Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65, тел. (0412) 48-16-20,
E-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, веб-сайт: http://zt.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" квітня 2021 р. м. Житомир Справа № 906/1447/20
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Лозинської І.В.,
секретаря судового засідання Стретович Н.К.
за участю представників учасників справи:
- від позивача: Малиновська В.Д. - ордер на надання правової допомоги серії АІ №1042316 від 24.12.2020; Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю, серія КС №7750/10 від 19.04.2019 (в режимі відеоконференції)
- від відповідача: Федосюк В.О. - виписка з ЄДР юридичних та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань
- від третіх осіб: не прибули
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Житомирі справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ініціатива Плюс" (м. Київ)
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Малинської районної державної адміністрації (м. Малин)
до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (м. Житомир)
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Чоповицької селищної ради (Малинський район, смт. Чоповичі)
про визнання недійсними наказів Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, скасування записів у Державному земельному кадастрі та зобов`язання внести запис
В засіданні суду 09.04.2021 оголошувалась перерва до 16:00 14.04.2021 відповідно до ст. 216 ГПК України.
В засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення та повідомлено дату складення повного судового рішення згідно із ст. 238 ГПК України.
До Господарського суду Житомирської області від Товариства з обмеженою відповідальністю "Ініціатива Плюс" надійшла позовна заява до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (з врахуванням заяви від 18.01.2021 про часткову зміну предмету позову (а. с. 213 - 224 у т. 1) про:
1) визнання незаконним і скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 26.07.2018 № 6-2477/14-18-СГ "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель" в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки кад. №1823484000:10:000:0190;
2) скасування запису у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку площею 15,1 га, кадастровий номер 1823484000:10:000:0190, внесеного Відділом у Малинському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області 25.07.2018;
3) визнання незаконним та скасування наказу ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 27.09.2018 № 6-3848/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" в частині передачі земельної ділянки площею 15,1 га, кадастровий номер 1823484000:10:000:0190 у власність Чоповицькій селищній раді Малинського району Житомирській області;
4) скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень державного реєстратора Малинівської сільської ради Малинського району Петренко М. А., індексний №43998996 від 12.11.2018 про державну реєстрацію права власності Чоповицької селищної ради Малинського району на земельну ділянку пл. 15,1 га, кадастровий номер 1823484000:10:000:0190;
5) зобов`язання Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області внести запис до Державного земельного кадастру про земельну ділянку пл. 0,03 га за кадастровим номером 1823484000:10:000:0175;
6) стягнення з ГУ Держгеокадастру у Житомирській області на користь позивача 6306,00 грн. судового збору та 30000, 00 грн. витрат на правову допомогу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що внаслідок відсутності автоматизованого перенесення відомостей про земельну ділянку з кадастр. №1823484000:10:000:0175 до Державного земельного кадастру, неправомірно проведено державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим №1823484000:10:000:0190, чим порушено право користування позивачем земельною ділянкою з кадастр. №1823484000:10:000:0175, тому вказані накази ГУ Держгеокадастру у Житомирській області та записи державного кадастрового реєстратора до Державного земельного кадастру і державного реєстратора до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно мають бути визнанні незаконними та скасовані в частині, що стосується земельної ділянки за кадастр. №1823484000:10:000:0190, а до Державного земельного кадастру слід внести запис про земельну ділянку пл. 0,03 га з кад. №1823484000:10:000:0175.
Ухвалою від 11.12.2020 господарський суд прийняв позовну заяву до розгляду; постановив здійснювати її розгляд за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначив на 06.01.2021 о 10:30; залучив до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Чоповицьку селищну раду (а. с. 59, 60 у т. 1).
30.12.2020 до суду від відповідача надійшов відзив на позов від 28.12.2020 із запереченнями проти позовних вимог з викладених підстав (а. с. 110 - 118 у т. 1).
05.01.2021 до суду від держреєстратора Петренко М.А. надійшла заява про розгляд справи без її участі, в якій зазначено, що в разі необхідності витребування електронних копій документів реєстраційної справи, слід звертатись до державного реєстратора Малинської РДА, оскільки на відповідного реєстратора покладені обов`язки ведення архіву та надання відповідей на запити (а. с. 123, 124 у т. 1).
Ухвалою від 06.01.2021 господарський суд призначив підготовче засідання на 09.02.2021 об 11:30; витребував від сторін документально підтверджену інформацію щодо зміни цільового призначення спірної земельної ділянки (а. с. 131, 132 у т. 1).
21.01.2021 до суду від позивача поштовим зв`язком надійшли такі документи:
- пояснення щодо зміни цільового призначення земельної ділянки від 18.01.2021 з копією Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для надання в оренду пл. 0,03 га ТОВ "Ініціатива Плюс" під розміщення базової станції мобільного стільникового зв`язку ЗАТ "Український мобільний зв`язок" (а. с. 136 - 194 у т. 1);
- відповідь на відзив від 18.01.2021 з додатками, клопотанням щодо поновлення строку для її подачі та доказами направлення учасникам справи (а. с 199 - 212 у т. 1).
01.02.2021 до суду від Чоповицької селищної ради надійшло пояснення від 26.01.2021, вих. №83 із запереченнями щодо позовних вимог (а. с. 1 - 8 у т. 2).
Відповідними ухвалами від 09.02.2021 господарський суд постановив здійснювати розгляд справи з уточненими позовними вимогами за заявою позивача від 18.01.2021; залучив до участі у справі третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, Малинську РДА; продовжив термін підготовчого провадження по 11.03.2021 (а. с. 15 -2 0 у т. 2).
Ухвалою від 11.03.2021 господарський суд закрив підготовче провадження та призначив справу до розгляду по суті на 01.04.2021 об 11:30 (а. с. 58, 59 у т. 2).
22.03.2021 до суду від Чоповицької селищної ради надійшов лист від 18.03.2021, вих. №296/02-20 про розгляд справи без участі представника (а. с. 61 у т. 2).
31.03.2021 до суду від Коростенської РДА надійшло пояснення з додатками, яким повідомлено, що згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, Малинська РДА перебуває з 06.01.2021 в стані припинення в результаті її реорганізації; в процесі розгляду документації Коростенською РДА як правонаступником Малинської РДА з`ясовано, що під час проведення інвентаризації земельних ділянок з метою передання останніх Чоповицькій селищній раді, не дотримано Порядок проведення інвентаризації земель, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 №513 та Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10. 2012 №1051, що призвело до порушення права користування орендованою земельною ділянкою ТОВ "Ініціатива Плюс"; зазначено, що Коростенська РДА не заперечує щодо задоволення позовних вимог та просить суд здійснювати розгляд справи у відсутність її представника (а. с. 78 - 123 у т. 2).
Вказане пояснення господарським судом взято до уваги, однак не визнано за можливе змінювати третю особу у справі на правонаступника, у зв`язку з відсутністю даних щодо ліквідації Малинської РДА.
В засіданні суду представник позивача підтримала позовні вимоги.
Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечила з підстав, викладених у відзиві на позов від 28.12.2020 (а. с. 110 - 118 у т. 1).
Представники третіх осіб в засідання суду не прибули.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши повноважних представників сторін, які прибули в засідання суду, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
1. Фактичні обставини справи та зміст спірних правовідносин.
Рішенням Йосипівської сільської ради Малинського району Житомирської області від 13.12.2006 "Про погодження надання земельної ділянки ТОВ "Ініціатива Плюс" погоджено земельну ділянку 0,03 га за межами населеного пункту с. Йосипівка із земель запасу (господарський двір) для розміщення базової станції стільникового зв`язку ЗАТ "Український мобільний зв`язок" при умові погодження з відповідними службами (а. с. 152 у т. 1).
Пунктом 2 розпорядження голови Малинської РДА від 11.04.2007 №138 "Про розгляд заяв громадян, клопотань підприємств з питань надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок" надано дозвіл ЗАТ "Український мобільний зв`язок" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населеного пункту, орієнтованою пл. 0,03 га для розміщення базової станції стільникового зв`язку із земель запасу Йосипівської сільради (а. с. 160 у т. 1).
Пунктом 7 розпорядження голови Малинської РДА від 12.05.2008 №135 "Про розгляд заяв громадян, клопотань підприємств з питань надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок", п. 2 розпорядження голови РДА від 11.04.2007 №138 викладено у такій редакції: "погодити місце розташування земельної ділянки ТОВ "Ініціатива плюс" та надати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за межами населеного пункту, орієнтованою площею 0,03 га для розміщення базової станції стільникового зв`язку ЗАТ "Український мобільний зв`язок" із земель запасу Йосипівської сільської ради (а. с. 162 у т. 1).
У довідці відділу земельних ресурсів у Малинському районі від 14.05.2008, №945 зазначено, що земельній ділянці ТОВ "Інвціатива плюс" на території Йосипівської сільської ради Малинського району Житомирської області площею 0,0300 га присвоєно кадастровий номер 1823484000:10:000:0175 (а. с. 181 у т. 1).
Обмінний файл та технічна документація щодо відведення земельної ділянки пл. 0,03 га з кадастр. №1823484000:10:000:0175 для надання в оренду позивачу для розміщення базової станції мобільного стільникового зв`язку, згідно з відміткою на копії титульного аркушу Проекту землеустрою щодо вказаної земельної ділянки прийняті Житомирською регіональною філією Центру ДЗК 19.05.2008 (а. с. 138 у т.1).
Пунктом 4 розпорядження голови Малинської РДА №390 від 12.12.2008 "Про розгляд заяв громадян, клопотань підприємств з питань надання, вилучення (викупу), відчуження земельних ділянок" затверджено документацію із землеустрою по передачі у власність, в оренду земельних ділянок згідно з додатком №3, в якому у п.13 зазначено "ТОВ "Ініціатива плюс" для розміщення базової станції стільникового зв`язку ЗАТ "Український мобільний зв`язок", розмір 0,0300 га (а. с. 27, 28 у т. 2).
Представником проектної організації ПП "Терра Центр і К" в присутності представників Йосипівської сільради і позивача встановлено межі земельної ділянки, про що складено Акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) від 23.12.2008 в 4-х примірниках, для відділу земельних ресурсів у Малинському районі, Йосипівської сільради, позивача і проектної організації (а. с. 92 у т. 2).
25.12.2008 між Малинською РДА (орендодавець/третя особа) та ТОВ "Ініціатива Плюс" (орендар/позивач) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір оренди), за п. 1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розміщення базової станції стільникового зв`язку ЗАТ "Український мобільний зв`язок" на підставі розпорядження голови Малинської РДА від 12.12.2008 №390 за межами населеного пункту із земель запасу Йосипівської сільради Малинського району (а. с. 10 - 14 у т. 1).
Згідно з п. 2 договору оренди в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,03 га, кадастровий номер 1823484000:10:000:0175.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, станом на 27.05.2008 становить 6483,00 грн. (п. 4 договору оренди).
Відповідно до п. 7 договору оренди договір укладено терміном на 25 років.
Цільове призначення земельної ділянки: зв`язку і телекомунікації (п.15 договору).
За п. 17 договору оренди передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розробленням проекту її відведення, підставою розроблення якого є розпорядження голови Малинської РДА від 11.04.2007 №138 та від 12.05.2008 №135.
У п. 28 договору оренди погоджено, що на орендовану земельну ділянку встановлено право земельного сервітуту згідно з вимогами ст. 98 - 102 ЗК України.
Договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п. 41 договору оренди).
25.12.2008 договір оренди посвідчено приватним нотаріусом Малинського районного нотаріального округу Житомирської області Януш Л.О. та сторонами підписано акт приймання - передачі земельної ділянки (а. с. 93 у т. 2 ).
08.01.2009 договір зареєстровано у Житомирській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру" у Малинському районі, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис №040921400001 (а. с. 10 - 14 у т .1; 84 - 87 у т. 2).
Факт укладення договору оренди та його нотаріального посвідчення 25.12.2008 підтверджується Витягом з Державного реєстру правочинів (а. с.15 у т. 1; 88 у т. 2).
Однак, як зазначено у Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з додатками, 25.07.2018 зареєстровано земельну ділянку пл. 15,1 га із земель запасу Чоповицької ОТГ Малинського району, комунальної форми власності з кад. № 1823484000:10:000:0190, категорія: землі сільгосппризначення (а. с. 203 - 207 у т. 1).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 26.07.2018 №6-2477/ 14-18-СГ "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель" затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земель і земельних ділянок сільгосппризначення державної власності (за межами населених пунктів) на території Чоповицької ОТГ (Чоповицька селищна рада, Йосипівська, Барвінківська сільради) Малинського району (а. с. 33 - 36 у т. 1).
Наказом ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 27.09.2018 №6-3848/ 14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" передано Чоповицькій селищній раді у комунальну власність земельні ділянки сільгосппризначення державної власності загальною площею 1392,6168 га за межами населених пунктів згідно з актом приймання-передачі від 27.09.2018, у тому числі, у п. 116 земельна ділянка з кад. №1823484000:10:000:0190 (а. с. 43 - 50 у т. 1).
У позовній заяві позивач вказав, що 15.03.2019 ним подано до державного кадастрового реєстратора заяву про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, проте, 25.03.2019 отримав повідомлення № ПВ -1800001482019 про відмову у прийнятті вказаної заяви, оскільки, серед іншого, земельна ділянка загальною пл. 0,03 га за кад. №1823484000:10:000:0175 має 100% накладання на земельну ділянку за кад. №1823484000:10:000:0190 (а. с. 16 у т. 1).
Згідно з інформацією з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, власником земельної ділянки площею 15,1 га за кадастр. №1823484000:10:000:0190 є Чоповицька селищна рада (а. с. 17, 18 у т. 1).
У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зазначено, що Державним реєстратором Малинівської сільської ради Малинського району Житомирської області Петренко М. А. 12.11.2018 за індексним №43998996 вчинено запис про право власності (№28874722) Чоповицької селищної ради на земельну ділянку пл.15,1 га за кадастр. №1823484000:10:000:0190 (а. с. 19 у т. 1).
На адвокатський запит до ГУ Держгеокадастру у Житомирській області щодо надання копій поземельної книги, реєстраційної картки, книги записів реєстрації щодо земельної ділянки за кад. №1823484000:10:000:0175, отримано лише копії розділу 4 "Записи державної реєстрації договорів оренди землі" з Книги записів реєстрації державних актів із записом щодо реєстрації договору оренди (а. с. 25 - 27 у т. 1).
У позовній заяві позивач зазначив, що внаслідок відсутності автоматизованого перенесення відомостей про земельну ділянку за кад. №1823484000:10:000:0175 до Державного земельного кадастру, неправомірно проведено державну реєстрацію земельної ділянки за кадастр. №1823484000:10:000:0190, чим порушено його право оренди на земельну ділянку за кадастр. №1823484000:10:000:0175, тому вказані накази ГУ Держгеокадастру у Житомирській області, записи державного кадастрового реєстратора до Державного земельного кадастру і державного реєстратора до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, мають бути визнанні незаконними та скасовані в частині, що стосується земельної ділянки за кад. №1823484000:10:000:0190, а до Державного земельного кадастру має бути внесено запис про земельну ділянку площею 0,03 га за кадастр. №1823484000:10:000:0175.
Вказані порушення стали підставою для звернення позивача до господарського суду з позовною заявою.
2. Норми права (нормативно - правові акти), які застосував господарський суд.
Кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства (ч. ч. 1, 2 ст. 15 ЦК України).
Пунктом 1 ст. 202 ЦК України визначено, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Згідно із ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 5 названого Закону України орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.
Статтею 25 Закону України "Про оренду землі" передбачено право орендаря земельної ділянки, серед іншого, самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі.
Відповідно до ч.1 ст. 27 вказаного Закону орендареві забезпечується захист його права на орендовану земельну ділянку нарівні із захистом права власності на земельну ділянку відповідно до закону. Орендар в установленому законом порядку має право, серед іншого, на усунення перешкод у користуванні нею (ч. 2 ст. 27 Закону України "Про оренду землі").
За ч. 4 ст. 32 цього ж Закону перехід права власності на орендовану земельну ділянку до іншої особи (у тому числі в порядку спадкування), реорганізація юридичної особи-орендаря не є підставою для зміни умов або припинення договору, якщо інше не передбачено договором оренди землі.
Абзацом 1 ч. 5 ст. 12 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою до моменту державної реєстрації припинення таких прав, обтяжень у порядку, передбаченому цим Законом.
За аб. 7 п. 2 ч. 1 ст. 4 вказаного Закону, державній реєстрації прав підлягають речові права, похідні від права власності, зокрема, право оренди (суборенди) земельної ділянки.
Згідно з абз. 5 п. 2, п. 4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про Державний земельний кадастр" у разі, якщо до 01.01.2013 була розроблена технічна документація із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку, на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про надання або передачу земельної ділянки у власність або надання в користування, у тому числі на умовах оренди, а відомості про таку земельну ділянку не внесені до Державного реєстру земель, державна реєстрація такої земельної ділянки здійснюється на підставі зазначеної технічної документації із землеустрою в порядку, встановленому законом.
У разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
3. Мотиви відхилення господарським судом заперечень відповідача, викладених у відзиві на позов (а. с. 110 - 115 у т. 1) щодо того, що спірна земельна ділянка не знаходилась в постійному користуванні державних підприємств, установ і організацій, не була сформованою згідно з вимогами чинного законодавства на момент її передачі у користування; відтак ГУ Держгеокадастру у Житомирській області правомірно проінвентаризовано земельну ділянку з кад. № 1823484000:10:000:0190
Як свідчать матеріали справи, земельна ділянка кад. №1823484000:10:000:0175 пл. 0,03 га мала статус об`єкта цивільних прав станом на 25.12.2008 (дата договору оренди); цей кадастровий номер вказаний у Витягу з Державного реєстру правочинів (а. с. 15 у т. 1), у довідці Відділу земельних ресурсів у Малинському районі від 14.05.2008 №945 (а. с. 181 у т. 1) та у Проекті землеустрою (а. с. 138,172 у т. 1).
Державна реєстрація земельних ділянок у складі державного реєстру земель була передбачена ч.1 ст. 202 ЗК України від 25.10.2001 №2768-ІІІ, в редакції, чинній до 01.01.2013, за якою Державний реєстр земель складався з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю, на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.
Ведення Державного реєстру земель запроваджено одночасно із набранням чинності наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 №174 "Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель" (втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 07.07.2012 № 408), дія якого, однак, була зупинена з 18.06.2007 Державним комітетом України з питань регуляторної політики та підприємництва.
За п.п. 2,3,3-1 Тимчасового порядку присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.08.2010 № 749, яким визначалась процедура присвоєння кадастрового номера земельній ділянці, внесення відповідних даних до державного реєстру земель, кадастровий номер земельної ділянки - індивідуальний цифровий код (номер) земельної ділянки, що не повторюється на всій території України, присвоюється земельній ділянці під час проведення її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу її існування. В Україні створюється єдина система присвоєння кадастрового номера земельній ділянці. Кадастровий номер земельної ділянки визначається з використанням автоматизованої системи державного земельного кадастру.
До прийняття Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель порядок реєстрації державних актів на право власності на землю регулювався Інструкцією про порядок складання, видачі, реєстрації і зберігання державних актів на право приватної власності на землю, право колективної власності на землю, право власності на землю і право постійного користування землею, договорів на право тимчасового користування землею та договорів оренди землі, затвердженої наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 04.05.1999 №43.
Відповідно до ст. 16 Закону України "Про Державний земельний кадастр" та п. 26 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 №1051, кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.
Згідно з п. 29 Порядку №1051 кадастровий номер земельної ділянки є індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.
За ч. ч. 1, 3, 5 ст. 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав; передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Порядок проведення інвентаризації земель затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2012 № 513 (далі - Порядок №513) (постанова втратила чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 476 від 05.06.2019).
Відповідно до п. 16 Порядку № 513 у разі відсутності відомостей у Державному земельному кадастрі, виконавець за координатами поворотних точок, зазначених у проекті землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або іншій документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок, визначає межі таких ділянок, угідь, обмежень (обтяжень) у їх використанні та відображає їх на робочому інвентаризаційному плані.
Згідно з ч. ч. 2, 6 п. 7 Порядку №513 вихідними даними для проведення інвентаризації земель є: відомості з Державного земельного кадастру в паперовій та електронній формі, у тому числі Поземельної книги; книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі; файлів обміну даними про результати робіт із землеустрою; копії документів, то посвідчують право на земельну ділянку або підтверджують сплату земельного податку.
За абз. 1 п. 22 Порядку №513 під час виконання камеральних робіт на робочий інвентаризаційний план наносяться меж земельних ділянок, обмежень (обтяжень) у їх використанні та угідь, отримані в результаті виконання топографо-геодезичних робіт, складаються поконтурні відомості з експлікацією, в яких зазначаються номери контурів, площа земельних ділянок, їх кадастрові номери (за наявності), площа угідь, що фактично використовуються на момент проведення інвентаризації, площа обмежень (обтяжень) у їх використанні, а також складається зведений інвентаризаційний план у масштабі згідно з вимогами п. 14 цього Порядку.
Зі змісту п. 3 Порядку №513 вбачається, що інвентаризація земель проводиться виходячи з принципів плановості, достовірності та повноти даних, послідовності і стандартності процедур, доступності використання інформаційної бази, узагальнення даних з додержанням єдиних засад та технології їх оброблення.
Вказані принципи, з урахуванням яких має проводитись інвентаризація земель, також збережені у п. 4 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженому чинною постановою Кабінету Міністрів України від 05.06.2019 № 476.
З огляду на викладене, суд погоджується з доводами позивача, що інформація про присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру, реєстрацію договору оренди у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрового номеру земельної ділянки, мала бути врахована відповідачем при інвентаризації земель для передачі Чоповицькій селищній раді.
4. Висновок господарського суду за результатами розгляду позовних вимог.
4.1. Щодо вимоги позивача про скасування запису у Державному земельному кадастрі про земельну ділянку площею 15,1 га, кадастровий номер 1823484000:10:000:0190, внесеного 25.07.2018.
Із Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з додатками (а. с. 203 - 207 у т. 1) вбачається, що 25.07.2018 Відділом у Малинському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області зареєстровано земельну ділянку пл. 15,1 га із земель запасу Чоповицької ОТГ Малинського району, комунальної форми власності з кад. №1823484000:10:000:0190, категорія: землі сільськогосподарського призначення.
Разом з тим, земельна ділянка з кадастровим №1823484000:10:000:0190 була передана Чоповицькій селищній раді з державної у комунальну власність лише 27.09.2018 згідно із спірним наказом ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від №6-3848/ 14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" (а. с. 43 - 50 у т. 1).
Крім того, згідно із абз. 2 ч. 1 ст. 117 Земельного кодексу України у рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні.
Однак, при проведенні інвентаризації та передачі вказаної земельної ділянки не враховано, що вона накладається на вже існуючу та сформовану як об`єкт цивільних прав земельну ділянку площею 0,03 га за кадастровим №1823484000:10:000:0175, що перебувала в користуванні позивача з 25.12.2008 згідно з договором оренди.
За таких обставин, вказану вимогу позивача слід задоволити.
Разом з тим, судом враховано норму ч. 1 ст. 5 ГПК України, згідно з якою здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений, зокрема, законом.
Тому зазначена вимога підлягає задоволенню шляхом скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки кадастровий номер: 1823484000:10:000:0190, площа 15,1 га від 25.07.2018, здійсненої Відділом у Малинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
5. Щодо інших позовних вимог (похідних).
За ч. 1 ст. 173 ГПК України в одній позовній заяві може бути об`єднано декілька вимог, пов`язаних між собою підставою виникнення або поданими доказами, основні та похідні позовні вимоги. Похідною позовною вимогою є вимога, задоволення якої залежить від задоволення іншої позовної вимоги (основної вимоги).
У даній справі суд вважає, що основною вимогою є вимога про скасування державної реєстрації у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 15,1 га, кадастровий номер 1823484000:10:000:0190, внесений Відділом у Малинському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області 25.07.2018; інші позовні вимоги є похідними, задоволення яких залежить від задоволення основної.
Способи захисту цивільного права чи інтересу - це закріплені законом матеріально-правові заходи охоронного характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав, інтересів і вплив на правопорушника (п. 5.5 постанови Великої Палати Верховного Суду від 22.08.2018 у справі № 925/1265/16). Іншими словами, це дії, спрямовані на запобігання порушенню або на відновлення порушеного, невизнаного, оспорюваного цивільного права чи інтересу. Такі способи мають бути доступними й ефективними (п.14 постанови Великої Палати Верховного Суду від 29.05.2019 у справі № 310/11024/15-ц).
Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Це право чи інтерес суд має захистити у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення та спричиненим цими діяннями наслідкам.
Враховуючи викладене, всі похідні вимоги позивача підлягають задоволенню.
6. Розподіл судових витрат між сторонами.
6.1. Щодо стягнення судового збору
Відповідно до ч. 1 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Приписами ч. 2 ст.123 ГПК України унормовано, що розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Згідно з ч. 9 ст. 129 ГПК України, зокрема, якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Зважаючи на не вжиття позивачем ефективних та вчасних заходів щодо внесення відомостей про реєстрацію іншого речового права до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо права оренди відповідно до вимог ст. 79-1 ЗК України, що стало підставою для звернення до суду з позовною заявою, витрати по сплаті судового збору покладаються на позивача.
6.2. Щодо понесених витрат на професійну правничу допомогу.
01.04.2021 на електронну пошту суду від позивача надійшла заява про відшкодування судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи (а. с. 124 у т. 2), якою повідомлено, що повний і детальний розрахунок понесених судових витрат з відповідними доказами, буде надано протягом п`яти днів після ухвалення рішення.
Зважаючи на надану суду заяву, питання витрат на професійну правничу допомогу господарським судом не розглядалося.
Керуючись ст. ст. 123, 129, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Скасувати державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі земельної ділянки кадастровий номер: 1823484000:10:000:0190, площа 15,1 га від 25.07.2018, здійснену Відділом у Малинському районі Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.
3. Визнати незаконним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 26.07.2018 № 6-2477/14-18-СГ "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель" в частині затвердження технічної документації із землеустрою щодо земельної ділянки кадастровий номер: №1823484000:10:000:0190.
4. Визнати незаконним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 27.09.2018 № 6-3848/14-18-СГ "Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність" в частині передачі земельної ділянки площею 15,1 га, кадастровий номер: 1823484000:10:000:0190 у власність Чоповицькій селищній раді Малинського району Житомирській області.
5. Визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Малинівської сільської ради Малинського району Петренко Марини Анатоліївни від 12.11.2018 про реєстрацію права власності Чоповицької селищної ради Малинського району на земельну ділянку: кадастровий номер: 1823484000:10:000:0190, площа 15,1 га індексний номер рішення державного реєстратора: 43998996, номер запису про право власності: 28874722.
6. Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області здійснити державну реєстрацію у Державному земельному кадастрі України земельної ділянки пл. 0,03 га за кадастровим номером 1823484000:10:000:0175.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено: 20.04.21
Суддя Лозинська І.В.
Віддрукувати:
1 - в справу
2,3 - позивачу (Електронний Суд) та електронну адресу представника: office@glagos.ua
4 - відповідачу на електронну адресу: zemagentstvo.zt@ukr.net
5 - Чоповицькій селищній раді на електронну адресу: chopovychi_sr@ukr.net
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 14.04.2021 |
Оприлюднено | 20.04.2021 |
Номер документу | 96375520 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Лозинська І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні