Постанова
від 18.05.2021 по справі 826/15192/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

18 травня 2021 року

Київ

справа №826/15192/17

адміністративне провадження №К/9901/47600/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого: судді Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Стрелець Т.Г.,

секретар судового засідання: Шосенко К.М.

за участю:

представника відповідача - Шевчук О.П.

представника позивача - Дяденчук О.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу №826/15192/17

за позовом Публічного акціонерного товариства "Деревообробний комбінат №7" до Головного управління Держгеокадастру у м. Києві про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Держгеокадастру у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2017 року, ухвалену у складі головуючого судді Шевченко Н.М., та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2018 року, прийняту у складі колегії суддів: головуючого судді Сорочка Є.О., суддів: Земляної Г.В., Федотова І.В.,

в с т а н о в и в :

ПАТ Деревообробний комбінат №7 звернулося до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у місті Києві, в якому просило:

- визнати протиправними дії відповідача в частині застосування коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, загальною площею 42109 кв.м, кадастровий номер 8000000000:78:034:0001, розташованої за адресою: м. Київ, вул. Богатирська, 9, яка знаходиться у користуванні ПАТ Деревообробний комбінат №7 на підставі договору оренди земельної ділянки від 11.10.2011;

- визнати протиправним та скасувати Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2017, виданий відповідачем на земельну ділянку загальною площею 42109 кв.м, кадастровий номер 8000000000:78:034:0001, розташованої за адресою: м. Київ, вул. Богатирська, 9, із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2;

- зобов`язати відповідача провести станом на 28.01.2017 перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 42109 кв.м, кадастровий номер 8000000000:78:034:0001, розташованої за адресою: м. Київ, вул. Богатирська, 9, із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 1,2.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у місті Києві, у встановленому законодавством порядку інформація щодо коду цільового призначення земельної ділянки позивача не передавалась. Отже, згідно з доводами позивача, у даному випадку помилковим є застосування Головним управлінням Держгеокадастру у місті Києві коефіцієнту на функціональне використання землі Кф: 2 (цільове призначення земельної ділянки: підприємства іншої промисловості) замість Кф: 1,2, оскільки з моменту укладення договору оренди цільове призначення земельної ділянки не змінювалось та така була надана для експлуатації та обслуговування виробничих будівель та споруд цілісного майнового комплексу, що відповідає коду класифікації видів цільового призначення земель 11.02, затвердженому наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2017 року, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2018 року, позов задоволено частково.

Визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у місті Києві в частині застосування коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, загальною площею 42109 кв.м., кадастровий номер 8000000000:78:034:0001, розташованої за адресою: м. Київ, вул. Богатирська, 9, яка знаходиться у користуванні ПАТ Деревообробний комбінат №7 на підставі договору оренди земельної ділянки від 11.10.2011.

Визнано протиправним та скасовано Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2017, виданий Головним управлінням Держгеокадастру у місті Києві на земельну ділянку загальною площею 42109 кв. м., кадастровий номер 8000000000:78:034:0001, розташованої за адресою: м. Київ, вул. Богатирська, 9, із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2.

В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Судами встановлено, що відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 24.09.2017 видами діяльності позивача за КВЕД є: 16.10 лісопильне та стругальне виробництво; 16.23 виробництво інших дерев`яних будівельних конструкцій і столярних виробів; 16.29 виробництво інших виробів з деревини; виготовлення виробів з корка, соломки та рослинних матеріалів для плетіння; 25.11 виробництво будівельних металевих конструкцій і частин конструкцій; 25.99 виробництво інших готових металевих виробів; 43.32 установлення столярних виробів; 43.99 інші спеціалізовані будівельні роботи.

Між ПАТ Деревообробний комбінат №7 , ТОВ Рута-2 та Київською міською радою укладено 11.10.2011 договір оренди земельної ділянки, відповідно до п. 2.1 якого оренди об`єктом оренди є земельна ділянка з наступними характеристиками: місце розташування: вул. Богатирська, 9 в Оболонському районі м. Києва; розмір: 44916 кв.м, в тому числі: ПАТ Деревообробний комбінат №7 -15/16 від 44916 кв.м, що становить 42190 кв.м, ТОВ Рута-2 -1/16 від 44916 кв.м; цільове призначення - для експлуатації та обслуговування виробничих будівель і споруд цілісного майнового комплексу; кадастровий номер - 8000000000:78:034:0001. Пунктом 3.1 передбачено, що договір укладений на 15 років.

Позивач 28.01.2017 отримав від Головного управління Держгеокадастру у місті Києві витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, за даними якого коефіцієнт на функціональне використання землі Кф: 2 (цільове призначення земельної ділянки: підприємства іншої промисловості).

Не погоджуючись з визначеним коефіцієнтом на функціональне використання землі Кф: 2, ПАТ Деревообробний комбінат №7 звернулося з листом №100 від 14.02.2017 до Головного управління Держгеокадастру у місті Києві про надання інформації щодо підстав застосування Кф: 2 замість Кф: 1,2.

Головне управління Держгеокадастру у місті Києві надало відповідь №19-26-0.21-2486/2-17 від 13.03.2017, у якій зазначило факт використання застарілої інформації про цільове призначення земельної ділянки. Одночасно Головне управління Держгеокадастру у місті Києві навело інформацію про цільове призначення земельної ділянки у відповідності до наказу Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548 та визначило за кодом класифікації видів цільового призначення земель 11.02 - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості.

14.03.2017 Головне управління Держгеокадастру у місті Києві видало позивачу новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням коефіцієнта на функціональне використання землі Кф: 1,2.

Вважаючи протиправними дії відповідача щодо застосування коефіцієнту функціонального призначення, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) у розмірі 2 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Суди частково задовольняючи позовні вимоги виходили з того, що у зв`язку з припиненням повноважень виконавчого органу Київської міської ради з ведення Державного земельного кадастру у місті Києві та подальшою передачею інформації про земельні ділянки в межах міста Києва до Державного агентства земельних ресурсів України, інформація щодо коду цільового призначення земельної ділянки позивача Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у місті Києві, у встановленому законодавством порядку не передавалася, а отже, саме через вказану обставину, а не з вини позивача, застосовано коефіцієнт на функціональне використання земельної ділянки Кф:2.

Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанції, відповідач подав касаційну скаргу. Просить скасувати ухвалені у справі судові рішення та ухвалити нове, яким у задоволенні позову відмовити в повному обсязі. В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на неправильне застосування судами норм матеріального права.

У поданих запереченнях, позивач просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

Суд, заслухавши учасників судового процесу, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов висновку про наявність підстав для задоволення скарги, з огляду на таке.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до частини першої статті 18 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

За приписами частин першої та частини другої статті 20 Закону №1378-IV за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Відповідно до статті 193 Земельного кодексу України державний земельний кадастр це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах кордонів України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Таким чином, кадастр має забезпечувати необхідною інформацією органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зацікавлені підприємства, установи та організації, а також громадян з метою регулювання земельних відносин, раціонального використання та охорони земель, визначення розміру плати за землю та цінності земель у складі природних ресурсів, контролю за використанням і охороною земель, економічного та екологічного обґрунтування бізнес-планів та проектів землеустрою.

Наказом Державного комітету України із земельних ресурсів "Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель" від 23 липня 2010 року №548, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 1 листопада 2010 року за №1011/1806, передбачено класифікацію видів цільового призначення земель (КВЦПЗ) на окремі види цільового призначення земель, які характеризуються власним правовим режимом, екосистемними функціями, видом господарської діяльності, типами забудови, типами особливо цінних об`єктів.

Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25 листопада 2016 року №489, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 19 грудня 2016 року за №1647/29777, затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів (далі - Порядок №489).

Відповідно до пункту 3 вказаного наказу № 489 нормативний акт набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 1 січня 2017 року.

Отже, в даному випадку Порядок №489 є чинним нормативно-правовим актом, застосування якого є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при наданні витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, та який в силу вимог чинного законодавства визначає процедуру проведення нормативно грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів.

Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани територій, відомості Державного земельного кадастру, дані інвентаризації земель та державної статистичної звітності.

В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Згідно з пунктами 3, 5 Розділу ІІ Порядку №489 коефіцієнт Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки та встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року №548.

Додатком 1 до Порядку, який має назву "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" визначено дві примітки наступного змісту:

1. Для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

2. У разі якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.

При цьому, суд касаційної інстанції звертає увагу на те, що видача витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки конкретної земельної ділянки не передбачає можливість вибору суб`єктом владних повноважень на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, оскільки є єдиним законодавчо закріпленим варіантом поведінки відповідача при оформленні даних про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки. Визначення у витязі коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) є обов`язковим і розмір цього коефіцієнту має відповідати Порядку №489.

Як встановлено судами попередніх інстанцій та підтверджується матеріалами справи, код цільового призначення спірної земельної ділянки не було визначено.

Отже, витяг відповідачем сформовано правомірно, з урахуванням примітки 1 до таблиці "Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф)" додатку 1 до Порядку №489. Саме цією приміткою передбачено застосування для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру коефіцієнт Кф із значенням 2,0.

Суд касаційної інстанції вважає помилковими висновки судів щодо необхідності застосування відповідачем Кф визначеного згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11, оскільки Кф 2.0 використано згідно з наказом Мінагрополітики від 25 листопада 2016 року №489 "Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів", який набрав чинності з 27 грудня 2016 року, тоді як Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений спільним наказом від 27 січня 2006 року №18/15/21/11, втратив чинність на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства №592/341/428 від 30 грудня 2016 року, тобто на момент звернення позивача (січень 2017 року) до відповідача про надання витягу із технічної документації не діяв.

Крім того, відповідачем коефіцієнт функціонального використання Кф не розраховувався та не коригувався, цей коефіцієнт визначений у додатку 1 таблиці Класифікації Наказу №489.

Таким чином, оскільки у відомостях Державного земельного кадастру був відсутній код класифікації видів цільового призначення спірної земельної ділянки, ГУ Держгеокадастру правомірно, у передбачений законодавством спосіб був виданий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що перебуває у користуванні ПАТ Деревообробний комбінат №7 , у якому при розрахунку нормативної грошової оцінки був застосований коефіцієнт функціонального використання Кф - 2,0, як того вимагає Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів №489.

Аналогічна правова позиція висловлена у постановах Верховного Суду від 28 вересня 2020 року у справі №808/995/18 та від 10 листопада 2020 року у справі №826/9340/17.

Отже, Суд приходить до висновку про правомірність дій відповідача щодо видачі 28.01.2017 Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки із застосуванням коефіцієнта функціонального використання земельної ділянки (Кф) - 2.

З урахуванням викладеного колегія суддів вважає необґрунтованими висновки судів першої та апеляційної інстанції про наявність підстав для часткового задоволення позову, які ґрунтується на неправильному застосуванні норм матеріального права, що є підставою для скасування судових рішень в частині задоволення позовних вимог та ухвалення в цій частині нового рішення про відмову в задоволенні позову, як це передбачено частиною першою статті 351 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідачем судові рішення в частині відмови в задоволенні позовних вимог фактично не оскаржуються, а тому, з урахуванням приписів 341 КАС України, не переглядаються.

Керуючись статтями 349, 350, 351, 355, 356 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд, -

п о с т а н о в и в :

Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у м. Києві - задовольнити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2018 року в частині задоволення позовних вимог - скасувати та ухвалити в цій частині нове рішення про відмову в задоволенні позову.

В решті постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 12 грудня 2017 року та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 13 березня 2018 року у справі №826/15192/17 - залишити без змін.

Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена.

...........................

...........................

...........................

Л.Л. Мороз

А.Ю. Бучик

Т.Г. Стрелець,

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення18.05.2021
Оприлюднено20.05.2021
Номер документу97005205
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/15192/17

Постанова від 18.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 18.05.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 20.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Ухвала від 16.04.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 13.03.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Ухвала від 12.02.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Сорочко Є.О.

Постанова від 12.12.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 27.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні