П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 120/4107/19-а
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Сало П.І.
Суддя-доповідач - Полотнянко Ю.П.
16 березня 2021 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Полотнянка Ю.П.
суддів: Ватаманюка Р.В. Драчук Т. О. ,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 16 березня 2020 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Будцентр-Т" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Вінницькій області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
в грудні 2019 року ПП`Будцентр-Т звернулось до суду з позовом до Державної податкової служби України та Головного управління ДПС у Вінницькій області, в якому, з урахуванням уточненої позовної заяви та заяви про зменшення розміру позовних вимог, просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за № 1048272/42030687 від 11.01.2019, № 1311030/42030687 від 21.10.2019, № 1310999/42030687 від 21.10.2019, №1311027/42030687 від 21.10.2019, № 1311017/42030687 від 21.10.2019, № 1311001/42030687 від 21.10.2019, № 1307287/42030687 від 15.10.2019 про відмову у реєстрації податкових накладних №19 від 30.11.2018, № 23 від 22.08.2019, № 24 від 22.08.2019, № 25 від 22.08.2019, № 26 від 22.08.2019, № 27 від 22.08.2019 та № 28 від 22.08.2019 відповідно;
- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Вінницькій області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за №1201542/42030687 від 24.06.2019, № 1201544/42030687 від 24.06.2019, № 1201545/42030687 від 24.06.2019, № 120/1543/42030687 від 24.06.2019, № 1201546/42030687 від 24.06.2019, №1201547/42030687 від 24.06.2019, № 1201541/42030687 від 24.06.2019 про відмову у реєстрації податкових накладних № 1 від 31.10.2018 (додаток № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників), № 6 від 25.04.2019, № 7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, № 10 від 05.06.2019, № 11 від 10.06.2019;
- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача № 19 від 30.11.2018, № 23 від 22.08.2019, №24 від 22.08.2019, № 25 від 22.08.2019, № 26 від 22.08.2019, № 27 від 22.08.2019 та № 28 від 22.08.2019;
- зобов`язати Головне управління ДФС у Вінницькій області зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача за № 1 від 31.10.2018 (додаток № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників), № 6 від 25.04.2019, № 7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, № 10 від 05.06.2019, № 11 від 10.06.2019.
Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 16.03.2020 позов задоволено частково:
- визнано протиправними та скасовано рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за № 1048272/42030687 від 11.01.2019, №1201542/42030687 від 24.06.2019, № 1201544/42030687 від 24.06.2019, № 1201545/42030687 від 24.06.2019, № 120/1543/42030687 від 24.06.2019, № 1201546/42030687 від 24.06.2019, №1201547/42030687 від 24.06.2019, № 1201541/42030687 від 24.06.2019, № 1311030/42030687 від 21.10.2019, № 1310999/42030687 від 21.10.2019, № 1311027/42030687 від 21.10.2019, №1311017/42030687 від 21.10.2019, № 1311001/42030687 від 21.10.2019, № 1307287/42030687 від 15.10.2019 про відмову у реєстрації податкових накладних приватного підприємства "Будцентр-Т" № 19 від 30.11.2018, № 1 від 31.10.2018 (додаток № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників), № 6 від 25.04.2019, № 7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, № 10 від 05.06.2019, № 11 від 10.06.2019, № 23 від 22.08.2019, № 24 від 22.08.2019, № 25 від 22.08.2019, № 26 від 22.08.2019, № 27 від 22.08.2019 та № 28 від 22.08.2019;
- зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні позивача приватного підприємства "Будцентр-Т" № 19 від 30.11.2018, № 1 від 31.10.2018 (додаток № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників), № 6 від 25.04.2019, № 7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, № 10 від 05.06.2019, № 11 від 10.06.2019, № 23 від 22.08.2019, № 24 від 22.08.2019, № 25 від 22.08.2019, № 26 від 22.08.2019, № 27 від 22.08.2019 та № 28 від 22.08.2019;
- в решті позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням в частині задоволених вимог щодо визнання протиправними та скасування рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за № 1048272/42030687 від 11.01.2019, № 1201542/42030687 від 24.06.2019, № 1201544/42030687 від 24.06.2019, № 1201545/42030687 від 24.06.2019, №1201543/42030687 від 24.06.2019, № 1201546/42030687 від 24.06.2019, № 1201547/42030687 від 24.06.2019, № 1201541/42030687 від 24.06.2019 про відмову у реєстрації податкових накладних приватного підприємства "Будцентр-Т" № 19 від 30.11.2018, № 1 від 31.10.2018 (додаток № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників), № 6 від 25.04.2019, № 7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, № 10 від 05.06.2019, № 11 від 10.06.2019 та зобов`язальної частини, Головне управління ДПС у Вінницькій області подало апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати в цій частині та ухвалити в цій частині нове рішення, яким у позові відмовити. В апеляційній скарзі зазначає, що у зв`язку з відсутністю документального підтвердження придбання будівельних матеріалів, використаних при виконанні робіт, відсутністю достатньої чисельності трудових ресурсів для виконання відповідних робіт, відсутністю складських приміщень, розрахункових документів, комісією було прийнято вказані рішення. Звертає увагу на те, що питання щодо достатності наданих платником податків документів для підтвердження господарської операції та в подальшому реєстрації податкової накладної є виключно правом податкового органу, суд не може в даному випадку підміняти повноваження та визначати достатність наданих документів для реєстрації чи відмову в реєстрації податкової накладної.
Крім того, ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 11.09.2020 апеляційну скаргу ДПС України на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 16.03.2020 повернуто особі, яка її подала, у зв`язку із невиконанням вимог ухвали суду про залишення апеляційної скарги без руху.
Колегія суддів, враховуючи обставини даної справи, а також те, що апеляційна скарга подана на рішення, перегляд якого можливий за наявними у справі матеріалами на підставі наявних у ній доказів, визнала можливим розглянути справу в порядку письмового провадження, відповідно до ст.311 КАС України.
У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Враховуючи, що відповідач оскаржує рішення суду першої інстанції лише в частині задоволення позовних вимог ПП "Будцентр-Т" про визнання протиправними та скасування рішень про відмову у реєстрації податкових накладних № 19 від 30.11.2018, № 1 від 31.10.2018 (додаток № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників), № 6 від 25.04.2019, № 7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, № 10 від 05.06.2019, № 11 від 10.06.2019, оскаржене судове рішення переглядається судом апеляційної інстанції лише в цій частині в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції, відповідно до приписів п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) позивач склав податкові накладні: Додаток 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 (розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 31.10.2018); № 19 від 30.11.2018; № 6 від 25.04.2019; № 7 від 28.05.2019; № 8 від 28.05.2019; № 9 від 28.05.2019; № 10 від 05.06.2019; № 11 від 10.06.2019 та за допомогою програми електронного документообігу направив їх до податкового органу для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН).
Згідно квитанції від 20.11.2018 Додаток 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 (розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 31.10.2018) прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 31.10.2018 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 41, що відповідає вимогам пп.2.4 п.2 Критеріїв ризиковості платника податку . ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критерії ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанцій від 14.12.2018, 13.05.2019, 10.06.2019, 11.06.2019, 18.06.2019, 19.06.2019 податкові накладні №19 від 30.11.2018, №6 від 25.04.2019, №7 від 28.05.2019, №8 від 28.05.2019, №9 від 28.05.2019, №10 від 05.09.2019, №11 від 10.06.2019 прийнято, але реєстрація зупинена. Підставою зазначено: відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України, реєстрація цих ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідають вимогам пп.1.6 п.1 Критерії ризиковості платника податку . Запропоновано надати пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних/розрахунків в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На виконання вимог пп. 201.16.2 п. 201.16. ст. 201 Податкового кодексу України та з метою підтвердження реальності здійснення операцій по вищезазначеним податковим накладним, позивач за допомогою програми електронного документообігу направив на адресу відповідачів Повідомлення про надання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, з додатками:
1) щодо Додатку № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 (розрахунок коригування кількісних і вартісних показників № 1 від 31.10.2018), сума ПДВ 22000,00 грн:
- повідомлення № 5 від 20.06.2019 з поясненнями;
- договір підряду № 70 на капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку № 55 по вул. Процишина в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (друга черга) від 17.07.2018, укладений між позивачем і КП "Ладжитлосервіс" (код ЄДРПОУ 38023108);
- договірну ціна на будівництво Капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку № 55 по вул. Процишина в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (друга черга), що здійснюється в 2018 році;
- підсумкову відомість ресурсів до локального кошторису № 2-1-1 утеплення фасадів в межах третього та четвертого під`їздів;
- довідка про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за жовтень 2018 від 11.10.2018;
- акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2018 від 11.10.2018.
2) щодо податкової накладної № 19 від 30.11.2018, сума ПДВ 40000,00 грн:
- повідомлення № 9 від 10.01.2019 з поясненнями;
- договір № 2/12/11 від 15.11.2018, укладений між позивачем та СТОВ "Колосок" (код ЄДРПОУ 30806467);
- дефектний акт на Капітальний ремонт будівлі Пташника № 5 СТОВ "Колосок" по вул. А. Мовчана, 4 с. Бугаків Немирівського району Вінницької області від 15.11.2918;
- договірну ціну на Капітальний ремонт будівлі Пташника № 5 СТОВ "Колосок" по вул. А. Мовчана, 4 с. Бугаків Немирівського району Вінницької області, що здійснюється в 2018 році станом на 15.11.2018;
- зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва Капітальний ремонт будівлі Пташника № 5 СТОВ "Колосок" по вул. А. Мовчана, 4 с. Бугаків Немирівського району Вінницької області станом на 15.11.2018;
- підсумкову відомість ресурсів;
- розрахунок загальновиробничих витрат до локального кошторису № 2-1-1 на ремонт будівлі;
- довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за листопад 2018 від 30.11.2018;
- акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за листопад 2018 від 30.11.2018.
3) щодо податкової накладної № 6 від 25.04.2019, сума ПДВ 60728,05 грн:
- повідомлення №1 від 20.06.2019 з поясненнями;
- договір підряду № 43 на капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку №51 по вул. Будівельників в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (четверга черга) від 22.04.2019, укладений між Позивачем та КП "Ладжитлосервіс" (ЄДРПОУ 38023108);
- договірну ціну на будівництво Капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку № 51 по вул. Будівельників в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (четверта черга), що здійснюється в 2019 році, станом на 28.03.2019;
- підсумкову відомість ресурсів;
- виписку по рахунках ПП "Будцентр-Т" за 25.04.2019.
4) щодо податкової накладної № 7 від 28.05.2019, сума ПДВ 75652,34 грн:
- повідомлення №2 від 20.06.2019 з поясненнями;
- договір № 40 підряду на капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку № 51 по вул. Будівельників в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (перша черга) від 22.04.2019, укладений між Позивачем та КП "Ладжитлосервіс" (СДРПОУ 38023108) з додатками: Додаток № 1 Календарний план, Додаток № 2 План фінансування. Договірна ціна;
- локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-1 на утеплення фасадів в межах першого під`їзду житлового будинку № 51 (перша черга);
- підсумкову відомість ресурсів;
- довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за травень 2019 від 28.05.2019;
- акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за травень 2019 від 28.05.2019.
- виписку по рахунку ПП "Будцентр-Т" за 30.05.2019.
5) щодо податкової накладної № 8 від 28.05.2019, сума ПДВ 89167,40 грн:
- повідомлення № 3 від 20.06.2019 з поясненнями;
- договір № 41 підряду на капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку № 51 по вул. Будівельників в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (друга черга) від 22.04.2019. укладений між Позивачем та КП "Ладжитлосервіс" (ЄДРПОУ 38023108) з додатками: Додаток № 1 Календарний план. Додаток № 2 План фінансування, Договірна ціна;
- локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-1 на утеплення фасадів в межах другого під`їзду житлового будинку № 51 (друга черга);
- підсумкову відомість ресурсів;
- довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за травень 2019 від 28.05.2019;
- акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за травень 2019 від 28.05.2019.
- виписку по рахунку ПП "Будцентр-Т" за 30.05.2019.
6) щодо податкової накладної № 9 від 28.05.2019, сума ПДВ 25847,50 грн:
- повідомлення № 4 від 20.06.2019 з поясненнями;
- договір № 42 підряду на капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку по вул. Будівельників в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (третя черга) від 22.04.2019, укладений між позивачем та КП "Ладжитлосервіс" (код ЄДРПОУ 38023108) з додатками: Додаток № 1 Календарний план, Додаток № 2 План фінансування, Договірна ціна;
- зведений кошторисний розрахунок вартості об`єкта будівництва Капітальний ремонт-утеплення фасадів житлового будинку № 51 по вул. Будівельників в м. Ладижин Вінницької області - з проведенням ресурсозберігаючих заходів (третя черга), станом на 22.04.2019;
- локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-1 на утеплення фасадів в межах третього під`їзду житлового будинку № 51 (третя черга);
- підсумкову відомість ресурсів;
- дефектний акт;
- загальновиробничі витрати на будову;
- довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за травень 2019 від 28.05.2019;
- акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за травень 2019 від 28.05.2019;
- виписку по рахунку ПП "Будцентр-Т" за 30.05.2019.
7) щодо податкової накладної № 10 від 05.06.2019, сума ПДВ 2686,67 грн:
- повідомлення № 7 від 20.06.2019 з поясненнями;
- договір поставки № 1 від 01.02.2019, укладений між позивачем та ТОВ "Науково-виробнича компанія "Віларус" (код ЄДРПОУ 34261300);
- виписку по рахунку ПП "Будцентр-Т" за 05.06.2019.
8) щодо податкової накладної № 11 від 10.06.2019, сума ПДВ 6131,26 грн:
- повідомлення № 6 від 20.06.2019 з поясненнями;
- договір підряду в капітальному будівництві № 639 від 01.11.2018, укладений між позивачем та ПрАТ "Миронівський Хлібопродукт" (код ЄДРПОУ 25412361) з додатками;
- дефектний акт;
- договірну ціну;
- довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати за червень 2019 від 10.06.2019;
- акт № 1 приймання виконаних будівельних робіт за червень 2019 від 10.06.2019;
- локальний кошторис на будівельні роботи № 2-1-1 на регулювання віконних балконних блоків 90-квартирний будинок (перша черга);
- підсумкову відомість ресурсів;
- платіжне доручення №4756700013 від 11.06.2019.
Рішеннями за №1201542/42030687, №1201544/42030487, №1201545/42030687, №1201543/42030687, №1201546/42030687, №1201547/42030687, №1201541/42030687 від 24.06.2019 комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних позивача за № 1 від 31.10.2018, № 2 від 11.10.2018, № 6 від 25.04.2019, № 7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, № 10 від 05.06.2019, № 11 від 10.06.2019 через відсутність документального підтвердження придбання будівельних матеріалів, використаних при виконанні робіт, відсутністю достатньої чисельності трудових ресурсів для виконання відповідних робіт, відсутністю складських приміщень.
Крім того, рішенням № 1048272/42030687 від 11.01.2019 комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації було прийнято рішення про відмову в реєстрації податкової накладної позивача № 19 від 30.11.2018 у зв`язку з відсутністю документального підтвердження наявності придбаних матеріальних ресурсів, використаних при будівництві, наявності трудових ресурсів, розрахункових документів.
Не погоджуючись з вказаними рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що з метою реєстрації податкових накладних у ЄРПН позивач надіслав всі наявні у нього документи, що стосуються відповідних господарських операцій, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації була відсутня інформація, які саме пояснення та документи потрібно подати для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Суд зауважив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Сукупність наданих документів, на думку суду, давала відповідачам правові підстави для реєстрації спірних накладених в ЄРПН.
З огляду на викладене суд визнав протиправними і такими, що підлягають скасуванню рішення відповідачів про відмову у реєстрації спірних податкових накладних, складених позивачем.
Також суд першої інстанції враховуючи те, що реєстрація в ЄРПН податкових накладних/розрахунку коригування, реєстрацію яких попередньо було зупинено, належить до повноважень ДПС України, дійшов висновку про наявність підстав для покладення обов`язку з реєстрації усіх спірних накладних ПП "Будцентр-Т" на відповідача 1, тобто ДПС України, а тому в цій частині позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, оскільки позивач помилково просить суд зобов`язати здійснити реєстрацію частини податкових накладних Головне управління ДПС у Вінницькій області, яке немає на це ані законних повноважень, ані технічної можливості.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та вважає їх законними та обґрунтованими, з огляду на таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів в України регулюються Податковим кодексом України (надалі - ПК України).
Відповідно до підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статі 185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з:
- постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;
- постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Згідно положень пункту 188.1 статті 188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів.
Відповідно до абзацу 1 пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 01 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 21 лютого 2018 року №117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок зупинення №117).
Згідно з приписами пункту 4 Порядку зупинення №117 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна/розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку зупинення №117 передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Відповідно до вимог пункту 6 та 7 Порядку зупинення №117 у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є наступні: 1)платника податку - критеріям ризиковості платника податку; 2)податкової накладної/розрахунку коригування - критеріям ризиковості здійснення операції.
Відповідно до пункту 12 Порядку зупинення №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій (ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 13 Порядку зупинення №117).
Згідно з пунктом 14 Порядку зупинення №117 перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Відповідно до пункту 15 Порядку зупинення №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).
Колегією суддів встановлено, що підставами для зупинення реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, про що йдеться у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних є те, що ПН/РК відповідають вимогам підпункту 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
Однак, підпункт 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та підпункт 2.1 пункту 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій містять декілька варіантів відповідності ознакам ризиковості або платника податку, або здійснення операцій відповідно.
Отже, відсутність у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних зазначення конкретних видів критеріїв оцінки ступеня ризиковості платника податку/здійснення операцій, про якій йдеться у підпункті 1.6 пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку та підпункті 2.1 пункту 2 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, свідчить про необґрунтованість таких квитанцій.
Отже, сформовані квитанції не відповідають вимогам до таких, що встановлені пунктом 13 Порядку зупинення №117, в частині необхідності зазначення критерію (їв) ризиковості платника податку та/або критерію (їв) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (их) зупинено реєстрацію податкових накладних в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку.
Як правильно зазначив суд першої інстанції, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Разом з тим, як вбачається зі змісту квитанцій про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, які надіслані в електронний кабінет позивача, відповідач у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних лише запропонував надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію.
Тому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Колегія суддів зауважує, що факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у ЄРПН не спростовує ані факту здійснення платником податків господарської операції, ані факту наявності дати виникнення саме першої події (придбання товарів/послуг або отримання коштів), що підтверджується тільки первинними документами, на підставі яких складається податкова накладна/розрахунок коригування.
Пунктом 16 Порядку № 117 визначено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Згідно з вимогами пп. 18-20 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС). Зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Судом встановлено, що з метою реєстрації податкових накладних у ЄРПН позивач надіслав всі наявні у нього документи, що стосуються відповідних господарських операцій, оскільки в квитанціях про зупинення реєстрації була відсутня інформація, які саме пояснення та документи потрібно подати для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи і не спростовано відповідачами, надані позивачем документи підтверджували реальність здійснення господарських операцій по поданих податкових накладних. Документи складені з дотриманням вимог законодавства і були достатніми для реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що сукупність наданих позивачем документів давала відповідачам правові підстави для реєстрації спірних накладених в ЄРПН.
Обставин, які б унеможливлювали реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, судом не встановлено.
Стосовно посилання апелянта на відсутність документального підтвердження придбання будівельних матеріалів, використаних при виконанні робіт, відсутність достатньої чисельності трудових ресурсів для виконання відповідних робіт, відсутність складських приміщень, розрахункових документів, то колегія суддів зазначає, що, платником податків разом із поясненнями було подано достатню кількість копій документів, з аналізу яких можна зробити висновок про здійснення господарських операцій.
При цьому, оспорюване рішення не містить мотивів відхилення наданих позивачем пояснень та документів.
Вондочас, слід звернути увагу апелянта, що як зазначив суд першої інстанції, у цій справі суд не надає оцінку реальності здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, на підставі яких складено спірну податкову накладну, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, за №1048272/42030687 від 11.01.2019, №1201542/42030687 від 24.06.2019, №1201544/42030687 від 24.06.2019, № 1201545/42030687 від 24.06.2019, № 1201543/42030687 від 24.06.2019, №1201546/42030687 від 24.06.2019, №1201547/42030687 від 24.06.2019, №1201541/42030687 від 24.06.2019 про відмову у реєстрації податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до пункту 19 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Згідно із пунктом 28 Порядку №117 податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється, зокрема, у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Таким чином, зазначеними нормами чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію відповідних податкових накладних та зазначення дат їх реєстрації.
Отже, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати податкові накладні №19 від 30.11.2018, №1 від 31.10.2018 (додаток № 2 до податкової накладної № 2 від 11.10.2018 розрахунок коригування кількісних і вартісних показників), №6 від 25.04.2019, №7 від 28.05.2019, № 8 від 28.05.2019, № 9 від 28.05.2019, №10 від 05.06.2019, №11 від 10.06.2019 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд перевіряє законність оскарженого судового рішення в межах доводів та вимог наведених в апеляційній скарзі.
Оцінюючи позицію апелянта, колегія суддів вважає, що обставини, наведені в апеляційній скарзі, були ретельно перевірені та проаналізовані судом першої інстанції та їм була надана належна правова оцінка. Жодних нових аргументів, які б доводили порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права при винесенні оскаржуваного рішення, у апеляційній скарзі не зазначено.
На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваного рішення правильно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області залишити без задоволення, а рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 16 березня 2020 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Головуючий Полотнянко Ю.П. Судді Ватаманюк Р.В. Драчук Т. О.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2021 |
Оприлюднено | 18.03.2021 |
Номер документу | 95551260 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Полотнянко Ю.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні