Рішення
від 07.07.2021 по справі 913/99/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2021 року м.Харків Справа № 913/99/21

Провадження №33/913/99/21

За позовом виконуючого обов`язки керівника Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області, вул.8 Березня, м.Сєвєродонецьк, Луганської області, 93404 в інтересах держави в особі Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, вул.Дружби Народів, 32, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400

до відповідача: Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» , вул.Новікова, 13, кв.269, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93400

про витребування земельної ділянки

Суддя Драгнєвіч О.В.

Секретар судового засідання Баштова М.О.

У засіданні брали участь:

від органу прокуратури: Кадацька Д. М., прокурор відділу Харківської обласної прокуратури, службове посвідчення № 058455 від 03.12.2020;

від позивача: представник не прибув;

від відповідача: представник не прибув.

С У Т Ь С П О Р У:

Керівник Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області звернувся до Господарського суду Луганської області з позовною заявою в інтересах держави в особі позивача - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області до Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» , в якій просив витребувати з незаконного володіння Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» на користь Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1845271744129), що розташована за адресою: мікрорайон 84, м.Сєвєродонецьк Луганської області (враховуючи подану заяву про усунення недоліків позовної заяви за вих.№33-1069 вих-21 від 12.03.2021, в якій прокурор зазначив в якості єдиного позивача у справі орган, уповноважений здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецьк Луганської області, а також уточнив остаточну редакцією заявлених позовних вимог в інтересах держави в особі такого органу, т.1, а.с.71-75).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Сєвєродонецькою місцевою прокуратурою Луганської області за результатами здійснення процесуального керівництва у кримінальному провадженні було встановлено факт порушення вимог чинного земельного законодавства під час надання у власність земельної ділянки на території м. Сєвєродонецьк.

Як зазначає прокурор, пунктом 3 рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних житлових будинків)» було надано відповідачу у власність земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, яка належить територіальній громаді м. Сєвєродонецьк, за рахунок земель громадської забудови, для будівництва та подальшої експлуатації житлової забудови за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84.

Рішенням Господарського суду Луганської області від 09.09.2020 у справі №913/212/20 визнані наявними порушення вимог земельного законодавства під час прийняття рішення Сєвєродонецькою міською радою про передачу відповідачу у власність земельної ділянки та в подальшому реєстрації права власності на неї кооперативом.

Зокрема, вказаним рішенням суду у справі №913/212/20 визнано незаконним та скасовано пункт 3 рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків)» та скасовано запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 03.06.2019 №31862437 про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1845271744129), що розташована за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84, за Житлово-будівельним кооперативом «Патріот-2016» (вул. Новікова, 13, кв. 269, м. Сєвєродонецьк, Луганська обл., 93400, ЄДРПОУ 40422472).

Враховуючи те, що відповідач не повернув земельну ділянку, за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 20.01.2021 №241106681, державна реєстрація права власності за Житлово-будівельним кооперативом «Патріот-2016» не скасована, земельна ділянка, за твердженням органу прокуратури, підлягає витребуванню із незаконного володіння ЖБК «Патріот-2016» на користь територіальної громади міста Сєвєродонецьк в особі Військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецьк Луганської області у відповідності до положень ст.ст.387, 388 ЦК України.

Звертаючись до суду із відповідним позовом в інтересах держави в особі позивача - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області, прокурор вважає, що у даному випадку вбачається порушення інтересів держави, яке призвело до необхідності вилучення земельної ділянки із власності ЖБК «Патріот-2016» та повернення її у комунальну власність, територіальній громаді м.Сєвєродонецьк.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 26.02.2021 справа передана на розгляд судді Драгнєвіч О.В.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 04.03.2021 позовну заяву за вих.№33-753вих.21 від 24.02.2021 виконуючого обов`язки керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області в інтересах держави в особі позивачів Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області та Сєвєродонецької міської ради про витребування земельної ділянки залишено без руху на підставі ч.1 ст.174 Господарського процесуального кодексу України у зв`язку із недодержання вимог п.2 ч.3, ч.5 ст.162 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою суду від 22.03.2021, після усунення недоліків, підтверджено підстави представництва виконуючому обов`язки керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області інтересів держави в особі Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області заявленим позовним вимогам; прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 13.04.2021 (т.1, а.с.88-91).

Від Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області надійшли письмові пояснення за вих.№52-301вих21 від 07.04.2021, в яких заявлені клопотання про заміну заявника Сєвєродонецьку місцеву прокуратуру Луганської області на Сєвєродонецьку окружну прокуратуру Луганської області та заміну позивача - Військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецьк Луганської області на правонаступника - Сєвєродонецьку міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області (т.1 а.с.99-114).

Також від Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області через канцелярію суду надійшла заява за вих.№583 від 06.04.2021, в якій остання також просить залучити до участі у справі №913/99/21 Сєвєродонецьку міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області як правонаступника позивача - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області (т.1 а.с.122-127).

Ухвалою суду від 13.04.2021 замінено Сєвєродонецьку місцеву прокуратуру Луганської області на Сєвєродонецьку окружну прокуратуру Луганської області; задоволено клопотання Сєвєродонецької окружної прокуратури Луганської області про заміну позивача правонаступником, викладене в письмових поясненнях за вих.№52-301вих21 від 07.04.2021, та заяву Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області за вих.№583 від 06.04.2021; залучено до участі у справі №913/99/21 Сєвєродонецьку міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області як правонаступника позивача - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області; відкладено підготовче засідання на 14.05.2021 (т.1, а.с.140-143).

Військово-цивільною адміністрацією Сєвєродонецького району Луганської області, подані письмові пояснення за вих.№536 від 06.04.2021, в яких позивач підтримав заявлені прокурором позовні вимоги (т.1, а.с.129-130).

Протокольною ухвалою суду від 14.05.2021 на підставі ч. 3 ст. 177 Господарського процесуального кодексу України продовжено строк проведення підготовчого провадження на 30 днів, до 20.06.2021 (включно); оголошено перерву в судовому засіданні до 08.06.2021, повідомлено учасників справи ухвалою-повідомленням від 14.06.2021 (т.1, а.с.162).

Від органу прокуратури 26.05.2021 через канцелярію суду надійшли додаткові пояснення від 24.05.2021 №52-1071 вих.21, в яких зазначає, що відповідно до п.9 ч.1 ст.27 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обсяжень, абз.1 п.67 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 25.12.2015 №1127, рішення суду про витребування майна з чужого незаконного володіння є підставою для проведення у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державної реєстрації права власності на нерухоме майно за належним власником. Прокурор вважає, що належному способу захисту відповідає вимога про витребування нерухомого майна (т.1 а.с.167-172, 183-187).

Протокольною ухвалою суду від 08.06.2021 оголошено перерву у судовому засіданні у підготовчому провадженні до 18.06.2021; запропоновано прокурору у встановлений строк подати додаткові пояснення з окремих питань; повідомлено учасників справи ухвалою-повідомленням від 11.06.2021.

Від прокуратури через канцелярію суду надійшла заява від 09.06.2021 №52-1392 вих21 з доказами направлення сторонам по справі раніше поданих пояснень від 24.05.2021 №52-1071вих21, а також додаткові пояснення від 17.06.2021 №52-1523вих21 з додатками, в яких прокурор зауважив, що за організаціно-правовою формою ЖБК «Патріот-2016» є обслуговуючим кооперативом, що відображено у п.1.5 статуту кооперативу та метою його діяльності не є житлове будівництво. Вказаний кооператив фактично є обслуговуючим, що свідчить про те, що мотивом створення кооперативу було безоплатне отримання земельної діялнки, ігноруючи інші підстави отримання земельних ділянок, передбаяених земельним законодавством. Оскільки Сєвєродонецька міська рада не вчиняла дій щодо розпорядження земельною ділянкою у спосіб, передбачений законом, а рішення про передачу ділянки, на виконання якого була проведена державна реєстрація, скасовано рішенням Господарського суду у справі №913/212/20 від 09.09.2020, віжчуження майна відбулось без вираження волі територіальної громади міста Сєвєродонецьк. Таким чином, спірна земельна ділянка вибула з комунальної власності протиправно, поза волею територіальної громади Сєвєродонецької міської ради, а тому інують всі првові підстави для витребування спірної земельної ділянки (т.1 а.с.183-188, 192-248).

Суд, заслухавши обгрунтування прокурором поважності ненадання зазначених доказів у встановлений строк, керуючись ч.8 ст.80 ГПК України, з метою повного встановлення обставин справи, постановив протокольну ухвалу, якою прийняв та долучив до матеріалів справи пояснення від 24.05.2021 №52-1071вих21, докази направлення пояснень сторонам по справі та додаткові пояснення від 17.06.2021 №52-1523вих21 з додатками.

Протокольною ухвалою суду від 18.06.2021 закрито підготовче провадження; призначено справу до розгляду по суті на 07.07.2021, повідомлено учасників справи ухвалою-повідомленням від 22.06.2021.

В судове засідання 07.07.2020 прибув лише прокурор, сторони повноважних представників в судове засідання не направили, однак були належним чином повідомлені про дату та час проведення судового засідання.

Як вбачається з матеріалів справи, ухвалами суду від 22.03.2021, від 13.04.2021, відповідачу неодноразово було запропоновано у встановлені судом строки подати відзив на позовну заяву.

Всі процесуальні документи, ухвали суду, направлялися відповідачу рекомендованою кореспонденцією з повідомленнями на адресу місцезнаходження, яка зазначена прокурором та вказана в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (вул.Новікова, 13, кв.269, м.Сєвєродонецьк Луганської області, т.1, а.с.65).

Інші засоби зв`язку із відповідачем в ЄДР наразі не зазначені.

Матеріали справи свідчать про те, що процесуальні документи були повернуті поштовим органом до суду з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» .

Відповідно до положень п. 99-2, абз. 4, 5 п. 114, абз. 3 п. 116 Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 05.03.2009 №270 (з наступними змінами) рекомендовані поштові відправлення з позначкою «Судова повістка» , адресовані юридичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються представнику юридичної особи, уповноваженому на одержання пошти, під розпис. У разі відсутності адресата за вказаною на рекомендованому листі адресою працівник поштового зв`язку робить позначку «адресат відсутній за вказаною адресою» , яка засвідчується підписом з проставленням відбитку календарного штемпеля і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає його до суду.

Судом враховується, що згідно з п. 4 ч. 6 ст. 242 ГПК України днем вручення судового рішення є день проставлення у поштовому відділенні відмітки про відмову отримати копію судового рішення чи відмітки про відсутність особи за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою суду.

Крім того, при спробі, повідомити відповідача також за номером телефону, зазначеному позивачем в письмових поясненнях від 06.04.2021 було повідомлено, що Житлово-будівельний кооператив «Патріот-2016» за вказаним номером не обслуговується, номер належить іншому підприємству (т.1, а.с.129, 144).

Від органу прокуратури через канцелярію суду надійшли письмові пояснення № 52-663вих-21 від 30.04.2021, в яких на виконання ухвали суду від 13.04.2021 повідомлено, про відсутність відомостей про додаткові засоби зв`язку з відповідачем, крім поштової адреси зазначеної в витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (т.1 а.с.154).

З метою належного повідомлення відповідача про розгляд справи судом розміщувалися оголошення на сторінці господарського суду Луганської області (у розділі "Новини та події суду") офіційного веб-порталу "Судова влада в Україні" в мережі Інтернет ( www.court.gov.ua/sudy/ ).

Судові рішення, внесені до Єдиного державного реєстру судових рішень, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч. 1 ст. 4 Закону України Про доступ до судових рішень ).

Отже, враховуючи наведене, за висновком суду відповідач не був позбавлений прав та можливості ознайомитись, зокрема, з ухвалами суду під час розгляду справи також у Єдиному державному реєстрі судових рішень ( www.reyestr.court.gov.ua ).

Враховуючи вищевикладене, судом вчинялися всі можливі заходи для належного повідомлення відповідача про розгляд спору та забезпечення процесуальних прав сторони на подання відзиву у встановлені судом строки.

На час проведення судового засідання з розгляду спору по суті від відповідача відзив до суду не надходив.

Судом враховується, що згідно положень ст. 42 Господарського процесуального кодексу України, подача відзиву та письмових пояснень є правом відповідача, а не обов`язком.

Відповідно до ч. 4 ст.13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

За змістом ч.9 ст.165, ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Враховуючи, що відповідач своїм правом на подання належним чином оформленого відзиву у визначений судом строк не скористався, суд відповідно до вимог ч.9 ст. 165, ч.2 ст.178 Господарського процесуального кодексу України визначив можливим здійснити розгляд справи за наявними у справі матеріалами.

В судовому засіданні 07.07.2021 суд заслухав прокурора, встановив обставини справи, дослідив їх доказами.

В судовому засіданні 07.07.2021 за результатами розгляду справи проголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

В С Т А Н О В И В:

В 2016 році ЖБК «Патріот-2016» звернувся до Сєвєродонецької міської ради із заявою, в якій просив надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлових будинків, господарських будівель і споруд (присадибних ділянок), яка розташована за адресою: м. Сєвєродонецьк, 84 мікрорайон, з цільовим призначенням - землі житлової та громадської забудови, орієнтовним розміром - 5,8 га (т.1 а.с. 204, 205).

Рішенням Сєвєродонецької міської ради від 21.07.2016 № 581 надано ЖБК «Патріот-2016» дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 5,0 га у власність для будівництва і обслуговування жилих будинків, господарських будівель і споруд (присадибні ділянки) за адресою: м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84 (т.1 а.с. 206).

10.05.2019 Сєвєродонецькою міською радою прийнято рішення №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків)» (т.1 а.с. 207).

Вказаним рішенням затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4,3282 га, кадастровий номер 4412900000:06:035:0140 для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків) за адресою: Луганська обл., м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84. Категорія земель- землі житлової та громадської забудови; цільове призначення земельної ділянки - для колективного житлового будівництва; вид використання - для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків).

Згідно пункту 3 даного рішення передано ЖБК «Патріот-2016» у власність земельну ділянку, площею 4,3282 га, (кадастровий номер 4412900000:06:035:0140), яка належить територіальній громаді м. Сєвєродонецьк, за рахунок земель житлової та громадської забудови, для будівництва та подальшої експлуатації житлової забудови за вказаною адресою.

В подальшому, 03.06.2019 ЖБК «Патріот-2016» здійснив державну реєстрацію права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, що підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 20.01.2021 №241106681 (т.1 а.с.35-36).

З матеріалів справи вбачається, що орган прокуратури послався на неправомірність набуття відповідачем у власність вказаної земельної ділянки, відсутність прав у відповідача на безоплатне надання у власність земельної ділянки для будівництва та подальшої експлуатації житлової забудови; неправомірність дій Сєвєродонецької міської ради при вирішенні питання про безоплатне надання у власність ЖБК «Патріот-2016» земельної ділянки з кадастровим номером 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, оскільки розпорядником землі не було з`ясовано мету, правовий статус та підстави створення цього кооперативу, адже за твердженням прокурора ЖБК «Патріот-2016» не є житлово-будівельним кооперативом в розумінні вимог житлового законодавства, а відповідно до його статуту є обслуговуючим кооперативом.

Оскільки рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних житлових будинків)» , на переконання органу прокуратури було прийнято з порушенням вимог ст. 41 ЗК України, ст.ст. 133, 135, 137 ЖК УРСР та Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів УРСР від 30.04.1985 №186, прокурор звернувся до господарського суду із позовом про визнання незаконним та скасування, зокрема пункту 3 рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675 та скасування запису в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності відповідача на цю земельну ділянку.

Зазначені обставини, зокрема правомірність дій Сєвєродонецької міської ради як розпорядника майна та законність набуття відповідачем права власності на вказану земельну ділянку були предметом дослідження Господарського суду Луганської області під час вирішення спору у справі №913/212/20.

Рішенням Господарського суду Луганської області від 09.09.2020 у справі №913/212/20 позов Керівника Сєвєродонецької місцевої прокуратури Луганської області було задоволено повністю. Визнано незаконним та скасовано пункт 3 рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків)» ; вирішено скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 03.06.2019 №31862437 про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1845271744129), що розташована за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84, за Житлово-будівельним кооперативом «Патріот-2016» (т.1, а.с.20-32).

Як вбачається зі змісту рішення від 09.09.2020 у справі №913/212/20 господарський суд дійшов висновків про те, що ЖБК «Патріот-2016» не є житлово-будівельним кооперативом в розумінні вимог гл. 5 ЖК УРСР та ст. 41 ЗК України, оскільки у відповідності п. 1.5. Статуту кооператив є обслуговуючим за своїм типом; що Сєвєродонецькою міською радою допущені порушення порядку безоплатної передачі земельної ділянки у власність ЖБК «Патріот-2016» , а рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 № 3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків)» , зокрема п.3, є незаконним, рішення прийнято в порушення вимог ст. 41 ЗКУ, ст.ст. 133, 135, 137 ЖК УРСР та Примірного статуту.

Підставою для звернення прокурором до суду із відповідним позовом у цій справі про витребування у відповідача з незаконного володіння згідно ст.387 ЦК України, вказаної земельної ділянки є, зокрема те, що визнані судом порушення вимог земельного законодавства під час прийняття Сєвєродонецькою міською радою рішення про передачу у власність відповідачу земельної ділянки, в подальшому реєстрація відповідачем права власності на неї, призвело до незаконного вибуття земльної ділянки з комунальної власності територіальної громади м.Сєвєродонецьк (за відсутності волі територіальної громади).

За інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно від 20.01.2021 №241106681, державна реєстрація права власності на вказану земельну ділянку за Житлово-будівельним кооперативом «Патріот-2016» не скасована; відповідач не повернув земельну ділянку.

Звертаючись до суду із відповідним позовом в інтересах держави в особі позивача - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області (первісно, з урахуванням поданої заяви про усунення недоліків позовної заяви за вих.№33-1069 вих-21 від 12.03.2021, т.1, а.с.71-75), прокурор вважає, що у даному випадку вбачається порушення інтересів держави, що призвело до необхідності вилучення земельної ділянки із власності ЖБК «Патріот-2016» та повернення її у комунальну власність, належному власнику територіальній громаді, від імені якої на час звернення із позовом діяла Військово-цивільна адміністрація міста Сєвєродонецьк Луганської області.

Обгрунтовуючи підстави звернення до суду із відповідним позовом, прокурор зазначає, що тривалий час, спочатку Сєвєродонецькою міською радою, а в подальшому Військово-цивільною адміністрацією міста Сєвєродонецьк Луганської області, як органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, вчасно не вживалися належні заходів щодо усунення порушень інтересів територіальної громади та повернення спірної земельної ділянки до комунальної власності відповідно до вимог чинного законодавства, що є виключною підставою для здійснення представництва інтересів держави в суді.

Підставою для представництва прокурором є порушення інтересів держави внаслідок вибуття земельної ділянки житлової та громадської забудови з власності територіальної громади міста до неналежного власника - ЖБК «ПАІРЮТ -2016» , що відбулося з порушенням порядку безоплатного надання земельних ділянок згідно зі статтею 41 ЗК України житлово-будівельному кооперативу, що підтверджено рішенням Господарського суду Луганської області від 09.09.2020 у справі №913/212/20.

Зокрема, статтею 1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» право комунальної власності визначено як право територіальної громади володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися на свій розсуд і в своїх інтересах майном, що належить їй, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування. У комунальній власності є майно яке належить територіальній громаді (ч. 1 ст. 327 ЦК України).

Відповідно до ст. 83 Земельного кодексу України повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради.

До повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст відповідно до пунктів «в» , «с» ч. 1 ст. 12 Земельного кодексу України належить: надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно зі ст. 189 Земельного кодексу України самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами. Аналогічні положення викладені також в пп.1 п. б ч. 1 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» .

Відповідно до положень ст. 18-1 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» орган місцевого самоврядування має право звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.

Разом з цим, у відповідності до положень абз.4 ч.1 ст.1 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» , військово-цивільні адміністрації населених пунктів - це тимчасові державні органи, що здійснюють на територіях відповідних територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України, повноваження сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів та інші повноваження, визначені цим Законом.

Військово-цивільні адміністрації населених пунктів набувають прав та обов`язків з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (ч.2 ст.1 Закону).

У разі утворення військово-цивільної адміністрації населених пунктів повноваження відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад, сільських, селищних, міських голів припиняються з дня призначення керівника такої військово-цивільної адміністрації.

Повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів починаються з дня внесення запису про їх державну реєстрацію як юридичних осіб до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань і припиняються у день відкриття першої сесії новообраної ради (п.11 ст.3 Закону).

Статтею 4 вказаного Закону визначені повноваження військово-цивільних адміністрацій населених пунктів на відповідній території.

Зокрема, встановлено, що до повноважень військово-цивільних адміністрацій населених пунктів належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад п`ять років). Обмеження щодо відчуження земельних ділянок комунальної власності, встановлені цим пунктом, не поширюються на випадки надання земельної ділянки комунальної власності у приватну власність замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала (п.27 ст.4 Закону).

Орган прокуратури зазначає, що до створення віськово-цивільної адміністрації саме на Сєвєродонецьку міську раду покладалися повноваження щодо здійснення заходів контролю за належним використанням земель комунальної форми власності та надходження коштів за таке використання.

Однак, Указом Президента України №297/2020 від 28.07.2020 було створено військово-цивільну адміністрацію м. Сєвєродонецьк Луганської області.

Отже, з 28.07.2020 повноваження Сєвєродонецької міської ради Луганської області припинились.

Орган прокуратури зауважує про те, що 04.08.2020 внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію юридичної особи - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області (код ЄДРПОУ 437483680 за № 13831020000005905).

Крім того, орган прокуратури зазначає про те, що суспільний інтерес звернення прокурора до суду із вимогою про витребування із незаконного володіння юридичної особи спірної земельної ділянки полягає у задоволенні суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно важливого питання - дотримання законності використання земельної ділянки комунальної власності, а також захист суспільних інтересів загалом, права власності на землю територіальної громади; у відновленні правового порядку, становища, яке існувало до порушення права українського народу на землю, а захист такого права можливий лише шляхом повернення у володіння територіальної громади земельної ділянки, що незаконно перебуває у розпорядженні відповідача.

Крім того, неповернення земельної ділянки до комунальної власності територіальної громади з незаконного володіння відповідача є порушенням економічних інтересів громади та держави вцілому.

У даному випадку порушення інтересів держави відбулось внаслідок ухвалення незаконного рішення Сєвєродонецькою міською радою про передачу у власність земельної ділянки для житлового будівництва відповідачу, що стало підставою вибуття з комунальної власності земельної ділянки, що унеможливило передання ділянки добросовісному користувачу та подальше отримання коштів з метою наповнення місцевого бюджету, реалізацію програм соціально-економічного розвитку, задоволення інших потреб територіальної громади м. Сєвєродонецька.

Враховуючи зазначене, суд погоджується з доводами прокурора про те, що у нього були достатні підстави, вбачаючи встановлені у справі №913/212/20 порушення земельного законодавства щодо незаконної передачі у власність відповідачу спірної земельної ділянки та не повернення останньої добровільно, вважати, що позивач, будучи обізнаним з такими порушеннями фактично з часу прийняття судом рішення у вказаній справі від 09.09.2020 не вживав належних заходів до їх усунення з метою захисту інтересів держави, не повідомив прокурора про намір вживати відповідні заходи, та не звернувся з відповідним позовом до суду.

З позовом до суду прокурор звернувся 24.02.2021, тобто майже через 5 місяців з часу встановлення порушень (згідно рішення Господарського суду Луганської області у справі №913/212/20 від 09.09.2020), та через місяць після отримання від позивача листа-відповіді від 18.01.2021 №240 щодо вжитих заходів, що свідчить про дотримання ним умови розумності строку.

Враховуючи наведене, ухвалою суду від 22.03.2021 були підтверджені підстави представництва прокурором інтересів держави в особі Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області заявленим позовним вимогам.

Як зазначалося вище, ухвалою суду від 13.04.2021 було замінено Сєвєродонецьку місцеву прокуратуру Луганської області на Сєвєродонецьку окружну прокуратуру Луганської області; залучено до участі у справі №913/99/21 Сєвєродонецьку міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області як правонаступника позивача - Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області (т.1, а.с.140-143).

Зокрема, судом було враховано, що згідно положень абз. 2 п. 11 ч. 2 ст.7 Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» юридична особа - новоутворена військово-цивільна адміністрація є юридичною особою, що тимчасово здійснює повноваження правонаступника прав та обов`язків юридичних осіб: рад, що припиняються, - з дня внесення запису про державну реєстрацію такої новоутвореної військово-цивільної адміністрації як юридичної особи до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань; виконавчих комітетів рад, що припиняються, та/або військово-цивільних адміністрацій, що припиняються, - з дня, наступного за днем прийняття керівником новоутвореної військово-цивільної адміністрації рішення про її можливість здійснювати повноваження, віднесені законом до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Указом Президента України від 19.02.2021 №62/2021 «Про утворення та реорганізацію військово-цивільних адміністрації у Луганській області» було утворено Сєвєродонецьку міську військово-цивільну адміністрацію Сєвєродонецького району Луганської області; реорганізувано Військово-цивільну адміністрацію міста Сєвєродонецьк Луганської області шляхом приєднання до Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

02.03.2021 внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань про державну реєстрацію юридичної особи - Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області» .

Як було з`ясовано судом з інформації розміщеної на сайті Сєвєродонецької міської ради/Військово-цивільної адміністрації міста Сєвєродонецьк Луганської області 09.03.2021 керівником новоутвореної Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області було прийнято розпорядження №21 «Про можливість новоутвореної Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області здійснювати повноваження, віднесені законом до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Вирішено, що Військово-цивільна адміністрація міста Сєвєродонецьк Луганської області здійснює свої повноваження до дня, наступного за днем прийняття цього розпорядження (п.2 розпорядження).

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам сторін, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини п`ятої статті 16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Частиною п`ятою статті 60 цього Закону визначено, що органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.

Згідно з приписами ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

З аналізу ч. 1 ст. 122 ЗК України вбачається, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Отже, правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, зокрема на час прийняття оспорюваного рішення №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків)» від 10.05.2019 належать органу місцевого самоврядування, яким була Сєвєродонецька міська рада.

Таким чином, відповідно до вищевказаних приписів територіальна громада міста як власник спірного об`єкта (земельної ділянки) на час виникнення спірних правовідносин делегувала Сєвєродонецькій міській раді повноваження щодо здійснення права власності від її імені, в її інтересах, виключно у спосіб та у межах повноважень, передбачених законом.

Тобто, воля власника спірного об`єкта може виражатися лише в таких діях органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, які відповідають вимогам законодавства та інтересам держави та територіальних громад.

Згідно положень ч.ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.

Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади, місцевого самоврядування, застосування інших, передбачених законом, способів.

Згідно із статтею 387 Цивільного кодексу України власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

Разом з цим, для застосування статті 387 Цивільного кодексу України необхідною умовою є доведеність позивачем того факту, що він є власником нерухомого майна і таке право власності підтверджене правовстановлюючими документами; особа, яка звернулась до суду з вимогою про витребування майна з чужого незаконного володіння, повинна довести своє право власності на майно, що перебуває у володінні відповідача.

У відповідності до положень ч.4 ст.75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Факт незаконного вибуття спірної земельної ділянки із комунальної власності зокрема встановлений Господарським судом Луганської облоасті у рішенні від 09.09.2020 під час розгляду справи №913/212/20, і відповідне рішення Сєвєродонецької міської ради (п.3) від 10.05.2019 №3675 «Про передачу ЖБК «Патріот-2016» у власність земельної ділянки для житлового будівництва (будівництва індивідуальних жилих будинків)» визнано незаконним та скасовано; вирішено скасувати запис в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 03.06.2019 №31862437 про право власності на земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1845271744129), що розташована за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, мікрорайон 84, за Житлово-будівельним кооперативом «Патріот-2016» .

Встановлення цього факту є достатнім для того, щоб у законного власника земельної ділянки - територіальної громади м. Сєвєродонецьк, зокрема в особі уповноваженого органу у спірних правовідносинах на час розгляду спору - Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області, виникли правові підстави для витребування земельної ділянки із чужого незаконного володіння відповідача.

Зазначене відповідає також висновкам, наведеним Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 21.08.2019 у справі №911/3681/17.

Наразі судом враховується, що рішенням Господарського суду Луганської області від 09.09.2020 у справі №913/212/20, набрало законної сили, на час вирішення спору у цій справі є чинним.

Судом перевірено, що на час вирішення спору право власності на спірну земельну ділянку зареєстровано за відповідачем згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Крім того, судом враховується, що за даними акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства, проведеною Головним управлінням Держгеокадастру у Луганській області від 12.05.2020, було встановлено також допущення Сєвєродонецькою міською радою ще одного порушення під час прийняття оспорюваного рішення - порушення порядку передачі у власність юридичній особі земельної ділянки без проведення державної реєстрації речового права, права комунальної власності на цю земельну ділянку у встановленому законодавством порядку, що є порушенням ст.ст. 79, 79-1, 122, 125 ЗК України.

Як зазначалося вище, відповідно до ч.1 ст.317, ч.1 ст.319 ЦК України власнику належить, зокрема, право на власний розсуд розпоряджатися своїм майном.

Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності, зокрема на час прийняття оспоренного рішення, здійснюють відповідні ради (ч.5 ст.16 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ).

Органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ч.2 ст.19 Конституції України).

Оскільки спірна земельна ділянка вибула з комунальної власності на підставі рішення Сєвєродонецької міської ради від 10.05.2019 №3675, зокрема п.3, яким було вирішено передати відповідачу у власність відповідну земельну ділянку, визнано незаконним та скасовано в судовому порядку у справі №913/212/20 через його незаконність, волі територіальної громади м. Сєвєродонецьк на таке вибуття не було.

Вказане узгоджується з висновками Великої палати Верховного суду викладеними у постанові від 29.05.2019 у справі № 367/2022/15-ц, постановах Верховного Суду України від 25.01.2017 у справі № 916/2131/15, від 23.112016 у справі № 916/2144/15, від 02.11.2016 у справі № 522/10652/15-ц і від 05.10.2016 у справі № 916/2129/15.

Задоволення вимоги про витребування нерухомого майна з незаконного володіння особи, за якою воно зареєстроване на праві власності, відповідає речово-правовому характеру віндикаційного позову та призводить до ефективного захисту прав власника.

За вказаних обставин, позовні вимоги органу прокуратури визнаються обгрунтованими та підлягають задоволенню. Земельна ділянка кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, розташована за адресою: мікрорайон 84, м.Сєвєродонецьк Луганської області, підлягає витребуванню з незаконного володіння Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» на користь держави, зокрема територіальної громади м.Сєвєродонецьк, в особі Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області.

Судові витрати за подання позову в сумі 2 270 грн 00 коп. у відповідності до вимог ст.129 Господарського процесуального кодексу України підлягають стягненню з відповідача на користь органу прокуратури.

Керуючись ст.ст.129, 232 - 233, 236, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Витребувати з незаконного володіння Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» (вул.Новікова, 13, кв.269, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93400, ідентифікаційний код 40422472) на користь Сєвєродонецької міської військово-цивільної адміністрації Сєвєродонецького району Луганської області (вул.Дружби Народів, 32, м.Сєвєродонецьк, Луганська область, 93400, ідентифікаційний код 44083662) земельну ділянку кадастровий номер 4412900000:06:035:0140, площею 4,3282 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1845271744129), що розташована за адресою: мікрорайон 84, м.Сєвєродонецьк Луганської області.

3. Стягнути з Житлово-будівельного кооперативу «Патріот-2016» (вул.Новікова, 13, кв.269, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 93400, ідентифікаційний код 40422472) на користь Луганської обласної прокуратури (вул.Б.Ліщини, б.27, м.Сєвєродонецьк Луганської області, 92700, ідентифікаційний код 02909921) витрати зі сплати судового збору в сумі 2 270 грн 00 коп.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до статті 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду згідно положень ст.256 Господарського процесуального кодексу України протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення (з урахуванням положень п.17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України).

Повний текст рішення підписано 19.07.2021.

Суддя О.В. Драгнєвіч

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення07.07.2021
Оприлюднено22.07.2021
Номер документу98431769
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/99/21

Ухвала від 06.09.2023

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Рішення від 07.07.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 22.06.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 11.06.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 14.05.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 13.04.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 22.03.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

Ухвала від 04.03.2021

Господарське

Господарський суд Луганської області

Драгнєвіч О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні