Постанова
від 24.02.2021 по справі 520/5349/2020
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 лютого 2021 р.Справа № 520/5349/2020

Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Макаренко Я.М.,

Суддів: Калиновського В.А. , Кононенко З.О. ,

за участю секретаря судового засідання Лисенко К.В.

представника позивача Попова Д.В.

представника позивача Балабай М.Л.

представника відповідача Лук`янцева С.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.07.2020 року, головуючий суддя І інстанції: Сагайдак В.В., м. Харків, по справі № 520/5349/2020

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Лис"

до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Лис" (надалі по тексту позивач) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Харківській області (надалі по тексту відповідач), в якому просив суд:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 14 квітня 2020 року №0050765604, яким товариству з обмеженою відповідальністю «ЛИС» збільшено суму грошового зобов`язання на 24952,51 грн. (з них 19962,01 грн. - орендна плата за землю та 4990,50 - штрафні (фінансові) санкції (штрафи).

- стягнути на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ЛИС (вул. Сумська, буд. 37 Б, м. Харків, 61022; ідентифікаційний код ЄДРПОУ 30512611) сплачену суму судового збору в розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області.

Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 27.07.2020 року адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Лис" (вул. Сумська, 37 Б,м. Харків,61022, код ЄДРПОУ 30512611) до Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43143704) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 14 квітня 2020 року №0050765604, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «ЛИС» збільшено суму грошового зобов`язання на 24952,51 грн. (з них 19962,01 грн. - орендна плата за землю та 4990,50 - штрафні (фінансові) санкції (штрафи).

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (вул. Пушкінська, буд. 46,м. Харків,61057, код ЄДРПОУ 43143704) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Лис" (вул. Сумська, 37 Б, м.Харків,61022, код ЄДРПОУ 30512611) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 копійок.

Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.07.2020 року та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Колегія суддів, заслухавши доповідь обставин справи, перевіривши рішення суду першої інстанції, доводи апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, вважає, що вимоги апеляційної скарги задоволенню не підлягають, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено, що між Харківською міською радою та ТОВ «ЛИС» укладено договір оренди земельної ділянки від 24 січня 2006 року. В Договорі оренди була встановлена фіксована плата за користування земельною ділянкою. (а.с.10)

Під час дії Договору оренди рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 № 41/08 «Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові» , встановлені зокрема ставки орендної плати за користування земельними ділянками в залежності від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013р. № 1209/13 «Про затвердження Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» та рішенням 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова та впроваджено її в дію з 01.01.2014.

У зв`язку з встановленням зазначеними вище рішеннями Харківської міської ради ставок орендної плати, орендодавець звернувся з позовом до ТОВ «ЛИС» про внесення змін до договору оренди.

Рішенням Господарського суду Харківської області у справі №922/3271/14 від 23 березня 2016 року внесені зміни до договору оренди землі від 24.01.2006р. № 140667100010, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, відповідно до якої зокрема нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 656 від 24.09.2013р. становить 5960899 грн. (п`ять мільйонів дев`ятсот шістдесят вісімсот дев`яносто дев`ять гривень). Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 47/14 від 03.10.2013 на рік становить 4,8% від її нормативної грошової оцінки і складає 286123,15 грн. (двісті вісімдесят шість тисяч сто двадцять три гривні 15 копійок), або в місяць 23843,60 грн. (двадцять три тисячі вісімсот сорок три гривні 60 копійок). (а.с.19-32)

Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.02.2019 №1474/19 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018, відповідно до якого нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020, внаслідок чого була змінена база оподаткування.

Позивачем 13.02.2020 подано до Центрального управління ГУ ДПС у Харківській області податкову декларації з плати за землю за 2020 рік.(а.с.33-35)

ГУ ДПС у Харківській області проведена камеральна перевірка податкової декларації з плати за землю за 2020 рік, що надана ТОВ «ЛИС» (податковий номер 30512611).

За результатами перевірки складено акт камеральної перевірки податкової декларації з плати за землю за 2020 рік від 16.03.2020 р. № 812/20-40-56-04-06/30512611. (а.с.37)

Податковим органом зроблено висновок про заниження податкового зобов`язання з орендної плати за землю, належне до сплати за січень 2020 року, тобто за строк сплати, який минув, становить 19962,01 грн., чим порушено ст.288 ПК України.

Позивач, вважаючи висновки Акту безпідставними, подав заперечення. За результатами розгляду цих заперечень листом від 13.04.2020 відповідач надав відповідь, відповідно до якої заперечення ТОВ «ЛИС» на Акт залишені без розгляду. (а.с.41-45)

На підставі Акту від 16.03.2020 р. № 812/20-40-56-04-06/30512611 відповідачем винесено податкове повідомлення-рішення від 14 квітня 2020 року №0050765604, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання на 24952,51 грн. (з них 19962,01 грн - орендна плата за землю та 4990,50 - штрафні (фінансові) санкції (штрафи). (а.с.8)

Позивач, не погоджуючись з даним рішенням, звернувся до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з протиправності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно вимог частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень, суд зобов`язаний незалежно від підстав, наведених у позові, перевіряти оскаржувані рішення, дії та бездіяльність на їх відповідність усім зазначеним вимогам.

З матеріалів справи слідує, що податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Харківській області від 14 квітня 2020 року №0050765604 грунтується на висновках контролюючого органу про заниження позивачем податкового зобов`язання з орендної плати за землю, належне до сплати за січень 2020 року в сумі 19962,01 грн., оскільки сума орендної плати за січень 2020 року з урахуванням коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки землі, зазначеної у витягу з технічної документації від 24.09.2013 року №656 становить 45236,22 грн, а позивачем визначено до сплати-25274,21 грн.

Проте, колегія суддів не погоджується з такими висновками відповідача, виходячи з наступного.

Згідно підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Пунктом 288.1 статті 288 ПК України визначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 288.4 статті 288 ПК України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно до підпунктів 288.5.1 та 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

З вищенаведеного слідує, що Податковим кодексом встановлено обов`язок орендаря земельної ділянки сплачувати земельний податок у формі орендної плати, розмір якої визначається в договорі оренди, але в будь-якому випадку річний розмір земельного податку за земельні ділянки державної та комунальної власності, грошову оцінку яких проведено, має відповідати п.288.5 ст.288 ПК України та не може бути меншим, ніж встановлений пп. 288.5.1 п. 288.5 ст.288 ПК України.

З матеріалів справи слідує, що між Харківською міською радою та ТОВ «ЛИС» укладено договір оренди земельної ділянки від 24 січня 2006 року.

Рішенням Господарського суду Харківської області у справі №922/3271/14 від 23 березня 2016 року внесені зміни до договору оренди землі від 24.01.2006р. № 140667100010, шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору оренди землі, відповідно до якої зокрема нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 656 від 24.09.2013р. становить 5960899 грн. (п`ять мільйонів дев`ятсот шістдесят вісімсот дев`яносто дев`ять гривень).

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 47/14 від 03.10.2013 на рік становить 4,8% від її нормативної грошової оцінки і складає 286123,15 грн. (двісті вісімдесят шість тисяч сто двадцять три гривні 15 копійок), або в місяць 23843,60 грн. (двадцять три тисячі вісімсот сорок три гривні 60 копійок). (а.с.19-32).

Тобто, річний розмір орендної плати визначений договором оренди землі від 24.01.2006р., з урахуванням змін внесених Рішенням Господарського суду Харківської області у справі №922/3271/14 від 23 березня 2016 року до вказаного договору шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору, відповідає пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.

Рішенням 25 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.02.2019 №1474/19 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018, яка введена в дію з 01.01.2020.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує позивач відповідно до витягу з технічної документації від 07.02.2020 №1169/0/45-20 складає 4263971 грн.

Відповідно сума податкового зобов`язання зі сплати за землю за січень 2020 року складає 17055,88 грн (4263971 грн*4,8/12).

Відповідач в обгрунтування своїх доводів про заниження позивачем податкового зобов`язання з орендної плати за землю, належне до сплати за січень 2020 року в сумі 19962,01 грн., посилається на приписи ст. 289 ПК України.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 ПК України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Пунктом 289.2 статті 289 ПК України визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою:

Кi = І:100,

де І - індекс споживчих цін за попередній рік.

У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

З урахуванням вказаних приписів відповідач в апеляційній скарзі зазначив, що визначена у додатковій угоді до договору оренди землі від 24.01.2006 №140667100010 нормативна грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації від 24.09.2013 року №656 у розмірі 5960899 грн підлягає індексації, а тому з урахуванням коефіцієнтів індексації розмір орендної плати за січень 2020 року становить 45236,22 грн.

Проте, колегія суддів зазначає, що станом на січень 2020 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яку орендує позивач, відповідно до витягу з технічної документації від 07.02.2020 №1169/0/45-20, затвердженої рішенням 25 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 27.02.2019 №1474/19, складає 4263971 грн, а відповідно сума податкового зобов`язання зі сплати за землю за січень 2020 року складає 17055,88 грн (4263971 грн*4,8/12).

Також, колегія суддів зазначає, що статтею 288 ПК України законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Разом з тим, річний розмір орендної плати визначений договором оренди землі від 24.01.2006р., з урахуванням змін внесених Рішенням Господарського суду Харківської області у справі №922/3271/14 від 23 березня 2016 року до вказаного договору шляхом визнання укладеної додаткової угоди до вказаного договору, відповідає пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.

Приписи ст. 289 ПК України врегульовують лише питання визначення орендної плати, яка в свою чергу встановлюється у договорі оренди.

Позивачем 13.02.2020 подано до Центрального управління ГУ ДПС у Харківській області податкову декларацію з плати за землю за 2020 рік (а.с.33-35) у якій позивачем визначено за січень 2020 року суму орендної плати у розмірі 25274.21 грн.

Отже, визначена позивачем у поданій податковій декларації сума орендної плати за січень 2020 року відповідає вимогам податкового законодавства.

На запит суду апеляційної інстанції, якій нормі Податкового кодексу не відповідав розмір орендної плати позивача, контролюючим органом не було надано обгрунтованої відповіді.

Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Проте, відповідачем такий обов`язок виконано не було.

Враховуючи, вказане вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про скасування оскаржуваного податкового повідомлення-рішення.

Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Обгрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції відповідає вимогам ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги відповідача колегією суддів не встановлено.

Відповідно до ч.1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення-без змін.

Згідно зі ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, рішення або ухвалу-без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв законне і обґрунтоване рішення, з дотриманням норм матеріального і процесуального права.

Доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, а тому підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України залишити без задоволення.

Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 27.07.2020 року по справі № 520/5349/2020 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)Я.М. Макаренко Судді (підпис) (підпис) В.А. Калиновський З.О. Кононенко Повний текст постанови складено 05.03.2021 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.02.2021
Оприлюднено09.03.2021
Номер документу95365447
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/5349/2020

Ухвала від 07.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 13.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 13.01.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Ухвала від 15.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Макаренко Я.М.

Рішення від 27.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сагайдак В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні