Постанова
від 18.05.2021 по справі 924/880/17
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

18 травня 2021 року Справа № 924/880/17

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Петухов М.Г., суддя Маціщук А.В. , суддя Олексюк Г.Є.

секретар судового засідання Кравчук О.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні Північно-західного апеляційного господарського суду апеляційну скаргу Хмельницької міської ради

на рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021р.

(ухвалене о 13:51год. у м.Хмельницькому, повний текст складено 25.01.2021р.)

у справі №924/880/17 (Головуючий суддя С.В. Гладій, суддя В.В. Димбовський, суддя В.В. Кочергіна)

за позовом Хмельницького професійного ліцею

до відповідачів:

1. Хмельницької міської ради

2. Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради

3. Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:

1. Міністерства освіти і науки України

2. Хмельницької обласної державної адміністрації

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз"

за участю прокуратури Хмельницької області

про визнання незаконним та скасування рішення 48 сесії Хмельницької міськради від 04.03.2015р. №65, п. 5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в м. Хмельницькому

про визнання незаконним та скасування прийнятих державним реєстратором реєстраційної служби Хмельницького міського управління юстиції рішення №21946046 від 10.06.2015р. про державну реєстрацію права власності Хмельницької міської ради на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 та рішення №21947651 від 10.06.2015р. про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 за управлінням освіти (Департаментом освіти і науки) Хмельницької міської ради.

за участю представників сторін:

від Хмельницького професійного ліцею - Плющ Л.П.;

від Хмельницької міської ради - Демчук Л.Г.;

від Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради - не з`явився;

від Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради - не з`явився;

від Міністерства освіти і науки України - не з`явився;

від Хмельницької обласної державної адміністрації - не з`явився;

від Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" - не з`явився;

прокурор - Кривецька-Люліч Т.А.

ВСТАНОВИВ:

Хмельницький професійний ліцей звернувся до Господарського суду Хмельницької області із позовом про визнання незаконним та скасування рішення 48 сесії Хмельницької міськради від 04.03.2015 №65, п. 5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в м. Хмельницькому та визнання незаконним та скасування прийнятих державним реєстратором реєстраційної служби Хмельницького міського управління юстиції рішення №21946046 від 10.06.2015 про державну реєстрацію права власності Хмельницької міської ради на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 та рішення №21947651 від 10.06.2015про реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 за управлінням освіти (Департаментом освіти і науки) Хмельницької міської ради.

В обґрунтування позовних вимог вказує, що Хмельницький професійний ліцей є державним навчальним закладом, а майно, що знаходиться на балансі навчального закладу, у тому числі земельна ділянка площею 50 000 кв. м., що знаходиться у м. Хмельницькому по вул. Озерна, 8, є державною власністю та перебуває у сфері управління Міністерства освіти і науки та закріплена за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління.

Вказує, що з 1985 року земельна ділянка площею 5 га знаходиться на балансі ліцею, який сплачував за неї земельний податок. Зазначає, що в 2015 році без погодження меж сусідніх землекористувачів у позивача за рішенням 48 сесії Хмельницької міської ради від 04.03.2015 № 65 шляхом затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 Управлінню освіти Хмельницької міської ради, вилучено частину земельної ділянки.

Позивач вважаючи, що таке вилучення незаконним, позивач звернувся до суду із цим позовом.

Рішенням Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021р. у справі №924/880/17 позов задоволено частково. Визнано незаконним та скасовано рішення 48 сесії Хмельницької міськради від 04.03.2015 №65, п. 5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в м. Хмельницькому. В решті позову відмовлено.

При ухвалені вказаного рішення суд першої інстанції виходив з того, що земельна ділянка площею 5 га, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8 (пр. Миру, 61/1) віднесена до державної форми власності та закріплена за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління.

Судом встановлено, що рішенням 48 сесії Хмельницької міської ради від 04.03.2015 № 65, п. 5 та додатком № 2 п. 6 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 Управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1, в м. Хмельницькому, для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

11.04.2016 фізичною особою-підприємцем Панасюк Людмилою Миколаївною (інженером-землевпорядником) на адресу Хмельницького професійного ліцею повернуто матеріали по наданню дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (для будівництва і обслуговування будівель закладів освіти) Хмельницькому професійному ліцею за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8 з підстав того, що за результатами кадастрової зйомки орієнтовна площа земельної ділянки становить 4,4796 га, а відповідно до листа Міністерства освіти і науки України за Хмельницьким професійним ліцеєм закріплена земельна ділянка площею 5,0000 га, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8. Вказано, що по факту виміру площа земельної ділянки становить 4,4796 га, у зв`язку з тим, що у Державному земельному кадастрі зареєстровані суміжні земельні ділянки з наступними кадастровими номерами (6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054, 6810100000:16:006:0174), тому для Хмельницького професійного ліцею неможливо розробити матеріали по наданню дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5 га.

Судом було взято до уваги висновок експерта № 002/20 від 11.08.2020, яким серед іншого встановлено, що є накладення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 на земельну ділянку Хмельницького професійного ліцею (ПТУ № 8) по лінії узгоджених меж встановлених технічним звітом 1996 року по інвентаризації землекористування Хмельницької об`єднаної технічної школи товариства сприяння оборони України в м. Хмельницькому.

Місцевий господарський суд на підставі наведеного дійшов висновку, що накладення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 на земельну ділянку Хмельницького професійного ліцею підтверджується, а таке накладення, в свою чергу є фактичним вилученням органом місцевого самоврядування частини земельної ділянки державної форми власності.

Суд зазначив про відсутність доказів передачі земель державної форми власності у комунальну власність та вказав, що у органів, що мають повноваження розпоряджатися землями комунальної форми власності, відсутні повноваження з вилучення, передачі у тимчасове або постійне користування земель державної форми власності та підсумував, що будь-які рішення органів місцевого самоврядування з розпорядження землями державної форми власності є такими, що прийняті всупереч законодавства та з перевищенням цими органами своєї компетенції.

Враховуючи викладене, суд дійшов виноску, що позовні вимоги в частині визнання незаконним та скасування рішення 48 сесії Хмельницької міської ради від 04.03.2015 № 65, п. 5 додаток № 2 п. 6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в місті Хмельницькому підлягають задоволенню.

Відмовляючи в решті позовних вимог, суд вказав, що позовні вимоги про визнання незаконним та скасування прийнятих державним реєстратором реєстраційної служби Хмельницького міського управління юстиції рішень № 21946046 та № 21947651 від 10.06.2015 не виконують функції захисту прав особи та такий спосіб захисту є неналежним, оскільки реєстраційні дії, рішення та записи, які здійснюються чи приймаються державними реєстраторами, носять технічний характер, направлений на виконання встановленого Законом та іншими нормативно-правовими актами порядку здійснення такої державної реєстрації, проте, не носять самостійного правовстановлюючого характеру, рішення вичерпали свою дію після внесення запису, вчиненого на їх виконання та здійснюються на підставі саме наданих державному реєстратору відповідних правовстановлюючих документів.

Розглядаючи спірні правовідносини, суд застосував відповідні положення ст. 41 Конституції, ст. ст. 15, 16, 321, 326 ЦК України, ст. ст. 80, 84, 92, 117, 123, 125, 141 Земельного кодексу України, ст. 4 Закону України "Про управління об`єктами державної власності", ст. 63 Закону України "Про освіту", ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 2, 11, 15, 19, 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", Положення про Міністерство освіти і науки України затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.10.2014 № 630, Порядок державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868

Не погоджуючись із зазначеним рішенням із апеляційною скаргою до Північно-західного апеляційного господарського суду звернулася Хмельницька міська рада, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021 у справі № 924/880/17 та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позову Хмельницького професійного ліцею у цій справі в повному обсязі.

Обґрунтовуючи вимоги апеляційної скарги, скаржник вказує таке.

В матеріалах справи відсутні документи, які б посвідчували право власності чи користування позивача на спірну земельну ділянку, а посилання позивача на наявність державного акту на право користування земельною ділянкою не може братися до уваги, оскільки зазначений акт був виданий зовсім іншій юридичній особі, а саме Виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз", а позивач не є правонаступником останнього.

Жодних рішень щодо надання в користування земельної ділянки по вул. Озерній, 8 Хмельницькому професійному ліцею Хмельницька міська рада не приймала.

Зауважує, що відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України до земель державної власності належать земельні ділянки, які закріплені за державними професійно-технічними навчальними закладами. В той же час, згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Як свідчить лист Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 18.07.2017, даних щодо реєстрації земельних ділянок за Хмельницьким професійним ліцеєм по проспекту Миру, 61/1 ( вул. Озерна, 8) не встановлено.

В позовній заяві позивач зазначає, що земельна ділянка площею 50000 кв.м. по вул. Озерній,8 є державною власністю та перебуває у сфері управління Міносвіти та науки та закріплено за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління, на підтвердження чого надав витяг з реєстру об`єктів державної власності.

Проте, такий витяг з реєстру об`єктів державної власності не є доказом того, що спірна земельна ділянка належить до форми державної власності, на відміну від відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, оскільки лише інформація з такого реєстру є офіційною інформацією про виникнення чи припинення речового права.

Державний акт на право постійного користування від 1980 року, виданий Виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" та довідка видана ВАТ по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" про передачу земельної ділянки Хмельницькому професійному ліцею не є належними і допустимими доказами підтвердження приналежності земельної ділянки на праві користування Хмельницькому професійному ліцею.

Земельна ділянка по вул. Озерній, 8 площею 50 000 кв. м. несформована та незареєстрована в Державному земельному кадастрі.

Суд першої інстанції не взяв до уваги, що земельна ділянка не закріплена за позивачем Хмельницьким професійним ліцеєм.

Вказує, що за результатами призначеної судом першої інстанції судової земельно-технічної експертизи, встановлено, що не представляється за можливе встановити чи накладається земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 площею 0,7558 га, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 6/1 і була надана в постійне користування Управлінню освіти Хмельницької міської ради № 65 від 04.03.2015 року на земельну ділянку площею 5,0 га, виділену виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" для будівництва профтехучилища згідно державного акту на право користування землею Б № 041678 від 1980 року, в зв`язку з відсутністю графічної частини бланку державного акту на право постійного користування землею Б № 041678, якою визначені зовнішні розміри по периметру та конфігурація земельної ділянки.

Зазначає, що рішенням Хмельницької міської ради від 17.04.2019 № 83 припинено право користування Департаменту освіти та науки земельною ділянкою по вул. Озерній, 6/1 площею 7558 кв.м., кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, та передано вказану ділянку в постійне користування Комунальному підприємству "Хмельницькбудзамовник" для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку. Відомості про речове право КП "Хмельницькбудзамовник" 04.06.2019 внесено в Державний реєстр речових прав на нерухоме майно.

Підсумовує, що оскаржуване рішення Хмельницької міської ради від 04.03.2015р. №65, п. 5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в м. Хмельницькому на сьогодні є вичерпаним та не створює жодних юридичних наслідків, а його скасування не породжує жодних юридичних наслідків для позивача.

За наведеного, скаржник вважає, що рішення суду першої інстанції є необґрунтованим та безпідставним, прийнятим з порушенням норм матеріального та процесуального права.

Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу Хмельницької міської ради, в якому Хмельницький професійний ліцей зазначає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Земельна ділянка площею 5 га, розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8 є державною власністю, перебуває в сфері управління Міністерства освіти і науки та закріплено за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління.

Набуте Хмельницьким професійним ліцеєм, в порядку правонаступництва, право постійного користування земельною ділянкою площею 5 га надало право державному навчальному закладу на захист в суді порушеного Хмельницькою міською радою цього права.

Зокрема, право власності держави та право землекористування Хмельницького професійного ліцею на земельну ділянку площею 5 га по вул. Озерна, 8 виникло в силу законодавства, до прийняття Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно" і не може бути втраченим через прийняття вказаного закону.

В той же час, прийнявши рішення №65, п.5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, розташованої на території державного навчального закладу, яка перебуває у державній власності та не може передаватись у комунальну власність, Хмельницька міська рада вийшла за межі своїх повноваження.

Окрім того, на земельній ділянці розташоване майно державної власності, а тому незалежно від факту відсутності реєстрації права постійного користування спірною земельною ділянкою площею 5 га, виділеної в безстрокове та безоплатне користування рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №120 від 15.05.1980 (Державний акт Б № 041678) під будівництво профтехучилища, а тому призначеної для обслуговування майнового комплексу навчального закладу, наявне в позивача право землекористування підлягає захисту.

Державний акт на право постійного користування від 1980 року є неналежним доказом, для Відповідача як органу влади є абсолютно безвідповідальним, не відповідає статусу органу влади.

Зазначає, що відповідач спотворює експертний висновок, адже відсутність графічної частини Державного акту не спростовує висновку експерта в частині обставин, встановлених в перших чотирьох питаннях.

Щодо рішення Хмельницької міської ради від 17.04.2019 №83, позивач вказує, що таке рішення про припинення права землекористування Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради, не виключає незаконного вилучення земельної ділянки державної форми власності та порушення права землекористування позивача з моменту прийняття скасованого судом рішення Хмельницької міської ради від 04.03.2015 №65. Вважає, що рішення Хмельницької міської ради від 17.04.2019 №83 не впливає на законність рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021 у справі № 924/880/17.

На підставі викладеного, вважає, що постановлене судом першої інстанції рішення є обґрунтованим, ухваленим на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які посилися сторони, як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За наведеного, позивач просить рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021 у справі № 924/880/17 залишити без змін, а апеляційну скаргу Хмельницької міської ради без задоволення.

Управління з питань реєстрації Хмельницької міської ради в заяві від 02.03.2021 №01-13/228 зазначає, що заперечує проти позову, оскільки вважає себе неналежним відповідачем по справі. Також, просить суд проводити судові засідання за відсутністю свого представника.

Департамент освіти та науки Хмельницької міської ради, Міністерство освіти і науки України, Хмельницька обласна державна адміністрація, Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", прокуратура Хмельницької області не скористалися правом подати відзив на апеляційну скаргу Хмельницької міської ради, що відповідно до ч. 3 ст. 263 ГПК України не перешкоджає перегляду рішення суду першої інстанції.

В судових засіданнях Північно-західного апеляційного господарського суду 19.04.2021 та 18.05.2021 представник скаржника підтримала доводи, наведені в апеляційній скарзі, стверджує, що судом першої інстанції при винесенні оскарженого рішення було порушено норми матеріального та процесуального права. З огляду на вказане, вважає, що рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021 у справі № 924/880/17 слід скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.

Представник позивача в судовому засіданні 18.05.2021 заперечила проти доводів апеляційної скарги, просила суд залишити її без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції - без змін.

Прокурор в судових засіданнях вказав, що з доводами скаржника не погоджується, вважає їх безпідставними, просить суд відмовити в задоволенні апеляційної скарги.

18.05.2021 в судове засідання суду апеляційної інстанції представники Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради, Міністерства освіти і науки України, Хмельницької обласної державної адміністрації, Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" не з`явилися.

Враховуючи приписи ст.ст. 269, 273 ГПК України про межі та строки перегляду справ в апеляційній інстанції, той факт, що вказані учасники справи були належним чином та своєчасно повідомлені про дату, час та місце судового засідання, про що свідчать список розсилки поштової кореспонденції, електронне листування, поштові повідомлення (т. 6, а. с. 45-54), а також те, що явка учасників справи в судове засідання обов`язковою не визнавалася, колегія суддів визнала за можливе завершувати розгляд апеляційної скарги за відсутності представників Департаменту освіти та науки Хмельницької міської ради, Міністерства освіти і науки України, Хмельницької обласної державної адміністрації, Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз".

Дослідивши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом при винесенні рішення норм матеріального та процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу слід задоволити, а оскаржуване рішення скасувати в частині задоволення позовних вимог, в решті рішення залишити без змін, виходячи з такого.

Судом апеляційної інстанції встановлено та як убачається з матеріалів справи, що рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради народних депутатів № 120 від 15.05.1980 "Про надання дозволу на право проведення проектно-розвідувальних робіт установам, відомствам, організаціям під різні види будівництва, відведення земельних ділянок та проведення будівництва на закріплених за ними землях" та додатку № 2 до рішення міськвиконкому № 120 від 15.05.1980р., виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" у зв`язку із закінченням проектно-розвідувальних робіт під будівництво профтехучилища на 720 місць по пр. Миру, 61/1, м. Хмельницького, (вул. Озерна, 8, м. Хмельницького) виділено земельну ділянку площею 5 га (т. 1, а. с. 21-21).

Також, виконавчим комітетом Хмельницької міської ради народних депутатів було видано Державний акт на право користування землею Б № 041678 від 1980 року, зареєстрований в Книзі записів державних актів за № 1-9/455, за яким виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" у безстрокове і безоплатне користування передано 5 га землі згідно з планом землекористування для будівництва профтехучилища на 720 місць (т. 1, а. с. 19).

Відповідно до пунктів 1.4, 1.6 Статуту Хмельницького професійного ліцею (т. 1, а. с. 14-15), ліцей створено згідно з наказом Міністерства освіти і науки України від 13.06.2003 року № 377 "Про вдосконалення мережі професійно-технічних навчальних закладів Хмельницької області" шляхом реорганізації професійно-технічного училища № 8 м. Хмельницький. Ліцей є правонаступником професійно-технічного училища № 8 м. Хмельницький.

Ліцей є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, штамп, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.

Пунктом 1.3 Статуту визначено серед іншого, що ліцей у своїй діяльності керується нормативно-правовими актами Міністерства освіти і науки України, що є його засновником.

Відповідно до довідки Відкритого акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" від 25.09.2007 № 1853, земельна ділянка площею 5 га, яка була надана виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" в безстрокове користування для будівництва профтехучилища, передана Хмельницькому професійному ліцею в зв`язку з закінченням будівництва училища (т. 1, а. с. 22).

Згідно довідки Міністерства освіти і науки України, відповідно до даних автоматизованої системи "Юридичні особи" майно (будівлі, споруди, інші основні засоби і матеріальні цінності), що знаходяться на балансі навчального закладу (м. Хмельницький, вул. Озерна, 8) та відомостей про нерухоме державне майно станом на 01.04.2017, земельна ділянка площею 50 000 кв. м. (м. Хмельницький, вул. Озерна, 8) є державною власністю, перебуває і сфері управління Міністерства освіти і науки та закріплена за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління ( т. 1, а. с. 17-18).

Рішенням 48 сесії Хмельницької міської ради від 04.03.2015 № 65, п. 5 та додатком № 2 п. 6 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 Управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1, в м. Хмельницькому, для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (т. 1, а. с. 47-51).

Рішенням державного реєстратора реєстраційної служби міськрайонного управління юстиції № 21946046 від 10.06.2015 здійснено державну реєстрацію права комунальної власності за Хмельницькою міською радою на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, розташовану за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 6/1, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, площею 0,7558 га (т. 1, а. с. 64).

Рішенням державного реєстратора реєстраційної служби міськрайонного управління юстиції № 21947651 від 10.06.2015 здійснено державну реєстрацію права постійного користування за Управлінням освіти Хмельницької міської ради на земельну ділянку кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, розташовану за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 6/1, для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку, площею 0,7558 га (т. 1, а. с. 69).

11.04.2016 фізичною особою-підприємцем Панасюк Людмилою Миколаївною (інженером-землевпорядником) на адресу Хмельницького професійного ліцею повернуто матеріали по наданню дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (для будівництва і обслуговування будівель закладів освіти) Хмельницькому професійному ліцею за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8 з підстав того, що за результатами кадастрової зйомки орієнтовна площа земельної ділянки становить 4,4796 га, а відповідно до листа Міністерства освіти і науки України за Хмельницьким професійним ліцеєм закріплена земельна ділянка площею 5 га, що розташована за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 8. Вказано, що по факту виміру площа земельної ділянки становить 4,4796 га, у зв`язку з тим, що у Державному земельному кадастрі зареєстровані суміжні земельні ділянки з наступними кадастровими номерами (6810100000:16:006:0055, 6810100000:16:006:0054, 6810100000:16:006:0174), тому для Хмельницького професійного ліцею неможливо розробити матеріали по наданню дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 5 га (т. 1, а. с. 23-25).

У зв`язку з зазначеним, позивач звернувся з позовом до суду в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення 48 сесії Хмельницької міської ради від 04.03.2015 року № 65, п. 5 додаток № 2 п. 6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в місті Хмельницькому та про скасування рішень прийнятим державним реєстратором № 21946046 та № 21947651 від 10.06.2015.

Аналізуючи встановлені обставини справи та переглядаючи спірні правовідносини на предмет наявності правових підстав для задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції приймає до уваги наступні положення діючого законодавства з урахуванням фактичних обставин справи.

Стаття 15 Цивільного кодексу України передбачає право кожної особи на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа також має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.

Відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Одним зі способів захисту цивільних прав та інтересів може бути визнання незаконним рішення органу місцевого самоврядування (пункт 10 частини 2 цієї статті).

Частиною 2 статті 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам.

Звертаючись до суду із позов в цій справі позивач вказує на те, що оспорюване рішення органу місцевого самоврядування в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, рішення про державну реєстрацію права власності на означену земельну ділянку та рішення про реєстрацію права постійного користування такою земельною ділянкою, порушенням його прав та охоронюваних законом інтересів, оскільки без погодження меж сусідніх землекористувачів у позивача вилучено частину земельної ділянки державної форми власності.

Згідно із ст. ст. 316, 317 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Особливим видом права власності є право довірчої власності, яке виникає внаслідок закону або договору. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.

Статтею 326 Цивільного кодексу України визначено, що у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном , що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб`єктами.

Відповідно до норм ст. ст. 395, 396 ЦК України речовими правами на чуже майно є: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій). Законом можуть бути встановлені інші речові права на чуже майно. Особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

За приписами ч. ч. 1, 2 ст. 386 ЦК України держава забезпечує рівний захист прав усіх суб`єктів права власності. Власник, який має підстави передбачати можливість порушення свого права власності іншою особою, може звернутися до суду з вимогою про заборону вчинення нею дій, які можуть порушити його право, або з вимогою про вчинення певних дій для запобігання такому порушенню.

Частинами 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть, якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Відповідно до частин 1, 3 статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.

Обов`язок із доказування слід розуміти як закріплену в процесуальному та матеріальному законодавстві міру належної поведінки особи, що бере участь у судовому процесі, із збирання та надання доказів для підтвердження свого суб`єктивного права, що має за мету усунення невизначеності, яка виникає в правовідносинах у разі неможливості достовірно з`ясувати обставини, які мають значення для справи.

Таким чином, позивач має довести, що він є землекористувачем або власником земельної ділянки і його право користування земельною ділянкою було порушене відповідачем.

Відповідно до ст. 92 ЗК України (тут і надалі, в редакції, що діяла на момент прийняття органом місцевого самоврядування оспорюваного рішення) право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: а) підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; б) громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об`єднання), установи та організації; в) релігійні організації України, статути (положення) яких зареєстровано у встановленому законом порядку, виключно для будівництва і обслуговування культових та інших будівель, необхідних для забезпечення їх діяльності; г) публічне акціонерне товариство залізничного транспорту загального користування, утворене відповідно до Закону України "Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування"; ґ) вищі навчальні заклади незалежно від форми власності.

Статтею 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Вище судом встановлено, що на підставі рішення Хмельницької міської ради народних депутатів № 120 від 15.05.1980, виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз", під будівництво профтехучилища на 720 місць по пр. Миру, 61/1, м. Хмельницького, (вул. Озерна, 8, м. Хмельницького) виділено земельну ділянку площею 5 га.

В подальшому, виконавчим комітетом Хмельницької міської ради народних депутатів було видано Державний акт на право користування землею Б № 041678 від 1980 року, зареєстрований в Книзі записів державних актів за № 1-9/455, за яким виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" у безстрокове і безоплатне користування передано 5 га землі згідно з планом землекористування для будівництва профтехучилища на 720 місць.

З викладеного вбачається, що земельна ділянка в 1980 році була виділена виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" для будівництва профтехучилища.

Відповідно до довідки ВАТ "Хмельницьгаз" від 25.09.2007 № 1853 земельна ділянка площею 5 га, яка була надана виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" в безстрокове користування для будівництва профтехучилища, передана Хмельницькому професійному ліцею в зв`язку з закінченням будівництва училища.

Однак, з вказаного документу достеменно встановити, на підставі якого правового титулу відбулася передача земельної ділянки не можливо, а в матеріалах справи відсутні інші документи, якими б була оформлена передача земельної ділянки. Зокрема, ні позивач, ні третя особа (Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз) не надали суду інших належних та допустимих доказів передання земельної ділянки, документа на підставі якого була здійснена така передача, дати здійснення такої передачі.

Посилання позивача на Державний акт серії Б № 041678 1980 року, як доказ того, що позивач є землекористувачем спростовуються самим Державним актом, оскільки він був виданий не позивачу, а іншій юридичній особі - виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз".

При цьому, дійсно пунктом 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою" від 02.04.2002 № 449 (на який посилається позивач), раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні в разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.

Однак вказане не спростовує вищевказані висновки про відсутність належного оформлення передачі земельної ділянки, на яку був виданий Державний акт серії Б №041678 1980 року.

Щодо посилання позивача на перебування такої земельної ділянки на балансі позивача, суд зазначає таке.

Як зазначено вище, згідно довідки Міністерства освіти і науки України, відповідно до даних автоматизованої системи "Юридичні особи" майно (будівлі, споруди, інші основні засоби і матеріальні цінності), що знаходяться на балансі навчального закладу (м. Хмельницький, вул. Озерна, 8) та відомостей про нерухоме державне майно станом на 01.04.2017, земельна ділянка площею 50 000 кв. м. (м. Хмельницький, вул. Озерна, 8) є державною власністю, перебуває і сфері управління Міністерства освіти і науки та закріплена за Хмельницьким професійним ліцеєм на праві оперативного управління.

В той же час, поняття "переходу права власності" та "передачі майна на баланс" мають різну юридичну природу за своєю суттю; факт перебування майна на балансі підприємства не може вважатись підтвердженням права власності на це майно, а є лише формою бухгалтерського обліку, визначення складу і вартості майна та не свідчить про знаходження майна у власності підприємства (постанова Верховного Суду від 12.01.2021 у справі №924/1103/19).

Окрім того, якщо навіть і взяти до уваги закріплення за позивачем такої земельної ділянки на праві оперативного управління, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Згідно із ст. 137 Господарського кодексу України правом оперативного управління у цьому Кодексі визнається речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом). Власник майна, закріпленого на праві оперативного управління за суб`єктом господарювання, здійснює контроль за використанням і збереженням переданого в оперативне управління майна безпосередньо або через уповноважений ним орган і має право вилучати у суб`єкта господарювання надлишкове майно, а також майно, що не використовується, та майно, що використовується ним не за призначенням. Право оперативного управління захищається законом відповідно до положень, встановлених для захисту права власності.

Відповідно до абзацу 8 пункту 37 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 № 868 (чинного на момент виготовлення листа Міністерства освіти і науки України від 19.05.2015), документом, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, є рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном.

В той же час, позивачем не надано відповідного рішення про закріплення за ним на праві оперативного управління земельної ділянки площею 5 га у м. Хмельницький, вул. Озерна, 8.

При цьому, статтями 125, 126 ЗК України унормовано, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до листа відділу Держгеокадастру у Хмельницькому районі від 18.07.2017 №455/416.17 даних щодо реєстрації земельних ділянок (станом на 01.01.2013) за Хмельницьким професійним ліцеєм за адресою: проспекту Миру, 61/1 (вул. Озерна, 8) не встановлено (т. 2, а. с. 5).

Враховуючи вищенаведене, суд констатує про недоведеність позивачем обставин, що позивач є користувачем земельної ділянки площею 5 га у м. Хмельницький, вул. Озерна, 8.

Також, в матеріалах справи наявний висновок експерта № 002/20 за результатами судової земельно-технічної експертизи від 11.08.2020 (т. 5, а. с. 85-108), згідно якого:

- по першому питанню: на підставі проведеного дослідження, наявних матеріалів господарської справи № 924/880/17, відтворені частково межі земельної ділянки, наданої виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" для будівництва профтехучилища згідно державного акта на право постійного користування землею Б № 041678 від 1980 року площею 5 га, відповідно до узгоджених меж з сумісними землекористувачами до надання в постійне користування Управлінню освіти Хмельницької міської ради відповідно до рішення 48 сесії Хмельницької міської ради № 65 від 04.03.2015 земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 площею 0,7558 га, що графічно відображено на план-схемі в додатках 8 та 9 до висновку (дослідна частина висновку арк. 22-23);

- по другому питанню: на підставі проведеного дослідження, наявних матеріалів господарської справи № 924/880/17 встановлено, що можливо відтворити: а) межу земельної ділянки Хмельницького професійного ліцею з Хмельницькою об`єднаною технічною школою товариства сприяння оборони України згідно наданих документів, що графічно відображено на план-схемі в додатках 8 та 9 до висновку (дослідна частина висновку арк. 22); б) взаємне розташування земельних ділянок Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ за наданими у справу матеріалами до вилучення частини земельної ділянки у Хмельницької технічної школи товариства сприяння оборони України та після вилучення частини земельної ділянки, що графічно відображено на план-схемі в додатках 1, 2, 4 та 8 до висновку. На додатку 8 до висновку ділянка Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ до вилучення відображена червоним (чорним) кольором, після вилучення - темно синім з кадастровим номером 6810100000:16:006:0013; в) земельні ділянки фактичних землекористувачів на даний час (Управління освіти Хмельницької міської ради) кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, 6810100000:16:006:0003, 6810100000:16:006:0072, що графічно відображено на план-схемі в додатках 3, 5, 6, 8, 10 до висновку;

- по третьому питанню: на підставі проведеного дослідження наявних матеріалів господарської справи № 924/880/17 встановлено, що межі земельної ділянки фактичного землекористувача Управління освіти Хмельницької міської ради, кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 виходять за межі земельної ділянки Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ за наданими у справу матеріалами до вилучення у землекористувача частини земельної ділянки в 2004 році, що графічно відображено на план-схемі в додатках 8 та 9 до висновку. Межі, площа та розміри земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174, які виходять за межі земельної ділянки Хмельницької об`єднаної технічної школи ТСОУ обписано в дослідній частині висновку арк. 22-24 в таблиці № 3;

- по четвертому питанню: на підставі проведеного дослідження наявних матеріалів господарської справи № 924/880/17 встановлено, що є накладення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 на земельну ділянку Хмельницького професійного ліцею (ПТУ №8) по лінії узгоджених меж встановлених технічним звітом 1996 року по інвентаризації землекористування Хмельницької об`єднаної технічної школи товариства сприяння оборони України в м. Хмельницькому. Розміри, площа, конфігурація та координати накладки земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 по лінії узгоджених меж описано в дослідній частині висновку арк. 22-24 в таблиці № 3. Документація щодо оформлення акта на право постійного користування землею ОТШ ТСОУ для проведення дослідження не була представлена;

- по п`ятому питанню: межі земельної ділянки наданої виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" згідно державного акта на право постійного користування землею Б №041678 не представляється за можливе відтворити в зв`язку з відсутністю графічної частини бланку Державного акту на право постійного користування землею Б № 041678, якою визначені зовнішні розміри по периметру та конфігурація земельної ділянки;

- по шостому питанню: не представляється за можливе встановити чи накладається земельна ділянка кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 площею 0,7558 га, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Озерна, 6/1 і була надана в постійне користування Управлінню освіти Хмельницької міської ради № 65 від 04.03.2015 на земельну ділянку площею 5,0 га, виділену виробничому об`єднанню "Хмельницькгаз" для будівництва профтехучилища згідно державного акту на право користування землею Б №041678 від 1980 року, в зв`язку з відсутністю графічної частини бланку Державного акту на право постійного користування землею Б № 041678, якою визначені зовнішні розміри по периметру та конфігурація земельної ділянки.

Проаналізувавши вказаний висновок експертизи, суд апеляційної інстанції зазначає, що експерт вказавши про накладення земельних ділянок, взяв до уваги технічний звіт 1996 року по інвентаризації землекористування Хмельницької об`єднаної технічної школи товариства сприяння оборони України в м. Хмельницькому, який на думку суду апеляційної інстанції не може бути належним та допустимим доказом в цьому випадку, оскільки: по-перше не встановлює координати земельної ділянки позивача; по-друге такий доказ не є інвентаризаційною справою позивача; по-третє в матеріалах справи відсутні докази, які підтверджують право користування земельною ділянкою Хмельницьким об`єднанням технічної школи товариства сприяння оборони України в м. Хмельницькому.

З врахуванням викладеного, а також того, що експертом встановлено незначне накладення, суд не може прийняти до уваги вказаний висновок експерта, як належний та допустимий доказ в цій справі, з огляду на всі наявні в матеріалах справи докази.

Окрім того, якщо такий висновок був би належним та допустимим доказом у справі, то ним не підтверджується (п. п. 5, 6) накладання земельної ділянки площею 5 га у м. Хмельницький, вул. Озерна, 8 із земельною ділянкою кадастровий номер №6810100000:16:006:0174, оскільки у експерта була відсутня графічна частина бланку Державного акту на право постійного користування землею Б № 041678.

За наведених обставин, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що позивачем не доведено порушення його прав, обов`язків, внаслідок прийняття Хмельницькою міською радою рішення затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 Управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1, в м. Хмельницькому, для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку.

З огляду на викладене позовні вимоги в цій частині не підлягають до задоволення.

Поруч з вказаним, суд апеляційної інстанції зазначає, що твердження скаржника про не сформованість земельної ділянки, не ґрунтуються на нормах законодавства, з огляду на таке.

Визначення земельної ділянки наведено в частині 1 статті 79 Земельного кодексу України, відповідно до положень якої земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.

За приписами ч. ч. 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру; сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі; земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера; земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.

Згідно з ч. 2 розділу VII Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про Державний земельний кадастр" земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

Оскільки, право власності на земельну ділянку площею 5 га, розташовану за адресою: вул. Озерна, 8, м. Хмельницький виникло в 1980 році в виробничого об`єднанню "Хмельницькгаз", а тому така земельна ділянка є сформованою.

Щодо вимог позивача про скасування прийнятих державним реєстратором рішень №21946046 та №21947651 від 10.06.2015, то суд апеляційної інстанції відмовляє в їх задоволенні, оскільки вони є похідними від основної вимоги (визнання незаконним та скасування рішення 48 сесії Хмельницької міськради від 04.03.2015р. №65, п. 5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в м. Хмельницькому) в задоволення якої відмовлено вище.

Також, апеляційний господарський суд бере до уваги таке.

Відмовляючи в задоволені позову в цій частині, суд першої інстанції вказав, що обраний позивачем спосіб захисту є неналежним, оскільки рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав із внесенням відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно вичерпує свою дію.

Із таким висновком суд апеляційної інстанції не може погодитися, оскільки за змістом пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до статті 11 зазначеного Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

У частині 2 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" (у редакції, чинній до 16.01.2020) було унормовано порядок внесення записів до Державного реєстру прав, змін до них та їх скасування. Так, за змістом зазначеної норми у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав. У разі скасування судом документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав до 01.01.2013, або скасування записів про державну реєстрацію прав, інформація про які відсутня в Державному реєстрі прав, запис про державну реєстрацію прав вноситься до Державного реєстру прав та скасовується.

Однак згідно із Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству", який набрав чинності з 16.01.2020, статтю 26 Закону України № 1952 викладено у новій редакції.

Так, відповідно до пунктів 1, 2, 3 частини 3 статті 26 Закону України № 1952 (у редакції, чинній із 16.01.2020 та на час ухвалення рішення суду першої інстанції) відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини 6 статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону. Ухвалення судом рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав, визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, а також скасування державної реєстрації прав допускається виключно з одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Отже, у розумінні положень наведеної норми у чинній редакції (яка діяла на час ухвалення судом апеляційної інстанції оскаржуваної постанови у цій справі), на відміну від положень частини 2 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у попередній редакції, яка передбачала такі способи судового захисту порушених прав, як скасування записів про проведену державну реєстрацію прав та скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, наразі способами судового захисту порушених прав та інтересів особи є судове рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав; судове рішення про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав; судове рішення про скасування державної реєстрації прав. При цьому з метою ефективного захисту порушених прав законодавець уточнив, що ухвалення зазначених судових рішень обов`язково має супроводжуватися одночасним визнанням, зміною чи припиненням цим рішенням речових прав, обтяжень речових прав, зареєстрованих відповідно до законодавства (за наявності таких прав).

Колегія суддів зазначає, що у пункті 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству" унормовано, що судові рішення про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що на момент набрання чинності цим Законом набрали законної сили та не виконані, виконуються в порядку, передбаченому Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" до набрання чинності цим Законом.

Отже, за змістом цієї правової норми виконанню підлягають виключно судові рішення: 1) про скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 2) про визнання недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень; 3) про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, тобто до їх переліку не належить судове рішення про скасування запису про проведену державну реєстрацію права, тому, починаючи з 16.01.2020, цей спосіб захисту вже не може призвести до настання реальних наслідків щодо скасування державної реєстрації прав за процедурою, визначеною у Законі України № 1952.

Аналогічні правові висновки наведені у постановах Верховного Суду від 03.09.2020 у справі № 914/1201/19, від 23.06.2020 у справах № 906/516/19, № 905/633/19, № 922/2589/19, від 30.06.2020 у справі № 922/3130/19, від 14.07.2020 у справі № 910/8387/19, від 20.08.2020 у справі № 916/2464/19 та від 28.10.2020 у справі № 10963/19, від 11.02.2021 у справі № 911/1530/19, від 03.03.2021 у справі № 913/175/20.

За наведеного, на моменту ухвалення судового рішення судом першої інстанції, такий спосіб захисту, як скасування прийнятих державним реєстратором рішень був належним, а тому протилежні висновки суду першої інстанції є помилковими.

В той же час, відмовляючи в задоволенні позовних вимог в цій частині, з підстав обрання позивачем неналежного способу захисту, суд в цілому дійшов вірного висновку про відмову в позові в цій частині, а тому оскаржене рішення суду в цій частині слід залишити без змін, у зв`язку із відмовою в задоволенні основної вимоги.

Відповідно до ст. 86 ГПК України, господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних в справі доказів.

В силу приписів ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Апеляційний господарський суд зазначає, що доводи відповідача, викладені в апеляційній скарзі частково ґрунтуються на положеннях законодавства, підтверджуються матеріалами справи, а тому апеляційна скарга підлягає задоволенню.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.

Підставою для скасування судового рішення є невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, встановленим обставинам справи (п. 3 ч. 1 ст. 277 ГПК України).

Підсумовуючи вказане, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про задоволення апеляційної скарги та скасування рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021 у справі №924/880/17 в частині задоволенні позовної вимоги про визнання незаконним та скасування рішення 48 сесії Хмельницької міськради від 04.03.2015р. №65, п. 5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в м. Хмельницькому та ухвалення в цій частині нового рішення про відмову в позові. В решті рішення суду першої інстанції залишається без змін.

Окрім того, при зверненні до суду апеляційної інстанції скаржником було сплачено 6 810 грн, в той час, коли до сплати підлягав судовий збір в розмірі 7 200 грн (3 вимоги немайнового характеру, з врахуванням розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, станом на момент звернення позивача до суду - 3 х 1600 грн х 1,5%).

Тому, беручи до уваги до уваги положення ч.3 ст. 163, ст. 129 ГПК України, суд апеляційної інстанції вважає за необхідне достягнути недоплачений розмір судового збору (390 грн) з позивача в дохід Державного бюджету України.

Керуючись статтями 269, 270, 273, 275-279, 282 ГПК України, Північно-західний апеляційний господарський суд

УХВАЛИВ:

1. Апеляційну скаргу Хмельницької міської ради задоволити.

2. Рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021 у справі №924/880/17 скасувати в частині задоволення позовних вимог про визнання незаконним та скасування рішення 48 сесії Хмельницької міськради від 04.03.2015р. №65, п. 5, додаток №2 п.6 в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кадастровий номер 6810100000:16:006:0174 управлінню освіти Хмельницької міської ради, площею 0,7558 га по вул. Озерна, 6/1 в м. Хмельницькому та в частині розподілу судових витрат.

Ухвалити в цій частині нове рішення про відмову в позові.

В решті рішення залишити без змін, виклавши резолютивну частину рішення Господарського суду Хмельницької області від 14.01.2021 у справі №924/880/17 в наступній редакції:

"В задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду в порядку та строки, визначені статтями 254-256 Господарського процесуального кодексу України з урахуванням ч. 4 Розділу Х "Прикінцеві положення".

Порядок подання апеляційної скарги визначений ст. 257 ГПК України та підпунктом 17.5 пункту 17 Розділу ХІ "Перехідні положення" ГПК України.".

3. Стягнути з Хмельницького професійного ліцею (29000, м. Хмельницький, вул. Озерна,8, код 03071176) на користь Хмельницької міської ради (29000, м. Хмельницький, вул. Гагаріна,3, код 33332218) - 6 810 грн судового збору за подання апеляційної скарги.

4. Стягнути з Хмельницького професійного ліцею (29000, м. Хмельницький, вул. Озерна,8, код 03071176) в дохід Державного бюджету України - 390 грн судового збору.

5. Господарському суду Хмельницької області видати накази на виконання цієї постанови.

6. Справу № 924/880/17 надіслати Господарському суду Хмельницької області.

7. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, строках та порядку встановлених статтями 286-291 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст постанови складений "20" травня 2021 р.

Головуючий суддя Петухов М.Г.

Суддя Маціщук А.В.

Суддя Олексюк Г.Є.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення18.05.2021
Оприлюднено24.05.2021
Номер документу97032501
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/880/17

Постанова від 29.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 15.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 14.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 02.08.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 29.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Ухвала від 24.06.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Уркевич В. Ю.

Постанова від 18.05.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 06.04.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

Ухвала від 12.03.2021

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Петухов М.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні