Постанова
від 26.07.2021 по справі 926/3893/20
ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" липня 2021 р. Справа №926/3893/20

Західний апеляційний господарський суд в складі колегії

головуючого судді - О.Л. Мирутенко

суддів - Н.А. Галушко

- О.С. Скрипчук

секретаря судового засідання: К. Кострик

Розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Спільного українсько-німецького підприємства у формі ТзОВ «Буковест»

на рішення Господарського суду Чернівецької області від 23.03.2021

у справі № 926/3893/20

за позовом: АТ «Українська залізниця» в особі її регіональної філії «Львівська залізниця»

до : Спільного українсько-німецького підприємства у формі ТзОВ «Буковест»

про : стягнення 14 532,22 грн

ВСТАНОВИВ :

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 23.03.2021, суддя Байталюк В.Д., позовні вимоги АТ «Українська залізниця» в особі її регіональної філії «Львівська залізниця» було задоволено. Стягнуто з Спільного українсько-німецького підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю «Буковест» (58007, м. Чернівці, вул. Коломийська, 13, ідентифікаційний код 25077759) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03680, м. Київ, вул. Тверська, 5, ідентифікаційний код 40075815) заборгованість в сумі 14532,22 грн та судовий збір у розмірі 2102 грн.

З даним рішенням не погодилося Спільне українсько-німецьке підприємство у формі ТзОВ «Буковест» і оскаржило його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що воно винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права. Зокрема, апелянт вважає, що судом порушено ст. 628 ЦК України, ст. 62, 71 Статуту залізниць, ст. 7, 13, 33 ГПК України.

АТ «Українська залізниця» в особі її регіональної філії «Львівська залізниця» подало відзив на апеляційну скаргу в якому просило відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.

Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями Західного апеляційного господарського суду від 26.04.2021 справу №926/3893/20 було передано на розгляд колегії суддів у складі: Мирутенко О.Л. - головуючий суддя, Галушко Н.А., Скрипчук О.С.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 29.04.2021 апеляційну скаргу Спільного українсько-німецького підприємства у формі ТзОВ «Буковест» на рішення Господарського суду Чернівецької області від 23.03.2021 у справі №926/3893/20 було залишено без руху. Надано строк Спільного українсько-німецького підприємства у формі ТзОВ «Буковест» до 17 травня 2021 року для усунення вказаних судом недоліків при поданні апеляційної скарги.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 31.05.2021 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Спільного українсько-німецького підприємства у формі ТзОВ «Буковест» на рішення Господарського суду Чернівецької області від 23.03.2021 у справі №926/3893/20. Зобов`язано позивача по справі подати суду обґрунтований відзив на апеляційну скаргу. Роз`яснено сторонам, що апеляційна скарга буде розглянута в порядку письмового провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою Західного апеляційного господарського суду від 15.06.2021 було призначено справу до розгляду в порядку письмового провадження на 26.07.2021.

За приписами ч. 13 ст. 8 ГПК України розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо цим Кодексом не передбачено повідомлення учасників справи. У такому випадку судове засідання не проводиться.

Згідно ст. 270 ГПК України, апеляційні скарги на рішення господарського суду у справах з ціною позову менше ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, крім тих, які не підлягають розгляду в порядку спрощеного позовного провадження, розглядаються судом апеляційної інстанції без повідомлення учасників справи.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши докази, колегія суддів прийшла до висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення Господарського суду Чернівецької області від 23.03.2021 року у справі №926/3893/20 - без змін, враховуючи наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, Акціонерне товариство «Українська залізниця» звернулося з позовом в особі її регіональної філії «Львівська залізниця» до Спільного українсько-німецького підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю «Буковест» про стягнення заборгованості по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення залізниці у сумі 14532,22 грн.

Позовні вимоги мотивуються тим, що між сторонами було укладено договір про подачу та забирання вагонів № Л/ДН-4/16/656/м/п від 25.05.2016 по станції Чернівці - Північна РФ «Львівська залізниця» . Предметом даного договору є надання позивачем згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів, послуг із подачі та забирання вагонів, розставлення вагонів на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, локомотивом залізниці. Однак, відповідач починаючи з березня 2020 року не здійснює відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці, у зв`язку з чим виникла заборгованість з березня 2020 року по листопад 2020 року включно в розмірі суми позову.

Предметом даного договору є надання позивачем згідно із Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів, послуг із подачі та забирання вагонів, розставлення вагонів на місця навантаження, вивантаження і забирання вагонів з під`їзної колії, локомотивом залізниці.

У відповідності до пункту 3 Договору у межах смуги відведення залізниці під`їзною колією і спорудами користувача, контрагента зайнято земельну ділянку землі площею 2954,5 кв.м.

Згідно підпункту 14.5 пункту 14 договору відповідач зобов`язався відшкодовувати витрати на утримання смуги відведення під під`їзною колією за 2954,5 кв.м. згідно розрахунку витрат на утримання 1 кв.м. смуги відведення ВП «Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень» , діючого на момент розрахунку.

Сторони погодили, що збори і плати вносяться по накопичувальній карточці, до 10-го числа за поточний місяць (підпункт 14.5 пункт 14 договору).

Так, у відповідності до підпункту 14.5 пункту 14 залізницею затверджено розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.03.2019 по ВП «Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Львівська залізниця» (за 1 кв м в місяць без ПДВ), а також розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.04.2020 по ВП «Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Львівська залізниця» (без ПДВ).

Згідно з вказаними розрахунками відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за березень 2020 року по станції Чернівці Північна СП «Буковест» сума відшкодування витрат залізниці з ПДВ становить 2410,87 грн, ставка збору вказаній станції починаючи з квітня 2020 року становить 1515,17 грн.

Позивач вказує на наявність заборгованості у відповідача перед позивачем за договором за період з березня по листопад 2020 року в сумі 14532,22 грн.

Згідно з пунктом 2 Статуту залізниць України зазначено, що Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом.

Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту.

Відповідно до пунктів 1.1, 2.1, 2.2 розділу 12 Правил перевезень вантажів передбачено, що до залізничних під`їзних колій належать колії, що з`єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належать підприємствам, підприємцям, організаціям, установам, незалежно від форм власності, а також громадянам - суб`єктам підприємницької діяльності.

Залізничні під`їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним, транспортом загального користування.

Під`їзні колії з усіма спорудами і пристроями, локомотиви і вагони повинні утримуватись в повній справності згідно з чинними Правилами технічної експлуатації залізниць України.

Взаємовідносини залізниці з підприємствами, які виконують вантажні роботи на під`їзних коліях, визначаються договорами про експлуатацію під`їзних колій або договорами про подачу та забирання вагонів.

Договори про подачу та забирання вагонів укладаються між залізницею і підприємствами, у разі обслуговування локомотивом залізниці під`їзних колій або окремих вантажних фронтів.

Договір про експлуатацію під`їзної колії і договір про подачу та забирання вагонів укладається терміном на п`ять років.

Згідно з статтею 77 Статуту залізниць України зазначено, що термін дії договору про експлуатацію залізничної під`їзної колії і договору на подачу та забирання вагонів визначається сторонами. У випадку зміни технологічного устаткування або технології роботи станції чи залізничної під`їзної колії окремі пункти договору або увесь договір за вимогами однієї із сторін можуть бути переглянуті до закінчення терміну його дії.

25 травня 2016 року сторонами спору було укладено договір про подачу та забирання вагонів №Л/ДН-4/16/656/м/п. Договір підписано обома сторонами і скріплено печатками.

Перелік робіт (послуг) за вільними тарифами встановлюється відповідно до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 26.03.2009 № 317 (далі - Збірник тарифів) та Правил розрахунків за перевезення вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту та зв`язку України 21.11.2000 № 644 (далі - Правила).

Пункт 32 Збірника тарифів встановлює перелік видів перевезень, робіт і послуг, які виконуються залізничним транспортом за вільними тарифами (на підставі окремих договорів).

Розрахунки за роботи й послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, щодо яких не здійснюється державне регулювання тарифів, провадяться за вільними тарифами, які визначаються суб`єктами господарювання за згодою сторін у порядку, що не суперечить законодавству про захист економічної конкуренції.

Вільні тарифи визначаються виходячи з кон`юнктури ринку, якості і споживчих властивостей робіт і послуг.

При реалізації послуг за вільними тарифами сторони визначають методи погодження тарифу: підписання протоколу за допомогою засобів зв`язку тощо виходячи з умов реалізації (терміновості реалізації та ін.).

Таким чином, враховуючи загальні вимоги законодавства щодо договірних відносин та норми Збірника тарифів позивачем в пункті 3 Договору зазначено, що у межах смуги відведення залізниці під`їзною колією і спорудами користувача, контрагента, зайнято земельну ділянку землі площею 2954,5 кв.м., оскільки від розміру земельної ділянки залежить плата за примикання під`їзної колії.

У відповідності до підпункту 14.5 пункту 14 договору відповідач зобов`язався відшкодовувати витрати на утримання смуги відведення під під`їзною колією за 2954,5 кв.м. згідно розрахунку витрат на утримання 1 кв.м. смуги відведення ВП Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень , діючого на момент розрахунку до 10-го числа за поточний місяць.

Дані умови договору погоджені відповідачем шляхом підписання договору.

Таким чином, плата за примикання під`їзної колії у смузі відведення залізниці визначається окремим розрахунком, а не додатковою угодою.

Так, залізницею у відповідності до підпункту 14.5 пункту 14 затверджено розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.03.2019 по ВП «Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Львівська залізниця» (за 1 кв м в місяць без ПДВ), а також розрахунок відшкодування витрат на утримання смуги відведення залізниці за місяць з 01.04.2020 по ВП «Івано-Франківська дирекція залізничних перевезень» регіональної філії «Львівська залізниця» (без ПДВ).

До матеріалів справи додано копії накопичувальних карток за березень-листопад 2020 року.

Згідно пункту 2.6 Правил облік витрачених коштів здійснюється на підставі перевізних документів, накопичувальних карток (додаток 3), відомостей плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу, які можуть бути оформлені в електронному вигляді (з накладенням електронного цифрового підпису).

Усі належні залізниці платежі за додаткові послуги, штрафи (які не були включені в перевізні документи і у відомості плати за користування вагонами та контейнерами) включаються в накопичувальні картки, які складаються станціями в трьох примірниках із зазначенням у них відомостей про надані послуги і їх вартість. Ці відомості підтверджуються підписами працівника станції і вантажовласника. Один примірник накопичувальної картки, відомості плати за користування вагонами та контейнерами, за подавання, забирання вагонів та маневрову роботу надаються вантажовласнику.

У випадках, визначених чинним законодавством, на суми платежів і зборів, що підлягають сплаті, залізниця нараховує податок на додану вартість, сума якого відображається в особовому рахунку платника.

Відповідачем-апелянтом не було вчинено будь-яких дій щодо оскарження розміру плати за примикання під`їзної колії чи умов договору щодо відшкодування цих витрат.

Умовами Договору та чинним законодавством не передбачено обов`язку залізниці надсилати накопичувальні картки платнику.

Натомість, всі ставки зборів за вільними тарифами, перелік цін на виконання робіт (послуг), які надаються за вільними тарифами АТ «Укрзалізниця» оприлюднюються до відома власників під`їзних колій, в т.ч. і відповідача на офіційному веб-порталі АТ «Українська залізниця» в мережі Інтернет за посиланням www.uz.gov.ua.

Відповідно до статей 11, 509 Цивільного кодексу України, підставою виникнення зобов`язань (цивільних прав та обов`язків) є, зокрема, договір. Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Згідно статей 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Статтею 629 Цивільного кодексу України передбачено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Відповідно до статті 610 Цивільного кодексу України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Заперечення відповідача-апелянта щодо відсутності доказів про сплату позивачем коштів по відшкодуванню витрат на утримання смуги відведення залізниці у вигляді земельного податку спростовуються положеннями статті 6 Закону України «Про залізничний транспорт» відповідно до якої землі, що надаються в користування для потреб залізничного транспорту, визначаються відповідно до Земельного кодексу України та Закону України «Про транспорт» . До земель залізничного транспорту належать землі смуг відведення залізниць під залізничним полотном та його облаштуванням, станціями з усіма будівлями і спорудами енергетичного, локомотивного, вагонного, колійного, вантажного і пасажирського господарства, сигналізації та зв`язку, водопостачання, каналізації; під захисними та укріплювальними насадженнями, службовими, культурно-побутовими будівлями та іншими спорудами, необхідними для забезпечення роботи залізничного транспорту.

Тому, як вірно відзначає позивач, обслуговування смуги відведення є обов`язком залізниці згідно Закону.

За таких обставин справи, колегія суддів апеляційного суду погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позовні вимоги АТ «Українська залізниця» в особі її регіональної філії «Львівська залізниця» є обгрунтованими та підлягають до задоволення.

Що ж стосується твердження апелянта про порушення судом першої інстанції норм ст. 628 ЦК України, ст. 62, 71 Статуту залізниць, ст. 7, 13, 33 ГПК України, то колегія суддів їх відхиляє як безпідставні та такі, що спростовані матеріалами справи.

З огляду на викладене, колегія Західного апеляційного господарського суду вважає, що рішення Господарського суду Чернівецької області від 23.03.2021 року у справі №926/3893/20 винесене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому відсутні правові підстави для його скасування.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275, 276, 281, 282 ГПК України Західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

Рішення Господарського суду Чернівецької області від 23.03.2021 року у справі №926/3893/20 залишити без змін.

Апеляційну скаргу Спільного українсько-німецького підприємства у формі ТзОВ «Буковест» залишити без задоволення.

Постанова Західного апеляційного господарського суду від 26.07.2021 у справі №926/3893/20 оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Головуючий суддя О.Л. Мирутенко

Судді: Н.А. Галушко

О.С. Скрипчук

СудЗахідний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.07.2021
Оприлюднено02.08.2021
Номер документу98667609
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/3893/20

Постанова від 26.07.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 15.06.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Ухвала від 29.04.2021

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Мирутенко Олександр Леонтійович

Рішення від 23.03.2021

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Рішення від 23.03.2021

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 09.03.2021

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 24.02.2021

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 10.02.2021

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 27.01.2021

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні