Справа № 909/980/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26.04.2021 м. Івано-Франківськ Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Ткаченко І. В., при секретарі судового засідання Дребот Н. Д., за участю представника позивача Голубчак Н. В., представника відповідача адвоката Біяна Б. Р., розглянув у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження справу № 909/980/20 за позовом Державної екологічної інспекції Карпатського округу про стягнення з Державного міського підприємства "Івано-Франківськтеплокомуненерго" 814 856 грн 56 коп. шкоди, заподіяної наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Державна екологічна інспекція Карпатського округу звернулась до Господарського суду Івано-Франківської області з позовом про стягнення з ДМП "ІФТКЕ" 814 856 грн 56 коп. шкоди, заподіяної наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в період з 04 по 17 лютого 2020 р. Державна екологічна інспекція Карпатського округу здійснила на ДМП "ІФТКЕ" плановий захід державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства та встановила факт порушення підприємством вимог природоохоронного законодавства, зокрема, відповідачем здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без відповідного дозволу, внаслідок чого державі була завдана шкода на загальну суму 814 856 грн 56 коп.
04 листопада 2020 р., суд постановив ухвалу про відкриття провадження у справі в порядку загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 03 грудня 2020 р.
03 грудня 2020 р., підготовче засідання суд відклав на 26 січня 2021 р.
19 січня 2021 р., до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, із змісту якого вбачається, що відповідач проти позову заперечує з огляду на таке: застосування норм Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 28 квітня 2020 р. № 277 до правовідносин, які виникли в лютому 2020 р. є порушенням норм ч. 1 ст. 58 Конституції України (закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи); розрахунок розміру збитків, що підлягають відшкодуванню відповідачем, проведено на підставі довідки про години роботи котелень в період оформлення (відсутності) дозволів на викиди забруднюючих речовин, підписаної головним інженером ДМП "ІФТКЕ", який згідно із статутом відповідача не має права підписувати документи підприємства.
25 січня 2021 р., представник позивача подав через канцелярію суду відповідь на відзив, в якій зазначив, що у розрахунках розмірів відшкодування збитків є посилання як довідку ДМП "ІФТКЕ" так і на акт позапланового заходу, який підписаний директором підприємства без жодних зауважень чи заперечень. Розрахунок шкоди, заподіяної відповідачем навколишньому природному середовищу, здійснено позивачем відповідно до вимог чинного законодавства. Крім того, позивач послався на роз`яснення Вищого арбітражного суду України від 27 червня 2001 р. № 02-5/744, в яких зазначено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення. Відсутність таких такс або методик не може бути підставою для відмови у відшкодуванні шкоди.
09 лютого 2021 р., від позивача надійшли додаткові пояснення, в яких позивач зазначив, що твердження відповідача щодо допущення позивачем порушення ст. 58 Конституції України та неправомірності застосування Методики розрахунку розміру збитків є безпідставним, оскільки Конституційний Суд України у рішенні у справі № 1-7/99 від 09 лютого 1999 р. дійшов висновку, що положення ч. 1 ст. 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується лише людини і громадянина (фізичної особи) і не поширюється на юридичних осіб.
09 лютого 2021 р., суд постановив ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення розгляду цієї справи по суті на 25 лютого 2021 р.
25 лютого 2021 р., суд відклав розгляд справи на 25 березня 2021 р.
23 березня 2021 р., у зв`язку із збільшенням захворюваності на коронавірусну інфекцію COVID-19 серед працівників суду та згідно з розпорядженням голови Господарського суду Івано-Франківської області від 02 березня 2021 р. № 5-г суд відклав розгляд даної справи.
06 квітня 2021 р., суд призначив розгляд справи по суті на 26 квітня 2021 р.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, заслухавши пояснення представників сторін, суд
в с т а н о в и в:
з 04 по 17 лютого 2020 р., на підставі наказу Державної екологічної інспекції Карпатського округу від 30 січня 2020 р. № 55 та направлення на проведення планового заходу від 30 січня 2020 р. № 65, Державна екологічна інспекція Карпатського округу (Інспекція) провела плановий захід державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства ДМП "ІФТКЕ".
В ході здійснення такого заходу було встановлено порушення вимог природоохоронного законодавства, зокрема, підприємством здійснювались викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без відповідного дозволу на викиди, а саме: котельня по вул. Федьковича, 91а в м. Івано-Франківську - дозвіл на викиди забруднюючих речовин № 2610100000-17 від 24 грудня 2013 р. закінчився 24 грудня 2018 року; котельня по вул. Хриплинській 11а в м. Івано-Франківську (введена в експлуатацію в березні 2018 року) - дозвіл на викиди забруднюючих речовин відсутній.
Під час здійснення державного нагляду (контролю) спеціалістами відділу інструментально-лабораторного контролю Державної екологічної інспекції Карпатського округу проведений контроль викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел викидів вищезгаданих котелень. Згідно із протоколом вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, проведених за результатами відбору проб та досліджень вимірювань вмісту забруднюючих речовин ДМП "ІФТКЕ" від 11 лютого 2020 р. № 04-20, Інспекцією зафіксовано викиди азоту оксиду (в перерахунку на діоксид азоту).
За результатами перевірки було складено акт від 20 лютого 2020 р. № 35, в якому відображені виявлені порушення.
На усунення вищевказаних порушень, зафіксованих згаданим актом, Інспекцією винесено припис від 20 лютого 2020 р. № 65, п. 1 якого зобов`язано відповідача отримати дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від усіх стаціонарних джерел та здійснювати викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за наявності дозволу.
В період з 23 по 30 червня 2020 р., на підставі наказу Державної екологічної інспекції Карпатського округу від 22 червня 2020 р. № 240 та направлення на проведення позапланового заходу від 22 червня 2020 р. № 223, з метою перевірки виконання вимог припису від 20 лютого 2020 р. № 65, Інспекцією проведено позапланову перевірку ДМП "ІФТКЕ".
За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) встановлено, що ДМП "ІФТКЕ" отримало дозволи на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами: на котельню, що знаходиться по вул. Федьковича, 19а в м. Івано-Франківську дозвіл № 2610146090-2 від 19 березня 2020 р.; на котельню, що знаходиться по вул. Хриплинській, 11 в м. Івано-Франківську дозвіл №2610105084-2 від 18 березня 2020 р.
Відповідно до довідки про години роботи котелень в період оформлення (відсутності) дозволів на викиди забруднюючих речовин, виданої ДМП "ІФТКЕ", котельня по вул. Федьковича, 19а в період відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря відпрацювала 5740 год., а котельня по вул. Хриплинській, 11а - 7870 год. Зазначена інформація відображена також в акті від 30 червня 2020 р. № 223, підписаному без жодних зауважень чи заперечень директором ДМП "ІФТКЕ".
Таким чином, відповідачем здійснювались наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря по вул. Федьковича, 19а в період з 25 грудня 2018 р. по 18 березня 2020 р., а по вул. Хриплинській, 11а - з березня 2018 р. по 17 березня 2020 р.
Розрахунок розміру шкоди, яка заподіяна державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що склала 814 856 грн 56 коп., позивач здійснив відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 28 квітня 2020 р. № 277.
Отже, предметом спору у даній справі є вимога позивача про стягнення з відповідача шкоди, заподіяної наднормативними викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Згідно з п. 8 ч. 2 ст. 16 ЦК України, способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.
Відповідно до частин 1, 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі.
За змістом ст. 10 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
Згідно з ч. 5 ст. 11 цього Закону, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання відповідного дозволу.
За змістом статей 33, 34 Закону України "Про охорону атмосферного повітря", особи, винні, зокрема, у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону несуть відповідальність згідно з законом. Шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Відповідно до статей 68, 69 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Відшкодування шкоди, заподіяної порушенням природоохоронного законодавства, за своєю правовою природою є відшкодуванням позадоговірної шкоди, тобто деліктною відповідальністю.
Підставою деліктної відповідальності є протиправне шкідливе винне діяння особи, яка заподіяла шкоду. Для відшкодування заподіяної шкоди необхідно довести такі факти, як неправомірність поведінки особи, вина заподіювача шкоди, наявність шкоди, причинний зв`язок між протиправною поведінкою та заподіяною шкодою.
У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу, відповідач повинен довести, що в його діях (діях його працівників) відсутня вина у заподіянні шкоди.
За змістом положень частини 4 статі 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища" та статті 1166 ЦК України, наявність повного складу цивільного правопорушення, яке полягає у здійсненні викидів в атмосферне повітря без спеціального дозволу, є підставою для стягнення майнової шкоди (збитків), завданих державі, які розраховуються відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, яка повинна застосовуватися до відповідача у справі в редакції, чинній на час проведення перевірки (20 лютого 2020 р. - 30 червня 2020 р.).
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 06 липня 2018 р. у справі № 920/570/17.
Як вбачається з змісту наявних в матеріалах справи документів, під час проведення Державною екологічною інспекцією Карпатського округу перевірки встановлено, що відповідачем здійснювались наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря по вул. Федьковича, 19а в період з 25 грудня 2018 р. по 18 березня 2020 р., а по вул. Хриплинській, 11а - з березня 2018 р. по 17 березня 2020 р.
Розмір шкоди, яка заподіяна відповідачем державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря позивач провів згідно з пунктом 4.1 Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 28 квітня 2020 р. № 277, яким передбачено, що розмір відшкодування збитків за наднормативний викид однієї тонни забруднюючої речовини в атмосферне повітря розраховується на основі розміру мінімальної заробітної плати, установленої на дату виявлення порушення, помноженої на коефіцієнт 1,1, з урахуванням регулювальних коефіцієнтів (додатки 1, 2) і показника відносної небезпечності кожної забруднюючої речовини. Розмір збитків розрахований за формулою: З = mi х 1,1П х Ai х Кт х Кзi, де З - розмір збитків, грн; mі - маса наднормативного викиду i-тої забруднюючої речовини, т; 1,1П - розмір мінімальної заробітної плати (П) на дату виявлення порушення за одну тонну умовної забруднюючої речовини, помноженої на коефіцієнт (1,1), грн/т; Aі - безрозмірний показник відносної небезпечності i-тої забруднюючої речовини; Кт - коефіцієнт, що враховує територіальні соціально-екологічні особливості; Кзі - коефіцієнт, що залежить від рівня забруднення атмосферного повітря населеного пункту i-тою забруднюючою речовиною.
Відповідно до статті 58 Конституції України, закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.
Згідно з частинами 1, 2 ст. 5 ЦК України, акти цивільного законодавства регулюють відносини, які виникли з дня набрання ними чинності. Акт цивільного законодавства не має зворотної дії у часі, крім випадків, коли він пом`якшує або скасовує цивільну відповідальність особи.
Отже, виходячи із зазначеного, не можна застосовувати нормативно-правові акти до порушень, які були вчинені до набрання такими нормативно-правовими актами законної сили.
На час вчинення відповідачем порушень вимог природоохоронного законодавства діяла Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затверджена наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 10 грудня 2008 р. № 639.
Однак, п. 4.1 та формула Методики від 28 квітня 2020 р. № 277, за якими позивачем розраховано збитки є аналогічними п. 4.1 та формулі Методики від 10 грудня 2008 р. № 639, яка діяла на час вчинення відповідачем порушень, відповідно, застосування Методики від 10 грудня 2008 р. для розрахунку збитків, які заподіяні відповідачем державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, жодним чином не вплине на визначений позивачем розмір шкоди.
Також слід зазначити, що шкода, заподіяна внаслідок порушення природоохоронного законодавства, повинна відшкодовуватись у розмірах, які визначаються на підставі затверджених у встановленому порядку такс і методик обрахування розмірів шкоди, що діють на час здійснення порушення або, у разі неможливості встановлення часу здійснення порушення, - на час його виявлення. Відсутність таких такс або методик не може бути підставою для відмови у відшкодуванні шкоди.
Правова позиція такого змісту викладена в постанові Верховного Суду від 02 лютого 2021 р. у справі № 911/2005/13.
Акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства від 20 лютого 2020 р. № 35, підписаний без зауважень чи заперечень директором ДМП "ІФТКЕ", є належним та допустимим доказом щодо факту вчинення відповідачем правопорушення.
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку про те, що внаслідок здійснення відповідачем викидів в атмосферне повітря без спеціального дозволу, державі було завдано шкоди на загальну суму 814 856 грн 56 коп., відтак позов Державної екологічної інспекції Карпатського округу підлягає задоволенню.
Судовий збір, згідно з положеннями ст. 129 ГПК України, суд покладає на відповідача.
Керуючись статтями 129, 237, 238, 240, 241 ГПК України, суд
в и р і ш и в:
позов задовольнити;
з Державного міського підприємства "Івано-Франківськтеплокомуненерго" (76007, м. Івано-Франківськ, вул. Б. Хмельницького, буд. 59А; ідентифікаційний код 03346058) стягнути на користь держави шкоду, заподіяну порушенням природоохоронного законодавства, в розмірі 814 856 (вісімсот чотирнадцять тисяч вісімсот п`ятдесят шість ) грн 56 коп. шляхом перерахування у фонд охорони навколишнього природного середовища Івано-Франківської міської ОТГ на: р/р UА918999980333189331000009612, отримувач: УК у м.Ів.-Фр./ОТГ м.Ів.-Фр./24062100, код ЄДРПОУ 37952250, банк отримувача: Казначейство України (ел.адм.подат.), на території якої вчинено дане правопорушення;
з Державного міського підприємства "Івано-Франківськтеплокомуненерго" (76007, м. Івано-Франківськ, вул. Б. Хмельницького, буд. 59А; ідентифікаційний код 03346058) на користь Державної екологічної інспекції Карпатського округу (76018, м. Івано-Франківськ, вул. Сахарова, 23а; ідентифікаційний код 42702233) 12 222 (дванадцять тисяч двісті двадцять дві) грн 82 коп. судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Західного апеляційного господарського суду протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя І. В. Ткаченко
Повний текст рішення складено 27 квітня 2021 р.
Суд | Господарський суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 26.04.2021 |
Оприлюднено | 29.04.2021 |
Номер документу | 96541409 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Івано-Франківської області
Ткаченко І. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні