ПОСТАНОВА
Іменем України
13 травня 2021 року м. Кропивницький
справа № 389/1583/19
провадження № 22-ц/4809/514/21
Кропивницький апеляційний суд в складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
головуючого судді: Черненка В.В.
суддів: Єгорової С.М., Чельник О.І.
секретар Гончар В.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Кропивницький без участі сторін цивільну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 19.10.2020, суддя Ябчик Н.М., по цивільній справі за позовом ОСОБА_1 до Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області правонаступником якої є Суботцівська сільська рада Знам`янського району Кіровоградської області про стягнення матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними діями органу місцевого самоврядування,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася у суд із позовом до Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області про стягнення матеріальної та моральної шкоди, завданої незаконними діями органу місцевого самоврядування.
На обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням 5 сесії 7-го скликання Сільради від 25.02.2016 року №87 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 останній надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2 га (з яких ріллі - 0.6 га та 1.4 га) для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вказаного рішення та договору на виконання робіт №108 від 23.09.2016 року розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність загальною площею 2 га., який погоджено висновком експерта від 19.10.2017 року №2312/82-17.
13.12.2017 року до Державного земельного кадастру внесено земельні ділянки площею 1.4 га., якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0184 та площею 0.6 га., якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0185 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня.
19.12.2017 ОСОБА_1 звернулася до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою.
Зазначено, що маючи на меті отримати у власність земельну ділянку, діяла у чіткій відповідності із законом і мала безумовне право на отримання земельних ділянок у власність.
Рішенням 19 сесії 7-го скликання Сільради від 16.02.2018 року №404 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , керуючись ст.12,118 ЗК України відхилено проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, оскільки не набрав потрібної кількості голосів.
Чинним законодавством передбачено певний порядок безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян. Позивачем цього порядку було дотримано, але відповідачем проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства відхилено з підстав, що не передбачені законодавством, як такий, що не набрав потрібної кількості голосів - тобто відповідачем прийнято завідомо незаконне рішення.
12.06.2018 року позивач повторно звернулась до відповідача з заявою про затвердження проекту землеустрою.
Рішенням 21 сесії 7-го скликання Сільради від 19.06.2018 року №447 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , керуючись ст. 12,118 ЗК України відхилено проект рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства, оскільки не набрав потрібної кількості голосів.
В порядку положень ч. 10 ст.118 ЗК України, позивачем 21.06.2018 року подано позов до Кіровоградського окружного адміністративного суду про визнання незаконною відмову Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області у затвердженні проекту землеустрою та зобов`язання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2.0 га у власність для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області.
31 серпня 2018 року рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду у справі №811/1817/18 позов задоволено.
04 грудня 2018 року рішенням 23 сесії 7-го скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області №461 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 затверджено проект землеустрою та надано ОСОБА_1 у власність земельні ділянки площею 1.4 га, якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0184 та площею 0.6 га, якій присвоєно кадастровий номер 352282600:51:000:0185 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня.
Таким чином, ОСОБА_1 отримано у власність вищевказані земельні ділянки більше ніж на 9 місяців пізніше від тієї дати, коли вони мали б бути отримані у відповідності з законом.
Зазначено, що незаконними діями відповідача, внаслідок яких порушено конституційні права позивача, останній заподіяно матеріальний збиток, який полягає у тому, що вона протягом вищевказаних 9 місяців і 18 днів не могла отримувати прибуток з земельних ділянок, отримати право власності. Сума збитків розрахована відповідно до Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги , затвердженої Наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерства фінансів України, Державного комітету статистики України, Державного комітету молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 року за №486/202/524/455/3370, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.02.2002 року за №112/6400, отже складає 3823.74 грн.
Також зазначила, що крім матеріальної шкоди, протиправними діями відповідача позивачу заподіяно моральну шкоду, яку оцінює у 5000 грн., оскільки протягом значного часу протиправними діями Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області уперто і цілеспрямовано порушувались гарантовані державою права позивача. При цьому, відповідач не реагував на звернення належним чином, чим викликала у останньої почуття власної неповноцінності, незахищеності, безправ`я та невіру у захист своїх прав з боку держави. Такі дії відповідача спричиняли позивачу глибокі моральні страждання, які спричинені умисними протиправними винними діями юридичної особи - Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області.
Просила суд стягнути із Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області на користь ОСОБА_1 в рахунок відшкодування завданої матеріальної шкоди грошові кошти у сумі 3823,74 грн. та моральну шкоду у розмірі 5 000 грн.
Рішенням Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 19.10.2020 у задоволенні позову відмовлено.
В апеляційній скарзі ставиться питання про скасування рішення суду першої інстанції у зв`язку з порушенням норм процесуального та матеріального права. Зазначено, що суд першої інстанції не взяв до уваги встановленого Кіровоградським окружним адміністративним судом факту протиправних дій Казарнянської сільської ради.
Ухвалою Кропивницького апеляційного суду від 25.01.2021 по справі відкрито апеляційне провадження.
До суду надано відзив на апеляційну скаргу від Суботцівської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області , в якому заперечується проти задоволення апеляційної скарги.
Ухвалою Кропивницького апеляційного суду від 24.02.2021 справу призначено до розгляду.
Ухвалою Кропивницького апеляційного суду від 01.04.2021 залучено до участі у справі правонаступника Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області - Суботцівську сільську раду Знам`янського району Кіровоградської області.
Ухвалою Кропивницького апеляційного суду від 01.04.2021 продовжено строк розгляду справи.
Перевіривши доводи апеляційної скарги, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що зазначені доводи не спростовують висновків суду першої інстанції.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції встановив, що рішенням 5-ї сесії 7-го скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 25.02.2016 року №87 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 позивачці було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 2 га (з яких ріллі - 0,60 та 1,40 га), для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вказаного рішення та договору на виконання робіт №108 від 23.09.2016 року розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 2,00 га, який було погоджено експертом державної експертизи згідно висновку від 19.10.2017 р. №2312/82-17.
13.12.2017 р. у Державний земельний кадастр внесено земельні ділянки площею 1,4000 га, які було присвоєно кадастровий номер: 352282600:51:000:0184 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, та 0,6000 га, якій присвоєно кадастровий номер: 352282600:51:000:0185 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня.
19.12.2017 р. позивачка звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою.
Рішенням 19 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 16.02.2018 №404 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , керуючись ст. 12, 118 Земельного кодексу України та враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії з питань земельних відносин та благоустрою, відхилено проект рішення гр. ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03) як таких, що не набрав потрібної кількості голосів.
12.06.2018 р. позивач повторно звернулась до відповідача щодо затвердження проекту землеустрою.
Рішенням 21 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 19.06.2018 №447 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 ", керуючись ст.ст.12 і 118 Земельного кодексу України та враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії з питань земельних відносин та благоустрою, було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03) як таких, що не набрав потрібної кількості голосів.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.08.2018 у справі №811/1817/18 за позовом ОСОБА_1 до Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області про визнання незаконними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, позовні вимоги позивача задоволено. Визнано незаконною відмову Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 земельних ділянок у власність, загальною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. Зобов`язати Казарнянську сільську раду Знам`янського району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 земельних ділянок у власність, загальною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. Рішення суду набрало законної сили 01.10.2018.
14.09.2020 після ухвалення рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду, представник позивача за довіреністью - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
Рішенням 22 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 21.09.2018 №453 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , відхилено проект рішення, як такий, що не набрав потрібної кількості голосів.
02.10.2020 представник позивача - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
05.10.2020 Казарнянською сільською радою на адресу ОСОБА_1 та її представника ОСОБА_2 надіслано лист, з якого вбачається, що її заяву від 02.10.2018 зареєстровано за №44 та буде розглянуто на черговій сесії сільської ради.
23.10.2020 представник позивача - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
25.10.2020 Казарнянською сільською радою на адресу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 надіслано лист, з якого вбачається, що заяву від 23.10.2018 зареєстровано за №48 та буде розглянуто на черговій сесії сільської ради.
07.11.2020 представник позивача - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
Рішенням 23 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 04.12.2018 №461 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 , вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.. ОСОБА_1 у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення. Надано гр. ОСОБА_1 у приватну власність земельну ділянку загальною площею 2,0 га, із них ріллі 0,6000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03.) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0185; ріллі-1,4000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0184.
Згідно з витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за індексними номерами витягів: 149293434, 149297667 від 13.12.2018, на підставі рішення органу місцевого самоврядування, Рішення двадцять третьої сесії сьомого скликання Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельні ділянки за кадастровими номерами: 3522282600:51:000:0185, 3522282600:51:000:0184.
Суд першої інстанції зазначив, що рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду визнано незаконною відмову Казарнянської сільської ради у наданні ОСОБА_1 , земельних ділянок та зобов`язано відповідача затвердити проект землеустрою про надання останній земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради.
Наразі рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду виконано.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що твердження позивача про те, що з вини відповідача, який протягом тривалого часу, а саме дев`яти місяців, після ухвалення судом рішення, не виконував його та завдав тим самим матеріальну шкоду в розмірі 3823,74 грн., під час розгляду справи не знайшли свого підтвердження, оскільки судом встановлено, що після ухвалення рішення суду на її користь, позивач та її представник дійсно, неодноразово, письмово зверталися до відповідача з вимогою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, однак судом також встановлено, що зазначені звернення відповідачем не проігноровано, дані звернення Казарнянською сільською радою розглянуто та надано позивачу та її представнику відповідні роз`яснення, отже безпідставного ухилення від виконання рішення суду з боку відповідача, не встановлено.
Суд першої інстанції дійшов висновку, що позивачем та його представником не надано, а в суді не здобуто жодних доказів, які б підтверджували заподіяння позивачу моральних страждань, втрати нормальних життєвих зв`язків і необхідності додаткових зусиль для організації позивачкою свого життя.
Справа розглядалась судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження з викликом учасників справи.
Згідно ч.1 ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до ч.1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим кодексом.
За загальними положеннями ЦПК України на суд покладено обов`язок під час ухвалення рішення вирішити, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги позивача та якими доказами вони підтверджуються; перевірити наявність чи відсутність певних обставин за допомогою доказів шляхом їх оцінки; оцінити подані сторонами докази та дійти висновку про наявність або відсутність певних юридичних фактів.
Реалізація принципу змагальності сторін в цивільному процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією, передбаченою у ст. 129 Конституції України.
Справедливість судового розгляду повинна знаходити свою реалізацію, у тому числі, у здійсненні судом правосуддя без формального підходу до розгляду кожної конкретної справи.
Дотримання принципу справедливості судового розгляду є надзвичайно важливим під час розгляду судових справ, оскільки його реалізація слугує гарантією того, що сторона, незалежно від рівня її фахової підготовки та розуміння певних вимог цивільного судочинства, матиме можливість забезпечити захист своїх інтересів.
Частиною 4 ст. 10 ЦПК України і ст. 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини на суд покладено обов`язок під час розгляду справ застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України (далі - Конвенція) та практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) як джерело права.
Згідно із практикою ЄСПЛ змагальність судочинства засновується на диференціації процесуальних функцій і, відповідно, правомочностей головних суб`єктів процесуальної діяльності цивільного судочинства - суду та сторін (позивача та відповідача). Диференціація процесуальних функцій об`єктивно приводить до того, що принцип змагальності відбиває властивості цивільного судочинства у площині лише прав та обов`язків сторін. Це дає можливість констатувати, що принцип змагальності у такому розумінні урівноважується з принципом диспозитивності та, що необхідно особливо підкреслити, із принципом незалежності суду. Він знівельовує можливість суду втручатися у взаємовідносини сторін завдяки збору доказів самим судом. У процесі, побудованому за принципом змагальності, збір і підготовка усього фактичного матеріалу для вирішення спору між сторонами покладається законом на сторони.
Суд тільки оцінює надані сторонам матеріали, але сам жодних фактичних матеріалів і докази не збирає.
Згідно пункту а частини 3 статті 22 ЗК України визначено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Пунктом в ч. 3 ст.116 ЗК України визначено, що безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених вказаним Кодексом.
Згідно до ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2.0 гектара.
Відповідно ч. 1 ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні до відання виконавчих органів сільських рад у сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища належать, в т.ч. делеговані повноваження: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою (п.9).
Відповідно ст.ст.12, 42 Закону України Про місцеве самоврядування сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста; забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади; представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства.
Частиною 1 статті 122 ЗК України передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч.7 ст.118 Кодексу).
Згідно ч.8 ст.118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
При цьому, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (ч.9 ст.118 Кодексу).
Згідно ч.10 цієї статті Кодексу, відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.
Таким чином, аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, а саме: подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність; отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні); після розроблення проекту землеустрою такий погоджується з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Погоджений проект землеустрою подається громадянином до відповідного органу виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Частиною 1 статті 50 Закону України Про землеустрій передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється у разі формування нової земельної ділянки (крім поділу та об`єднання) або зміни цільового призначення земельної ділянки.
За правилами ч.ч.2-3 ст.50 цього Закону, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.
Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають: завдання на розроблення проекту землеустрою; пояснювальну записку; копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності); рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом); письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду; довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки); відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); копії правовстановлюючих документів на об`єкти нерухомого майна для об`єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці; розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом); розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом); акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки); акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки); перелік обмежень у використанні земельних ділянок; викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки); кадастровий план земельної ділянки; матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки); матеріали погодження проекту землеустрою. Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають також і акт встановлення та узгодження зовнішніх меж земельної ділянки, акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, кадастровий план земельної ділянки. Конституцією України закріплено, що держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб`єкти права власності рівні перед законом (ч.4 ст.13); право власності на землю гарантується, воно набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ч.2 ст.14).
З матеріалів справи вбачається, що рішенням 5-ї сесії 7-го скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 25.02.2016 року №87 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 позивачці було надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 2 га (з яких ріллі - 0,60 та 1,40 га), для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вказаного рішення та договору на виконання робіт №108 від 23.09.2016 року розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, загальною площею 2,00 га, який було погоджено експертом державної експертизи згідно висновку від 19.10.2017 р. №2312/82-17.
13.12.2017 р. у Державний земельний кадастр внесено земельні ділянки площею 1,4000 га, які було присвоєно кадастровий номер: 352282600:51:000:0184 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, та 0,6000 га, якій присвоєно кадастровий номер: 352282600:51:000:0185 за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня.
19.12.2017 р. позивачка звернулась до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою.
Рішенням 19 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 16.02.2018 №404 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , керуючись ст. 12, 118 Земельного кодексу України та враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії з питань земельних відносин та благоустрою, відхилено проект рішення гр. ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03) як таких, що не набрав потрібної кількості голосів.
12.06.2018 р. позивач повторно звернулась до відповідача щодо затвердження проекту землеустрою.
Рішенням 21 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 19.06.2018 №447 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 ", керуючись ст.ст.12 і 118 Земельного кодексу України та враховуючи рекомендації постійної депутатської комісії з питань земельних відносин та благоустрою, було відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код КВЦПЗ - 01.03) як таких, що не набрав потрібної кількості голосів.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31.08.2018 у справі №811/1817/18 за позовом ОСОБА_1 до Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області про визнання незаконними рішень та зобов`язання вчинити певні дії, позовні вимоги позивача задоволено. Визнано незаконною відмову Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 земельних ділянок у власність, загальною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. Зобов`язати Казарнянську сільську раду Знам`янського району Кіровоградської області затвердити проект землеустрою щодо відведення гр. ОСОБА_1 земельних ділянок у власність, загальною площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області. Рішення суду набрало законної сили 01.10.2018.
14.09.2020 після ухвалення рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду, представник позивача за довіреністью - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
Рішенням 22 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 21.09.2018 №453 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , відхилено проект рішення, як такий, що не набрав потрібної кількості голосів.
02.10.2020 представник позивача - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
05.10.2020 Казарнянською сільською радою на адресу ОСОБА_1 та її представника ОСОБА_2 надіслано лист, з якого вбачається, що її заяву від 02.10.2018 зареєстровано за №44 та буде розглянуто на черговій сесії сільської ради.
23.10.2020 представник позивача - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
25.10.2020 Казарнянською сільською радою на адресу представника ОСОБА_1 - ОСОБА_2 надіслано лист, з якого вбачається, що заяву від 23.10.2018 зареєстровано за №48 та буде розглянуто на черговій сесії сільської ради.
07.11.2020 представник позивача - ОСОБА_2 звернувся до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
Рішенням 23 сесії 7 скликання Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області від 04.12.2018 №461 Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 , вирішено затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр.. ОСОБА_1 у приватну власність для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення. Надано гр. ОСОБА_1 у приватну власність земельну ділянку загальною площею 2,0 га, із них ріллі 0,6000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03.) за рахунок земель сільськогосподарського призначення, за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0185; ріллі-1,4000 га - для ведення особистого селянського господарства (код класифікації видів цільового призначення земель - 01.03) за рахунок земель сільськогосподарського призначення за адресою: с. Казарня на території Казарнянської сільської ради Знам`янського району Кіровоградської області, кадастровий номер 3522282600:51:000:0184.
Згідно з витягами з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності за індексними номерами витягів: 149293434, 149297667 від 13.12.2018, на підставі рішення органу місцевого самоврядування, Рішення двадцять третьої сесії сьомого скликання Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у приватну власність гр. ОСОБА_1 , за ОСОБА_1 зареєстровано право приватної власності на земельні ділянки за кадастровими номерами: 3522282600:51:000:0185, 3522282600:51:000:0184.
Встановлені обставини свідчать, що позивач неодноразова зверталась до Казарнянської сільської ради з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства, за адресою: Кіровоградська область, Знам`янський район, с. Казарня, Казарнянська сільська рада.
Відповідно до діючого законодавства, затвердження проекту землеустрою повинно відбутись на сесії сільської ради.
Сільська рада це колективний орган місцевого самоврядування.
Питання які виносяться на розгляд зазначеного органу вирішуються на сесіях відповідно до регламенту.
З матеріалів справи вбачається, що заяви позивача про затвердження проекту землеустрою, розглядались на найближчих сесіях,однак не набирали більшості голосів для затвердження проекту землеустрою.
Встановлені обставини свідчать, що відповідач не ухилявся від вирішення питання про затвердження проекту землеустрою, а розглядав зазначене клопотання на найближчій сесії, відповідно доводи позивача у цій частині не знайшли свого підтвердження.
Частинами першою-третьою статті 23 ЦК України визначено, що особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав. Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи. Моральна шкода відшкодовується грішми, іншим майном або в інший спосіб. Розмір грошового відшкодування моральної шкоди визначається судом залежно від характеру правопорушення, глибини фізичних та душевних страждань, погіршення здібностей потерпілого або позбавлення його можливості їх реалізації, ступеня вини особи, яка завдала моральної шкоди, якщо вина є підставою для відшкодування, а також з урахуванням інших обставин, які мають істотне значення. При визначенні розміру відшкодування враховуються вимоги розумності і справедливості.
Відповідно до частини першої статті 1167 ЦК України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини.
На підставі частини 1 статті 1167 Цивільного Кодексу України моральна шкода, завдана фізичній або юридичній особі неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю, відшкодовується особою, яка її завдала, за наявності її вини, крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Статтею 1174 ЦК України встановлено, що шкода завдана фізичній особі незаконною дією органу місцевого самоврядування при здійсненні нею своїх повноважень відшкодовується органом місцевого самоврядування незалежно від вини цієї особи. Під моральною шкодою, згідно з п.
Постанови Пленуму Верховного Суду України Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди № 4 від 31.03.1995 року , слід розуміти: втрати немайнового характеру внаслідок моральних чи фізичних страждань, або інших негативних явищ, заподіяних фізичній чи юридичній особі незаконними діями або бездіяльністю інших осіб.
Пленум Верховного Суду України у постанові від 31 березня 1995 року № 4 Про судову практику в справах про відшкодування моральної (немайнової) шкоди роз`яснив судам, що суд має врахувати характер та обсяг заподіяних позивачеві моральних і фізичних страждань, ступінь вини відповідача у кожному конкретному випадку, а також інші обставини, зокрема, характер і тривалість страждань, стан здоров`я потерпілого, тяжкість завданої травми, наслідки тілесних ушкоджень, істотність вимушених змін у його життєвих і виробничих стосунках.
Моральна шкода відшкодовується незалежно від майнової шкоди, яка підлягає відшкодуванню, та не пов`язана з розміром цього відшкодування.
Моральна шкода відшкодовується одноразово, якщо інше не встановлено договором або законом.
Наявність моральної шкоди доводиться позивачем, який в позовній заяві має зазначити, які моральні страждання та у зв`язку з чим він поніс і чим обґрунтовується розмір компенсації. Розмір відшкодування моральної шкоди оцінюється самим потерпілим та визначається у позовній заяві.
Європейський суд з прав людини вказує, що оцінка моральної шкоди по своєму характеру є складним процесом, за винятком випадків коли сума компенсації встановлена законом (STANKOV v. BULGARIA, № 68490/01, § 62, ЄСПЛ, 12 липня 2007 року).
Суд апеляційної інстанції перевірив доводи апеляційної скарги в частині заподіяння позивачу моральної шкоди діями відповідача .
Суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що позивачем не надано належних та допустимих доказів на спростування висновків суду першої інстанції та на підтвердження позовних вимог у частині заподіяння відповідачем моральної шкоди у зв`язку з затримкою затвердження проекту землеустрою.
Інші доводи апеляційної скарги, не спростовують висновків суду першої інстанції,так як не впливають на законність прийнятого рішення.
Приймаючи до уваги встановлені обставини, суд апеляційної інстанції зробив висновок, що доводи викладені в апеляційній скарзі висновків суду першої інстанції не спростовують, оскільки не підтверджуються належними та допустимими доказами та суперечать фактичним обставинам справи та вимогам закону.
Підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, рішення суду першої інстанції відповідно до ч.1 ст. 375 ЦПК України залишається без змін.
Керуючись ст. ст. 367, 374, 375, 382, 383, 384 ЦПК України, Кропивницький апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_1 , залишити без задоволення.
Рішення Знам`янського міськрайонного суду Кіровоградської області від 19.10.2020, залишити без змін.
Повний текст постанови складено 17.05.2021.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення і може бути оскаржена у касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів у випадках передбачених ст..389 ЦПК України.
Головуючий:
Судді:
Суд | Кропивницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.05.2021 |
Оприлюднено | 18.05.2021 |
Номер документу | 96924712 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Кропивницький апеляційний суд
Черненко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні