7.1.7 п.7 Правил благоустрою міста Львова, затв. 21.04.2011 ухвалою Львівської міської ради №376 та п.3.6.6 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій , затв. Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2011 №76, які, на думку скаржника, підлягають застосуванню до спірних правовідносин, судова колегія зазначає, що, враховуючи викладене вище, оскільки у разі задоволення позову обраний позивачем спосіб захисту права призведе до відновлення вказаного права, судова колегія прийшла до висновку, що обраний позивачем спосіб захисту права з огляду на приписи ст.16 ЦК України відповідає встановленим законом способам захисту цивільних прав та інтересів.

Зазначене спростовує твердження скаржника, що обраний спосіб захисту позивача прямо суперечить положенням п.п.7.1.7 п.7 Правил благоустрою міста Львова, затв. 21.04.2011 ухвалою Львівської міської ради №376 та п.3.6.6 Правил утримання жилих будинків та прибудинкових територій , затв. Наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2011 №76, які, на дамку скаржника, підлягають застосуванню до спірних правовідносин.

Відповідно до ст.73 ГПК України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обгрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи

Згідно із п.1 ст.76 ГПК України суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.

Відповідно до ст.86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Оскільки, у відповідності до Генерального плану План благоустрою М1:500 будинку №64 по проспекту Червоної Калини у м.Львові та прилеглої території, II Експлікація будинків та споруд, під №7 передбачено лише господарський майданчик, площею 9,0 м.кв та уповноваженим органом не визначено іншого місця розташування контейнерного майданчика для відповідача, правомірним є висновок суду першої інстанції, що позовна вимога до Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Червона калина 2009 є обгрунтована, підтверджена матеріалами справи та підлягає задоволенню. Судове рішення призведе до усунення порушень прав позивача, за захистом яких він звернувся з підстав, визначених у позовній заяві.

Доводи, наведені скаржником в апеляційній скарзі, не спростовують висновків суду першої інстанції.

Твердження скаржника, що в матеріалах справи відсутні будь-які висновки держсанітарної служби, держспоживслужби, інших компетентних державних органів, які б свідчили про антисанітарний стан території на якій облаштовано відповідачем контейнерний майданчик, не беруться судом до уваги, оскільки саме переміщення контейнерів для вивозу твердих побутових відходів з території біля будинку по проспекту Червоної Калини, 64 на відстань 10,5 м від стіни будівлі ТЦ ВАМ ТОВ Сільпо-Фуд , за адресою: м.Львів, проспект Червоної Калини, 62 без рішення уповноваженого органу призвело до порушення пункту 2.8 Санітарних норм та прав позивача.

У відповідності до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

З урахуванням вищенаведеного, колегія суддів Західного апеляційного господарського суду вважає рішення місцевого господарського суду таким, що прийняте з правильним застосуванням норм матеріального та дотриманням норм процесуального права, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги та скасування оскаржуваного рішення не вбачає.

Відповідно до ст.129 ГПК України судовий збір за перегляд рішення в апеляційному порядку покладається на скаржника.

Керуючись ст.ст. 129 , 269 , 270 , 273 , 275 , 276 , 282 , 284 ГПК України ,

Західний апеляційний господарський суд ПОСТАНОВИВ :

1.Рішення Господарського суду Львівської області від 20.06.2019 у справі № 914/2033/18 залишити без змін, апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Червона калина 2009" від 02.12.20 (вх № ЗАГС 01-05/3536/20 від 02.12.2020) без задоволення.

2.Судовий збір за розгляд апеляційної скарги залишити за скаржником.

3.Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду в порядку і строки встановлені ст.ст. 287 , 288 ГПК України .

Повний текст постанови складено та підписано 01.03.2021.

Головуючий суддя Галушко Н.А.

суддя Желік М.Б.

суддя Орищин Г.В.

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення16.02.2021
Оприлюднено01.03.2021
Номер документу95197775
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —914/2033/18

Постанова від 26.05.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Огороднік К.М.

Постанова від 16.02.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 02.02.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 21.12.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Ухвала від 07.12.2020

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Галушко Наталія Анатоліївна

Рішення від 27.10.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 17.09.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 10.09.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

Ухвала від 20.08.2020

Господарське

Господарський суд Львівської області

Петрашко М.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні