ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5, м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
УХВАЛА
про залишення позовної заяви без руху
04 березня 2021 року м.Харків Справа № 913/99/21
Провадження №33/913/99/21
Господарський суд Луганської області у складі судді Драгнєвіч О.В., розглянувши матеріали за позовом виконуючого обов`язки керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області, вул.8 Березня, м.Сєвєродонецьк, Луганської області, 93404 в інтересах держави в особі позивачів: 1) Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області, вул.Дружби Народів, 32, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400 та 2) Сєвєродонецької міської ради, бул.Дружби Народів, 32, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93400
відповідача: Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» , вул.Новікова, 13, кв.269, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93400
про витребування земельної ділянки
В С Т А Н О В И В:
Керівник Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою в інтересах держави в особі позивачів - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області та Сєвєродонецької міської ради до Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» , в якій просить витребувати з незаконного володіння Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» на користь Сєвєродонецької міської ради земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1845271744129), що розташована за адресою: мікрорайон 84, м.Сєвєродонецьк Луганської області.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Сєвєродонецькою місцевою прокуратурою Луганської області за результатами здійснення процесуального керівництва у кримінальному провадженні було встановлено факт порушення вимог чинного законодавства під час надання у власність земельної ділянки на території м. Сєвєродонецьк.
Як зазначає прокурор, пунктом 3 рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних житлових будинків)» було надано ЖБК «Патріот-2016» у власність земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, яка належить територіальній громаді м. Сєвєродонецьк, за рахунок земель громадської забудови, для будівництва та подальшої експлуатації житлової забудови за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84.
Разом з тим, рішенням Господарського суду Луганської області у справі №913/212/20 від 09.09.2020 визнані наявними порушення вимог земельного законодавства, під час прийняття рішення Сєвєродонецькою міською радою про передачу відповідачу у власність земельної ділянки та в подальшому реєстрації права власності на неї кооперативом, у зв`язку з чим вказане рішення визнано судом недійсним.
Рішенням Господарського суду Луганської області у справі №913/212/20 від 09.09.2020 визнано незаконним та скасувано пункт 3 рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків)» та скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 03.06.2019 №31862437 про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1845271744129), що розташована за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84, за Житлово-будівельним кооперативом «Патріот-2016» (вул. Новікова, 13, кв. 269, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., 93400, ЄДРПОУ 40422472).
Враховуючи те, що відповідач не повернув земельну ділянку, за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 20.01.2021 №241106681, державна реєстрація права власності за Житлово-будівельним кооперативом Патріот-2016 не скасована, земельна ділянка підлягає витребуванню із незаконного володіння ЖБК Патріот-2016 на користь територіальної громади міста Сєвєродонецьк в особі Сєвєродонецької міської ради.
Звертаючись до суду із відповідним позовом в інтересах держави в особі позивачів - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області та Сєвєродонецької міської ради, прокурор вважає, що у даному випадку вбачається порушення інтересів держави, яке призвело до необхідності вилучення земельної ділянки із власності ЖБК «Патріот-2016» та повернення її у комунальну власність, Сєвєродонецькій міській раді.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.03.2021 справа передана на розгляд судді Драгнєвіч О.В.
Дослідивши позовний матеріал, суд дійшов висновку, що наявні підстави для залишення позовної заяви без руху, враховуючи наступне.
Згідно з п.2 ч.3 ст.162 Господарського процесуального кодексу України позовна заява повинна містити: повне найменування (для юридичних осіб) або ім`я (прізвище, ім`я та по батькові - для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); поштовий індекс; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України), а також реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серію паспорта для фізичних осіб - громадян України (якщо такі відомості відомі позивачу), вказівку на статус фізичної особи - підприємця (для фізичних осіб - підприємців); відомі номери засобів зв`язку, офіційної електронної адреси та адреси електронної пошти;
Також відповідно до ч.5 ст.162 Господарського процесуального кодексу України у разі пред`явлення позову особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, в заяві повинні бути зазначені підстави такого звернення. З даним приписом узгоджується вимога ч.4 ст.53 Господарського процесуального кодексу України, яка передбачає, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу.
Частиною 5 ст.53 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.
Процесуальні норми щодо представництва прокурором інтересів держави в суді також містяться у ст.23 Закону України «Про прокуратуру» , яка передбачає, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч. 1 ст. 174 Господарського процесуального кодексу України, суддя встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, викладених у статтях 162, 164, 172 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня надходження до суду позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Як вбачається з матеріалів позовної заяви, прокурор позивачами у справі (органами, уповноваженими державою здійснювати функції держави у спірних правовідносинах) визначив Військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецьк Луганської області та Сєвєродонецьку міську раду.
В позовному матеріалі прокурором наведене обґрунтування щодо визначення в якості органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносин, саме Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк.
Зазначено, що до створення віськово-цивільної адміністрації саме на Сєвєродонецьку міську раду покладалися повноваження щодо здійснення заходів контролю за належним використанням земель комунальної форми власності та надходження коштів за таке використання.
Указом Президента України №297/2020 від 28.07.2020 утворено військово-цивільну адміністрацію м. Сєвєродонецьк Луганської області.
Отже, з 28.07.2020 повноваження Сєвєродонецької міської ради Луганської області припинились.
Орган прокуратури зауважує про те, що 04.08.2020 внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію юридичної особи - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області (код ЄДРПОУ 437483680 за № 13831020000005905).
Однак, в прохальній частині позову прокурором взагалі не заявлено позовних вимог в інтересах Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк , яку визначено позивачем у справі, а також органом, уповноваженим здійснювати функції держави у спірних правовідносинах .
Наразі в прохальній частині орган прокуратури просить витребувати з незаконного володіння Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» на користь Сєвєродонецької міської ради спірну земельну ділянку, одночасно зазначаючи про припинення її повноважень на час подання вказаного позову.
Доказів звернення до Сєвєродонецької міської ради на виконання вимог ст.23 Закону України Про прокуратуру про намір звернутися до господарського суду в інтересах держави в особі Сєвєродонецької міської ради з зазначеним позовом прокурорм до позовних матеріалів не долучено; копія позовної заяви також прокурором не направлялась.
Крім того, прокурор в позовній заяві вказав, що оскільки повноваження Сєвєродонецької міської ради наразі припинені, про намір звернення до суду вона не повідомлялась та в подальшому відсутні правові підстави надсилання їй копій документів.
Також орган прокуратури послався на те, що не дивлячись що, повноваження Сєвєродонецької міської ради припинено, вона є законним власником земельної ділянки, тобто саме тим органом на користь якого, на думку прокурора, необхідно витребувати ділянку із чужого незаконного володіння, оскільки Військово-цивільна адміністрація міста Сєвєродонецьк утворилась як тимчасовий захід з елементами військової організації управління для забезпечення безпеки та нормалізації життєдіяльності населення та не має на меті зміни та скасування конституційно закріпленого права територіальних громад на місцеве самоврядування.
Враховуючи вищевикладені суперечливі висновки, викладені в позовному матеріалі, суд зауважує про наступне.
У відповідності до положень абз.4 ч.1 ст.1 Закону України Про військово-цивільні адміністрації , військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом.
Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (ч.2 ст.1 Закону).
У разі утворення військово-цивільної адміністрації населених пунктів повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника такої військово-цивільної адміністрації.
Повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів починаються з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної ради (п.11 ст.3 Закону).
Статтею 4 вказаного Закону визначені повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів на відповідній території.
Зокрема, встановлено, що до повноважень військово-цивільних адміністрацій населених пунктів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад п`ять років). Обмеження щодо відчуження земельних ділянок комунальної власності, встановлені цим пунктом, не поширюються на випадки надання земельної ділянки комунальної власності у приватну власність замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала (п.27 ст.4 Закону).
Однак, зазначене повною мірою не було враховано органом прокуратури під час підготовки позовного матеріалу.
За вказаних обставин, суд дійшов висновку про необхідність залишення позовної заяви без руху та надати органу прокуратури строк для усунення виявлених недоліків.
Керуючись ст.ст. 53, 162, 174, 234-235 Господарського процесуального кодексу України, ст.23 Закону України «Про прокуратуру» , суд
У Х В А Л И В:
1. Позовну заяву за вих.№33-753вих.21 від 24.02.2021 виконуючого обов`язки керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі позивачів Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області та Сєвєродонецької міської ради про витребування земельної ділянки - залишити без руху.
2. Виконуючому обов`язки керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області протягом 10 днів з дня вручення ухвали суду усунути недоліки позовної заяви, а саме : визначитися із належним позивачем (позивачами) у справі (органом, уповноваженим здійснювати функції держави у спірних правовідносинах), а також остаточною редакцією заявлених позовних вимог в інтересах держави в особі такого органу; навести відповідне обгрунтування. Подати заяву про усунення недоліків (з доказами направлення всім учасникам у справі).
3. Роз`яснити Виконуючому обов`язки керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області, що у разі не усунення недоліку у встановлений судом строк, заява вважається неподаною і повертається згідно з ч.4 ст.174 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею.
Ухвала підписана 04.03.2021 та оскарженню не підлягає.
Суддя О.В. Драгнєвіч
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2021 |
Оприлюднено | 05.03.2021 |
Номер документу | 95304324 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Драгнєвіч О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні