Рішення
від 17.03.2021 по справі 826/11374/15
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Вн.№27/470

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13:09

17 березня 2021 року м. Київ № 826/11374/15

за позовомОСОБА_1 до 3-я особаДержавної архітектурно-будівельної інспекції України Товариство з обмеженою відповідальністю "Нова Слобідка" провизнання протиправними дій, скасування дозволу Суддя О.В.Головань

Секретар І.В.Галаган

Представники:

Від позивача: Чиляєва І.А.

Від відповідача: не з`яв.;

Від 3-ої особи: Прокопенко Т.Ю.

Обставини справи:

ОСОБА_1 звернулася до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "НОВА СЛОБІДКА", про:

визнання протиправними дії Державної архітектурно-будівельної інспекції України щодо видачі Дозволу на виконання будівельних робіт № IV 115142380364 від 26 серпня 2014р.;

скасування (анулювати) Дозволу на виконання будівельних робіт № IV 115142380364 від 26 серпня 2014р., виданий Державною архітектурно-будівельною інспекцією України.

В судовому засіданні 17.03.2021 р. оголошено резолютивну частину рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Ознайомившись з матеріалами справи, заслухавши пояснення присутніх учасників, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Рішенням Київської міської ради від 29.11.2005 р. №522/2983 "Про передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу на вул. Микільсько-Слобідська, 7 у Дніпровському районі м. Києва", -

внесено зміни до Програми зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 р. №806/3381, виключивши з переліку озеленених територій загального користування м. Києва, що відповідають типологічним ознакам та планувальним вимогам, земельну ділянку площею 1, 52 га на Русанівській набережній;

визнано таким, що втратив чинність, п. 3 рішення виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 10.03.64 р. №280 "Про відвод та закріплення земельних ділянок спортивним товариствам та організаціям під будівництво водних станцій";

затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу на вул. Микільсько-Слобідська, 7 у Дніпровському районі м. Києва";

передано товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг", за умови виконання п. 5 цього рішення, земельні ділянки загальною площею 2, 17 га у короткострокову оренду на 5 років для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу на вул. Микільсько-Слобідська, 7 у Дніпровському районі м. Києва, з яких

ділянку №1 площею 0,03 га (в межах прибережної захисної смуги) за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування;

ділянку №2 загальною площею 1, 23 га, у тому числі, площею 0,89 га за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування, площею 0,34 га за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 10.05.55 р. №548 "Про відвід підприємству п/скринька №26 земельної ділянки, під влаштування водної станції на Русанівській затоці у Дарницькому районі";

ділянку №3 загальною площею 0,52 га (в межах прибережної захисної смуги), у тому числі, площею 0,13 га за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування, площею 0,39 га за рахунок частини земель, відведених відповідно до рішення виконавчого комітету Київської міської ради депутатів трудящих від 10.05.55 р. №548 "Про відвід підприємству п/скринька №26 земельної ділянки, під влаштування водної станції на Русанівській затоці у Дарницькому районі";

ділянку №4 площею 0,39 га (в межах червоних ліній) за рахунок міських земель, не наданих у власність чи користування.

Рішенням Київської міської ради від 02.02.2006 р. №79/3170 "Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу з паркінгом на вул. Микільсько-Слобідська, 7 у Дніпровському районі м. Києва", -

продано товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" частину земельної ділянки площею 1,2381 га за 9310502, 00 грн для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу з паркінгом на вул. Микільсько-Слобідська, 7 у Дніпровському районі м. Києва, яка перебуває в оренді у товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" згідно з договором оренди земельної ділянки від 19.11.2005 р. №66-6-00312.

На підставі вказаного рішення було укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки несільськогосподарського призначення від 17.03.2006 р. (реєст. №614) між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг"

Рішенням Київської міської ради від 06.10.2005 р. за №183/3647 "Про продаж земельної ділянки приватному підприємству "Спортивно-оздоровчий клуб "Фаворит" для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідська, 9 у Дніпровському районі м. Києва" продано приватному підприємству "Спортивно-оздоровчий клуб "Фаворит" частину земельної ділянки площею 0,2512 га за 1780765, 00 грн для експлуатації та обслуговування спортивно-оздоровчої бази на вул. Микількько-Слобідська, 9 у Дніпровському районі м. Києва, яка перебуває в оренді у приватного підприємства "Спортивно-оздоровчий клуб "Фаворит" згідно з договором оренди земельної ділянки від 08.07.2004 р. №66-6-00170.

12.04.2006 р. між приватним підприємством "Спортивно-оздоровчий клуб "Фаворит" та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" укладено договір купівлі-продажу земельної ділянки (реєстр. №2733), згідно з яким останнє набуло право власності на земельну ділянку площею 0,2512 га, розташованої на вул. Микількько-Слобідська, 9 у Дніпровському районі м. Києва.

Рішенням Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 "Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва":

внесено зміни до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 р. № 806/3381, виключивши з переліку озеленених територій загального користування міста Києва, що відповідають типологічним ознакам та планувальним вимогам (таблиця 2), земельну ділянку площею 0,25 га на Русанівській набережній у Дніпровському районі м. Києва;

затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "ЛВ- Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва;

змінено цільове призначення земельних ділянок загальною площею 1,4893 га (земельна ділянка № 1) у Дніпровському районі м. Києва та дозволити їх використання для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази, у тому числі:

площею 1,2381 га - на вул. Микільсько-Слобідській, 7, право власності на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 22.03.2006 р. №09- 8-00058;

площею 0,2512 га - на вул. Микільсько-Слобідській, 9, право власності на яку посвідчено державним актом на право власності на земельну ділянку від 19.05.2006 р. №09- 8-00065;

передано ТОВ "ЛВ-Холдинг" у короткострокову оренду на 5 років земельні ділянки загальною площею 1,2612 га для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі, у тому числі: земельну ділянку № 2 площею 0,8688 га (в межах прибережних захисних смуг); земельну ділянку № 3 площею 0,3924 га (в межах червоних ліній) - за рахунок земель, відведених відповідно до рішення Київської міської ради від 29.11.2005р. № 522/2983 "Про передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу на вул. Микільсько- Слобідській, 7 у Дніпровському районі м. Києва" та право користування якими посвідчено договором оренди земельних ділянок від 19.12.2005 № 66-6-00312.

На підставі зазначеного рішення Київської міської ради ТОВ "ЛВ-Холдинг" отримано державний акт на право власності серії КВ №142071 від 24.10.2007 р., виданий Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Також в подальшому, на підставі вищезазначеного рішення Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 між ТОВ "ЛВ-Холдинг" та Київською міською радою були укладені договори оренди земельних ділянок, які в наступному поновлені на підставі рішення Київської міської ради від 13.11.2013 р. №641/10129 "Про поновлення ТОВ "ЛВ-Холдинг" договорів оренди земельних ділянок для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва", а саме:

Договір про поновлення Договору оренди земельної ділянки від 28.01.2014 р., посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М., зареєстрований в реєстрі за № 30, щодо оренди земельної ділянки площею 3924 кв.м;

Договір про поновлення Договору оренди земельної ділянки від 28.01.2014 р., посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Дем`яненко Т.М., зареєстрований в реєстрі за № 29, щодо оренди земельної ділянки площею 8688 кв.м.

Земельна ділянка площею 1, 4892 га, право власності на яку посвідчене державним актом на право власності серії КВ №142071 від 24.10.2007 р., продана ТОВ "ЛВ-Холдинг" за договором купівлі-продажу земельної ділянки від 02.11.2010 р. (реєстр. №2184) ТОВ "Нова Слобідка", право власності якого посвідчене державним актом на право власності на земельну ділянку серії КВ №142171, зареєстрованим Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації 29.12.2010 р. за №09-8-00159.

02.11.2010 р. між ТОВ "ЛВ-Холдинг" та ТОВ "Нова Слобідка" укладено Інвестиційний договір з передачею функцій замовника, предметом якого є реалізація проекту будівництва об`єктів нерухомості: багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчою базою на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва".

Згідно з умовами договору будівництво здійснюється на ділянках:

площею 8688 кв.м. , яка розташована на вул. Микількько-Слобідська, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0142, наданій ТОВ "ЛВ-Холдинг" (замовник) на підставі рішення Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 відповідно до договору оренди земельної ділянки від 24.10.2007 р.;

площею 3924 кв.м. , яка розташована на вул. Микількько-Слобідська, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0143, наданій ТОВ "ЛВ-Холдинг" (замовник) на підставі рішення Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 відповідно до договору оренди земельної ділянки від 24.10.2007 р.;

площею 1, 4892 га , яка розташована на вул. Микількько-Слобідська, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0086, яка належить ТОВ "Нова Слобідка" (інвестор) на праві власності на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 02.10.2010 р.

ТОВ "ЛВ-Холдинг" передає ТОВ "Нова Слобідка" як Інвестору функції замовника будівництва Об`єкта в частині будівництва Об`єкта на земельних ділянках, право користування якими належить ТОВ "ЛВ-Холдингу". Функції замовника будівництва Об`єкта в частині будівництва Об`єкта на земельній ділянці, яка належить Інвестору, виконуються Інвестором як забудовником на власній земельній ділянці.

На виконання функцій замовника будівництва ТОВ "Нова Слобідка" отримані в Департаменті містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 4913/0/18-1/009-12 від 17.04.2012 р.

На підставі отриманих Містобудівних умов було здійснено проектування об`єкта будівництва - житлових будинків з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземним паркінгом.

Позитивний висновок експертизи проекту наданий ТОВ "Укрбудекспертиза" 22.05.2014 р. за № 3-223-13-ЕП/КО.

14.08.2014 р. ТОВ "Нова Слобідка" як замовник будівництва подало до Державної архітектурно-будівельної інспекції України заяву про надання дозволу на виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, код 1122.2, категорія складності V, з додатками.

За результатами розгляду поданої заяви 26.08.2014 р. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України видано Дозвіл на виконання будівельних робіт № IV 115142380364.

Позивач - ОСОБА_1 - вважає протиправними дії щодо видачі дозволу та просить його скасувати (анулювати) з таких підстав.

Позивач посилається на те, що оспорюваний Дозвіл на виконання будівельних робіт № IV 115142380364 від 26.08.2014р. є протиправним, оскільки:

проектна документація на будівництво за адресою: м. Київ, вул. Микільсько - Слобідська, 7-9 не відповідає містобудівній документації та Генеральному плану м. Києва, що є порушенням ст. 31 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності". А саме: згідно з відомостями Генерального плану м. Києва земельна ділянка, кадастровий номер 8000000000:66:178:0142, належить до територій зелених насаджень загального користування (прибрежна захисна смуга), земельна ділянка, кадастровий номер 8000000000:66:178:0143, - до територій вулиць і доріг (червоні лінії), земельна ділянка, кадастровий номер 8000000000:66:178:0086, - до територій зелених насаджень загального користування, і рішення про зміну вказаного цільового призначення до містобудівної документації не вносилася;

документи на земельну ділянку для розробки проекту не відповідають документам на право власності, що є порушенням ст. 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", п. 13, 18 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466. А саме: на думку позивача, з заявою про отримання відповідного дозволу мав звертатися власник земельних ділянок або особа, яка має право користування ними, тоді як інвестиційний договір таким документом не є.

Згідно з Містобудівними умовами та обмеженнями забудови земельної ділянки №4913/0/18-1/009-12 від 17.04.2012 р. земельні ділянки належать до території захисту традиційного характеру середовища, зони охоронюваного ландшафту, що передбачає отримання дозволу на проведення земляних робіт згідно зі ст. 35 Закону України "Про охорону культурної спадщини", тоді як такий дозвіл не був отриманий.

Належність земельних ділянок до меж ландшафтної пам`ятки місцевого значення "Історичний ландшафт Київських гір і долини річки Дніпро" встановлена рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.05.2018 р.

Таким чином, проектна документація на будівництво розроблена без урахування вимог вихідних даних, внаслідок якого розроблена з порушенням вимог Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Закону України "Про охорону культурної спадщини".

Відповідач - Державна архітектурно-будівельна інспекція України - проти задоволення позовних вимог заперечив, посилаючись на дотримання замовником будівництва вимог законодавства при зверненні з заявою на отримання дозволу на виконання будівельних робіт, відсутність підстав для відмови у видачі дозволу.

3-я особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Нова Слобідка" - проти задоволення позовних вимог заперечила з таких підстав.

3-я особа зазначає, що цільове призначення земельних ділянок та функціональне призначення об`єкта забудови визначене рішеннями органу місцевого самоврядування - це землі житлової та громадської забудови, що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру.

Земельні ділянки не належать до земель рекреаційного призначення, оскільки їх виключено з переліку зелених територій загального користування м. Києва рішеннями Київської міської ради, і питання про відведення їх для будівництва багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчою базою вирішено після внесення змін до Програми зеленої зони м. Києва.

Генеральним планом населеного пункту не визначається функціональне призначення земельних ділянок, режим та параметри забудови земельних ділянок, містобудівні умови та обмеження забудови, а згідно зі ст. 24 Закону України "Про планування і забудову територій" рішення Київської міської ради від 26.07.2007 р. про зміну цільового призначення земельних ділянок є дозволом на будівництво та підставою для отримання Містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки та Дозволу на виконання будівельних робіт.

Земельні ділянки не належать до зони охоронюваного ландшафту, оскільки будь-які рішення з цього приводу відсутні.

Крім того, в зонах охоронюваного культурного ландшафту не заборонено будівництво взагалі, а не дозволяється будівництво, що негативно впливає на характер ландшафту.

Щодо отримання дозволу на виконання земляних робіт на об`єкті охорони культурної спадщини, то його отримання не пов`язане з отриманням дозволу на виконання будівельних робіт, і це не є обов`язком замовників будівництва або підрядників.

Також 3-я особа зазначила, що на земельних ділянках, які належать до прибережної захисної смуги та в межах червоних ліній, не передбачено розташування будівель і споруд згідно з проектною документацією, тоді як на них запроектовано влаштування прибережної захисної смуги та влаштування внутрішньо-квартального проїзду.

Згідно з висновками постанови Верховного Суду від 25.06.2020 р. у справі Верховний Суд, скеровуючи справу на новий розгляд, зазначив, що визначальним у даній справі є встановлення статусу земельної ділянки, на якій ТОВ "НОВА СЛОБІДКА" планувала будівництво житлових будинків з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземним паркінгом.

Позивач в позовній заяві вказував, що ділянки під забудову знаходяться в історичній місцевості Микільська Слобідка, відповідно до рішення виконкому Київської ради народних депутатів від 16.07.1979 №920 та розпорядження Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 №979, яким вказана земельна ділянка входить до зони охоронюваного природного ландшафту та земель рекреаційного призначення.

Однак, судами попередніх інстанції належним чином не досліджено питання віднесення земельної ділянки до зони охоронюваного природного ландшафту та земель рекреаційного призначення.

Колегія суддів зазначає, що застосуванню норм матеріального права передує встановлення обставин у справі, підтвердження їх відповідними доказами.

Проаналізувавши матеріали справи та пояснення присутніх учасників, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають до задоволення з таких підстав.

Згідно з висновками постанови Верховного Суду від 25.06.2020 р. у справі колегія суддів дійшла висновку, що позивач має право на звернення до суду з даним позовом за захистом своїх екологічних прав та інтересів.

З врахуванням викладеного при новому розгляді справи суд не надає оцінку посиланням 3-ї особи на відсутність у позивача права на звернення до суду.

Спірні правовідносини урегульовані приписами Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", Порядку виконання будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466.

Частиною 1 Положення про Державну архітектурно-будівельну інспекцію України, затвердженого Указом Президента України від 08.04.2011 р. №439/2011, Державна архітектурно-будівельна інспекція України (Держархбудінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань державного архітектурно-будівельного контролю, контролю у сфері житлово-комунального господарства.

Як встановлено пунктом 5 ч. 4 Положення, Держархбудінспекція України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, у визначених законодавством випадках видає дозволи на виконання будівельних робіт, відмовляє у видачі таких дозволів, анулює дозволи на виконання будівельних робіт.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначені Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. №3038-VI.

Відповідно до п. 3 ч. 1 ст. 34 Закону №3038-VI замовник має право виконувати будівельні роботи після видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.

Згідно з п. 2 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 № 466, будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та видачі замовнику Інспекцією дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об`єктів будівництва, що належать до IV і V категорії складності.

Відповідно до п. 18 Порядку № 466, для отримання дозволу замовник (його уповноважена особа) має право подати особисто або надіслати рекомендованим листом з описом вкладення до Інспекції за місцезнаходженням об`єкта заяву про отримання дозволу за формою згідно з додатком 5.

До заяви додаються: - копія документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або копія договору суперфіцію; - проектна документація на будівництво, розроблена та затверджена в установленому законодавством порядку; - копія документа, що посвідчує право власності на будинок чи споруду, або письмова згода його власника на проведення будівельних робіт у разі реконструкції, реставрації, капітального ремонту об`єкта; - копія ліцензії, яка дає право на виконання будівельних робіт, засвідчена в установленому порядку (подається у разі потреби); - копії документів про призначення осіб, відповідальних за виконання будівельних робіт, осіб, які здійснюють авторський і технічний нагляд; - копії кваліфікаційних сертифікатів, засвідчені в установленому порядку, подаються з 1 червня 2012 р. (крім сертифікатів інженерів технічного нагляду, які подаються з дня набрання чинності цим Порядком).

Інспекція протягом десяти робочих днів з дня реєстрації заяви приймає рішення про надання дозволу або відмову в його видачі.

В даному випадку згідно зі змістом заяви від 14.08.2014 р. замовником до неї додано копії державного акту на право власності на землю, договорів оренди земельних ділянок, інвестиційного договору на передачу функцій замовника (вказані договори, а також рішення Київської міської ради щодо виділення земельних ділянок перераховані вище).

Жоден з укладених договорів на користування та на набуття право власності на земельні ділянки на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва недійсним не визнано ні станом на час звернення замовника з заявою на отримання дозволу, ні станом на час розгляду справи по суті.

Також не визнано протиправним та не скасовано жодне з рішень Київської міської ради щодо розпорядження землями комунальної власності по вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва, зокрема, і рішення Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 "Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва", яким внесені зміни до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 р. № 806/3381, виключивши з переліку озеленених територій загального користування міста Києва, що відповідають типологічним ознакам та планувальним вимогам (таблиця 2), земельну ділянку площею 0,25 га на Русанівській набережній у Дніпровському районі м. Києва, затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "ЛВ- Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва, змінено цільове призначення земельних ділянок загальною площею 1,4893 га (земельна ділянка № 1) у Дніпровському районі м. Києва та дозволити їх використання для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази.

Таким чином, замовником будівництва об`єкту будівництва на земельних ділянках площею 3924 кв.м та 8688 кв.м на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва є ТОВ "ЛВ-Холдинг", якому земельні ділянки під забудову були надані рішенням Київської міської ради, а замовником будівництва на земельній ділянці площею 1,4892 га, яка розташована на вулиці Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, є ТОВ "Нова Слобідка", якій земельна ділянка належить на праві власності на підставі Договору купівлі-продажу земельної ділянки від 02.11.2010 р., посвідченого приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Джуринською Л.В, зареєстровано в реєстрі за № 2184.

Відповідно до Інвестиційного договору з передачею функцій замовника від 02.11.2010 р., укладеного між ТОВ "ЛВ-Холдинг" та "Нова Слобідка", ТОВ "ЛВ-Холдинг" передає ТОВ "Нова Слобідка" як Інвестору функції замовника будівництва Об`єкта в частині будівництва Об`єкта на земельних ділянках, право користування якими належить ТОВ "ЛВ-Холдингу". Функції замовника будівництва Об`єкта в частині будівництва Об`єкта на земельній ділянці, яка належить Інвестору, виконуються Інвестором як забудовником на власній земельній ділянці.

Оскільки на трьох земельних ділянках, що перебувають у власності та користуванні двох юридичних осіб, запроектовано один об`єкт будівництва, то дозвіл на виконання будівельних робіт може бути оформлений лише на одного замовника будівництва, що і вирішено учасниками проекту шляхом укладення інвестиційного договору.

Вказане визначення замовника для одного об`єкта будівництва, розташованого на кількох земельних ділянках, не суперечить вимогам п. 18 Порядку № 466, як це зазначає позивач, оскільки відповідачу як дозвільному органу надаються всі документи на підтвердження права власності та користування земельними ділянками, а також на підтвердження згоди всіх власників та користувачів земельних ділянок щодо визначення спільного замовника об`єкта будівництва.

Також суд зазначає, що Київська міська рада, що реалізовує право власності комунальними землями м. Києва від імені територіальної громади м. Києва, надала своє погодження конкретного використання земельних ділянок комунальної власності шляхом прийняття рішення Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 "Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг".

За таких обставин у суду відсутні підстави для висновку про те, що ТОВ "Нова Слобідка" є неналежним суб`єктом звернення для отримання дозволу на виконання будівельних робіт, а також подання ним як замовником будівництва неповного пакету документів або документів, що свідчать про неможливість видачі дозволу на виконання будівельних робіт.

Щодо статусу земельної ділянки, в тому числі, віднесення земельної ділянки до зони охоронюваного природного ландшафту та земель рекреаційного призначення, суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 1 ст. 9 Земельного кодексу України (в редакції станом на 26.07.2007 р.) до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить: а) розпорядження землями територіальної громади міста; б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу; в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно зі ст. 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проектиземлеустрою або приймають рішення про створення об`єктів природоохоронного та історико-культурного призначення.

Як зазначено вище, дозвіл на проведення будівельних робіт видано на об`єкт будівництва, розташований на трьох земельних ділянках.

площею 8688 кв.м. , яка розташована на вул. Микількько-Слобідська, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0142, в межах прибрежних захисних смуг, що прямо передбачено відповідними рішеннями Київської міської ради, договорами оренди, а також підтверджується відомостями з Державного земельного кадастру, витяг з якого долучено до матеріалів справи (вид обмеження використання - санітарно-захисна зона навколо об`єкта);

площею 3924 кв.м. , яка розташована на вул. Микількько-Слобідська, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0143, в межах червоних ліній, що прямо передбачено відповідними рішеннями Київської міської ради, договорами оренди, а також підтверджується відомостями з Державного земельного кадастру, витяг з якого долучено до матеріалів справи (вид обмеження використання - зона особливого режиму забудови);

площею 1, 4892 га , яка розташована на вул. Микількько-Слобідська, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0086, яка належить ТОВ "Нова Слобідка" (інвестор) на праві власності на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 02.10.2010 р.

По перших двох земельних ділянках обмеження їх використання прямо передбачені рішеннями Київської міської ради, договорами оренди та інформацією Державного земельного кадастру, враховані при розроблені та затвердженні Містобудівних умов та обмеження забудови земельної ділянки № 4913/0/18-1/009-12 від 17.04.2012 р., і їх запроектоване використання не передбачає розміщення на них плями забудови.

Щодо третьої земельної ділянки (на якій запроектовано пляму забудови), то її використання таких обмежень не містить, оскільки вона не знаходиться в межах прибрежних захисних смуг та червоних ліній, і питання визначення її правового статусу згідно з висновками Верховного Суду стало підставою для скерування справи на новий розгляд.

Об`єкт культурної спадщини (зона охоронюваного природного ландшафту)

Як встановлено судом під час розгляду справи Окружного адміністративного суду м. Києва №826/331/16, облікова картка щодо виявленого об`єкта культурної спадщини "Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра" складена в серпні 2009 року працівниками Науково-дослідного інститут пам`яткоохоронних досліджень Міністерства культури і туризму України, вказана картка засвідчена директором Науково-дослідного інститут пам`яткоохоронних досліджень Міністерства культури і туризму України - Сердюком О.М. та начальником Головного управління охорони культурної спадщини Київської міської державної адміністрації - Кухаренко Р.І.

04.11.2009 р. Експертною комісією складений протокол № 4/09, зі змісту якого слідує, що об`єкти згідно з додатком 2, визнано такими, що відповідають п. 11 Порядку.

Протоколом № 33 від 10.11.2009 р. засідання Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури і туризму України, затверджено протокол № 4/09 від 04.11.2009.

На підставі рішення засідань Експертної комісії з розгляду питань занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (протоколи від 08.04.09 № 2/09 і від 04.11.09 № 4/09), Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури і туризму України (протоколи від 16.04.09 № 25, від 17.09.09 № 30 та від 10.11.09 № 33) та засідання Президії Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури і туризму України (протокол від 26.11.09 № 34), 03.02.2010 р. Міністерством культури України видано наказ № 58/0/16-10 "Про затвердження науково-проектної документації щодо меж і режимів використання зон охорони пам`яток та історичних ареалів та занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України", яким, зокрема, занесено до Реєстру за категорією місцевого значення пам`ятку ландшафту "Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра".

16.01.2011 р. до наказу були внесені зміни, про що Департаментом культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) видано наказ № 453/0/16-11.

Згідно з висновками суду, який рішенням від 29.05.2018 р. у вказаній справі відмовив у задоволенні позовних вимог ТОВ "Нова "Слобідка" та ТОВ "ЛВ-Холдинг" до Міністерства культури України та Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнати протиправними дії Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) по складенню Паспорта об`єкта культурної спадщини "Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра" та включення в межі території об`єкта культурної спадщини земельної ділянки 1,4892 га, яка розташована на вулиці Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0086, та належить на праві власності Товариству з обмеженою відповідальністю "НОВА СЛОБІДКА", визнання протиправним та скасування частково наказу Міністерства культури і туризму України від 03.02.2010 № 58/0/16-10 (у редакції наказу Міністерства культури і туризму України від 16.06.2011 № 453/0/16-11) в частині включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України об`єкта "Історичний ландшафт Київських гір і долин р. Дніпра", -

оскільки Наказ був прийнятий Міністерством культури України 03.02.2010, а облікова документація пам`ятки ландшафту "Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра" формувалася в серпні 2009, та, відповідно, до моменту прийняття Наказу в лютому 2010 року, що, з урахуванням укладення між позивачами Інвестиційного договору 02 листопада 2010 року, ніяким чином не порушувало прав позивачів в реалізації проекту будівництва згідно Договору, суд вважає, що оспорювані відповідні дії та прийняття Наказу не є такими, що порушували права та інтереси позивачів шляхом обмежень у реалізації їх прав чи безпідставного покладення на них необґрунтованих обов`язків станом на момент підготовки облікової документації пам`ятки ландшафту "Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра", виходячи з підстав позову у вказаній частині;

недоведеними з боку позивачів є також твердження щодо вчинення Департаментом дій з включення в межі території об`єкта культурної спадщини "Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра" земельної ділянки 1,4892 га, що належить ТОВ "Нова Слобідка", оскільки дії з включення/занесення об`єкта культурної спадщини "Історичний ландшафт Київських гір і долини р. Дніпра" були вчинені Міністерством культури і туризму України на підставі рішень засідань Експертної комісії з розгляду питань занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України (протоколи від 08.04.09 № 2/09 і від 04.11.09 № 4/09), Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури і туризму України (протоколи від 16.04.09 № 25, від 17.09.09 № 30 та від 10.11.09 № 33) та засідання Президії Науково-методичної ради з питань охорони культурної спадщини Міністерства культури і туризму України (протокол від 26.11.09 № 34), які встановили відповідність об`єкта культурної спадщини критеріям, зазначеним у пунктах 10 і 11 Порядку, та здійснили їх оцінку, за результатами якої складені вказані протоколи. Доказів не чинності або недійсності прийнятих відповідними: комісією, радою та президією протоколів матеріали справи не містять;

недоведеними є аргументи позивачів в частині обґрунтувань підстав позову щодо визнання неправомірними дій, зокрема, про порушення прав позивачів користування та розпорядження земельною ділянкою 1,4892 га, яка розташована на вулиці Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва та іншими ділянками у відповідності до мети, визначеної рішенням Київської міської ради від 02.02.2006 № 79/3170 та від 26.07.2007 № 68/1902, оскільки належні права користування та розпорядження земельними ділянками в контексті мети отриманих позивачами земельних ділянок відповідно до рішення Київської міської ради від 02.02.2006 № 79/3170 та від 26.07.2007 № 68/1902 не є предметом дослідження складеного працівниками Науково-дослідного інституту пам`яткоохоронних досліджень Міністерства культури і туризму України Паспорту, чим, відповідно, не порушувалися права позивачів у відміченій частині;

діями Департаменту та прийняття Міністерство культури України Наказу не позбавило прав ТОВ "Нова Слобідка" користування та розпорядження земельною ділянкою 1,4892 га в аспекті, як власника такої ділянки;

щодо посилань позивачами на мету використання земельної ділянки 1,4892 га, суд відмічає, що рішенням Київської міської ради від 26.07.2007 № 68/1902 зауважено про її використання, зокрема, з обмеженнями відповідно до вимог містобудівного законодавства, що свідчить про необхідність використання земельної ділянки відповідно до вимог Земельного кодексу України.

Таким чином, земельна ділянка площею 1,4892 га, яка розташована на вулиці Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, кадастровий номер 8000000000:66:178:0086, включена в межі території об`єкта культурної спадщини, що було предметом дослідження судом і 3-ю особою як власником земельної ділянки не заперечується.

Згідно зі ст. 6 Закону України "Про охорону культурної спадщини" від 08.06.2000 р. №1805-III (в редакції станом на 14.08.2014 р.) до повноважень органу виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів охорони культурної спадщини обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій відповідно до їхньої компетенції належить: 4) визначення меж територій пам`яток місцевого значення та затвердження їхніх зон охорони; 5) встановлення режиму використання пам`яток місцевого значення, їхніх територій, зон охорони.

Рішенням виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 16.07.79 р. №920 "Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам`яток історії та культури в м. Києві" затверджено межі історико-культуриних заповідників і зон охорони пам`яток історії та культури на території м. Києва та їх статус.

П. 3.4 "Зони охоронюваного ландшафту" р. 3 "Зони регулювання забудови" додатку №1 (Межі) містить пункт "Ріка Дніпро з осторовами і прибрежною смугою намиву в районі Оболоні і смугою лівого берегу: вздовж водоводу Деснянського водопороводу , західна межа с. Троєщина, затока р. Деснянки, південно-західні межі Русанівських садів, і Микільської слобідки, Русанівська набережна, Березняківська набережна, затока Берковщина, с. Осокорки, оз. Підвірки, колективні сади, південні межі міста".

Згідно з п. 7 додатку №2 (статус) в зонах охоронюваного природного ландшафту не дозволяється будь-яке будівництво, що негативно впливає на характер ландшафту.

До вказаного рішення внесено зміни розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 17.05.2002 р. №979 "Про внесення змін і доповнень до рішення виконавчого комітету Київської міської ради народних депутатів від 16.07.79 р. №920 "Про уточнення меж історико-культурних заповідників і зон охорони пам`яток історії та культури в м. Києві", згідно з п. 3.4.6 р. 3 якого п. 3.4 "Зони охоронюваного ландшафту" р. 3 "Зони регулювання забудови" додатку №1 визначено наступним чином "Ріка Дніпро з осторовами і прибрежною смугою намиву в районі Оболоні і смугою лівого берегу до Московського мосту, затока р. Деснянки, південно-західні межі Русанівських садів, Микільської слобідки, Русанівська набережна, Березняківська набережна, затока Берковщина, с. Осокорки, оз. Підвірки, колективні сади, південні межі міста".

Щодо додатку №2 (статус) п. 13 викладено наступним чином: в зонах охоронюваного природного ландшафту не дозволяється будь-яке будівництво, що негативно впливає на характер ландшафту. Передбачається збереження, регулювання рослинності, заходи щодо зміцнення берегових територій, схилів ярів, знесення дисгармонуючих будинків і споруд, що спотворюють історичний ландшафт. Проектування та будівництво нових житлових районів, промислових та інших об`єктів обмежується.

Тобто, земельна ділянка, кадастровий номер 8000000000:66:178:0086, відноситься до зони охоронюваного ландшафту (регулювання забудови), і ці обмеження визначаються органами охорони культурної спадщини Київської міської державної адміністрації відповідно до її компетенції.

Вищевказане обмеження забудови не містить чітких критеріїв, за яких забудова заборонена на законодавчому рівні, тобто, питання надання дозволу на проектування та будівництво вирішується в кожному випадку окремо на розсуд органу місцевого самоврядування.

В даному випадку, як зазначено вище, рішенням Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 "Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва" затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "ЛВ- Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва, за умови додержання перераховних обмежень.

З врахуванням викладеного земельна ділянка по вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва відноситься до зони охоронюваного природного ландшафту, проте, це не виключає проведення на ній будівельних робіт, а орган, компетентний встановлювати обмеження забудови, затвердив проект будівництва на земельній ділянці.

Згідно з ч. 4 ст. 32 Закону №1805-III на охоронюваних археологічних територіях, у межах зон охорони пам`яток, історичних ареалів населених місць, занесених до Списку історичних населених місць України, забороняються містобудівні, архітектурні чи ландшафтні перетворення, будівельні, меліоративні, шляхові, земляні роботи без дозволу відповідного органу охорони культурної спадщини.

Порядок видачі дозволів на проведення археологічних розвідок, розкопок, інших земляних робіт на території пам`ятки, охоронюваній археологічній території, у зонах охорони, в історичних ареалах населених місць, а також досліджень решток життєдіяльності людини, що містяться під земною поверхнею, під водою на території України затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. №316.

Запроваджуючи необхідність отримання вказаного дозволу окремо від дозволу на проведення будівельних робіт, законодавець чітко не визначив, коли саме зацікавлена особа має звернутися за отриманням вказаного дозволу.

Зокрема, з отриманням вказаного дозволу не пов`язане завершення процедури отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно ст. 37 Закону № 3038-VI та Порядку № 466, тобто, позивач в будь-якому разі не повинен був його отримувати до отримання дозволу на виконання будівельних робіт та надавати відповідачу в складі пакету документів, і його відсутність не могла бути підставою для відмови у видачі дозволу на проведення будівельних робіт.

Землі рекреаційного призначення

Згідно зі ст. 50, 51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів.

Як зазначено вище, рішенням Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 "Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно- розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва":

внесено зміни до Програми розвитку зеленої зони міста Києва до 2010 року та концепції формування зелених насаджень в центральній частині міста, затвердженої рішенням Київської міської ради від 19.07.2005 р. № 806/3381, виключивши з переліку озеленених територій загального користування міста Києва, що відповідають типологічним ознакам та планувальним вимогам (таблиця 2), земельну ділянку площею 0,25 га на Русанівській набережній у Дніпровському районі м. Києва;

змінено цільове призначення земельних ділянок загальною площею 1,4893 га (земельна ділянка № 1) у Дніпровському районі м. Києва та дозволено їх використання для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази.

Тобто, перед затвердженням проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок ТОВ "ЛВ- Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7 - 9 у Дніпровському районі м. Києва, Київською міською радою вирішено питання про зміну цільового призначення земельної ділянки загальною площею 1,4893 га, (на якій мала знаходитися пляма забудови) шляхом виключення її з земель зеленої зони, тобто, земель рекреаційного призначення, дозволено їх використання для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази.

Згідно з даними Державного земельного кадастру, витяг з якого долучено до матеріалів справи, значиться категорія вказаної земельної ділянки - землі житлової та громадської забудови.

З урахуванням вказаної зміни категорії земельної ділянки і розроблялися та затверджувалися в Департаменті містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №4913/0/18-1/009-12 від 17.04.2012 р., а на їх підставі здійснено проектування об`єкта будівництва - житлових будинків з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземним паркінгом.

Таким чином, станом на час подання ТОВ "Нова Слобідка" як замовником будівництва до Державної архітектурно-будівельної інспекції України заяви про надання дозволу на виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземним паркінгом на вул. Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва статус земельних ділянок, на яких передбачалося зведення об`єкту будівництва, не передбачав обмежень, що унеможливлювали б будівництво, і могли би бути підставою для відмови у видачі дозволу.

Окремо щодо підстав обґрунтування позову суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 26 Закону №3038-VI право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки відповідно до вимог містобудівної документації.

Проектування та будівництво об`єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: отримання замовником або проектувальником вихідних даних; розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; затвердження проектної документації; виконання підготовчих та будівельних робіт; прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; реєстрація права власності на об`єкт містобудування.

На виконання функцій замовника будівництва ТОВ "Нова Слобідка" отримані в Департаменті містобудування та архітектури Київської міської державної адміністрації Містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки № 4913/0/18-1/009-12.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 25.01.2016 р. у справі № 826/17651/15, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.03.2016 року) за позовом ОСОБА_1 до Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (КМДА) про визнання протиправними дії щодо видачі містобудівних умов і обмежень за №4913/0/18-1/009-12 від 17.04.2012 року; визнання нечинними, з моменту затвердження, містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки по вул. Микільсько-Слобідська,7-9 у Дніпровському районі м. Києва, видані Департаментом та зареєстровані за №4913/0/18-1/009-12 від 17.04.2012 року, в задоволенні позовних вимог відмовлено.

Тобто, як станом на час видачі дозволу на проведення будівельних робіт, так і станом на час розгляду справи, вказані Містобудівні умови і обмеження протиправними не визнано.

Також суд зазначає, що предметом судового розгляду були рішення Київської міської ради та договори оренди щодо земельної ділянки по вул. Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва.

А саме, до господарського суду міста Києва звернувся з позовом заступник прокурора міста Києва в інтересах держави в особі Державного агентства земельних ресурсів України до Київської міської ради, товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" та товариства з обмеженою відповідальністю "Нова Слобідка" про:

визнання недійсним з моменту прийняття рішення Київської міської ради від 29.11.2005 р. № 522/2983 "Про передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу на вул. Микільсько-Слобідській, 7 у Дніпровському районі м. Києва";

визнання недійсним з моменту прийняття рішення Київської міської ради від 02.02.2006 р. № 79/3170 "Про продаж земельної ділянки товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального та готельного комплексу з паркінгом на вул. Микільсько-Слобідській, 7 у Дніпровському районі м. Києва";

визнання недійсним з моменту прийняття рішення Київської міської ради від 26.07.2007 р. № 68/1902 "Про зміну цільового призначення та передачу земельних ділянок товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" для будівництва, експлуатації та обслуговування багатофункціонального комплексу у складі об`єктів житлового, громадського, торговельно-розважального призначення і готельного комплексу з паркінгами та спортивно-оздоровчої бази на вул. Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва";

визнання недійсним укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" договору оренди земельних ділянок площею 0,03 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0025), площею 1,2381 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0079), площею 0,5185 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0002), площею 0,3924 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0143), розташованих по вул. Микільсько-Слобідській, 7 у Дніпровському районі м. Києва, який зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 19.12.2005 р. за № 66-6- 00312 у книзі записів державної реєстрації договорів;

визнання недійсним укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" договору купівлі-продажу земельної ділянки площею 1,2381 га по вул. Микільсько-Слобідській, 7 у Дніпровському районі м. Києва, посвідчений 17.02.2006 р. приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за № 614;

визнання недійсним укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" договору про внесення змін до договору оренди земельних ділянок, який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 10.04.2006 р. за № 66-6-00340 у книзі записів державної реєстрації договорів;

визнання недійсним укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" договору оренди земельної ділянки площею 0,8688 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0142), що розташована по вул. Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, зареєстрований Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 24.10.2007 р. за № 66-6- 00424 у книзі записів державної реєстрації договорів;

визнання недійсним укладеного між Київською міською радою та товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" договору про внесення змін до договору оренди земельних ділянок, який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про що зроблено запис від 24.10.2007 р. за № 66-6-00425 у книзі записів державної реєстрації договорів;

визнання недійсним виданого товариству з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" (01010, м. Київ, вул. Басейна, 6, код 33058246) державного акту на право власності на земельну ділянку серії КВ № 142071, зареєстрований 24.10.2007 р. Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за № 09-8-00088;

визнання недійсним укладеного між товариством з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" та товариством з обмеженою відповідальністю "Нова Слобідка" договору купівлі-продажу земельної ділянки в частині продажу земельної ділянки площею 1,2381 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0086), посвідчений 02.11.2010 р. приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за №2183;

визнання відсутності у товариства з обмеженою відповідальністю "Нова Слобідка" (01021, м. Київ, вул. Грушевського, 28/2, код 37318841) права власності на земельну ділянку площею 1,2381 га що розташована на по вул. Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, вартістю 9870 017,24 грн.;

визнання відсутності у товариства з обмеженою відповідальністю "ЛВ-Холдинг" (01010, м. Київ, вул. Басейна, 6, код 33058246) права користування земельними ділянками площею 0,8688 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0142) та площею 0,3924 га (кадастровий номер 8000000000:66:178:0143), що розташовані на по вул. Микільсько-Слобідській, 7-9 у Дніпровському районі м. Києва, загальною вартістю 25664300,78 грн.

Рішенням Господарського суду м. Києва від 23.02.2012 р. у справі №6/566 позовні вимоги було задоволено.

Зокрема, судом було взято до уваги, що оскільки зміни до Генерального плану розвитку міста Києва, затвердженого рішенням Київської міської ради від 28.03.2002 р. №370/1804, не внесені, а містобудівне обґрунтування внесення змін до Генерального плану розвитку міста Києва не розроблялось зміна цільового призначення земельної ділянки на вул. Микольсько-Слобідська 7-9 у Дніпровському районі м. Києва є порушення вимог ст. ст. 3, 10, 20 Закону України "Про планування і забудову територій", ст. ст. 17, 20, 21 Закону України "Про основи містобудування", пункту 2.1.1 Правил забудови міста Києва, затверджених рішенням Київради від 27.01.2005 р. № 11/2587.

Постановою Київського апеляційного господарського суду від 18.06.2012 р. у вказаній справі судове рішення скасовано.

Позивач в якості однієї з підстав для задоволення адміністративного позову посилається саме на відсутність внесення змін до Генерального плану м. Києва при зміні цільового призначення земельної ділянки.

Суд зазначає, що ця підстава заявлялася при оскарженні саме рішення Київської міської ради і могла бути підставою для скасування саме рішення Київської міської ради, тоді як в адміністративній справі предметом розгляду є дії та рішення органу архітектурно-будівельного контролю при прийняття рішення про видачу дозволу на проведення будівельних робіт.

Вказаний суб`єкт владних повноважень не наділений повноваженнями надавати оцінку відповідності законодавству рішенням Київської міської ради, на підставі яких надаються дозволи на затвердження проектів землеустрою для наступного будівництва, а виходить з презумпції їх правомірності.

Відповідно, і адміністративний суд, надаючи оцінку рішенням та діям відповідача, не може надавати оцінку правомірності рішенням Київської міської ради, що стали підставою для передачі земельних ділянок під забудову.

Підсумовуючи вищевикладене. суд зазначає, що на відведених земельних ділянках будівництво не заборонено, проте, може бути обмежене в залежності від того, яким чином орган місцевого самоврядування (Київська міська рада) врегулював статус земельних ділянок.

Київська міська рада (з врахуванням надання її рішенням оцінки судом) відповідних заборон та обмежень, що унеможливили би будівництво, не встановила, тоді як орган державного архітектурно-будівельного контролю не наділений повноваженнями оцінювати рішення Київської міської ради, прийняті в межах її повноважень.

Згідно з п. 20 Порядку № 466 підставою для відмови у видачі дозволу є: - неподання документів, необхідних для прийняття рішення про видачу такого дозволу; - невідповідність поданих документів вимогам законодавства; - виявлення недостовірних відомостей у поданих документах.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", виключно законами, які регулюють відносини, пов`язані з одержанням документів дозвільного характеру, встановлюється зокрема вичерпний перелік підстав для відмови у видачі, переоформлення, видачі дубліката, анулювання документа дозвільного характеру.

Відповідно до п. 6 ст. 37 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", дозвіл на виконання будівельних робіт може бути анульовано:

1. органом державного архітектурно-будівельного контролю у разі:

а) подання замовником заяви про анулювання дозволу на виконання будівельних робіт;

б) наявності відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем (замовником), смерті фізичної особи - замовника або визнання її безвісно відсутньою;

2. адміністративним судом за позовом органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо застосування такого заходу реагування у разі перешкоджання проведенню перевірки посадовими особами органу державного архітектурно-будівельного контролю, якщо таке перешкоджання було здійснено протягом одного року після накладення штрафу за зазначене порушення.

Суд звертає увагу на те, що вказаний перелік є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.

Враховуючи вищевикладені обставини, виходячи із наведених вище приписів чинного законодавства України, суд приходить до висновку, що час виникнення спірних правовідносин у відповідача відсутні були правові підстави для видачі замовнику - ТОВ "Нова Слобідка" Дозволу на виконання будівельних робіт з будівництва житлових будинків з приміщеннями соціально-громадського призначення та підземним паркінгом, за адресою м. Київ, вул. Микільсько - Слобідська, 7-9.

На підставі вищевикладеного, ст. 241-246, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. В задоволенні позовних вимог відмовити.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

3. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Головань

Повний текст рішення

виготовлено і підписано 23.03.2021 р.

Дата ухвалення рішення17.03.2021
Оприлюднено24.03.2021

Судовий реєстр по справі —826/11374/15

Постанова від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 25.10.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 21.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 12.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 30.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 09.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 14.06.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Коротких Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні