ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 березня 2021 року справа №200/4471/20-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд колегією суддів у складі: головуючого судді Міронової Г.М., суддів Геращенка І.В., Казначеєва Е.Г., розглянув в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 серпня 2020 р. у справі № 200/4471/20-а (головуючий І інстанції суддя Зеленов А.С.) за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури Волноваської районної державної адміністрації, третя особа: Волноваська районна рада про визнання незаконними та скасування результатів конкурсу,
В С Т А Н О В И В:
04.05.2020 року позивач звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом, в якому просила: визнати незаконними та скасувати результати конкурсу з проведення конкурсного добору на посаду директора комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей , проведений неуповноваженою особою та у спосіб, не передбачений діючим законодавством (т. 1 а.с.1-6).
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 05 серпня 2020 р. у справі № 200/4471/20-а у задоволенні позову ОСОБА_1 до Відділу культури Волноваської районної державної адміністрації, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Волноваська районна рада про визнання незаконними та скасування результатів конкурсу - відмовлено.
Стягнуто з ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України судовий збір у розмірі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 (вісімдесят) копійок (т. 1 а.с. 189-192).
Не погодившись з таким судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.
В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що питання про її звільнення та оголошення конкурсу і його проведення у відповідності до вищевказаних норм, є виключним правом районної ради, яке вирішується тільки на пленарному засіданні, і не може бути делегованим іншим особам в ніякому випадку. Делегування таких повноважень суперечить вимогам Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та є перевищенням повноважень через порушення встановленої процедури.
Вказує, що норма п. 20 ч. 1 ст. 43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачає звільнення керівників об`єктів спільної власності територіальних громад, що перебувають в управлінні районних рад, - виключно на пленарних засіданнях районної Ради.
Враховуючи те, що законом не передбачено делегування виключних повноважень відповідного органу місцевого самоврядування щодо звільнення керівників комунальних підприємств, пункт 7.1 Статуту є таким, що не відповідає вимогам Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та одночасно порушує вимоги ст. 19 Конституції України, а тому не підлягає застосуванню до спірних правовідносин на підтвердження правомірності оскаржуваного нею рішення про визнання незаконним та скасування результатів конкурсу.
Відповідачем на адресу суду надіслано відзив на апеляційну скаргу позивача, в якому просить відмовити в її задоволенні.
Сторони у судове засідання не з`явилися про розгляд справи були повідомлені належним чином.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції розглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з такого.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІПН НОМЕР_1 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 (т. 1 а.с.7, 8).
Рішенням Волноваської районної ради № 6/5-103 від 27 квітня 2011 року Про делегування повноважень Волноваської районної ради Волноваській РДА делеговані повноваження Волноваської районної ради Волноваській РДА згідно з Додатком 1, затверджений перелік об`єктів спільної територіальної власності сіл, селищ, міста, окремі повноваження по управлінням якими делеговані Волноваській РДА згідно Додатку 2 (т. 1 а.с. 124-134).
Пунктом 19 Додатку 1 Перелік повноважень, делегованих Волноваською районною радою Волноваській РДА визначено, що Волноваській РДА делеговані повноваження із здійснення управління об`єктами спільної власності територіальних громад (Додаток 2), узгоджені районною радою (т. 1 а.с. 126-134).
За Додатком 2 Перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, окремі повноваження по управлінню якими делеговані Волноваській РДА до вищевказаного рішення № 6/5-103 від 27 квітня 2011 року, Волноваський районний краєзнавчий музей включено до вказаного Переліку (т. 1 а.с. 129-134).
Рішенням Волноваської районної ради від 26 жовтня 2016 року № 7/10-207 затверджено Перелік об`єктів спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради, окремі повноваження по управлінню якими делеговані Волноваській РДА. Вказаним рішенням одним з таких об`єктів визначено Волноваський районний краєзнавчий музей (т. 1 а.с. 135-147).
Рішенням Волноваської районної ради № 7/23-644 від 03 вересня 2018 року Про внесення змін та доповнень до Статуту Волноваського районного краєзнавчого музею змінено повне найменування Музею з Волноваський районний краєзнавчий музей на комунальний заклад Волноваський районний краєзнавчий музей (т. 1 а.с.115-116).
За змістом розділу І Статуту комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей , затвердженого рішенням Волноваської районної ради № 7/23-644 від 03 вересня 2018 року (далі Статут), Волноваський районний краєзнавчий музей є комунальним закладом культури, який є об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міста, що знаходяться в управлінні Волноваської районної ради. Згідно з розділом 7 Статуту управління музеєм здійснює директор на принципах одноосібності, який призначається на посаду наказом начальника відділу культури і туризму Волноваської РДА шляхом укладення з ним контракту на п`ять років за результатами конкурсу. Директор призначається і звільняється з посади за наказом начальника відділу культури і туризму Волноваської РДА (т. 1 а.с. 117-123).
З копії наказу відділу культури і туризму Волноваської РДА № 55-к від 18 вересня 2015 року вбачається, що позивач ОСОБА_1 (дошлюбне прізвище ОСОБА_1 ) прийнята на посаду директора Волноваського районного краєзнавчого музею 21 вересня 2015 року з окладом згідно штатного розпису.
Наказом відділу культури і туризму Волноваської РДА № 80-од від 15 липня 2019 року позивач ОСОБА_1 призначена виконуючим обов`язки директора комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей .
Жильцова Н. С. 15 липня 2019 року відповідно до змін, внесених Законом України від 28.01.2016 року № 955-VІІ до ст. 21 Закону України Про культуру , та введення контрактної форми працевлаштування, повідомлена про проведення конкурсного добору на посаду керівника комунального закладу культури Волноваський районний краєзнавчий музей та попереджена про майбутнє звільнення із займаної посади, яке буде здійснено згідно вимог чинного законодавства України за п. 9 ст. 36 КЗпП України (т. 1 а.с 76).
20 липня 2019 року в районній газеті Наше слово відділом культури і туризму Волноваської РДА розміщено інформацію щодо оголошення конкурсу на посаду директора Комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей та умов його проведення (т. 1 а.с. 79).
Наказом відділу культури і туризму Волноваської РДА № 06-к від 18 вересня 2019 року ОСОБА_1 звільнено із займаної посади згідно п. 9 ст. 36 КЗпП України 19 вересня 2019 року (т. 1 а.с.77).
Згідно напису на зворотній стороні наказу, з останнім ОСОБА_1 . Ознайомлена 15 листопада 2019 року(т. 1 а.с.77).
Рішенням Волноваського районного суду Донецької області від 01 квітня 2020 року по справі № 221/8810/19 позов ОСОБА_1 до відділу культури Волноваської районної державної адміністрації Донецької області, треті особи Волноваська районна рада Донецької області, ОСОБА_3 про скасування наказу про звільнення, поновлення на роботі, стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано наказ начальника відділу культури і туризму Волноваської районної державної адміністрації Донецької області № 06-к від 18 вересня 2019 року Про звільнення ОСОБА_1 . Поновлено ОСОБА_1 на посаді директора комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей з 18 вересня 2019 року. Стягнуто з відділу культури Волноваської районної державної адміністрації Донецької області на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу у розмірі 25216,80 грн. з утриманням всіх обов`язкових податків та платежів. У задоволенні іншої частини позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено (т. 1 а.с.175-179).
Судами встановлено, що підставою для звернення до суду із позов у цій справі стало те, що позивачем в позові у справі № 221/8810/19 не була заявлена вимога про визнання незаконним та скасування конкурсу на посаду директора Волноваського районного краєзнавчого музею, суд визнав за неможливе зазначити в судовому рішенні, що вказаний наказ прийнятий на підставі проведеного в незаконний спосіб, з грубим порушенням вимог Закону, не уповноваженою особою та упередженим кандидатом.
При вирішенні справи суд виходить з наступного.
Ухвалою Першого апеляційного адміністративного суду від 11.11.2020 року у цій справі було зупинено провадження до набрання законної сили рішення Донецького окружного адміністративного суду у справі № 200/7015/20-а і оприлюднення його в Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 01.03.2021 року у справі 200/7015/20-а апеляційну скаргу Волноваської районної ради Донецької області - задоволено. Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 20 жовтня 2020 року у справі № 200/7015/20-а за позовом ОСОБА_5 до Волноваської районної ради Донецької області про визнання незаконним та скасування рішення - скасовано. Прийнято нову постанову. У задоволені позову ОСОБА_5 до Волноваської районної ради Донецької області про визнання незаконним та скасування рішення - відмовлено.
Відповідно до статі 68 Конституції України кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.
Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 6 Закону Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури від 28 січня 2016 року № 955-VIII у Законі України Про культуру :
1) текст статті 21 викладений в такій редакції: 1. Керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу. 2. Трудові відносини з професійними творчими працівниками (художнім та артистичним персоналом) державних та комунальних закладів культури оформлюються шляхом укладення контрактів. Формування кадрового складу художнього та артистичного персоналу державних та комунальних закладів культури здійснюється на конкурсній основі в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв. За результатами конкурсу з переможцем з числа кандидатів укладається контракт строком від одного до трьох років за формою, визначеною центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах культури та мистецтв. Після настання дати закінчення строку дії контракт вважається продовженим на строк, на який він був укладений, якщо жодна із сторін за місяць до цієї дати письмово не поінформувала іншу сторону про своє бажання припинити дію контракту. Керівник державного чи комунального закладу культури може брати участь у конкурсі, передбаченому цією частиною, на посаду художнього керівника у відповідному закладі. У разі якщо керівник державного чи комунального закладу культури стане переможцем конкурсу на посаду художнього керівника, він може здійснювати суміщення посад (професій) керівника відповідного закладу культури та художнього керівника. У такому разі укладається контракт строком на п`ять років. 3. Керівник державного чи комунального закладу культури може залучати артистичний та художній персонал понад штатну чисельність на підставі цивільно-правового договору в порядку, визначеному законом ;
2) розділ III доповнено статтями 21-1 - 21-5, якими визначено вимоги до керівника державного чи комунального закладу культури, порядок конкурсного добору керівника державного чи комунального закладу культури, склад, порядок формування і повноваження конкурсної комісії, подання документів для участі в конкурсі, добір кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури та призначення керівника.
Як зазначалося вище, наказом відділу культури і туризму Волноваської РДА № 06-к від 18 вересня 2019 року позивач ОСОБА_1 звільнена із займаної посади на підставі пункту 9 статті 36 КЗпП України, пункту 2 розділу II Прикінцевих положень Закону України від 28 січня 2016 року № 955-VIII Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури .
За змістом пункту 9 частини першої статті 36 КЗпП України підставою припинення трудового договору є підстави, передбачені іншими законами.
У пунктах 2, 3 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури , передбачено, що набрання чинності цим Законом є підставою для припинення безстрокового трудового договору з керівниками державних та комунальних закладів культури, а також з професійними творчими працівниками (художнім та артистичним персоналом) державних та комунальних закладів культури згідно з пунктом 9 статті 36 КЗпП України.
Органи управління державних та комунальних закладів культури протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом зобов`язані припинити безстрокові трудові договори з керівниками державних та комунальних закладів культури і провести конкурс на заміщення посад керівників таких закладів у порядку, визначеному цим Законом.
Проаналізувавши все вище викладене, колегія суддів відзначає, що наведені норми Закону обумовлюють обов`язок саме органів управління державних та комунальних закладів культури протягом шести місяців з дня набрання чинності цим Законом припинити безстрокові трудові договори з керівниками державних та комунальних закладів культури.
Стосовно твердження позивача про те, що відповідач є неуповноваженою особою.
Відповідно до пункту 7.1. Статуту Комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей (в редакції рішення районної ради від 03 вересня 2018 року) копія міститься в матеріалах справи) управління Музеєм здійснює директор на принципах одноосібності, який призначається на посаду наказом начальника відділу культури і туризму Волноваської райдержадміністрації шляхом укладення з ним контракту на п`ять років за результатами конкурсу, відповідно до статей 21, 21(15) Закону України Про культуру .
Підпункт 6 пункту 2 розділу III Положення про відділ культури і туризму Волноваської районної державної адміністрації, затвердженого розпорядженням голови Волноваської районної державної адміністрації від 01 серпня 2017 року № 438 (в редакції розпорядження голови райдержадміністрації від 01 жовтня 2018 року № 680) встановлює, що начальник відділу культури і туризму райдержадміністрації призначає на посади та звільняє з посад керівників підпорядкованих установ. Пунктом 8 Положення про відділ вказано, що Відділу, як органу управління, підпорядкований, в тому числі, Волноваський районний краєзнавчий музей (т. 1 а.с. 93-99).
Отже, відповідач є органом управління та відповідно до Положення про проведення конкурсного добору та призначення на посади керівників комунальних закладів культури мав проводити конкурс на посаду директора Комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей (т. 1 а.с. 100-114).
Таким чином колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що на момент набрання чинності Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження контрактної форми роботи у сфері культури та конкурсної процедури призначення керівників державних та комунальних закладів культури органом управління КЗ Волноваський районний краєзнавчий музей згідно з рішенням Волноваської районної ради від 26 жовтня 2016 року, було Управління культури Волноваської районної державної адміністрації і саме на це Управління законом і Положенням про відділ культури і туризму ВРДА, Статутом музею - було покладено обов`язок припинити безстрокові трудові договори з керівниками державних та комунальних закладів культури і провести конкурс на заміщення посад керівників таких закладів.
Доводи апелянта щодо відсутності з боку відповідача правових підстав для проведення відповідного конкурсу на посаду директора КЗ Волноваський районний краєзнавчий музей є помилковими та спростовуються наведеними вище нормами та матеріалами справи.
Крім того, судами було встановлено, що позивач не реалізувала своє право на участь у конкурсі на заміщення вакантної посади керівника музею. Той факт, що вона не згодна із процедурою проведення такого конкурсу, про що вона вказувала в позовні заяві та апеляційній скарзі, не підтверджує її вимог, оскільки не свідчить про порушення її прав на участь у конкурсі, умови проведення якого нею не були оспорені.
Також з матеріалів справи вбачається, що постановою Донецького апеляційного суду від 10 липня 2020 року апеляційну скаргу відділу культури Волноваської районної державної адміністрації - задоволено. Рішення Волноваського районного суду Донецької області від 01 квітня 2020 року скасовано. В позовних вимогах ОСОБА_1 до відділу культури Волноваської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування наказу від 18.09.2019 року № 06-к про звільнення ОСОБА_1 відповідно д п.9 ст.36 КЗпПУ; про поновлення її на посаді директора комунального закладу Волноваський районний краєзнавчий музей ; про стягнення з Відділу культури і туризму Волноваської районної державної адміністрації середнього заробітку за час вимушеного прогулу відмовлено (т. 1 а.с. 181-184).
Що стосується посилання апелянта на висновки Верховного Суду України у справі № 192/1257/17-ц від 15 липня 2019 року, то вони не можуть бути застосовані, оскільки обставини вказаної справи не є тотожними з обставинами справи, що розглядається.
Враховуючи встановлені обставини, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку щодо відмови в задоволенні позовних вимог.
Колегія суддів також враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок, крім іншого, акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Також згідно позиції Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформованої, зокрема у справах "Салов проти України" (заява N 65518/01; пункт 89), "Проніна проти України" (заява N 63566/00; пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (заява N 4909/04; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain) серія A. 303-A; пункт 29).
Відповідно до ч. 2 ст. 6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відсутні підстави для задоволення позовних вимог ОСОБА_1 .
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).
З урахуванням вищевикладеного, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду не вбачається.
Керуючись ч. 4 ст. 241, ч. 5 ст. 250, ст. 311, 316, ст. 321, ч.1 ст. 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 - залишити без задоволення.
Рішення Донецького окружного адміністративного суду від 05 серпня 2020 р. у справі № 200/4471/20-а - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку встановленому ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 02 березня 2021 року.
Колегія суддів: Г.М. Міронова
І.В. Геращенко
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.03.2021 |
Оприлюднено | 03.03.2021 |
Номер документу | 95237684 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні