БОЛГРАДСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
11.06.2021
Єдиний унікальний № 497/344/19
Провадження № 1-кс/497/441/2021
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання
11.06.2021 року м. Болград
Болградський районний суд Одеської області
в особі слідчого судді - ОСОБА_1
за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 ,
прокурора ОСОБА_3 ,
підозрюваного ОСОБА_4 ,
захисника підозрюваного ОСОБА_5 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Болград клопотання прокурора про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно
ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця с.Городнє Болградського району Одеської області, громадянина України, болгарина за національністю, маючого вищу освіту, одруженого, не маючого утриманців, інвалідом не являється, перебуваючого на посаді голови Городненської сільської ради Болградського району Одеської області, зареєстрованого та фактично проживаючого за адресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого, особу якого встановлено на підставі паспорту громадянина України № НОМЕР_1 , виданого 07.08.2019 року органом видачі 5129,
ВСТАНОВИВ:
10 червня 2021 року прокурор Болградської окружної прокуратури ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді з клопотанням про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно ОСОБА_4 в кримінальному провадженні, внесеному в Єдиний реєстр досудових розслідувань за № 12019160270000033 від 01.02.2019 року за ознаками кримінальних злочинів, передбачених ч.2 ст. 28 ч.1 ст.366, ч. 4. ст.191, ч.1 ст.366 КК України.
В обґрунтуванняклопотання прокурорзазначив,що відповідно до протоколу Городненської територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області № 9 від 27.10.2015 року ОСОБА_4 зареєстровано Городненським сільським головою Болградського району Одеської області.
Рішенням Городненської сільської ради від 10.11.2015 року № 2-VII ОСОБА_4 приступив до виконання обов`язків Городненського сільського голови з 10.11.2015 року.
Крім цього, відповідно до протоколу Городненської територіальної виборчої комісії Болградського району Одеської області від 26.11.2020 року № III/1-2 «Про початок повноважень Городненського сільського голови Болградського району Одеської області» ОСОБА_4 зареєстровано головою Городненської об`єднаної територіальної громади Болградського району Одеської області.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» служба в органах місцевого самоврядування - це професійна, на постійній основі діяльність громадян України, які займають посади в органах місцевого самоврядування, що спрямована на реалізацію територіальною громадою свого права на місцеве самоврядування та окремих повноважень органів виконавчої влади, наданих законом.
Згідно ст. 3 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» посадами в органах місцевого самоврядування є: виборні посади, на які особи обираються на місцевих виборах; виборні посади, на які особи обираються або затверджуються відповідною радою; посади, на які особи призначаються сільським, селищним, міським головою, головою районної, районної у місті, обласної ради на конкурсній основі чи за іншою процедурою, передбаченою законодавством України.
Згідно п.п. 1, 2, 13, 14, 16 ч. 4 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» ОСОБА_4 , як Городненський сільський голова:
1) забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади;
2) організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету;
13) є розпорядником бюджетних коштів, використовує їх лише за призначенням, визначеним радою;
14) представляє територіальну громаду, раду та її виконавчий комітет у відносинах з державними органами, іншими органами місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадянами, а також у міжнародних відносинах відповідно до законодавства;
16) укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради.
Відповідно до ч.ч. 5-7 ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» селищний голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень.
Згідно ч. 1 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування» сільський голова є головною посадовою особою територіальної громади селища.
Таким чином, Городненський сільський голова ОСОБА_4 , наділений усіма вищевказаними правами, обов`язками та відповідно до ч. 3 ст. 18 КК України є службовою особою.
В даному клопотанні прокурор стверджує, що досудовим розслідуванням встановлено, що в період з 14.12.2018 року до 26.12.2018 року, більш точну дату та час у ході досудового розслідування встановити не надалось можливим, у ОСОБА_4 виник злочинний умисел на розтрату бюджетних коштів в інтересах директора ПП «Сградата» ОСОБА_6 , виділених відповідно до рішення Городненської сільської ради від 14.12.2018 року № 317-VII, на проведення капітального ремонту Будинку культури в с. Городнє Болградського району Одеської області.
З метоюреалізації свогозлочинного умислуна розтратубюджетних коштівв інтересах директора ПП «Сградата» ОСОБА_6 та з метою уникнення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, Городненський сільський голова ОСОБА_4 , зловживаючи службовим становищем, діючи умисно, за попередньою змовою з директором ПП «Сградата» ОСОБА_6 , у порушення вимог ст.ст.4, 10 Закону України «Про публічні закупівлі», без оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення з умовами, вимогами проведення спрощеної закупівлі та проекту договору про закупівлю, 15.12.2018 забезпечив розміщення замовником в особі Городненської сільської ради в електронній системі закупівель «Prozorro» лише файл, що містить інформацію щодо кваліфікованого електронного підпису.
У подальшому, 15.12.2018 ОСОБА_4 , продовжуючи свій злочинний умисел, зловживаючи службовим становищем в інтересах директора ПП «Сградата» ОСОБА_6 , діючи у порушення вимог Закону України «Про публічні закупівлі», без фактичного проведення тендерної закупівлі, забезпечив внесення відомостей в електронній системі закупівель «Prozorro» про те, що замовником в особі Городненської сільської ради визначено переможцем тендерної закупівлі ПП «Сградата».
Надалі, Городненський сільський голова Болградського району Одеської області ОСОБА_4 , будучи службовою особою, наділеною організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями, шляхом використання наданих йому відповідно до ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноважень сільського голови, яка є розпорядником бюджетних коштів, що мають використовуватися лише за призначенням визначеним радою, в порушення процедури проведення тендерної закупівлі, діючи умисно, за попередньою змовою з ОСОБА_6 , з метою розтрати бюджетних коштів Городненської сільської ради на користь директора ПП «Сградата» ОСОБА_6 , 15.12.2018 уклав від імені Городненської сільської ради з ПП «Сградата», в особі сільського голови ОСОБА_4 «Замовник» та ПП «Сградата» в особі його директора ОСОБА_6 «Підрядник», договір підряду № 46-Д.
За умовами вказаного договору п.п. 1.1, 2.1, 3.1, 3.2, 3.3 Приватне підприємство «Сградата» зобов`язувалось виконати роботи з капітального ремонту будинку культури в с. Городнє Болградського району Одеської області в строк з 15.12.2018 року до 31.12.2018 року, вартість робіт визначена 694231,14 гривень.
Далі, з метою приховування факту розтрати бюджетних грошових коштів, ОСОБА_4 , умисно, діючи в порушення ч.ч. 1, 3 ст. 27, ч.ч. 1, 2 ст. 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» та п. 2 «Порядку здійснення технічного нагляду під час будівництва об`єкта архітектури», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 903, якими визначено обов`язок замовника забезпечити технічний нагляд протягом усього періоду будівництва об`єкта з метою здійснення контролю за дотриманням проектних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю та обсягами робіт, доручив здійснення технічного нагляду за виконання робіт, за добу до підписання акту приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2В) ФОП ОСОБА_7 по договору від 21.12.2018 року № 47, яка є дружиною директора ПП «Сградата» ОСОБА_6 .
У наслідок умисних незаконних дій ОСОБА_4 технічний нагляд за виконання робіт під час будівельних робіт не проводився. Разом з тим акт приймання виконаних будівельних робіт завізовано працівником ПП «Сградата» ОСОБА_8 , що забезпечило, у подальшому можливість реалізувати умисел ОСОБА_4 на розтрату бюджетних коштів в інтересах директора ПП «Сградата» ОСОБА_6 .
В подальшому 22.12.2018 року в невстановлений досудовим розслідуванням час Городненський сільський голова ОСОБА_4 перебуваючи у приміщенні адміністративної будівлі Городненської сільської ради Болградського району Одеської області за адресою: вул. Широка № 39, с. Городнє Болградський район Одеська область, за передньою змовою з директором ПП «Сградата» ОСОБА_6 , достовірно знаючи, що поточний капітальний ремонт будинку культури в с. Городнє Болградського району Одеської області не виконаний у повному обсязі, особисто підписав та завірив відтиском гербової печатки Городненської сільської ради Акт приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2В) від 22.12.2018, який містив в собі неправдиві відомості про виконання ПП «Сградата» робіт, які фактично не виконувались, на загальну суму 492 665,63 гривень, а саме: улаштування плінтусів полівінілхлоридних у кількості 74 метра; монтаж крісел у кількості 257 штук.
З метою доведення до кінця свого злочинного умислу на розтрату бюджетних коштів в інтересах директора ПП «Сградата» ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , діючи як Городненський сільський голова, будучи службовою особою, наділеною організаційно-розпорядчими та адміністративно-господарськими функціями, шляхом використання наданих йому відповідно до ст. 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноважень сільського голови, будучи розпорядником бюджетних коштів, які він зобов`язаний використовувати лише за призначенням, достовірно знаючи, що роботи виконані не в повному обсязі, перебуваючи у приміщенні адміністративної будівлі Городненської сільської ради Болградського району по вул. Широка, № 39 в с. Городнє, в період часу з 22.12.2018 по 26.12.2018 (більш точний час в ході досудового розслідування встановити не представилось можливим), зловживаючи службовим становищем здійснив підписання наступних платіжних доручень:
- 22.12.2018 підписав платіжне доручення № 5, згідно з яким УДКСУ у Болградському районі з рахунку Гродненської сільської ради на рахунок ПП «Сградата» перераховано бюджетні кошти в розмірі 687 001,14 гривень;
- 26.12.2018 підписав платіжне доручення № 6, згідно з яким УДКСУ у Болградському районі з рахунку Гродненської сільської ради на рахунок ПП «Сградата» перераховано бюджетні кошти в розмірі 52.00 гривень;
- 26.12.2018 підписав платіжне доручення № 7, згідно з яким УДКСУ у Болградському районі з рахунку Гродненської сільської ради на рахунок ПП «Сградата» перераховано бюджетні кошти в розмірі 7178.00 гривень.
У результаті видачі Городненським сільським головою ОСОБА_4 акту приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2В) від 22.12.2018 року, зміст яких не відповідав дійсності УДКСУ у Болградському районі безпідставно перераховано на розрахунковий рахунок ПП «Сградата» № 26005054207302 бюджетні кошти Городненської сільської ради на загальну суму 492665.63 гривень, чим завдано збитки місцевому бюджету територіальної громади на вищевказану суму.
Ураховуючи викладене, Городненськиий сільський голова ОСОБА_4 , своїми умисними незаконними діями, вчиненими в інтересах ОСОБА_6 та за попередньою змовою з ним, шляхом зловживання своїм службовим становищем, розтратив бюджетні кошти Городненської сільської ради у розмірі 492 665,63 гривень, що в двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподаткованих мінімумів доходів громадян на момент вчинення кримінального правопорушення, та відповідно до примітки ст. 185 КК України є великим розміром.
Таким чином, органом досудового розслідування Городненський сільський голова Болградського району Одеської області ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 4 ст.191 КК України, за кваліфікуючими ознаками: розтрата чужого майна у великих розмірах, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб.
Також прокурор зазначає, що крім цього у ході досудового розслідування встановлено, що 22.12.2018 року у невстановлений досудовим розслідуванням час Городненський сільський голова ОСОБА_4 , перебуваючи у приміщенні адміністративної будівлі Городненської сільської ради Болградського району Одеської області за адресою: вул. Широка № 39, с. Городнє Болградський район Одеська область, за передньою змовою з директором ПП «Сградата» ОСОБА_6 , зловживаючи службовим становищем, усвідомлюючи суспільно небезпечний характер свого діяння, передбачаючи його суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, діючи умисно, будучи службовою особою та достовірно знаючи, що поточний капітальний ремонт Будинку культури в с. Городнє Болградського району не виконаний у повному обсязі, особисто підписав та завірив відтиском гербової печатки Городненської сільської ради офіційний документ, а саме: Акт приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2В) від 22.12.2018, який з іншого боку був підписаний директором ПП «Сградата» ОСОБА_6 та містив в собі неправдиві відомості про виконання ПП «Сградата» робіт, які фактично не виконувались, на загальну суму 492 665,63 гривень, а саме: улаштування плінтусів полівінілхлоридних у кількості 74 метра; монтаж крісел у кількості 257 шт.
З цих підстав, органом досудового розслідування Городненський сільський голова Болградського району Одеської області ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 366 КК України, внесення службовою особою до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей за попередньою змовою групою осіб.
Поряд зцим уході досудовогорозслідування встановлено,що у період часу з 01.02.2019 року по 30.01.2020 року у Городненського сільського голови ОСОБА_4 , який підписав та завірив відтиском гербової печатки Городненської сільської ради Акт приймання виконаних будівельних робіт (форми КБ-2В) від 22.12.2018 року, який містив в собі неправдиві відомості про виконання ПП «Сградата» робіт, які фактично не виконувались, на загальну суму 492 665,63 гривень, та усвідомлюючи, що може бути притягнутий до кримінальної відповідальності, виник злочинний умисел на складання, видачу службовою особою завідомо неправдивого офіційного документу, а саме додаткової угоди від 22.12.2018 року № 1.
Реалізуючи свій злочинний умисел Городненський сільськийголова ОСОБА_4 ,усвідомлюючи таоцінюючи своїдії,являючись службовоюособою,діючи умисно,маючи наметі уникнути кримінальної відповідальності, у невстановлений слідством час та місці, достовірно знаючи що додаткова угода до договору № 46-Д від 15.12.2018 року у період з 15.12.2018 року по 31.12.2018 року не укладалась, підписав тазавірив підписомі печаткоюГородненської сільськоїради,з одногобоку,а директорПП «Сградата» ОСОБА_6 завірив печаткоюпідприємства здругого боку завідомо неправдивий офіційний документ - додаткову угоду від 22.12.2018 № 1 відповідно до якої термін дії договору № 46-Д від 15.12.2018 продовжено з 31 грудня 2018 року до 30 травня 2020 року, а також взаєморозрахунків до повного виконання фінансування зобов`язань.
З метою доведення до кінця свого злочинного умислу та уникнення від кримінальної відповідальності Городненський сільський голова ОСОБА_4 завідомо неправдивий офіційний документ - додаткову угоду від 22.12.2018 року № 1 надав органу досудового розслідування.
А відтак, Городненський сільський голова Болградського району Одеської області ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст.366 КК України за ознаками злочину: складання та видача службовою особою завідомо неправдивих документів.
ОСОБА_4 09.06.2021року повідомленопро підозруу вчиненнікримінальних злочинів,передбачених ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 366, ч. 4 ст. 191, ч.1 ст.366 КК України.
Обґрунтовуючи клопотання, прокурор посилається на достатність підозри та наявність ризиків, що є підставою для застосування запобіжного заходу.
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав, наполягав на задоволенні. Пояснив, що застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання пов`язано з необхідністю запобіганню спробам підозрюваного перешкоджати кримінальному провадженню:
- шляхом знищення, пошкодження речей і документів, що мають значення для досудового розслідування,
- шляхом впливу на свідків, які є підлеглими підозрюваного.
Підстав для обрання більш суворого запобіжного заходу, на думку прокурора не має.
Також прокурор стверджував, що підозра на даний час є досить обґрунтованою, що підтверджується зібраними органом досудового розслідування доказами.
Підозрюваний ОСОБА_4 в судовому засіданні підтвердив, що ніколи не приховувався від органу досудового розслідування, завжди вчасно прибував до слідчого і прокурора, та не має у подальшому наміру приховуватися чи не з`являтися на виклики слідчого, прокурора чи суду.
Вважав твердження прокурора щодо можливої спроби знищити чи спотворити якісь речі чи документи - безпідставними, так як усі витребувані документи слідчим, відразу ж надавалися. Крім того, слідчим були вилучені усі оригінали документів, що стосуються капітального ремонту Будинку культури в с.Городнє, будь-які інші документи відсутні.
За весь час досудового розслідування, яке триває більше двох років ніякого тиску на свідків, які є його підлеглими, депутатами сільської ради він не вчиняв, жодних перешкод для їх прибуття до слідчого чи прокурора він не створював.
Щодо обґрунтованості підозри пояснив, що в грудні 2018 року Кабінетом Міністрів України були виділені кошти - субвенція на соціально-економічний розвиток села та необхідністю проектування ремонту доріг. На засіданні позачергової сесії народних депутатів було прийнято рішення спрямувати зазначені кошти на капітальний ремонт Будинку культури в с.Городнє Болградського району Одеської області. У разі, якщо б кошти не були реалізовані до кінця року, то їх слід було повернути КМ. Тому і було прийнято рішення відразу ж готувати кошторисну документації, експертний висновок на капітальний ремонт Будинку культури та розпочинати роботи.
Коли розпочали ремонті роботи, то зітнулися з цілим рядом проблем, оскільки почали вирівнювати та заливати поли, однак бетонна стяжка не сохла, стіни були настільки не рівними, що місцями потрібно було зрубувати сокирою, а місцями навпаки класти великий шар штукатурки, яка також не сохла, а тому вимушені були відкладати ремонтні роботи до повного висихання. При складанні кошторисної документації ніхто не придав уваги, що ця будівля дуже стара, в ній розміщувалася царська конюшня. А тому для того щоб вирівняти стіни та підлогу застосовувався досить великий шар 15-18 см. бетону та штукатурки.
Підтвердив, що дійсно 22.12.2018 року він підписав Акт виконаних робіт, хоча роботи фактично не були завершені, однак він зробив це не умисно, а лише виключно в інтересах громади, аби здійснити капітальний ремонт Будинку культури.
Усі види робіт ним, як головою сільської ради фіксувалися на фото, та він особисто контролював якість виконаних робіт, оскільки був зацікавлений в тому, щоб ремонт був здійснений якісно, та на довгі роки.
Ремонт будинку культури завершений, і на нього витрачено більше коштів а ніж визначено кошторисною документацією.
Не вважає себе винним, і просив відмовити прокурору в задоволенні клопотання, хоча в цілому підтвердив, що буде виконувати усі обов`язки, з`являтися на усі виклики, та згоден здати паспорт для виїзду за кордон.
Захисник підозрюваного ОСОБА_4 адвокат ОСОБА_5 заперечувала доводи прокурора, вважала ризики зазначені прокурором надуманими і жодним чином не підтвердженими, оскільки усі необхідні документи були вилучені слідчим, та знаходяться в матеріалах кримінального провадження, а тому підозрюваний фізично не зможе будь що знищити, змінити чи спотворити.
Вплив на свідків, навіть тих, що є підлеглими підозрюваного - є не можливим, оскільки вони були вже допитані, та їх покази наявні в матеріалах кримінального провадження, та навіть при наявності статусу підозрюваного не має сенсу на будь-кого зі свідків впливати.
Підозра також є необґрунтованою, так як прокурор стверджує, що ОСОБА_4 здійснив розтрату чужого майна у великих розмірах, шляхом зловживання службовою особою своїм службовим становищем, за попередньою змовою групою осіб, однак жодній іншій особі не повідомлено про підозру, а тому не доведено взагалі, що була попередня змова групи якихось осіб.
Розтрата чужого майна у великих розмірах не доведена, так як згідно висновку експерта на який посилається прокурор слідує, що обсяг фактично виконаних робіт не відповідає обсягу, зазначеному в акті приймання виконаних будівельних робіт за грудень 2018 року …в частині невиконання наступних робіт: улаштування плінтусу, монтаж крісел, всього на загальну суму 492665.63 гривень. Тобто даний висновком не є підтвердженням розтрати майна у великих розмірах.
Щодо складання та видачі ОСОБА_4 завідомо неправдивих офіційних документів, то захисник зауважила, що ОСОБА_4 як посадова особа голова сільської ради уповноважений на укладення цивільно-правових угод, а тому жодних протиправний дій в цьому не має.
Крім того, захисник звернула увагу, що 09.06.2021 року ОСОБА_4 була вручена підозра прокурором ОСОБА_3 , на якій відсутній його підпис про вручення.
З зазначених підстав наполягала на відмові в задоволенні клопотання прокурора.
Слідчий суддя перевіривши наданні матеріали клопотання та дослідивши докази по даних матеріалах, заслухавши думки усіх учасників даного кримінального провадження дійшов наступного висновку.
У відповідності до ч. 1 ст. 177 КПК України, метою застосування запобіжного заходу є забезпечення виконання підозрюваним, обвинуваченим покладених на нього процесуальних обов`язків, а також запобігання спробам: 1) переховуватися від органів досудового розслідування або суду; 2) знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; 3) незаконно впливати на потерпілого, свідка, іншого підозрюваного, обвинуваченого, експерта, спеціаліста у цьому ж кримінальному провадженні; 4) перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином; 5) вчинити інше кримінальне правопорушення чи продовжити кримінальне правопорушення, у якому підозрюється, обвинувачується.
Відповідно до ч.1 ст.194 КПК України під час розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу слідчий суддя зобов`язаний встановити, чи доводять надані сторонами кримінального провадження докази обставини, які свідчать про: наявність обґрунтованої підозри у вчиненні підозрюваним, обвинуваченим кримінального правопорушення; наявність достатніх підстав вважати, що існує хоча б один із ризиків, передбачених статтею 177 цього Кодексу, і на які вказує слідчий, прокурор; недостатність застосування більш м`яких запобіжних заходів для запобігання ризику або ризикам, зазначеним у клопотанні.
Як встановлено слідчим суддею, Слідчим відділом Болградського РВП ГУНП в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 12019160270000033 від 01.02.2019,за ознакамикримінальних правопорушень,передбачених ч.2ст.28,ч.1ст.366,ч.4ст.191,ч.1ст.366КК України (а.с.10).
Ухвалами слідчого судді Болградського районного суду Одеської області двічі продовжувалися строки досудового розслідування в кримінальному провадженні в якому особі не повідомлено про підозру:
- від 28.07.2020 року на строк шість місяців до 01.02.2021 року (а.с.81)
- від 29.01.2021 року на строк шість місяців до 01.08.2021 року (а.с.80).
Постановою прокурора Ізмаїльської місцевої прокуратури від 28.01.2021 року визначено орган подальшого досудового розслідування в даному кримінальному провадженні СВ Болградського РВП ГУНП в Одеській області (а.с.82).
Прокурором Болградської окружної прокуратури від 24.05.2021 року було перекваліфіковано кримінальне провадження №12019160270000033 від 01.02.2018 року з ч.5 ст.191 КК України на ч.4 ст.191 КК України, про що винесено постанову (а.с.78).
24 травня 2021 року прокурором Болградської окружної прокуратури ОСОБА_3 винесено постанову про об`єднання кримінальних проваджень № 12019160270000033 від 01.02.2018 року, №12021162270000203 від 18.05.2021 року, №12021162270000204 від 18.05.2021 року в одне провадження. Спільному провадженню надано номер № 12019160270000033 (а.с.79).
09 червня 2021 року прокурором Одеської обласної прокуратури ОСОБА_9 було складено повідомлення про підозру відносно ОСОБА_4 , яке в цей же день було вручено прокурором Болградської окружної прокуратури ОСОБА_3 ОСОБА_4 у вчинені кримінальних правопорушень передбачених ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 366, ч. 4 ст. 191, ч.1 ст.366 КК України (а.с.58-65).
Відповідно до ч.1 ст.179 КПК України особисте зобов`язання полягає у покладенні на підозрюваного (обвинуваченого) зобов`язання виконувати покладені на нього слідчим суддею, судом обов`язки, передбачені ст. 194 цього Кодексу.
Таким чином, особисте зобов`язання є найбільш м`яким запобіжним заходом, який полягає в обмеженні права підозрюваного, обвинуваченого на свободу пересування, вибір місця проживання (перебування), забезпеченні виконання покладених на нього процесуальних та інших, визначених законом і зазначених в особистому зобов`язанні, обов`язків.
Розглядаючи клопотання про застосування запобіжного заходу у виді особистого зобов`язання відносно підозрюваного ОСОБА_4 слідчий суддя враховує вимоги п.п.3, 4 ст.5 Конвенції про захист прав людини та практику Європейського суду з прав людини, згідно з якими обмеження права особи на свободу і особисту недоторканість можливе лише в передбачених законом випадках за встановленою процедурою.
Щодо визначення обґрунтованості підозри, слідчий суддя приймає до уваги п.175 рішення у справі «Нечипорук і Йонкало проти України» від 21.04.2011 року де «обґрунтована підозра» означає, що існують факти або інформація, які можуть переконати об`єктивного спостерігача в тому, що особа, про котру йдеться, могла вчинити правопорушення.
Відповідно до Рішень Європейського суду з прав людини у справах «Фокс, Камбел і Харлі проти Об`єднаного Королівства» від 30 серпня 1990 року, «Мюррей проти Об`єднаного Королівства» від 28 жовтня 1994 року, вимога розумної підозри передбачає наявність доказів, які об`єктивно зв`язують підозрюваного з певним злочином і вони не повинні бути достатніми, щоб забезпечити засудження, але мають бути достатніми, щоб виправдати подальше розслідування або висунення звинувачення. І такі докази мають бути досить переконливими, щоб суддя на підставі їх розумної оцінки міг визнати причетність особи до вчинення злочину вірогідною.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні у справі «Мюррей проти Об`єднаного Королівства» зазначив, що факти, які викликають підозру, не обов`язково мають бути встановлені до ступеня, необхідного для засудження або навіть для пред`явлення обвинувачення, що являється завданням наступних етапів кримінального процесу.
Тому факти, які є причиною виникнення підозри не повинні бути такими ж переконливими, як ті, що є необхідними для обґрунтування обвинувального вироку, чи й просто для складання обвинувального акту, черга якого надходить на наступній стадії процесу кримінального розслідування.
Достатність доказів для підозри особи у вчиненні кримінального правопорушення є оціночними поняттями.
З огляду на досліджені матеріали кримінального провадження, слідчий суддя вважає, що прокурором дотримано вимогу розумної підозри, оскільки наявні на даний час докази у кримінальному провадженні свідчать про об`єктивний зв`язок підозрюваного ОСОБА_4 із вчиненням кримінальних правопорушень, що виправдовує необхідність подальшого розслідування в цьому кримінальному провадженні з метою дотримання імперативних завдань кримінального провадження, визначених ст.2 КПК України.
Так, слідчий суддя приймає до уваги, що ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні кримінального злочину, за який законом передбачено покарання у вигляді позбавлення волі на строк від п`яти до восьми років, з неможливістю застосування судом положень ст.75 КК України, що може психологічно вплинути на особу підозрюваного, та при цьому спонукати його до вчинення дій, які не забезпечать безперешкодне завершення досудового розслідування.
Щодо ризиків на які посилається прокурор, то вони жодним чином не підтверджені документально. Прокурор не заперечував того факту, що наразі в розпорядженні органу досудового розслідування є в наявності усі документи, що були вилучені та вказують на обґрунтованість підозри.
Однак, прокурор звертав увагу, що Додаткова угода №1 до договору №46-Д від 22.12.2018 року, яка була укладена між Городненським сільським головою ОСОБА_4 та підрядником ПП «Сградата» щодо збільшення строків дії договору, з`явилася набагато пізніше, та лише в травні цього року була вилучена слідчим. Тобто дана угода була укладена ОСОБА_4 з метою виправдати свої неправомірні дії.
Ризик того, що підозрюваний може впливати на свідків в даному кримінальному провадженні спростовується тим, що всі свідки вже допитані, та жоден з них не скаржився на тиск з боку сільського голови, не зважаючи на те, що вони є його підлеглими.
Крім наявності ризиків, зазначених у ст.177 КПК України слідчий суддя, суд на підставі наданих сторонами кримінального провадження матеріалів зобов`язаний оцінити в сукупності всі обставини, у тому числі й обставини зазначені у ч.1 ст.178 КПК України, а саме вагомість наявних доказів, тяжкість покарання, що загрожує відповідній особі, вік та стан здоров`я підозрюваного, наявність постійного місця роботи або навчання, його репутацію, наявність судимостей та інше.
Поряд з цим, слідчий суддя зважає на особу підозрюваного, який має постійне місце проживання, має стійкі соціальні зв`язки, працює, характеризується позитивно, протягом тривалого часу займає посаду голови Городненської сільської ради Болградського району Одеської області, однак ОСОБА_4 підозрюється у вчиненні корупційного кримінального злочину, та подальша поведінка підозрюваного матиме суттєве значення для досудового розслідування, і яка може спонукати останнього вчинити дії, які не забезпечать виконання ним його процесуальних обов`язків,
Крім того, в даному випадку слідчий суддя враховує процесуальну позицію підозрюваного, який заперечував щодо задоволення даного клопотання прокурора, але не заперечував щодо виконання обов`язків: - прибувати до слідчого прокурора та суду, - не виїжджати за межі України, - повідомляти про зміну місця проживання у разі якщо таке буде, та навіть здати паспорт для виїзду за кордон, тобто в цілому підозрюваний погодився із вимогами клопотання про застосування відносно нього запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання з покладенням додаткових обов`язків, а тому, виходячи з принципу змагальності, відповідно до якого кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів засобами, передбаченими цим Кодексом, та принципу диспозитивності кримінального провадження, відповідно до якого сторони кримінального провадження є вільними у використанні своїх прав у межах та у спосіб, передбачених цим Кодексом, а слідчий суддя, суд у кримінальному провадженні вирішують лише ті питання, що винесені на їх розгляд сторонами та віднесені до їх повноважень цим Кодексом, та оцінивши обставини визначені ст. 178 КПК України, приходить до висновку про задоволення клопотання прокурора.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст.ст. 176-179, 184, 193, 194, 196, 395 КПК України, слідчий суддя, -
ПОСТАНОВИВ:
Клопотання прокурора Болградської окружної прокуратури ОСОБА_3 про застосування запобіжного заходу у вигляді особистого зобов`язання відносно ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 задовольнити.
Обрати ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 запобіжний захід у вигляді особистого зобов`язання та покласти на нього наступні обов`язки:
1) прибувати до слідчого СВ Болградського РВП ГУНП в Одеській області, який здійснює досудове розслідування, прокурора та суду за першою вимогою;
2) не відлучатися за межі Одеської області без дозволу слідчого, прокурора або суду.
3) повідомляти слідчого, прокурора чи суд, залежно від стадії кримінального провадження, про зміну свого місця проживання;
4) здати на зберігання до відповідних органів державної влади паспорт для виїзду за кордон.
Роз`яснити ОСОБА_4 , що у разі невиконання зазначених в цій ухвалі обов`язків, до нього може бути застосований більш жорсткий запобіжний захід і на нього може бути накладено грошове стягнення у відповідності до ст. 179 КПК України, в розмірі від 0,25 розміру мінімальної заробітної плати до 2 розмірів мінімальної заробітної плати.
Контроль за виконанням особистого зобов`язання покласти на слідчого у провадженні якого перебуває кримінальне провадження.
Ухвала слідчого судді підлягає негайному виконанню після її оголошення.
Строк дії ухвали визначити в межах досудового розслідування, тобто до 07.08.2021 року включно.
Ухвала може бути оскаржена безпосередньо до Одеського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її проголошення.
Слідчий суддя:
Суд | Болградський районний суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2021 |
Оприлюднено | 31.01.2023 |
Номер документу | 97578117 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів особисте зобов'язання |
Кримінальне
Болградський районний суд Одеської області
Кодінцева С. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні