Рішення
від 17.05.2021 по справі 540/2238/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 травня 2021 р.м. ХерсонСправа № 540/2238/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Дубровної В.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації у Херсонській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

І. Зміст позовних вимог

ОСОБА_1 ( далі - позивач) звернувся до суду з позовом, в якому з урахуванням нової редакції позову від 26.01.2021 р., просить:

- визнати протиправною бездіяльність Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у відношенні позивача ОСОБА_1 щодо не перерахунку та невиплати разової щорічної допомоги до 5 травня за 2020 рік, виходячи з розміру семи мінімальних пенсій за віком, передбаченої ч. 5 ст. 13 ЗУ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (у редакції Закону від 25.12.1998 року), з урахуванням виплачених коштів;

- зобов`язати Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перерахувати та виплатити позивачу ОСОБА_1 разову щорічну допомогу до 05 травня за 2020 рік, виходячи з розміру семи мінімальних пенсій за віком, передбаченої ч. 5 ст. 15 ЗУ "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (у редакції Закону від 25 грудня 1998 року), з урахуванням виплачених коштів.

ІІ. Позиція позивача та заперечення відповідачів

Вказані вимоги позивач обґрунтовує тим, що він є інвалідом війни III групи та має пільги, встановлені Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-ХІІ (далі - Закон № 3551-ХІІ). Відповідно до статті 13 цього Закону йому щорічно до 5 травня повинна виплачуватись разова грошова допомога у розмірі 7-ми мінімальних пенсій за віком. Однак, незважаючи на прийняття Конституційним Судом України рішення від 27.02.2020 року №3-р/2020, Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у 2020 році щорічна разова грошова допомога до 5-го травня була виплачена позивачу в розмірі меншому, ніж це передбачено вказаним законом.

04.03.2021 року за вх. № 3794/21 зареєстровано від відповідача-1 відзив на позов, яким заперечує проти задоволення позовних вимог, вказуючи на те що Центр не має владних повноважень призначати допомогу, визначати її розмір, здійснювати розрахунок допомоги. У списку-розпорядженні зазначено розмір допомоги на одну особу - 3160 грн., зазначено інформацію щодо позивача, способу виплати та розмір допомоги. Перерахунок розміру допомоги, за переконанням відповідача-1, також належить до виключних повноважень Управління. Звертає увагу, що згідно з Положенням про Херсонський центр по нарахуванню та здійснення соціальних виплат, затвердженим наказом Департаменту соціального розвитку Херсонської обласної державної адміністрації від 10.06.2020 № 12 Центром, як державною установою (не органом) здійснюється оформлення документів для виплати різних видів державної допомоги тільки на підставі рішень структурних підрозділів з питань соціального захисту населення, в даному випадку Управління. Крім того, відповідач зазначає, що Центр не має повноважень та не призначає допомогу у відповідному розмірі, не здійснює її перерахунок, а лише, здійснює оформлення документації на виплату допомоги (її нарахування), на підставі розпорядження Управління про призначення/перерахунок цієї допомоги. Самостійно визначити розмір допомоги, належної позивачу Центр не зможе за відсутністю повноважень, що унеможливить виконання судового рішення.

03.09.2021 року за вх. № 12485/20 судом зареєстровано від відповідача -2 відзив на позов, яким заперечує проти задоволення позовних вимог, вказуючи на те що згідно ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантій їх соціального захисту" ОСОБА_1 має право на виплату щорічної разової допомоги до 5 травня, яка виплачується у розмірі, який визначається Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України. При цьому, вказує, що згідно виплатних документів Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат 02.04.2020 року позивачу, як особі з інвалідністю внаслідок війни III групи, допомога у розмірі 3160,00 грн. перерахована на його особовий рахунок в АТ " Ощадбанк".

ІІІ. Процесуальні дії у справі.

Ухвалою суду від 19.08.2020 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, якою передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Ухвалою суду від 30.11.2020 року зупинено провадження до набранням чинності судовим рішенням у зразковій справі № 440/2722/20.

Ухвалою суду від 15.02.2021 р. поновлено провадження у справі, замінено первісного відповідача Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області на належного - Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат ( 73037, м. Херсон, вул. Робоча, буд. 115, код ЄДРПОУ 05392743), вирішено перейти до розгляду справи за правилами загального позовного провадження, продовжено строк підготовчого провадження на тридцять днів, призначено підготовче засідання 25 лютого 2021 р.

25.02.2021 року судом без виходу до нарадчої кімнати, шляхом занесення секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання до 11.03.2021 р. у зв`язку з неотриманням Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат позову та доданих до нього документів.

Ухвалою суду від 11.03.2021 р. залучено до участі у справі в якості співвідповідача Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області (місцезнаходження: 75100, Херсонська область, м.Олешки, вул. Гвардійська, 6, код ЄДРПОУ 03198286), відкладено підготовче засідання до 18.03.2021 р. о 15:00 годині.

Ухвалою суду від 18.03.2021 року закрито підготовче засідання, призначено справу до судового розгляду по суті на 15.04.2021 р.

Ухвалою суду від 15.04.2021 року продовжено розгляд справи в порядку письмового провадження без виклику сторін з 16.04.2021 року.

ІV. Обставини, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини.

ОСОБА_1 є інвалідом війни III групи, має право на пільги, встановлені Законом України "Про статус ветеранів війни гарантії їх соціального захисту", що підтверджується матеріалами справи та не заперечується сторонами.

28.07.2020 року за вх. № 2536 Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області отримало від позивача звернення щодо здійснення перерахунку та виплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 р.

31.07.2020 року листом за вих. № 2-2/1564 Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області повідомило позивача, що згідно виплатних документів 02.04.2020 року допомога у розмірі 3160,00 грн. перерахована Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на його особовий рахунок в АТ " Ощадбанк". Після прийняття рішення Конституційного Суду України №3-р/2020 від 27.02.2020 року (далі - Рішення) і визнання таким, щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремого положення пункту 26 розділу VI Прикінцеві та перехідні положення Бюджетного кодексу України центральними органами виконавчої влади до теперішнього часу не було видано жодного нормативно-правового акту, яким би було врегульовано питання виплати різниці суми щорічної разової допомоги до 5 травня (мається на увазі різниця між сумою передбаченою ст. 13 Закону). Враховуючи викладене, порушене позивачем питання повинно вирішуватись на центральному рівні, і в разі прийняття позитивного рішення, буде проведено перерахування розміру щорічної разової грошової допомоги до 5 травня ветеранам війни.

Відповідно до виписки по картковому рахунку АТ "Ощадбанку" від 06.08.2020 року позивач 09.04.2020 року отримав на особистий банківський рахунок суму 3 160,00 грн. грошову допомогу до 5 травня 2020 року.

Вважаючи, що Управлінням соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області недоплачена щорічна разова допомога до 05 травня за 2020 рік відповідно до ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-ХІІ у розмірі 7 мінімальних пенсій за віком, позивач звернувся до суду з даним позовом.

V. Норми права, які застосував суд.

Положеннями частини 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Правовий статус ветеранів війни визначений Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-XII (далі - Закон № 3551-ХІІ).

Пільги особам з інвалідністю внаслідок війни визначені статтею 13 цього Закону.

01 січня 1999 року набрав чинності Закон України " Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25.12.1998 № 367-XIV, яким статтю 13 Закону № 3551-XII доповнено частиною п`ятою у такій редакції: " Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах: інвалідам I групи - десять мінімальних пенсій за віком; II групи - вісім мінімальних пенсій за віком; III групи - сім мінімальних пенсій за віком".

01.01.2008 року набрав чинності Закону України від 28 грудня 2007 року №107-VI "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" (далі - Закон № 107-VI), підпунктом "б" підпункту 2 пункту 20 розділу ІІ якого частину п`яту статті 13 Закону № 3551-XII викладено у новій редакції: "Щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, які визначаються Кабінетом Міністрів України в межах бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України".

Рішенням Конституційного Суду України від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008 зміни, внесені підпунктом "б" підпункту 2 пункту 20 розділу ІІ Закону № 107-VI, визнані неконституційними.

В подальшому, підпунктом 5 пункту 63 розділу І Закону України від 28 грудня 2014 року № 79-VIII "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, відповідно до якого норми і положення, зокрема, статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

З метою забезпечення виплати разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Законів України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань"" від 19.02.2020 №112 (далі - постанова КМ України № 112), якою установлено, зокрема, що

- у 2020 році виплату до 5 травня разової грошової допомоги проводить Міністерство соціальної політики шляхом перерахування коштів на зазначені цілі структурним підрозділам з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій (далі - регіональні органи соціального захисту населення), які розподіляють їх між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад (далі - районні органи соціального захисту населення), центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, що відповідають вимогам пункту 47 частини першої статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат). Районні органи соціального захисту населення, центри по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат перераховують кошти через відділення зв`язку або установи банків на особові рахунки громадян за місцем отримання пенсії (особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання) у таких розмірах: особам з інвалідністю внаслідок війни та колишнім малолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 14 років) в`язням концентраційних таборів, гетто та інших місць примусового тримання, визнаним особами з інвалідністю внаслідок загального захворювання, трудового каліцтва та з інших причин, у т.ч. III групи - 3 160,00 гривень; ( підпункт перший пункту першого цієї постанови);

- військовослужбовцям, поліцейським, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, особам начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби, які проходять службу (крім пенсіонерів), виплата грошової допомоги проводиться шляхом перерахування коштів районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат на спеціальні рахунки військових частин, установ, організацій за місцем їх служби ( підпункт другий пункту першого цієї постанови);

Статтею 17 Закону № 3551-ХІІ визначено, що фінансування витрат, пов`язаних з введенням його в дію, здійснюється за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.

Питання виплат разової грошової допомоги врегульовано статтею 17-1 Закону № 3551-ХІІ, якою зокрема, передбачено

- щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання. ( частина перша ст. 17-1);

- військовослужбовцям, поліцейським, особам начальницького та рядового складу органів внутрішніх справ України, особам начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби України, які проходять службу (крім пенсіонерів), виплата разової грошової допомоги здійснюється шляхом перерахування коштів органами праці та соціального захисту населення на спеціальні рахунки військових частин, установ і організацій за місцем їх служби. ( частина друга статті 17-1)

- особи, які не отримали разової грошової допомоги до 5 травня, мають право звернутися за нею та отримати її до 30 вересня відповідного року, в якому здійснюється виплата допомоги. ( частина четверта статті 17-1).

Згідно з пунктом 1 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, Мінсоцполітики є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України і який забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері соціальної політики, загальнообов`язкового державного соціального та пенсійного страхування, соціального захисту, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, усиновлення та захисту прав дітей, запобігання насильству в сім`ї, протидії торгівлі людьми, відновлення прав осіб, депортованих за національною ознакою, а також забезпечує формування та реалізацію державної політики щодо пенсійного забезпечення та ведення обліку осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню, соціального захисту ветеранів війни та осіб, на яких поширюється дія Закону № 3551-XII в частині організації виплати їм разової грошової допомоги, соціальної та професійної адаптації військовослужбовців, які звільняються, осіб, звільнених з військової служби, у сфері здійснення державного нагляду та контролю за додержанням вимог законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, у сфері здійснення державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки та з питань захисту прав дітей.

Підпунктом 41 пункту 4 вказаного Положення визначено, що Мінсоцполітики відповідно до покладених на нього завдань організовує виплату до 5 травня разової грошової допомоги ветеранам війни, особам, на яких поширюється дія Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";

VI. Оцінка суду

Отже, чинним законодавством визначено підстави та порядок щорічної виплати разової грошової допомоги до 5 травня учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них, а також особам з інвалідністю внаслідок війни, визначені статтями 12-13 Закону № 3551-ХІІ. При цьому, щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня здійснює Мінсоцполітикишляхом перерахування коштів регіональним органам соціального захисту населення, які розподіляють їх між районними органами соціального захисту населення, центрами по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, які здійснюють безпосередню виплату щорічної разової грошової допомоги до 5 травня вказаним особам.

Як встановлено судом, спірність питання у даній справі полягає щодо розміру грошової допомоги до 5 травня, яку позивач отримав у 2020 році.

При цьому, протиправну бездіяльність Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо виплати разової грошової допомоги у розмірі, меншому ніж передбачено ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", позивач обґрунтовує набрання законної сили рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року у справі № 1-247/2018 (3393/18).

Вирішуючи дане спірне питання з урахуванням вказаних доводів позивача, суд вказує про наступне.

Конституційний Суд України Рішенням від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 визнав таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України у частині, яка передбачає, що норми і положення статей 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

При цьому Конституційний Суд України у пункті 2.2 мотивувальної частини вказаного Рішення, посилаючись на положення свого Рішення від 22 травня 2008 року № 10-рп/2008, дійшов висновку про те, що Бюджетним кодексом України не можна вносити зміни до інших законів України, зупиняти їх дію чи скасовувати їх, а також встановлювати інше (додаткове) законодавче регулювання відносин, відмінне від того, що є предметом спеціального регулювання іншими законами України.

У відповідності до частини другої статті 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.

Відповідно до резолютивної частини вказаного рішення Конституційного Суду України слідує, що окреме положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України, визнане неконституційним, втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України цього рішення.

Таким чином, з 27 лютого 2020 року Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 відновлено дію частини п`ятої статті 13 Закону № 3551-XII у редакції Закону № 367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, зокрема, інвалідам III групи - сім мінімальних пенсій за віком.

Відповідно, з 27 лютого 2020 року норми і положення, зокрема ст.ст. 12, 13, 14, 15 та 16 Закону № 3551-XII, не застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Як зазначалось вище, постановою КМ України № 112 установлено, що у 2020 році виплата разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом № 3551-XII, особам з інвалідністю внаслідок війни ІIІ групи здійснюється у розмірі 3 160 грн (підпункт 1 пункту 1), тобто у розмірі меншому, ніж це передбачено частиною п`ятою статті 13 цього Закону.

Частинами 1 та 2 ст. 7 КАС України встановлено, що суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

Вища юридична сила закону полягає у тому, що всі підзаконні нормативно-правові акти приймаються на основі законів та за своїм змістом не повинні суперечити їм. Підпорядкованість таких актів законам закріплена у положеннях Конституції України. У випадку суперечності норм підзаконного акта нормам закону слід застосовувати норми закону, оскільки він має вищу юридичну силу.

З огляду на викладене, на переконання суду, чинність станом на момент здійснення виплати позивачу разової грошової допомоги постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 112 "Деякі питання виплати у 2020 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" не може бути підставою для висновку про обґрунтованість розміру виплаченої позивачу разової грошової допомоги до 5 травня, оскільки до спірних правовідносин повинні бути застосовані норми саме Закону № 3551-XII як акту вищої юридичної сили.

Як вбачається, з матеріалів справи, начальником Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області 24.03.2020 р затверджено Список-рішення № 2-2/643 на виплату одержувачам щорічної разової допомоги до 5 травня у 2020 р. особам з інвалідністю ІІІ групи, згідно якого під номером 13 значиться ОСОБА_1 , у т.ч. розмір допомоги 3 160,00 грн.

Відповідно до п.п. 4. 9 Положення про Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат, затвердженого наказом директора Департаменту соціального розвитку Херсонської обласної державної адміністрації від 10.06.2020 № 12 (міститься на офіційному сайті відповідача-2 за посиланням http://www.cdd.ks.ua/pologenn.html), Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у Херсонської області (далі - Центр) відповідно до покладених на нього завдань проводить перерахунки розмірів грошової допомоги (в тому числі у зв`язку з індексацією), забезпечує своєчасну підготовку бухгалтерської та статистичної звітності з використанням уніфікованих програмних засобів.

Відтак, судом встановлено, на підставі вказаного Списку-рішення Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області відповідачем -2 було перераховано на банківську картку позивача разову грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі 3 160,00 грн.

Таким чином, встановлені судом обставини справи та вищенаведені норми ст.17-1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", Положення про Міністерство соціальної політики України дають підстави суду вважати, що в межах даних спірних правовідносин саме Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат діяв протиправно, тобто всупереч відновленої Рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 дії частини 5 ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" у редакції Закону № 367-ХІV, згідно з якою щорічно до 5 травня інвалідам війни виплачується разова грошова допомога у розмірах, зокрема, інвалідам III групи - сім мінімальних пенсій за віком, здійснив позивачу виплату вказаної допомоги у меншому розмірі, ніж це передбачено цим Законом.

За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Враховуючи, що відповідачем не надано суду доказів вжиття ним заходів, які в межах своїх повноважень був зобов`язаний вжити, але не зробив цього, або що об`єктивно йому завадило, тому дійшов висновку, що в межах даних спірних правовідносин відповідач вчинив протиправну бездіяльність.

Обираючи спосіб відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

При вирішенні даних спірних правовідносин суд застосовує рішення Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 440/2722/20, яке є зразковим для справ, у яких предметом спору є оскарження дій (бездіяльності) органу, уповноваженого здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня (Управління соціального захисту населення за місцем проживання особи та/або Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат) щодо нарахування і виплати разової грошової допомоги до 5 травня у 2020 році у розмірі, передбаченому статтею 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Тобто, органами, уповноваженими здійснювати виплату разової щорічної грошової допомоги до 5 травня, є Управління соціального захисту населення за місцем проживання позивача та Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат.

Згідно з частиною 3 статті 291 КАС України при ухваленні рішення у типовій справі, яка відповідає ознакам, викладеним у рішенні Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи, суд має враховувати правові висновки Верховного Суду, викладені у рішенні за результатами розгляду зразкової справи.

Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2020 рік" від 14.11.2019 № 294-IX установлено у 2020 році прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездатність, з 1 січня 2020 року - 1638 гривень.

Відповідно, розмір щорічної разової грошової допомоги інвалідам війни III групи у 2020 році має становити 11 466,00 грн 00 коп.

Враховуючи, що Херсонським центром по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат у квітні 2020 р. перераховано ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у сумі 3 160,00 грн., тому сума недоотриманої позивачем вказаної допомоги становить 8 306,00 грн.

Відповідно до пунктів 3, 4 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій, про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити пені дії.

Аналіз зазначених норм свідчить про те, що суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Враховуючи, що у даному випадку Центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат є відповідальним органом, який зобов`язаний завершити процедуру проведення спірних розрахунків, та з метою захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне зобов`язати відповідача-2 нарахувати та виплатити позивачу недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми грошової допомоги.

Аналогічний спосіб захисту порушеного права застосований Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у рішенні від 29 вересня 2020 року у зразковій справі № 440/2722/20, залишеним без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 13 січня 2021 р.

VII. Висновок суду

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави (ч. 1 ст. 6 КАС України).

Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.1 ст.77 КАС України).

Згідно зі статтею 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій, застосувавши до спірних правовідносин правові висновки, викладені у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рішенні від 29.09.2020 у зразковій справі № 440/2722/20, та враховуючи, що позивачем помилково визначено неналежний спосіб відновлення порушених його прав, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.

VIIІ. Розподіл судових витрат

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, розподіл судових витрат не здійснюється.

Керуючись ст. ст. 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 КАС України, суд,-

вирішив:

Позов ОСОБА_1 (місце проживання: АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Олешківської районної державної адміністрації Херсонської області (місцезнаходження: 75100, Херсонська область, м. Олешки, вул. Гвардійська, 6, код ЄДРПОУ 03198286), Херсонського центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат (далі - відповідач-2), (місцезнаходження: 73037, м. Херсон, вул. Робоча, буд. 115, код ЄДРПОУ 05392743) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Херсонського центру по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат щодо нарахування та виплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням виплачених коштів.

Зобов`язати Херсонський центр по нарахуванню та здійсненню соціальних виплат нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2020 рік у розмірі семи мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми допомоги.

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя В.А. Дубровна

кат. 112010201

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.05.2021
Оприлюднено27.05.2021
Номер документу97180770
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2238/20

Рішення від 17.05.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 15.04.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 18.03.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 11.03.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 15.02.2021

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

Ухвала від 19.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Дубровна В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні