Постанова
від 19.08.2021 по справі 460/9236/20
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 серпня 2021 рокуЛьвівСправа № 460/9236/20 пров. № А/857/12105/21

Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Глушка І.В.,

суддів: Довгої О.І., Макарика В.Я,

за участю секретаря судового засідання: Смолинця А.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2021 року, ухвалене суддею Друзенко Н.В. у м. Рівне о 13:23, повний текст якого складений 13 травня 2021 року, у справі № 460/9236/20 за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Смизької селищної ради Дубенського району Рівненської області, з участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - ОСОБА_2 , на стороні відповідача - Громадської організації "Футбольний клуб "Єврошпон-Смига", про визнання дій протиправними, скасування рішень та зобов`язання до вчинення певних дій, -

ВСТАНОВИВ:

14 грудня 2020 року позивач - ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до відповідача - Смизької селищної ради, у якому з урахуванням заяв про збільшення позовних вимог від 28.01.2021 та від 09.03.2021 просив:

- визнати дії щодо зняття з розгляду заяви та відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 - протиправними, зобов`язати розглянути заяву та надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764.

- визнати протиправним та скасувати рішення Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту , яким земельну ділянку 5621655900:01:003:0764, площею 0,78 га, що розташована в межах смт.Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні);

-визнати протиправним і скасувати рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021 Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в смт Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд .

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 28 січня 2021 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні позивача було залучено ОСОБА_2 .

Ухвалою Рівненського окружного адміністративного суду від 23 лютого 2021 року, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, в якості третьої особи без самостійних вимог на стороні відповідача було залучено Громадську організацію Футбольний клуб Єврошпон-Смига .

Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2021 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Смизької селищної ради щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 від 25 листопада 2020 року про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764.

Визнано протиправним і скасовано рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021 Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в смт Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд .

Зобов`язано Смизьку селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 25 листопада 2020 року і вирішити питання щодо надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд на території Смизької ОТГ з урахуванням висновків суду, наведених у даному рішенні та існуючої в умовах сьогодення ситуації.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Рішення суду мотивоване тим, що що процедура розробки детального плану була розпочата ще в лютому 2020 року, тобто задовго до того, як ОСОБА_1 подав відповідну заяву. Зокрема, саме рішенням відповідача №1827 від 11.02.2020 було надано дозвіл на виготовлення детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в межах смт Смига орієнтовною площею 3,0 га. Такий Детальний план території громадської забудови, а саме для спортивних та фізкультурно-оздоровчих будівель та споруд в межах АДРЕСА_2 був розроблений ФОП ОСОБА_3 і 26.03.2020, Смизька селищна рада розмістила у засобах масової інформації оголошення про початок проведення громадських слухань щодо нього. Влітку 2020 року Детальний план був погоджений з усіма відповідними службами і органами, а в жовтні 2020 року був схвалений на засіданні архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Дубенської райдержадміністрації. 16.11.2020 в Смизькій громаді відбулися громадські слухання з даного питання і лише після цього зазначений Детальний план був включений в порядок денний сесії і затверджений відповідним чином 27.11.2020.

При цьому, відповідач не був зобов`язаний включати в порядок денний сесії 27.11.2020 питання щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 25.11.2020, як і розцінювати його заяву в якості перешкоди для затвердження детального плану забудови території.

Водночас суд виснував, що оскаржуване позивачем рішення №429 від 19.02.2021 не відповідає встановленим у частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України вимогам, а тому підлягає скасуванню в судовому порядку.

Відповідно до цього, заява ОСОБА_1 від 25.11.2020 підлягає повторному вирішенню Смизькою селищною радою з урахуванням відповідних висновків суду щодо неможливості надання саме земельної ділянки із бажаним позивачем місцем розташування з кадастровим номером №5621655900:01:003:0764 та щодо необхідності Смизькою селищною радою вирішити питання щодо надання йому іншої рівноцінної ділянки на території Смизької ОТГ, відповідно до чого належить узгодити з ОСОБА_1 бажане для нього місце розташування іншої земельної ділянки відповідного цільового призначення та розмірів.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду, позивач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення ухвалене з неповним з`ясуванням обставин справи, з порушенням норм матеріального і процесуального права та підлягає скасуванню з підстав, викладених в апеляційній скарзі. Просить скасувати оскаржуване судове рішення та ухвалити нове, яким позовні вимоги задовольнити.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що судом не враховано, що на час звернення із заявою перешкоди для надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва та обслуговуваня житлового будинку орієнтовним розміром 0,15 га з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 були відсутні, а рішення про відмову у наданні такого дозволу прийнято поза межами визначеного законом строку. Відтак, на думку скаржника, підлягають врахуванню обставини, що існували на час звернення із заявою до відповідача, а не ситуація, що складась після прийняття відповідачем оскаржуваного рішення про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах.

При цьому наголошує, що рішення Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту , яким земельну ділянку 5621655900:01:003:0764, площею 0,78 га, що розташована в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) є протиправним, вказуючи на те, що окрім позивача щодо згаданої земельної ділянки ще двома особами було подано аналогічні заяви про надання дозволу на виготовлення технічної документації, однак всупереч ч.2 ст. 136 ЗК України відповідачем згадані обставини враховані не були.

Скаржник вважає, що вчиненений відповідачем ряд дій з використанням владних повноважень спрямований на зміну характеристик спірної земельної ділянки з метою подальшої відмови у виділенні саме цієї земельної ділянки.

Заслухавши суддю-доповідача, позивача, представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзивів на неї, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що в задоволенні апеляційної скарги слід відмовити з наступних підстав.

Так, судом першої інстанції достовірно встановлено, матеріалами справи підтверджено, що за даними Публічної кадастрової карти України, земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764, на частину якої претендував і претендує позивач, має площу 0,78 га, цільове призначення: 07.02 "Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту" і знаходиться з зоні зелених насаджень смт.Смига (т.2 а.с.100-101, 114-116).

Співставленням конфігурації та місця розташування даної ділянки судом встановлено, що за даними Генерального плану суміщеного з ПДП смт Смига Рівненської області, затвердженого в 1991 році (який з огляду на не завершення процедури розроблення нового Генплану діє до сьогоднішнього дня), вказана ділянка розташовувалась в в межах парку культури і відпочинку (пункт 16 + умовні позначення) (диск - т.1 а.с.183, роздруківки - т.2 а.с.69-80, 117).

Як свідчить довідка з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями, станом на 01.01.2016 відповідна земельна ділянка площею 0,78 га., обліковувалась землями запасу житлової та громадської забудови, вид земельних угідь - лісові землі - 0,7800 га, з них інших захисних насаджень - 0,7800 га (т.1 а.с.125-126, 150).

Вказана земельна ділянка межує зі стадіоном, який розміщений на земельній ділянці з кадастровим номером 5621655900:01:003:0673 площеющу 1,9983 га та цільовим призначенням: 07.02 "Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту" (т.2 а.с.102-103). Стадіон позначений на Генеральному плані 1991 році як діючий (пункт 17).

Земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0673, де розміщений стадіон, зареєстрована в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 26.02.2018 як ділянка комунальної власності, що належить територіальній громаді селища Смига в особі Смизької селищної ради (т.1 а.с.232-233). Стадіон використовувався і використовується за призначенням, в тому числі, громадською організацією Футбольний клуб "Єврошпон-Смига", дана обставина визнається усіма учасниками та не потребує доказування.

Біля стадіону розміщується ще одна земельна ділянка, що має цільове призначення: 07.02 "Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту" - це ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0775, площею 0,2991 га (т.2 а.с.104-105), право власності на яку ні за ким не зареєстровано (т.1 а.с.229-230) і будь-які докази з приводу перебування цієї ділянки в користуванні громадської організації Футбольний клуб "Єврошпон-Смига", відсутні. Картографічні дані свідчать про те, що на вказаній ділянці присутні лише зелені насадження, в той час як будь-які споруди відсутні (т.2 а.с.114-116).

Натомість документально підтверджено, що до 03.08.2017 громадська організація Футбольний клуб "Єврошпон-Смига" орендувала земельну ділянку з кадастровим номером 5621655900:01:003:0552, площею 0,5246 га та цільовим призначенням: 07.02 "Для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту" (а.с.226-227 том 1), розташовану в іншій частині смт Смига (т.2 а.с.112-113). Разом з тим, договір оренди з селищною радою розірвано, а з 18.01.2018 земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0552 перебуває у приватній власності ПАТ "Єврошпон-Смига" і жодні інші речові права на неї не зареєстровані (право користування ділянкою ГО ФК "Єврошпон-Смига" припинено 21.08.2017) (т.2 а.с.118-121).

Зі змісту рішення Смизької селищної ради №488 від 15.07.2013 слідує, що 15.07.2013 було надано дозвіл виконавчому комітету селищної ради на виготовлення Генерального плану території смт.Смига та Плану зонування території смт.Смига (т.1 а.с.37).

За вх.№01 від 24.09.2013 в Смизькій селищній раді було зареєстровано письмове звернення Громадської організації Футбольний клуб "Єврошпон-Смига" про виділення земельної ділянки, прилеглої до селищного стадіону, площею 3,0 га для будівництва спортивного майданчика з штучним покриттям, тенісних кортів та готельного комплексу з метою покращення фізкультурно-спортивної та оздоровчої інфраструктури селищного спортивного комплексу "Меблевик", на якому проводиться навчально-тренувальна та спортивна робота населення смт.Смига (т.1 а.с.38).

07.10.2013 виконавчий комітет Смизької селищної ради листом №553 повідомив президента футбольного клубу, що пропозиція громадської організації буде розглянута при розробленні Генерального плану та Плану зонування території смт Смига, а також при проведенні громадських слухань (т.1 а.с.39).

Проект Генерального плану був розроблений Державним підприємством Український державний науково-дослідний інститут проектування міст "Діпромісто" імені Ю.М.Білоконя і його основне креслення - Генеральний план суміщений із схемою проект-них планувальних обмежень є в загальному доступі на офіційному сайті Смизької громади:

-https://rada.info/upload/users_files/04385391/fbc27ef8979937ebb70c4655f9e993da.pdf т.2 а.с.117).

Дані проекту свідчать, що пропозиції громадськості щодо розширення культурно-спортивної та оздоровчої інфраструктури селищного спортивного комплексу враховано за рахунок прилеглої до селищного стадіону земельної ділянки площею 0,78 га, кадастровий номер:5621655900:01:003:0764, де запроектовано спортивно-розважальний комплекс (об`єкт №76 на основному кресленні + скріншот на а.с.43-44 том 1).

Оголошення про початок проведення громадських слухань щодо проекту Генерального плану території смт.Смига та оприлюднення проекту Генерального плану здійснено на офіційному сайті Смизької громади 29 травня 2020 року http://smyzka.gromada.org. ua/news/1590749014/ та http://smyzka.gromada.org.ua/obgovoren nya-gromadoju-10-17-36-17-02-2020/ (скріншот на а.с.41 том 1).

Відповідачем стверджено, що протягом тридцяти днів від дня опублікування оголошення, від громадськості не надійшло жодних письмових пропозицій чи зауважень щодо розробленої містобудівної документації, в т.ч. щодо віднесення прилеглої до селищного стадіону земельної ділянки площею 0,78 га кадастровий номер: 5621655900:01:003:0764 за функціональним зонуванням до території громадської забудови, де запроектовано спортивно-розважальний комплекс.

Протилежних доказів суду не надано і в ході судового розгляду не здобуто.

Доводи сторони позивача, підкріплені фрагментом відеозапису громадських слухань, які мали відбутися 23.12.2020 о 14:00 год., в якому говориться про те, що проект генплану лише 22.12.2020 забрали з м.Рівного (т.1 диск на а.с.155) не доводять порушення селищною радою відповідної процедури, позаяк проект вищезазначеного Генерального плану на сьогоднішній день залишається не затвердженим. Більше того, зазначені вище обставини не мають визначального значення для вирішення даної справи, позаяк сама по собі процедура розроблення Генерального плану жодним чином не вплинула на ті дії та рішення Смизької селищної ради, які є предметом оскарження в межах спірних правовідносин.

Водночас, судом встановлено, що 05.06.2019 Смизькою селищною радою було прийнято рішення за №1397 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в межах смт Смига орієнтовною площею 1,7 га для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту, яка розташована в АДРЕСА_2 (т.1 а.с.40).

Технічна документація із землеустрою була затверджена рішенням Смизької селищної ради №2607 від 18.09.2020, за даними якого площа ділянки визначена на рівні 0,7800 га кадастровий номер ділянки визначено - 5621655900:01:003:0764 (т.1 а.с.45, 151-152 ).

Саме на цій підставі, 24.09.2020 земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 площею 0,78 га зареєстрована як об`єкт комунальної власності, що належить Смизькій селищній раді (т.1 а.с.234-235).

11 лютого 2020 року Смизькою селищною радою було прийнято рішення №1827 "Про надання дозволу на виготовлення детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в межах смт Смига орієнтовною площею 3,0 га (т.1 а.с.170).

Детальний план території громадської забудови, а саме для спортивних та фізкультурно-оздоровчих будівель та споруд в межах АДРЕСА_2 був розроблений ФОП ОСОБА_3 (диск - а.с.183 том 1, роздруківки - а.с.81-99 том 2).

В межі розробки плану включено територію, що обмежується АДРЕСА_2 та смугою відводу залізниці орієнтовною площею 1,9 га.

Дані Детального плану свідчать на користь того, що на земельній ділянці, що прилягає до стадіону і розміщена на території зелених насаджень загального користування (т.2 а.с.95) запроектовано будівництво спорткомплексу з тренажерним залом, готелю з їдальнею та відкритих площинних спортивних споруд з місцями для відпочинку, а також допоміжні споруди спецпризначення (очисні, пожежні) (т.2 а.с.84, 94).

Співставленням конфігурації і місця розташування даної ділянки судом встановлено, що вона повністю накладається на ділянку з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 (т.2 а.с.93, 96-99, 100-101, т.1 а.с.92).

Також Детальним планом запроектовано стоянку для легкових автомобілів на 40 машиномісць та на 38 машиномісць з допоміжними спорудами (т.2 а.с.8). Ці стоянки запроектовано на території транспортної інфраструктури (т.2 а.с.95-99), що відповідає межам земельної ділянки 5621655900:01:003:0741, яка має площу 0,5 га, є комунальною власністю і має цільове призначення: 02.09 Для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови (т.2 а.с.106-107).

Згідно фотокопії сторінки 12 газети "Дзеркало плюс" за 26.03.2020, Смизька селищна рада оприлюднила інформацію про початок проведення громадських слухань щодо Детального плану території на земельній ділянці орієнтованою площею 3,0 га в межах АДРЕСА_2 , для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту т.1 а.с.171).

Згідно тверджень відповідача, протягом тридцяти днів від дня опублікування оголошення від громадськості не надійшло жодних письмових пропозицій чи зауважень щодо вищевказаної розробленої містобудівної документації. Доказів на спростування таких доводів на розгляд суду не надано та судом не здобуто.

Матеріалами справи підтверджено, що Детальний план території, обмежений АДРЕСА_2 , був погоджений ГУ ДСУНС у Рівненській області, Управлінням культури і туризму Рівненської ОДА та Департаментом екології і природних ресурсів Рівненької ОДА, Дубенським міськрайонним управлінням ГУ Держспоживслужби, ГУ Держгеокадастру у Рівненській області (т.2 а.с.88-92). Згідно рецензії на містобудівну документацію головного архітектора проектів, керівника ПП "Землебудпроект" від 08.07.2020, Детальний план запропоновано направити на розгляд архітектурно-містобудівної ради (т.2 а.с.81-82).

Як свідчить протокол №2 засідання архітектурно-містобудівної ради при відділі містобудування, архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Дубенської райдержадміністрації від 08.10.2020, Детальний план території, обмежений АДРЕСА_2 , було схвалено та рекомендовано для подальшого розгляду і затвердження відповідно до чинного законодавства та з врахуванням результатів громадського обговорення (т.1 а.с.173-178).

09 листопада 2020 року на офіційному сайті Смизької громади оприлюднено оголошення про проведення 16 листопада 2020 року о 15:00 годині громадських слухань щодо детальних планів території, зокрема і по АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури - http://smyzka.gromada.org.ua/news/1612534845 (скріншот т.1 а.с.172).

Громадські слухання з даного питання відбулися у запланований час, що підтверджено протоколом загальних зборів громадян із обговорення питання щодо детальних планів території в межах смт.Смига Дубенського району від 16.11.2020 (т.1 а.с.179-182).

16 листопада 2020 року селищним головою видано Розпорядження №333 "Про скликання чергової другої сесії Смизької селищної ради восьмого скликання 27 листопада 2020 року із визначеним порядком денним, до якого під номером 32 було включено питання: "Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_2 . Крім цього, під номером 28 до порядку денного було включено питання "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту". Наступним, було визначено питання "Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту". Всього визначено 163 питання порядку денного і 164 - "Різне" (т.1 а.46-55).

25.11.2020, тобто за два дні до сесії, ОСОБА_1 , який є учасником бойових дій і багатодітним батьком (т.1 а.с.13-14) звернувся із заявою про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт Смига Дубенського району Рівненської області з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764. До заяви додавав викопіювання із схеми розміщення земельної ділянки, копію паспорта, ідентифікаційного коду та копії посвідчення учасника бойових дій і багатодітної сім`ї (т.1 а.с.11).

Аналогічні заяви було подано 19.11.2020 гр. ОСОБА_2 і 08.12.2020 гр. ОСОБА_4 (т.1 а.с.135, 136 ).

На дату подання ОСОБА_1 заяви, земельна ділянка з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764, загальною площею 0,78 га обліковувалась як земельна ділянка комунальної власності, що належить Смизькій селищній раді, має цільове призначення 16.00 - землі запасу (земельні ділянки кожної категорії земель які не надані у власність або користування громадянам чи юридичним особам) та як така, що відноситься до категорії: землі житлової та громадської забудови (т.1 а.с.15).

27 листопада 2020 року постійною комісією Смизької селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань розглядались включені до порядку денного сесії питання, зокрема і питання щодо включення земельної ділянки з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту, яке було позитивно вирішено. В протоколі засідання комісії зафіксовано, що по даному питанню на земельній комісії були присутні ОСОБА_5 і ОСОБА_1 , які написали заяви про виділення їм частин ділянки 5621655900:01:003:0764, але голова комісії зауважив, що питання про виділення вказаним громадянам відповідних земельних ділянок не було включено до порядку денного земельної комісії, а тому запропонував його більш детально розглянути на сесії (т.1 а.с.56-59).

Як свідчить протокол №11 чергової сесії Смизької селищної ради (восьме скликання) 27.11.2020 відбулася сесія за участю 21 депутата (т.1 а.с.96).

На сесії, до визначеного розпорядженням №333 від 16.11.2020 порядку денного було внесено ряд змін. Зокрема, питання "Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт Смига" визначено під номером 31 порядку денного, а питання "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту" - під номером 27 , а під номером 28 "Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту". Всього затверджено визначено 163 питання порядку денного і 164 - "Різне" (т.1 а.с.60-69). За результатами розгляду 27, 28 та 31 питань порядку денного депутатами прийнято позитивні рішення (т.1 а.с.60-95).

Так, за результатами розгляду 27 питання порядку денного депутатами одноголосно було ухвалено рішення №40 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки комунальної власності в АДРЕСА_2 для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту" (т.1 а.с.73).

За результатами 28 питання порядку денного депутатами одноголосно було ухвалено рішення №41 "Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту", яким включено до такого переліку земельну ділянку комунальної власності з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764 площею 0,78 га з відповідним цільовим призначенням (т.1 а.с.121 -122).

За результатами розгляду 31 питання порядку денного депутатами одноголосно було ухвалено рішення №44 "Про затвердження детального плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт Смига", яким затверджено розроблений ФОП ОСОБА_3 детальний план території обмежений АДРЕСА_1 та прилеглими територіями в смт Смига для будівництва і обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту, як такий що погоджений архітектурно-будівельною радою і постійною комісією селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань та як такий, з приводу якого від громадськості жодних зауважень і пропозицій не надійшло (т.1 а.с.123-124).

Розгляд заяви ОСОБА_1 , як і заяви ОСОБА_2 , до порядку денного сесії 27.11.2020 не включався, жодного рішення за згаданими заявами прийнято не було.

Разом з тим, на заяву ОСОБА_1 від 25.11.2020 виконавчий комітет Смизької селищної ради 01.12.2020 повідомив, що на засіданні сесії селищної ради 27.11.2020 його питання було знято з розгляду у зв`язку з тим, що вказана у заяві земельна ділянка була передбачена для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту (т.1 а.с.12).

Неналежний розгляд заяви зумовив звернення позивача до суду з вимогами про визнання бездіяльності відповідача протиправними та зобов`язання до вчинення дій.

Після відкриття провадження у даній справі, відповідачем було ініційовано питання вирішення заяви ОСОБА_1 від 25.11.2020 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

Так, 12 лютого 2021 року постійною комісією Смизької селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань розглядались, включені до порядку денного питання, зокрема, і питання під №1.13 "Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в смт Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд". За результатами обговорення даного питання комісія рекомендувала відмовити ОСОБА_1 у наданні дозволу розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, орієнтовною площею 0,15 га, кадастровий №5621655900:01:003:0764, розташована в смт Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації (детальному плану території обмеженого АДРЕСА_2 (т.1 а.с.186-187).

Як свідчить протокол №7 чергової сесії Смизької селищної ради (восьме скликання) 19.02.2021 відбулася сесія за участю 17 депутатів (т.2 а.с.8-39).

На сесію було винесено і розглянуто 115 питань порядку денного, в тому числі і додатково включене за пропозицією депутата Смизької селищної ради - голови постійної земельної комісії Пахалюка М.М. питання про розгляд заяви ОСОБА_1 (т.2 а.с.12 т). ОСОБА_1 був присутнім на сесії. Під час обговорення відповідного питання порядку денного депутатів інформував начальник відділу земельних відносин селищної ради про те, що згідно Генерального плану селища Смига відповідна земельна ділянка не передбачена для житлової забудови, а тому й запропонував відмовити у її виділенні (т.2 а.с.37). Тринадцятьма голосами "за" депутатами прийнято рішення про відмову ОСОБА_1 у наданні відповідного дозволу. Таке ж рішення і прийнято і за результатами розгляду заяви гр. ОСОБА_2 .

Таким чином, рішенням №429 від 19.02.2021 за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 Смизька селищна рада вирішила відмовити у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки власність орієнтовною площею 0,15 га, кадастровий №5621655900:01:003:0764, яка розташована в смт Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд у зв`язку з невідповідністю місця розташування об`єкта вимогам генерального плану населеного пункту та іншої містобудівної документації (детальному плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіям смт Смига). Рішення мотивоване статтями 12, 118 п.7, 121 Земельного кодексу України, п.12 Розділу X Перехідні положення Земельного кодексу України та ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та містить посилання на погодження з постійною комісією селищної ради з питань земельних відносин, містобудування, екології, охорони навколишнього середовища та аграрних питань (т.1 а.с.189).

З огляду на наведене позивачем двічі подано до суду заяви про збільшення позовних вимог. Не погоджуючись із рішеннями Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту , яким земельну ділянку 5621655900:01:003:0764, площею 0,78 га, що розташована в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) та №429 від 19.02.2021 Про розгляд заяви гр. ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в смт Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд позивач заявив до суду вимоги про їх скасування.

Надаючи юридичну оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно застосував норми матеріального та процесуального права, з огляду на таке.

Стаття 19 Конституції України передбачає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з положеннями частини другої статті 2 КАС Українив справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють їх відповідність закріпленим частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства Україникритеріям.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (далі - Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської Ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Разом з тим, виходячи з положень ст.122 ЗК України та п.34 ч.1ст. 26 Закону №280/97-ВР повноваженнями щодо розпорядження землями комунальної власності наділені сільські, селищні, міські ради, які вирішують ці питання виключно на пленарних засіданнях

Відповідно до частин 1 і 2 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Тобто, способом волевиявлення ради, яка здійснює право власності від імені відповідної територіальної громади, з регулювання земельних відносин, є прийняття рішення сесією.

Відтак, приписами чинного законодавства встановлено, що розгляд клопотання заінтересованої особи у вирішенні зазначеного питання повинно прийматися у формі рішення, що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування чи органів виконавчої влади.

Водночас Земельним кодексом України визначено чіткий алгоритм розгляду заяв громадян про відведення у власність земельних ділянок та вичерпний перелік підстав для відмови особі у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Відповідач за результатами розгляду заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення конкретної земельної ділянки зобов`язаний був прийняти рішення, яким надати дозвіл на розроблення такого проекту землеустрою або надати позивачу вмотивовану (із зазначенням конкретних причин) відмову у його наданні.

Таким чином, в межах спірних правовідносин дослідженню підлягають обставини щодо правомірності дій відповідача, зокрема дотримання відповідачем при розгляді клопотання про надання ОСОБА_1 дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд площею 0,15 га, яка розташована в смт Смига встановленої процедури.

Згідно зі статтею 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Повноваження відповідних органів місцевого самоврядування у галузі земельних відносин та щодо передачі земельних ділянок у власність або користування та порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлені статтями 12, 116, 122, 123 Земельного кодексу України, статтями 26, 33, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Конституцією, Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій .

Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування встановлений статтею 123 ЗК України.

Частиною другою статті 123 ЗК України передбачено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідно до частини третьої статті 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 123 ЗК України.

При цьому, за результатами розгляду клопотання про надання дозволу на розроблення документації з землеустрою, відповідач може прийняти одне з таких рішень: наказ про надання дозволу на розроблення відповідної документації із землеустрою, або мотивовану відмову у його наданні.

Судом встановлено та не заперечується відповідачам, що ОСОБА_1 до відповідного клопотання поданий вичерпний перелік документів, встановлений ЗК Українид для отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

В той же час, частинами першою-третьою статті 124 ЗК України встановлені певні особливості передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності. За змістом названої правової норми, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленомустаттею 123 цього Кодексу.

В свою чергу, за змістом частин першої-третьої статті 134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Аналіз вищенаведених положень Земельного кодексу України дає підстави стверджувати, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування може здійснюватися поза процедурою земельних торгів лише у передбачених законом випадках.

Так, у постанові Верховного Суду від 17.12.2018 у справі №509/4156/15-а, сформульовано правовий підхід, згідно з яким, всі дії відповідних суб`єктів земельно-правової процедури є взаємопов`язаними, послідовними і спрямовані на досягнення результату у вигляді отримання земельної ділянки, зокрема, й у користування. Визначена законом процедура є способом дій відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування у відповідь на звернення особи щодо того чи іншого "земельного" питання. У світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України дотримання відповідним органом встановленої законом процедури є обов`язковим.

У ракурсі висловлених Верховним Судом висновків, колегія суддів зазначає, що розгляд поданого позивачем клопотання стосовно отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, надання такого дозволу, є однією зі стадій процедури відведення такої земельної ділянки ОСОБА_1 , відтак надання такого дозволу без дотримання вимог закону забороняється.

Дозвіл і проект землеустрою, розроблений на його підставі, є стадіями єдиного процесу надання земельної ділянки у власність чи користування. Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не гарантує особі прийняття відповідним органом рішення про надання земельної ділянки у власність чи користування. Однак надання дозволу дає особі правомірні, небезпідставні сподівання та очікування, що після розробки проекту землеустрою земельну ділянку їй може бути надано, якщо для цього не буде законних перешкод.

Судом встановлено, що клопотання ОСОБА_1 від 25.11.2020 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд в межах місячного строку Смизькою селищною радою вирішено не було.

Натомість, відповідач повідомив позивача листом, що на засіданні сесії селищної ради 27.11.2020 його питання було знято з розгляду у зв`язку з тим, що вказана у заяві земельна ділянка передбачена для продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту.

Слід також зауважити, що згідно доводів позивача ще щонайменше двоє осіб претендували на отримання частини спірної земельної ділянки та звернулись із відповідними заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Також позивач вказав на те, що 27.11.2020 було розглянуто ряд заяв, датованих 25.11.2020, про надання дозволу на розроблення містобудівної документації. При цьому, на розгляд суду не надано жодного доказу із вказівкою на конкретні факти щодо отримання будь-якою особою містобудівної документації в межах спірної земельної ділянки станом на дату прийняття Смизькою селищною радою рішення №41 від 27.11.2020.

При цьому суд вважає обгрунтованими доводи відповідача щодо неможливості розгляду поданої позивачем заяви від 25.11.2020 на сесії, що відбулась 27.11.2020 з огляду на вимоги, встановлені Регламентом роботи Смизької селищної ради VIII скликання.

Так, затверджений рішенням Смизької селищної ради Регламент (т.1 а.с.97-120) визначає, що пропозиції щодо кожного питання, яке пропонується включити до проекту порядку денного сесії або до затвердженого порядку денного сесії подаються як правило не пізніше як за 10 днів до відкриття сесії. Ті ж, які подаються пізніше як за 10 днів до відкриття сесії, на розгляд сесії та постійних комісій ради не виносяться, крім виняткових випадків (про затвердження або внесення змін до місцевого бюджету, або питання, що потребують негайного розгляду). Але в таких виняткових випадках, такі питання можуть бути внесені на розгляд ради на вимогу однієї з постійних комісій, депутатських фракцій (груп), або селищного голови (стаття 15 Регламенту - т.1 а.с.101).

Оскільки жодна постійна комісія, депутатська фракція чи група, як і селищний голова, не ініціювали додаткового включення до порядку денного питання щодо надання дозволу ОСОБА_1 на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд орієнтовною площею 0,15 га, яка розташована в смт Смига Дубенського району Рівненської області (в межах ділянки з кадастровим номером 5621655900:01:003:0764), заява позивача від 25.11.2020 правомірно не вирішувалася на сесії 27.11.2020.

Доводи позивача про розгляд даною сесією заяв інших громадян від 19.11.2020, від 20.11.2020, а саме ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 та ОСОБА_10 (т.1 а.с.137-140), що не могли бути включені до порядку денного за 10 днів до сесії судом першої інстанції правомірно відхилено, оскільки питання пщодо розгляду заяв вказаних громадян фігурують і в рішенні селищного голови №33 від 16.11.2020 про затвердження порядку денного чергової сесії ( т1 а.с.49) і в порядку денному самої сесії 27.11.2020 (т.1 а.с.62, 66).

Що стосується рішення Смизької селищної ради №429 від 19.02.2021, яким за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки власність, слід наголосити, що таке прийнято не лише за межами встановленого законодавством строку, а й вже після відкриття провадження у справі №460/9236/20.

Разом з тим, Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі № 545/808/17.

Як слідує зі змісту оскаржуваного рішення №429 від 19.02.2021 про відмову у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою зазначено, що місце розташування об`єкта не відповідає вимогам генерального плану населеного пункту та іншій містобудівній документації, а саме детальному плану території обмеженого АДРЕСА_1 та прилеглими територіям смт Смига.

Однак у рішенні відсутня чітка вказівка на те, яким самим вимогам суперечить місце розташування об`єкта, тобто, чому саме ця ділянка не може бути відведена позивачу для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, та які існують цьому перешкоди.

Натомість судом встановлено, що позивач виконав усі передумови для отримання відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, які визначені у ч. 6 ст. 118 Земельного кодексу України.

Наведене свідчить про невідповідність оскаржуваного рішення критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, що має наслідком його скасування.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування наказу Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту , яким земельну ділянку 5621655900:01:003:0764, площею 0,78 га, що розташована в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури і спорту включено до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) суд апеляційної інстанції зазначає, що відповідно до статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.

Абзацом другим частини першої статті 136 ЗК України передбачено, що у переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги, окремими лотами зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Тобто, перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та прав на них, які виставляються на земельні торги, визначається організатором земельних торгів і заборона щодо відчуження встановлена саме на ті земельні ділянки, які включені до переліку. До вказаного переліку може бути включено земельну ділянку лише за умови присвоєння їй кадастрового номеру, тобто сформовану земельну ділянку, оскільки об`єктом продажу на аукціоні може бути земельна ділянка, яка є об`єктом цивільних прав.

Як встановлено судом, земельна ділянка, щодо якої просить надати дозвіл на розроблення проєкту землеустрою позивач, є сформованою, зокрема, визначено її кадастровий номер, площу, цільове призначення, місце розташування, що дає підстави вважати про правомірність включення спірної земельної ділянки до вказаного переліку, а відтак і правомірність оскаржуваного наказу. Також строки прийняття цього наказу на його законність не впливають, позаяк таке знаходиться в межах повноважень відповідача і не отримано жодних доказів, що таке пов`язано зі зверненнями позивача із клопотанням.

Таким чином, суд апеляційної інстанції вважає, що у спірних правовідносинах відповідач діяв у межах і спосіб наданих повноважень та відповідно до приписів матеріального права, а відтак правомірність винесення оскаржуваного рішення Смизької селищної ради №41 від 27.11.2020 Про включення земельної ділянки до переліку земельних ділянок, що підлягають продажу права оренди на земельних торгах (аукціоні) в межах смт Смига для будівництва та обслуговування об`єктів фізичної культури та спорту не спростована в суді.

Разом з тим позивач, подаючи до Смизької селищної ради про отримання дозволу на розробку проекту землеустрою мав очікування щодо належного її вирішення.

Водночас, судом першої інстанції слушно наголошено на тому, що позивач при поданні заяви 25.11.2020 ймовірно міг бути необізнаним із існуванням обставин, що об`єктивно перешкоджатимуть розгляду заяви та винесенню законного рішення про надання дозволу/вмотивованої відмови на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що у разі надання особою пакету документів, необхідних для отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з недоліками щодо комплектності, форми чи змісту, відповідний орган має право звернутися до заявника з пропозицією усунути виявлені недоліки. Така дія є правомірним способом поведінки органу і має на меті створення громадянам умов для реалізації їх прав на землю. Зазначена пропозиція щодо усунення недоліків не може вважатися відмовою у наданні дозволу .

При цьому, звертає увагу, що Конституційний Суд України в своєму рішенні від 30 січня 2003 року № 3-рп/2003 зазначив те, що правосуддя за своєю суттю визнається таким лише за умови, що воно відповідає вимогам справедливості і забезпечує ефективне поновлення в правах. Загальною декларацією прав людини 1948 року передбачено, що кожна людина має право на ефективне поновлення в правах компетентними національними судами у випадках порушення її основних прав, наданих їй Конституцією або законом (стаття 8). Право на ефективний засіб захисту закріплено також у Міжнародному пакті про громадянські та політичні права (стаття 2) і в Конвенції про захист прав людини та основних свобод (стаття 13).

Закон України Про судоустрій і статус суддів встановлює, що правосуддя в Україні здійснюється на засадах верховенства права відповідно до європейських стандартів та спрямоване на забезпечення права кожного на справедливий суд.

Відповідно до статті 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.

Так, статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.

Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

Також суд апеляційної інстанції при винесенні рішення враховує, що Європейський суд з прав людини у рішенні по справі Рисовський проти України (№ 29979/04) визнав низку порушення пункту 1 статті 6 Конвенції, статті 1 Першого протоколу до Конвенції та статті 13 Конвенції у справі, пов`язаній із земельними правовідносинами; в ній також викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень, зокрема, розкрито елементи змісту принципу доброго врядування .

Цей принцип, зокрема, передбачає, що у разі якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і послідовний спосіб (див. рішення у справах Beyeler v. Italy № 33202/96, Oneryildiz v. Turkey № 48939/99, Moskal v. Poland № 10373/05).

У рішеннях Європейського суду з прав людини склалася практика, яка підтверджує, що дискреційні повноваження не повинні використовуватися свавільно, а суд повинен контролювати рішення, прийняті на підставі реалізації дискреційних повноважень, максимально ефективно (див. рішення у справі Hasan and Chaush v. Bulgaria № 30985/96).

Враховуючи вищенаведене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність визнання протиправною бездіяльності відповідача щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 про надання йому дозволу на розроблення проекту землеустрою, скасування рішення від 19 лютого 2021 року №429 Про розгляд заяви ОСОБА_1 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянкт у власність в смт Смига для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та визначення зобов`язання Смизькій селищній раді повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 25 листопада 2020 року про надання такого дозволу із урахуванням обставин, що ускладнюють позитивне вирішення даного питання, а саме з урахуванням висновків суду щодо необхідності погодження із заявником питання щодо надання рівноцінної земельної ділянки відповідного цільового призначення та розмірів, оскільки це відповідає ефективному способу захисту прав позивача.

Відповідно до частини першої статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Суд першої інстанції повністю виконав вказані вимоги процесуального закону, оскільки до спірних правовідносин вірно застосував норми матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення законного рішення, яке скасуванню не підлягає.

Керуючись статтями 242, 308, 309, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 29 квітня 2021 року у справі №460/9236/20 - без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя І. В. Глушко судді О. І. Довга В. Я. Макарик Постанова складена в повному обсязі 30.08.2021.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.08.2021
Оприлюднено01.09.2021
Номер документу99250321
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/9236/20

Постанова від 19.08.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Ухвала від 05.07.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Глушко Ігор Володимирович

Рішення від 13.05.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Рішення від 29.04.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 07.05.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Рішення від 29.04.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 30.03.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 23.02.2021

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

Ухвала від 15.12.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Н.В. Друзенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні