ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІВЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 березня 2021 року м. ЧернівціСправа № 926/3893/20
Господарський суд Чернівецької області у складі судді Байталюка В. Д., за участю помічника судді Віщук О. П., розглянувши матеріали справи
за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця в особі її регіональної філії Львівська залізниця
до Спільного українсько-німецького підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю Буковест
про стягнення заборгованості по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення залізниці у сумі 14532,22 грн
Представники сторін:
від позивача - Моцюк В. В.;
від відповідача - Купіна В. Ю.
Акціонерне товариство Українська залізниця звернулося з позовом в особі її регіональної філії Львівська залізниця до Спільного українсько-німецького підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю Буковест (58007, м. Чернівці, Чернівецька область, вул. Коломийська, 13, ідентифікаційний код 25077759) про стягнення заборгованості по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення залізниці у сумі 14532,22 грн.
Позовні вимоги мотивуються тим, що між сторонами було укладено договір про подачу та забирання вагонів № Л/ДН-4/16/656/м/п від 25.05.2016 по станції Чернівці - Північна РФ Львівська залізниця . Предметом даного договору є надання позивачем згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів, послуг із подачі та забирання вагонів, розставлення вагонів на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, локомотивом залізниці. Однак, відповідач починаючи з березня 2020 року не здійснює відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці, у зв`язку з чим виникла заборгованість з березня 2020 року по листопад 2020 року включно в розмірі суми позову.
09.02.2021 від позивача на адресу Господарського суду Чернівецької області надійшла відповідь на відзив в якому позивач зазначає, що обслуговування смуги відведення є обов`язком залізниці. Крім того, залізниця, як землекористувач сплачує податок на землю в тому числі і за смугу відведення на якій знаходиться під`їзна колія, що перебуває у власності відповідача. Даний факт підтверджується податковою декларацією з плати за землю за 2020 рік. Також, відповідач, звертає увагу суду на те, що згідно умов Договору, а саме пункту 14.5 чітко визначено, що відповідач зобов`язаний відшкодувати витрати на утримання смуги відведення під під`їзною колією по накопичувальній карточці помісячно до 10 числа за поточний місяць. Проте, грубо порушуючи умови Договору, відповідач з березня по листопад 2020 року витрати на утримання смуги відведення не відшкодував та для підписання накопичувальних карток на станцію не з`являвся, про що складені відповідні акти загальної форми, що додані до позовної заяви. Крім того, зважаючи на те, що за період з березня по листопад 2020 року жодні роботи відповідачем не проводились, оплата по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення не здійснювалася, позивачем була підготовлена та направлена на підпис відповідачу з супровідним листом № ДН-2/3850 від 16.12.2020 додаткова угода про розірвання договору про подачу та збирання вагонів Л/ДН-4/16/656/м/п від 25.05.2016. Проте, даний лист також проігнорований відповідачем. Враховуючи вищевикладене позовні вимоги позивач підтримує в повному обсязі.
24.02.2021 від представника відповідача надійшло письмове заперечення щодо відповіді на відзив, в якому відповідач зазначає, що у відповіді на відзив позивач стверджує, що обслуговування смуги відведення є обов`язком залізниці, крім того залізниця, як землекористувач сплачує податок на землю в тому числі і за смугу відведення на якій знаходиться під`їзна колія, що перебуває у власності відповідача. Даний факт підтверджується податковою декларацією з плати за землю за 2020 рік. Однак, надані позивачем в додаток до відповіді на відзив документи, в тому числі податкова декларація з сплати за землю, не містять відомостей про оплату податку на землю за смугу відведення, на якій знаходиться під`їзна колія СУНП у формі ТОВ Буковест . Окрім того, в матеріалах справи відсутні будь-які докази, які б підтверджували право власності чи користування позивача щодо земельної ділянки під смугою відведення, на якій знаходиться під`їзна колія СУНП у формі ТОВ Буковест та на підставі яких в позивача, як фактичного землекористувача, виник би обов`язок щодо оплати податку на землю. Також, відповідач зазначає, що відповідно до абз. 3 п. 2.6 Правил розрахунків за перевезення вантажів (ст. 62 Статуту) затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 864/5082 усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, збирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику. Однак, з березня по листопад 2020 року позивач не надавав СУНП у формі ТОВ Буковест накопичувальних карток, оформлених та пред`явлених залізницею для оплати нарахованої суми за утримання смуги відведення під під`їзною колією, відповідно СУНП у формі ТОВ Буковест не отримувало, не погоджувало та не підписувало таких накопичувальних карток. В матеріалах справи відсутні докази, які б підтверджували даний факт. Отже, оскільки в період з березня по листопад 2020 року включно позивачем не здійснювалася подача, розставлення на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, яка належить СУНП у формі ТОВ Буковест то, відповідно жодного утримання, тобто виконання будь-яких дій спрямованих на підтримання в належному функціональному стані смуги відведення під під`їзною колією СУНП у формі ТОВ Буковест в період з березня по листопад 2020 року включно з боку позивача не проводилося, відповідно позивач й не поніс жодних витрат, пов`язаних із виконанням неіснуючих робіт. Окрім того, позивач залишив поза увагою доводи СУНП у формі ТОВ Буковест щодо безпідставного включення рівня рентабельності в 30 % до розрахунку відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці, сплата якої (рентабельності) не передбачена умовами договору № Л/ДН-4/16/656/м/п. У зв`язку з чим відповідач просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 28.12.2020 позовну заяву передано судді Байталюку В. Д.
Ухвалою суду від 29.12.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження, а підготовче засідання призначено на 27.01.2021.
21.01.2021 на електронну поштову адресу Господарського суду Чернівецької області від представника позивача надійшла заява в якій просить суд провести підготовче засідання без участі представника позивача та перейти до розгляду справи по суті.
27.01.2021 на адресу Господарського суду Чернівецької області від відповідача надійшов відзив на позовну заяву в якому відповідач просить суд відмовити у позові, оскільки позивач не надав жодних належних доказів на підтвердження обґрунтованості суми заборгованості по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення під під`їзною колією СУНП у формі ТОВ Буковест .
Ухвалою суду від 27.01.2021 відкладено підготовче засідання на 10.02.2021 та запропоновано позивачу до початку судового засідання надати відповідь на відзив та докази його надсилання відповідачу.
Ухвалою суду від 10.02.2021 відкладено підготовче засідання на 24.02.2021.
Ухвалою суду від 24.02.2021 закрито підготовче провадження та призначити справу до судового розгляду по суті на 15 березня 2021 року.
Ухвалою суду від 09.03.2021 призначено розгляд справи № 926/3893/20 в судовому засіданні 15.03.2021 о 11:00 год. в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду за участю представника Акціонерного товариства Українська залізниця в особі її регіональної філії Львівська залізниця .
У судовому засіданні 15.03.2021 оголошено перерву до 23.03.2021.
Розглянувши подані матеріали, суд дійшов до висновку, що наявні в матеріалах справи докази в сукупності достатні для прийняття законного то обґрунтованого судового рішення, відповідно до статей 236, 252 Господарського процесуального кодексу України.
З`ясувавши обставини справи, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд Чернівецької області
В С Т А Н О В И В :
25 травня 2016 року між ПАТ Українська залізниця (далі - позивач, залізниця) та Спільним українсько-німецьким підприємством у формі товариства з обмеженою відповідальністю Буковест (далі - відповідач, власник) укладено договір про подачу та забирання вагонів № Л/ДН-4/16/656/м/п від 25.05.2016 (далі - Договір).
Предметом даного договору є надання позивачем згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів, послуг із подачі та забирання вагонів, розставлення вагонів на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, локомотивом залізниці.
У відповідності до пункту 3 Договору у межах смуги відведення залізниці під`їзною колією і спорудами користувача, контрагента зайнято земельну ділянку землі площею 2954,5 кв.м.
Згідно підпункту 14.5 пункту 14 Договору відповідач зобов`язався відшкодовувати витрати на утримання смуги відведення під під`їзною колією за 2954,5 кв.м. згідно розрахунку витрат на утримання 1 кв.м. смуги відведення ВП Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень , діючого на момент розрахунку.
Сторони погодили, що збори і плати вносяться по накопичувальній карточці, до 10-го числа за поточний місяць (підпункт 14.5 пункт 14 Договору).
Так, у відповідності до підпункту 14.5 пункту 14 залізницею затверджено Розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.03.2019 по ВП Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень регіональної філії Львівська залізниця (за 1 кв м в місяць без ПДВ), а також Розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.04.2020 по ВП Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень регіональної філії Львівська залізниця (без ПДВ).
Згідно з вказаними розрахунками відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за березень 2020 року по станції Чернівці Північна СП Буковест сума відшкодування витрат залізниці з ПДВ становить 2410,87 грн, ставка збору вказаній станції починаючи з квітня 2020 року становить 1515,17 грн.
Позивач вказує на наявність заборгованості у відповідача перед позивачем за договором за період з березня по листопад 2020 року в сумі 14532,22 грн.
Згідно з пунктом 2 Статуту залізниць України зазначено, що Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.
Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.
Відповідно до пунктів 1.1, 2.1, 2.2 розділу 12 Правил перевезень вантажів передбачено, що до залізничних під`їзних колій належать колії, що з`єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належать підприємствам, підприємцям, організаціям, установам, незалежно від форм власності, а також громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності.
Залізничні під`їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним, транспортом загального користування.
Під`їзні колії з усіма спорудами і пристроями, локомотиви і вагони повинні утримуватись в повній справності згідно з чинними Правилами технічної експлуатації залізниць України.
Взаємовідносини залізниці з підприємствами, які виконують вантажні роботи на під`їзних коліях, визначаються договорами про експлуатацію під`їзних колій або договорами про подачу та забирання вагонів.
Договори про подачу та забирання вагонів укладаються між залізницею і підприємствами, у разі обслуговування локомотивом залізниці під`їзних колій або окремих вантажних фронтів.
Договір про експлуатацію під`їзної колії і договір про подачу та забирання вагонів укладається терміном на п`ять років.
Згідно з статтею 77 Статуту залізниць України зазначено, що термін дії договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії і договору на подачу та забирання вагонів визначається сторонами. У випадку зміни технологічного устаткування або технології роботи станції чи залізничної під`їзної колії окремі пункти договору або увесь договір за вимогами однієї із сторін можуть бути переглянуті до закінчення терміну його дії.
25 травня 2016 року сторонами було укладено договір про подачу та забирання вагонів № Л/ДН-4/16/656/м/п. Договір підписано обома сторонами і скріплено печатками.
Перелік робіт (послуг) за вільними тарифами встановлюється відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 № 317 (далі - Збірник тарифів) та Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 21.11.2000 № 644 (далі - Правила).
Пункт 32 Збірника тарифів встановлює перелік видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються залізничним транспортом за вільними тарифами (на підставі окремих договорів).
Розрахунки за роботи й послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, щодо яких не здійснюється державне регулювання тарифів, провадяться за вільними тарифами, які визначаються суб`єктами господарювання за згодою сторін у порядку, що не суперечить законодавству про захист економічної конкуренції.
Вільні тарифи визначаються виходячи з кон`юнктури ринку, якості і споживчих властивостей робіт і послуг.
При реалізації послуг за вільними тарифами сторони визначають методи погодження тарифу: підписання протоколу за допомогою засобів зв`язку тощо виходячи з умов реалізації (терміновості реалізації та ін.).
Таким чином, враховуючи загальні вимоги законодавства щодо договірних відносин та норми Збірника тарифів залізницею в пункті 3 Договору зазначено, що у межах смуги відведення залізниці під`їзною колією і спорудами користувача, контрагента зайнято земельну ділянку землі площею 2954,5 кв.м., оскільки від розміру земельної ділянки залежить плата за примикання під`їзної колії.
У відповідності до підпункту 14.5 пункту 14 Договору відповідач зобов`язався відшкодовувати витрати на утримання смуги відведення під під`їзною колією за 2954,5 кв.м. згідно розрахунку витрат на утримання 1 кв.м. смуги відведення ВП Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень, діючого на момент розрахунку до 10-го числа за поточний місяць.
Дані умови договору погоджені відповідачем шляхом підписання договору.
Таким чином, плата за примикання під`їзної колії у смузі відведення залізниці визначається окремим розрахунком, а не додатковою угодою.
Так, залізницею у відповідності до підпункту 14.5 пункту 14 залізницею затверджено Розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.03.2019 по ВП Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень регіональної філії Львівська залізниця (за 1 кв м в місяць без ПДВ), а також Розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.04.2020 по ВП Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень регіональної філії Львівська залізниця (без ПДВ).
До матеріалів справи додано копії накопичувальних карток за березень-листопад 2020 року.
Згідно пункту 2.6 Правил облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).
Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.
У випадках, визначених чинним законодавством, на суми платежів і зборів, що підлягають сплаті, залізниця нараховує податок на додану вартість, сума якого відображається в особовому рахунку платника.
Відповідачем не було вчинено будь-яких дій щодо оскарження розміру плати за примикання під`їзної колії чи умов договору щодо відшкодування цих витрат.
Умовами Договору та чинним законодавством не передбачено обов`язку залізниці надсилати накопичувальні картки платнику.
Натомість, всі ставки зборів за вільними тарифами, перелік цін на виконання робіт (послуг), які надаються за вільними тарифами АТ Укрзалізниця оприлюднюються до відома власників під`їзних колій, в т.ч. і відповідача на офіційному веб-порталі АТ Українська залізниця в мережі Інтернет за посиланням www.uz.gov.ua.
Відповідно до статей 11, 509 Цивільного кодексу України, підставою виникнення зобов`язань (цивільних прав та обов`язків) є, зокрема, договір. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
Згідно статей 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
За висновком суду, позивачем належним чином доведені та обґрунтовані позовні вимоги про стягнення з відповідача 14532,22 грн заборгованості по Договору, у зв`язку з чим суд задовольняє позовні вимоги про стягнення 14532,22 грн.
Заперечення відповідача щодо відсутності доказів про сплату позивачем коштів по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення залізниці у вигляді земельного податку спростовуються положеннями статті 6 Закону України Про залізничний транспорт відповідно до якої землі, що надаються в користування для потреб залізничного транспорту, визначаються відповідно до Земельного кодексу України та Закону України Про транспорт . До земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв`язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.
Тому, як вірно відзначає позивач, обслуговування смуги відведення є обов`язком залізниці.
Враховуючи приписи пункту 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України, суд покладає витрати по сплаті судового збору на відповідача.
Керуючись статтями 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
У Х В А Л И В :
1. Позов Акціонерного товариства Українська залізниця в особі її регіональної філії Львівська залізниця до Спільного українсько-німецького підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю Буковест про стягнення заборгованості по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення залізниці задовольнити.
2. Стягнути з Спільного українсько-німецького підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю Буковест (58007, м. Чернівці, вул. Коломийська, 13, ідентифікаційний код 25077759) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ідентифікаційний код 40075815) заборгованість в сумі 14532,22 грн та судовий збір у розмірі 2102 грн.
Позивач - Акціонерне товариство Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ідентифікаційний код 40075815).
Відповідач - Спільне українсько-німецьке підприємство у формі товариства з обмеженою відповідальністю Буковест (58007, м. Чернівці, вул. Коломийська, 13, ідентифікаційний код 25077759).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 01.04.2021.
Суддя В. Байталюк
Інформацію по справі, що розглядається можна отримати на сторінці суду на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою: http://cv.arbitr.gov.ua/sud5027/
Суд | Господарський суд Чернівецької області |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2021 |
Оприлюднено | 02.04.2021 |
Номер документу | 95940023 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Мирутенко Олександр Леонтійович
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Мирутенко Олександр Леонтійович
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Мирутенко Олександр Леонтійович
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Мирутенко Олександр Леонтійович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Господарське
Господарський суд Чернівецької області
Байталюк Володимир Дмитрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні