Постанова
від 08.04.2021 по справі 160/12656/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 квітня 2021 року м. Дніпросправа № 160/12656/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Божко Л.А. (доповідач),

суддів: Дурасової Ю.В., Лукманової О.М.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.08.2020 в (суддя Луніна О.С.) за позовом Товариство з обмеженою відповідальністю "Східна Промислова Група" Селянського до Головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -

в с т а н о в и В:

У грудні 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Східна Промислова Група" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області в якій позивач просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» (ЄДРПОУ 32083732) до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом від 01.10.2019 року;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у встановленому законом порядку виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» (ЄДРПОУ 32083732) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2019 №1316105/32083732, №1316104/32083732, №1316106/32083732, №1316116/32083732, №1316114/32083732, №1316113/32083732, №1316112/32083732, №1316115/32083732, №1316108/32083732, №1316122/32083732, №1316121/32083732, №1316120/32083732 та №1316123/32083732;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у встановленому законом порядку здійснити реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №287 від 16.09.2019 року, №288 від 16.09.2019 року, №289 від 17.09.2019 року, №290 від 17.09.2019 року, №291 від 18.09.2019 року, №292 від 18.09.2019 року, №293 від 19.09.2019 року, №294 від 19.09.2019 року, №295 від 19.09.2019 року, №296 від 18.09.2019 року, №297 від 23.09.2019 року, №298 від 23.09.2019 року та №299 від 25.09.2019 року, направлені Товариством з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних датою надходження цих накладних до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

16.07.2020 року позивачем подано заяву про збільшення та уточнення позовних вимог, в якій позивач просив збільшити позовні вимоги та викласти їх в такій редакції:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» (ЄДРПОУ 32083732) до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оформлене протоколом від 01.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 04 лютого 2020 року про внесення Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» (ЄДРПОУ 32083732) до реєстру ризикових платників податків, як такого, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних";

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у встановленому законом порядку виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» (ЄДРПОУ 32083732) з реєстру ризикових платників податків, як такого, що відповідає Критеріям ризиковості;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2019 №1316105/32083732, №1316104/32083732, №1316106/32083732, №1316116/32083732, №1316114/32083732, №1316113/32083732, №1316112/32083732, №1316115/32083732, №1316108/32083732, №1316122/32083732, №1316121/32083732, №1316120/32083732 та №1316123/32083732;

- зобов`язати ДПС України у встановленому законом порядку здійснити реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №287 від 16.09.2019 року, №288 від 16.09.2019 року, №289 від 17.09.2019 року, №290 від 17.09.2019 року, №291 від 18.09.2019 року, №292 від 18.09.2019 року, №293 від 19.09.2019 року, №294 від 19.09.2019 року, №295 від 19.09.2019 року, №296 від 18.09.2019 року, №297 від 23.09.2019 року, №298 від 23.09.2019 року та №299 від 25.09.2019 року, направлені Товариством з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» (ЄДРПОУ 32083732) на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних датою надходження цих накладних на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 19.10.2020 адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації № 9738 від 04 лютого 2020 року про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» критеріям ризиковості платника податку, як такого, що відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості, передбачених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".

Зобов`язано Головне управління ДПС у Дніпропетровській області у встановленому законом порядку виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» з реєстру ризикових платників податків, як такого, що відповідає Критеріям ризиковості.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2019 №1316105/32083732, №1316104/32083732, №1316106/32083732, №1316116/32083732, №1316114/32083732, №1316113/32083732, №1316112/32083732, №1316115/32083732, №1316108/32083732, №1316122/32083732, №1316121/32083732, №1316120/32083732 та №1316123/32083732;

Зобов`язано Державну податкову службу України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) у встановленому законом порядку здійснити реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №287 від 16.09.2019 року, №288 від 16.09.2019 року, №289 від 17.09.2019 року, №290 від 17.09.2019 року, №291 від 18.09.2019 року, №292 від 18.09.2019 року, №293 від 19.09.2019 року, №294 від 19.09.2019 року, №295 від 19.09.2019 року, №296 від 18.09.2019 року, №297 від 23.09.2019 року, №298 від 23.09.2019 року та №299 від 25.09.2019 року, направлені Товариством з обмеженою відповідальністю «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» (ЄДРПОУ 32083732) на реєстрацію у Єдиному реєстрі податкових накладних датою надходження цих накладних на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Не погодившись з рішенням суду, Головне управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області звернулось до суду апеляційної інстанції, в якій просило скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог .

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що ТОВ «Східна Промислова Група» включено до переліку ризикових платників податків згідно Протоколу засідання комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 01.10.2019 року (на момент прийняття рішення щодо ризиковості платника ТОВ «Східна Промислова Група» діяли критерії ризиковості платника податку, визначені листом ДФС України № 1962/99-99-29-05-01-01 від 07.08.2019). Підставою для внесення Товариства до переліку ризикових платників податків слугувала інформація, отримана в межах Алгоритму дій відповідного структурного підрозділу. Також зазначає, що прийняття рішення про внесення товариства до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, не порушує прав останнього, при цьому посилається на постанову Верховного Суду від 20 листопада 2019 року у справі № 480/4006/18.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи, апеляційний суд вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, внаслідок наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного перегляду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Східна Промислова Група" (ЄДРПОУ 32083732) є юридичною особою, яка зареєстрована 23.07.2002 року та є платником податку на додану вартість.

Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, було прийнято рішення, яким ТОВ «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» внесено до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості за ознакою, передбаченою пп.1.6. Критеріїв ризиковості платника податку, оформлене протоколом від 01.10.2019 року, що підтверджується Витягом з електронного кабінету платника позивача, копія якого наявна в матеріалах справи.

Також, судом встановлено, що 11.10.2019 позивачем подано до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію податкові накладні від 16.09.2019 №287, №288, від 17.09.2019 №289, №290, від 18.09.2019 №291, №292, від 19.09.2019 №293, №294, №295, складені на адресу ТОВ «Квадранс-М» , з реалізації послуг «проведення аудиту якісної дистрибуції товарів «алкогольна продукція» , «пиво» , «шоколад» , «безалкогольна продукція» , «сухі сніданки» за звітні періоди травень-серпень 2019 року у кількості 9 послуг на загальну суму 392 000,0 гри., у т.ч. ГІДВ 65 333,33 грн.

Крім того, подано 11.10.2019 до Єдиного реєстру податкових накладних на реєстрацію податкові накладні від 18.09.2019 №296 та від 25.09.2019 №299, складені на ПКП «Дніпроресурс» по реалізації прокладок горбкуватих №20 (код УКТ ЗЕД 4808100000) у кількості 96000 шт. (по ціні 1,0 грн./шт.) та прокладок горбкуватих - 210000 шт. (по ціні 1,0 грн./шт.) на загальну суму 367 200,0 грн., у т.ч. ПДВ 61 200,0 грн.

Також, 11.10.2019 позивачем подано на реєстрацію податкові накладні від 23.09.2019 №297 та №298, складені на ПП «Ав-Пак» по реалізації прокладок горбкуватих №20 у кількості 87 800 шт. (по ціні 0,69 грн./шт.) та прокладок горбкуватих - 109200 шт. (по ціні 0.95 грн./шт.) на загальну суму 197 186,4 грн., у т.ч. ПДВ 32 864,4 грн.

Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація вищезазначених податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена, з причини: ПН/РК відповідає вимогам п.п.1.6 п.1 «Критеріїв ризиковості платника податку» (дані Квитанцій №1, копії яких наявні в матеріалах справи).

З метою проведення реєстрації вищевказаних податкових накладних, позивачем були надіслані контролюючому органу Повідомлення про надання пояснень та копій документів (договори та первинні документи за здійсненими господарськими операціями), які необхідні для проведення реєстрації податкових накладних №287 від 16.09.2019 року, №288 від 16.09.2019 року, №289 від 17.09.2019 року, №290 від 17.09.2019 року, №291 від 18.09.2019 року, №292 від 18.09.2019 року, №293 від 19.09.2019 року, №294 від 19.09.2019 року, №295 від 19.09.2019 року, №296 від 18.09.2019 року, №297 від 23.09.2019 року, №298 від 23.09.2019 року та №299 від 25.09.2019 року.

Відповідачем були прийняті оскаржувані рішення від 28.10.2019 №1316105/32083732, №1316104/32083732, №1316106/32083732, №1316116/32083732, №1316114/32083732, №1316113/32083732, №1316112/32083732, №1316115/32083732, №1316108/32083732, №1316122/32083732, №1316121/32083732, №1316120/32083732 та №1316123/32083732 про відмову у реєстрації вказаних податкових накладних, з підстав ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі розрахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні, що підтверджується копіями вказаних рішень наявних в матеріалах справи.

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку № 9738 від 04.02.2020 року ТОВ «СХІДНА ПРОМИСЛОВА ГРУПА» встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам, що виникли між сторонами, апеляційний суд виходить з наступного.

Відповідно до пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року (далі по тексту - Порядок №1246) після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки реквізитів та відомостей, зазначених у податковій накладній, зокрема і відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України.

Згідно із пунктом 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).

Аналогічні приписи наведені у пункті 201.16 статті 201 ПК України, згідно з якими реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінету Міністрів України.

По перше, апеляційний суд звертає увагу, що всі спірні податкові накладні №287 від 16.09.2019 року, №288 від 16.09.2019 року, №289 від 17.09.2019 року, №290 від 17.09.2019 року, №291 від 18.09.2019 року, №292 від 18.09.2019 року, №293 від 19.09.2019 року, №294 від 19.09.2019 року, №295 від 19.09.2019 року, №296 від 18.09.2019 року, №297 від 23.09.2019 року, №298 від 23.09.2019 року та №299 від 25.09.2019 року, , виписані та направлені на реєстрацію в ЄРПН в 2019 році.

Передумовою прийняття контролюючим органом оскаржуваних у даній справі рішень про відмову в реєстрації податкових накладних було зупинення реєстрації таких податкових накладних.

Тобто, на час подання та зупинення реєстрації спірних податкових накладних ще не діяв Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі по тексту - Порядок №1165).

Редакція пункту 201.16 статті 201 ПК України змінювалась на підставі Закону України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 7 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі по тексту - Закон №2245).

Пунктом сьомим Прикінцевих та перехідних положень Закону №2245 Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

21 лютого 2018 року на виконання вимог Закону №2245-VIII Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №117).

Саме вказаний Порядок №117 діяв на час зупинення реєстрації податкових накладних.

Відповідно до пунктів 5-7 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна/розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Як зазначалось вище, передумовою прийняття контролюючим органом оскаржуваних у даній справі рішень про відмову в реєстрації податкових накладних було зупинення реєстрації таких податкових накладних.

Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку критеріям ризиковості платника податку;або

2) податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.

Разом з тим, реєстрація поданих позивачем податкових накладних зупинена (як зазначено у відповідних квитанціях) через те, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку .

Згідно із пунктом 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.

Відповідно до пункту 12 Порядку №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

При цьому за приписами пп.3 та 4 пункту 13 Порядку №117 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються:

- критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

- пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Окремими положеннями Порядку №117 не визначено конкретних критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Критерії ризиковості), натомість у пункті 10 цього Порядку зобов`язано Державну фіскальну службу України визначити такі критерії та погодити їх з Міністерством фінансів України.

Проте, враховуючи, що на час прийняття відповідачем рішень про зупинення податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на офіційному веб-сайті ДФС України були оприлюднені Критерії ризиковості платника податків , визначені листом ДФС України від 07.08.2019 року, колегія суддів дійшла висновку, що саме з них і виходив відповідач, приймаючи рішення про зупинення податкових накладних.

Саме на такі Критерії відповідач посилається в апеляційній скарзі.

Так, у Критеріях ризиковості зазначено, що Головні управління ДФС в областях, м.Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1-1.6 цих Критеріїв.

Згідно з підпунктом 2.1 пункту 2 Критеріїв ризиковості платника податку операція, відображена у податковій накладній/розрахунку коригування, відповідає критеріям ризиковості здійснення операцій, якщо обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яку(ий) подано на реєстрацію в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75 відсотків загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД та послуг з кодами згідно з ДКПП, перелік яких визначено ДФС відповідно до додатка, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в Таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється).

Втім, наявність повноважень на здійснення моніторингу податкових накладних, зупинення їх реєстрації та прийняття подальшого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних це одна з обставин, які входять до предмета доказування у справах цієї категорії, але не єдина. Надання податковому органу відповідних повноважень це лише передумова подальшої реалізації його управлінських функцій, результатом реалізації чого є прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.

Апеляційний суд зазначає, що первинним об`єктом судового дослідження у даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії щодо зупинення реєстрації податкової накладної та приймав рішення про відмову у її реєстрації. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, встановлений податковим законодавством, який підлягав наданню контролюючому органу для дослідження при прийнятті ним оспорюваних рішень.

Зазначені висновки здійснені з урахуванням постанов Верховного Суду від 30 липня 2019 року у справі № 200/14026/18-а та від 23 жовтня 2019 року у справі №826/8693/18.

Разом з тим, вказані Критерії ризиковості як від 05.11.2018 року, так і від 07.08.2019 року, існують виключно у виді оголошення на офіційному веб-сайті ДФС України, проте не затверджені наказом Державної фіскальної служби України чи Міністерства фінансів України та не зареєстровані в Міністерстві юстиції України.

Державна регуляторна служба у листі від 19.04.2018 року № 3890/0/20-18 зазначила, що проекти таких документів обов`язково необхідно погоджувати, а листи мають лише інформаційний характер і не встановлюють правових норм. ДРС наголосила на необхідності проведення регуляторних процедур для затвердження таких Критеріїв.

У цьому листі також зазначено, що ДФС листами від 21.03.2018 року №959/99-99-07-18 та №960/99-99-07-18 затверджено без дотримання регуляторних процедур критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій та перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку відповідно.

Листи міністерств, інших центральних органів виконавчої влади не є нормативно-правовими актами, вони лише мають інформаційний характер і не встановлюють правових норм.

Намагання регулювати спірні правовідносини листами суперечить положенням ч.1 ст.7 та ч.1 ст.23 Закону України Про центральні органи виконавчої влади .

Критерії ризиковості від 07.08.2019 року, як і зазначені вище Критерії ризиковості від 05.11.2018 року та 21.03.2018 року, також не проходили відповідних регуляторних процедур і не затверджувались в порядку, визначеному для нормативно-правових актів, якими вони є по своїй суті.

Апеляційний суд зазначає, що листи міністерств, інших органів виконавчої влади, як і оголошення на сайті ДФС (ДПС) України, не є нормативно-правовими актами у розумінні статті 117 Конституції України, а відтак не є джерелом права відповідно до статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України і не можуть бути підставою для прийняття рішення суб`єктом владних повноважень.

Загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Крім того, акти, що затверджують критерії ризиковості здійснення операцій мають на меті встановити норми права, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян та інших осіб, а відтак підлягають обов`язковій реєстрації у порядку, визначеному діючим законодавством.

Оскільки Критерії ризиковості платника податків не затверджені нормативно-правовим актом, а існують виключно у формі оголошення на сайті ДФС, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що такі критерії взагалі не є затвердженими в установленому чинним законодавством порядку, а тому відповідач протиправно прийняв рішення про зупинення реєстрації спірних податкових накладних, і як наслідок, протиправно всупереч приписам Порядку №117 вимагав у позивача надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.

Натомість, надіслана позивачу квитанція містить пропозицію щодо надання пояснень та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без визначення конкретного переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Позивач подав контролюючому органу повідомлення про надання пояснень та копій документів по кожній податковій накладній, реєстрацію якої зупинено, які були прийняті відповідачем, що підтверджується квитанціями.

Як зазначалося вище, за результатами розгляду Комісією Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄДРПН або відмову в такій реєстрації, документів та пояснень, наданих позивачем до податкових накладних прийняті наступні рішення про відмову в реєстрації вказаних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних: від 28.10.2019 №1316105/32083732, №1316104/32083732, №1316106/32083732, №1316116/32083732, №1316114/32083732, №1316113/32083732, №1316112/32083732, №1316115/32083732, №1316108/32083732, №1316122/32083732, №1316121/32083732, №1316120/32083732 та №1316123/32083732.Щодо рішень податкового органу апеляційний суд зазначає наступне.

Відповідно до п. 20 Порядку № 117 (який діяв на час прийняття вказаних вище спірних рішень) Комісії приймають рішення про:

- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно із п.21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Отже, оскільки у податкового органу не було підстав для зупинення реєстрації та відмови у реєстрації спірних податкових накладних, відтак рішення комісії Головного управління ДФС у Запорізькій області області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.

З огляду на вказане, колегія суддів дійшла висновку, що позивачем підтверджено відповідними поясненнями та первинними документами інформацію, викладену у зазначених вище податкових накладних, а тому рішення про відмову в їх реєстрації є протиправними, як правильно і вказав суд першої інстанції.

Відповідно до пп. 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України єдиний реєстр податкових накладних реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

При цьому, згідно із нормами п.19, п.20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою КМУ від 29 грудня 2010 року №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

У разі надходження до ДПС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Отже, реєстрація в ЄРПН податкової накладної/розрахунку коригування, реєстрацію якої попередньо було зупинено, є повноваженням ДПС України, до якої з 21 серпня 2019 року перейшли повноваження ДФС України, як правильного висновку дійшов і суд першої інстанції.

Відповідно до ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Судом першої інстанції вірно зазначено, що з метою відновлення прав та інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду, та з метою дотримання гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, необхідно зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні за датою їх подання, з чим погоджується колегія суддів.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не доведено правомірність винесення оскаржуваних рішень про відмову в реєстрації спірних податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За таких обставин суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення адміністративного позову.

Враховуючи викладене, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та постановив оскаржуване рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення суду відсутні.

Керуючись статтями 12, 77, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби України у Дніпропетровській області залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.08.2020 року - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду набирає законної сили з дати її прийняття і касаційному оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий - суддя Л.А. Божко

суддя Ю. В. Дурасова

суддя О.М. Лукманова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.04.2021
Оприлюднено05.05.2021
Номер документу96681483
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/12656/19

Ухвала від 09.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 02.11.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 01.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Луніна Олена Станіславівна

Ухвала від 17.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Ухвала від 15.07.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 08.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 04.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Божко Л.А.

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні