Постанова
від 26.01.2009 по справі 2/399
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТ ИВНИЙ СУД міста КИЄВА

01025, м. Київ, вул. Десятинн а, 4/6

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

26.01.2009 р. 14:48 № 2/399

Окружний адміністрат ивний суд міста Києва у склад і головуючого судді Келеберд а В.І., суддів - Винокуров К.С., К ротюк О.В. при секретарі судов ого засідання Бузінському А. В. розглянув у відкритому суд овому засіданні адміністрат ивну справу

за позовом ОСОБА_1

до Державної судової ад міністрації України

за участю третьої особи, як а не заявляє самостійні вимо ги на предмет спору, на сторон і відповідача: Апеляційни й суд Київської області

про зобов' язання вчин ити дії

Обставини справи:

Позов заявлено про визн ання права ОСОБА_1 на зара хування до періоду його судо вої діяльності проходження с трокової військової служби з 27.10.1983 року по 25.12.1985 року, з яких про ходження строкової військов ої служби та участь у бойових діях в Демократичні Республ іці Афганістан з 07.03.1984 року по 25.1 2.1985 року та з 14 травня 1985 року по 14 травня 1986 року, що становить 05 р оків 08 місяців 28 днів; про визна ння за суддею Сліпченком Оле ксандром Івановичем права на зарахування до періоду його судової діяльності половину періоду навчання у вищому юр идичному навчальному заклад і, що становить 1 рік 11 місяців; про зобов' язання Державну с удову адміністрацію України зарахувати вказаний період проходження строкової служб и і участі в бойових діях на те риторії Демократичної Респу бліки Афганістан та половину періоду навчання у вищому юр идичному закладі до періоду судової діяльності судді Апе ляційного суду Київської обл асті Сліпченко Олександра Ів ановича та про зобов' язання Державну судову адміністрац ію України надати погодження для встановлення судді Сліп ченко Олександру Івановичу щ омісячного грошового утрима ння з 26.04.2006 року.

В обгрунтування заявлени х вимог позивач посилається на Закон України «Про статус суддів», Указ Президента Укр аїни «Про додаткові заходи щ одо соціального захисту судд ів» та зазначає, що половина с троку навчання за денною фор мою у вищому навчальному зак ладі та календарний період п роходження строкової військ ової служби зараховуються до стажу роботи, що дає судді пра во на відставку, проте відпов ідачем йому в такому зарахув анні було безпідставно відмо влено.

Відповідач проти позову за перечив з огляду на ті обстав ини, що пенсійне забезпеченн я військовослужбовців строк ової служби передбачено Зако ном України «Про пенсійне за безпечення», пенсійне забезп ечення інших військовослужб овців - Законом України «Про п енсійне забезпечення осіб, з вільнених з військової служб и, та деяких інших осіб», і осо бливості пенсійного забезпе чення суддів за вислугу рокі в - Законом України «Про стату с суддів». Тобто, відповідач в важає, що в кожному конкретно му випадку спеціальним закон одавством встановлюються св ої умови та порядок призначе ння пенсії і тому, в даному вип адку, умовою для нарахування стажу суддям в пільговому об численні має бути вказівка п ро це у спеціальному законі.

Представник третьої особи , яка не заявляє самостійних в имог на предмет спору, на стор оні відповідача по суті вимо г зазначив, що Головою апеляц ійного суду Київської област і було зроблено запит до ДСА У країни з приводу погодження на встановлення позивачу щом ісячне грошове утримання. Пр оте, ДСА України відмовило у н аданні погодження. Таким чин ом, представник третьої особ и зазначив, що покладається н а розсуд суду.

Розглянувши подані докум енти і матеріали, всебічно і п овно з' ясувавши фактичні об ставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які ма ють юридичне значення для ро згляду справи і вирішення сп ору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 з 19.07.2005р. по тепері шній час працює на посаді суд ді апеляційного суду Київськ ої області.

В березні 2008 року позивач зве рнувся до Голови апеляційног о суду Київської області з ме тою погодження встановлення щомісячного грошового утрим ання судді.

Голова апеляційного суду К иївської області звернувся з листом № 3251 від 17.03.08р. до Державн ої судової адміністрації Укр аїни щодо погодження встанов лення щомісячного грошового утримання судді апеляційног о суду Київської області ОС ОБА_1

Державна судова адміністр ація України листом № 13-1891/08 від 27.03.08р. відмовила у наданні тако го погодження з огляду на те, щ о стаж роботи ОСОБА_1, який може бути врахований для при значення щомісячного грошов ого утримання, становить на п осаді судді - 12 років 4 місяці 3 дні; половина строку навчанн я у вузі - 1 рік 11 місяців; періо д проходження строкової війс ькової служби - 2 роки 1 місяць 29 днів, а всього стаж роботи ск ладає 16 років 5 місяців 2 дні.

Як вбачається з матеріалів справи та по суті не оспорюєт ься сторонами, позивач у терм ін з 27.10.83р. по 06.03.84р. проходив стро кову службу в Радянській Ар мії; з 07.03.84р. по 25.12.85р. приймав уч асть у бойових діях в Демокра тичній Республіці Афганіста н (один місяць за три); з 01.09.86р. по 30.06.90р. студент денного відділе ння Харківського юридичного інституту: з 24.12.1993р. по 18.07.2005р. прац ював суддею та головою Канів ського районного суду Черкас ької області, а з 19.07.05р. по тепер ішній час - суддя апеляційно го суду Київської області.

Як вбачається з розрахунку відділу кадрової роботи Апе ляційного суду Київської обл асті, за станом на 26.04.06р. стаж ро боти судді ОСОБА_1, який да є право на встановлення щомі сячного довічного утримання , становив 20 років.

Однією із гарантій забезпе чення незалежності суддів пр и здійсненні ними своїх повн оважень, закріпленої у части ні першій статті 126 Конституці ї України, є надання їм за раху нок держави матеріального і соціального захисту (заробіт на плата, пенсія, щомісячне до вічне грошове утримання тощо ), надання їм в майбутньому ста тусу судді у відставці, право якого на пенсійне або щоміся чне довічне грошове утриманн я є гарантією незалежності п рацюючих суддів.

Щомісячне довічне грошове утримання - це спрямована н а забезпечення гідного стату су життєвого рівня, особлива форма соціального забезпече ння суддів, яка виражається у гарантованій державою щоміс ячній звільненій від сплати податків грошовій виплаті, щ о забезпечує їх належне мате ріальне утримання.

Особливість щомісячного д овічного грошового утриманн я виявляється в тому, що його п равове регулювання і джерела фінансування визначаються К онституцією України, Законом України «Про статус суддів» , постановою Верховної Ради У країни від 15 грудня 1992 року № 2863-Х П «Про порядок введення в дію Закону України «Про статус с уддів», постановою Кабінету Міністрів України від 03.09.2005 рок у №865 «Про оплату праці та щомі сячне грошове утримання судд ів». Умови і порядок виплати щ омісячного довічного грошов ого утримання, визначені ста ттею 43 Закону України «Про ста тус суддів»та Указом Президе нта України «Про додаткові з аходи щодо соціального захис ту суддів».

Відповідно до ст. 43 Закону Ук раїни «Про статус суддів»кож ен суддя, за умови що він пропр ацював на посаді судді не мен ше 20 років, має право на відста вку, тобто на звільнення від в иконання його посадових обов 'язків за власним бажанням аб о у зв'язку з закінченням стро ку повноважень.

До стажу роботи, що дає прав о на відставку судді та отрим ання щомісячного довічного г рошового утримання, крім роб оти на посадах суддів судів У країни, державних арбітрів, а рбітрів відомчих арбітражів України, враховується також час роботи на посадах суддів і арбітрів у судах та державн ому і відомчому арбітражі ко лишнього СРСР та республік, щ о раніше входили до складу СР СР, час роботи на посадах, безп осередньо пов'язаних з керів ництвом та контролем за діял ьністю судів у Верховному Су ді України, в обласних судах, К иївському і Севастопольсько му міських судах, Міністерст ві юстиції України та підвід омчих йому органах на місцях , за діяльністю арбітражів у Д ержавному арбітражі України , Вищому арбітражному суді Ук раїни, а також на посадах прок урорів і слідчих за умови ная вності у всіх зазначених осі б стажу роботи на посаді судд і не менше 10років.

Відповідно до ст. 44 цього ж За кону для суддів судів загаль ної юрисдикції до стажу робо ти, що дає право на одержання н адбавки до посадового окладу за вислугу років та додатков ої відпустки, крім часу робот и на посадах суддів, зарахову ється час роботи на посадах с лідчих, прокурорських праців ників, а також інших працівни ків, яким законом передбачен і такі ж пільги.

Указом Президента України «Про додаткові заходи щодо с оціального захисту суддів»в ід 10.07.1995 року № 584/95 встановлено, що до стажу роботи, що дає судді право на відставку та одержа ння щомісячного грошового ут римання, за умови роботи на по саді судді не менше 10 років, за раховується, крім стажу труд ової діяльності визначеного законом, половина строку нав чання у вищих юридичних навч альних закладах та період пр оходження строкової військо вої служби. Вищезазначений У каз Президента в описаній ча стині втратив чинність з 01.03.2008 р оку, відповідно до Указу През идента від 20.03.2008 року № 248/2008.

При цьому, 11.06.2008 року Кабінето м міністрів України доповнен о п.3-1 постанови Кабінету Міні стрів України від 03.09.2005 року №865 « Про оплату праці та щомісячн е грошове утримання суддів» (набрав чинності з 01.03.2008 року) та який встановлює, що «до стажу роботи, що дає судді право на відставку та одержання щоміс ячного грошового утримання, за умови роботи на посаді суд ді те менш як 10 років зарахову ється, крім стажу трудової ді яльності, визначеного законо м, половина строку навчання з а денною формою у вищих юриди чних навчальних закладах, на юридичних факультетах вищих навчальних закладів та кале ндарний період проходження с трокової військової служби» .

Отже, станом на 26.04.2006 року було чітко встановлено умови отр имання суддею щомісячного до вічного грошового утримання .

Позивач станом на 26.04.2006 року н а посаді судді пропрацював б ільше 10 років. З 01.09.1986 р. по 30.06.1990 р. по зивач навчався у вищому юрид ичному навчальному закладі - на денному відділенні Харків ського юридичного інституту . З 27.10.1983 р. по 06.03.1984 р. ОСОБА_1 прох одив службу в Радянській армії, а з 07.03.1984 р. по 25.12.1985 року про ходив строкову військову слу жбу в Демократичній Республі ці Афганістан. Таким чином, ст аном на 26.04.2006 року позивач мав н еобхідний стаж роботи та зак онні підстави на отримання щ омісячного довічного грошов ого утримання, про що свідчит ь і наданий суду розрахунок с тажу роботи.

Можливість пільгового обч ислення періоду проходження військової служби є похідно ю від визначальної підстави і повинна пов'язуватися не з к атегорією працівників, що ре алізують право на щомісячне грошове утримання, а зі спеці альним статусом, якого особи набули в результаті проходж ення військової служби в пев ний, визначений у законодавч ому порядку, період часу.

Законом СРСР від 12 липня 1967 ро ку «Про загальний військовий обов'язок»і Положенням про п ільги для військовослужбовц ів, військовозобов'язаних, ос іб, звільнених з військової с лужби у відставку, та їх сімей , затвердженим постановою Ра ди Міністрів СРСР від 17 лютого 1981 року № 193, було передбачено за рахування часу перебування г ромадян на дійсній військові й службі у Збройних Силах СРС Р до загального трудового ст ажу, безперервного трудового стажу та стажу роботи за спец іальністю. Спільною постанов ою Центрального Комітету КПР С та Ради Міністрів СРСР від 17 січня 1983 року № 59-27 «Про пільги в ійськовослужбовцям, робітни кам та службовцям, що знаходя ться у складі обмеженого кон тингенту радянських військ н а території Демократичної Ре спубліки Афганістан, та їхні м сім'ям»було передбачено за рахування до вислуги років д ля призначення пенсії один м ісяць служби за три місяці ча с служби на території Демокр атичної Республіки Афганіст ан військовослужбовцям, що п рослужили встановлений стро к служби в цій країні. Оскільк и на час прийняття зазначено ї постанови такої форми соці ального забезпечення суддів , як щомісячне довічне грошов е утримання в СРСР не існувал о, то питання про зарахування періоду перебування на війс ьковій службі до спеціальног о трудового стажу суддів і пр о пільгове (кратне) обчисленн я цього строку для призначен ня їм щомісячного довічного грошового утримання у законо давчому порядку врегульован о не було.

Постановою Верховної Ради України від 12 вересня 1991 року № 1545-ХХП «Про порядок тимчасово ї дії на території України ок ремих актів законодавства Со юзу РСР»встановлено, що до пр ийняття відповідних актів за конодавства України на терит орії республіки застосовуют ься акти законодавства Союзу РСР з питань, які не врегульов ані законодавством України, за умови, що вони не суперечат ь Конституції і законам Укра їни.

У частині 1 статті 2 Закону Ук раїни від 25 березня 1992 року № 2232-Х П «Про військовий обов'язок і військову службу»зазначено , що час проходження військов ої служби зараховується гром адянам України до їх страхов ого стажу, стажу роботи, стажу роботи за спеціальністю, а та кож до стажу державної служб и.

З системного аналізу наве дених норм права вбачається, що законодавство колишнього СРСР і чинне законодавство У країни передбачають зарахув ання періоду проходження вій ськової служби до різних вид ів трудового стажу, а також пі льгове (кратне) обчислення ць ого періоду військовослужбо вцям, які за рішенням Уряду СР СР проходили військову служб у в державах, де в той час вели ся бойові дії, для зарахуванн я до стажу роботи, що дає право на призначення та отримання різних видів пенсій і соціал ьних виплат.

Статтею 57 Закону України « Про пенсійне забезпечення»в ід 5 листопада 1991 року № 1788-ХП пер едбачено, що військова служб а у складі діючої армії у пері од бойових дій, у тому числі пр и виконанні інтернаціональн ого обов'язку, а також перебув ання в партизанських загонах і з'єднаннях зараховується д о стажу роботи на пільгових у мовах у порядку, встановлено му для обчислення, строків ці єї служби при призначенні пе нсій за вислугу років військ овослужбовцям.

Згідно зі статтею 17 Закону У країни від 9 квітня 1992 року № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військово ї служби, та деяких інших осіб »порядок обчислення вислуги років та визначення пільгов их умов призначення пенсій о собам, які мають право на пенс ію за цим Законом, встановлює ться Кабінетом Міністрів Укр аїни.

Відповідно до пункту 2 статт і 6 Закону України від 22 жовтня 1993 року № 5551-XII «Про статус ветера нів війни, гарантії їх соціал ьного захисту»учасниками бо йових дій визнаються: військ овослужбовці Радянської А рмії, Військово-Морськог о Флоту, Комітету державної безпеки, особи рядового, нача льницького складу і військов ослужбовці Міністерства вну трішніх справ колишнього СРС Р (включаючи військових та те хнічних спеціалістів і радни ків), працівники відповідних категорій, які за рішенням Ур яду колишнього СРСР проходил и службу, працювали чи перебу вали у відрядженні в держава х, де в цей період велися бойов і дії, і брали участь у бойових діях чи забезпеченні бойово ї діяльності військ (флотів). П ерелік таких держав, періоди бойових дій у них та категорі ї працівників визначаються К абінетом Міністрів України.

У пункті 2 постанови Кабінет у Міністрів України від 8 люто го 1994 року № 63 «Про організацій ні заходи щодо застосування Закону України «Про статус в етеранів війни, гаранти їх со ціального захисту»та затвер джено переліку держав і пері одів бойових дій на їх терито рії, бойові дії в Афганістані , під час яких йому надавалася допомога за участю військов ослужбовців Радянської Ар мії, Військово-Морського Флоту, Комітету державної безпеки та осіб рядового, нач альницького складу і військо вослужбовців Міністерства в нутрішніх справ, військовосл ужбовців Збройних Сил, Служб и безпеки, Служби зовнішньої розвідки, інших військових ф ормувань, осіб рядового та на чальницького складу органів внутрішніх справ колишнього СРСР проходили в період із кв ітня 1978 року по грудень 1989 року.

Згідно з пунктом 1 постанови Кабінет Міністрів України в ід 17 липня 1992 року № 393 «Про поряд ок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенс ій і грошової допомоги особа м офіцерського складу, прапо рщикам, мічманам, військовос лужбовцям надстрокової служ би та військової служби за ко нтрактом, особам начальницьк ого і рядового складу органі в внутрішніх справ та членам їхніх сімей»для призначення пенсій за вислугу років відп овідно до Закону України «Пр о пенсійне забезпечення осіб , звільнених з військової слу жби, та деяких інших осіб»до в ислуги років зараховується, зокрема, дійсна військова сл ужба у Радянській Армії т а Військово-Морському Флот і, прикордонних, внутрішніх , залізничних військах, в орга нах державної безпеки та інш их військових формуваннях ко лишнього СРСР, а також служба в органах внутрішніх справ к олишнього СРСР та інші види с лужби і періоди роботи, які ві дповідно до законодавства ко лишнього СРСР зараховувалис я до вислуги років для призна чення пенсій військовослужб овцям, а також особам начальн ицького і рядового складу ор ганів внутрішніх справ. Висл уга років (у тому числі на піль гових умовах) у цьому випадку обчислюється у порядку, вста новленому законодавством ко лишнього СРСР, якщо цією пост ановою не передбачено більш пільгових умов для зарахуван ня до вислуги років часу служ би для призначення пенсій ві йськовослужбовцям та особам начальницького і рядового с кладу органів внутрішніх спр ав. У пункті 3 цієї постанови п ередбачено, що до вислуги рок ів для призначення пенсій ос обам, зазначеним у її пункті 1, зараховується на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці - участь у бойо вих діях у воєнний час.

Відповідно до частини 2 стат ті 2 Закону України «Про стату с ветеранів війни, гарантії ї х соціального захисту»права та пільги для ветеранів війн и і членів їх сімей, встановле ні раніше законодавством Укр аїни і законодавством колишн ього СРСР, не можуть бути скас овані без їх рівноцінної зам іни.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для виснов ку, що закони і нормативно-пра вові акти України, які регулю ють пільговий порядок обчисл ення періоду проходження вій ськовослужбовцям за рішення м Уряду колишнього СРСР війс ькової служби в Демократичні й Республіці Афганістан для зарахування його до стажу ро боти, що дає право на призначе ння пенсій та соціальних вип лат, не є рівноцінною заміною відповідного законодавства колишнього СРСР. Тому у даном у випадку необхідно користув атися як законами і норматив ними актами України так і зак онодавством колишнього СРСР .

Щомісячне довічне грошове утримання суддів не є пенсіє ю, оскільки згідно з Постанов ою Верховної Ради України ві д 15 грудня 1992 року № 2863-XII «Про поря док введення в дію Закону Укр аїни «Про статус суддів»(абз ац третій пункту 1) фінансуєть ся і виплачується за рахунок державного бюджету в суді за останнім місцем роботи або, з а їх вибором, у суді за місцем їх проживання.

Враховуючи викладене, суд п риходить до висновку, що відп овідач безпідставно відмови в Апеляційному суді Київсько ї області у погодженні встан овити позивачу щомісячне гро шове утримання з 26.04.06р., а тому в имоги ОСОБА_1 про зобов' я зання відповідача вчинити пе вні дії визнаються судом обґ рунтованими а такими, що підл ягають задоволенню.

Крім того, з метою забезпече ння однакового і правильного застосування положень статт і 43 Закону України «Про статус суддів»Вищий адміністратив ний суд України своїм листом від 14.04.2008 р. № 631/9/1/13-08 запропонував с удам керуватися у своїй робо ті при вирішенні аналогічних спорів постановою Судової п алати в адміністративних спр авах Верховного Суду України від 11.12.2007р. № 07/157, в якій обґрунтов ано правомірність та необхід ність при обчисленні стажу, н еобхідного для призначенні с уддям довічного грошового ут римання зараховувати в стаж половину строку навчання у в ищому юридичному закладі та період проходження строково ї військової служби при необ хідності у кратному співвідн ошенні.

Проте, з огляду на положення ст. 17 КАС України компетенція адміністративних судів щодо вирішення адміністративних справ, суд відмовляє у задово ленні вимог позивача щодо ви знання його права.

За таких обставин, позов виз нається судом обґрунтованим та таким, що підлягає задовол енню частково.

Керуючись ч. 3 ст. 160, ст.ст. 161-163 К АС України, Окружний адмініс тративний суд міста Києва, -

П О С Т А Н О В И В:

1. Позов задовол ьнити частково.

2. Зобов' язати Держав ну судову адміністрацію Укра їни зарахувати період проход ження строкової служби (з 27.10.83р . по 25.12.85р.) і участі в бойових дія х на території Демократичної Республіки Афганістан (з 07.03.84р . по 25.12.85р.; з 14.05.85р. по 14.10.86р.), що станов ить 05 років 08 місяців 28 днів та п оловину періоду навчання у в ищому юридичному закладі до періоду судової діяльності с удді Апеляційного суду Київс ької області Сліпченко Олекс андра Івановича, що становит ь 01 рік 11 місяців.

3. Зобов' язати Держав ну судову адміністрацію Укра їни надати погодження для вс тановлення судді Сліпченко О лександру Івановичу щомісяч ного грошового утримання з 26.0 4.2006 року.

4. В іншій частині вимог відмовити.

Постанова відповідно до ч. 1 ст. 254 Кодексу адміністра тивного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання з аяви про апеляційне оскаржен ня, встановленого цим Кодекс ом, якщо таку заяву не було под ано.

Постанова суду може бути ос каржено до суду апеляційної інстанції шляхом подання зая ви про апеляційне оскарження постанови суду та апеляційн ої скарги. Заява про апеляцій не оскарження постанови суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня ск ладення постанови в повному обсязі. Апеляційна скарга на постанову суду подається пр отягом двадцяти днів після п одання заяви про апеляційне оскарження. Заява про апеляц ійне оскарження та апеляційн а скарга подаються Київськом у апеляційному адміністрати вному суду через Окружний ад міністративний суд міста Киє ва.

Головуючий суддя В.І. Келеберда

Судді К.С. Винокуров

О.В. Кротюк

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення26.01.2009
Оприлюднено27.09.2010
Номер документу9626533
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2/399

Постанова від 26.01.2009

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Ухвала від 09.11.2007

Цивільне

Шаргородський районний суд Вінницької області

Дубчак А.Г.

Судовий наказ від 20.08.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська М.М.

Постанова від 12.08.2008

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Скобєлкін С.В.

Ухвала від 11.11.2008

Господарське

Господарський суд міста Києва

Домнічева І.О.

Постанова від 07.08.2008

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Лисенко О.М.

Рішення від 04.07.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська М.М.

Ухвала від 18.06.2008

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Боділовська М.М.

Рішення від 15.01.2008

Господарське

Господарський суд Донецької області

Мартюхіна Н.О.

Ухвала від 25.12.2007

Господарське

Господарський суд Донецької області

Мартюхіна Н.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні