Постанова
від 09.04.2021 по справі 815/2926/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 квітня 2021 року

м. Київ

справа № 815/2926/17

адміністративне провадження № К/9901/2034/17

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Пасічник С.С.,

суддів: Васильєвої І.А., Юрченко В.П.,

розглянувши у порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної фіскальної служби України на постанову Одеського окружного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Танцюри К.О., суддів Завальнюка І.В., Марина П.П. від 21 червня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: головуючого судді Лук`янчук О.В., суддів Косцової І.П., Кравченко К.В. від 04 жовтня 2017 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ЛАЙТЕК СІСТЕМЗ до Державної податкової інспекції у Київському районі міста Одеси Головного управління ДФС в Одеській області, Державної фіскальної служби України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю ЛАЙТЕК СІСТЕМЗ (далі - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Державної податкової інспекції у Київському районі міста Одеси Головного управління ДФС в Одеській області (далі - відповідач 1, Інспекція), Державної фіскальної служби України (далі відповідач 2, - ДФС України), в якому, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, просило: 1) визнати протиправними дії відповідачів щодо відмови у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкових накладних від 03 травня 2017 року №№84, 85, 86, 87, від 04 травня 2017 року №88, від 10 травня 2017 року №89, від 11 травня 2017 року №№90, 91, 92, від 12 травня 2017 року №93, від 15 травня 2017 року №94, від 16 травня 2017 року №№95, 96, 97, від 17 травня 2017 року №№98, 99, а також рахунку - коригування від 17 травня 2017 року №3, податкових накладних від 22 травня 2017 року №№100, 101, від 23 травня 2017 року №102; 2) зобов`язати відповідачів внести до ЄРПН відомості щодо реєстрації податкових накладних від 03 травня 2017 року №№84, 85, 86, 87, від 04 травня 2017 року №88, від 10 травня 2017 року №89, від 11 травня 2017 року №№90, 91, 92, від 12 травня 2017 року №93, від 15 травня 2017 року №94 останнім днем (включно) календарного місця, в якому вони складені (31 травня 2017 року), відомості щодо реєстрації податкових накладних від 16 травня 2017 року №№95, 96, 97, від 17 травня 2017 року №№98, 99, а також рахунку - коригування від 17 травня 2017 року №3, податкових накладних від 22 травня 2017 року №№100, 101, від 23 травня 2017 року №102 до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені (15 червня 2017 року).

Обґрунтовуючи позовну заяву, зазначало, що відповідачами протиправно відмовлено Товариству у реєстрації в ЄРПН податкових накладних та розрахунку коригування, які були оформлені належним чином та містили всі обов`язкові реквізити, передбачені Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 21 червня 2017 року, яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року, позов задоволений частково; визнано протиправними дії ДФС України щодо відмови у реєстрації в ЄРПН податкових накладних та розрахунку коригування; зобов`язано ДФС України внести до ЄРПН відомості щодо реєстрації податкових накладних та розрахунку коригування до податкової накладної; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Ухвалюючи рішення, суд першої інстанції, з яким погодився й апеляційний суд, виходив з того, що оскільки під час перевірки поданих Товариством податкових документів не було виявлено жодних порушень при заповненні всіх обов`язкових реквізитів й на момент їх подання договір про визнання електронних документів, укладений з позивачем, був дійсний, то у ДФС України, яка є адміністратором реєстру, не було законних підстав для відмови у реєстрації поданих позивачем податкових накладних (розрахунку коригування) в ЄРПН. Натомість, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, заявлених до Інспекції, суд дійшов висновку, що остання не наділена повноваженнями на прийом податкових документів в електронному вигляді.

Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ДФС України подала касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просила їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову повністю. По суті ж, як вбачається із змісту касаційної скарги, відповідач 2 оскаржує рішення судів попередніх інстанцій лише в частині задоволених позовних вимог.

Обґрунтовуючи касаційну скаргу, обмежуючись виключно цитуванням норм матеріального права, що регулюють порядок підготовки та подання податкових документів в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку, посилається на невідповідність висновків судів обставинам справи та відсутність підстав для задоволення позовних вимог Товариства. Стверджує, що податкові документи не були зареєстровані в ЄРПН з огляду на розірвання договору про визнання електронних документів.

Позивач правом на подання заперечень (відзиву) на касаційну скаргу не скористався.

Переглянувши судові рішення в межах доводів і вимог касаційних скарг та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіривши правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права і дотримання норм процесуального права, Верховний Суд виходить з наступного.

Так, судами попередніх інстанцій встановлено, що Товариство зареєстровано як юридична особа, перебуває на обліку в Інспекції, є платником податку на додану вартість (далі - ПДВ).

Між Товариством та Інспекцією укладено договір про визнання електронних документів від 07 жовтня 2015 року №071020151, предметом якого є визнання податкових документів, поданих платником податків в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису до органу ДФС засобами телекомунікаційного зв`язку або на електронних носіях, як оригіналу.

Згідно із умовами договору орган ДФС зобов`язаний забезпечити приймання податкових документів в електронному вигляді та їх комп`ютерну обробку, забезпечити направлення квитанцій на електронну адресу платника податків.

Засобами телекомунікаційного зв`язку Товариство надіслало до ДФС для реєстрації в ЄРПН податкові накладні від 03 травня 2017 року №№84, 85, 86, 87, від 04 травня 2017 року №88, від 10 травня 2017 року №89, від 11 травня 2017 року №№90, 91, 92, від 12 травня 2017 року №93, від 15 травня 2017 року №94, від 16 травня 2017 року №№95, 96, 97, від 17 травня 2017 року №№98, 99, від 22 травня 2017 року №№100, 101, від 23 травня 2017 року №102, а також розрахунок коригування від 17 травня 2017 року №3 до податкової накладної від 16 лютого 2017 року №22.

Вказані податкові документи доставлено до ДФС, проте останні не були прийняті податковим органом з посиланням на те, що можливо розірвано договір про визнання електронної звітності, що підтверджується відповідними квитанціями. Підставою для неприйняття розрахунку коригування від 17 травня 2017 року №3 до податкової накладної від 16 лютого 2017 року №22 стали виявлені помилки, а саме не визначений код товару УКТЗЕД.

Вважаючи, що підстави для нереєстрації в ЄРПН податкових документів відсутні, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

В аспекті заявлених вимог, з огляду на фактичні обставини, установлені судами, Верховний Суд вказує на таке.

Відповідно до підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 ПК України (тут і надалі в редакції, чинній на момент виникнення спірних відносин) платники податків зобов`язані подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

ЄРПН - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками ПДВ електронними документами (підпункт 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 ПК України).

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній до ЄРПН платників ПДВ - продавців товарів (послуг), звіряння даних, що містяться у виданих платникам такого податку - покупцям товарів (послуг) податковій накладній та розрахунку коригування з відомостями, які містяться у Реєстрі, визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року №1246 (далі - Порядок №1246).

Відповідно до пункту 2 Порядку №1246 (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування, до Реєстру здійснюється шляхом подання протягом операційного дня зазначених документів в електронній формі ДФС з використанням електронного цифрового підпису та внесення відповідних відомостей до Реєстру. Операційний день триває з 0 до 23-ї години.

У пункті 9 Порядку №1246 визначено, що причиною відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації є: 1) наявність помилок під час заповнення податкової накладної; 2) відсутність в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; 3) факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; 4) порушення вимог щодо наявності суми податку, обчисленої відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 року); 5) порушення вимог, установлених пунктом 201.1 статті 201 та/або пунктом 192.1 статті 192 ПК України.

Квитанція, на яку накладається електронний цифровий підпис ДФС, підлягає шифруванню та надсилається протягом операційного дня платникові податку засобами телекомунікаційного зв`язку. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Зміст наведених положень свідчить про те, що реєстрація податкової накладної в ЄРПН є обов`язком постачальника товарів чи послуг. Цьому обов`язку кореспондує обов`язок центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, прийняти та зареєструвати надану платником податку-продавцем податкову накладну в ЄРПН.

Водночас перелік підстав для відмови у прийнятті податкової накладної та/або розрахунку коригування до реєстрації, закріплений у пункті 9 Порядку №1246, є вичерпним.

У справі, яка розглядається, судами встановлено, що згідно квитанцій податкові накладні доставлено до ДФС, проте останні не були прийняті з посиланням на те, що можливо розірвано договір про визнання електронної звітності. Однак, як установили суди у ході судового розгляду, на момент подання Товариством спірних податкових накладних укладений із позивачем договір від 07 жовтня 2015 року №071020151 був дійсним, що підтверджено й представником відповідача 1 у судовому засіданні.

З огляду на це та недоведення існування інших обставин, з якими вказані вище положення пов`язують можливість неприйняття податкової накладної до реєстрації в ЄРПН, касаційний суд погоджується із висновком судів попередніх інстанцій про те, що у ДФС України не було законних підстав для відмови у прийнятті податкових накладних, поданих Товариством (позивачем у справі). При цьому, як правильно зазначили суди, Інспекція не наділена повноваженнями щодо реєстрації податкових накладних у ЄРПН, у зв`язку з чим не може нести відповідальності за відмову у їх реєстрації.

Доводи ж ДФС, викладені у касаційній скарзі, наведеного й мотивів, покладених в основу оскаржуваних рішень не спростовують, не ґрунтуються на положеннях законодавства та не свідчать про неправильне застосування судами норм матеріального права чи порушення процесуальних норм.

Також слід зазначити, що у касаційній скарзі не наведено жодних мотивів стосовно правильності наданої судами оцінки підставам для нереєстрації в ЄРПН розрахунку коригування від 17 травня 2017 року №3 до податкової накладної від 16 лютого 2017 року №22, висновок же судів про відсутність передбачених законодавством умов для його неприйняття до реєстрації не викликає розумних сумнівів.

Згідно з частиною першою статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи наведене, мотиви касаційної скарги, Верховний Суд не вбачає підстав для скасування рішень судів попередніх інстанцій та задоволення касаційної скарги.

Щодо позовних вимог, рішення про відмову у задоволенні яких прийнято судом першої інстанції, з яким погодився й апеляційний суд, то в цій частині рішення відповідачем не оскаржуються, а тому, враховуючи положення частини першої статті 341 КАС України, касаційним судом не переглядаються.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 355, 360 КАС України, Суд

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 21 червня 2017 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 04 жовтня 2017 року - без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.

СуддіС.С. Пасічник І.А. Васильєва В.П. Юрченко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення09.04.2021
Оприлюднено12.04.2021
Номер документу96146162
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2926/17

Постанова від 09.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 08.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Ухвала від 02.01.2018

Адміністративне

Верховний Суд

Пасічник С.С.

Ухвала від 07.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Бившева Л.І.

Ухвала від 04.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 30.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 30.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 11.08.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Ухвала від 10.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Лук'янчук О.В.

Постанова від 21.06.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні