Постанова
від 19.05.2021 по справі 826/2601/18
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа №826/2601/18 Суддя (судді) першої інстанції: Чудак О.М.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2021 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Ключковича В.Ю.,

суддів Беспалова О.О.,

Грибан І.О.

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної податкової служби України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 грудня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ до Державної податкової служби України, Комісії Державної фіскальної служби з питань розгляду скарг про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И В :

15.02.2018 до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ з позовом до Державної фіскальної служби України, Комісії Державної фіскальної служби з питань розгляду скарг, в якому просило:

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Державної фіскальної служби з питань розгляду скарг від 11.01.2018 №4722/40015887, №4723/40015887, №4724/40015887, №4725/40015887, №4726/40015887;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати податкові накладні №12 від 17.11.2017, №10 та №11 від 23.11.2017, №13 від 30.11.2017, №14 від 30.11.2017 в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 грудня 2020 року адміністративний позов задоволено частково та вийшов за межі позовних вимог: визнано протиправними та скасовані рішення Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних №488066/40015887, №488068/40015887, №488062/40015887, №488063/40015887, №488064/40015887 від 27.12.2017; зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ №12 від 17.11.2017, №10 та №11 від 23.11.2017, №13 від 30.11.2017, №14 від 30.11.2017 датами їх фактичного надходження; в задоволенні решти позовних вимог відмовлено; стягнуто з Державної податкової служби України за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 8 810 (вісім тисяч вісімсот десять) гривень.

Не погоджуючись із вказаним рішенням, Державна податкова служба України подала апеляційну скаргу, з підстав порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 30.12.2020 та ухвалити нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.

Від позивача відзив на апеляційну скаргу до суду не надходив.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Відповідно до ч. 2 ст. 313 КАС України, неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

З огляду на викладене, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.

У відповідності до ст. 308 КАС України справа переглядається колегією суддів в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Заслухавши суддю - доповідача, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ , код ЄДРПОУ 40015887, зареєстроване в м. Київ, вул. Шота Руставелі, 33-Б, нежиле приміщення 27. Перебуває на обліку в ДПІ в Печерському районі та з 23.09.2015 зареєстроване платником ПДВ.

ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ має ліцензію Архітектурно-будівельної інспекції України від 05.10.2015 №37-Л на виконання: будівельно-монтажних робіт, монтажу інженерних мереж, будівництва транспортних споруд.

Основними видами діяльності за КВЕД по яких працює ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ є: 42.99 Будівництво інших споруд, 41.20 Будівництво житлових та нежитлових будівель (основний), 42.11 Будівництво доріг та автострад.

На виконання Договору субпідряду №0109/КМ-U7123/С1 від 21.09.2017 укладеного з ТОВ ВАТЦЕНРОДЕ , ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ виконані роботи на загальну суму 521 348,83 грн, що підтверджують копії рахунку, сертифікат якості, платіжні доручення №6087 та №6088 від 03.10.2017 на суму 40 000 грн та 239 720 грн та №6628 від 28.11.2017 на суму 187 628,83 грн, оборотно-сальдова відомість №361, довідка про вартість виконаних робіт та витрати, акт №01-11-01 виконаних будівельно-монтажних робіт за листопад 2017 року, відомість ресурсів до акту №01-11-01.

У зв`язку із підписанням акту на загальну суму 187 628,83 грн, в тому числі ПДВ - 31 271,47 грн, ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ за правилом першої події виписано податкову накладну №12 від 17.11.2017 на суму ПДВ 31 271,47 грн.

15.12.2017 ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ подано на реєстрацію податкову накладну №12 від 17.11.2017 на суму ПДВ 31 271,47 грн.

Згідно квитанції №9269007210 від 15.12.2017 реєстрація податкової накладної №12 від 17.11.2017 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику визначеному пунктом 6 Наказу Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ.ЗЕД: 43.99.5. Запропоновано надати пояснення, документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної відповідно до підпункту в 201.16.1, пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

На виконання вказаної квитанції ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ засобами електронного зв`язку направлено ДФС України пояснення та копії документів на підтвердження реальності вчинення господарської операції, а саме копії: договору, наказу про призначення керівника. Витягу зі статуту, рахунку, сертифікат якості, платіжного доручення, оборотно-сальдової відомості №361, довідки про вартість виконаних робіт та витрати, акту №01-11-01 виконаних будівельно-монтажних робіт за листопад 2017 року, відомості ресурсів до акту №01-11-01.

Рішенням Комісії ДФС України №488066/40015887 від 27.12.2017 відмовлено в реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №12 від 17.11.2017, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Позивач оскаржив Рішення №488066/40015887 від 27.12.2017 в адміністративному порядку шляхом подання скарги від 03.01.2018 до ДФС України, однак 17.01.2018 отримав рішення комісії з питань розгляду скарг ДФС України №4722/40015887 про залишення скарги без задоволення.

На виконання Договору субпідряду №031/СП-17 від 05.10.2017 укладеного з ТОВ МАНХЕТТЕН , ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ виконані роботи на суму 28 188 грн, що підтверджують копії платіжного доручення №89 від 30.11.2017 на суму 28 188 грн, оборотно-сальдова відомість №361 за листопад 2017 року.

У зв`язку із оплатою робіт в сумі 28 188 грн ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ виписано податкову накладну №13 від 30.11.2017 на суму ПДВ 4 698 грн.

13.12.2017 ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ подано на реєстрацію податкову накладну №13 від 30.11.2017 на суму ПДВ 4 698 грн.

Згідно квитанції №9266371588 від 13.12.2017 реєстрація податкової накладної №13 від 30.11.2017 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику визначеному пунктом 6 Наказу Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ.ЗЕД: 43.99.5. Запропоновано надати пояснення, документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної відповідно до підпункту в 201.16.1, пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

На виконання вказаної квитанції ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ засобами електронного зв`язку направлено ДФС України пояснення та копії документів на підтвердження реальності вчинення господарської операції, а саме копії: договору, платіжного доручення, оборотно-сальдової відомості №361, ліцензії Архітектурно-будівельної інспекції України з додатком, посвідчень про виконання робіт з підвищеною небезпекою.

Рішенням Комісії ДФС України №488068/40015887 від 27.12.2017 відмовлено в реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №13 від 30.11.2017, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Позивач оскаржив Рішення №488068/40015887 від 27.12.2017 в адміністративному порядку шляхом подання скарги від 03.01.2018, однак 17.01.2018 отримав рішення комісії з питань розгляду скарг №4723/40015887 про залишення скарги без задоволення.

На виконання Договору підряду №U17106/22/09/17-КП/С1 від 25.09.2017 укладеного з ТОВ ВАТЦЕНРОДЕ , ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ виконані роботи на суму 420 000 грн, що підтверджують копії платіжного доручення №6576 від 23.11.2017 на суму 420 000 грн, оборотно-сальдова відомість №361 за листопад 2017 року, рахунок на оплату №32 від 20.11.2017.

У зв`язку із оплатою робіт за правилом першої події, виписано податкову накладну №10 від 23.11.2017 на суму ПДВ 70 000 грн.

23.11.2017 ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ подано на реєстрацію податкову накладну №10 від 23.11.2017 на суму ПДВ 70 000 грн.

Згідно квитанції №9268848884 від 15.12.2017 реєстрація податкової накладної №10 від 23.11.2017 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику визначеному пунктом 6 Наказу Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ.ЗЕД: 43.99.5. Запропоновано надати пояснення, документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної відповідно до підпункту в 201.16.1, пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

На виконання вказаної квитанції ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ засобами електронного зв`язку направлено ДФС України пояснення та копії документів на підтвердження реальності вчинення господарської операції, а саме копії: договору, рахунку на оплату, платіжного доручення, оборотно-сальдової відомості №361, ліцензії Архітектурно-будівельної інспекції України з додатком, посвідчень про виконання робіт з підвищеною небезпекою.

Рішенням Комісії ДФС України №488062/40015887 від 27.12.2017 відмовлено в реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №10 від 23.11.2017, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Позивач оскаржив Рішення №488062/40015887 від 27.12.2017 в адміністративному порядку шляхом подання скарги від 03.01.2018, однак 17.01.2018 отримав рішення комісії з питань розгляду скарг №4724/40015887 про залишення скарги без задоволення.

На виконання Договору підряду №U17106/22/09/17-КП/С1 від 25.09.2017 укладеного з ТОВ ВАТЦЕНРОДЕ , ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ виконані роботи на суму 265 725 грн, що підтверджують копії платіжного доручення №6581 від 23.11.2017, оборотно-сальдова відомість №361, рахунок на оплату №33 від 21.11.2017.

У зв`язку із оплатою робіт за правилом першої події, ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ виписано податкову накладну №11 від 23.11.2017 на суму ПДВ 265 725 грн.

23.11.2017 подали на реєстрацію податкову накладну №11 від 23.11.2017 на суму ПДВ 44 287,5 грн.

Згідно квитанції №9268921267 від 15.12.2017 реєстрація податкової накладної №11 від 23.11.2017 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику визначеному пунктом 6 Наказу Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ.ЗЕД: 43.99.5. Запропоновано надати пояснення, документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної відповідно до підпункту в 201.16.1, пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

На виконання вказаної квитанції ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ засобами електронного зв`язку направлено ДФС України пояснення та копії документів на підтвердження реальності вчинення господарської операції, а саме копії: договору, рахунку на оплату, платіжного доручення, оборотно-сальдової відомості №361, ліцензії Архітектурно-будівельної інспекції України з додатком, посвідчень про виконання робіт з підвищеною небезпекою.

Рішенням Комісії ДФС України №488063/40015887 від 27.12.2017 відмовлено в реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №11 від 23.11.2017, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Позивач оскаржив Рішення №488063/40015887 від 27.12.2017 в адміністративному порядку шляхом подання скарги від 03.01.2018, однак 17.01.2018 отримав рішення комісії з питань розгляду скарг №4725/40015887 про залишення скарги без задоволення.

На виконання пункту 3.1.1 Договору підряду №U17144-С2 від 20.11.2017 укладеного з ТОВ ВАТЦЕНРОДЕ , ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ отримало авансовий платіж в сумі 73 304,94 грн, що підтверджують копії платіжного доручення №6683 від 30.11.2017, оборотно-сальдова відомість №361 за листопад 2017 року, рахунок на оплату №38 від 28.11.2017.

У зв`язку із отриманням коштів в сумі 73 304,94 грн за правилом першої події, ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ виписано податкову накладну №14 від 30.11.2017 на суму ПДВ 12 217,49 грн.

30.11.2017 подали на реєстрацію податкову накладну №14 від 23.11.2017 на суму ПДВ 61 087,45 грн.

Згідно квитанції №9269073978 від 15.12.2017 реєстрація податкової накладної №14 від 30.11.2017 зупинена у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризику визначеному пунктом 6 Наказу Міністерства фінансів України №567 від 13.06.2017 Про затвердження Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ.ЗЕД: 43.99.5. Запропоновано надати пояснення, документи, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної відповідно до підпункту в 201.16.1, пункту 201.16 статті 201 ПК України, вичерпний перелік яких встановлено наказом МФУ від 13.06.2017 №567 та/або Таблицю даних платника податків, яка передбачена пунктом 4 цього наказу.

На виконання вказаної квитанції ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ засобами електронного зв`язку направлено ДФС України пояснення та копії документів на підтвердження реальності вчинення господарської операції, а саме копії: договору, рахунку на оплату, платіжного доручення, оборотно-сальдової відомості №361, ліцензії Архітектурно-будівельної інспекції України з додатком, посвідчень про виконання робіт з підвищеною небезпекою.

Рішенням Комісії ДФС України №488064/40015887 від 27.12.2017 відмовлено в реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №14 від 23.11.2017, у зв`язку з наданням платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Позивач оскаржив Рішення №488064/40015887 від 27.12.2017 в адміністративному порядку шляхом подання скарги від 03.01.2018, однак 17.01.2018 отримав рішення комісії з питань розгляду скарг №4726/40015887 про залишення скарги без задоволення.

Вважаючи, протиправними рішення Комісії Державної фіскальної служби з питань розгляду скарг від 11.01.2018 №4722/40015887, №4723/40015887, №4724/40015887, №4725/40015887, №4726/40015887, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідачем всупереч вимогам підпункту в п. 201.16.1 ст. 201 ПК України, не визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б позивачеві можливість реєстрації податкової накладної; відповідачем в оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено позивачем при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Крім того, зазначення в квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних про те, що за результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ.ЗЕД: 43.99 є безпідставним та таким, що вказує на поверховість таких висновків відповідача, адже підставою для складання ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ податкових накладних було взагалі не постачання товарів, адже на виконання договорів №0109/КМ-U7123/С1 від 21.09.2017, №031/СП-17 від 05.10.2017, №U17106/22/09/17-КП/С1 від 25.09.2017, №U17144-С2 від 20.11.2017 позивач здійснював будівельно-монтажні роботи.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів приходить до наступного.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - ПК України) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

За приписами п. 201.7 ст. 201 ПК України накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Положенням п. 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до положень п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

В свою чергу, за приписами п. 74.2 ст. 74 ПК України в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відповідно до положень п. 201.16.1 ст. 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно п. 12 Порядок №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01.07.2015); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядок №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

На час виникнення спірних правовідносин діяв Наказ Міністерства фінансів України від 13.06.2017 №567, яким було затверджено Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Вичерпного переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Критерії №567)

Пункт 6 Критеріїв оцінки ступня ризиків містить у собі визначення двох різних критеріїв.

Так, моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється фіскальною службою за такими критеріями:

1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 разу більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01.01.2017 в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеного у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01.01.2017 в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються фіскальною службою, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);

2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 ПК України, стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.

Відповідно до наведеного пункту 6, передбачений вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних:

1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;

2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством

Відповідно до положень п. 201.16.2 ст. 201 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті в підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена Комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття Комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Матеріалами справи підтверджено, що на виконання вимог пунктів 201.16.1- 201.16.2 статті 201 ПК України та пропозиції, викладеної у квитанціях від 15.12.2017, позивачем надані документи, якими підтверджується реальність здійснення операції по зупиненим податковим накладним.

Перелік наданих документів відповідає Вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Проте, відповідачем 2 всупереч вимогам підпункту в пункту 201.16.1 статті 201 ПК України, не визначено вичерпного переліку документів, надання якого дало б позивачеві можливість реєстрації податкової накладної.

Відмова у прийнятті до реєстрації податкової накладної з підстав недостатності документів для прийняття рішення можлива виключно за умови наявності вичерпного переліку таких документів (п.п. в п. 201.16.1 ст. 201 ПК України).

При відмові у прийнятті до реєстрації податкової накладної з посиланням на ненадання платником податків достатніх документів, Комісія ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної або відмову в такій реєстрації, має навести дані щодо документів, надання яких дасть можливість прийняти податкову накладну до реєстрації.

З оскаржуваного рішення встановлено, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної є надання позивачем копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття Комісією ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної або відмову в такій реєстрації, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.

Однак, відповідачем 2 в оскаржуваному рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, які вимоги законодавства порушено позивачем при складанні документів та яких документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Посилання на вказану підставу в обґрунтування прийняття рішення про відмову, за відсутності вичерпного переліку документів та за умови не наведення комісією доказів того, що подані документи є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність такого рішення.

Отже, колегія суддів погоджується з аналогічним висновком суду першої інстанції.

В той же час, варто зазначити, що оскаржуване рішення комісії ДФС України у розумінні п. 19 ч. 1 ст. 4 КАС України- є індивідуальним актом.

Так, загальною рисою, яка відрізняє індивідуальні акти є їх виражений правозастосовний характер.

Головною рисою таких актів є їхня конкретність (гранична чіткість), а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами адміністративного права, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; виникнення конкретних адміністративно-правових відносин, обумовлених цими актами; чітка відповідність такого акта нормам чинного законодавства.

Натомість, оскаржуване рішення контролюючого органу не відповідає критеріям чіткості та зрозумілості індивідуального акта, та породжує його неоднозначне трактування, що в свою чергу впливає на можливість реалізації права або виконання обов`язку платником податків виконати юридичне волевиявлення суб`єкта владних повноважень.

Про що також вірно зазначено судом першої інстанції в оскаржуваному рішенні.

Також, колегія суддів зазначає, що з урахуванням того, що ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ просить визнати протиправними та скасувати виключно рішення відповідача 2 від 11.01.2018 №4722/40015887, №4723/40015887, №4724/40015887, №4725/40015887, №4726/40015887, суд першої інстанції вважає вірним те, що для ефективного захисту прав позивача необхідно вийти за межі позовних вимог та визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації ДФС України №488066/40015887, №488068/40015887, №488062/40015887, №488063/40015887, №488064/40015887 від 27.12.2017.

Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що Комісією ДФС України не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваних рішень, відповідності його вимогам ч. 2 ст. 2 КАС України, у зв`язку з чим наявні підстави для визнання рішення Комісії ДФС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкової накладної або відмову в такій реєстрації протиправним та скасування.

Відповідно до статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п. 4 ч. 2 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до абз. 1 ч. 4 ст. 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

З системного аналізу вказаних норм вбачається, що законодавством передбачено право суду, у випадку визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень, зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

За вказаних обставин, в контексті наведених норм, колегія суддів вважає вірним висновок суду першої інстанції, що для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення, у даному випадку, не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.

Пунктом 20 Порядку №1246 встановлено, що у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Враховуючи наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що задоволення позовних вимог та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні ТОВ УКРБУД РЕСТАВРАЦІЯ №12 від 17.11.2017, №10 та №11 від 23.11.2017, №13 від 30.11.2017, №14 від 30.11.2017 датою її фактичного надходження, є дотриманням судом гарантій того, що спір між сторонами буде остаточно вирішений.

Колегія суддів при цьому зазначає, що в апеляційній скарзі Державна податкова служба України не вказує, в чому ж саме полягає порушення судом першої інстанції норм матеріального чи процесуального права, неповне дослідження обставин справи чи невідповідність висновків суду обставинам справи, апелянт не наводить жодних доводів, які би могли спростувати висновки суду першої інстанції, а лише цитує норми права, якими регулюються спірні правовідносини.

Згідно ч. 1 ст. 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції винесене з дотриманням норм матеріального та процесуального права, судом повно з`ясовано обставини справи, а доводи апеляційної скарги не спростовують правильність висновків суду першої інстанції, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.

Керуючись ст.ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Державної податкової служби України залишити без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 грудня 2020 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий суддя В.Ю. Ключкович

Судді О.О. Беспалов

І.О. Грибан

Дата ухвалення рішення19.05.2021
Оприлюднено21.05.2021
Номер документу97004511
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/2601/18

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Постанова від 19.05.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 13.04.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Ключкович Василь Юрійович

Рішення від 30.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 30.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 17.09.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

Ухвала від 20.04.2018

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Чудак О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні