Постанова
від 17.03.2021 по справі 723/3953/20
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 723/3953/20

Головуючий суддя 1-ої інстанції - Дембіцький Павло Дмитрович

Суддя-доповідач - Ватаманюк Р.В.

17 березня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Ватаманюка Р.В.

суддів: Полотнянка Ю.П. Драчук Т. О. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року (прийняту у м. Чернівці) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 (далі - позивач) до Сторожинецької міської об`єднаної територіальної громади Чернівецької області (далі - відповідач), третя особа ОСОБА_2 (далі - третя особа) про визнання незаконним рішення,

В С Т А Н О В И В :

І. КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

Позивач 15.09.2020 звернувся із позовом до Сторожинецького районного суду Чернівецької області в якому просив:

- визнати незаконним та скасувати рішення Сторожинецької міської ради XLVII сесії VII скликання від 10.09.2020, в частині передачі ОСОБА_2 в оренду (на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва наступні земельні ділянки (не витребувані земельні частки (паї):

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0287, площею 1,5030 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0309, площею 1,5030 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0298, площею 1,5031 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0299, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0296, площею 0,6910 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0295, площею 0,7925 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0206, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0256, площею 1,5035 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0260, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0262, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0263, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0147, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0148, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0179, площею 0,8282 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0176, площею 1,5018 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0154, площею 0,6266 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0153, площею 0,6265 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0152, площею 0,6267 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0151, площею 0,6266 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0181, площею 0,7430 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0145, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0059, площею 0,8318 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0067, площею 0,8915 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0068, площею 0,8840 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0078, площею 1,4361 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0118, площею 0,8170 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0094, площею 0,7159 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0091, площею 0,7162 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0086, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0085, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0131, площею 0,2721 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0132, площею 0,6345 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0133, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0134, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0136, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0137, площею 0,6264 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0138, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0139, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0141, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0143, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0144, площею 0,6264 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0099, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0097, площею 1,5033 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0109, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0101, площею 0,9019 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0111, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0113, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0129, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0126, площею 1,4652 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0121, площею 1,0117 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0297, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0300, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0150, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:7151, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0089, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0090, площею 1,5031 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0092, площею 0,6013 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0165, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0158, площею 0,8127 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0100, площею 0,9775 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0058, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0070, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0073, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0146, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0057, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0059, площею 0,8126 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0068, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0130, площею 0,9019 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0123, площею 1,2569 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0149, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0071, площею 0,8465 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0072, площею 1,4720 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0074, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0064, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0105, площею 0,8327 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0089, площею 0,8947 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0081, площею 0,6265 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0180, площею 0,3523 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0063, площею 0,8126 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0243, площею 1,5030 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0261, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0264, площею 0,6264 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0307, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0056, площею 0,8126 га.

ІІ. ЗМІСТ СУДОВОГО РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалою Сторожинецького районного суду Чернівецької області від 24.11.2020 справу передано за підсудністю до Чернівецького окружного адміністративного суду.

Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 17.12.2020 закрито провадження у справі, оскільки дану справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

ІІІ. ДОВОДИ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить суд скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким позов задовольнити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт вказав, що судом першої інстанції безпідставно не враховано те, що апелянт захищає своє право бути учасником публічно-правових відносин, пов`язаних з проведенням публічних торгів щодо передачі невитребуваних земельних часток (паїв), що є предметом спору.

Також зазначено, що позивач перебуває з відповідачем в абсолютних адміністративно-правових відносинах і не є учасником приватноправових відносин з приводу володіння, користування, розпорядження невитребуваними земельними частками (паями). Тому спір, ініційований позивачем може бути розглянутим лише в системі адміністративних судів.

ІV. ВІДЗИВ НА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ

Правом подати відзив на апеляційну скаргу відповідач та третя особа не скористались.

V. РУХ СПРАВИ У СУДІ АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЇ

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22.01.2021 апеляційну скаргу залишено без руху.

05.02.2021 до суду надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги.

Ухвалами Сьомого апеляційного адміністративного суду від 16.02.2021 відкрито апеляційне провадження у справі та призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні на 10.03.2021 о 09:40 год.

03.03.2021 до суду надійшло клопотання представника позивача про розгляд справи в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду.

Ухвалою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.03.2021 клопотання представника позивача - Спіжавки Т. Г. про розгляд справи в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду задоволено повністю.

10.03.2021 представником позивача подано клопотання про розгляд справи за відсутності позивача та його представника в порядку письмового провадження.

Згідно з п.2 ч.1 ст.311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі п.2 ч.1 ст.311 КАС України.

VІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Пунктом 3 рішення Сторожинецької міської ради XLVII сесії VII скликання № 263-47/2020 від 10.09.2020 "Про передачу земельних ділянок в оренду" вирішено передати ОСОБА_2 в оренду, (на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва наступні земельні ділянки (не витребувані земельні частки (паї)):

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0287, площею 1,5030 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0309, площею 1,5030 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0298, площею 1,5031 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0299, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0296, площею 0,6910 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0295, площею 0,7925 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0206, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0256, площею 1,5035 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0260, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0262, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0263, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0147, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0148, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0179, площею 0,8282 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0176, площею 1,5018 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0154, площею 0,6266 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0153, площею 0,6265 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0152, площею 0,6267 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0151, площею 0,6266 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0181, площею 0,7430 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0145, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0059, площею 0,8318 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0067, площею 0,8915 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0068, площею 0,8840 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0078, площею 1,4361 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0118, площею 0,8170 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0094, площею 0,7159 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0091, площею 0,7162 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0086, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0085, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0131, площею 0,2721 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0132, площею 0,6345 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0133, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0134, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0136, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0137, площею 0,6264 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0138, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0139, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0141, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0143, площею 0,6262 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0144, площею 0,6264 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0099, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0097, площею 1,5033 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0109, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0101, площею 0,9019 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0111, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0113, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0129, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0126, площею 1,4652 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0121, площею 1,0117 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0297, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0300, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0150, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:7151, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0089, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0090, площею 1,5031 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0092, площею 0,6013 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0165, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0158, площею 0,8127 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0100, площею 0,9775 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0058, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0070, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0073, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0146, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0057, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0059, площею 0,8126 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0068, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0130, площею 0,9019 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0123, площею 1,2569 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0149, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0071, площею 0,8465 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0072, площею 1,4720 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0074, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0064, площею 0,8125 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0105, площею 0,8327 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0089, площею 0,8947 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0081, площею 0,6265 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0180, площею 0,3523 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0063, площею 0,8126 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0243, площею 1,5030 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0261, площею 0,6263 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0264, площею 0,6264 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:003:0307, площею 1,5032 га;

- з кадастровим номером 7324587500:02:001:0056, площею 0,8126 га,

встановивши орендну плату в розмірі 8,00% від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки на рік.

Звертаючись до суду з позовом, позивач вважав, що виникнення спірних правовідносин зумовлено протиправними, на думку позивача, діями відповідача при вирішенні питання щодо передачі ОСОБА_2 в оренду, (на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок (не витребувані земельні частки (паї)) зазначених в п. 3 рішення Сторожинецької міської ради XLVII сесії VII скликання від 10.09.2020 "Про передачу земельних ділянок в оренду".

VІІ. ПОЗИЦІЯ СЬОМОГО АПЕЛЯЦІЙНОГО АДМІНІСТРАТИВНОГО СУДУ

Апеляційний суд погоджується з висновками суду першої інстанції за такими доводами.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 1 ч.1 ст. 4 КАС України визначено, що адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.

Згідно п.2 ч.1 ст. 4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

На підставі п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС суб`єктом владних повноважень є орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Відповідно до ч.1 ст. 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 19 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних та юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Однак сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справи слід виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу (як правило майнового) конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Таким чином, сама по собі участь суб`єкта владних повноважень у спірних правовідносинах не дає підстав для віднесення такого спору до категорії публічно-правових, оскільки визначальною ознакою для встановлення юрисдикції, до якої має бути віднесено спір, є суть права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа.

Якщо порушення своїх прав позивач убачає у наслідках, спричинених діями, бездіяльністю або рішенням органу місцевого самоврядування, вважаючи, що вони призвели до виникнення, зміни чи припинення його цивільних прав та/або обов`язків, унеможливлюють їх належну реалізацію тощо, то оспорювання таких дій, бездіяльності чи рішення як спосіб захисту майнових або особистих немайнових прав має відбуватись за правилами цивільного судочинства.

Згідно матеріалів справи 16.09.2020 керуючись п. 3 рішення Сторожинецької міської ради XLVII сесії VII скликання № 263-47/2020 від 10.09.2020 "Про передачу земельних ділянок в оренду" між орендодавцем - Сторожинецькою міською радою Сторожинецького району Чернівецької області в особі Сторожинецького міського голови Карлійчука М.М. та орендарем - ОСОБА_2 укладено договір оренди землі. Об`єктом оренди є земельні ділянки загальною площею 78,8648 га із вищевказаними кадастровими номерами.

Згідно п. 6 Договору договір укладено на сім років (оренда кожної земельної ділянки у випадку державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку).

Після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, має переважне право на укладення договору оренди землі на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендаря про намір про намір продовжити його дію.

Відповідно п. 7 Договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі в розмірі 8,00% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок у рік, що складає 119060,57 грн., через відповідні банківські установи на бюджетний рахунок орендної плати фізичних осіб Сторожинецької міської ради.

Згідно п. 32 Договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та державної реєстрації прав оренди, якщо інше не встановлено.

Із змісту вказаного Договору видно, що він підписаний орендодавцем - Сторожинецькою міською радою Сторожинецького району Чернівецької області в особі Сторожинецького міського голови Карлійчука М.М. та орендарем - ОСОБА_2 . Крім того погоджений начальником юридичного відділу Сторожинецької міської ради.

Таким чином, спір у цій справі виник у зв`язку з незгодою позивача з рішенням органу державної влади, на підставі якого третій особі надано в оренду земельну ділянку, на яку претендує позивач, та фактично спрямований на зміну майнових прав одного суб`єкта земельних відносин по відношенню до іншого.

У контексті вищевикладеного колегія суддів зазначає, що у випадку, коли б позивач оскаржував рішення, дії чи бездіяльність Сторожинецької міської ради Сторожинецького району Чернівецької області, вчинені відповідачем в процесі розгляду його заяви про передачу земельних ділянок в оренду, то вказані спірні правовідносини підлягали б розгляду за правилами адміністративного судочинства як такі, що за своїм змістом є публічно-правовими.

Критеріями відмежування справ цивільної юрисдикції від інших є, по-перше, наявність у них спору про право цивільне. По-друге, таким критерієм є суб`єктний склад такого спору (однією зі сторін у спорі є, як правило, фізична особа). З аналізу вимог статті 1 ЦПК України та статті 2 КАС можна зробити висновок, що не є публічно-правовим і розглядається у порядку цивільного судочинства спір між органом державної влади та/або органом місцевого самоврядування (суб`єктом владних повноважень) як суб`єктом публічного права та суб`єктом приватного права, в якому управлінські дії суб`єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну або припинення цивільних прав фізичної особи. У такому випадку - це спір про право цивільне, незважаючи на те, що у спорі бере участь суб`єкт публічного права, а спірні правовідносини врегульовано нормами цивільного права.

При вирішенні питання щодо компетенції суду слід врахувати критерій суб`єктного складу спірних правовідносин, одним з яких є участь суб`єкта владних повноважень, визначити характер правовідносин, із яких виник спір, і кінцеву мету пред`явлення позову. За своїм змістом земельний спір, що виник із розпорядження уповноваженим органом землею, є складним і комплексним із правової точки зору. При прийнятті рішення про передачу земельної ділянки у власність ці органи, з одного боку, перебувають у статусі суб`єкта владних повноважень, а з другого - реалізують право власності на землю територіальної громади. Крім того, таке рішення як правовий акт індивідуальної дії є підставою, з якої виникає речове право власності чи користування землею у суб`єктів приватного права.

Оспорювання рішення органу державної влади поглинається спором про речове, приватне право, яке як могло належати особі до звернення до цього органу, так і виникнути в результаті реалізації рішення органу державної влади чи місцевого самоврядування, але захист якого відбувається у порядку цивільного судочинства (стаття 15 ЦПК України) у спосіб, характерний для приватноправових відносин (постанова Великої Палати Верховного Суду від 04.07.2018 у справі № 826/8018/17).

При цьому даний спір безпосередньо стосується прав теперішнього орендаря земельної ділянки, а тому не може бути розглянутий без його участі.

Таким чином, спір хоч і пов`язаний з оцінкою повноважень суб`єкта владних повноважень щодо розпорядження земельною ділянкою, проте визначальним є існування речового права у інших осіб на ці земельні ділянки, що виключає можливість розгляду цієї справи за правилами адміністративного судочинства.

Вказані висновки узгоджуються з правовою позицією викладеною Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 01.10.2019 у справі №922/2723/17 та викладеною Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постановах від 14.05.2020 у справі №1.380.2019.000528, від 21.05.2020 у справі №820/3670/18 та від 25.02.2021 у справі №823/56/17.

Крім того суд апеляційної інстанції враховує, що Конституційний Суд України в п. 4 мотивувальної частини Рішення від 16.04.2009 № 7-рп/2009 (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) зазначив, що органи місцевого самоврядування, вирішуючи питання місцевого значення, представляючи спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та міст, приймають нормативні та ненормативні акти. До ненормативних належать акти, які передбачають конкретні приписи, звернені до окремого суб`єкта чи юридичної особи, застосовуються одноразово і після реалізації вичерпують свою дію фактом їхнього виконання. У зв`язку з прийняттям цих рішень виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, у тому числі отримання державного акта на право власності на земельну ділянку, укладення договору оренди землі.

Отже судом першої інстанції вірно вказано, що прийняте Сторожинецькою міською радою XLVII сесії VII скликання, як суб`єктом владних повноважень п. 3 рішення № 263-47/2020 від 10.09.2020 "Про передачу земельних ділянок в оренду" про передачу в оренду - ОСОБА_2 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок (не витребувані земельні частки (паї)) зазначених в п. 3 рішення Сторожинецької міської ради XLVII сесії VII скликання від 10.09.2020 "Про передачу земельних ділянок в оренду" є ненормативним актом органу місцевого самоврядування, який вичерпав свою дію внаслідок його виконання. Скасування такого акта не породжує наслідків для орендаря, оскільки у такої особи виникло право користування земельними ділянками - відповідно до договору оренди. Відтак обраний позивачем спосіб захисту порушеного права (оскарження рішення суб`єкта владних повноважень про передачу в оренду - ОСОБА_2 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельних ділянок (не витребувані земельні частки (паї)) зазначених в п. 3 рішення Сторожинецької міської ради XLVII сесії VII скликання від 10.09.2020 "Про передачу земельних ділянок в оренду" не забезпечує його реального захисту.

Даний висновок узгоджується з правовою позицією Великої Палати Верховного Суду викладеною в постанові від 11.09.2019 справа № 826/4509/17 та вірно врахований судом першої інстанції при прийнятті оскаржуваної ухвали.

Пунктом 1 ч. 1 ст. 238 КАС України передбачено, що суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Оскільки дану справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, то колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для закриття провадження у справі.

Частиною 1 ст. 239 КАС України визначено, якщо провадження у справі закривається з підстави, встановленої пунктом 1 частини першої статті 238 цього Кодексу, суд повинен роз`яснити позивачеві, до юрисдикції якого суду віднесено розгляд таких справ.

Враховуючи вищевикладені висновки суду, характер спірних правовідносин та склад учасників справи, судом першої інстанції вірно роз`яснено позивачу право на звернення з цим позовом в порядку цивільного судочинства (за правилами ЦПК України).

VІІІ. ВИСНОВОК ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

За таких обставин колегія суддів вважає, що суд першої інстанції прийняв обґрунтоване рішення щодо наявності підстав закриття провадження у справі, з`ясував всі обставини справи, які мають значення для її вирішення та не допустив порушення норм матеріального і процесуального права, що вказує на безпідставність доводів апелянта.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а ухвалу Чернівецького окружного адміністративного суду від 17 грудня 2020 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий Ватаманюк Р.В. Судді Полотнянко Ю.П. Драчук Т. О.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.03.2021
Оприлюднено18.03.2021
Номер документу95579284
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —723/3953/20

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 06.09.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Анісімов Олег Валерійович

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Дембіцький Павло Дмитрович

Постанова від 28.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 27.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 13.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 17.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 04.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

Ухвала від 16.02.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Ватаманюк Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні