ХЕРСОНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД
Єдиний унікальний номер справи: 665/391/18
Номер провадження: №22-ц/819/487/21
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 березня 2021 року Херсонський апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:
головуючого Кутурланової О.В.,
суддів: Майданіка В.В.,
Орловської Н.В.,
секретар судового засідання Давиденко І.О.,
розглянувши в порядку спрощеного провадження у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Херсоні цивільну справу за апеляційною скаргою адвоката Крижановського Миколи Михайловича, який діє в інтересах ОСОБА_1 , на рішення Чаплинського районного суду Херсонської області від 16 березня 2020 року у складі судді Березнікова О.В. у справі за позовом керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області, правонаступником якої є Генічеська окружна прокуратура Херсонської області, в інтересах держави: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області до ОСОБА_1 , Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Чаплинська селищна рада Херсонської області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки не витребуваних часток (паїв) та її повернення,
В С Т А Н О В И В:
У березні 2018 року керівник Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області звернувся до суду з вищезазначеним позовом.
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що з інформації управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області стало відомо, що в жовтні 2016 року між Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва орієнтовною площею 160,6647 умовних кадастрових гектарів ріллі в контурах 108/1 за схемою поділу земель колишнього КСП ім.Карла Маркса на строк до моменту отримання їх власниками документів на право власності на земельну ділянку, який зареєстровано в Балтазарівській сільській раді Чаплинського району Херсонської області.
В порушення вимог земельного законодавства у п.15 оскаржуваного договору визначено, що передача земельної ділянки в оренду здійснюється без розроблення проекту відведення. При цьому а ні у договорі, а ні у додатках до нього немає зазначення кадастрового номеру земельної ділянки, лише є посилання на перебування земельної ділянки у контурах 108/1 за схемою поділу земель колишнього КСП ім.Карла Маркса, який фактично входить у загальний масив земельної ділянки з кадастровим номером 6525480500:04:001:0054, однак відповідно до науково-технічної документації по роздержавленню земель КСП імені Карла Маркса Чаплинського району Херсонської області від 1995 року, земельні ділянки, які б мали вищевказані контури відсутні.
Крім того, розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації № 385 від 17.10.2013 року Про затвердження технічної документації з інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення спірна земельна ділянка, як і ввесь масив площею 370,9781 га із кадастровим номером 6525480500:04:001:0054 включені до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності, при цьому в порушення вимог ч.4 ст.4, ч.2 ст.16 Закону України Про оренду землі (в редакції чинній на момент укладання договору) спірну земельну ділянку передано в оренду за відсутності наказу Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області, як органу, який уповноважений від імені держави розпоряджатися землями даної категорії.
Посилаючись на те, що ігнорування вимог земельного законодавства при укладенні оспорюваного правочину суттєво порушує інтереси держави в особі ГУ Держгеокадастру в Херсонській області та фактично позбавляє його контролюючий структурний підрозділ - Управління з контролю за використанням та охороною земель можливості здійснювати дієвий нагляд за правильністю використання землі та, у разі необхідності, вжиття заходів по запобіганню відповідних правопорушень, прокурор просив суд визнати недійсним вказаний договір оренди земельної ділянки; вилучити у ОСОБА_1 із користування спірну земельну ділянку та передати її Чаплинській районній державній адміністрації Херсонської області.
Рішенням Чаплинського районного суду Херсонської області від 16 березня 2020 року позов керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави: Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області до ОСОБА_1 , Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Чаплинська селищна рада Херсонської області про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки не витребуваних часток (паїв) та її повернення - задоволено.
Визнано недійсним договір оренди земельної ділянки загальною площею 160,6647 умовних кадастрових гектари ріллі за схемою поділу земель колишнього колективного сільськогосподарського підприємства ім. Карла Маркса , які знаходяться за межами населених пунктів с.Балтазарівка Чаплинської об`єднаної територіальної громади Херсонської області, вартістю 5 082 319 грн. 30 коп., укладений між Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області та громадянином ОСОБА_1 .
Вилучено у ОСОБА_1 із користування земельну ділянку загальною площею 160,6647 умовних кадастрових гектарів ріллі за схемою поділу земель колишнього колективного сільськогосподарського підприємства ім. Карла Маркса , які знаходяться за межами населених пунктів с.Балтазарівка Чаплинської об`єднаної територіальної громади Херсонської області, вартістю 5 082 319 грн. 30 коп., та передано її Чаплинській районній державній адміністрації Херсонської області.
Стягнуто з ОСОБА_1 та Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області на користь прокуратури Херсонської області 3524,00 грн. витрат по сплаті судового збору.
В апеляційній скарзі адвокат Крижановський М.М., який діє в інтересах ОСОБА_1 , посилаючись на незаконність та необґрунтованість рішення суду першої інстанції, а також на неправильне застосування судом норм матеріального і процесуального права, просив рішення суду першої інстанції скасувати і ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.
У відзиві на апеляційну скаргу Чаплинська РДА у Херсонській області вважає обґрунтованими доводи апеляції, а рішення суду першої інстанції таким, що винесено без врахування суттєвих для справи обставин, просила апеляційну скаргу адвоката Крижановського М.М., який діє в інтересах ОСОБА_1 , задовольнити, рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позовних вимог відмовити.
У відзиві на апеляційну скаргу перший заступник керівника Херсонської обласної прокуратури доводи апеляційної скарги не визнав, посилаючись на їх безпідставність, просив апеляційну скаргу залишити без задоволення, рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши доповідача, пояснення осіб, які з`явилися в судове засідання, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції у визначених цивільним процесуальним законом межах, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що спірні правовідносини виникли стосовно земельної ділянки, яка належить до державної форми власності і не є невитребуваними земельними частками (паями), у зв`язку із чим повноваженнями щодо розпорядження нею наділене ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, а не Чаплинська РДА у Херсонській області, яка укладаючи оспорюваний правочин вийшла за межі своєї компетенції, уклавши договір оренди земельної ділянки із численними порушеннями вимог земельного законодавства.
Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції, оскільки вони ґрунтуються на досліджених судом доказах, на підставі яких встановлені фактичні обставини справи та відповідають нормам матеріального права, що регулюють спірні правовідносини.
Статтею 13 Конституції України визначено, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі і в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 1 ст.79 ЗК України визначено, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
За правилами ст.93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Статтею 6 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними ст.122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч. 1 ст. 124 ЗК України, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до п.7 ч.1 ст.13 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань використання землі.
Згідно вимог, передбачених ч.ч.3,4 ст.122 ЗК України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
За приписами ст.6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, актів Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання, власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження.
Судом встановлено та з матеріалів справи вбачається, що розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації від 20.09.2016 року № 281 Про надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) громадян для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в оренду ОСОБА_1 надано нерозподілені (невитребувані) земельні частки (паї), загальною орієнтованою площею 160,6647 умовних кадастрових гектарів в контурі 108/1 за схемою поділу земель колишнього колективного сільськогосподарського підприємства імені К.Маркса на строк до моменту отримання їх власниками документів на право власності на земельну ділянку, розташовану на території Балтазарівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.
Пунктом 2 даного розпорядження встановлено орендну плату в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки землі з урахуванням всіх коефіцієнтів індексації, згідно чинного законодавства.
Пунктом 3 розпорядження визначено розроблення орендарем в землевпорядній організації кадастрових планів земельних ділянок до договорів оренди та передбачено в разі отримання громадянами документів на право власності на земельну ділянку внести відповідні зміни до договору оренди землі, про що зазначити в договорі оренди.
28 жовтня 2016 року між Чаплинською районною державною адміністрацією та громадянином ОСОБА_1 укладено договір оренди нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв) громадян, які знаходяться за межами населених пунктів на території Балтазарівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області в контурах № НОМЕР_1 , зареєстрований в Балтазарівській сільській раді Чаплинського району Херсонської області 28 жовтня 2016 року.
Згідно акту прийому-передачі земельної ділянки за договором оренди від 28.10.2016 року, який є невід`ємною частиною договору, ОСОБА_1 отримав в оренду земельну ділянку загальною площею 160,6647 умовних кадастрових гектари для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель колишнього КСП імені Карла Маркса за межами населених пунктів на території Балтазароівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.
Разом з тим, із розпорядження першого заступника голови Чаплинської РДА від 17.10.2013 року №385 Про затвердження технічної документації з інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності вбачається, що районної державною адміністрацією затверджено технічну документацію із землеустрою з інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності на території Чаплинського району Херсонської області, загальною площею 2416,7273 га.
Згідно додатку до даного розпорядження у Балтазарівській сільській раді - площа земельної ділянки 370,9781га., кадастровий номер земельної ділянки 6525480500:04:001:0054 розташована в контурі 2-1 (т.1 а.с.27-29).
При цьому, згідно копії витягу із журналу КСП ім. К.Маркса щодо передачі земель громадянам у власність та користування, в тому числі для ведення фермерського господарства відповідним землекористувачам у кількості 18 чоловік, земельні ділянки передані для користування у контурах 105 - 125 включно.
Контур 108/1, в якому згідно оспорюваного договору оренди розташована земельна ділянка, що надана ОСОБА_1 , у зазначеній документації відсутній, оскільки такого контуру не існує.
Це ж вбачається і з відповіді Чаплинської селищної ради Херсонської області від 13.03.2018 року №521/02-19, в якій зазначено, що за умовами договорів оренди землі, які передані ОСОБА_1 , об`єктом оренди виступає земельна ділянка площею 160,6647 га, що розташована в контурах 108/1, однак відповідно до науково-технічної документації по роздержавленню земель, земельні ділянки які б мали вищевказані контури відсутні (т.1 а.с.17).
З відповіді ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 27.11.2017 року №10-21-0.41-699/90-17 вбачається, що відповідно до наказу Головного управління від 28.08.2017 року № 396/0/92-17-ДК Управлінням проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства при набутті прав користування земельними ділянками - нерозподіленими (невитребуваними) земельними частками (паями) в адміністративно-територіальних межах Балтазарівської, Червонополянської, Магдалинівської, Кучерявоволодимирівської сільських рад Чаплинського району Херсонської області, за результатами якої виявлено низку порушень вимог земельного законодавства. Зокрема, встановлено, що розпорядження голови Чаплинської РДА Херсонської області від 20.09.2016 року № 281 видане з грубими порушеннями вимог земельного законодавства, у зв`язку із чим ГУ Держгеокадастру у Херсонській області просило вжити заходів прокурорського реагування, спрямованих на скасування незаконно прийнятого розпорядження та дострокове розірвання Договору оренди (т.1 а.с.22-25).
Згідно відповіді Чаплинської РДА Херсонської області від 11.01.2018 року №110/128 вих.18, дозвіл на розробку проекту землеустрою по встановленню в натурі меж земельної ділянки на місцевості ОСОБА_1 не надавався.
Крім того, у зв`язку з відсутністю відомостей про місцезнаходження власників сертифікатів, земельні частки (паї) яких передано тимчасово в оренду, або відомостей щодо їх спадкоємців повідомлення їм не надсилались.
Вирішуючи спір, суд дав належну оцінку відомостям, викладеним у листі відділу у Чаплинському районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 03.03.2018 року №21-0.35-163/117-18 про те, що відповідно до картографічних матеріалів з технічної документації із землеустрою щодо проведення інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності на території Чаплинського району Херсонської області, яка затверджена розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області №385 від 17.10.2013 року Про затвердження технічної документації з інвентаризації земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності , земельна ділянка, яка надана в оренду ОСОБА_1 , входить у склад земельної ділянки з кадастровим номером 6525480500:04:001:0054, розташованої в контурі 2-1, загальною площею 370,9781 га.
В ході розгляду справи в суді апеляційної інстанції також були досліджені відомості з технічної документації із землеустрою щодо складання планів існуючого використання земель в межах території Балтазарівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області та інформація з ДЗК станом на 22 жовтня 2020 року зі скріншотом з Публічної кадастрової карти, з яких вбачається, що конфігурація земельної ділянки, в склад якої входить передана в оренду земельна ділянка, збігається з земельною ділянкою, якій присвоєно кадастровий номер 6525480500:04:001:0054, розташована в контурі 2-1, загальною площею 370,9781 га та віднесена до земель державної форми власності.
Приймаючи до уваги наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що досліджені у справі докази спростовують твердження апелянта щодо розташування спірної земельної ділянки в контурі 108/1 за схемою поділу земель колишнього КСП імені К.Маркса, оскільки:
-по-перше, відповідно до науково-технічної документації по роздержавленню земель, земельні ділянки які б мали вищевказані контури взагалі відсутні;
-по-друге, на підставі картографічних матеріалів з технічної документації із землеустрою достовірно встановлено, що спірна земельна ділянка, яка знаходиться в оренді ОСОБА_1 , входить до земельної ділянки з кадастровим номером 6525480500:04:001:0054 загальною площею 370,9781 га та розташована в контурі 2-1 і належить до земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності;
Отже, оскільки спірна земельна ділянка належить до земель державної форми власності, а не до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок (паїв), суд дійшов обґрунтованого висновку про відсутність повноважень у Чаплинської РДА Херсонської області по розпорядженню нею та неправомірність передання її в оренду за відсутності наказу Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області, як органу, який уповноважений від імені держави розпоряджатися землями даної категорії відповідно до ч.4 ст.4, ч.2 ст.16 Закону України Про оренду землі (в редакції чинній на момент укладання договору).
Приймаючи до уваги, що спірний договір оренди землі укладено на підставі розпорядження Чаплинської РДА від 20.09.2016 року №281, яке винесено з перевищенням повноважень та численними порушеннями вимог чинного законодавства, суд апеляційної інстанції вважає вірними доводи суду першої інстанції щодо наявності підстав для визнання оспорюваного правочину таким, що суперечить положенням ст.13 Закону України Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) та ст.122 Земельного кодексу України та як наслідок - визнання його недійсним з підстав визначених ст.ст.203, 215 ЦК України.
З огляду на те, що положення ст.216 ЦК України визначають наслідки визнання правочину недійсним у виді реституції, то рішення суду в частині її застосування у спірних правовідносинах також ґрунтується на законі і підстав для його скасування у цій частині колегія суддів не вбачає.
Зважаючи на те, що згідно Положення про Головне управління Держгеокадастру в Херсонській області Управління наділено повноваженнями щодо нагляду та розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної форми власності та виступає як контролюючий орган в даній сфері, Прокурором, який діє в інтересах держави в особі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області доведено порушення прав та охоронюваних законом інтересів Управління внаслідок прийняття Чаплинською РДА розпорядження та укладення між відповідачами оспорюваного правочину.
Суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність у Прокурора підстав для звернення до суду з наведеним позовом, який подано з дотриманням порядку, визначеного ст.23 Закону України Про прокуратуру .
Приймаючи до уваги, що протягом певного періоду часу після повідомлення Прокурором про наявність підстав для представництва, ГУ Держгеокадастру у Херсонській області самостійно не звернулося до суду з позовом в інтересах держави, представництво Прокурором інтересів держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати функції щодо розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення - ГУ Держгеокадастру у Херсонській області ґрунтується на нормах матеріального права.
За таких обставин колегія суддів приходить до висновку, щодоводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують, не підтверджені законом, належними та достовірними доказами, а тому відсутні визначені ст.376 ЦПК України підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування ухваленого у справі рішення.
Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, 381-384,390 ЦПК України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу адвоката Крижановського Миколи Михайловича, який діє в інтересах ОСОБА_1 , залишити без задоволення.
Рішення Чаплинського районного суду Херсонської області від 16 березня 2020 року залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного тексту судового рішення, шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Дата складання повного тексту постанови - 12 квітня 2021 року.
Головуючий О.В. Кутурланова
Судді: В.В. Майданік
Н.В.Орловська
Суд | Херсонський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.03.2021 |
Оприлюднено | 16.04.2021 |
Номер документу | 96267971 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Херсонський апеляційний суд
Кутурланова О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні