ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
Кіровоградської області
вул.В`ячеслава Чорновола, 29/32, м.Кропивницький, Україна, 25022,
тел/факс: 32-05-11/24-09-91 E-mail: inbox@kr.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 лютого 2021 рокуСправа № 912/1177/20 Господарський суд Кіровоградської області у складі судді Поліщук Г.Б., за участю секретаря судового засідання Ліподат Я.В., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження матеріали справи №912/1177/20
за позовом Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "АГРОСЕРВІС", 26300, Кіровоградська обл., Гайворонський р-н, м. Гайворон, вул. Маліновського, буд.1
до відповідачів: 1. Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, 25030, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26
2. Бандурівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області, 26325, Кіровоградська обл., Гайворонський р-н, с. Бандурове, вул. Куйбишева, 32
за участі третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Гайворонської районної державної адміністрації, 26300, Кіровоградська обл., м. Гайворон, пл. Героїв Майдану 5
про визнання протиправною відмови у поновленні договору, визнання укладеною угоди
за участю представників:
від позивача - Міхальова В.В., Ордер № 141229 від 22.02.21;
від відповідача І - участі не брали;
від відповідача ІІ - участі не брали;
від 3-ї особи - участі не брали
В судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
До Господарського суду Кіровоградської області надійшла позовна заява Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про:
- визнання протиправною відмови у поновленні Договору оренди землі, укладеного 12.01.2010 між Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області та ПОСП "Агросервіс", предметом якого є земельна ділянка загальною площею 42,0015 га, кадастровий номер 3521180400:02:000:9004 із земель сільськогосподарського призначення (рілля), що перебувала в запасі Бандурівської сільської ради (зареєстрований в книзі 4 Гайворонського відділу КРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомзему України" за № 041036400002);
- визнання укладеною угоди про поновлення договору оренди землі від 12.01.2010 року (зареєстрований в книзі 4 Гайворонського відділу КРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомзему України" за № 041036400002) в наступній редакції:
"Угода
про поновлення договору оренди землі від 12 січня 2010 року,
зареєстрованого 12 січня 2010 року Гайворонським відділом КРФ ДП "Центр
ДЗК при Держкомземі України" за №041036400002
м. Кропивницький "____"
Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в особі начальника Головного управління
1. Сторони домовились поновити договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521180400:02:000:9004 терміном на 7 років.
2. Пункт 2 Договору доповнити реченням наступного змісту: "Кадастровий номер 3521180400:02:000:9004".
3. Пункт 5 Договору викласти в наступній редакції:
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2020 року становить 1330719,98 грн. за всю площу."
4. Пункт 32 Договору доповнити абзацом наступного змісту:
" - дотримання режиму використання земель сільськогосподарського призначення в частині недопущення спалювання поживних рештків на сільськогосподарських угіддях".
5. Всі інші умови вищезгаданого договору не обумовлені даною угодою, залишаються незмінними.
6. Дана додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 12.01.2010р. (зареєстрованого у Гайворонському відділі КРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" від 12.01.2010 року за № 041036700002). Зміни до договору вступають в дію з моменту реєстрації додаткової угоди у встановленому законодавством порядку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
7. Орендар зобов`язується здійснити державну реєстрацію додаткової угоди протягом 5 (п`яти) робочих днів, з дня підписання додаткової угоди та повідомити Орендодавця про державну реєстрацію додаткової угоди не пізніше наступного робочого дня після вчинення реєстраційних дій, з наданням копії підтверджуючого документу.
8. Додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у "Орендодавця", другий - у "Орендаря".
Реквізити сторін
Орендодавець: Орендар:
Головне управління Держгеокадастру ПОСП "Агросервіс"
У Кіровоградській області
25030, вул. Академіка Корольова, 26
м. Кіровоград
Ідентифікаційний код 397636
Підписи сторін
Начальник Головного управління Директор ПОСП "Агросервіс"
Держгеокадастру у Кіровоградській
області
М.П. (підпис) М.П. (підпис)
- стягнення з відповідача 4 204,00 грн судового збору.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що у визначеному законом порядку скористався своїм правом на автоматичне поновлення договору оренди, звернувшись до відповідача у встановленому законом порядку з відповідним листом-повідомленням, однак, відповідач безпідставно відмовив в оформленні додаткової угоди про поновлення договору оренди.
Ухвалою від 20.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 912/1177/20 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 14.04.2020 о 12:00, встановлено сторонам строк для подання заяв по суті справи. Крім того, даною ухвалою залучено до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Гайворонську районну Державну адміністрацію та Бандурівську сільську раду Гайворонського району Кіровоградської області.
06.04.2020 на адресу суду від Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" надійшла заява про забезпечення позову із вимогою заборонити Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області вчиняти будь - які дії, спрямовані на розпорядження, зміну цільового призначення, внесення до Державного земельного кадастру будь - якої інформації про поділ чи об`єднання, передання у власність чи надання в оренду, у тому числі включення до переліку земельних ділянок, право оренди на яке підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) щодо земельної ділянки кадастровий номер 35211804000:02:000:9004 площею 42,0015 га із земель сільськогосподарського призначення (рілля), що перебувала в запасі Бандурівської сільської ради.
Ухвалою від 08.04.2020 заяву Приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" (ідентифікаційний код 32364228) (Вх.№ 1369/20 від 06.04.2020) про забезпечення позову задоволено частково. Заборонено Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області вчиняти будь - які дії, спрямовані на розпорядження, зміну цільового призначення земельної ділянки, у тому числі включення до переліку земельних ділянок, право оренди на яке підлягає продажу на земельних торгах (аукціоні) щодо земельної ділянки кадастровий номер 35211804000:02:000:9004 площею 42,0015 га із земель сільськогосподарського призначення (рілля), що перебувала в запасі Бандурівської сільської ради та перебуває в оренді у Приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" на підставі договору оренди землі, який 12.01.2010 року зареєстрований у книзі 4 Гайворонського відділу Кіровоградської регіональної філії ДП "Центр ДЗК при Держкомзему України" за № 041036400002.
Ухвалою від 08.04.2020 повідомлено учасників справи, що судове засідання, призначене на 14.04.2020 о 12:00 год. не відбудеться у зв`язку із запровадженням Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 №211 на території України карантину до 24.04.2020 року.
08.04.2020 від Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач 1 позов не визнає, вважає його необґрунтованим та просить відмовити в його задоволенні повністю. За твердженням відповідача, позивач передчасно стверджує порушення його переважного права у зв`язку з наступним. 26.12.2019 до Головного управління надійшов лист позивача про погодження строк у поновлення спірного договору. При розгляді вказаного листа відповідачем 1 було встановлено, що частина земельної ділянки кадастровий номер 3521180400:02:000:9004 га, площею 42,00 га, розташованої на території Бандурівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області, відноситься до земель колективної власності на підставі державного акту на право колективної власності на землю КР №7, виданого КСП "Іскра", у зв`язку з чим Головне управління листом №П-15183/0-49/0/17-20 повідомило позивача, що воно не має повноважень щодо розпорядження вказаною земельною ділянкою. Розцінювати лист №П-15183/0-49/0/17-20 як відмову недоцільно, оскільки він несе інформативний характер з урахуванням можливості звернення позивача до Бандурівської сільської ради як до належного розпорядника. Відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 10.12.2019 №11-8848/14-19-СГ, за результатами розгляду клопотання позивача останньому було надано згоду на поділ спірної земельної ділянки, яка перебуває в оренді на підставі договору оренди землі, що був зареєстрований 12.012010 у Гайворонському міськрайонному відділі КРФ ДП "ЦДЗК" при Держкомземі України за №041036700002. Однак, позивач не вчинив дій щодо поділу спірної земельної ділянки для внесення в договір оренди відповідних змін та своєчасної пролонгації строку його дії.
З урахуванням того, що на даний час спірна земельна ділянка частково відноситься до земель комунальної власності та повноваження щодо її розпорядження частково відносяться до компетенції відповідного органу місцевого самоврядування, Головне управління не має повноважень щодо розпорядження нею, що унеможливлює укладення додаткової угоди щодо поновлення договору оренди спірної земельної ділянки в редакції, викладеній у позовній заяві.
Ухвалою від 10.04.2020 постановлено вважати продовженим у справі № 912/1177/20 строк підготовчого провадження на період карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України. Запропоновано позивачу надати власні письмові пояснення або викласти їх у відповіді на відзив щодо обставин, вказаних Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області у відзиві № 9-11-0.62-4088/2-20 від 07.04.2020, зокрема, щодо належності частини спірної земельної ділянки до земель комунальної власності; відомості щодо поділу земельної ділянки кадастровий номер 35211804000:02:000:9004; відомості про розроблення відповідної технічної документації із землеустрою про поділ та об`єднання земельних ділянок; висловити власну позицію щодо заміни одного заходу забезпечення позову іншим або щодо скасування заходів забезпечення позову, вжитих ухвалою про забезпечення позову від 08.04.2020; щодо залучення співвідповідачем Бандурівську сільську раду Гайворонського району Кіровоградської області. Запропоновано третім особам, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Гайворонській районній державній адміністрації та Бандурівській сільській раді Гайворонського району Кіровоградської області надати власні письмові пояснення щодо обставин, викладених відповідачем у відзиві на позов.
Ухвалою від 21.05.2020 призначено підготовче засідання у справі № 912/1177/20 на 09.06.2020 о 15:00 год., повторно зобов`язано позивача та третіх осіб виконати вимоги ухвали суду від 10.04.2020.
02.06.2020 на адресу суду від позивача надійшла відповідь на відзив у якій зазначено, що останній вважає доводи відповідача безпідставними та необґрунтованими. Позивач зазначає, що відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 22.03.2019 НВ-3507409412019 земельна ділянка кадастровий номер 3521180400:02:0009004, площею 42,0015, яка є предметом Договору, розташована на території Кіровоградської області, належить до земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, а тому повноваження по розпорядженню такою земельною ділянкою відносяться до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області. Крім того, позивач зазначає, що відповідачем 1 не надано наказ (розпорядження) "Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність" та акт приймання-передачі на підтвердження передачі Бандурівській сільській раді у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 42 га, яка розташована на території Бандурівської сільської ради за межами населеного пункту. Також не надано доказів щодо реєстрації права комунальної власності на вказану спірну земельну ділянку за Бандурівською сільською радою.
02.06.2020 на адресу суду від позивача надійшло клопотання про залучення співвідповідача (в порядку ст. ст. 48, 169 Господарського процесуального кодексу України) з вимогою залучити співвідповідача в особі Бандурівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області (26325, Кіровоградська обл., Гайворонський р-н, с. Бандурове, вул. Куйбишева 32).
Крім того, 02.06.2020 на адресу суду від позивача надійшла заява про зупинення провадження у справі № 912/1177/20 до закінчення розгляду Великою Палатою Верховного Суду справ №378/596/16-ц та №320/5724/17 та набрання судовим рішенням у цих справах законної сили.
Ухвалою від 09.06.2020 задоволено клопотання позивача про залучення співвідповідача у справі та залучено співвідповідачем у справі №912/1177/20 Бандурівську сільську раду Гайворонського району Кіровоградської області. Крім того, даною ухвалою задоволено клопотання Приватно - орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" від 02.06.2020 про зупинення провадження у справі та зупинено провадження у справі №912/1177/20 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи №378/596/16-ц.
Разом з тим, суддю Макаренко Т.В., в провадженні якої перебуває справа №912/1177/20, звільнено з посади судді, у зв`язку з поданням заяви про відставку, рішенням Вищої ради правосуддя від 16.06.2020 № 1841/0/15-20.
Враховуючи викладене, за розпорядженням керівника апарату господарського суду №229 від 18.06.2020 здійснено повторний автоматизований розподіл справи № 912/1177/20, за результатами якого справу призначено судді Поліщук Г.Б.
Ухвалою від 19.06.2020 поновлено провадження у справі №912/1177/20, справу прийнято до свого провадження суддею Поліщук Г.Б., зупинено провадження у справі №912/1177/20 до закінчення перегляду в касаційному порядку Великою Палатою Верховного Суду справи №378/596/16-ц.
Судом встановлено, що 01.04.2020 Великою Палатою Верховного Суду прийнято Постанову у справі №320/5724/17.
29.09.2020 Великою Палатою Верховного Суду прийнято Постанову у справі №378/596/16-ц, текст якої оприлюднено в Єдиному державному реєстрі судових рішень 08.12.2020.
Ухвалою від 29.12.2020 поновлено провадження у справі №912/1177/20, підготовче засідання призначено на 19.01.2021 о 15:00 год.
Ухвалою від 19.01.2021 відкладено підготовче засідання у справі №912/1177/20 на 04.02.2021 о 14:30 год., зобов`язано позивача та відповідача 1 надати суду документально підтверджені відомості щодо форми власності та розпорядника спірної земельної ділянки на даний час.
Ухвалою від 04.02.2021 закрито підготовче провадження у справі №912/1177/20 та призначено справу до судового розгляду по суті на 25.02.2021 о 12:00 год.
Відповідачі та третя особа участь повноважних представників в судовому засіданні 25.02.2021 не забезпечили, хоча належним чином повідомлені про місце, дату та час засідання суду.
Стаття 202 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що суд може розглядати справу за відсутності учасника справи, якщо його було належно повідомлено, проте, він не повідомив про причин неявки або така неявка є повторною.
Відповідач 2 не скористався наданим йому правом надати суду відзив на позов. Враховуючи, що про час та місце розгляду справи відповідач 2 був повідомлений своєчасно та належним чином, суд дійшов висновку, що він мав час та можливість надати всі витребувані та додаткові документи, в т. ч. заперечення проти позову, які мають значення для розгляду справи по суті.
Відповідно до частини 9 статті 165 Господарського процесуального кодексу України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Враховуючи викладене, а також те, що матеріали справи містять достатньо документів для його вирішення по суті, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутністю представників відповідачів та третьої особи.
В судовому засіданні 25.02.2021 господарським судом досліджено докази у справі.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги у повному обсязі.
Розглянувши наявні в матеріалах справи документи та дослідивши в судовому засідання докази у справі, врахувавши пояснення сторін, які наведено в заявах по суті справи на обґрунтування підстав позову і заперечень проти позовних вимог, господарський суд встановив наступні обставини, які потребують доказування у даній справі, та подані сторонами докази.
Між Гайворонською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та ПОСП "Агросервіс" (Орендар) укладено договір оренди землі (а.с. 13-15), за умовами якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель сільськогосподарського призначення, що перебуває у запасі Бандурівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, загальною площею 42,00 га, у тому числі по угіддях: 42,00 га - рілля.
Відповідно до пункту 8 Договору останній укладено на 10 років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право на поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за місяць до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
Договір зареєстровано в книзі 4 Гайворонського відділу КРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 12.01.2010 №0410136400002.
Згідно акту прийому-передачі земельної ділянки, Орендодавець передав Орендарю земельну ділянку загальною площею 42,00 га Бандурівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області згідно з планом, що додається (а.с. 16).
Згідно Витягу з державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер земельної ділянки 35211804000:02:000:9004 (а.с. 21).
25.11.2019 ПОСП "Агросервіс" звернулось до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області з листом-повідомленням про поновлення договору оренди землі, до якого додано проект додаткової угоди про поновлення договору на той самий строк і на тих самих умовах (а.с. 20-22).
Вказаний лист-повідомлення зареєстровано у Головному управлінні Держгеокадастру у Кіровоградській області 25.11.2019, що підтверджується відміткою про реєстрацію на самому листі (вх.№П-12823/0/16-19 від 25.11.2019).
У відповідь на зазначений лист Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області направило на адресу позивача Лист-узгодження істотних умов договору оренди землі від 18.12.2019 П-12825/0-4092/0/17-19, відповідно до якого пропонувало узгодити істотні умови договору оренди землі у частині продовження строку дії на 7 років (а.с. 25).
За результатами розгляду вказаного Листа-узгодження, позивачем 26.12.2019 направлено на адресу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Лист-узгодження з проектом додаткової угоди про поновлення договору оренди земельної ділянки, зареєстрованого 12.01.2010 за №041036700002, терміном на 7 років (а.с.26).
Вказаний лист-повідомлення зареєстровано у Головному управлінні Держгеокадастру у Кіровоградській області 26.12.2019, що підтверджується відміткою про реєстрацію на самому листі (вх.№П-15183/0/16-19 від 26.12.2019).
Проте, листом від 19.02.2020 №П-15183/0-49/0/17-20 Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області повідомлено позивача, що частина земельної ділянки з кадастровим номером 35211804002:02:000:9004 на території Бандурівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області, відповідно до пункту 21 Перехідних положень Земельного кодексу України, відноситься до власності територіальної громади, тому відповідно до статті 122 Земельного кодексу України, Головне управління не є розпорядником даної земельної ділянки. Враховуючи викладене, керуючись положенням "Про Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області", ст. 122 Земельного кодексу України, у зв`язку з відсутністю повноважень стосовно розпорядження вказаною земельною ділянкою відповідач 1 заперечує у поновленні договору оренди землі, зареєстрованого від 12.01.2010 за №041036700002 (а.с. 29).
Крім того, позивач зазначає, що продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку оренди, а орендодавець у визначений ч. 6 ст. 33 Закону України не повідомив орендаря про заперечення у поновленні договору оренди, що підтверджується листом-повідомленням Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №П-15183/0-49/0/17-20 від 19.02.2020 (оскільки місячний строк після закінчення дії договору оренди - 12.02.2020, а листом-повідомленням 18.12.2019 №П-12825/0-4092/0/17-19 орендодавець фактично погодив продовження дії договору).
При вирішенні спору господарський суд враховує, що відповідно до частини 1 ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Відповідно до частини 4 ст. 4 Закону України "Про оренду землі" орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у державній власності, є органи виконавчої влади, які відповідно до закону передають земельні ділянки у власність або користування.
У відповідності до змін, внесених до земельного законодавства України, та з утворенням територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №5, повноваження по розпорядженню землями сільськогосподарського призначення державної форми власності здійснюють відповідні територіальні органи Держгеокадастру.
Відповідно до положень ст. 770 Цивільного кодексу України у разі зміни власника речі, переданої у найм, до нового власника переходять права та обов`язки наймодавця.
Як вбачається із матеріалів справи (а.с. 21, 152), земельна ділянка, яка є предметом Договору, розташована на території Кіровоградської області, належить до категорії земель сільськогосподарського призначення державної форми власності, а отже повноваження по розпорядженню такою земельною ділянкою відносяться до компетенції Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Отже, за наведеними вище нормами законодавства орендодавцем землі, що отримана ПОСП "Агросервіс" в оренду за Договором, на час розгляду справи є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області. Вказана зміна не є автоматичною підставою для припинення дії відповідного договору оренди землі.
Відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, строк дії договору оренди.
Згідно з частиною першою ст. 19 Закону України "Про оренду землі" строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.
Виходячи з положень ст. ст. 18, 20 Закону України "Про оренду землі", які діяли на момент укладання Договору, а також пункту 43 Договору, Договір оренди землі, який зареєстровано 12.01.2010, закінчував строк дії 12.01.2020.
За загальним правилом наслідками закінчення строку дії договору оренди землі, згідно ст. 31 Закону України "Про оренду землі", є припинення договору оренди землі.
Одночасно, нормами ст. 33 Закону України "Про оренду землі" в редакції Закону України від 17.02.2011 р. N 3038-VI, регламентовано поновлення договору оренди землі на новий строк як у випадку реалізації переважного права орендаря перед іншими особами (частини 1-5 цієї норми), так і у випадку, коли орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку дії договору оренди землі (частина 6 наведеної норми).
Так, згідно з ч. 1 ст. 33 цього Закону по закінченню строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк (поновлення договору оренди землі).
Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до спливу строку договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніше ніж за місяць до спливу строку договору оренди землі (ч. 2 ст. 33 Закону України "Про оренду землі").
До листа-повідомлення про поновлення договору оренди землі орендар додає проект додаткової угоди (ч. 3 ст. 33 зазначеного Закону).
При поновленні договору оренди землі його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (ч. 4 ст. 33 Закону України "Про оренду землі").
Частиною 5 ст. 33 цього Закону передбачено, що орендодавець у місячний термін розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом додаткової угоди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і, за відсутності заперечень, приймає рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності), укладає з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі. За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.
Для застосування положень частин 1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" та визнання за орендарем переважного права на поновлення договору оренди необхідно встановити такі юридичні факти: орендар належним чином виконує свої обов`язки за договором; орендар до спливу строку договору повідомив орендодавця у встановлені строки про свій намір скористатися переважним правом укладення договору на новий строк; до листа-повідомлення орендар додав проект додаткової угоди; орендодавець протягом місяця не повідомив орендаря про наявність заперечень і своє рішення.
Тобто реалізація переважного права на поновлення договору оренди, передбачена у наведеній нормі, можлива лише за умови дотримання встановлених такою нормою процедури і строків.
Згідно з ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).
Отже, для продовження договірних відносин необхідно волевиявлення на це сторін договору, досягнення ними згоди щодо продовження договору із застосуванням переважного права орендаря на продовження договору оренди, у тому числі на змінених умовах (ч. 1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі") або мовчазна згода сторін договору стосовно поновлення договору на тих самих умовах на той самий строк (ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі").
У розумінні наведених положень законодавства основними відмінностями у застосуванні положень ч.ч. 1-5 та ч. 6 Закону України "Про оренду землі" є умови додаткової угоди (відмінні від попередніх, або ті самі чи тотожні (ч.ч. 1-5 ст. 33 цього Закону) та наявність погодження обох сторін щодо істотних умов договору, або ті самі (ч. 6 ст. 33 цього Закону)) та строк, в який орендодавець повинен повідомити орендаря про відсутність наміру продовжувати або поновлювати договір оренди (у місячний строк після повідомлення орендаря про намір продовжувати договір оренди земельної ділянки (ч.ч. 1-5 ст. 33 цього Закону) чи у місячний строк після закінчення строку дії договору (ч. 6 ст. 33 цього Закону)).
Відповідний висновок викладений у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 26.11.2019 у справі № 925/1285/18 та постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 16.09.2019 у справі № 908/2314/18.
З матеріалів справи вбачається, що ПОСП "Агросервіс" з дотриманням строків, визначених Договором та частиною 2 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", звернулось до орендодавця з листом-повідомленням про поновлення Договору разом з проектом додаткової угоди про поновлення Договору на той самий строк і на тих самих умовах.
У відповідь на звернення ПОСП "Агросервіс" від 25.11.2019 Головне управління Держгеокадастру Кіровоградської області в листі від 18.12.2019 №П-12825/0-4092/0/17-19 запропонувало позивачу узгодити істотні умови договору оренди землі у частині продовження строку дії Договору на 7 років.
Вказана пропозиція була прийнята ПОСП "Агросервіс" згідно супровідного листа від 26.12.2019, про що повідомлено Головне управління Держгеокадастру Кіровоградської області, та надано для підписання проект додаткової угоди про поновлення Договору на прийнятих умовах.
Викладене свідчить, що сторони за обопільною згодою увійшли у процедуру поновлення договору на підставі правової конструкції, унормованої частинами 1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", та дійшли згоди щодо нових істотних умов Договору в частині строку його дії.
Судом враховано, що виходячи з положень ст. 2 Закону України "Про оренду землі", реалізація права орендаря на поновлення договору оренди землі на змінених умовах регулюється не лише правилами ст. 33 даного Закону, а і загальними положеннями цивільного законодавства про укладення договорів.
Згідно із частиною 1 ст. 626 Цивільного Кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина 1 ст. 627 Цивільного кодексу України).
Зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом (ч. 1 ст. 651 Цивільного кодексу України).
Положеннями статей 641, 642 Цивільного кодексу України визначено порядок подання пропозиції до укладення договору (оферта) та її прийняття (акцепт). Так, пропозиція укласти договір має містити істотні умови договору і виражати намір особи, яка її зробила, вважати себе зобов`язаною у разі її прийняття. А відповідь особи, якій адресована пропозиція укласти договір, про її прийняття (акцепт) повинна бути повною і безумовною.
Також ст. 646 Цивільного кодексу України передбачено, що відповідь про згоду укласти договір на інших, ніж було запропоновано, умовах є відмовою від одержаної пропозиції і водночас новою пропозицією особі, яка зробила попередню пропозицію.
Матеріалами справи підтверджено, що листом від 26.12.2019, який отримано Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області 26.12.2019, ПОСП "Агросервіс" погодилось на запропоновані відповідачем в листі від 18.12.2019 №П-12825/0-4092/017-19 умови щодо встановлення строку дії Договору на 7 років і надало на підписання проект відповідної додаткової угоди. (а.с. 26).
За положеннями ч. 2 ст. 644 Цивільного кодексу України якщо пропозицію укласти договір, в якій не вказаний строк для відповіді, зроблено у письмовій формі, договір є укладеним, коли особа, яка зробила пропозицію, одержала відповідь протягом строку, встановленого актом цивільного законодавства, а якщо цей строк не встановлений, - протягом нормально необхідного для цього часу.
У ст. 645 Цивільного кодексу України визначені випадки, коли відповідь про прийняття пропозиції не породжує юридичних наслідків у вигляді укладення договору та може бути проігнорована особою, якою зроблено пропозицію укласти договір.
Згідно з ч. 1, 2 наведеної норми якщо відповідь про прийняття пропозиції укласти договір одержано із запізненням, особа, яка зробила пропозицію, звільняється від відповідних зобов`язань. Якщо відповідь про прийняття пропозиції укласти договір було відправлено своєчасно, але одержано із запізненням, особа, яка зробила пропозицію укласти договір, звільняється від відповідних зобов`язань, якщо вона негайно повідомила особу, якій було направлено пропозицію, про одержання відповіді із запізненням.
За наведеними вище матеріалами справи не підтверджується порушення ПОСП "Агросервіс" будь-якого строку надання відповіді на пропозицію відповідача від 18.12.2019.
Отже, між сторонами дотримано порядок подання оферти та акцепту. Правові підстави для висновку про втрату юридичної сили акцепту відсутні.
У зв`язку з наведеним, суд дійшов висновку, що при реалізації ПОСП "Агросервіс" переважного права на поновлення Договору на підставі ч. 1-5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", сторони дійшли згоди щодо укладення Договору на новий строк на змінених умовах в частині строку його дії.
Поряд з тим, зважаючи на заперечення відповідача 1 щодо відсутності повноважень розпоряджатись спірною земельною ділянкою у звязку зі знаходженням її частини в комунальній власності, господарський суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Згідно з Інформацією Державного земельного кадастру про право власності на речові права на земельну ділянку форма власності земельної ділянки з кадастровим номером 3521180400:02:000:9004 визначена, як державна (а. с. 21).
Відповідно до даних Публічної кадастрової карти України (а.с. 152) земельна ділянка з кадастровим номером 3521180400:02:000:9004 належить до державної власності.
Матеріали справи не містять доказів, на підтвердження того, що земельна ділянка з кадастровим номером 3521180400:02:000:9004 або, як зазначає відповідач 1, її частина, відноситься до власності територіальної громади.
Також, відповідачі не надали належних та допустимих доказів на підтвердження того, що Бандурівська сільська рада Гайворонського району Кіровоградської області на час розгляду цієї справи є розпорядником спірної земельної ділянки та спірна земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності.
Таким чином, відмова Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в поновленні Договору, яка викладена в листі №П-15183/0-49/0/17-20 від 19.02.2020, суперечить положенням ст. 644, 645 Цивільного кодексу України та не відповідає фактичним обставинам.
Вказана відмова порушує права позивача на поновлення Договору у визначеному ч. 1-5, 8 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" порядку.
Згідно з ч. 10 наведеної норми відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.
Отже, за наведеною нормою поновлення договору оренди землі здійснюється лише шляхом укладення додаткової угоди, а будь-яке зволікання чи відмова в укладенні додаткової угоди може бути оскаржена в суді.
Запропонована позивачем для укладення додаткова угода відповідає погодженим між сторонами істотним умовам Договору. Натомість, відмова в поновленні Договору, яка викладена в листі №П-15183/0-49/0/17-20 від 19.02.2020, суперечить положенням ст. 644, 645 Цивільного кодексу України, ч. 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", не відповідає фактичним обставинам та порушує права ПОСП "Агросервіс" на укладення додаткової угоди про поновлення Договору на погоджених умовах.
Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області при розгляді листа-повідомлення позивача щодо поновлення договору згідно з ч. 1-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" діяло не у спосіб, що встановлений зазначеним законом, чим порушило вимоги ч. 2 ст. 19 Конституції України; при реалізації позивачем переважного права на поновлення договору на підставі ч. 1-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" сторони дійшли згоди щодо укладення договору на новий строк на змінених умовах в частині строку його дії.
Імперативна норма ч. 8 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов`язковому порядку.
Отже, поновлення договору оренди землі потребує його оформлення додатковою угодою. Між тим, відповідна додаткова угода про поновлення договору на змінених умовах між позивачем та Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області підписана не була внаслідок ухилення відповідача 1 від її підписання.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, а частиною 1 статті 16 цього Кодексу визначено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Отже, зазначені норми визначають об`єктом захисту порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес.
Господарський суд дійшов висновку, що права позивача були порушені у тому, що дійшовши згоди щодо поновлення договору на змінених умовах в частині строку дії договору - з 10 на 7 років, відповідач у подальшому ухилився від укладення згідно з ч. 8 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" додаткової угоди щодо продовження дії договору оренди земельної ділянки на нових погоджених умовах.
Судом враховано, що за наявними в матеріалах справи доказами підтверджено належне виконання позивачем обов`язків за умовами договору.
На пропозицію відповідача щодо узгодження істотних умов договору в частині встановлення строку його дії на 7 років позивач надав своє погодження, при тому, що такий строк є меншим від первісного строку дії договору та є мінімальним строком оренди згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України "Про оренду землі", тобто, позивач погодився на пропозиції орендодавця щодо встановлення мінімального строку дії договору оренди землі, що свідчить про добросовісність поведінки орендаря та погодження всіх прийнятних для орендодавця умов договору оренди.
У справі "Рисовський проти України" Європейський суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси.
Таким чином, саме на Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, як на державному органі, лежить обов`язок належного дотримання процедури розгляду питання, пов`язаного з поновленням договору оренди земельної ділянки, яка відноситься до державної власності.
В пункті 5.7 постанови Верховного Суду від 10.09.2018 у справі №920/739/17 зазначено, що у разі встановлення обставин дотримання орендарем процедури і строків звернення до орендодавця із повідомленням про намір поновити договір оренди землі та невиконання орендодавцем установленого частиною 5 статті 33 Закону України "Про оренду землі" обов`язку у місячний термін розглянути надісланий орендарем лист-повідомлення поведінку орендодавця не можна визнати добросовісною.
Добросовісність (ч. 6 ст. 3 Цивільного кодексу України) - це певний стандарт поведінки, що характеризується чесністю, відкритістю і повагою інтересів іншої сторони договору або відповідного правовідношення. Не можна вважати поведінку особи добросовісною, якщо вона не відповідає попередньої заявленим заявам або раніше вчиненій поведінці такої сторони.
Отже, відповідачем 1 порушено право позивача на встановлений законом порядок розгляду питання про поновлення договору оренди на новий строк, а отже і на укладення додаткової угоди до договору.
З підстав викладеного господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог ПОСП "Агросервіс" до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та наявність підстав для їх задоволення.
Як було встановлено господарським судом, земельна ділянка з кадастровим номером 3521180400:02:000:9004 належить до державної власності, що підтверджується наявними у справі доказами (а.с. 21, 152). З наведеного слідує, що розпорядником спірної земельної ділянки є Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Докази на підтвердження того, що Бандурівська сільська рада Гайворонського району Кіровоградської області на момент виникнення спірних правовідносин була розпорядником земельної ділянки з кадастровим номером 3521180400:02:000:9004, сторонами суду не надані.
Враховуючи вищевикладене, господарський суд відмовляє в задоволенні позовних вимог Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" до Бандурівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області.
Відповідно до ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 4 204,00 грн, про що зазначено в орієнтовному розрахунку судових витрат та які просить стягнути позивач, покладається на відповідача 1.
Згідно з ч. 7 ст. 145 Господарського процесуального кодексу України заходи забезпечення позову, які вжито у даній справі згідно ухвали господарського суду від 08.04.2020, продовжують діяти протягом дев`яноста днів з дня набрання вказаним рішенням законної сили або можуть бути скасовані за вмотивованим клопотанням учасника справи.
Керуючись ст. 73-74, 76-77, 123, 129, 233, 236-241, 326-327 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "АГРОСЕРВІС" до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області задовольнити.
Визнати протиправною відмову у поновленні Договору оренди землі, укладеного 12.01.2010 між Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області та Приватно-орендним сільськогосподарським підприємством "Агросервіс", предметом якого є земельна ділянка загальною площею 42,0015 га, кадастровий номер 3521180400:02:000:9004 із земель сільськогосподарського призначення (рілля), що перебувала в запасі Бандурівської сільської ради (зареєстрований в книзі 4 Гайворонського відділу КРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" за № 041036400002).
Визнати укладеною угоду про поновлення договору оренди землі від 12.01.2010 року (зареєстрований в книзі 4 Гайворонського відділу КРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" за № 041036400002) в наступній редакції:
"Угода
про поновлення договору оренди землі від 12 січня 2010 року,
зареєстрованого 12 січня 2010 року Гайворонським відділом КРФ ДП "Центр
ДЗК при Держкомземі України" за №041036400002
м. Кропивницький "____"
Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в особі начальника Головного управління
1. Сторони домовились поновити договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 3521180400:02:000:9004 терміном на 7 років.
2. Пункт 2 Договору доповнити реченням наступного змісту: "Кадастровий номер 3521180400:02:000:9004".
3. Пункт 5 Договору викласти в наступній редакції:
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2020 року становить 1330719,98 грн. за всю площу."
4. Пункт 32 Договору доповнити абзацом наступного змісту:
" - дотримання режиму використання земель сільськогосподарського призначення в частині недопущення спалювання поживних рештків на сільськогосподарських угіддях".
5. Всі інші умови вищезгаданого договору не обумовлені даною угодою, залишаються незмінними.
6. Дана додаткова угода є невід`ємною частиною договору оренди земельної ділянки від 12.01.2010р. (зареєстрованого у Гайворонському відділі КРФ ДП "Центр ДЗК при Держкомземі України" від 12.01.2010 року за № 041036700002). Зміни до договору вступають в дію з моменту реєстрації додаткової угоди у встановленому законодавством порядку у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
7. Орендар зобов`язується здійснити державну реєстрацію додаткової угоди протягом 5 (п`яти) робочих днів, з дня підписання додаткової угоди та повідомити Орендодавця про державну реєстрацію додаткової угоди не пізніше наступного робочого дня після вчинення реєстраційних дій, з наданням копії підтверджуючого документу.
8. Додаткова угода укладена у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться у "Орендодавця", другий - у "Орендаря".
Реквізити сторін
Орендодавець: Орендар:
Головне управління Держгеокадастру ПОСП "Агросервіс"
У Кіровоградській області
25030, вул. Академіка Корольова, 26
м. Кіровоград
Ідентифікаційний код 397636
Підписи сторін
Начальник Головного управління Директор ПОСП "Агросервіс"
Держгеокадастру у Кіровоградській
області
М.П. (підпис) М.П. (підпис)
В задоволенні позовних вимог Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" до Бандурівської сільської ради Гайворонського району Кіровоградської області відмовити.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, буд. 26, ідентифікаційний код 39767636) на користь Приватно-орендного сільськогосподарського підприємства "Агросервіс" (26300, Кіровоградська область, Гайворонський район, м. Гайворон, вул. Маліновського, буд.1, ідентифікаційний код 32364228) витрати по сплаті судового збору в сумі 4 204,00 грн.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення в порядку передбаченому Господарським процесуальним кодексом України. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Копії рішення направити Приватно-орендному сільськогосподарському підприємству "Агросервіс" (26300, Кіровоградська обл., Гайворонський р-н, м. Гайворон, вул. Маліновського, буд.1) та Головному управлінню Держгеокадастру у Кіровоградській області (25030, Кіровоградська обл., м. Кропивницький, вул. Академіка Корольова, 26 та на електронну адресу kirovohrad@land.gov.ua), Гайворонській районній державній адміністрації (26300, Кіровоградська обл., м. Гайворон, пл. Героїв Майдану 5 та на електронну адресу inbox1@gayvoron.kr-admin.gov.ua) та Бандурівській сільській раді Гайворонського району Кіровоградської області (26325, Кіровоградська обл., Гайворонський р-н, с. Бандурове, вул. Куйбишева, 32).
Повне рішення складено 09.03.2021.
Суддя Г.Б. Поліщук
Суд | Господарський суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 25.02.2021 |
Оприлюднено | 10.03.2021 |
Номер документу | 95373243 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Кіровоградської області
Поліщук Г.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні