РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
29 квітня 2021 року м. Рівне №460/9236/20
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Головатчик А.А. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: Шеремети І.А, представник Вишковська В.І., третьої особи позивача: представник не прибула, відповідача: представник Гуріна Л.В., третьої особи відповідача: представник Антонюк В.Я., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача ОСОБА_2 , доСмизької селищної ради Дубенського району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Громадська організація "Футбольний клуб "Єврошпон - Смига", про визнання дій протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:
14.12.2020 ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом до Смизької селищної ради Дубенського району Рівненської області про визнання дій щодо зняття з розгляду заяви та відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт. Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 - протиправними та про зобов`язання розглянути заяву та надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт. Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764.
Ухвалою від 15.12.2020 відкрито провадження у справі №460/9236/20; розгляд справи вирішено провести за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 12.01.2021.
12.01.2021 підготовче засідання відкладено на 28.01.2021 у зв`язку з тим, що відповідачем не подано відзив на позов і строк на його подачу не сплинув.
В підготовчому засіданні 28.01.2021 прийнято заяву позивача про збільшення позовних вимог, за змістом якої ОСОБА_1 додатково до первісних позовних вимог просив також визнати протиправним та скасувати рішення Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту , яким земельну ділянку 5621655900:01:003:0764, площею 0,78 га, що розташована в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні).
Також у підготовчому засіданні 28.01.2021 до участі у справу в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено ОСОБА_2 .
У зв`язку з наведеним підготовче засідання відкладено на 23.02.2021.
В підготовчому засіданні 23.02.2021 прийнято заяву Громадської організації Футбольний клуб Єврошпон-Смига про її вступ у справу в якості третьої особи, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача.
У зв`язку з цим та з врахуванням того, що стороною відповідача подано суду нові докази, які мають безпосередній вплив на предмет позову, зокрема, рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021, яким ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,15 га, кадастровий номер 5621655900:01:003:0764, яка розташована в смт.Смига, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації (детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт.Смига), підготовче засідання відкладено на 09.03.2021.
Також ухвалою від 23.02.2021 продовжено строк підготовчого провадження у справі №460/9236/20 на тридцять днів.
В підготовчому засіданні 09.03.2021 прийнято заяву позивача про збільшення позовних вимог, за змістом якої ОСОБА_1 додатково до первісних позовних вимог просив також визнати протиправним і скасувати рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021 Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в смт.Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд .
Для надання можливості стороні відповідача подати відзив на заяву про збільшення позовних вимог підготовче засідання відкладено на 30.03.2021.
Ухвалою суду від 30.03.2021 підготовче засідання закрито і призначено розгляд справи по суті на 29.04.2021.
В судове засідання 29.04.2021 не прибула третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 , подала заяву про розгляд справи у її відсутність. З огляду на вимоги статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України судом ухвалено провадити розгляд справи без участі вказаної третьої особи.
В судовому засіданні 29.04.2021 проголошено вступну та резолютивну частину ухваленого рішення.
Згідно змісту позовної заяви, заяв про збільшення позовних вимог, пояснень позивача та його представника, позовні вимоги ґрунтуються на тому, що 25.11.2020 ОСОБА_1 , як учасник бойових дій, звернувся до Смизької селищної ради із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт.Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764, до якої долучив пакет документів, передбачений частиною шостою статті 118 Земельного кодексу України. На засіданні селищної ради, яке відбулося 27.11.2020, вказана заява не була розглянута, хоча заяви інших громадян від 25.11.2020 розглядалися і відповідачем стосовно них ухвалювалися позитивні рішення. 09.12.2020 позивач отримав лист №2395/03-15 від 01.12.2020, яким виконавчий комітет Смизької селищної ради повідомив про те, що питання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою було знято з розгляду у зв`язку з тим, що земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 передбачена для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту. Разом з тим, за правилами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Дозвіл або відмова у його наданні оформляється відповідним індивідуальним правовим актом, рішенням. В той же час у межах місячного терміну Смизька селищна рада не ухвалила ні рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення відповідної земельної ділянки у власність, ні рішення про відмову у наданні такого дозволу, чим порушила вимоги земельного законодавства, і відповідні права позивача, а також знівелювала передбачені пунктом 14 частини першої статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту пільги щодо першочергового відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва учасникам бойових дій. Що стосується рішення Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020, яким земельну ділянку комунальної власності кадастровий номер 5621655900:01:003:0764 площею 0,78 га, включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні), як ділянку, призначену для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту, то вимоги про визнання його протиправним ґрунтуються на положеннях частини другої статті 136 Земельного кодексу України. В силу вимог даної правової норми, добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі із розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови. Оскільки про надання дозволу на виготовлення технічної документації щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в межах ділянки з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 крім заяви ОСОБА_1 було написано як мінімум ще дві заяви ( ОСОБА_2 та ОСОБА_3 ), то позивач вважає, що при прийнятті рішення №41 відповідач порушив вимоги частини другої статті 136 Земельного кодексу України. Що стосується рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021, яким ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, то таке, на переконання сторони позивача, в порушення вимог частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, прийнято за межами місячного строку. При цьому, сторона позивача доводила, що на момент подання ОСОБА_1 заяви і в межах строку її розгляду спірна земельна ділянка підпадала під категорію земельних ділянок, яка могла бути надана заявнику, і якби заява ОСОБА_1 була розглянута вчасно, тоді б він безумовно отримав дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо передачі земельної ділянки у власність, позаяк наділений правом на першочергове отримання землі. Втім, на переконання сторони позивача, відповідач умисно зініціював виготовлення документації, необхідної для передачі даної земельної ділянки для продажу права оренди для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту, тобто підлаштував усю документацію так, щоб створити штучні перешкоди позивачу у реалізації його права, і лише після цього прийняв рішення №429. За наведеного, сторона позивача просила скасувати вказане рішення наряду з рішенням №41 та зобов`язати відповідача надати дозвіл позивачу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт.Смига Дубенського району з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764.
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_2 , своєї позиції у справі ні усно, ні письмово не висловлювала.
Згідно відзиву на позовну заяву та на заяви про уточнення позовних вимог, а також пояснень представника в судовому засіданні, сторона відповідача позов не визнає. На обґрунтування своїх заперечень Смизька селищна рада покликається на те, що відповідно діючого Генерального плану смт. Смига (затвердженого в 1991 році) земельна ділянка, що наразі має кадастровий номер: 5621655900:01:003:0764 і є земельною ділянкою комунальної власності площею 0,78 га, розташовувалась в межах зелених зон населеного пункту. 15.07.2013 Смизькою селищною радою було прийнято рішення №488 про розроблення Генерального плану території смт.Смига Дубенського району Рівненської області, процедура схвалення якого наразі ще не завершена. В той же час 24.09.2013 Дубенська районна громадська організація Футбольний клуб Єврошпон-Смига звернулася до ради із заявою, в якій з метою покращення фізкультурно-спортивної та оздоровчої інфраструктури селищного спортивного комплексу ІНФОРМАЦІЯ_1 , просила виділити земельну ділянку, прилеглу до селищного стадіону, площею 3,0 га для будівництва спортивного майданчика з штучним покриттям, тенісних кортів та готельного комплексу. У відповідь на це, виконком повідомив, що пропозиція буде розглянута при розробленні генерального плану та плану зонування території смт.Смига та при проведенні громадських слухань. 05.06.2019 Смизькою селищною радою було прийнято рішення №1397 про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в межах смт.Смига, орієнтовною площею 1,7 га для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту, яка розташована в смт.Смига по вул.К.Прокопчука. У 2020 році Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто імені Ю.М.Білоконя розроблено проект зального плану території смт.Смига. Проектом Генерального плану території смт.Смига враховано означені вище пропозиції громадськості щодо розширення фізкультурно-спортивної та оздоровчої інфраструктури селищного спортивного комплексу за рахунок прилеглої до селищного стадіону земельної ділянки площею 0,78 га (кадастровий номер: 5621655900:01:003:0764), яку віднесено за функціональним зонуванням до території громадської забудови (а не житлової садибної забудови), де запроектовано спортивно-розважальний комплекс. 11.02.2020 Смизькою селищною радою було прийнято рішення №1827 Про надання дозволу на виготовлення детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в межах смт.Смига з метою будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту і такий проект було розроблено. 26.03.2020 у ЗМІ було оприлюднено оголошення про початок проведення громадських слухань щодо детального плану даної території і протягом 30 днів від дня такого опублікування від громадськості не надійшло жодних письмових пропозицій чи зауважень щодо розробленої містобудівної документації (детального плану території). Також 29.05.2020 на офіційному сайті Смизької громади було оприлюднено оголошення про початок проведення громадських слухань щодо проекту Генерального плану території смт.Смига та оприлюднено відповідний проект і протягом 30 днів від дня такого опублікування від громадськості також не надійшло жодних письмових пропозицій чи зауважень. 18.09.2020 Смизькою селищною радою прийнято рішення №2607 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в смт.Смига, кадастровий номер: 5621655900:01:003:0764 площею 0,7800 га. 08.10.2020 архітектурно-містобудівною радою при відділі містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Дубенської райдержадміністрації погоджено детальний план території обмежений АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт.Смига. 09.11.2020 на офіційному сайті Смизької громади оприлюднено оголошення про проведення громадських слухань щодо детальних планів територій, в тому числі, обмежений вул.Прокопчука, 45 А та прилеглими територіями в приміщенні селищної ради 16.11.2020. У запланований день було проведено загальні збори громадян і 16.11.2020 селищним головою видано розпорядження №333 Про скликання чергової другої сесії Смизької селищної ради всьмого скликання із визначеним порядком денним, у який внесено під номером 29 питання Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту та під номером 32 питання Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт.Смига . 27.11.2020 відбулось засідання сесії Смизької селищної ради, на якій розглядались питання, включені до порядку денного згідно із Регламентом, в тому числі і вищевказані. За результатами розгляду означених вище питань, Смизькою селищною радою було прийнято рішення №41, яким земельну ділянку комунальної власності кадастровий номер: 5621655900:01:003:0764 площею 0,78 га. включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту та рішення №44, яким затверджено детальний план території обмежений вул.Прокопчука, 45А та прилеглими територіями в смт.Смига для будівництва і обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту. В той же час заява ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт.Смига з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 від 25.11.2020 не була включена до порядку денного сесії 27.11.2020 з огляду на вимоги, встановлені Регламентом роботи Смизької селищної ради VIII скликання. Заява позивача була розглянута на засіданні чергової сесії Смизької селищної ради восьмого скликання 19.02.2021, де прийнято рішення №429 про відмову ОСОБА_1 в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки власність орієнтовною площею 0,15 га, кадастровий №5621655900:01:003:0764, яка розташована в смт.Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації, а саме детальному плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями АДРЕСА_2 . Сторона відповідача доводила, що зазначене рішення, як і рішення №41 від 27.11.2020, прийняті Смизькою селищною радою в межах компетенції та з дотриманням процедури, законно та обґрунтовано. Щодо перевищення місячного строку на розгляд заяви ОСОБА_1 , то сторона відповідача зауважувала, що виходячи із правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 17.12.2018 по справі №509/4156/15-а, недотримання строку по виконанню обов`язку не означає припинення повноважень органу місцевого самоврядування, втрату ним правоможності на ухвалення будь-яких рішень, в тому числі й тих, які предметом спору у справі, а тому пропуск цього строку сам по собі не свідчить про протиправність ухваленого рішення. За сукупністю наведеного, сторона відповідача просила відмовити у позові повністю. Крім зазначеного, сторона відповідача зауважувала, що на виконання положень п.14 ч.1 ст.12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту , Смизькою ОТГ, в особі Смизької селищної ради, було надано земельні ділянки для індивідуального житлового будівництва у с.Стара Миколаївка (що знаходиться на відстані 350 метрів від смт Смига), усім тридцятьом учасникам бойових дій та особам, прирівняних до них, що на той момент виявили бажання та звернулись до Смизької селищної ради з відповідним проханням. ОСОБА_1 також пропонувалось надати вільну земельну ділянку для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у с.Стара Миколаївка поруч із його побратимами - учасниками АТО, оскільки згідно чинного генерального плану смт.Смига вільні земельні ділянки для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд відсутні, однак позивач від такої пропозиції відмовився.
Третя особа, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача надала письмові і усні пояснення в судовому засіданні, суть і зміст яких повністю відповідає правовій позиції відповідача у справі.
Дослідженням письмових та електронних доказів по справі судом встановлено таке.
За даними Публічної кадастрової карти України, земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764, на частину якої претендував і претендує позивач, наразі має площу 0,78 га., цільове призначення: 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту і знаходиться з зоні зелених насаджень смт.Смига (а.с.100-101, 114-116 том 2).
Співставленням конфігурації та місця розташування даної ділянки судом встановлено, що за даними Генерального плану суміщеного з ПДП смт.Смига Рівненської області, затвердженого в 1991 році (який з огляду на не завершення процедури розроблення нового Генплану діє до сьогоднішнього дня), вказана ділянка розташовувалась в в межах парку культури і відпочинку (пункт 16 + умовні позначення)(диск - а.с.183 том 1, роздруківки - а.с.69-80, 117 том 2).
Як свідчить довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, станом на 01.01.2016 відповідна земельна ділянка площею 0,78 га., обліковувалась землями запасу житлової та громадської забудови, вид земельних угідь - лісові землі - 0,7800 га, з них інших захисних насаджень - 0,7800 га. (а.с.125-126, 150 том 1).
Вказана земельна ділянка межує зі стадіоном, який розміщений на земельній ділянці з кадастровим номером 5621655900:01:003:0673 і наразі має площу 1,9983 га. та цільове призначення: 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (а.с.102-103 том 2). Стадіон позначений на Генеральному плані 1991 році як діючий (пункт 17).
Земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0673, де розміщений стадіон, зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.02.2018 як ділянка комунальної власності, що належить територіальній громаді селища Смига в особі Смизької селищної ради (а.с.232-233 том 1). Стадіон використовувався і використовується за призначенням, в тому числі, громадською організацією Футбольний клуб Єврошпон-Смига , і дана обставина визнається усіма учасниками та не потребує доказування.
Біля стадіону розміщується ще одна земельна ділянка, що має цільове призначення: 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту - це ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0775, яка має площу 0,2991 га. (а.с.104-105 том 2). Наразі, право власності на зазначену ділянку ні за ким не зареєстровано (а.с.229-230 том 1) і будь-які докази з приводу перебування цієї ділянки в користуванні громадської організації Футбольний клуб Єврошпон-Смига , відсутні. Картографічні дані свідчать про те, що на вказаній ділянці присутні лише зелені насадження, в той час як будь-які споруди відсутні (а.с.114-116 том 2) .
Натомість документально підтверджено, що до 03.08.2017 громадська організація Футбольний клуб Єврошпон-Смига орендувала земельну ділянку з кадастровим номером 5621655900:01:003:0552, площею 0,5246 га. та цільовим призначенням: 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (а.с.226-227 том 1), розташовану в іншій частині смт.Смига (а.с.112-113 том 2). Разом з тим, договір оренди з селищною радою розірвано, а з 18.01.2018 земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0552 перебуває у приватній власності ПАТ Єврошпон-Смига і жодні інші речові права на неї не зареєстровані (право користування ділянкою ГО ФК Єврошпон-Смига припинено 21.08.2017)(а.с.118-121 том 2).
Як вбачається з рішення Смизької селищної ради №488 від 15.07.2013, вказаного числа було надано дозвіл виконавчому комітету селищної ради на виготовлення Генерального плану території смт.Смига та Плану зонування території смт.Смига (а.с.37 том 1).
За вх.№01 від 24.09.2013 в Смизькій селищній раді було зареєстровано письмове звернення Громадської організації Футбольний клуб Єврошпон-Смига про виділення земельної ділянки, прилеглої до селищного стадіону, площею 3,0 га для будівництва спортивного майданчика з штучним покриттям, тенісних кортів та готельного комплексу з метою покращення фізкультурно-спортивної та оздоровчої інфраструктури селищного спортивного комплексу Меблевик , на якому проводиться навчально-тренувальна та спортивна робота населення смт.Смига (а.с.38 том 1).
07.10.2013 виконавчий комітет Смизької селищної ради листом №553 повідомив президента футбольного клубу, що пропозиція громадської організації буде розглянута при розробленні Генерального плану та Плану зонування території смт.Смига, а також при проведенні громадських слухань (а.с.39 том 1).
Проект Генерального плану був розроблений Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст Діпромісто імені Ю.М.Білоконя і його основне креслення - Генеральний план суміщений із схемою проект-них планувальних обмежень є в загальному доступі на офіційному сайті Смизької громади -https://rada.info/upload/users_files/04385391/fbc27ef8979937ebb70c4655f9e993da.pdf (а.с.117 том 2).
Дані проекту свідчать, що пропозиції громадськості щодо розширення культурно-спортивної та оздоровчої інфраструктури селищного спортивного комплексу враховано за рахунок прилеглої до селищного стадіону земельної ділянки площею 0,78 га. кадастровий номер:5621655900:01:003:0764, де запроектовано спортивно-розважальний комплекс (об`єкт №76 на основному кресленні + скріншот на а.с.43-44 том 1).
Оголошення про початок проведення громадських слухань щодо проекту Генерального плану території смт.Смига та оприлюднення проекту Генерального плану здійснено на офіційному сайті Смизької громади 29 травня 2020 року http://smyzka.gromada.org. ua/news/1590749014/ та http://smyzka.gromada.org.ua/obgovoren nya-gromadoju-10-17-36-17-02-2020/ (скріншот на а.с.41 том 1).
Відповідачем стверджено, що протягом тридцяти днів від дня опублікування оголошення, від громадськості не надійшло жодних письмових пропозицій чи зауважень щодо розробленої містобудівної документації, в т.ч. щодо віднесення прилеглої до селищного стадіону земельної ділянки площею 0,78га кадастровий номер: 5621655900:01:003:0764 за функціональним зонуванням до території громадської забудови, де запроектовано спортивно-розважальний комплекс.
Протилежних доказів суду не надано і в ході судового розгляду не здобуто.
Доводи сторони позивача, підкріплені фрагментом відеозапису громадських слухань, які мали відбутися 23.12.2020 о 14:00 год., в якому говориться про те, що проект генплану лише 22.12.2020 забрали з м.Рівного (диск на а.с.155 том 1) не доводять порушення селищною радою відповідної процедури, позаяк проект вищезазначеного Генерального плану на сьогоднішній день залишається не затвердженим. Більше того, зазначені вище обставини не мають визначального значення для вирішення даної справи, позаяк сама по собі процедура розроблення Генерального плану жодним чином не вплинула на ті дії та рішення Смизької селищної ради, які є предметом оскарження з боку ОСОБА_1 .
Водночас, судом встановлено, що 05.06.2019 Смизькою селищною радою було прийнято рішення за №1397 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в межах смт.Смига орієнтовною площею1,7 га для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту, яка розташована в смт.Смига по вул.К.Прокопчука (а.с.40 том 1).
Технічна документація із землеустрою була затверджена рішенням Смизької селищної ради №2607 від 18.09.2020, за даними якого площа ділянки визначена на рівні 0,7800 га кадастровий номер ділянки визначено - 5621655900:01:003:0764 (а.с.45, 151-152 том 1).
Саме на цій підставі, 24.09.2020 земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 площею 0,78 га. зареєстрована як об`єкт комунальної власності, що належить Смизькій селищній раді (а.с.234-235 том 1).
Поряд з тим, 11 лютого 2020 року Смизькою селищною радою також було прийнято рішення №1827 Про надання дозволу на виготовлення детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в межах смт.Смига орієнтовною площею 3,0 га (а.с.170 том 1).
Детальний план території громадської забудови, а саме для спортивних та фізкультурно-оздоровчих будівель та споруд в межах АДРЕСА_2 був розроблений ФОП ОСОБА_4 (диск - а.с.183 том 1, роздруківки - а.с.81-99 том 2).
В межі розробки плану включено територію, що обмежується вулицею Прокопчука та смугою відводу залізниці орієнтовною площею 1,9 га.
Дані Детального плану свідчать на користь того, що на земельній ділянці, що прилягає до стадіону і розміщена на території зелених насаджень загального користування (а.с.95 том 2) запроектовано будівництво спорткомплексу з тренажерним залом, готелю з їдальнею та відкритих площинних спортивних споруд з місцями для відпочинку, а також допоміжні споруди спецпризначення (очисні, пожежні)(а.с.84, 94 том 2).
Співставленням конфігурації і місця розташування даної ділянки судом встановлено, що вона повністю накладається на ділянку з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 (а.с.93, 96-99 та 100-101 том 2 і 92 том 1).
Крім цього, Детальним планом запроектовано стоянку для легкових автомобілів на 40 машиномісць та на 38 машиномісць з допоміжними спорудами (а.с.84 том 2). Ці стоянки запроектовано на території транспортної інфраструктури (а.с.95-99 том 2), що відповідає межам земельної ділянки 5621655900:01:003:0741, яка має площу 0,5 га., є комунальною власністю і має цільове призначення: 02.09 Для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови (а.с.106-107 том 2).
Як свідчить фотокопія сторінки 12 газети Дзеркало плюс за 26.03.2020, Смизька селищна рада оприлюднила інформацію про початок проведення громадських слухань щодо Детального плану території на земельній ділянці орієнтованою площею 3,0 га в межах АДРЕСА_2 , для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (а.с.171 том 1).
Відповідачем стверджено, що протягом тридцяти днів від дня опублікування оголошення, від громадськості не надійшло жодних письмових пропозицій чи зауважень щодо вищевказаної розробленої містобудівної документації.
Протилежних доказів суду не надано і в ході судового розгляду не здобуто.
Матеріалами справи підтверджено, що Детальний план території, обмежений АДРЕСА_2 був погоджений ГУ ДСУНС у Рівненській області, Управлінням культури і туризму Рівненської ОДА та Департаментом екології і природних ресурсів Рівненької ОДА, Дубенським міськрайонним управлінням ГУ Держспоживслужби, ГУ Держгеокадастру у Рівненській області (а.с.88-92 том 2). Згідно рецензії на містобудівну документацію головного архітектора проектів, керівника ПП Землебудпроект від 08.07.2020, Детальний план запропоновано направити на розгляд архітектурно-містобудівної ради (а.с.81-82 том 2).
Як свідчить протокол №2 засідання архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Дубенської райдержадміністрації від 08.10.2020, Детальний план території, обмежений АДРЕСА_2 було схвалено та рекомендовано для подальшого розгляду і затвердження відповідно до чинного законодавства та з врахуванням результатів громадського обговорення (а.с.173-178 том 1).
09 листопада 2020 року на офіційному сайті Смизької громади оприлюднено оголошення про проведення 16 листопада 2020 року о 15:00 годині громадських слухань щодо детальних планів території, зокрема і по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури - http://smyzka.gromada.org.ua/news/1612534845 (скріншот а.с.172 том 1).
Громадські слухання з даного питання відбулися у запланований час, що підтверджено протоколом загальних зборів громадян із обговорення питання щодо детальних планів території в межах смт.Смига Дубенського району від 16.11.2020 (а.с.179-182 том 1).
16 листопада 2020 року Селищним головою видано Розпорядження №333 Про скликання чергової другої сесії Смизької селищної ради восьмого скликання 27 листопада 2020 року із визначеним порядком денним, до якого під номером 32 було включено питання: Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт.Смига . Крім цього, під номером 28 до порядку денного було включено питання Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту . Наступним, було визначено питання Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту . Всього визначено163 питання порядку денного і 164 - Різне (а.46-55 том 1).
Поряд з тим, 25.11.2020, тобто за два дні до сесії, ОСОБА_1 , який є учасником бойових дій і багатодітним батьком (а.с.13-14 том 1) подав заяву про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт. Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764. До заяви додавав викопіювання із схеми розміщення земельної ділянки, копію паспорта, ідентифікаційного коду та копії посвідчення учасника бойових дій і багатодітної сім`ї (а.с.11 том 1).
Слід зауважити, що аналогічну заяву було подано 19.11.2020 і гр. ОСОБА_2 і гр. ОСОБА_3 08.12.2020 (а.с.135, 136 том 1).
На дату подання ОСОБА_1 заяви, земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764, загальною площею 0,78 га. обліковувалась як земельна ділянка комунальної власності, що належить Смизькій селищній раді, має цільове призначення 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) та як така, що відноситься до категорії: землі житлової та громадської забудови (а.с.15 том 1).
27 листопада 2020 року постійною комісією Смизької селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань розглядались включені до порядку денного сесії питання, зокрема і питання щодо включення земельної ділянки з кадастровим номером 5621655900:01: 003:0764 до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту, яке було позитивно вирішено. В протоколі засідання комісії зафіксовано, що по даному питанню на земельній комісії були присутні ОСОБА_5 і ОСОБА_1 , які написали заяви про виділення їм частин ділянки 5621655900:01:003:0764, але голова комісії зауважив, що питання про виділення вказаним громадянам відповідних земельних ділянок не було включено до порядку денного земельної комісії, а тому запропонував його більш детально розглянути на сесії (а.с.56-59 том 1).
Як свідчить протокол №11 чергової сесії Смизької селищної ради (восьме скликання) 27.11.2020 відбулася сесія за участю 21 депутата (а.с.96 том 1).
На сесії, до визначеного розпорядженням №333 від 16.11.2020 порядку денного було внесено ряд змін. Зокрема, питання Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт.Смига визначено під номером 31 порядку денного, а питання Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту - під номером 27, а під номером 28 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту . Всього затверджено визначено163 питання порядку денного і 164 - Різне (а.с.60-69 том 1). За результатами розгляду 27, 28 та 31 питань порядку денного депутатами прийнято позитивні рішення (а.с.60-95 том 1).
Так, за результатами розгляду 27 питання порядку денного депутатами одноголосно було ухвалено рішення №40 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (а.с.73 том 1).
За результатами 28 питання порядку денного депутатами одноголосно було ухвалено рішення №41 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту , яким включено до такого переліку земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 площею 0,78 га. з відповідним цільовим призначенням (а.с.121 -122 том 1).
За результатами 31 питання порядку денного депутатами одноголосно було ухвалено рішення №44 Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт.Смига , яким затверджено розроблений ФОП ОСОБА_4 детальний план території обмежений АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в АДРЕСА_2 для будівництва і обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту, як такий що погоджений архітектурно-будівельною радою і постійною комісією селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань та як такий, з приводу якого від громадськості жодних зауважень і пропозицій не надійшло (а.с.123-124 том 1).
При цьому, розгляд заяви ОСОБА_1 , як і заяви ОСОБА_2 , до порядку денного сесії 27.11.2020 не включався, а відтак і жодного рішення по ним прийнято не було.
При цьому суд приймає до уваги доводи сторони відповідача з даного приводу про те, що заяви не підлягали розгляду з огляду на вимоги встановлені Регламентом роботи Смизької селищної ради VIII скликання.
Дійсно, затверджений рішенням Смизької селищної ради Регламент (а.с.97-120 том 1) передбачає, що пропозиції щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії або до затвердженого порядку денного сесії подаються як правило не пізніше як за 10 днів до відкриття сесії. Ті ж, які подаються пізніше як за 10 днів до відкриття сесії, на розгляд сесії та постійних комісій ради не виносяться, крім виняткових випадків (про затвердження або внесення змін до місцевого бюджету, або питання, що потребують негайного розгляду). Але в таких виняткових випадках, такі питання можуть бути внесені на розгляд ради на вимогу однієї з постійних комісій, депутатських фракцій (груп), або селищного голови (стаття 15 Регламенту - а.с.101 том 1).
Так як жодна постійна комісія, депутатська фракція чи група, як і селищний голова, не ініціювали додаткового включення до порядку денного питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт. Смига Дубенського району Рівненської області (в межах ділянки з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764), то заява позивача від 25.11.2020 правомірно не вирішувалася не сесії 27.11.2020.
Доводи позивача про розгляд даною сесією заяв інших громадян від 19.11.2020, 20.11.2020, а саме ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 та ОСОБА_9 (а.с.137-140 том 1), що не могли бути включені до порядку денного за 10 днів до сесії суд відхиляє, позаяк питання по розгляду заяв вказаних громадян фігурують і в рішенні селищного голови №33 від 16.11.2020 про затвердження порядку денного чергової сесії ( а.с.49 том 1) і в порядку денному самої сесії 27.11.2020 (а.с.62, 66 том 1).
Разом з тим, на заяву ОСОБА_1 від 25.11.2020 виконавчий комітет Смизької селищної ради 01.12.2020 повідомив, що на засіданні сесії селищної ради 27.11.2020 його питання було знято з розгляду у зв`язку з тим, що вказана у заяві земельна ділянка була передбачена для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (а.с.12 том 1).
Це спонукало ОСОБА_1 звернутися з відповідним позовом до суду.
І вже після відкриття провадження у даній справі, відповідачем було ініційовано питання вирішення заяви ОСОБА_1 від 25.11.2020 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Так, 12 лютого 2021 року постійною комісією Смизької селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань розглядались, включені до порядку денного питання, зокрема, і питання під №1.13. Про розгляд заяви гр. ОСОБА_10 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в смт.Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд . За результатами обговорення даного питання комісія рекомендувала відмовити ОСОБА_1 у наданні дозволу розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,15 га, кадастровий №5621655900:01:003:0764, розташована в смт.Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації (детальному плану території обмеженого АДРЕСА_2 (а.с.186-187 том 1).
Як свідчить протокол №7 чергової сесії Смизької селищної ради (восьме скликання) 19.02.2021 відбулася сесія за участю 17 депутатів (а.с.8-39 том 2).
На сесію було винесено і розглянуто 115 питань порядку денного, в тому числі і додатково включене за пропозицією депутата Смизької селищної ради - голови постійної земельної комісії ОСОБА_11 питання про розгляд заяви ОСОБА_1 (а.с.12 том 2). ОСОБА_1 був присутнім на сесії. Під час обговорення відповідного питання порядку денного депутатів інформував начальник відділу земельних відносин селищної ради про те, що згідно Генерального плану селища Смига відповідна земельна ділянка не передбачена для житлової забудови, а тому й запропонував відмовити у її виділенні (а.с.37 том 2).Тринадцятьма голосами за депутатами прийнято рішення про відмову ОСОБА_1 у наданні відповідного дозволу. Таке ж рішення і прийнято і за результатами розгляду заяви гр. ОСОБА_2 .
Як вбачається з рішення №429 від 19.02.2021 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 . Смизька селищна рада вирішила відмовити у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки власність орієнтовною площею 0,15 га, кадастровий №5621655900:01:003:0764, яка розташована в смт.Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації (детальному плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіям смт.Смига). Рішення мотивоване статтями 12, 118 п.7, 121 Земельного кодексу України, п.12 Розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України та ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні та містить посилання на погодження з постійною комісією селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань (а.с.189 том 1).
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Згідно з частиною другою статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Стаття 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю визначає: а) громадян та юридичних осіб - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) державу, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.
За правилами частини першої статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Згідно з частиною другою цієї статті, земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
В силу вимог частин першої, другої статті 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
В свою чергу, за правилами частини другої статті 116 Земельного кодексу України, набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
При цьому, формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав здійснюється в порядку, визначеному статтею 79-1 Земельного кодексу України. За правилами цієї статті, формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Згідно з частиною п`ятою цієї статті, формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
При цьому, згідно з вимогами частин дев`ятої-десятої, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.
За правилами частини першої статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до частини третьої цієї статті безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом. За правилами частини четвертої цієї статті, передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам визначені у статті 121 Земельного кодексу України, і що стосується будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд в селищах, то така норма становить не більше 0,15 гектара.
За правилами частини шостої статті 118 Земельного кодексу України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно з частиною сьомою цієї статті, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Як встановлено судом, клопотання ОСОБА_1 від 25.11.2020 в межах місячного строку Смизькою селищною радою вирішено не було.
При цьому, ні позитивного, ні негативного рішення з приводу надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, у визначений законодавством строк Смизька селищна рада не ухвалила.
Натомість, відповідач повідомив позивача листом, що на засіданні сесії селищної ради 27.11.2020 його питання було знято з розгляду у зв`язку з тим, що вказана у заяві земельна ділянка передбачена для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту.
Тим самим, відповідач дав зрозуміти позивачу, що його клопотання вже вирішено, причому вирішено негативно і остаточно.
Крім цього, в межах місячного терміну відповідач не повідомляв позивача про те, що його клопотання залишається перебувати на розгляді у селищній раді та/або в її постійній комісії з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань, як і не пропонував будь-яких шляхів вирішення, порушеного у заяві питання.
Наведеним в повній мірі доведено, що Смизька селищна рада в порушення вимог частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, залишила без будь-якого вирішення заяву ОСОБА_1 про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, чим допустила протиправну бездіяльність.
Разом з тим, в ході судового розгляду не встановлено тих обставин, що Смизька селищна рада знімала з розгляду заяву ОСОБА_1 та приймала 27.11.2020 рішення про відмову у наданні дозволу, а тому відповідна частина позовних вимог ОСОБА_1 підлягає задоволенню у визначений судом, а не позивачем спосіб, а саме шляхом визнання протиправною бездіяльності Смизької селищної ради щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 25.11.2020 про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою.
Що стосується рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021, яким за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки власність, то таке прийнято не лише за межами встановленого законодавством строку, а й вже після відкриття провадження у справі №460/9236/20.
При прийнятті зазначеного рішення відповідач використав свої повноваження не з тією метою, з якою йому такі повноваження надані, не дотримався вимог добросовісності, розсудливості і пропорційності та не врахував усіх тих обставин, які підлягали врахуванню.
Так, рішення №429 від 19.02.2021 про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою мотивовано тим, що місце розташування об`єкта не відповідає вимогам генерального плану населеного пункту та іншій містобудівній документації, а саме детальному плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіям смт.Смига.
Таке формулювання рішення позбавляє його ясності, позаяк відсутня чітка вказівка на те, яким самим вимогам суперечить місце розташування об`єкта, тобто, чому саме ця ділянка не може бути відведена позивачу для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, та які існують цьому перешкоди.
Під час розгляду справи, судом дійсно встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером №5621655900:01:003:0764, до моменту її формування як об`єкта цивільних прав, відносилась до парку культури і відпочинку смт.Смига, а за видом земельних угідь - до лісових земель, із захисними насадженнями.
Однак під час вирішення відповідачем клопотання позивача дана обставина ним не зазначалася.
Що стосується цільового призначення вказаної земельної ділянки, то дійсно на момент прийняття рішення №429 від 19.02.2021 вказана ділянка мала цільове призначення 07.02 Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту . Але разом з тим, на момент подання ОСОБА_1 заяви, вказана земельна ділянка мала цільове призначення 16.00 Землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) та відносилася до категорії: землі житлової та громадської забудови.
За таких обставин рішення відповідача за №429 від 19.02.2021 не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України вимогам, а тому підлягає скасуванню в судовому порядку.
Відповідно до цього, заява ОСОБА_1 від 25.11.2020 підлягає повторному вирішенню Смизькою селищною радою.
Але разом з тим, суд зауважує, що обрана ОСОБА_1 земельна ділянка, що розташовується в межах ділянки з кадастровим номером №5621655900:01:003:0764 на сьогоднішній день дійсно не може бути передана йому у власність, а його клопотання про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в межах даної території земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га не може бути позитивно вирішено з огляду на наступне.
Так, як вже зазначалося вище судом, за правилами частини сьомої статті 118 Земельного кодексу України, підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність може бути невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
За визначенням, яке наведено у статті 1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011, містобудівна документація - це затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій. Генеральний план населеного пункту - це містобудівна документація, що визначає принципові вирішення розвитку, планування, забудови та іншого використання території населеного пункту. Детальний план території - це містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території. План зонування території (зонінг) - це містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.
В свою чергу, згідно із статтею 12 Закону України Про основи містобудування №2780-XII від 16.11.1992, затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій, віднесено до компетенції сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування на відповідній території.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності №3038-VI від 17.02.2011, детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції, та підлягає стратегічній екологічній оцінці.
А в силу вимог частини восьмої цієї статті, детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою, крім випадків, передбачених цим Законом.
Як встановлено судом, 27.11.2020 Смизькою селищною радою було ухвалено рішення за №44 Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт.Смига , яким затверджено розроблений ФОП ОСОБА_4 детальний план території обмежений АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в АДРЕСА_2 для будівництва і обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту, як такий що погоджений архітектурно-будівельною радою і постійною комісією селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань та як такий, з приводу якого від громадськості жодних зауважень і пропозицій не надійшло.
Вказане рішення прийнято в межах відповідних повноважень органу місцевого самоврядування, у встановленому порядку і наразі ніким не оспорено.
При цьому, земельна ділянка з кадастровим номером №5621655900:01:003:0764 повністю належить до території, охопленої вказаним Детальним планом і передбачена для розміщення об`єктів громадської, а не житлової забудови, а саме спортивних та фізкультурно-оздоровчих будівель та споруд в межах АДРЕСА_2 .
Відповідним чином змінене і цільове призначення даної земельної ділянки
Таким чином, на сьогоднішній день клопотання ОСОБА_1 про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення в межах ділянки з кадастровим номером №5621655900:01:003:0764 земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га не може бути позитивно вирішено з огляду на невідповідність об`єкта вимогам Детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в АДРЕСА_2 , затвердженого рішенням Смизької селищної ради №44 від 27.11.2020.
Доводи сторони позивача про те, що сторона відповідача умисно підлаштувала усю документацію так, щоб створити штучні перешкоди позивачу у реалізації його права на першочергове отримання землі, суд відхиляє як необґрунтовані, позаяк матеріалами справи достеменно підтверджено, що процедура розробки детального плану була розпочата ще в лютому 2020 року, тобто задовго до того, як ОСОБА_1 подав відповідну заяву. Зокрема, саме рішенням відповідача №1827 від 11.02.2020 було надано дозвіл на виготовлення детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в межах смт.Смига орієнтовною площею 3,0 га. Такий Детальний план території громадської забудови, а саме для спортивних та фізкультурно-оздоровчих будівель та споруд в межах АДРЕСА_2 був розроблений ФОП ОСОБА_4 і 26.03.2020, Смизька селищна рада розмістила у засобах масової інформації оголошення про початок проведення громадських слухань щодо нього. Влітку 2020 року Детальний план був погоджений з усіма відповідними службами і органами, а в жовтні 2020 року був схвалений на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Дубенської райдержадміністрації. 16.11.2020 в Смизькій громаді відбулися громадські слухання з даного питання і лише після цього зазначений Детальний план був включений в порядок денний сесії і затверджений відповідним чином 27.11.2020.
При цьому, відповідач не був зобов`язаний включати в порядок денний сесії 27.11.2020 питання щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 25.11.2020, як і розцінювати його заяву в якості перешкоди для затвердження детального плану забудови території.
Слід зауважити, що за правилами пункту 14 частини першої статті 12 Закону України Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту №3551-XII від 22.10.1993 учасникам бойових дій надаються такі пільги, як першочергове забезпечення жилою площею осіб, які потребують поліпшення житлових умов, та першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, садівництва і городництва, першочерговий ремонт жилих будинків і квартир цих осіб та забезпечення їх паливом.
Така пільга, як першочергове відведення земельних ділянок для індивідуального житлового будівництва, означає, що учасник бойових дій має переважне перед іншими особами право на відведення земельної ділянки, але зовсім не означає того, що для виділення такої ділянки достатньо самого лише волевиявлення відповідної особи. Процедура отримання безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд чітко визначена Земельним кодексом України, і гарантовані державою для учасників бойових дій пільги не відміняють такої процедури, як і не надають права ігнорувати вимоги земельного та містобудівного законодавства, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів та іншої містобудівної документації, затвердженої у встановленому законом порядку.
Але при тому всьому, суд не може не врахувати, що на час подання заяви 25.11.2020 ОСОБА_1 не був обізнаний з тим фактом, що бажана ним земельна ділянка не може бути передана йому у власність з огляду на невідповідність місця її розташування вимогам Детального плану забудови території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями, що був затверджений через два дні після подання відповідної заяви. З огляду на це, суд вважає, що для належного захисту прав позивача у даній справі, на відповідача слід покласти обов`язок по повторному розгляду заяви ОСОБА_1 від 25.11.2020 та вирішенню питання щодо надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, на території Смизької ОТГ з урахуванням існуючої в умовах сьогодення ситуації. Зокрема, враховуючи ту обставину, після подання позивачем заяви обставини змінилися настільки, що наразі ОСОБА_1 вже не може бути надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, що входить до складу земельної ділянки з кадастровим номером №5621655900:01:003:0764, Смизькій селищній раді слід вирішити питання щодо надання йому іншої рівноцінної ділянки на території Смизької ОТГ, відповідно до чого належить узгодити з ОСОБА_1 бажане для нього місце розташування іншої земельної ділянки, відповідного цільового призначення та розмірів.
З огляду на вказане суд задовольняє відповідну частину позовних вимог саме у такий спосіб.
Що стосується позовних вимог ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту , яким земельну ділянку 5621655900:01:003:0764, площею 0,78 га, що розташована в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні), то такі до задоволення не підлягають, позаяк в межах судового розгляду встановлено, що означене рішення прийнято у повній відповідності до вимог чинного законодавства, обґрунтовано і підставно. Рішення про передачу даної ділянки в оренду на конкурсних умовах в повній мірі відповідає вимогам статті 134 Земельного кодексу України.
Також за правилами частини другої статті 136 Земельного кодексу України, на яку покликався як на підтвердження своєї позиції ОСОБА_1 , добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
З огляду на те, що відповідна ділянка передбачена для передачі в оренду на конкурентних засадах з метою будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту, то відповідне рішення селищної ради прийняте у повній відповідності до містобудівної документації.
Що ж стосується намірів забудови, то вони реалізовуються шляхом одержання містобудівних умов та обмежень для проектування об`єкта будівництва.
В той же час, суду не надано жодного доказу тому, що на час прийняття Смизькою селищною радою рішення №41 від 27.11.2020, будь-якою особою отримувалися містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва на відповідній земельній ділянці.
З огляду на зазначене дана частина позовних вимог задоволенню не підлягає.
Таким чином позов належить задовольнити частково.
Решта доводів та аргументів учасників справи судом не оцінюються, позаяк не впливають на правомірність оскаржуваної бездіяльності і рішень, а тому не мають значення для правильного вирішення судового спору по суті та не спростовують встановлені судом обставини справи.
Відповідно до частини третьої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, суд не присуджує на користь позивача пропорційну частину судових витрат по сплаті судового збору, позаяк ОСОБА_1 звільнений від його сплати в силу Закону.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_3 ), третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_4 ), до Смизької селищної ради Дубенського району Рівненської області (Код ЄДРПОУ 04385391, вул. Б.Хмельницького, 37, смт. Смига, Дубенський район, Рівненська область, 35680), третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Громадська організація Футбольний клуб Єврошпон-Смига (Код ЄДРПОУ 38426148, вул.Заводська, 1, смт.Смига, Дубенський район, Рівненська область, 35680), задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Смизької селищної ради щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 25 листопада 2020 року про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт. Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764.
Визнати протиправним і скасувати рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021 Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в смт.Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд .
Зобов`язати Смизьку селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 25 листопада 2020 року і вирішити питання щодо надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на території Смизької ОТГ з урахуванням висновків суду, наведених у даному рішенні та існуючої в умовах сьогодення ситуації.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.
Повний текст рішення складений 13 травня 2021 року
Суддя Н.В. Друзенко
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.04.2021 |
Оприлюднено | 19.05.2021 |
Номер документу | 96969964 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Глушко Ігор Володимирович
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Н.В. Друзенко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні