ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
01 березня 2021 року Справа № 804/14971/15
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі заяву Управління Державної казначейської служби України у Печерському районі м. Києва про заміну боржника у виконавчому листі по справі № 804/14971/15 за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат до Офісу великих платників Державної фіскальної служби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Альтсервіс , про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
ВСТАНОВИВ:
1. У провадженні Дніпропетровського окружного адміністративного суду перебувала адміністративна справа № 804/14971/15 за адміністративним позовом Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат до Офісу великих платників Державної фіскальної служби, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю Альтсервіс , про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення.
2. Постановою суду від 02.10.2019 № 804/14971/15 адміністративний позов Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат задоволено повністю, суд:
- визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення від 07.04.2015 № 0000154603, прийняте Спеціалізованою державною податковою інспекцією з обслуговування великих платників у м. Дніпропетровську Міжрегіонального головного управління ДФС;
- стягнув на користь Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 19174,01 грн.
3. 22.02.2021 засобами поштового зв`язку до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла заява Управління Державної казначейської служби України у Печерському районі м. Києва про заміну боржника у виконавчому листі по справі № 804/14971/15 з Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби на його правонаступника - Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 43968079).
4. Ухвалою від 23.02.2021 заяву призначено до розгляду у судовому засіданні 26.02.2021.
5. У судове засідання, призначене на 26.02.2021, сторони не прибули, розгляд заяви відкладено для належного повідомлення учасників справи та заінтересованих осіб до 01.03.2021.
6. 26.02.2021 та 01.03.2021 позивач направив заяви про розгляд клопотання за його відсутності.
7. У судове засідання 01.03.2021 учасники справи не прибули, що за приписами статті 379 КАС України не перешкоджає розгляду заяви, оскільки учасники справи належним чином повідомлені про дату та час розгляду заяви.
8. Вирішуючи заяву про заміну боржника у виконавчому листі, суд виходить із наступного.
9. Згідно положень частини першої статті 379 КАС України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за поданням державного виконавця або за заявою заінтересованої особи суд, який розглядав справу як суд першої інстанції, замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником.
10. Частиною четвертою статті 379 КАС України встановлено, що положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.
11. На виконання рішення суду від 02.10.2019 у справі № 804/14971/15 виготовлено виконавчий лист щодо стягнення на користь Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за рахунок бюджетних асигнувань Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби понесених судових витрат на сплату судового збору у розмірі 19174,01 грн.
12. Боржником у виконавчому листі визначено Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби (код ЄДРПОУ 39440996; вул. Дегтярівська, 11Г, м. Київ, 04119).
13. Виконавчий лист у справі № 804/14971/15 перебуває на виконанні в Управлінні Державної казначейської служби України у Печерському районі м. Києва відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 03.08.2011 за № 845 Про затвердження Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або боржників , у зв`язку із чим Управління звернулось до суду із заявою про заміну боржника у виконавчому листі, оскільки є органом, що його виконує.
14. Верховним Судом сформульовано правові висновки щодо можливості застосування механізму заміни сторони виконавчого провадження у випадку, якщо станом на час проведення виконавчих дій, боржник, який є суб`єктом владних повноважень, перебуває у стані припинення, але ще не припинений як юридична особа публічного права, проте, його майнові та управлінські функції передані іншій юридичній особі публічного права, зокрема у постановах від 10.09.2020 у справі № 420/5772/18, від 06.10.2020 у справі № 804/958/17, від 03.12.2020 у справі № 805/2173/16-а, від 30.12.2020 у справі № 805/4361/17-а, від 05.01.2021 у справі № 200/9502/19-а.
15. Зокрема, з огляду на вимоги Закону України Про виконавче провадження від 02.06.2016 № 1404-VIII, виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка завершує його. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішення законної сили або за інших умов, встановлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством встановлено головну умову, за якої тягар боржника може бути перекладено на іншу особу - це вибуття сторони виконавчого провадження.
16. Відповідно до частини п`ятої статті 15 Закону № 1404-VIII, у разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
17. За приписами статті 52 КАС України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
18. Таким чином, процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні. Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 52 КАС України допускається на будь-якій стадії судового процесу.
19. Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
20. У спорах, які виникають з публічних правовідносин, де оскаржуються рішення (дії, бездіяльність) державного органу, пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувались ліквідованим органом, не можуть бути припинені і підлягають передачі іншим державним органам, за виключенням того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.
21. Отже, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.
22. У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.
23. Особливістю адміністративного (публічного) правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами адміністративного права.
24. Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій (адміністративної компетенції) від одного суб`єкта владних повноважень до іншого, а не факту державної реєстрації припинення вибувшого з публічних правовідносин суб`єкта владних повноважень як юридичної особи.
25. Постановою Кабінету Міністрів України від 18.12.2018 № 1200 Про утворення Державної податкової служби України та Державної митної служби України утворено Державну податкову службу України та Державну митну службу України, реорганізувавши Державну фіскальну службу шляхом поділу. Державна податкова служба та Державна митна служба є правонаступниками майна, прав та обов`язків реорганізованої Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності.
26. 19.06.2019 постановою Кабінету Міністрів України № 537 утворено територіальні органи Державної податкової служби, у тому числі Офіс великих платників податків ДПС, до якого шляхом реорганізації приєднується Офіс великих платників податків ДФС.
27. Територіальні органи Державної податкової служби визначені правонаступниками майна, прав та обов`язків територіальних органів Державної фіскальної служби, що реорганізуються.
28. Відповідно з додатками 1, 2 Постанови № 537 утворено Офіс великих платників податків ДПС. Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби реорганізується шляхом приєднання до Офісу великих платників податків ДПС.
29. Відповідно до наказу Державної податкової служби України від 28.08.2019 № 36 Про початок діяльності Державної податкової служби України , наказу Офісу великих платників податків ДПС від 29.08.2019 № 9, розпочато виконання Офісом великих платників податків ДПС функцій і повноважень Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби, що припиняється.
30. З 29.08.2019 Офіс великих платників податків ДФС втратив повноваження державного органу, який згідно із законом виконує функції, зокрема у сфері реалізації державної податкової політики, адміністрування податків та зборів, відповідно, не може здійснювати права та виконувати обов`язки сторони у справі, а відтак, і відповідати за зобов`язання, які на нього покладені, в тому числі й судовими рішеннями, оскільки таке повноваження передано для виконання завдань і функцій новоствореному контролюючому органу у зазначеній сфері, яким є Офіс великих платників податків ДПС.
31. Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби ліквідовано як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби згідно визначеного Кабінетом Міністрів переліку.
32. До переліку ліквідованих територіальних органів Державної податкової служби входить також Офіс великих платників податків Державної податкової служби України.
33. На базі ліквідованого Офісу ВПП ДПС та його територіальних управлінь утворено нові управління по роботі з великими платниками податків.
34. Східне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків утворено 30.09.2020, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис за № 1000741030008085321.
35. Наказом ДПС України від 22.12.2020 № 746 затверджено закріплення великих платників податків, відповідно до розподілу позивача включено до реєстру великих платників податків ДПС, останній закріплений та перебуває на податковому супроводженні у Східному міжрегіональному управлінні Державної податкової служби.
36. Наказом ДПС України від 24.12.2020 № 755 Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій , враховуючи виконання вимог, визначених абзацом третім пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 30.09. 2020 № 893 Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби вирішено розпочати з 01.01.2021 здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 № 529 Про утворення територіальних органів Державної податкової служби , повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 Постанови № 893.
37. Згідно із частиною третьою статті 46 КАС України відповідачем в адміністративній справі є суб`єкт владних повноважень, якщо інше не встановлено цим Кодексом.
38. За визначенням, наведеним у пункті 7 частини першої статті 4 КАС України, суб`єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
39. Згідно із пунктом 7 Положення про Державну податкову службу України , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 № 227, ДПС здійснює повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку її територіальні органи ДПС та її територіальні органи є контролюючими органами (податковими органами, органами стягнення).
40. Відповідно до пункту 1 Положення про Східне міжрегіональне управління Державної податкової служби по роботі з великими платниками податків , затвердженого наказом Державної податкової служби України від 12.11.2020 № 643:
- Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків (далі - Міжрегіональне управління) є територіальним органом, утвореним на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (далі - ДПС);
- Міжрегіональне управління забезпечує реалізацію повноважень ДПС у взаємовідносинах з великими та іншими платниками, які перебувають на обліку в цьому управлінні, і здійснює їх податкове супроводження;
- Міжрегіональне управління є правонаступником майна, прав та обов`язків Офісу великих платників податків ДПС (СДРПОУ 43141471) у відповідних сферах діяльності.
41. Згідно із пунктом 15 вказаного Положення Міжрегіональне управління утворюється без статусу юридичної особи та є органом державної влади, має окремий баланс, рахунки в органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, печатку та бланк зі своїм найменуванням та із зображенням Державного Герба України, є розпорядником бюджетних коштів.
42. Таким чином, Міжрегіональне управління є правонаступником майна, прав та обов`язків Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби у відповідних сферах діяльності. Оскільки відбулося фактичне (компетенційне) адміністративне правонаступництво, та факт припинення (ліквідації) юридичної особи не є вирішальним.
43. З огляду на викладені обставини, суд вважає правомірною заміну боржника у виконавчому листі № 804/14971/15 його правонаступником у зв`язку із проведеними реорганізаціями.
44. Керуючись статтями 243, 248, 379 КАС України, суд, -
УХВАЛИВ:
45. Заяву Управління Державної казначейської служби України у Печерському районі м. Києва про заміну боржника у виконавчому листі по справі № 804/14971/15 - задовольнити.
46. Замінити боржника у виконавчому листі № 804/14971/15 - Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби (код ЄДРПОУ 39440996), його правонаступником - Східним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків (код ЄДРПОУ ВП 43968079; пр. Олександра Поля, 57, м. Дніпро, 49600).
47. Копію ухвали направити учасникам справи та заявнику.
48. Ухвала набирає законної сили відповідно до статті 256 КАС України та може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.03.2021 |
Оприлюднено | 04.03.2021 |
Номер документу | 95234178 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні