ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"13" травня 2021 р. Справа №924/1197/20
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Димбовського В.В., при секретарі судового засідання Потербі О.О., розглянувши матеріали справи
за позовом керівника Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області, м. Шепетівка; Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький; Сахнівецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, с. Сахнівці, Ізяславський район
до Приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство", смт. Меджбіж, Летичівський район
за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, м. Хмельницький
про внесення змін до договору оренди землі від 16.03.2009, укладеного між Ізяславською районною державною адміністрацією та Відкритим акціонерним товариством "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство", зареєстрованого в Ізяславському відділі Хмельницької регіональної філії центру Державного земельного кадастру 06.04.2009 за №040975400001, виклавши положення п.9 Договору у наступній редакції:
"п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та складає 37519,65 (тридцять сім тисяч п`ятсот дев`ятнадцять гривень 65 коп.) гривень в рік, що становить 1 (один) відсоток від нормативно грошової оцінки земельної ділянки."
Представники сторін:
від позивачів: не з`явилися
від відповідача: не з`явився
від відповідача: Намистюк О.Л. згідно довіреності №20 від 25.06.2020р.
від третьої особи: не з`явився
від прокуратури: Коломий О.Є. згідно виписки та наказу №46к від 11.09.2020р.
Рішення виноситься 13.05.2021р., оскільки в судовому засіданні 27.04.2021р. оголошувалась перерва.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Процесуальні дії:
Ухвалою суду від 16.11.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами загального позовного провадження.
У підготовчому судовому засіданні 28.12.2020р. оголошено перерву на 12.01.2021р., строк підготовчого провадження продовжено на тридцять днів.
Ухвалою суду від 06.01.2021р. повернуто зустрічну позовну заяву Приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" до 1) Ізяславської районної державної адміністрації, м. Ізяслав; 2) Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький; 3) Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, с. Сахнівці, Ізяславський район про визнання відсутнім права у позивачів по справі №924/1197/20 внесення зміни до договору оренди землі від 16.03.2009р. площею 184,0532 - га із кадастровим номером 6822186600:05:009:0003, на підставі витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку землі від 09.06.2020 p., виданого державним кадастровим реєстратором Відділу в Ізяславському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області Дарчиком А.П.
Ухвалою суду від 12.01.2021р. залучено до участі у справі Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (29016, м. Хмельницький, вул. Інституцька, будинок 4/1, код ЄДРПОУ 39767479) у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача; відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду від 15.12.2020р. (вх. №05-22/11305/20); відмовлено у задоволенні заяви відповідача про письмове опитування від 07.12.2020р. (вх. №05-22/10977/20); відкладено підготовче засідання у справі №924/1197/20 27.01.2021р.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Димбовського В.В. у період з 26.01.2021р. по 10.02.2021р., судове засідання у справі 27.01.2021р. не відбулося.
Ухвалою суду від 11.02.2021р. підготовче засідання у справі призначено на 04.03.2021р.
Ухвалою суду від 04.03.2021р. задоволено клопотання прокурора про витребування доказів по справі, витребувано докази у третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області; задоволено клопотання представника відповідача про витребування доказів по справі, витребувано докази у Сахнівецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області; відкладено підготовче засідання у справі на 23.03.2021р.
У підготовчому судовому засіданні 23.03.2021р. оголошено перерву на 30.03.2021р.
Ухвалою суду від 30.03.2021р. замінено позивача 1 у справі Ізяславську районну державну адміністрацію Хмельницької області його правонаступником - Шепетівською районною державною адміністрацією Хмельницької області (код ЄДРПОУ 21325769; вул. Героїв Небесної Сотні, 47, м. Шепетівка, Хмельницька область, 30400); відкладено підготовче засідання на 12.04.2021р.
У підготовчому судовому засіданні 12.04.2021р. прийнято подану прокурором заяву про зміну предмету позову та оголошено перерву на 19.04.2021р.
У підготовчому судовому засіданні 19.04.2021р. суд залишив без розгляду клопотання відповідача про призначення експертизи з огляду на усне клопотання представника відповідача про залишення без розгляду клопотання; підготовче провадження закрито та призначено справу №924/1197/20 до розгляду по суті на 27.04.2021р.
Суть спору: керівник Шепетівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Шепетівської районної державної адміністрації Хмельницької області; Хмельницької обласної державної адміністрації; Сахнівецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області звернувся до господарського суду з позовом до Приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" про внесення змін до договору оренди землі від 16.03.2009, укладеного між Ізяславською районною державною адміністрацією та Відкритим акціонерним товариством "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство", зареєстрованого в Ізяславському відділі Хмельницької регіональної філії центру Державного земельного кадастру 06.04.2009 за №040975400001. Просить суд, з врахуванням прийнятої судом заяви про зміну предмету позову, викласти положення п.9 Договору у наступній редакції:
"п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та складає 37519,65 (тридцять сім тисяч п`ятсот дев`ятнадцять гривень 65 коп.) гривень в рік, що становить 1 (один) відсоток від нормативно грошової оцінки земельної ділянки."
В обґрунтування позову посилається на зміну розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки, яка орендована відповідачем за договором оренди землі від 16.03.2009р.
У відзиві на позов відповідач просить суд у позові відмовити, зазначив, що в п. 5 Договору визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась. Проте, на даний час це не відповідає дійсності. Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 04.04.2019 року №240 та 08.10.2019 року №260 нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 184,0532 га із кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 становить 1746480,81 грн. Пунктом 9 підрозділу 6 розділу XX Податкового кодексу України встановлено, що індекс споживчих цін за 2017-2023 роки, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, застосовується із значенням 100 відсотків. Тобто, нормативна грошова оцінка на протязі 2017-2023 років є незмінною, а відповідно Товариством для обрахунку орендної плати у 2020 році бралася до уваги нормативна грошова оцінка у розмірі 1746480,81 грн. Рішенням Ізяславської районної ради Хмельницької області №5 від 02.12.2011 року, було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, що знаходиться за межами населених пунктів на території Сахновецької сільської ради. Таким чином, нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 184,0532 га із кадастровим номером 6822186600:05:009:0003, є діючою до 02.12.2021 року.
Також відповідач зауважив, що витяг із технічної документації про нормативно грошову оцінку, долучений до позовної заяви, виданий із порушенням вимог чинного законодавства. Вважає, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Сахнівці на території Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області не набула чинності в 2020 році.
Відповідач у письмових поясненнях від 22.04.2021р. зазначив, що надані Шепетівською окружною прокуратурою докази (лист №9 від 08 квітня 2021р. ПП "Метастудія") слід розглядати як електронні докази, але їх не можна враховувати при прийнятті рішення по справі, оскільки останні не можна вважати допустимими. Навіть якщо взяти до уваги посилання на сайти та публікацію рішень ПП "Метастудія" (що не є належним способом публікації рішення сільської ради), вказане рішення створено 13 березня 2020 року о 15 год 26 хв., змінено 13 березня 2020 року о 15 год 56 хв. Повідомлення про оприлюднення проекту рішення в аналогічному порядку можливо прослідкувати на предмет створення та змінення. Так, створено 04 березня 2020 року о 16 год. 29 хв, змінено 04 березня 2020 року о 16 год. 29 хв. Таким чином, датою розміщення частини запитуваних документів у Сахновецької сільської ради є ймовірно 13 березня 2020 року та 04 березня 2020 року відповідно (інші учасники справи доказів на підтвердження дати розміщення інформації на цьому вебсайті не надали). Саму ж технічну документацію з нормативно грошової оцінки землі населеного пункту села Сахнівці на території Сахнівецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області жодним чином не опубліковано. Тобто, Рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району від Хмельницької області №7 від 22.08.2019р. "Про затвердження розрахунків нормативної грошової оцінки землі населеного пункту села Сахнівці на території Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області" не вступило в силу у 2020 та 2021 роках, тому не може бути врахованим, як підстава для задоволення позовних вимог Позивача.
На думку відповідача, Сахновецька сільська рада, як орган місцевого самоврядування, була зобов`язана перед прийняттям рішення №7 від 22.08.2019 p., як регуляторного акту, спочатку здійснити процедуру оприлюднення наступних документів: повідомлення про оприлюднення проекту рішення №7 від 22.08.2019р. із додатками; проект рішення №7 від 22.08.2019р. із додатками, аналіз регуляторного впливу рішення №7 від 22.08.2019р. із додатками. У відповідності до ст. 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", Сахновецька сільська рада Ізяславського району Хмельницької області мала б здійснити оприлюднення вищезазначених документів шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет. Підтвердження опублікування вказаних документів в засобах масової інформації здійснено не було, так само було пропущено визначені ст.13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" строки та порядок. Окрім того, ПрАТ "Хмельницькрибгосп" (правонаступник ПАТ "Хмельницькрибгосп") було надіслано декілька листів до Державної фіскальної служби України, щодо отримання роз`яснень на предмет порядку та обов`язків органів місцевого самоврядування офіційного оприлюднення своїх рішень. Як наслідок, Державною фіскальною службою України, було надано відповідь, що відображена в листі за вих.№13732/3/99-99-10-01-14 від 20.12.2016р.
У поясненнях від 12.01.2021р. та від 12.05.2021р. прокурор наполягав на правомірності підписання позовної заяви заступником керівника Шепетівської місцевої прокуратури, зазначив, що в якості доказу офіційного оприлюднення рішення Сахнівецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області №7 від 22.08.2019 "Про затвердження розрахунків нормативної грошової оцінки землі населеного пункту с. Сахнівці Сахнівецької сільської ради" позивачем надано офіційний лист (письмовий документ) розробника сайту та держателя відомостей, оприлюднених на ньому, - приватного підприємства "Метастудія" про те, що запитуване рішення дійсно оприлюднювалось. У зв`язку із вказаним, станом на даний час наявні усі підстави до застосування рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району №7 від 22.08.2019р. "Про затвердження розрахунків нормативної грошової оцінки землі населеного пункту села Сахнівці Сахновецької сільської ради" та витягу з відповідної технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, до правовідносин, що є предметом позову у справі 924/1197/20.
Прокурор просить суд звернути увагу, що рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району №7 від 22.08.2019р., а також сама Технічна документація з нормативної грошової оцінки землі населеного пункту села Сахнівці Сахновецької сільської ради, на підставі якої сформовано витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, станом на даний час є чинними, їх законність будь-ким не оспорено та у встановленому законом порядку зазначені рішення і Технічна документація з нормативної грошової оцінки землі не скасовані. З урахуванням вказаного, твердження представника відповідача, наведені у поясненнях від 22.04.2021р., не знайшли свого підтвердження у чинному законодавстві України та не спростовують будь-яким чином підстав звернення прокурора із відповідним позовом до суду з метою захисту інтересів держави щодо сплати орендної плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності у розмірах, визначених чинним земельним та податком законодавством, а також укладеному сторонами договору.
Також прокурор зауважив, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, що подається платником податку до контролюючого органу за місцезнаходженням та місцем розташування земельної ділянки разом із декларацією такого платника податку, з уточненою інформацією про площу земельної ділянки, а також відомості про наявність земельних ділянок (стаття 20 Закону №1378, статті 288 та 295 Податкового кодексу України). Отже, виходячи з положень Земельного та Податкового кодексів України, Законів України "Про оцінку земель", "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", "Про землеустрій" органи місцевого самоврядування виступають замовниками робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях лише затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену у відповідності до вимог чинного законодавства. Враховуючи викладене, рішення органів місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту не є регуляторними актами в розумінні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Прокурор наголошує на тому, що вимоги щодо оприлюднення саме Технічної документації нормативної грошової оцінки землі положення ст. 271 Податкового кодексу України не містять, а посилання представника відповідача на висновки Верховного суду у постанові від 06.03.2019р. по справі №335/11199/17 не стосуються предмету спору, що розглядається судом у справі 924/1197/20, оскільки стосуються питання визначення строку звернення до адміністративного суду та встановлення факту, коли та за яких обставин особа дізналася про порушення своїх прав (як вказує позивач у справі №335/11199/17 - з моменту коли він отримав саме витяг про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, оскільки сама технічна документація з нормативної грошової оцінки землі з рішенням про її затвердження не оприлюднювалась). Таким чином, висновки про обов`язкове оприлюднення Технічної документації нормативної грошової оцінки землі ні зазначена постанова Верховного суду №335/11199/17 від 06.03.2019, ні чинне законодавство не містить. До пояснень представником відповідача також надано копію листа голови Державної фіскальної служби "Про офіційне оприлюднення" від 20.12.2016 №13732/3199-1001-14, де з посиланням на п. 12.3.4 Податкового кодексу України вказується на необхідність оприлюднення органом місцевого самоврядування Рішення про встановлення місцевих податків і зборів, що будь-ким не оспорюється, і не стосується питань оприлюднення органом місцевого самоврядування рішення про затвердження розрахунків нормативно-грошової оцінки земель. Також посилання відповідача на постанови Верховного суду від 16.03.2020 (без номеру), №904/2882/18 від 11.06.2019, №922/1151/18 від 24.09.2019, №922/788/19 щодо використання як доказів скрин-шотів або роздруківок електронного листування (електронної пошти), до яких застосовуються Закон України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Закон України "Про електронний цифровий підпис", не стосуються обставин справи 924/1197/20, оскільки позивачем такі докази до суду не надавались.
Представник третьої особи (Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області) у письмових поясненнях від 03.02.2021р. та від 29.03.2021р. зазначив, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки 6822186600:05:009:0003, площею 184,0532 га становить 2917611 грн. (1,5852 грн./кв.м.), вважає, що даний позов не підлягає задоволенню.
У письмових поясненнях від 12.04.2021р. представник третьої особи (Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області) просив долучити до матеріалів справи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.04.2021р., за яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 площею 1840532 м2 склала 3751965,78 грн.
Позивач-1 (Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області) свого представника в судове засідання не направив, у письмових поясненнях від 06.04.2021р. позовні вимоги підтримав, просив суд проводити засідання за відсутності представника.
Позивач-2 (Хмельницька обласна державна адміністрація) свого представника в судове засідання не направив.
Позивач-3 (Сахнівецька сільська рада Ізяславського району Хмельницької області) свого представника в судове засідання не направив, у письмових поясненнях від 22.03.2021р. (на ухвалу суду від 04.03.2021р.) зазначив, що рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області №7 від 22.08.2019р. "Про затвердження розрахунків нормативно грошової оцінки землі населеного пункту с. Сахнівці, Сахновецької сільської ради" оприлюднене на сайті Ізяславської районної ради; проект рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області №7 від 22.08.2019р. "Про затвердження розрахунків нормативно грошової оцінки землі населеного пункту с. Сахнівці, Сахновецької сільської ради", оприлюднене на сайті Ізяславської районної ради.
Прокурор в судовому засіданні наполягав на задоволенні позовних вимог.
Представник відповідача-2 в судовому засіданні заперечував щодо задоволення позовних вимог.
Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин.
16.03.2009р. між Ізяславською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та ВАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" (орендар) укладений договір оренди землі.
Згідно з п. 1 договору Орендодавець Ізяславська районна державна адміністрація, на підставі розпорядження голови адміністрації від 02 лютого 2009 року №54/2009-р надає, а орендар-ВАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" приймає в строкове платне користування земельну ділянку водного фонду із земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області.
За умовами п. п. 2-4 договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 184,0532 га, з них: під водою-140,5815 га, під гідротехнічними спорудами-1,6959га, водоохоронна зона - 41,7758 га. На земельній ділянці розміщені об`єкти нерухомого майна - гідротехнічні споруди -1,6959 га, а також об`єкти інфраструктури - відсутні. Земельна ділянка передається в оренду.
У відповідності до п. 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проводилась.
Згідно з п. 8 договору договір укладено на сорок дев`ять років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за шістдесят днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
За умовами п. 9 договору орендна плата встановлена у грошовій формі у розмірі 22782 грн. 12 коп. в рік з урахуванням середньо-обласної грошової оцінки ріллі. Орендна плата вноситься в розмірі 1898 грн. 51 коп. не-пізніше 30 числа кожного місяця на спеціальний рахунок по Сахновецькій сільській раді р/р 33210812700226, МФО 815013, ЗКГЮ 23565265.
У відповідності до п. 10 договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнта індексації Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Згідно з п. 11 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельних ділянок не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
За умовами п. 13 договору земельна ділянка передається в оренду для рибогосподарських потреб.
Згідно з п. 34 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
У відповідності до п. 43 договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації.
Договір підписаний сторонами, зареєстрований у Ізяславському відділі Хмельницької регіональній філії центру Державного земельного кадастру, про що вчинено запис 06.04.2009р.
До договору додано акт визначення меж земельної ділянки в натурі, яка надається в користування на умовах оренди ВАТ "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" для рибогосподарських потреб від 06.04.2009р., розрахунок розміру орендної плати, план, акт приймання-передачі.
Також до позову долучено інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 від 19.08.2020 №220913649, кадастровий план, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 від 09.06.2020 №НВ-6811768762020.
Рішенням Ізяславської районної ради Хмельницької області №5 від 02.12.2011р. вирішено затвердити технічну документацію із нормативної грошової оцінки земельної ділянки водного фонду, що знаходиться за межами населених пунктів на території Сахновецької сільської ради.
Згідно витягу із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 04.04.2019р. та від 08.10.2019р. щодо земельної ділянки площею 184,0532 га із кадастровим номером 6822186600:05:009:0003, нормативно грошова оцінка земельної ділянки склала 1746480,81 грн.
Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.06.2020р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 площею 1840532 м2 склала 134653321,21 грн.
Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.04.2021р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 площею 1840532 м2 склала 3751965,78 грн.
Рішенням сесії Сахновецької сільської ради Ізяславського району №1 від 21.06.2019р. "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку, ставок орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Сахновецької сільської ради на 2020 рік" вирішено, в тому числі, установити на території Сахновецької сільської ради: ставки земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у власності, згідно з додатком 1; ставки земельного податку за земельні ділянки які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності), згідно з додатком 2; ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, розташовані на території Сахновецької сільської ради, у відсотках від нормативної грошової оцінки земель,згідно з додатком 4; затвердити Положення про плату за землю, згідно з додатком 5; оприлюднити дане рішення в місцевих засобах масової інформації та на офіційному сайті Сахновецької сільської ради. Рішення набирає чинності з 01.01.2020р.
Відповідно до додатку 1 до рішення Сахновецької сільської ради від 21.06.2019р. ставки встановлюються на 2020 рік та вводяться в дію з 01 січня 2020 року, ставка земельного податку на земельні ділянки, що перебувають у власності, нормативну грошову оцінку яких проведено: для землі водного фонду (для рибогосподарських потреб) п. 10.7 - 1,00%.
Згідно з додатком 2 до рішення Сахновецької сільської ради від 21.06.2019р. ставки встановлюються на 2020 рік та вводяться в дію з 01 січня 2020 року, ставка земельного податку за земельні ділянки які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності), нормативну грошову оцінку яких проведено: для землі водного фонду (для рибогосподарських потреб) п. 10.7 - 12,00%.
Відповідно до додатку 4 до рішення Сахновецької сільської ради від 21.06.2019р. ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, розташовані на території Сахновецької сільської ради, у відсотках від нормативної грошової оцінки земель: землі сільськогосподарського призначення, землі природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, землі рекреаційного призначення, землі водного фонду - 3% від нормативної грошової оцінки
Рішенням Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області №7 від 22.08.2019р. вирішено затвердити технічну документацію із нормативної грошової оцінки землі населеного пункту с. Сахнівці Сахновецької сільської ради; затвердити розрахунки нормативної грошової оцінки землі населеного пункту с. Сахнівці Сахновецької сільської ради.
Розпорядженням Хмельницької обласної державної адміністрації від 26.12.2019р. №908/2019-р уповноважено районні державні адміністрації на вжиття заходів щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства орендної плати у договорах оренди земельних ділянок водного фонду.
Головне управління ДПС у Хмельницькій області у листі від 20.11.2020р. повідомило ПрАТ "Хмельницькрибгосп" про те, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, не пізніше 15 липня поточного року оприлюднює на своєму офіційному вебсайті зведену інформацію про проведену нормативну грошову оцінку земель. На офіційному вебсайті ДПС розміщено зведену інформацію щодо проведення нормативної грошової оцінки земель, а не по кожній земельній ділянці. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель на підставі якого обчислюється сума земельного податку або орендної плати. Формування витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок здійснюється територіальними органами Держгеокадастру.
Відповідачем подано для долучення до матеріалів справи листи: до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 23.07.2020р. №192/20, до Головного управління ДПС у Хмельницькій області від 16.11.2020р. №343/20 та до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 17.11.2020р.
Також до матеріалів справи долучено висновок державної експертизи від 19.10.2020р. №1381, за яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 184,0532 га із кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 склала 2917611 грн.; технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки №822/1 від 27.05.2019р.
Згідно листа Ізяславського управління ДПС у Хмельницькій області, ПАТ "Хмельницькрибгосп" на 2020 рік за Договором від 16.03.2009р. по оренді земельної ділянки водного фонду загальною площею 184,0532 га., задекларовано орендну плату в сумі 56093,89 грн.
Згідно відомостей інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного - реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003, власником вказаної земельної ділянки є Хмельницька обласна державна адміністрація, зареєстроване речове право оренди за ПрАТ "Хмельницькрибгосп".
У листі Шепетівської місцевої прокуратури №35-4958вих-20 від 02.06.2020р. повідомлено Ізяславську районну державну адміністрацію про необхідність вжиття заходів щодо приведення у відповідність до вимог чинного законодавства розміру орендної плати у договорі оренди землі від 16.03.2009р.
В листах Ізяславської районної державної адміністрації від 04.06.2020р. №78/13-13-1023/2020, від 27.07.2020 №78/13-13-1386/2020, адресованих Шепетівській місцевій прокуратурі, зазначалося про відсутність коштів на судові витрати, просила звернутися до суду в інтересах держави та органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням орендованих земельних ділянок щодо приведення умов договору оренди у відповідність вимогам чинного законодавства.
У листі Ізяславської районної державної адміністрації від 24.02.2020 №78/13-13-374/2020, від 11.06.2020 №18951/22-01-52-04, адресованих ВАТ "Хмельницьке виробниче Сільськогосподарсько-рибоводне підприємство", просила звернутися до департаменту природних ресурсів та екології Хмельницької обласної державної адміністрації для перегляду чинних договорів оренди та приведення їх у відповідність вимогам чинного земельного та податкового законодавства.
У відповідь на листи від 11.06.2020р. та №78/13-13-1069/2020 та №78/13-13-1070/2020, ПАТ "Хмельницьке виробниче Сільськогосподарсько-рибоводне підприємство" зазначило у листі від 17.07.2020р., що інформація щодо розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок не відповідає дійсності.
У листах №35/3-8667внх-20 від 02.10.2020, №35/3-8768вих-20 від 07.10.2020 Шепетівська місцева прокуратура зверталася до Сахновецької сільської ради щодо надання інформації.
У листі №9 від 08.04.2021р. ПП "Метастудія" повідомило Шепетівську окружну прокуратуру про те, що рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області №7 від 22.08.2019р. оприлюднене на офіційному сайті Сахновецької сільської ради на сторінці, яка мала URL адресу http://sahnivci.rada-izyaslav.gov.ua/diyalnist/rishennya_radu/7-sklikannya/39-sesiya-7-sklikannya/. Проект даного рішення було оприлюднено на сторінці http://sahnivci.rada-izyaslav.gov.ua/regylatorna_polituka/.
Державна фіскальна служба України у листі №13732/3/99-99-10-01-14 від 20.12.2016р. повідомила Задворну О.В. про те, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Шепетівська місцева прокуратура листами повідомила районну державну адміністрацію Хмельницької області (лист від 24.09.2020р.), Хмельницьку обласну державну адміністрацію (лист від 24.09.2020р.), Сахнівецьку сільську раду Ізяславського району Хмельницької області (лист від 04.11.2020р.) про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді.
Дослідивши зібрані у справі докази та давши їм правову оцінку в сукупності, судом прийнято до уваги наступне:
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно ч.3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах(ч.4 ст. 53 ГПК України).
Статтею 23 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що представництво прокурором держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва. Прокурор зобов`язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про це громадянина та його законного представника або відповідного суб`єкта владних повноважень. У разі підтвердження судом наявності підстав для представництва прокурор користується процесуальними повноваженнями відповідної сторони процесу. Наявність підстав для представництва може бути оскаржена громадянином чи її законним представником або суб`єктом владних повноважень.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, має обґрунтувати та довести підстави для представництва, однією з яких є бездіяльність компетентного органу.
Бездіяльність компетентного органу означає, що він знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Звертаючись до відповідного компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.
Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню, тощо.
Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження його бездіяльності. Якщо прокурору відомо причини такого незвернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові, але якщо з відповіді компетентного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої палати Верховного Суду у справі № 912/2385/18 від 26.05.2020р.
Також Велика Палата Верховного Суду при розгляді вказаної справи звернула увагу на те, що захищати інтереси держави повинні насамперед відповідні компетентні органи, а не прокурор. Прокурор не повинен вважатися альтернативним суб`єктом звернення до суду і замінювати компетентний орган, який може і бажає захищати інтереси держави.
У Рішенні від 05 червня 2019 року № 4-р(II)/2019 Конституційний Суд України вказав, що Конституцією України встановлено вичерпний перелік повноважень прокуратури, визначено характер її діяльності і в такий спосіб передбачено її існування і стабільність функціонування; наведене гарантує неможливість зміни основного цільового призначення вказаного органу, дублювання його повноважень/функцій іншими державними органами, адже протилежне може призвести до зміни конституційно визначеного механізму здійснення державної влади її окремими органами або вплинути на обсяг їхніх конституційних повноважень.
Щоб інтереси держави не залишилися незахищеними, прокурор виконує субсидіарну роль, замінює в судовому провадженні відповідний компетентний орган, який усупереч вимогам закону не здійснює захисту або робить це неналежно.
У даній справі прокурор звернувся до суду в інтересах держави в особі позивачів із позовними вимогами до ПАТ "Хмельницькрибгосп" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, оскільки Ізяславська районна державна адміністрація Хмельницької області, правонаступником якої є Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області, Хмельницька обласна державна адміністрація, Сахнівецька сільська рада Ізяславського району Хмельницької області не вживали належних та дієвих заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України.
Так, суд встановив, що Шепетівська місцева прокуратура зверталася з листами до Ізяславської районної державної адміністрації, правонаступником якої є Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області (лист від 02.06.2020р.), Сахновецької сільської ради (листи від 02.10.2020р., від 07.10.2020р.) щодо надання інформації про приведення у відповідність до вимог чинного законодавства розміру орендної плати у договорі оренди землі від 16.03.2009р.
При цьому, у листах Ізяславської районної державної адміністрації від 04.06.2020р. та від 27.07.2020р. зазначалося про відсутність коштів на судові витрати, просила звернутися до суду в інтересах держави та органу місцевого самоврядування за місцезнаходженням орендованих земельних ділянок щодо приведення умов договору оренди у відповідність вимогам чинного законодавства.
Шепетівська місцева прокуратура листами повідомила Ізяславську районну державну адміністрацію Хмельницької області, правонаступником якої є Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області (лист від 24.09.2020р.), Хмельницьку обласну державну адміністрацію (лист від 24.09.2020р.), Сахнівецьку сільську раду Ізяславського району Хмельницької області (лист від 04.11.2020р.) про встановлення підстав та намір здійснювати представництво інтересів держави в суді.
При цьому у позивачів було достатньо часу для вжиття належних та дієвих заходів щодо усунення порушень чинного законодавства України, зокрема, у позивача-1 (Ізяславської районної державної адміністрації, правонаступником якої є Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області) з дати листів від 04.06.2020р., від 27.07.2020р. та від 24.09.2020р., у позивача-2 (Хмельницької обласної державної адміністрації з дати листа від 24.09.2020р., у позивача-3 (Сахнівецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області) з дати листів від 02.10.2020р. та від 07.10.2020р.
Оскільки Ізяславська районна державна адміністрація Хмельницької області, правонаступником якої є Шепетівська районна державна адміністрація Хмельницької області, Хмельницька обласна державна адміністрація, Сахнівецька сільська рада Ізяславського району Хмельницької області протягом розумного строку самостійно не звернулися до суду з позовом, то прокурор на підставі абз. 3 ч. 4 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" повідомив позивачів про намір здійснення прокурором представництва в суді законних інтересів держави в їх особі та пред`явив до господарського суду Хмельницької області даний позов.
Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі позивачів.
При цьому, суд ухвалою від 12.01.2021р. відмовив у задоволенні клопотання відповідача про залишення позову без розгляду від 15.12.2020р. з огляду на безпідставне ототожнення відповідачем правового статусу особи, яка представляє конкретну юридичну особу (прокуратуру) у господарських правовідносинах на підставі відповідних до закону, статутів, положень тощо, та прокурора, який здійснює представництво інтересів держави відповідно до статті 131-1 Конституції України.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У відповідності до ст.13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Приписами ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
За змістом абз.4 ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Згідно з п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п. 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України).
Суд встановив, що на підставі договору оренди землі від 16.03.2009р. Ізяславська (Шепетівська) районна державна адміністрація передала в строкове платне користування ПАТ "Хмельницькрибгосп" земельну ділянку водного фонду із земель державної власності, розташованих за межами населених пунктів на території Сахновецької сільської ради Ізяславського району Хмельницької області, загальною площею 184,0532 га.
Пунктами 9 та 10 договору сторони передбачили, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 22782 грн. 12 коп. в рік з урахуванням середньо-обласної грошової оцінки ріллі. Орендна плата вноситься в розмірі 1898 грн. 51 коп. не-пізніше 30 числа кожного місяця на спеціальний рахунок по Сахновецькій сільській раді. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням коефіцієнта індексації Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюється під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.
Частиною 1 ст. 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру податку та орендної плати проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 Закону України "Про оцінку земель").
У відповідності до п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки; для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області (п.п. 288.5.1); не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки (п.п. 288.5.2).
Таким чином, з урахуванням положень ст. 632 ЦК України, ст. 288 Податкового кодексу України і статей 15, 21 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями ст. 288 Податкового кодексу України. Відповідна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 13.06.2019 у справі №910/11764/17, від 17.10.2019 у справі № 922/53/19, 910/7905/17 від 16.04.2018р.
За змістом ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок сільськогосподарського призначення, розташованих за межами населених пунктів проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Згідно з ч. 1 ст. 23 зазначеного Закону технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
При поданні позову прокурором долучено до матеріалів справи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 09.06.2020р., за яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 площею 1840532 м2 склала 134653321,21 грн.
В свою чергу, відповідач посилався на витяги із технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від 04.04.2019р. та від 08.10.2019р., за якими нормативно грошова оцінка земельної ділянки складала 1746480,81 грн.
При цьому, судом враховується, що під час розгляду справи прокурором та третьою особою (Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області) долучено до матеріалів справи витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки станом на 09.04.2021р., за яким нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 6822186600:05:009:0003 площею 1840532 м2 склала 3751965,78 грн.
Відповідно до ч. 2 ст.632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Статтею 651 вказаного кодексу визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно з п. 34 договору оренди земельної ділянки від 16.03.2009р. зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Аналогічні правила щодо зміни умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і ст. 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Сахновецькою сільською радою прийнято 21.06.2019р. рішення №1 "Про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку, ставок орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Сахновецької сільської ради на 2020 рік", яким вирішено, в тому числі, установити на території Сахновецької сільської ради: ставки земельного податку за земельні ділянки, що перебувають у власності, згідно з додатком 1; ставки земельного податку за земельні ділянки які перебувають у постійному користуванні суб`єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності), згідно з додатком 2; ставки орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, розташовані на території Сахновецької сільської ради, у відсотках від нормативної грошової оцінки земель,згідно з додатком 4; затвердити Положення про плату за землю, згідно з додатком 5; оприлюднити дане рішення в місцевих засобах масової інформації та на офіційному сайті Сахновецької сільської ради. Рішення набирає чинності з 01.01.2020р.
Відповідно до додатку 1 до рішення Сахновецької сільської ради від 21.06.2019р. ставки встановлюються на 2020 рік та вводяться в дію з 01 січня 2020 року, ставка земельного податку на земельні ділянки, що перебувають у власності, нормативну грошову оцінку яких проведено: для землі водного фонду (для рибогосподарських потреб) п. 10.7 - 1,00% від нормативної грошової оцінки.
Зважаючи на визначення у договорі оренди землі розміру орендної плати у фіксованій грошовій сумі, а не у відсотковому співвідношенні до нормативної грошової оцінки, суд погоджується із доводами прокурора, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для зміни розміру орендної плати, визначеного у договорі оренди земельної ділянки від 16.03.2009р.
Наявні у справі листи позивача-1 від 24.02.2020 №78/13-13-374/2020 та від 11.06.2020 №18951/22-01-52-04, а також лист-відповідь відповідача від 17.07.2020р. свідчать про те, що домовленість сторін на внесення відповідних змін у договір, станом на час подання позову, не досягнута.
Судом враховується, що порядок зміни господарських договорів визначений ст. 188 Господарського кодексу України, відповідно до положень ч.ч. 2-4 якої сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Згідно зі ст. 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона. Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.
Суд враховує, що підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін. Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду у складі суддів Касаційного господарського суду від 20.11.2019р. у справі №916/2769/18, №910/7905/17.
Згідно з п. 11 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельних ділянок не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Як вже зазначалось, рішенням Сахновецької сільської ради від 21.06.2019р. №1 встановлено на території Сахновецької сільської ради ставки земельного податку за земельні ділянки, в тому числі, 1,00% від нормативної грошової оцінки на земельні ділянки, що перебувають у власності, нормативну грошову оцінку яких проведено для землі водного фонду (для рибогосподарських потреб).
Таким чином, умовами договору оренди земельної ділянки від 16.03.2009р. передбачено таку підставу для зміни розмірів орендної плати, як зміна розмірів земельного податку.
Врахувавши вищевказані законодавчі норми та договірні положення, а також зміну у встановленому порядку нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем землі, що є істотною зміною обставин, якими сторони керувалися при укладені договору (оскільки збільшення нормативної грошової оцінки землі призводить до збільшення розміру орендної плати, яка є істотною умовою договору), та підставою перегляду розміру орендної плати згідно договору, суд знаходить доводи прокурора відносно необхідності внесення змін у договір обґрунтованими.
При цьому, як вже зазначалось, за пдп. 5.1. п. 5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.
Частинами 1, 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Ураховуючи наведене, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки - підставою для перегляду розміру орендної плати.
Подібні за змістом правові висновки викладені у постанові Верховного Суду від 02.03.2021р. у справі №923/267/20.
При цьому, у п. 11 договору визначено як підставу перегляду розміру орендної плати - в інших випадках, передбачених законом.
Згідно з частиною третьою статті 653 ЦК України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16.02.2021р. у справі №921/530/18.
Отже, 1% нормативної грошової оцінки орендованої відповідачем землі складає 37519,65 грн. (1% від нормативно грошової оцінки земельної ділянки станом на 09.04.2021р. - 3751965,78 грн.) Тобто, базова величина, яка включається в розрахунок орендної плати, станом на час вирішення справи, збільшилася по відношенню до її значення на момент укладення договору. Таким чином, станом на час вирішення спору розмір орендної плати має становити 37519,65 грн. в рік, що становить 1 % від нормативно грошової оцінки земельної ділянки, суму яких прокурор і просить вказати у договорі, шляхом внесення змін.
З огляду на зміну розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки, суд зауважує, що можливість внесення змін до умов договору оренди земельної ділянки в частині розміру орендної плати внаслідок зміни розмірів земельного податку та в інших випадках, передбачених законом прямо передбачена як положеннями п. 11 договору оренди, так і приписами чинного законодавства. Наведе дозволяє господарському суду дійти висновку, що сплата відповідачем на користь місцевого бюджету орендної плати за користування земельною діяльною без урахування нової грошової оцінки починаючи з дати встановлення такої оцінки, порушує права орендодавця на отримання орендної плати, розрахованої з урахуванням вимог Закону "Про оцінку земель".
Підсумовуючи викладене суд доходить висновку про наявність правових підстав для внесення заявлених в позові змін до договору оренди від 16.03.2009р. щодо розміру орендної плати, розрахованої з урахуванням вказаної оцінки.
Щодо посилань відповідача на те, що рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району від Хмельницької області №7 від 22.08.2019р. не опубліковано, судом враховується, що згідно з частиною 4 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, якою, в свою чергу, передбачено, що рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.
У статті 144 Конституції України і статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
У відповідності до пункту 5 частини 3 статті 50 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" секретар сільської, селищної, міської ради забезпечує своєчасне доведення рішень ради до виконавців і населення, організує контроль за їх виконанням, забезпечує оприлюднення рішень ради відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", забезпечує офіційне оприлюднення рішень ради, які відповідно до закону є регуляторними актами, а також документів, підготовлених у процесі здійснення радою регуляторної діяльності, та інформації про здійснення радою регуляторної діяльності.
Згідно частин 5, 11 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Стаття 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регулює способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності.
Відповідно до положень вказаної статті, план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.
Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.
Звіт про відстеження результативності регуляторного акта також оприлюднюється шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації регуляторного органу, який прийняв цей регуляторний акт, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці цього регуляторного органу в мережі Інтернет.
При визначенні регуляторними органами друкованих засобів масової інформації, в яких публікуються документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті: надається перевага офіційним друкованим засобам масової інформації; забезпечується відповідність сфери компетенції регуляторного органу на відповідній території сфері розповсюдження друкованого засобу масової інформації.
Якщо в межах адміністративно-територіальної одиниці чи в населеному пункті не розповсюджуються друковані засоби масової інформації, а місцеві органи виконавчої влади, територіальні органи центральних органів виконавчої влади, органи та посадові особи місцевого самоврядування не мають своїх офіційних сторінок у мережі Інтернет, документи, зазначені у частинах першій - третій цієї статті, можуть оприлюднюватися у будь-який інший спосіб, який гарантує доведення інформації до мешканців відповідної адміністративно-територіальної одиниці чи до відповідної територіальної громади.
Приписами ст.14 Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" встановлено, що оприлюднення інформації про здійснення регуляторної діяльності, регуляторні органи здійснюють шляхом публікування у друкованих засобах масової інформації та/або розміщують на своїх офіційних сторінках у мережі Інтернет або оприлюднюють в інший спосіб, у тому числі через телебачення і радіо, інформацію про здійснення ними регуляторної діяльності.
Таким чином, щодо посилань відповідача на те, що лист №9 від 08 квітня 2021р. ПП "Метастудія" не може бути доказом по справі, судом здійснено перевірку опублікування рішення Сахновецької сільської ради Ізяславського району від Хмельницької області №7 від 22.08.2019р. за інтернет-посиланням (http://sahnivci.rada-izyaslav.gov.ua/diyalnist/rishennya_radu/7-sklikannya/39-sesiya-7-sklikannya/) та встановлено факт опублікування вказаного рішення.
При цьому, судом враховується, що у випадку опублікування вказаного рішення Сахновецької сільської ради у дату 13.03.2020р. та проекту рішення у дату 04.03.2020р., про що зазначав відповідач у письмових поясненнях від 22.04.2021р., станом на дату розгляду справи судом та винесення рішення, рішення Сахновецької сільської ради №7 від 22.08.2019р. з огляду на положення ч. 4 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" та пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України, є офіційно оприлюдненим та таким, що набрало чинності.
Судом враховується, що згідно з приписами статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Як визначено статтею 1 Закону України "Про державну регуляторну політику у сфері господарської діяльності" регуляторний акт це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання; регуляторним органом є, зокрема, орган місцевого самоврядування.
Відповідно до частини п`ятої статті 12 цього Закону регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніше як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.
Однак, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та має обмеження у терміні дії. Згідно Земельного та Податкового кодексів України, Законів України "Про оцінку земель", "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", "Про землеустрій" органи місцевого самоврядування виступають лише замовниками робіт з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та на пленарних засіданнях лише затверджують технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі, розроблену у відповідності до вимог чинного законодавства. Відтак, рішення органів місцевого самоврядування про затвердження нормативної грошової оцінки населеного пункту не є регуляторними актами в розумінні Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".
Відповідач зазначив, що ПрАТ "Хмельницькрибгосп" (правонаступник ПАТ "Хмельницькрибгосп") було надіслано декілька листів до Державної фіскальної служби України, щодо отримання роз`яснень на предмет порядку та обов`язків органів місцевого самоврядування офіційного оприлюднення своїх рішень. Як наслідок, Державною фіскальною службою України, було надано відповідь, що відображена в листі за вих.№13732/3/99-99-10-01-14 від 20.12.2016р.
Однак, вищезазначений лист являється відповіддю Державної фіскальної служби України Задворній О.В., яка не являється стороною по справі, а з тексту листа Державної фіскальної служби України №13732/3/99-99-10-01-14 від 20.12.2016р. не вбачається відношення до сторін спору по даній справі, або правовідносин за договором оренди від 16.03.2009р.
Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1 ст. 86 ГПК України).
Згідно з ч. 1 ст. 14 ГПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
У відповідності з п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України та ч. 1 ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Згідно з ч. 1 ст. 237 ГПК України при ухваленні рішення суд вирішує, чи мали місце обставини (факти), якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються; чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження.
В свою чергу, статтею 2 ГПК України унормовано, що завданням господарського судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів, пов`язаних із здійсненням господарської діяльності, та розгляд інших справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави.
Відповідно до частини 1 статті 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. 1. ст. 76 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Згідно з ч. 1 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Обов`язок доказування та подання доказів відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України розподіляється між сторонами виходячи з того, хто посилається на певні юридичні факти, які обґрунтовують його вимоги та заперечення.
Це стосується відповідача, який мав довести наявність тих обставин, на які він посилається, зазначаючи про необґрунтованість позову.
У рішенні Суду у справі Трофимчук проти України no. 4241/03 від 28.10.2010р. Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довод сторін.
З врахуванням викладеного, інші доводи відповідача судом до уваги не приймаються.
Приймаючи до уваги наведені вище положення закону, враховуючи встановлені судом факти та зміст позовних вимог, суд вважає позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по оплаті судового збору покладаються на відповідача.
Керуючись ст. 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Внести зміни до Договору оренди землі від 16.03.2009, укладеного між Ізяславською районною державною адміністрацією та Відкритим акціонерним товариством «Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько-рибоводне підприємство», зареєстрованого в Ізяславському відділі Хмельницької регіональної філії центру Державного земельного кадастру 06.04.2009 за №040975400001, виклавши положення п.9 Договору у наступній редакції:
"п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати відповідає розміру земельного податку та складає 37 519,65 (тридцять сім тисяч п`ятсот дев`ятнадцять гривень 65 коп.) гривень в рік, що становить 1 (один) відсоток від нормативно грошової оцінки земельної ділянки."
Стягнути з приватного акціонерного товариства "Хмельницьке виробниче сільськогосподарсько - рибоводне підприємство" (вул. Чкалова, 58, смт. Меджибіж, Летичівський район, Хмельницька область, код ЄДРПОУ 00476808) на користь Хмельницької обласної прокуратури (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, ДКСУ м. Київ, МФО 820172, р/р UA 188201720343120002000002814) - 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Відповідно до ч. 6 ст. 233 ГПК України, у виняткових випадках залежно від складності справи складання повного рішення (постанови) суду може бути відкладено на строк не більш як десять днів, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.
Повний текст рішення складено 24.05.2021р.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч.1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч.1, 2 ст. 256 ГПК України).
СуддяВ.В. Димбовський
Віддрук. 5 прим.:
1 - в справу,
2 - позивачу (61022, м. Харків, Майдан Свободи, буд. 5, Держпром, 4 під`їзд,10 пов.),
3 - відповідачу 1 (30070, Хмельницька область, Славутський р-н, Хмельницька обл., вул. Перемоги, 4),
4 - відповідачу 2 (30000, Хмельницька область, м. Славута вул. Садова, 4, кв. 55-56),
5 - Прокуратурі Хмельницької області (м. Хмельницький, пров. Військоматський, 3),
Всім рек. з повід.
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 12.05.2021 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 97134385 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Димбовський В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні