Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 травня 2021 р. № 520/3180/21
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Горшкової О.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Дерджавної податкової служби України, третя особа: ОСОБА_2 про скасування податкових повідомлень-рішень, -
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:
- скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.12.2018 №10900-5306-2023, яким визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за податковий період 2018 року у розмірі 43894,32 грн;
- скасувати податкове повідомлення-рішення від 20.12.2018 №10899-5306-2023, яким визначено суму податкового зобов`язання за платежем орендна плата з фізичних осіб за податковий період 2018 року у розмірі 47454,95 грн;
- судові витрати покласти на відповідача.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що не має сплачувати податок з орендної плати з фізичних осіб, оскільки фактично не користувався орендованою землею через те, що зазначена земельна ділянка перебуває у постійному користуванні третьої особи. Вважаючи прийняті податкові повідомлення-рішення протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Ухвалою суду відкрито спрощене провадження по справі в порядку, передбаченому статтею 262 Кодексу адміністративного судочинства України та запропоновано відповідачу надати відзив на позов, а позивачеві - відповідь на відзив.
Копія ухвали про відкриття спрощеного провадження надіслана та вручена відповідачу та третій особі, що підтверджується повідомленнями про вручення поштового відправлення.
Представник відповідача надав до суду відзив на позов, в якому просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог з огляду на те, що договір оренди землі укладений 02.09.2016 між позивачем та Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області на час нарахування податку був чинний, а тому наявні підстави для нарахування позивачу податку "орендна плата з фізичних осіб", відтак спірні рішення є правомірними.
Третя особа правом на надання письмових пояснень не скористалась.
Відповідно до частини 5 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Згідно зі статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.
02.09.2016 між ОСОБА_1 та Головним управлінням Держгеокадастру у Харківській області було укладено договір оренди земельної ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Глибоцької сільської ради на території Харківського району Харківської області з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020, площею 55,5049 га.
Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки згідно з договором оренди землі від 02.09.2016 ОСОБА_1 прийняв земельну ділянку з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020 07.09.2016.
21.04.2017 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчудження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна, було внесено запис про припинення права користування позивачем земельною ділянкою з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020, площею 55,5049 га, на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Харківській області №2699-СГ від 01.03.2017 "Про припинення права оренди земельної ділянки".
Відповідачем проведено нарахування податку зі сплати орендної плати з фізичних осіб, за зазначену земельну ділянку за період 2016-2017 роки та прийнято податкове повідомлення-рішення №10899-5306-2023 від 18.12.2018 за період з 02.09.2016 по 31.12.2016 на суму 47454,95 грн та податкове повідомлення-рішення №10900-5306-2023 за період з 01.01.2017 по 21.04.2017 на суму 43894,04 грн. Зазначені податкові повідомлення-рішення були особисто отримані ОСОБА_1 , про що свідчить наявні в матеріалах справи корінці податкових повідомлень-рішень форми "Ф", з яких вбачається, що позивач особисто їх отримав 20.12.2018.
Як встановлено з матеріалів справи, не погоджуючись зі спірними податковими повідомленнями-рішеннями, 28.12.2018 позивачем було подано скаргу до ДФС України, відповідно до якої, скаржник просив скасувати податкові повідомлення-рішення від 18.12.2018 №10899-5306-2023 та №10900-5306-2023.
За результатами розгляду справи ДПС було прийнято рішення від 25.02.2019 №9006/6/99-99-11-05-01-25, яким залишено без змін спірні рішення, а скаргу ОСОБА_1 без задоволення.
14.01.2021 ОСОБА_1 повторно звернувся зі скаргою на податкові повідомлення-рішення від 18.12.2018 №10899-5306-2023 та №10900-5306-2023 до ДПС України, однак рішенням №2289-16/99-00-06-01-04-06 від 29.01.2021 скаргу залишено без розгляду, з огляду на те, що позивачем вже осакаржувались спірні податкові повідомлення-рішення.
Позивач, не погоджуючись із правомірністю прийняття спірних податкових повідомлень-рішень, звернувся із даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Зі змісту Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та Закону України від 6 жовтня 1998 року №161-XIV "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон №161-XIV) вбачається, що користування землею в Україні є платним.
ПК України відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України, - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XII ПК України.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України).
За змістом статті 21 Закону №161-XIV розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК України).
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Разом з тим підпунктом 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України визначено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Тобто законодавець визначив нижню та верхню граничні межі річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Отже річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у його пункті 5.2 статті 5, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
У розумінні положень підпунктів 14.1.72, 14.1.73 пункту 14.1 статті 14, підпунктів 269.1.1, 269.1.2 пункту 269.1, пункту 269.2 статті 269, підпунктів 270.1.1, 270.1.2 пункту 270.1 статті 270, пункту 287.7 статті 287 ПК України платником земельного податку є власник земельної ділянки або землекористувач, якими може бути фізична чи юридична особа. Обов`язок сплати цього податку для його платника виникає з моменту набуття (переходу) в установленому законом порядку права власності на земельну ділянку чи права користування нею і триває до моменту припинення (переходу) цього права.
Зазначені норми права дають можливість визначити, хто саме є платником земельного податку, що є об`єктом оподаткування, з якого моменту виникає (набувається, переходить) обов`язок сплати цього податку, подію (явище), з якою припиняється його сплата, умови та підстави сплати цього платежу у разі вчинення правочинів із земельною ділянкою чи будівлею (її частиною), які на ній розташовані.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (ст. 126 ЗКУ).
Слід зазначити, що згідно із ст. 25 Закону № 161- XIV орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема, приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.
Отже, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності сплачується орендарем з дня виникнення права користування земельною ділянкою, а саме з дня реєстрації договору оренди земельної ділянки, якщо інше не встановлено умовами договору.
Розділом V Закону № 161- XIV визначено порядок зміни, припинення та поновлення договору.
Зокрема, відповідно до ст. 30 Закону № 161- XIV зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У разі зміни договору зобов`язання сторін змінюються з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни (ч.3 ст. 653 Цивільного кодексу України).
Офіційне визнання і підтвердження державою фактів зміни речових прав на нерухоме майно забезпечується шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі поданої заяви та документів для проведення державної реєстрації таких змін (ст. 2 Закону України від 01 липня 2004 року № 1952-1V "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень").
Таким чином, якщо рішенням органу місцевого самоврядування змінено умови договору оренди землі (змінена площа, розмір орендної плати) та зобов`язано внести зміни до договору оренди земельної ділянки державної і комунальної власності (або переукласти договір оренди), то суб`єкт господарювання сплачує орендну плату за земельні ділянки згідно з новими умовами після внесення таких змін до договору оренди землі та їх державної реєстрації у визначеному законодавством порядку.
З матеріалів справи встановлено, що з 02.09.2016 по 21.04.2017 земельна ділянка державної власності сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів Глибоцької сільської ради на території Харківського району Харківської області з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020, площею 55,5049 га перебувала у користуванні позивача з 02.09.2016 по 21.04.2017 відповідно до договору оренди землі від 02.09.2016.
Відповідачем було прийнято спірні податкові повідомлення-рішення з нарахування орендної плати з фізичних осіб за період з 02.09.2016 по 21.04.2017, який охоплює саме той період, в який земельна ділянка з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020, площею 55,5049 га перебувала в користуванні ОСОБА_1 , що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчудження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна.
Як вбачається з п. 9 договору оренди землі від 02.09.2016, річна сума орендної плати складає 144342,14 грн з розрахунку середнього розміру нормативно-грошової оцінки одиниці площі ріллі по Харківській області за 1 га станом на 01.01.2016 помноженого на площу земельної ділянки та ставки відповідно до договору оренди.
Відповідач правомірно розрахував суму податкового зобов`язання, відповідно до якого сума орендної плати за 2016 рік складає 47454,95 грн з 02.09.2016 (дата набуття права користування земельною ділянкою) по 31.12.2016 - податкове повідомлення-рішення №10899-5306-2023: 144342,14 грн/365 днів*120 (кількість днів користування земельною ділянкою в 2016 році) = 47545,95 грн.
Сума орендної плати за 2017 рік складає 43894,04 грн з 01.01.2017 по 21.04.2017 (дата внесення державної реєстрації про прпинення договору оренди) - податкове повідомлення-рішення №10900-5306-2023: 32505,30 грн (середній розмір нормативно-грошової оцінки одиниці площі ріллі по Харківській області станом на 01.01.2017)*55,5049 га*8%/365 днів*111 (кількість днів користування земельною ділянкою в 2017 році) = 43894,04 грн.
Позивачем, однією з підстав неправомірного прийняття спірних податкових повідомлень-рішень, зазначається та обставина, що ним не реалізовувалось право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020, площею 55,5049 га через те, що вона перебувала у постійному користуванні третьої особи - ОСОБА_2 . На підтвердження зазначеного факту ОСОБА_3 надав до суду інформаційний лист Головного управління Держгеокадастру в Харківській області №В-143/0/9-261/0/21-21 від 02.03.2021.
Судом, при дослідженні зазначеного листа лише встановлено, що дана земельна ділянка дійсно в період з 02.09.2016 по 21.04.2017 перебувала в користуванні позивача та встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020, площею 55,5049 га має перетин із земельною ділянкою з кадастровим номером 6325180700:04:005:0020.
Вказаний лист Головного управління Держгеокадастру не спростовує відсутності у ОСОБА_1 обов`язку щодо сплати орендної плати за землю, яка перебувала у його користуванні за період з 02.09.2016 по 21.04.2017, відповідно до Податкового кодексу України.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість нарахування позивачу зобов`язання з орендної плати за землю за період з 2016-2017 р. та правомірність спірних податкових повідомлень - рішень.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги ОСОБА_1 необґрунтованими, а відтак адміністративний позов не підлягає задовленню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 258, 262, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Дерджавної податкової служжби України, третя особа: ОСОБА_2 про скасування податкових повідомлень-рішень - залишити без задоволення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.О. Горшкова
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.05.2021 |
Оприлюднено | 07.05.2021 |
Номер документу | 96729762 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні