Постанова
від 10.03.2021 по справі 420/8568/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

10 березня 2021 р.м.ОдесаСправа № 420/8568/20 Головуючий в 1 інстанції: Вовченко О.А.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Косцової І.П.,

суддів - Осіпова Ю.В., Скрипченка В.О.

за участі секретаря - Стефанцевої Ю.П.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року у справі за позовом ОСОБА_1 до Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області про визнання протиправними та скасування рішень,-

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог.

ОСОБА_1 звернулась з позовом до суду, в якому просила:

визнати протиправним та скасувати Рішення Знам`янської сільської ради № 34/864-VII від 12.06.2020 року Про створення опорних закладів освіти Знам`янської сільської ради та їх філій у частині, що стосується Великозименівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області;

визнати протиправним та скасувати Рішення Знам`янської сільської ради № 37/977-VII від 27.07.2020 року Про припинення юридичних осіб у частині, що стосується Великозименівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржувані рішення сільської ради прийняті без дотримання встановленої процедури, зокрема, без проведення консультацій з громадськістю, без оприлюднення належним чином відповідних рішень. Вказується також, що наведеними рішеннями порушено права позивача, як члена територіальної громади та батьків учнів ліквідованого навчального закладу, а саме, порушено право на доступність освіти, на забезпечення рівного доступу до здобуття повної загальної середньої освіти.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року позов задоволено.

Вирішуючи спір по суті, суд першої інстанції виходив із того, що при вирішенні питання щодо ліквідації закладу освіти, відповідач повинен був провести громадські слухання задля врахування інтересів дітей у реалізації їх прав на освіту.

Короткий зміст вимог апеляційної скарги.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, посилаючись на невірне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права, Знам`янська сільська рада Іванівського району Одеської області просить скасувати його та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування наведених в апеляційній скарзі доводів апелянт зазначив, що до прийняття спірних рішень була проведена зустріч з батьками та з педагогічним колективом закладу освіти, на якій 11 осіб підтримало запропоновану реорганізацію Великозименівського ЗЗСО І ст. у філію ОЗО Новоєлизаветівський ЗЗСО І-ІІІ ст. Знам`янської сільської ради. Також батьки учнів школи самостійно проводили зустрічі, збори батьків, вчителів, що свідчить про проведення обговорень з громадськістю.

Крім того зазначено, що Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затверджений постановою Кабінету Міністрів України № 996 від 03 листопада 2010 року, носить рекомендаційний характер та не містить вимоги долучати громадськість при вирішенні питань реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів.

Також апелянт вказав, що сільська рада, як засновник та власник Великозименівського ЗЗСО І ст., мала всі підстави та повноваження для вирішення питання про реорганізацію вказаного закладу освіти.

У відзиві на апеляційну скаргу ОСОБА_1 зазначила, що суд першої інстанції вірно встановив усі обставини справи та надав їм належну правову оцінку, у зв`язку з чим просила залишити судове рішення без змін.

Фактичні обставини справи.

Судом першої інстанції встановлено та сторонами не заперечується, що ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , які є учнями 1 та 2 класу Великозименівського ЗЗСО І ступеня Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області (а.с. 121 -124 т. 2).

12 червня 2020 року Знам`янська сільська рада Іванівського району Одеської області прийняла рішення №34/864-VІІ Про створення опорних закладів освіти Знам`янської сільської ради та їх філій , відповідно до вирішено реорганізувати шляхом приєднання до опорного закладу освіти Новоєлизаветівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області Великозименівський заклад загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області.

Також цим рішенням вирішено утворити філію опорного закладу освіти Новоєлизаветівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області: - Великозименівська філія опорного закладу освіти Новоєлизаветівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області, яка знаходиться за адресою: 67134, Одеська область, Великомихайлівський район, с.Великозименове, вул. Садова, 2; припинити юридичну особу - Великозименівський заклад загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради (а.с.144-146 т.2).

27 липня 2020 року Знам`янська сільська рада Іванівського району Одеської області прийняла рішення №37/977-VІІ Про припинення юридичних осіб , відповідно до якого рада, з метою формування доступної та якісної системи освіти і виховання, що відповідає вимогам суспільства, вирішила, окрім іншого припинити юридичну особу - Великозименівський заклад загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради (а.с.147-148 т. 2).

06 липня 2020 року жителі сіл Великозименове та Марціянове Іванівського району Одеської області провели збори, якими надали ОСОБА_1 повноваження на представництво інтересів зацікавлених осіб з питань відстоювання інтересів Великозименівського закладу загальної середньої освіти І ступеня від імені батьків, чиї діти навчаються в зазначеній вище школі та інших небайдужих членів громади, про що складено відповідний протокол (а.с.125-128 т. 2).

28 липня 2020 року наказом в.о. начальника відділу освіти, культури, молоді та спорту виконавчого апарату Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області №77/ОД Про попередження працівників , керівника Великозименівського ЗЗСО І ст. повідомлено про зміну істотних умов праці в порядку та в строки, визначені чинним законодавством України (ст.32, ч.1 ст.40 КЗпПУ) (а.с.149 т. 2).

22 червня 2020 року колектив Великозименівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради провів зустріч з головою Знам`янської сільської ради та його заступником, на якій, серед іншого, обговорювалось питання доцільності реорганізації освітнього закладу, про що складено протокол (а.с.179-183 т. 2).

23 червня 2020 року відбулись сумісні збори колективу школи та батьків, про що складено протокол №1 від 23.06.2020 року. На зазначених зборах колектив школи та батьки висловились щодо відтермінування реорганізації школи до 2024 року (а.с.184-186 т. 2).

06 липня 2020 року були проведені збори батьків, вчителів та мешканців села Великозименове та Марціянове Великомихайлівського району Одеської області, на яких, окрім іншого, обговорювалось питання доцільності прийняття спірних рішень відповідачем, про що складено протокол №2 (а.с.193-197 т. 2).

Протокол від 06 липня 2020 року разом з вимогою скасувати спірне рішення №34/864-VІІ від 12.06.2020 року, було направлено відповідачу листом, зареєстрованим 13.07.2020 року за вх. №177-Б (а.с.198-199 т. 2).

Також 13 липня 2020 року позивачем подано до відповідача звернення за вх. №178-Б, в якому, зокрема, запрошено представників Знам`янської об`єднаної територіальної громади Знам`янської сільської ради Одеської області на загальні збори сіл Великозименове та Марціянове для обговорення законності прийнятого сільською радою рішення №34/864-VІІ від 12.06.2020 року та його скасування (а.с.86 т. 2).

Відповідач на вказане звернення надав відповідь без номеру та дати, у якій зокрема зазначив, що права здобувачів освіти спірним рішенням не порушуються, по закінченні учнями 4 класу їхні батьки мають право обрати заклад освіти на свій розсуд для подальшого навчання дитини відповідно до ст.8, ст.9 Закону України Про повну загальну середню освіту (а.с.205-206 т. 2).

Мешканці села Великозименове та села Марціянове Великомихайлівського району Одеської області провели збори, зокрема, з питання прийнятого відповідачем рішення №34/864-VІІ від 12.06.2020 року, про що склали протокол №3. На зазначених зборах мешканці вказаних сіл прийняли рішення щодо звернення до відповідача з проханням скасування спірного рішення (а.с.207-213 т. 2).

10 серпня 2020 року позивач звернулась до відповідача із листом, зареєстрованим 10.08.2020 року за вх. №210-Б з вимогою скасувати рішення №34/864-VІІ від 12.06.2020 року, до якого було додано протокол №3 від 12.06.2020 року (а.с.214 т. 2).

Не погоджуючись з прийнятими рішеннями Знам`янської сільської ради № 34/864-VII від 12.06.2020 року Про створення опорних закладів освіти Знам`янської сільської ради та їх філій та № 37/977-VII від 27.07.2020 року Про припинення юридичних осіб у частині, що стосується Великозименівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області, позивач звернулась до суду з даним адміністративним позовом.

Джерела правового регулювання (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) та оцінка суду апеляційної інстанції доводів апеляційної скарги і висновків суду першої інстанції.

Переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для її задоволення, з огляду на наступне.

Відповідно до ч.3 ст. 12 Закону України Про освіту повна загальна середня освіта має три рівні освіти: початкова освіта тривалістю чотири роки; базова середня освіта тривалістю п`ять років; профільна середня освіта тривалістю три роки.

Початкова, базова середня і профільна середня освіта можуть здобуватися в окремих закладах освіти або у структурних підрозділах однієї юридичної особи (закладу освіти).

Відповідно до ч.3 ст. 66 Закону України Про освіту сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної та початкової освіти; засновують заклади освіти, а також реорганізовують, перепрофільовують (змінюють тип) та ліквідовують їх з урахуванням спеціальних законів.

Згідно з абз. 2 п. 30 ч.1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України Про освіту одним із основних принципів освіти в Україні є доступність для кожного громадянина усіх форм і типів освітніх послуг, що надаються державою.

Відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України Про загальну середню освіту батьки або особи, які їх замінюють, мають право вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей; приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу; обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування загальноосвітніх навчальних закладів; звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей; захищати законні інтереси дітей.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 визначено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, згідно якого консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Результати проведення консультацій з громадськістю враховуються органом виконавчої влади під час прийняття остаточного рішення або в подальшій його роботі.

Пунктом 5 Постанови Кабінету Міністрів України № 996 рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

Згідно п. 12 цього Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг тощо. Строк проведення таких консультацій з громадськістю визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як 15 календарних днів.

Матеріали справи не містять доказів, що прийняттю оскаржуваного рішення передувало обговорення можливості його прийняття з метою урахування інтересів батьків та дітей.

Під час судового засідання суду апеляційної інстанції представник апелянта наголошував, що сільська рада здійснила публічні обговорення та визначив, що відповідно до протоколу зустрічі з педагогічним колективом Великозименівського ЗЗСО І ст., батьками, в.о. старости за участю 11 осіб було вирішено підтримати запропоновану реорганізацію Великозименівського ЗЗСО І ст. у філію ОЗО Новоєлизаветівський ЗЗСО І-ІІІ ст. Знам`янської сільської ради.

Однак, посилаючись на вказаний протокол, апелянт не надав його ані до суду першої інстанції, ані під час розгляду справи у суді апеляційної інстанції.

Крім того судова колегія зазначає, що на вказаних зборах (за твердженням апелянта) були присутні 11 осіб, що з урахуванням представників сільської ради та педагогічного колективу, не може свідчити про висловлену думку більшості батьків, оскільки встановлено, що загальна кількість учнів становить 28 осіб.

Також судова колегія не може погодитись з твердженням апелянта, що надані позивачем протоколи зборів колективу школи та батьків від 22.06.2020 року, 23.06.2020 року, 06.07.2020 року свідчать про проведені громадські слухання, оскільки вказані збори не були ініційовані сільською радою, як того вимагає Порядок №966 та проводились після ухвалення Рішення Знам`янської сільської ради № 34/864-VII від 12.06.2020 року Про створення опорних закладів освіти Знам`янської сільської ради та їх філій .

До того ж судова колегія зазначає, що п. 12 Порядку №996 встановлено термін проведення консультацій з громадськістю - не менш як 15 календарних днів, що не було дотримано відповідачем.

Крім того, судова колегія зазначає, що предметом вищезгаданих обговорень не було припинення юридичної особи Великозименівського ЗЗСО І ступеня Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області, тому твердження апелянта, що Рішення Знам`янської сільської ради № 37/977-VII від 27.07.2020 року Про припинення юридичних осіб у частині, що стосується вказаного закладу освіти, прийнято після проведених громадських слухань, не відповідає дійсності.

Колегія суддів зазначає, що не проведення обговорень проекту рішення про приєднання до іншого навчального закладу та подальше припинення юридичної особи без урахування думки батьків учнів з цього приводу свідчить про те, що спірні рішення не відповідають критеріям, визначеним ч. 2 ст. 2 КАС України, згідно з якими рішення суб`єкта владних повноважень має бути прийнято на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), добросовісно і розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія), з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення.

Відповідно до п. 3 Порядку № 996, консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

При цьому, з п. 12 вбачається, що консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку.

Отже, оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право позивачів (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.

Аналогічний правовий висновок висловлено в постановах Верховного Суду від 14 серпня 2018 року у справі №359/6814/17 та від 06 лютого 2019 року у справі № 720/1536/16-а.

Подаючи апеляційну скаргу, представник сільської ради наголошував, що дотримання Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, не є обов`язковим, оскільки такий порядок має рекомендаційний характер для органів місцевого самоврядування.

Як зазначено у ст. 3 Конвенції Про права дитини , схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, що в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Отже, у випадку наявності будь-яких правових колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень ст. 3 Конвенції Про права дитини , пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.

З огляду на зазначене, судова колегія приходить до висновку, що оскаржувані рішення Про створення опорних закладів освіти Знам`янської сільської ради та їх філій та Про припинення юридичних осіб у частині, що стосується Великозименівського закладу загальної середньої освіти І ступеня Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області прийняті без проведення консультацій з громадськістю, чим порушено права членів територіальної громади та батьків учнів ліквідованого навчального закладу, а саме порушено право на доступність освіти, на забезпечення рівного доступу до здобуття повної загальної середньої освіти.

Беручи до уваги, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи та постановлено судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, суд апеляційної інстанції відповідно до ст.316 КАС України залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Керуючись ст. ст. 308, 310, 315, 316, 322, 325, 328 КАС України, суд,-

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Знам`янської сільської ради Іванівського району Одеської області а - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2020 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.

Повний текст виготовлено 15.03.2021 року

Головуючий суддя Косцова І.П. Судді Осіпов Ю.В. Скрипченко В.О.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.03.2021
Оприлюднено17.03.2021
Номер документу95550612
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/8568/20

Повістка від 11.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 26.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Постанова від 10.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 03.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 05.01.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Рішення від 25.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Рішення від 18.11.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Вовченко О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні