Постанова
від 04.03.2021 по справі 816/1047/18
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 березня 2021 року

м. Київ

справа № 816/1047/18

адміністративне провадження № К/9901/67079/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу №816/1047/18

за позовом Чутівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області до товариства з обмеженою відповідальністю Медіа Сільські новини про відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю Медіа Сільські новини на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05 червня 2018 року (суд у складі головуючого судді - Супруна Є.Б.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року (суд у складі колегії: головуючого судді - Мінаєвої О.М., суддів: Макаренко Я.М. , Бартош Н.С.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Чутівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області звернулося до суду з адміністративним позовом до товариства з обмеженою відповідальністю Медіа Сільські новини , в якому просило стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Медіа "Сільські новини" суму витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених за списком №2, за період з серпня 2017 року по березень 2018 року включно у розмірі 10957,57 грн.

2. Позовна заява мотивована тим, що відповідачем порушено положення ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 року №1058 та п. 6.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року №21-1, в частині невиконання обов`язку із перерахування пенсійному органу зазначених у повідомленнях місячних сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій до 25 числа поточного місяця.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 05 червня 2018 року, залишеним без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року адміністративний позов задоволено. Стягнуто з товариства з обмеженою відповідальністю "Медіа "Сільські новини" на користь Чутівського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Полтавської області суму витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених за списком №2, за період з серпня 2017 року по березень 2018 року включно у розмірі 10957,57 грн.

4. Рішення судів мотивовані тим, що в ході судового розгляду справи підтверджено факт невиконання відповідачем свого обов`язку щодо відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій, призначених за списком №2, за період з серпня 2017 року по березень 2018 року включно у розмірі 10957,57 грн.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись з ухваленими по справі рішеннями, товариство з обмеженою відповідальністю Медіа Сільські новини звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить їх скасувати та ухвалити по справі нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

6. Касаційна скарга мотивована тим, що Редакція районної газети "Сільські новини" не є правонаступником прав та обов`язків Чутівської районної друкарні, де працювала ОСОБА_1 , у зв`язку з чим відсутній обов`язок щодо відшкодування витрат на виплату і доставку пільгової пенсії ОСОБА_1 , якій зараховано пільговий стаж саме за період роботи в Чутівській районній друкарні.

7. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: cудді-доповідача - Анцупової Т. О., суддів - Берназюка Я. О., Кравчука В. М. ухвалою від 10 грудня 2018 року відкрив провадження у справі за вказаною касаційною скаргою.

8. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, в якому просив залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ

9. Товариство з обмеженою відповідальністю "Медіа "Сільські новини" є юридичною особою, створеною шляхом перетворення з комунальної організації "Редакція районної газети "Сільські новини" 11.04.2018 р., про що свідчить запис у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (а.с. 114-119).

10. Чутівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області у період серпень 2017 року - лютий 2018 року надсилало на адресу редакції районної газети "Сільські новини" розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених відповідно до частини другої Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсії, призначеної відповідно до пунктів "б-з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення", а саме: розрахунки за серпень 2017 року - лютий 2018 року по пенсіонеру ОСОБА_1 .

11. Позивач надіслав претензію від 13.11.2017 року вих. №4099/01 про відшкодування витрат на виплату і доставку пільгових пенсій на суму 4154,91 грн (а.с. 8-28).

12. У встановлений чинним законодавством строк товариство з обмеженою відповідальністю "Медіа "Сільські новини" не відшкодувало органу Пенсійного фонду фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком №2 за період серпень 2017 року - березень 2018 року в розмірі 10957,57 грн, що підтверджується відомостями картки особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за списком № 2 (а.с. 41-43).

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

13. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.

14. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

15. 8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ .

16. За правилом пункту 2 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.

17. За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.

18. Аналізуючи доводи, викладені у касаційній скарзі, колегія суддів Верховного Суду дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення з огляду на наступне.

19. Як правильно зазначив суд апеляційної інстанції, спеціальними законами, які визначають принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, є Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-IV (далі - "Закон № 1058-IV") та Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 05 листопада 1991 року №1788-XII (далі - Закон № 1788-XII).

Статтею 13 Закону № 1788-XII визначені категорії працівників, які мають право на пенсію за віком на пільгових умовах.

Зокрема, відповідно до пункту "б" статті 13 Закону № 1788-XII працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Згідно пункту 1 статті 1 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" від 26 червня 1997 року № 400/97-ВР платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є: суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників.

У відповідності до ст. 3 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" збір на обов`язкове державне пенсійне страхування платники збору сплачують до Пенсійного фонду у порядку, визначеному законодавством України.

Відповідно до пункту 2 Прикінцевих положень, пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах або за вислугу років, які відповідно до законодавства, що діяло раніше, мали право на пенсію на пільгових умовах або за вислугу років, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди.

До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці 1 цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону в разі досягнення пенсійного віку та наявності трудового стажу, передбаченого Законом України "Про пенсійне забезпечення". При цьому зберігається порядок покриття витрат на виплату і доставку цих пенсій, що діяв до набрання чинності цим Законом. Підприємства та організації з коштів, призначених на оплату праці, вносять до Пенсійного фонду плату, що покриває фактичні витрати на виплату і доставку пенсій особам, які були зайняті на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України.

До набрання чинності Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" діяв Закон України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" від 26.06.1997 № 400/97-ВР.

У відповідності до абз. 4 п. 1 ст. 2 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Згідно пунктів 1, 2 статті 1 цього Закону платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є: 1) суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; 2) філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.

Абзацом третім пункту 1 статті 4 Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" встановлено ставку збору на обов`язкове державне пенсійне страхування у розмірі 100 відсотків від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом четвертим пункту 1 статті 2 цього Закону.

Аналіз наведених норм Закону свідчить, що, зокрема, суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності зобов`язані відшкодовувати органам Пенсійного фонду суми фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених їх працівникам на пільгових умовах за списком № 2, за ставкою 100 % розміру виплаченої пенсії.

Порядок відшкодування страхувальниками витрат Пенсійного фонду України на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених на пільгових умовах, визначено Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного Фонду України, затвердженою постановою Пенсійного фонду України від 19.12.2003 №21-1 та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 за № 64/8663 (надалі - Інструкція).

Відповідно до підпункту 6.1 пункту 6 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16 січня 2004 року за № 64/8663, відшкодуванню підлягають витрати Пенсійного фонду на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

Розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається відділами доходів органів Пенсійного фонду України щорічно в повідомленнях про розрахунок сум фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", які надсилаються підприємствам до 20 січня поточного року та протягом 10 днів з новопризначених пенсій.

Згідно з пунктом 6.7. Інструкції підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах.

Таким чином, як обґрунтовано зазначили суди попередніх інстанцій, праву особи-пенсіонера на пільгове пенсійне забезпечення кореспондує обов`язок підприємства, де такий пенсіонер свого часу виконував роботи, що охоплюються Списком №2, відшкодовувати фактичні витрати пенсійного органу на виплату та доставку пенсії цьому пенсіонеру.

Згідно з пунктом 6.3 Інструкції у разі ліквідації або зміни власника підприємства суми зазначених витрат Пенсійному фонду вносять правонаступники.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Чутівського районного суду Полтавської області від 15.06.2016 року, яке набрало законної сили 02.07.2016 року по справі №550/552/16-ц, встановлено факт роботи ОСОБА_1 у Чутівській районній типографії на посаді наборщика на строковідливній машині повний робочий день з 25.07.1983 року по 10.02.1997 року (а.с. 49).

Рішенням Чутівського районного суду Полтавської області від 10.04.2017 року по справі №550/86/17, залишеним без змін ухвалою Харківського апеляційного адміністративного суду від 18.05.2017 року, встановлено факт роботи з 25.07.1983 року по 08.12.1999 року в Чутівській районній друкарні на посаді "складач на складальних рядковідливних машинах"; зобов`язано Чутівське об`єднане управління Пенсійного фонду України Полтавської області призначити ОСОБА_1 пенсію на пільгових умовах згідно з п. "б" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за період роботи з 25.07.1983 року по 21.08.1992 року на посаді складача на складальних рядковідливних машинах", що відноситься до Списку №2. (а.с. 149-156).

На виконання зазначених вище рішень ОСОБА_1 , яка працювала у Чутівській районній типографії, призначено пенсію на пільгових умовах згідно з п. "б" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за період роботи з 25.07.1983 року по 21.08.1992 року на посаді складача на складальних рядковідливних машинах, що відноситься до Списку №2.

Рішенням Чутівської районної ради Полтавської області від 22.11.2002 року "Про реорганізацію Чутівської районної друкарні", було реорганізовано Чутівську районну друкарню шляхом приєднання її до редакції районної газети "Сільські новини". Визнано редакцію районної газети "Сільські новини" правонаступником усіх майнових прав та обов`язків Чутівської районної друкарні (а.с. 106).

Зі змісту рішень Чутівської районної ради Полтавської області: від 19.03.2003 року "Про надання дозволу редакції районної газети "Сільські новини" на списання основних засобів", від 05.06.2003 року "Про затвердження Програми приватизації об`єктів нерухомості, віднесених до спільної власності територіальних громад району", від 25.05.2004 року "Про надання дозволу редакції районної газети "Сільські новини" на списання основних засобів" (а.с. 157-161) судами встановлено, що у зв`язку із реорганізацією Чутівської районної друкарні шляхом приєднання її до редакції районної газети "Сільські новини" надано дозвіл на списання основних засобів Чутівської районної друкарні. При цьому, балансоутримувачем будівлі, що належала районній друкарні за адресою: смт. Чутове, пл. Перемоги, 3, є Редакція районної газети "Сільські новини" (а.с. 159).

Згідно п. 2.10 Статуту ТОВ "Медіа "Сільські новини", затвердженого загальними зборами учасників від 05.04.2018 року, Товариство (ТОВ "Медіа "Сільські новини") створене у процесі реорганізації редакції районної газети "Сільські новини" (юридичної особи, що була зареєстрована 11.05.1994 у формі комунальної установи, ідентифікаційний код 02474618), яка здійснюється на підставі Закону України "Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації", на підставі рішення Загальних зборів учасників Товариства, оформленого протоколом №1 від 05.04.2018. Товариство є повним правонаступником редакції районної газети "Сільські новини" та до нього переходить усе майно, всі права та обов`язки редакції районної газети "Сільські новини".

Таким чином, суди попередніх інстанцій обґрунтовано вказали, що редакція районної газети "Сільські новини" (нині - ТОВ "Медіа "Сільські новини") є правонаступником Чутівської районної друкарні.

Судами встановлено, що відповідачем не оскаржувались розрахунки фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до ч. 2 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" в частині пенсій, призначених відповідно до п. "б"-"з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" громадянці ОСОБА_1 за період серпень 2017 року - березень 2018 року.

Відтак, вказані суми є узгодженими та підлягають сплаті.

20. Враховуючи вищезазначене, колегія суддів погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для задоволення позову.

21. Частиною першою статті 350 КАС України передбачено, що суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

22. З огляду на викладене, висновки судів попередніх інстанцій є правильними, обґрунтованими, відповідають нормам матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.

23. Зважаючи на результат касаційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді касаційної інстанції, судові витрати розподілу не підлягають.

24. Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду

п о с т а н о в и в :

1. Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Медіа Сільські новини - залишити без задоволення.

2. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 05 червня 2018 року та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 26 жовтня 2018 року по справі №816/1047/18 - залишити без змін.

3. Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Головуючий Т.Г. Стрелець

Судді А.І. Рибачук

Л.В. Тацій

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення04.03.2021
Оприлюднено05.03.2021
Номер документу95315256
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1047/18

Постанова від 04.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 03.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 26.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 26.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 29.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 15.08.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Лях О.П.

Ухвала від 23.07.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 05.06.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

Рішення від 05.06.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Є.Б. Супрун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні