26/295-06-6156А
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
"14" серпня 2006 р.Справа № 26/295-06-6156А
Господарський суд Одеської області у складі:
головуючого судді Никифорчук М.І.
при секретареві Павлові В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від
нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Тарутинському районі Одеської області
до Територіальної державної інспекції праці у Одеської області
про визнання акту та припису не дійсними
за участю представників :
від позивача : начальник відділення Павлов О.С.;
від відповідача : Домусчі М.Г., Козирева Н.Л.,
Самородіна Н.П., Кузук В.О. за довіреністю; -
у с т а н о в и в :
Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Тарутинському районі Одеської області звернулось до господарського суду Одеської області із вимогами до Територіальної державної інспекції праці у Одеської області про визнання акту перевірки Територіальної державної інспекції праці у Одеські області №15-30-039/026 від 05.05.2006р. та припис Територіальної державної інспекції праці у Одеські області за № 15-30-039/026-020 від 6 травня 2006 р. недійсними посилаючись на наступне..
Державним інспектором Територіальної державної інспекції праці у Одеській області Кузук В.О. ( далі –Інспекція праці) в період з 04.05.06р. по 05.05.06р. проводилась перевірка відділення Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в в Тарутинському районі з приводу призначення та здійснення страхових виплат і надання соціальних послуг відділенням Фонду потерпілим від нещасного випадку на виробництві.
За результатами перевірки державним інспектором складено акт №15-30-039/026 від 05.05.2006р. та направлено до відділення припис за № 15-30-039/026-020 в якому, зазначені, на думку інспектора, порушення діючого законодавства, а саме:
1. Відповідно до вимог ст. 36 Закону своєчасно повідомляти осіб, які мають право на
страхові виплати, про розміри належних виплат.
2. Одноразову допомогу особам, які мають на це право виплачувати у встановлений
законодавством термін.
3. Нарахування та виплату індексації на суми страхових виплат проводити, у
визначений термін.
Однак частиною першою ст. 36 Закону України „ Про загальнообов'язкове державне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання які спричинили втрату працездатності" (далі - Закон) визначено:
"Фонд соціального страхування від нещасних випадків розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк не враховуючи дня надходження зазначених документів."
Частиною першою ст. 35 Закону визначено: „Для розгляду справ про страхові виплати до Фонду соціального страхування від нещасних випадків подаються:
акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання за встановленими формами та (або) висновок МСЕК про ступінь втрати професійної працездатності застрахованого чи копія свідоцтва про його смерть, а також відповідні рішення про відшкодування моральної (немайнової) шкоди."
Згідно п.40 Порядку розслідовання, обліку нещесних випадків, професійних захворювань та аварій на підприємстві спіціальні розслідування, зокрема, нещасні випадки зі смертельним наслідком проводить Територіальне Управління в Держнаглядохоронпраці з оформленням відповідно акту по формі Н-1.
В зазначених в акті справах Язаджи П.І., Похила О.В. акти по формі Н-1 надійшли до відділення Фонду 15.04.2002р. та 08.10.2002р. відповідно; заяви членів сім"ї поданні до відділення Фонду 18.04.2002р. та 12.11.2002р. відповідно; постанови про призначення однаразової допомоги в разі смерті потерпілого прийняті відділенням Фрнду 18.04.2002р. та 20.11.2002р. відповідно, а саме виплата 13.05.2002р. та 12.12.2002р. відповідно.
Тобто, на думку позивача, з урахуванням ч.1 ст. 36 Закону порушення строків виплати одноразової допомоги членам сім'ї потерпілих Язаджи П.І., Похила О.В. не вбачається.
Також, на думку позивача, не вбачається з урахуванням ч.1 ст.36 Закону та механізму одержання коштів на виплату потерпілих порушення строків виплати одноразової допомоги потерпілим Крахмалюк В.А., Теліцину І.А.,Язажи А.Н., Михаловій І.К. з дати подачі відповідної заяви потерпілих 15.07.2005р., 19.05.2005р., 19.11.2005р., 16.03.2005р. відповідно та виплати 16.08.2005р., 19.06.2005р., 14.12.2005р., 20.04.2005р. відповідно.
Зазначені в акті недоліки про відсутність "будь яких даних про повідомлення осіб -потерпілих про належні суми виплат в порушення ст.36 Закону" не відповідає дійсності.
Так ст.36 Закону не передбачено повідомлення осіб - потерпілих про прийняті Фондом рішення, щодо призначення страхових виплат.
Однак відділенням Фонду копії усіх постанов направляются потерпілим про що робиться відповідна позначка в журналі вихідної кореспонденції та на самій постанові у справі.
Згідно ч.4 ст.5 Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" індексації щомісячних страхових виплат проводиться за рахунок Фонду, кошти які були надані Виконавчою Дирекцією Фонду відділенню в січні 2005р. за весь 2004 рік.
Ознайомившись з актом перевірки та приписом позивачем на адресу Інспекції праці були направлені заперечення, однак відповідь від інспекції не
надійшла.
Заперечуючи проти позову представник відповідача зазначає таке.
На виконання п.4 Порядку здійснення державного нагляду у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2003 р. № 1845. та відповідно до графіку перевірок, запланованих Міністерством праці та соціальної політики України і Державним департаментом нагляду за додержанням законодавства про працю на 1 півріччя, керівництвом інспекції праці області було доручено державному інспектору праці Кузук В.О. здійснити перевірку призначення та здійснення страхових виплат і надання соціальних послуг відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві (надалі –відділення дирекції Фонду) у Тарутинському районі Одеської області у травні поточного року та про результати перевірки повідомити інспекцію праці області в термін до 20.05.2006 р.
Зазначена перевірка провадилась державним інспектором праці в межах повноважень, наданих Положенням про Державний департамент нагляду за додержанням законодавства про працю (надалі -Держнаглядпраці), яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2003 р. № 50, та відповідно до Порядку проведення перевірки стану додержання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що проводяться посадовими особами Держнаглядпраці та його територіальних органів, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21.03.2003 р. № 72 з урахуванням Порядку здійснення державного нагляду у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2003 р. №1845.
За зазначеними нормативними актами посадові особи Держнаглядпраці та Інспекції праці - державні інспектори праці - контролюють додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування, зокрема додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності в частині забезпечення прав і гарантій застрахованих осіб шляхом проведення перевірок робочих органів виконавчих дирекцій Фонду.
За результатами кожної проведеної перевірки складається акт, а в разі виявлення порушень законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності - припис щодо їх усунення.
У разі незгоди з фактами, викладеними в акті перевірки, до них керівником райвідділу Фонду додаються заперечення, які повинні бути підтверджені документально, та є невід'ємною частиною акту.
Також, рішення посадових осіб Держнаглядпраці та Інспекції праці можуть бути оскаржені в десятиденний термін у вищої посадової особи Інспекції, а в разі не вирішення питання - в керівництві Держнаглядпраці і суді в порядку установленому законодавством.
Державний інспектор праці Кузук В.О. за результатами проведеної перевірки відділення дирекції Фонду в Тарутинському районі Одеської області щодо призначення та здійснення страхових виплат і надання соціальних послуг склала акт від 05.05.2006 р. № 15-30-039/026 та начальнику відділення дирекції Фонду у Тарутинському районі Одеської області Павлову О.С. ( далі - начальник відділення дирекції Фонду) винесла припис від 06.05.2006 р. № 15-30-039/026-026 щодо усунення встановлених у ході перевірки порушень законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у місячний термін.
Згідно відміток в акті перевірки та приписі, зроблених вказаним начальником відділення дирекції Фонду 10.05.2006 р., він був не згодний зі встановленими порушеннями та відмітив, що заперечення до проведеної перевірки будуть надані в письмовій формі.
Але, заперечення до акту перевірки начальник відділення дирекції Фонду надіслав до державного інспектора праці Кузук В.О. з порушеннями терміну подання заперечень, а саме тільки 25.06.2006р., та не надав ніяких підтверджуючих документів.
Також, начальник відділення дирекції Фонду не вжив ні яких процесуальних дій досудового порядку вирішення спору щодо оскарження рішення Кузук В.О. (винесеного припису) у вищої посадової особи Інспекції праці.
Проведеною державним інспектором праці Кузук В.О. перевіркою призначення та здійснення страхових виплат та надання страхових послуг за період з 2003-2005 р. р встановлені порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, зокрема: ст. 36 вказаного Закону щодо своєчасності повідомлення осіб, які мають право на страхові виплати, про належні їм виплати.
Дійсно в вимогах ст. 36 вказаного Закону не передбачені зазначені факти, але відповідно до ч.5 п. 1.8 Порядку призначення та здійснення страхових виплат потерпілим (членам їх сімей), затвердженого постановою Правління Фонду України від 31.01.2002 р., № 7 та згідно наказу виконавчої дирекції Фонду України від 06.12.2004 р. №1745 відділення дирекції Фонду повинно надсилати копії постанов про призначення страхової виплати або відмову у страховій виплаті потерпілому або заінтересованим особам. Але, в перевірених справах в постановах про призначення страхових виплат відсутні відмітки про повідомлення потерпілих.
По –друге ст. 40 Закону щодо порушення термінів виплати одноразової допомоги потерпілим та особам, які мають на це право у зв'язку зі смертю потерпілого.
Відповідно до п. 1.21 Порядку призначення та здійснення страхових виплат потерпілим (членам їх сімей), затвердженого постановою Правління Фонду України від 31.01.2002 р. № 7, у разі настання страхового випадку Фонд зобов'язаний у встановленому законодавством порядку своєчасно та у повному обсязі відшкодовувати шкоду, заподіяну працівникові внаслідок ушкодження його здоров'я або в разі його смерті, виплачуючи особам, які мають на це право: одноразову допомогу в разі стійкої втрати професійної працездатності потерпілому та одноразову допомогу в разі смерті потерпілого.
Терміни виплати одноразової допомоги потерпілим та членам їх сімей закріплені в ст. 40 Закону та п. 3.4.1 Порядку призначення та здійснення страхових виплат потерпілим (членам їх сімей), затвердженого постановою Правління Фонду України від 31.01.2002 р. № 7: одноразова допомога виплачується потерпілому в місячний строк з дня визначення МСЕК стійкої втрати професійної працездатності, а в разі смерті потерпілого - у місячний строк з дня смерті застрахованим особам, які мають на це право. В зазначених нормах законодавства не вбачається проведення виплати одноразової допомоги з урахуванням вимог ч 1 ст. 36 Закону та механізму одержання - відділенням Фонду коштів на виплату.
Порушення зазначених норм законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності встановлені при перевірці особових справ потерпілих Крохмалюк В.А., Теліціна І.А., Язажи А.Н., Михайлова І.К., та справ утриманців Язаджи П.І., Похили О.В.
Так, Крохмалюк В.А. - МСЕК встановив втрату стійкої професійної працездатності 12.07.2005 р., а одноразову допомогу потерпілий отримав 16.08.2005 р.; Теліцін І.А. - МСЕК встановив втрату стійкої професійної працездатності 17.05.2005 р., а одноразову допомогу потерпілий отримав 19.06.2005 р.; Язажи А.Н .- МСЕК встановив втрату стійкої професійної працездатності 06.09.2005 р., а одноразову допомогу потерпілий отримав 14.12.2005 р.; Михайлов І.К. - МСЕК встановив втрату стійкої професійної працездатності 22.02.2005 р., а одноразову допомогу потерпілий отримав 20.04.2005 р.
Що стосується відсутності порушень вимог ст. 40 Закону щодо термінів виплати одноразової допомоги утриманцям Язаджи П.І. (день смерті 07.03.2002 року, а одноразова допомога утриманцям виплачена 13.05.2002 року) та Похилі О.В. (день смерті 22.08.2002 р., а одноразова допомога утриманцям виплачена 12.12.2002 року) стверджуємо.
Нещасні випадки зі смертельним наслідком з потерпілими Язаджи П.І. та Похилою О.В. трапились у 2002 році. На той час розслідування зазначених нещасних випадків провадилось відповідно до Положення про порядок розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.08.2001 р. № 1094 (яке мало чинність до 25.08.2004 р., а саме до введення в дію нового Порядку розслідування).
Згідно зазначеного Положення контроль за своєчасністю і об'єктивністю розслідування нещасних випадків, їх документальним оформленням та обліком, виконанням заходів щодо усунення причин здійснюють органи державного управління, органи державного нагляду за охороною праці та Фонд відповідно до їх компетенції.
Пунктом 37 зазначеного Положення закріплено, що про нещасний випадок із смертельним наслідком роботодавець зобов'язаний негайно засобами зв'язку повідомити відповідний орган виконавчої дирекції Фонду, а в свою чергу робочий орган Фонду повідомляє про нещасний випадок свій вищестоящий орган.
Відповідно п. 38 Положення до складу комісії по спеціальному розслідуванню нещасного випадку із смертельним наслідком включається, зокрема, представник відповідного органу виконавчої дирекції Фонду.
Пунктом 41 Положення передбачено, що спеціальне розслідування нещасних випадків проводиться протягом не більше 10 робочих днів та відповідно до п. 48 Положення роботодавець у п'ятиденний термін після закінчення спеціального розслідування нещасного випадку надсилає акт розслідування до виконавчої дирекції Фонду.
Враховуючи вищезазначене ствердження начальника відділення дирекції Фонду стосовно відсутності порушень вимог ст. 40 Закону щодо термінів виплати одноразової допомоги утриманцям Язаджи П.І. та Похилі О.В. у зв'язку з тим, що відділенням Фонду у Тарутинському районі несвоєчасно отримані акти по формі Н-1, оскільки проведення спеціальних розслідувань нещасних випадків зі смертельним наслідком прерогатива Теруправління Держохоронпраці, а відділення виконавчої дирекції Фонду не мають ніякого відношення до розслідування, обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, а дізнаються про нещасний випадок зі смертельним наслідком тільки після отримання акту по формі Н-1 є незаконним.
Ст. 2 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення", ч. 18 ст. 34 Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. №1078 (далі – Порядок), щодо своєчасності проведення індексації страхових виплат.
Відповідно до вимог Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та вказаного Порядку, підвищення грошових доходів громадян у зв'язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
Індексація грошових доходів населення провадиться у разі, коли величини індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється 101 %. Обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком починаючи з березня 2003 року.
Відповідно до ч. 6 п.2 Порядку та ч. 18 ст. 34 вказаного Закону, індексації підлягають щомісячні грошові суми, що компенсують відповідну частину втраченого заробітку потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання, щомісячні страхові виплати особам, які перебували на утриманні потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.
Також, у разі несвоєчасної виплати індексації сум відшкодування шкоди провадиться їх компенсація відповідно до законодавства.
Тому, нарахування та виплата індексації страхових виплат за 2004 р. одноразово в січні 2005 року не відповідає вимогам чинного законодавства, тобто індексація повинна нараховуватись та виплачуватись щомісячно .
Згідно доручення Держнаглядпраці від 24.03.2006 р. № 013-383-54 та на виконання п. 4 Порядку здійснення державного нагляду у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2003 р. №1845, Територіальною державною інспекцією праці області в травні поточного року проведена тематична перевірка призначення та здійснення страхових виплат і надання соціальних послуг робочими органами виконавчої дирекції Фонду.
В Тарутинському відділенні виконавчої дирекції Фонду перевіркою встановлені порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності з тих же питань, що оскаржує начальник відділення виконавчої дирекції Фонду у Тарутинському районі Одеської області в адміністративному позові, зокрема:
Зазначене свідчить, що Управління виконавчої дирекції Фонду в Одеській області визнало вину начальника вищевказаного відділення в допущенні ними порушень ст. 40 вказаного Закону та п. 18 ст. 34 вказаного Закону, ч. 6, 8 п. 2 вказаного Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. №1078.
Аналізуючи вище приведене суд прийшов до наступного.
Зазначення позивачем, що акт №15-30-039/026 від 05.05.2006р. та припис за № 15-30-039/026-020 є такі, що суперечать вимогам Закону України „Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності”, а саме ст.35 і ч.1 ст. 36, на думку є правильним, вказані в акті та припису недоліки, не зазначені у вказаному Законі, тому не можуть бути таковими.
Посилання відповідача на вищевказані Порядок здійснення державного нагляду у сфері загальнообов'язкового державного соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, Порядок призначення та здійснення страхових виплат потерпілим (членам їх сімей) є юридично не спроможним, оскільки вони суперечать конституційному принципу верховенства права та не мають пріоритетне значення стосовно вимог зазначеного Закону.
За таких обставин підстав для відмови у позові у суд не вбачає.
Згідно вимог ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Аналізуючи вищевикладені докази у сукупності суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню, оскільки базуються на законі.
Керуючись ч.ч.1-3 ст. 160, ст.ст. 161-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, –
п о с т а н о в и в :
Позов - задовольнити.
Визнати акт перевірки Територіальної державної інспекції праці у Одеські області №15-30-039/026 від 05.05.2006р. та припис Територіальної державної інспекції праці у Одеські області за № 15-30-039/026-020 від 6 травня 2006 р. недійсними.
Суддя Никифорчук М.І.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2006 |
Оприлюднено | 28.08.2007 |
Номер документу | 96383 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Никифорчук М.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні