ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 березня 2021 року Справа № 280/6834/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання: Стовбур А.Ю., представника позивача: Скорженка А.П., представника відповідача: Малахова В.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу
про стягнення коштів,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - також позивач) до Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих (далі -відповідач, ЗОО УТОС), в якій позивач просить суд стягнути з відповідача на користь Державного бюджету України суму нецільового використання бюджетних коштів у розмірі 15000,00 грн. (п`ятнадцять тисяч гривень 00 коп.) на розрахунковий рахунок UA748999980000031116115008005, отримувач УК у Комунарському районі м. Запоріжжя/Комунарський/24060300, код отримувача ЄДРПОУ 38025435, банк отримувача: Казначейство України (Інші надходження), МФО 899998.
В обґрунтування позовних вимог вказує, що в ході документальної невиїзної перевірки встановлено нецільове використання ЗОО УТОС бюджетних коштів у сумі 15 000,00 грн всупереч приписам Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для фінансової підтримки громадських об`єднань осіб з інвалідністю, які мають статус всеукраїнських, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.03.2018 №183 (далі - Порядок №183). Відповідачу у встановленому порядку надіслано вимогу про повернення коштів використаних за нецільовим призначенням, проте, у добровільному порядку кошти відповідачем не відшкодовано. З урахуванням зазначеного, позивач просить позов задовольнити та стягнути з відповідача суму нецільового використання бюджетних коштів у розмірі 15 000,00 грн.
Ухвалою суду від 05.10.2020 позовну заяву залишено без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви.
Ухвалою суд від 26.10.2020 відкрито провадження у справі, призначено справу до судового розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи.
06.11.2020 відповідач подав відзив на позовну заяву (вх.№8187), в якому заперечує проти задоволення позовних вимог та зазначає, що з нагоди відзначення Дня білої тростини, міжнародного дня осіб з інвалідністю та дня сліпих людей, відповідачем організовано екскурсію для осіб з інвалідністю довкола острова Хортиця. Вказаний захід реалізований договором про надання послуг перевезення пасажирів №55 від 09.10.2018, який укладений між ЗОО УТОС та фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1 ). На виконання вказаного договору ЗОО УТОС здійснило оплату у розмірі 15 000,00 грн. Таким чином, вказані кошти використані на проведення екскурсійного заходу для осіб з інвалідністю, що не суперечить нормам Порядку №183. Звертає увагу, що при проведенні перевірки ні предмет вищевказаного договору, ні його зміст і умови позивачем не досліджувались, а висновок про нецільове використання коштів зроблено лише на підставі акту приймання-передачі послуг від 18.10.2018, який не відображає суті та змісту правочину. Також звертає увагу, що позивач всупереч бюджетному законодавству не склав протокол про порушення бюджетного законодавства, що унеможливило у спірному випадку оскаржити у судовому порядку рішення про застосування заходу впливу за порушення бюджетного законодавства. Просить відмовити у задоволенні позовних вимог.
Ухвалою суду від 21.12.2020 розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 20.01.2021.
Ухвалою суду від 20.01.2021 відкладено підготовче засідання у справі на 11.02.2021.
Підготовче засідання, призначене на 11.02.2021, не відбулось у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю головуючого судді Семененко М.О. та було перенесено на 25.02.2021.
Ухвалою суду від 25.03.2021 закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до розгляду по суті на 10.03.2021.
Під час судового розгляду справи по суті представник позивача підтримав позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві, представник відповідача заперечив проти позову з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.
У судовому засіданні 10.03.2021 судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Заслухавши вступне слово та пояснення, надані представниками сторін, дослідивши письмові докази, надані сторонами, суд встановив такі обставини.
Між позивачем та ЗОО УТОС погоджено План використання бюджетних коштів на 2018 у загальному розмірі 575 127,00 грн., серед яких погоджено використання коштів в розмірі 69 520,00 грн. на показники Оплата послуг (крім комунальних) .
Наказом директора Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів від 26.12.2018 №40 затверджений План перевірок цільового використання коштів на 2019 рік.
Згідно вищевказаного Плану підлягає перевірці ЗОО УТОС у ІІІ кварталі 2019 року.
У період з 19.08.2019 по 22.08.2019 службовими особами Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів з метою перевірки цільового використання коштів проведена документальна невиїзна перевірка ЗОО УТОС за період з 01.07.2018 по 01.07.2019.
За результатами перевірки 22.08.2019 складено Акт документальної невиїзної перевірки використання коштів ЗОО УТОС №б/н (далі - Акт документальної перевірки), в якому встановлено, що у фактично використаних бюджетних коштах за напрямком оплата послуг (крім комунальних) присутні витрати, сплачені платіжним дорученням №47 від 18.10.2018 у сумі 15 000,00 грн. на підставі акту приймання передачі послуг №35 від 18.10.2018 за послуги з перевезення маломірним судном членів УТОС, які витрачені всупереч Порядку №183, чим порушено статтю 119 Бюджетного кодексу України Нецільове використання бюджетних коштів .
19.11.2019 позивач направив відповідачу лист-вимогу №04-550/1958, в якому запропонував вжити заходів для повернення до державного бюджету суми нецільового використання бюджетних коштів у загальному розмірі 15 000,00 грн.
У відповідь ЗОО УТОС надало заперечення №65 від 11.12.2019 на Акт документальної перевірки та лист-вимогу від 19.11.2019 №04-550/1958, в яких наголошено на необґрунтованості висновків Акту документальної перевірки.
У зв`язку із неповерненням коштів у розмірі 15 000,00 грн. у добровільному порядку, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у процесі складання, розгляду, затвердження, виконання бюджетів, звітування про їх виконання та контролю за дотриманням бюджетного законодавства, і питання відповідальності за порушення бюджетного законодавства, а також визначаються правові засади утворення та погашення державного і місцевого боргу регулюються Бюджетним кодексом України.
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 7 Бюджетного України, бюджетна система України ґрунтується, зокрема, на принципі цільового використання бюджетних коштів - бюджетні кошти використовуються тільки на цілі, визначені бюджетними призначеннями та бюджетними асигнуваннями.
Згідно з частиною 1 статті 119 Бюджетного кодексу України нецільовим використанням бюджетних коштів є їх витрачання на цілі, що не відповідають, зокрема, напрямам використання бюджетних коштів, визначеним у паспорті бюджетної програми або в порядку використання бюджетних коштів (включаючи порядок та умови надання субвенцій).
Відповідно до Положення про Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Фонду соціального захисту інвалідів 18.09.2017 №55, відділення Фонду відповідно до покладених на нього завдань здійснює в межах компетенції внутрішній контроль за цільовим та ефективним використанням коштів розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів.
Механізм використання коштів, передбачених Мінсоцполітики у державному бюджеті за програмою Фінансова підтримка громадських об`єднань осіб з інвалідністю, які мають статус всеукраїнських , регулює Порядок №183.
Відповідно до пункту 2 Порядку №183 (тут й надалі у редакції на час виникнення спірних правовідносин), одержувачами бюджетних коштів є всеукраїнські громадські об`єднання осіб з інвалідністю, їх спілки, які внесені до Реєстру громадських об`єднань, утворені з метою, визначеною статтею 12 Закону України Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні , мають місцеві осередки (відокремлені підрозділи) у більшості областей України (для всеукраїнських громадських об`єднань осіб з інвалідністю), не менш як одне всеукраїнське громадське об`єднання осіб з інвалідністю у своєму складі (для спілок громадських об`єднань осіб з інвалідністю), місцеві (обласні) осередки (відокремлені підрозділи) всеукраїнських громадських об`єднань осіб з інвалідністю, а також підприємства та організації невиробничої сфери УТОГу та УТОСу, підприємства та об`єднання зазначених товариств, які спрямовують такі кошти на утримання своїх соціально-культурних підрозділів (далі - громадські об`єднання).
Згідно з положеннями пункту 6 Порядку №183 бюджетні кошти, надані громадським об`єднанням, спрямовуються ними на:
1) здійснення заходів статутними органами громадського об`єднання, передбачених його статутом (положенням) (асамблеї, з`їзди, пленуми, засідання ради, президії, правління, конференції, загальні збори), за умови участі в них переважної кількості осіб з інвалідністю та їх законних представників, дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю, визнаних недієздатними;
2) проведення:
заходів (виконання програм) з реалізації положень статуту (положення) громадського об`єднання та положень Конвенції про права осіб з інвалідністю з нагоди Міжнародного дня людей з інвалідністю, Дня пам`яті Чорнобильської трагедії та Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, організації виставок, концертів, фестивалів, тренінгів, курсів, навчальних семінарів, конференцій, зустрічей у форматі засідань за круглим столом та інших навчальних та інформаційно-просвітницьких заходів відповідно до їх тематики (крім оплати фуршетів та банкетів) за умови участі в них переважної кількості осіб з інвалідністю та законних представників дітей з інвалідністю та осіб з інвалідністю, визнаних недієздатними, крім заходів з питань доступності та толерантності суспільства до проблем осіб з інвалідністю та з питань соціального захисту і забезпечення прав людей з інвалідністю, коли слухачами (учасниками) заходу (програми) будуть спеціалісти та фахівці (державні службовці, інші посадові особи, вчителі, медики, залізничники, водії тощо);
фізкультурно-оздоровчих заходів за умови участі в них переважної кількості осіб з інвалідністю;
3) навчання голови та секретаря тендерного комітету статутного органу громадського об`єднання, що здійснює закупівлю товарів, робіт і послуг в установленому законодавством порядку;
4) випуск згідно з договорами, укладеними з вітчизняними суб`єктами господарювання, довідників, брошур, інформаційних листівок, зокрема тих, що надруковані шрифтом Брайля та озвучені, а також газет і журналів з питань соціального захисту і реабілітації осіб з інвалідністю, доходи від реалізації яких використовуються лише за напрямами, визначеними цим пунктом, за погодженням з Фондом;
5) підтримку невиробничої сфери УТОГу та УТОСу, підприємств, організацій та об`єднань зазначених товариств, які спрямовують бюджетні кошти на утримання своїх соціально-культурних підрозділів, у тому числі на матеріальне заохочення (винагороду) працівників, в обсязі, що не перевищує разом з нарахуваннями 80 відсотків загального обсягу бюджетних коштів, передбачених зазначеним товариствам;
6) оплату (в сумі не менш як 20 відсотків загального обсягу бюджетних коштів, передбачених підприємствам, організаціям та об`єднанням невиробничої сфери зазначених товариств УТОГу та УТОСу): оренди приміщень, в яких громадське об`єднання провадить свою статутну діяльність, за умови відсутності власного приміщення, обладнання та меблів; комунальних послуг у межах середніх норм споживання щодо приміщень, в яких громадське об`єднання провадить свою статутну діяльність; послуг з поштового та телефонного зв`язку; послуг з проведення поточного ремонту комп`ютерного та периферійного обладнання до нього; послуг з придбання, встановлення, користування та обслуговування системних програм і програм бухгалтерського обліку та офіційного веб-сайту зазначених товариств УТОГу та УТОСу, забезпечення доступу до електронної пошти та Інтернету, а також нотаріальних послуг з оформлення установчих документів зазначених товариств УТОГу та УТОСу, що надаються державними нотаріальними конторами; придбання канцелярських виробів; відряджень працівників організацій невиробничої сфери, місцевих (обласних) організацій УТОГу та УТОСу в межах норм, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2011 р. № 98 "Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів" (Офіційний вісник України, 2011 р., № 11, ст. 488);
7) придбання продуктів харчування для Боярського будинку відпочинку Українського товариства сліпих для забезпечення безкоштовного відпочинку та харчування осіб з інвалідністю по зору;
8) підтримку громадських об`єднань осіб з інвалідністю, що входять до складу всеукраїнських громадських об`єднань осіб з інвалідністю і надають особам з інвалідністю внаслідок інтелектуальних порушень послуги з денного догляду згідно з окремим списком, поданим ними до Фонду та погодженим з Фондом, у тому числі матеріальне заохочення (винагороду) працівників, які безпосередньо надають такі послуги, в обсязі, що не перевищує разом з нарахуваннями 80 відсотків обсягу бюджетних коштів, передбачених громадському об`єднанню для надання послуг з денного догляду;
9) відшкодування на загальну суму до 6 млн. гривень громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, витрат на лікування в закладах охорони здоров`я на території України, придбання ліків, що відсутні в таких закладах, виробів медичного призначення, протезів, крім зубного протезування дорогоцінними металами та металокерамікою, у порядку, затвердженому Мінсоцполітики за погодженням з Мінфіном;
10) оплату (в сумі не більш як 20 відсотків загального обсягу бюджетних коштів, передбачених громадському об`єднанню): оренди приміщень, в яких громадське об`єднання провадить свою статутну діяльність; комунальних послуг у межах середніх норм споживання щодо приміщень, в яких громадське об`єднання провадить свою статутну діяльність; послуг з утримання приміщень, в яких громадське об`єднання провадить свою статутну діяльність, що належать Фонду державного майна або відносяться до об`єктів комунальної власності, та їх прибудинкової території; послуг з поштового та телефонного зв`язку; послуг з проведення поточного ремонту комп`ютерного та периферійного обладнання до нього; послуг з придбання, встановлення, користування та обслуговування довідково-інформаційних, системних програм і програм бухгалтерського обліку та веб-сайтів громадського об`єднання, забезпечення доступу до електронної пошти та Інтернету, а також нотаріальних послуг з оформлення установчих документів громадського об`єднання, що надаються державними нотаріальними конторами; придбання канцелярських виробів, витратних матеріалів для забезпечення роботи комп`ютерного та периферійного обладнання; періодичних, довідкових, інформаційних, аналітичних та методичних видань з питань соціального захисту і реабілітації осіб з інвалідністю, діяльності громадських об`єднань та бухгалтерського обліку;
11) матеріальне заохочення (винагороду) працівників громадського об`єднання, які забезпечують роботу такого об`єднання, в обсязі, що не перевищує разом з нарахуваннями 35 відсотків загального обсягу бюджетних коштів, передбачених громадському об`єднанню, крім об`єднань, зазначених у підпунктах 5 і 8 цього пункту;
12) оплату відряджень працівників громадського об`єднання та відшкодування учасникам заходу витрат на проїзд, харчування та оплату вартості проживання в межах норм, установлених постановою Кабінету Міністрів України від 2 лютого 2011 р. № 98 "Про суми та склад витрат на відрядження державних службовців, а також інших осіб, що направляються у відрядження підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів";
13) розроблення професійних стандартів, їх адаптацію до потреб осіб з інвалідністю.
Пунктом 10 Порядку №183 встановлено, що складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим та ефективним витрачанням здійснюються в установленому законодавством порядку.
Механізм повернення до відповідного бюджету коштів, отриманих як субвенція, розпорядником бюджетних коштів та повернення коштів одержувачем бюджетних коштів у разі нецільового використання ними у поточному чи минулих роках бюджетних коштів, визначає Порядок повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету в разі їх нецільового використання, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 22.12.2010 №1163 (далі - Порядок №1163).
Згідно пункту 3 Порядку №1163, протягом 10 робочих днів з дати реєстрації акта ревізії, а у разі наявності заперечень (зауважень) до акта - з дати надання письмового висновку щодо таких заперечень (зауважень) контролюючий орган складає вимогу до розпорядника бюджетних коштів про повернення до відповідного бюджету використаної ним не за цільовим призначенням суми субвенції або вимогу до одержувача бюджетних коштів про повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету в сумі, що використана ним не за цільовим призначенням (далі - вимога). Форми вимоги затверджуються Мінфіном.
У вимозі до розпорядника бюджетних коштів обов`язково зазначається його реєстраційний (спеціальний реєстраційний) рахунок, з якого мають бути перераховані кошти, та бюджетний рахунок, на який повинні бути повернені кошти субвенції, використані не за цільовим призначенням. У вимозі до одержувача бюджетних коштів зазначається його рахунок, відкритий в органі Державної казначейської служби. Вимога підписується керівником або заступником керівника контролюючого органу.
До вимоги додається засвідчений в установленому порядку витяг з акта ревізії, у якому зафіксовано факт нецільового використання субвенції розпорядником бюджетних коштів або нецільового використання бюджетних коштів їх одержувачем.
Відповідно до пунктів 9-10 Порядку №1163 протягом 10 робочих днів після надходження вимоги одержувач бюджетних коштів: перераховує зазначену в ній суму за рахунок власних (небюджетних) коштів у дохід загального фонду відповідного бюджету за кодом бюджетної класифікації доходів "Інші надходження" інформує про виконання вимоги контролюючий орган, який надіслав йому вимогу, та розпорядника бюджетних коштів, до мережі якого включений (або включався у попередньому бюджетному періоді) одержувач бюджетних коштів, протягом одного робочого дня з дати перерахування коштів з поданням їм засвідчених в установленому порядку копій документів, які підтверджують таке перерахування. У разі невиконання одержувачем бюджетних коштів вимоги контролюючий орган звертається в установленому порядку до суду щодо стягнення з одержувача бюджетних коштів у дохід відповідного бюджету коштів у сумі, яка була використана ним не за цільовим призначенням.
Як свідчать встановлені обставини справи, за результатами проведеної перевірки щодо цільового використання коштів ЗОО УТОС позивачем встановлено, що у фактично використаних бюджетних коштах за показником оплата послуг (крім комунальних) присутні витрати, сплачені платіжним дорученням №47 від 18.10.2018 у сумі 15 000,00 грн. на підставі акту приймання передачі послуг №35 від 18.10.2018 за послуги з перевезення маломірним судном членів УТОС, які витрачені всупереч Порядку №183, чим порушено статтю 119 Бюджетного кодексу України Нецільове використання бюджетних коштів .
З матеріалів справи встановлено, що 09.10.2018 між ЗОО УТОС та ФОП ОСОБА_1 укладений Договір про надання послуг на перевезення пасажирів №55 (далі - Договір №55).
Відповідно до пункту 1 Договору №55 замовник доручає, а виконавець приймає на себе зобов`язання про надання послуг з екскурсійного перевезення маломірним судном членів організації Замовника (надалі - Послуга) згідно з встановленою структурою, кількістю, строками надання та основними умовами Послуги (Додаток 1, 2), що є невід`ємною частиною цього Договору.
Відповідно до Додатку 1 до Договору №55 маршрутом екскурсійного перевезення передбачено: посадка з причалу Розважального центру Африка - оглядова екскурсія біля острову Хортиця - повернення до причалу Розважального центру Африка .
Згідно з Додатком 2 Договору №55 екскурсійне перевезення членів ЗОО УТОС здійснено 12 та 13 жовтня 2018 року по 50 осіб в одну поїздку.
Відповідно до акту прийняття - передачі послуг №35 від 18.10.2018 послуги за Договором №55 надані (виконані) в повному обсязі.
У відповідності до платіжного доручення №47 від 18.10.2018 послуги оплачено на суму 15 000, 00грн. з призначенням платежу: 2507020; КЕКВ 26610; За послуги перевезення маломірним судном; Дог. Від 09.10.2018 №55, акт №35 від 18.10.2018; Без ПДВ .
Відповідно до бухгалтерської довідки ЗОО УТОС згідно плану використання на 2018 року за напрямком Оплата послуг (крім комунальних) 69 520,00 грн. із вказаної суми 15 000 грн. сплачено згідно Договору №55 для екскурсійного перевезення маломірним судном членів ЗОО УТОС, присвяченому міжнародному Дню білої тростини.
За доводами позивача використання коштів ЗОО УТОС на оплату послуг з перевезення маломірним судном членів УТОС (за ДК 021:2015 код 60140000-1 Нерегулярні пасажирські перевезення ) не відповідає напрямам використання бюджетних коштів за Порядком №183.
Проте, суд вважає такий висновок помилковим, оскільки у даному випадку відповідач здійснив оплату за платіжним дорученням №47 від 18.10.2018 у сумі 15 000,00 грн. за екскурсійне перевезення членів ЗОО УТОС, оскільки предметом договору №55 від 09.10.2018 є перевезення членів ЗОО УТОС з екскурсійною метою, а не перевезення членів ЗОО УТОС маломірним судном.
Згідно з частиною 1 статті 901 Цивільного кодексу України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
У свою чергу, згідно з частиною 1 статті 910 Цивільного кодексу України, за договором перевезення пасажира одна сторона (перевізник) зобов`язується перевезти другу сторону (пасажира) до пункту призначення, а в разі здавання багажу - також доставити багаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання багажу, а пасажир зобов`язується сплатити встановлену плату за проїзд, а у разі здавання багажу - також за його перевезення.
З аналізу вказаних норм права вбачається, що договір перевезення не передбачає надання екскурсійних послуг, а лише вимагає доставку пасажирів до пункту призначення. А договір про надання послуг, яким є Договір №55 від 09.10.2018, охоплює як перевезення пасажирів так і надання екскурсійної послуги з поверненням пасажирів до пункту відбуття.
Як зазначалось вище, відповідно до підпункту 2 пункту 6 Порядку №183 бюджетні кошти, надані громадським об`єднанням, використовуються на проведення заходів (виконання програм) з реалізації положень статуту (положення) громадського об`єднання та положень Конвенції про права осіб з інвалідністю з нагоди Міжнародного дня людей з інвалідністю, Дня пам`яті Чорнобильської трагедії та Дня вшанування учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, організації виставок, концертів, фестивалів, тренінгів, курсів, навчальних семінарів, конференцій, зустрічей у форматі засідань за круглим столом та інших навчальних та інформаційно-просвітницьких заходів відповідно до їх тематики (крім оплати фуршетів та банкетів); фізкультурно-оздоровчих заходів за умови участі в них переважної кількості осіб з інвалідністю.
Згідно з пунктами 12-13 розділу III статті 12 Статуту ЗОО УТОС, затвердженого постановою президії ЦП УТОС від 29.11.2016 №11-55р, основна мета діяльності організації - захист інтересів осіб з інвалідністю по зору, інтеграція їх у суспільство, соціально-трудова та медична реабілітація. Для виконання зазначеної мети організація, зокрема, проводить культурно-масову та фізкультурно-оздоровчу роботу, огляди колективів художньої самодіяльності, спортивні змагання, організовує тифлотехнічні, спортивні та інші секції для своїх членів.
Наявні в матеріалах письмові докази та надані учасниками справи пояснення в ході судового розгляду свідчать про те, що спірну суму у розмірі 15 000,00 грн. відповідач використав на проведення культурно-масових та фізкультурно-оздоровчих заходів, передбачених статутною діяльністю, у вигляді екскурсійної поїздки членів ЗОО УТОС, присвяченому Дню білої тростини, що відповідає підпункту 2 пункту 6 Порядку №183.
Не визначення відповідачем у платіжному дорученні №47 від 18.10.2018 та у акті приймання передачі послуг №35 від 18.10.2018 відомостей про те, що сума у розмірі 15 000,00 грн. використана на проведення екскурсійного заходу, не спростовує того факту, що фізкультурно-оздоровчий захід, присвячений Дню білої тростини, відбувся, а вказані кошти були спрямовані на забезпечення такого заходу.
Таким чином, суд дійшов висновку, що позивач, не дослідивши зміст Договору №55 та не з`ясувавши фактичного напрямку використання коштів в сумі 15 000,00 грн, дійшов передчасного висновку про нецільове використання відповідачем бюджетних коштів.
Крім того, суд звертає увагу, що всупереч положенням Порядку №1163 позивачем за наслідками проведеної перевірки складено акт документальної невиїзної перевірки використання коштів, а не акт ревізії, а форма листа-вимоги від 19.11.2019 №04-550/1958 не відповідає формі вимоги до одержувача бюджетних коштів про повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету в сумі, що використана ним не за цільовим призначенням, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 05.08.2011 №996, на виконання положень Порядку №1163.
Поряд з вищенаведеним суд відхиляє доводи відповідача про те, що відповідач у спірних правовідносинах не склав протокол про порушення бюджетного законодавства, що унеможливило захист порушених прав ЗОО УТОС, з огляду на те, що у відповідності до частини 2 статті 118 Бюджетного кодексу України рішення про застосування заходів впливу за порушення бюджетного законодавства, визначених пунктами 2-5 та 7 частини першої статті 117 цього Кодексу, приймається Міністерством фінансів України, органами Казначейства України, органами державного фінансового контролю, місцевими фінансовими органами, головними розпорядниками бюджетних коштів у межах встановлених їм повноважень на підставі протоколу про порушення бюджетного законодавства або акта ревізії та доданих до них матеріалів. Тобто, складення протоколу про порушення бюджетного законодавства не є обов`язковим за наявності акту ревізії.
У даному випадку позивачем прийнято Акт документальної невиїзної перевірки використання коштів та лист-вимогу про вжиття заходів щодо повернення бюджетних коштів, форма яких, як зазначено вище, не відповідає Порядку №1163, однак вказані документи за своєю суттю є актом ревізії та вимогою до одержувача бюджетних коштів про повернення бюджетних коштів до відповідного бюджету.
Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу
Приписами статті 90 КАС України встановлено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, оцінки поданих сторонами доказів за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному дослідженні всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 7, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (69095, м.Запоріжжя, вул.Гоголя, буд.147; код ЄДРПОУ 20508338) до Запорізької обласної організації Українського товариства сліпих (69063, м.Запоріжжя, вул.Сергія Серікова, буд.9; код ЄДРПОУ 26183297) про стягнення коштів - відмовити.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Повне судове рішення складено 15.03.2021.
Суддя М.О. Семененко
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.03.2021 |
Оприлюднено | 17.03.2021 |
Номер документу | 95538679 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Семененко Марина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні