Постанова
від 10.03.2021 по справі 128/1179/18
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 128/1179/18

Провадження № 22-ц/801/573/2021

Категорія: 8

Головуючий у суді 1-ї інстанції Саєнко О. Б.

Доповідач:Рибчинський В. П.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 березня 2021 рокуСправа № 128/1179/18м. Вінниця

Вінницький апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати

у цивільних справах:

судді-доповідача Рибчинського В.П.,

суддів Денишенко Т.О., Копаничук С.Г.,

за участі секретаря судового засідання Файчук Я.В., представника Вінницької обласної державної адміністрації Білозора О.Л., прокурора Кравчука О.Л, представника ОСОБА_1 - адвоката Огородника В.В., розглянувши апеляційну скаргу заступника прокурора Вінницької області на рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 05 червня 2019 року у цивільній справі за позовом заступника прокурора Вінницької області в інтересах держави в особі Вінницької районної державної адміністрації, Вінницької обласної державної адміністрації до ОСОБА_1 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Якушинецької сільської ради Вінницького району про визнання державного акту про право власності на землю недійсним та витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння , -

в с т а н о в и в:

В травні 2018 року Заступник прокурора Вінницької області в інтересах держави в особі Вінницької районної державної адміністрації, Вінницької обласної державної адміністрації звернувся в суд з позовом до ОСОБА_1 , за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Якушинецької сільської ради Вінницького району про визнання державного акту про право власності на землю недійсним та витребування земельної ділянки з чужого незаконного володіння, обґрунтовуючи тим, що вивченням стану додержання вимог земельного законодавства та законності використання земель державної та комунальної власності на території Вінницької області встановлено факт незаконного оформлення права приватної власності на землі державної власності, які розташовані за межами населеного пункту с. Якушинці Вінницького району Вінницької області.

Просив суд визнати недійсним державний акт серії І-ВН № 063486 від 29 листопада 2002 року, щодо права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,40 га, що знаходиться на території Якушинецької сільської ради Вінницького району; витребувати земельну ділянку площею площею 0,40 га з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234 з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Вінницької районної державної адміністрації. Вирішити питання щодо стягнення судових витрат.

Рішенням Вінницького районного суду Вінницької області від 05 червня 2019 року в задоволені позову відмовлено.

Не погодившись з вказаним рішенням суду, заступник прокурора Вінницької області подав апеляційну скаргу, оскільки вважає, що рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 05 червня 2019 року є незаконним, необґрунтованим, ухвалене з порушенням норм матеріального та процесуального права, тому просив рішення суду скасувати, ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги. Вирішити питання щодо стягнення судового збору.

Відзив на апеляційну скаргу не надходив.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази в їх сукупності, перевіривши законність та обґрунтованість оскаржуваного рішення, дійшла до висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Судове рішення має відповідати завданню цивільного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Рішення суду першої інстанції не відповідає цим вимогам.

Судом встановлено, що на замовлення відповідача ОСОБА_1 ТОВ Юридично-земельний союз Альянс було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ОСОБА_1 (кадастровий номер 0520688900:01:007:0234).

29.11.2002 року ОСОБА_1 було видано Державний акт на право приватної власності на землю площею 0,4000 га, яка розташована на території Якушинецької сільської ради Вінницького району з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства, акт зареєстрований в кризі записів державних актів на право приватної власності на землю за №27 (а.с. 25).

Той факт, що відповідачу ОСОБА_1 на праві власності належить вищевказана земельна ділянка з кадастровим номером: 0520688900:01:007:0234, цільове призначення для ведення особистого селянського господарства підтверджується інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна (а.с. 34-37), інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку (а.с.38),

З кадастрового плану земельної ділянки № 0520688900:01:007:0234 та з плану обмежень земельної ділянки убачається, що дана земельна ділянка призначена для пасовища (а.с.26-27).

Відповідно до довідки № 720 від 23.02.2015, виданої Якушинецькою сільською радою Вінницького району, земельна ділянка загальною площею 0,4000 та, яка перебуває у власності ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, знаходиться за адресою: Вінницька область, Вінницький район, Якушинецька сільська рада, за межами населеного пункту (а.с.32).

З листа Якушинецької сільської ради Вінницького району Вінницької області від 02.04.2017 вбачається, що земельна ділянка з кадастровим номером: 0520688900:01:007:0234 у відповідності до наявних планово-картографічних матеріалів Якушинецької сільської ради рахується заболоченою місцевістю; цільове призначення даної земельної ділянки відповідно до відомостей зазначених Державному земельному кадастрі встановлено: для ведення особистого селянського господарства. Цільове призначення даної земельної ділянки за рішенням Якушинецької сільської ради не змінювалося. Зазначена земельна ділянка не входить в межі населеного пункту. Щодо того, чи передавалась вищевказана земельна ділянка у приватну власність ОСОБА_1 , то сільська рада не володіє такою інформацією, в зв`язку з тим, що матеріали рішень сільської ради по 2005 рік включно, передано в архівний відділ Вінницької РДА. після 01.01.2006 року рішень по зазначеній земельній ділянці Якушинецька сільська рала не приймала (а.с.40).

Архівним відділом Вінницької РДА надано завірені ксерокопії документів від 02.04.1994 10 сесії 21 скликання Якушинецької сільської ради Вінницького району на 37 аркушах, в яких відсутня копія рішення 10 сесії 21 скликання Якушинецької сільської ради народних депутатів від 02.04.1994 про передачу у власність відповідача ОСОБА_1 спірної земельної ділянки (а.с.41-78).

Відповідно до листа Відділу у Вінницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 23.01.2018 № 62/405-18-0.20 вбачається, що ТОВ ЮЗС Альянс в 2016 році розроблено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) гр. ОСОБА_1 площею 0,4000 га для ведення особистого селянського господарства на території Якушинецької сільської ради. В складі вищенаведеної технічної документації наявна копія державного акту на право власності на землю серії 1-ВН №063486 виданого гр. ОСОБА_1 , зареєстрованого в книзі записів реєстрації державних актів на право приватної власності на землю за №27 від 29.11.2002р. Архівного примірника державного акту на право власності на землю гр. ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 в відділі - не виявлено. Також повідомлено, що відповідно Книги записів реєстрації державних актів на право власності на земельні ділянки на території Якушинецької сільської ради (яка зберігається у відділі) за №27 від 29.11.2002р. зареєстровано та видано державний акт на право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_2 для ведення садівництва серії I-ВН №043783 (а.с.80-84).

Згідно листа від 05.12.2017 № 06/1972 Державного агентства водних ресурсів України Південо-бузьке басейнове управління водних ресурсів Вінницького регіонального управління водних ресурсів убачається, що на звернення прокурора щодо водного об`єкта на території Якушинецької сільської ради Вінницького району, який знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234, Вінницьке РУВР в межах своєї компетенції повідомлено, що відповідно до Публічної кадастрової карти (з Інтернету) на частині даної земельної ділянки на річці без назви, правій притоці р. Вишня знаходиться ставок (копанка). Даний водний об`єкт можна віднести до категорії ставки (оскільки відповідно до ст. 1 Водного кодексу України (ВКУ) його об`єм становить менше 1 млн.м3). Відомості щодо площі, довжини ставка, об`єму води у ньому та інших характеристик відсутні. Такі параметри визначаються у паспорті водного об`єкта, який виготовляється на замовлення розпорядників земельними ділянками (для земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів - міські (сільські, селищні) ради, за межами - обласна державна адміністрація). Виготовлення паспортів на водні об`єкти передбачається ЗУ Про аквакультуру та ст. 51 ВКУ при наданні водних об`єктів у користування. На даний час паспорт на згаданий ставок не розроблявся (а.с. 85-87).

Згідно листа Відділу у Вінницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 11.04.2018 № 385/405-18-0.20 убачається, що відповідно плану землекористування КСП Правда розробленого інститутом землеустрою в 1996 році земельна ділянка з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234, віднесена до земель водного фонду (заболочені землі) на території Якушинецької сільської ради, про що надано графічні матеріали щодо території на якій розташована вищезазначена земельна ділянка (а.с.88-89).

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог суд першої інстанції виходив з того, що позивач не надав належних, достатніх доказів того, що на спірній земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234, яка належить на підставі Державного акту відповідачу ОСОБА_1 знаходиться водний об`єкт категорії ставки , оскільки у позивача відсутній паспорт такого водного об`єкту, який на розсуд позивача знаходиться на земельній ділянці відповідача; відсутня у позивача і інформація щодо такого водного об`єкту на спірній земельній ділянці яка би містилась у Звіті (форма 6-зе, така інформація може міститься в графі 76); відсутній план землекористування КСП Правда розробленого інститутом землеустрою в 1996 році на спірну земельну ділянку з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234, яка віднесена до земель водного фонду (заболочені землі) на території Якушинецької сільської ради, а наявність такої інформації у листі Відділу у Вінницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 11.04.2018 та витягах за 2012-2014 роки з програми Google Earth , є недостатніми доказами, для беззаперечного висновку про те, що на території земельної ділянки відповідача знаходився ставок.

Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції.

Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні (частина перша статті 321 ЦК України).

Відповідно до статті 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно до статті 2 Закону України Про охорону земель об`єктом особливої охорони держави є всі землі в межах території України.

Статями 19, 20 ЗК України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на категорії, зокрема землі сільськогосподарського призначення й землі водного фонду. Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

До земель комунальної власності, які не можна передавати у приватну власність, належать землі водного фонду, крім випадків, визначених ЗК України (пункт ґ частини третьої статті 83 цього кодексу).

Частиною першою статті 58 ЗК України та статтею 4 ВК України передбачено, що до земель водного фонду належать землі, зайняті: морями, річками, озерами, водосховищами, іншими водними об`єктами, болотами, а також островами, не зайнятими лісами; прибережними захисними смугами вздовж морів, річок та навколо водойм, крім земель, зайнятих лісами; гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, а також землі, виділені під смуги відведення для них; береговими смугами водних шляхів.

Відповідно до статті 59 ЗК України передбачено обмеження щодо набуття таких земель у приватну власність та встановлено можливість використання таких земель для визначених цілей на умовах оренди. Відповідно ж до частини четвертої статті 84 ЗК України землі водного фонду взагалі не можуть передаватись у приватну власність, крім випадків, передбачених законодавством.

Випадки передачі земель водного фонду до приватної власності, зокрема громадян, передбачені положеннями частини другої статті 59 ЗК України.

Громадянам та юридичним особам за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування можуть безоплатно передаватись у власність замкнені природні водойми (загальною площею до 3 гектарів). Власники на своїх земельних ділянках можуть у встановленому порядку створювати рибогосподарські, протиерозійні та інші штучні водойми (частин друга статті 59 ЗК України).

Громадянам та юридичним особам органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування із земель водного фонду можуть передаватися на умовах оренди земельні ділянки прибережних захисних смуг, смуг відведення і берегових смуг водних шляхів, а також озера, водосховища, інші водойми, болота та острови для сінокосіння, рибогосподарських потреб, культурно-оздоровчих, рекреаційних, спортивних і туристичних цілей, проведення науково-дослідних робіт тощо (частина четверта статті 59 ЗК України).

Отже, за змістом зазначених норм права, землі під водними об`єктами загальнодержавного значення, зокрема зайняті поверхневими водами: водотоками (річки, струмки), штучними водоймами (водосховища, ставки) і каналами; іншими водними об`єктами; підземними водами та джерелами, внутрішніми морськими водами та територіальним морем, а також прибережні захисні смуги вздовж річок (у тому числі струмків та потічків), морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не могли передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України.

Згідно листа від 05.12.2017 № 06/1972 Державного агентства водних ресурсів України Південо-бузьке басейнове управління водних ресурсів Вінницького регіонального управління водних ресурсів убачається, що на звернення прокурора щодо водного об`єкта на території Якушинецької сільської ради Вінницького району, який знаходиться на земельній ділянці з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234, Вінницьке РУВР в межах своєї компетенції повідомлено, що відповідно до Публічної кадастрової карти (з Інтернету) на частині даної земельної ділянки на річці без назви, правій притоці р. Вишня знаходиться ставок (копанка). Даний водний об`єкт можна віднести до категорії ставки (оскільки відповідно до ст. 1 Водного кодексу України (ВКУ) його об`єм становить менше 1 млн.м3). Відомості щодо площі, довжини ставка, об`єму води у ньому та інших характеристик відсутні. Такі параметри визначаються у паспорті водного об`єкта, який виготовляється на замовлення розпорядників земельними ділянками (для земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів - міські (сільські, селищні) ради, за межами - обласна державна адміністрація). Виготовлення паспортів на водні об`єкти передбачається ЗУ Про аквакультуру та ст. 51 ВКУ при наданні водних об`єктів у користування. На даний час паспорт на згаданий ставок не розроблявся (а.с. 85-87).

Відповідно до листа Відділу у Вінницькому районі Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області від 11.04.2018 № 385/405-18-0.20 убачається, що відповідно плану землекористування КСП Правда розробленого інститутом землеустрою в 1996 році земельна ділянка з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234, віднесена до земель водного фонду (заболочені землі) на території Якушинецької сільської ради, про що надано графічні матеріали щодо території на якій розташована вищезазначена земельна ділянка (а.с.88-89).

Слід зазначити, що передача у власність земель водного фонду приватними особами є неможливим, бо саме місце їх розташування свідчить про неможливість виникнення приватного власника.

Відповідно до державного акту - підстава набуття у власність земельної ділянки є рішення 10 сесії 21 скликання Якушинецької сільської ради народних депутатів від 02.04.1994 року. Проте архівним відділом Вінницької РДА було надано завірені ксерокопії документів від 02.04.1994 10 сесії 21 скликання Якушинецької сільської ради Вінницького району на 37 аркушах, серед яких відсутня копія рішення 10 сесії 21 скликання Якушинецької сільської ради народних депутатів від 02.04.1994 про передачу у власність відповідача ОСОБА_1 спірної земельної ділянки (т. 1 а.с. 41-78). Крім того, відповідно до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на земельні ділянки на території Якушинецької сільської ради за №27 від 29.11.2002р. зареєстровано та видано державний акт на право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_2 для ведення садівництва серії I-ВН №043783 (т. 1 а.с. 80-84).

Витребування спірних земельних ділянок з володіння відповідачів відповідає критерію законності: воно здійснюється на підставі норми статті 387 ЦК України.

За таких обставин, апеляційний суд вважає, що відповідач набув право власності на спірну земельну ділянку неправомірно, тому остання підлягає поверненню у державну власність.

Разом з тим доводи представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Огородника В.В. щодо спливу строку позовної давності, який необхідно обраховувати з часу видачі Якушинецькою сільською радою Вінницького району довідки № 720 від 23.02.2015 року про належність земельної ділянки ОСОБА_1 , апеляційним судом до уваги не беруться, оскільки з даної довідки зробити висновок правомірності набуття земельної ділянки неможливо. Для вирішення питання звернення до суду, прокуратура Вінницької області проводила перевірку, перевірка проводилась в 2017-2018 роках. Проведення перевірки підтверджується відповідями на запит прокуратури до Якушинецької сільської ради Вінницького району у 2017 році (а.с. 40 т. 1) та на запит до ГУ Держгеокадастру у Вінницькій області від 2018 року (а.с. 79, 88, 90 т. 1).

Відтак доводи щодо пропуску строку позовної давності є безпідставними.

Згідно п. 4 ч. 1 ст. 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

Відповідно до ч. 2 ст. 376 ЦПК України неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону, або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.

Зважаючи на викладене, апеляційна скарга заступника прокурора Вінницької області підлягає задоволенню, рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 05 червня 2019 року скасуванню з ухваленням нового рішення про задоволення позову.

Керуючись ст. 374, 381-384 ЦПК України, суд, -

п о с т а н о в и в:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Вінницької області задовольнити.

Рішення Вінницького районного суду Вінницької області від 05 червня 2019 року скасувати.

Ухвалити нове судове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

Визнати недійсним державний акт серії І-ВН № 063486 від 29 листопада 2002 року, щодо права власності ОСОБА_1 на земельну ділянку площею 0,40 га, що знаходиться на території Якушинецької сільської ради Вінницького району.

Витребувати земельну ділянку площею площею 0,40 га з кадастровим номером 0520688900:01:007:0234 з незаконного володіння ОСОБА_1 на користь Вінницької районної державної адміністрації.

Стягнути із ОСОБА_1 ( ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_2 ) на користь Вінницької обласної прокуратури (код 02909909, МФО 820172) грошові кошти у розмірі 8810,00 грн в рахунок відшкодування судового збору.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття, та може бути оскаржена у касаційному порядку до Верховного Суду шляхом подачі касаційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення складено 11 березня 2021 року.

Суддя-доповідач: В.П. Рибчинський

Судді: Т.О. Денишенко

С.Г. Копаничук

СудВінницький апеляційний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2021
Оприлюднено12.03.2021
Номер документу95458586
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —128/1179/18

Постанова від 15.11.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Литвиненко Ірина Вікторівна

Ухвала від 22.04.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Литвиненко Ірина Вікторівна

Постанова від 17.03.2021

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Рибчинський В. П.

Ухвала від 11.03.2021

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Рибчинський В. П.

Постанова від 10.03.2021

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Рибчинський В. П.

Постанова від 10.03.2021

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Рибчинський В. П.

Ухвала від 01.02.2021

Цивільне

Вінницький апеляційний суд

Рибчинський В. П.

Постанова від 20.01.2021

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 03.12.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Бурлаков Сергій Юрійович

Ухвала від 04.11.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Журавель Валентина Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні