Рішення
від 25.05.2021 по справі 922/195/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"25" травня 2021 р.м. ХарківСправа № 922/195/21

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Присяжнюка О.О.

при секретарі судового засідання Лепенець К.В.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради (61003, м.Харків, майдан Кнституції,7) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія" (61089, м. Харків, просп. Московський, буд.227) про внесення змін до договору за участю представників :

позивача -Перетяченко М.О., довіреність №08-21/101/2-2 від 05.01.21,

позивача - Ткаченко С.В. довіреність №08-21/95/2-21 від 05.01.2021

відповідача - Божко Т.В., наказ №0510/01-ок від 05.10.20,

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада звернулась до господарського суду Харківської області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія", про внесення змін до договору оренди землі від 16.01.2006 року №740667100003 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01.01.2020 в редакцій викладеній у позовній заяві.

Ухвалою господарського суду від 27.01.2021 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін. Розгляд справи призначено на 16.02.2021 о 10:30 год.

В судовому засіданні 16.02.2021 постановлено протокольну ухвалу на підставі ч. 5 ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання до 02.03.2021 о 11:00 год.

16.02.2021 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія", електронною поштою , в подальшому зареєстровано канцелярією суду (вх. № 862) надійшло клопотання про продовження строку щодо надання відзиву на позовну заяву.

02.03.2021 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія", через канцелярію суду (вх.№4970) надійшло клопотання про відкладення розгляду підготовчого засідання .

В судовому засіданні 02.03.2021 постановлено протокольну ухвалу, якою поновлено строк щодо надання відзиву на позовну заяву, задоволено клопотання відповідача про відкладення підготовчого засідання; відкладено підготовче засідання до "16" березня 2021 року об 11:00 год.

В судовому засіданні 16.03.2021 постановлено протокольну ухвалу на підставі ч. 5 ст. 183 ГПК України про відкладення підготовчого засідання до 23.03.2021 о 12:00 год.

16.03.2021 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія", через канцелярію суду (вх.№6038) надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач, зокрема, посилається на те, що в цьому випадку позивач, пропонуючи умови Договору, котрих немає у типовому договорі оренди землі, який затверджений Постановою КМУ від 30.03.2004р. N220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", насправді просить не конкретизувати, а змінити і доповнити умови типового договору, тобто просить врегулювати в договорі відносини, які вже врегульовано в нормативному акті, що прямо суперечить забороні на відступ від умов типового договору, встановленій ч.2 ст. ЦК України та ч.4 ст.179 ГК України.

23.03.2021 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія", через канцелярію суду (вх.№6586) надійшли письмові пояснення ,в яких відповідач, вказує на те, що хоча позивач у своєму розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності № 387/20 від 03.06.2020р. і зазначає ставку у розмірі 70%, однак сам розмір орендної плати позивач розрахував, використовуючи ставку у розмірі 100% від грошової оцінки землі ( 360 488 285 ,00 грн.).

Також відповідач вказує на те, що Харківська міська рада у розрахунку № 387/20 від 03.06.2020р. використовує ставку річної орендної плати у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки. Однак, оскаржуваним договором оренди визначено, що розмір орендної плати за земельну ділянку складає 3% від її нормативної грошової оцінки. Тому і така ставка не може бути застосована в розрахунку № 387/20 від 03.06. 2020р.

Протокольною ухвалою господарського суду від 23.03.2021 року, продовжено строк підготовчого провадження у справі № 922/195/21 на тридцять днів. Підготовче засідання відкладено на "08" квітня 2021 р. о 10:30 год.

08.04.2021 року від Харківської міської ради, через канцелярію суду (вх.№7951) надійшли письмові пояснення, в яких позивач посилається на те, що значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) було розраховано розробниками Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 та затверджено рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 №1474/19 і внесено до програмного комплексу.

Тобто витяг складається на основі розрахованих у встановленому порядку показників (коефіцієнтів), які визначені у технічній документації, що затверджується рішенням відповідної сільської, селищної або міської ради.

Таким чином, розрахунок значення коефіцієнтів КмЗ (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій. А тому Головне управління Держгеокадастру у Харківській області не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення зазначеного коефіцієнту.

В судовому засіданні 08.04.2021 постановлено протокольну ухвалу, якою відкладено підготовче засідання до "20" квітня 2021 року о 12:30 год.

В судовому засіданні 08.04.2021 постановлено протокольну ухвалу, якою на підставі ч.5 ст.183 ГПК України, оголошено перерву в підготовчому засіданні до 20.04.2021 о 12:30 год.

З причин відпустки судді Присяжнюка О.О. підготовче засідання у справі № 922/195/21, призначене на 20 квітня 2021 року не проводилось.

Питання щодо призначення нової дати судового засідання у справі №922/195/21 вирішено судом 26 квітня 2021 року (у перший робочий день після виходу судді Присяжнюка О. О., тобто одразу після усунення обставини, які перешкоджали виконанню обов`язків судді).

Ухвалою господарського суду від 26.04.2021 року, повідомлено Харківську міську раду та Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія" про те, що судове засідання у справі № 922/195/21 призначено на "27" квітня 2021 р. о 14:30 год.

В судовому засіданні задоволено спільну заяву сторін про перехід до розгляду справи по суті в цей же день; закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи у судовому засіданні по суті на "27" квітня 2021 року.

В судовому засіданні 27.04.2021 постановлено протокольну ухвалу про перерву в судовому засіданні на підставі ч.2 ст.216 ГПК України до 24.05.2021 року.

В порядку ст.ст. 120-121 ГПК України сторони повідомлені на наступне судове засідання ухвалами від 27.04.2021р.

14.05.2021 року від Товариства з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія", через канцелярію суду (вх.№11028) надійшло клопотання про поновлення строків для залучення доказів до матеріалів справи, а саме копію Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6315259882021 від 27.04.2021 року, копію Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (вих№2026 від 30.04.2021 року) .

В судовому засіданні 24.05.2021 постановлено протокольну ухвалу про перерву в судовому засіданні на підставі ч.2 ст.216 ГПК України до 25.05.2021 року.

В порядку ст.ст. 120-121 ГПК України сторони повідомлені на наступне судове засідання ухвалами від 24.05.2021р.

25.05.2021 року від Харківської міської ради, через канцелярію суду (вх.№12116) надійшли пояснення , в яких позивач заперечує проти щодо залучення доказів до матеріалів справи №922/195/21 на стадії розгляду справи по суті , вважає, що залучення вказаних вище доказів є порушенням ГПК України.

В судовому засіданні 25.05.2021 року, судом визнано поважними причини пропуску строку для долучення доказів в порядку ст.119 ГПК України, поновлено строки та залучено до матерів справи наступні докази: копію Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6315259882021 від 27.04.2021 року, копію Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

В судовому засіданні 25.05.2021 року представник позивача підтримав позовні вимоги у повному обсязі .

Представник відповідача в судовому засіданні 25.05.2021 року проти позовних вимог позивача заперечував та просив суд у задоволенні позову відмовити, посилаючись на необґрунтованість позовних вимог.

Присутні в судовому засіданні представники позивача та відповідача погодилися з тим, що судом досліджено всі докази, які надано сторонами у відповідності до ст. 74 ГПК України.

Враховуючи положення ст.ст. 13, 74 ГПК України якими в господарському судочинстві реалізовано конституційний принцип змагальності судового процесу, суд вважає, що господарським судом, в межах наданих йому повноважень, створені належні умови для надання сторонами доказів та заперечень та здійснені всі необхідні дії для забезпечення сторонами реалізації своїх процесуальних прав, а тому вважає за можливе розглядати справу по суті.

Відповідно до ст. 219 ГПК України, рішення у даній справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами оцінки доказів, поданих сторонами та витребуваних судом.

У судовому засіданні 25.05.2021, відповідно до ст. 240 ГПК України, судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно перевіривши матеріали справи та дослідивши надані докази, суд установив таке.

Між Харківською міською радою та ТОВ УКРАЇНСЬКА ЛИВАРНА КОМПАНІЯ було укладено договір оренди землі, а також додаткова угода від 10.06.2009 № 740967100051 .

Рішенням Харківської міської ради від 27.02.2019 №1474/19 затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 (пункт 1 рішення) та встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2018 застосовується з 01.01.2020 (пункт 2 рішення).

Відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Попередня базова вартість 1 кв.м. землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2013 на підставі рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Харкова станом на 01.01.2013 року , рішень Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Про затвердження Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 та була введена в дію з 01.01.2014 і складала за останні три роки (з урахуванням індексації) 552,43 грн./м.кв.

Рішенням Харківської міської ради від 18.12.2019 № 1908/19 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 вводиться в дію з 01.01.2020 (пункт 2 рішення). Зміни до договорів оренди землі, пов`язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі, крім тих договорів оренди землі, що укладені за типовою формою, затвердженою рішенням 26 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 17.04.2019 № 1554/19 Про затвердження Положення про оренду землі в м. Харкові .

Пунктом 1.4 вищевказаного Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018 (далі - Порядок впровадження) встановлено, що відповідно до Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 базова вартість одного квадратного метра земель міста Харкова станом на 01.01.2018 становить 639,78 гривень і підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Рішенням Харківської міської ради від 17,04.2019 № 1554/19 затверджено Положення про оренду землі в м. Харкові, додатком до якого встановлена типова форма договору оренди землі для земельних ділянок комунальної власності міста Харкова, що була розроблена та складена на підставі Типового договору оренди землі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 03.03.2004 № 220 (зі змінами та доповненнями).

Пунктами 7.3 та 7.4 Положення про оренду землі передбачено, що усі зміни до договорів оренди землі, пов`язані з приведенням їх у відповідність до вимог цього Положення, здійснюються шляхом укладання додаткових угод до таких договорів (п. 7.3 Положення).

Порядок зміни, поновлення, припинення договорів оренди землі, укладених до набрання чинності цим Положенням, здійснюються в порядку, визначеному даним Положенням, з урахуванням особливостей, встановлених відповідними договорами (п. 7.4 Положення).

Рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 Про затвердження Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові визначено порядок розрахунку розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності м. Харкова та встановлені ставки річної орендної плати, які необхідно застосовувати при розрахунку розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі та внесені до них змін.

Внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, яку введено в дію з 01січня 2020, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, передбачений договорами оренди землі у грошовій формі, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена і сплачуватись зміненою з 1 січня 2020 року, тобто з дати введення в дію нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2018 на підставі рішення Харківської міської ради від 18.12.2019 № 1908/19 Про затвердження Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2018 .

На підставі вищевказаних рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:

- одержано Витяг від 20.01.2020 НВ-0004412742020 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку кадастровий номер: 6310138200:02:004:0007 площею 5,9910 га по просп. Московському, 277 відповідно до якого зазначена земельна ділянка та право її оренди зареєстровано у Державному земельному кадастрі за ТОВ УКРАЇНСЬКА ЛИВАРНА КОМПАНІЯ ;

- Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки кадастровий номер: 6310138200:02:004:0007 (від 27.04.2020 № 3153/176-20);

- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2018 року.

На підставі вказаних документів Департаментом земельних відносин підготовлено додаткову угоду до договору оренди землі (у 2-ох примірниках), яку разом із листом-пропозицією від 16.07.2020 № 5633/0/225-20 та розрахунком розміру орендної плати (у 2-ох примірниках) рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача з пропозицією підписати та у 20-ти денний термін направити до Департаменту для забезпечення державної реєстрації згідно з вимогами чинного законодавства.

Відповідно до трекінгу Укрпошти поштове відправлення було вручено 31.07.2020, проте відповідач не надав відповіді на вказаний лист-пропозицію.

Постановою Кабінету Міністрів України (далі - КМУ) від 03.03.2004 №220 Про затвердження Типового договору оренди землі затверджено Типовий договір оренди землі, на підставі якого між Сторонами було укладено вищевказаний договір оренди землі.

Постановою КМУ від 23.11.2016 № 843 Про внесення змін до Типового договору оренди землі внесено зміни до Типового договору оренди землі, згідно яких передбачено необхідність зазначення в договорі, зокрема:

- у п. 1 кадастрового номеру земельної ділянки та її цільового призначення (п. 1 Типового договору);

- у п 5 нормативної грошової оцінки земельної ділянки на дату укладання договору оренди землі;

- у п. 9 розмір орендної плати.

Згідно з пунктом 9 Типового договору оренди землі орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі (розмір орендної плати: у грошовій формі - у гривнях із зазначенням способів внесення за земельні ділянки приватної власності, а за земельні ділянки державної або комунальної власності - із зазначенням відсотків суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки; в натуральній формі (для земельних ділянок приватної власності) ....

Постановою КМУ від 22.11.2017 № 890 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України внесені зміни до пунктів 11,13, 14, 21, 29, 31, 39, 43 Типового договору оренди землі, а також доповнено Типовий договір оренди землі окремими виносками стосовно земельних ділянок сільськогосподарського призначення.

Зазначена постанова КМУ була прийнята з метою забезпечення своєчасного надходження до місцевих та державного бюджетів платежів з плати за землю у формі орендної плати, посилення відповідальності орендарів земельних ділянок за такі платежі та збереження якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки, забезпечення родючості ґрунтів земель сільськогосподарського призначення.

Зміни, які внесені до пунктів 11, 13, 29, 31, 39, 43 стосуються земельних ділянок, набутих за результатами земельних торгів та земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Зміни, які внесені до пунктів 14 та 21 стосуються усіх земель.

Згідно з постановою КМУ від 22.11.2017 № 890 до пунктів 14 та 21 Типового договору оренди землі внесені такі зміни:]

- Пункт 14 Типового договору оренди землі викладено у такій редакції: 14.У разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором:

у 10-денний строк сплачується штраф у розмірі 100 відсотків річної орендної плати, встановленої цим договором;

стягується пеня у розмірі відсотків несплаченої суми за кожний день прострочення. ;

- пункт 21 доповнено абзацом такого змісту:

У разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення її (їх) у непридатний для використання за цільовим призначенням стан збитки, що підлягають відшкодуванню, визначаються відповідно до Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 1993 № 284. .

Виходячи із положень статті 117 Конституції України, ст. 630 ЦК України, ст.ст. 179, 184 ГК України та ст.14 ЗУ Про оренду землі , при оформлені договорів оренди землі та внесені до них змін на земельні ділянки комунальної власності застосування Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 № 220 (зі змінами), є обов`язковим.

Як зазначалося вище, Положенням про оренду землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 17.04.2019 1554/19 встановлена типова форма договору оренди землі для земельних ділянок комунальної власності м. Харкова, яка складена на підставі Типового договору оренди землі, затвердженого постановою КМУ від 03.03.2004 №220 (зі змінами та доповненнями станом на квітень 2019).

Додатковою угодою до договору оренди землі від 26.08.2016 (номер запису про інше речове право 11322892 від 22.12.2016) редакція зазначеного договору приводиться у відповідність до типової форми договору оренди землі, встановленої Положенням про оренду землі у м. Харкові, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 17.04.2019 1554/19, що передбачено пунктами 7.3 та 7.4 цього Положення.

Згідно цієї додаткової угоди змінюється редакція наступних пунктів вищевказаного договору оренди землі: 1, 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 16, 17, (Пункти 18, 19, 20, які увійшли до Розділу Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду виключено на підставі Постанови КМУ № 843 від 23.11.2016), 21, 26, п/пункт д пункту 28, доповнюється п. 28 п/пунктом е , п/п е пункту 30, п/п а , в , и , ї , к , л пункту 31, 33, 36, 37, 39, 40, 41, 42.

Крім цього, як вказує позивач у позові, починаючи з п. 18 змінюється нумерація пунктів, у зв`язку з виключенням пунктів 18 - 20 із Типового договору оренди землі на підставі Закону України від 12.02.2015 р. N 191 -VIII та Постанови КМУ № 843 від 23.11.2016 Про внесення змін до Типового договору оренди землі , а тому п. 21 договору оренди землі від 26.08.2016 відповідає пункту 18 нової редакції договору згідно з запропонованою додатковою угодою.

Позивач вважає не підписання ТОВ УКРАЇНСЬКА ЛИВАРНА КОМПАНІЯ додаткової угоди до договору оренди землі безпідставним , на думку позивача, ухилення орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає значних збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд застосовує такі джерела права.

Відповідно до статей 5 та 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні міська рада входить до системи місцевого самоврядування та є органом місцевого самоврядування, що представляє відповідну територіальну громаду та здійснює від її імені та в її інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності тощо.

Відповідно до частини першої статті 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Частиною другою статті 206 Земельного кодексу України передбачено, що плата за землю справляється відповідно до закону.

За приписами статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини, завдання майнової (матеріальної) та моральної шкоди іншій особі, інші юридичні факти.

Відповідно до частини 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 Цивільного кодексу України).

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" встановлено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

За нормами статті 2 цього ж Закону відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (частини 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі").

Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Поряд з тим, слід звернути увагу, що згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до частини 4 статті 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі:

вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;

примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;

типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови;

договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Відповідно до частини 2 статті 14 Закону України Про оренду землі Типовий договір оренди землі та типовий договір оренди землі в комплексі з розташованим на ній водним об`єктом затверджуються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року № 220 Про затвердження Типового договору оренди землі (зі змінами) затверджено Типовий договір оренди землі.

Господарський суд, зауважує на те, що в Типовому договорі оренди землі, затвердженому Постановою КМУ від 30 03.2004 р N220, а саме у вичерпному переліку підстав для перегляду розміру орендної плати відсутні пропоновані Повивачем у оспорюваній Додатковій угоді умови щодо зміни розміру орендної плати у разі "зміни нормативної грошової оцінки землі".

Згідно з приписами ст. 1 Закону України Про оцінку земель від 11.12.2003 № 1378-IV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ст. 18 цього ж Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Положеннями ст. 20 Закону України Про оцінку земель , передбачено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Так, згідно з ч. 1 ст. 20 та ч. 1 ст. 23 Закону України Про оцінку земель , за результатами проведення нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація.

Так, п. д ч. 1 ст. 25 Закону України Про Державний земельний кадастр , визначено склад відомостей про земельну ділянку, які містяться в Поземельній книзі, серед яких відомості про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Згідно з нормами ст. 1 Закону України Про Державний земельний кадастр , п. 12 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051, що Державний земельний кадастр - це єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами. При цьому, відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об`єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Відповідно до ст. 20 Закону України Про оцінку земель , за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Так, ч. 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель , визначено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

01.01.2017 вступив в дію новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 № 489, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за № 1647/29777, який є обов`язковим для територіальних органів Держгеокадастру при формуванні витягів з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок, та яким визначено процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, змінено розрахунок нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки.

За результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи (додаток 8) як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (додаток 9). З метою внесення даних до Державного земельного кадастру про нормативну грошову оцінку земель населених пунктів оформлюється електронний документ відповідно до вимог Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року № 1051. (п. п. 1, 2 Розділу ІІІ Порядку).

Згідно з п. 5 розділу 11 Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 № 548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 № 1011/18306.

Відповідно до статей 20, 24 Закону України Про державний земельний кадастр , витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги. Відомості Державного земельного кадастру є офіційними.

Отже, єдиним документом, який підтверджує наявність відомостей про земельні ділянки, в тому числі документ, в якому зазначається цільове призначення земельної ділянки, є Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, які не можуть спростовуватися іншими документами.

Як зазначається із Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за № 3153/176-20 від 27.04.2020р. в графі Цільове призначення земельної ділянки значиться про те, що у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель. А тому коефіцієнт, що характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.

Однак, у Витязі з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ- 0004412742020 від 20.01.2020 р.. який є в матеріалах справи, вбачається, що у відомостях про земельну ділянку кадастровий номер 6310138200:02:004:0007. в рядку "Цільове призначення " міститься код УКЦВЗ "1.10.2" - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Як встановлено судом в процесі розгляду справи, згідно наданої відповідачем копії Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-6315259882021 від 27.04.2021 року та копії Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (вих№2026 від 30.04.2021 року), у Державному земельному кадастрі визначено код цільового призначення земельних ділянок - "11.02".

Суд зазначає, що код 11.02 - Для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за КВЦПЗ, знаходиться в межах розділу Землі промисловості.

Виходячи із документації яка надана відповідачем, господарський суд зауважує, на те, що цільове призначення земельної ділянки - "11.02" має коефіцієнт, що характеризує функціональне використання земельної ділянки -1,2 .

Отже, у цьому випадку є неправомірним встановлення Кф - в розмірі 3,0.

Суд наголошує, що Європейський суд з прав людини у рішенні від 10 лютого 2010 року у справі Серявін та інші проти України зауважив, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод (далі Конвенція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення. У справі Трофимчук проти України ЄСПЛ також зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не можна розуміти як вимогу детально відповідати на кожен довід. Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Відповідно до пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду. Деякі аргументи не можуть бути підставою для надання детальної відповіді на такі доводи.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги Харківської міської ради задоволенню не підлягають.

З урахуванням наведеного, суд зазначає, що решта долучених до матеріалів справи доказів була ретельно досліджена судом і наведених вище висновків щодо наявності підстав для відмови в задоволенні позову не спростовує.

Здійснюючи розподіл судових витрат за наслідками розгляду справи, враховуючи вимоги статті 129 ГПК України, а також висновки суду про повне задоволення позову, судові витрати, понесені позивачем у зв`язку з оплатою судового збору, підлягають відшкодуванню за рахунок відповідача в розмірі 2270,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 4, 20, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

В задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Згідно ст.257 ГПК України, апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до п.17.5 Перехідних положень ГПК України, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.

Позивач : Харківська міська рада (61003, м. Харків, майдан Конституції, 7).

Відповідач : Товариство з обмеженою відповідальністю "Українська ливарна компанія" (61089, м. Харків, просп. Московський, буд. 227) .

Повне рішення складено "01" червня 2021 р.

Суддя О.О. Присяжнюк

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення25.05.2021
Оприлюднено02.06.2021
Номер документу97314939
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/195/21

Рішення від 21.02.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 17.01.2023

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 27.12.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 06.12.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Ухвала від 15.02.2022

Господарське

Господарський суд Харківської області

Кухар Н.М.

Постанова від 26.01.2022

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 30.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Ухвала від 07.12.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Краснов Є.В.

Постанова від 13.10.2021

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Геза Таісія Дмитрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні