Справа № 305/880/20
П О С Т А Н О В А
Іменем України
08 червня 2021 року м. Ужгород
Закарпатський апеляційний суд у складі:
головуючого судді: Джуги С.Д.,
суддів: Кожух О.А., Куштана Б.П.
з участю секретаря: Микуляк Є.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області на рішення Рахівського районного суду Закарпатської області від 14 вересня 2020 року у складі судді Марусяк М.О. у справі за позовом ОСОБА_1 до відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області про стягнення оплати по листках непрацездатності у зв`язку з вагітністю та пологами,-
в с т а н о в и в :
У червні 2020 року ОСОБА_1 звернулася в суд із зазначеним позовом.
Позовні вимоги обґрунтовує тим, що 01.09.2008 згідно наказу відділу освіти Рахівської РДА від 01.09.2008 №794-к її, ОСОБА_1 , було прийнято на роботу в Білинську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів Рахівського району Закарпатської області на посаду педагога-організатора до дня фактичного виходу на роботу основного працівника - ОСОБА_2 . Згідно ст.179 КЗпП України, на підставі медичного висновку, їй була надана відпустка, у зв`язку з вагітністю та пологами з 17.08.2013 по 19.12.2013, оплату якої проведено. ІНФОРМАЦІЯ_1 , вона народила дитину - ОСОБА_3 . Згідно наказу управління освіти, молоді та спорту Рахівської РДА від 17.12.2013 №469-в їй, як педагогу організатору Білинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, було надано оплачувану відпустку для догляду за дитиною до досягнення дитиною трирічного віку з 20 грудня 2013 року по ІНФОРМАЦІЯ_1 . Після цієї відпустки, на підставі довідки ЛКК №493 від 26.09.2016, відповідно до ч.6 ст.179 КЗпП України, згідно наказу відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА від 26.09.2016 №492-в їй було надано відпустку без збереження заробітної плати для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку на період з 26.09.2016 по 26.09.2017. ІНФОРМАЦІЯ_2 , вона народила дитину - ОСОБА_4 . Під час перебування у зазначеній відпустці, подала в бухгалтерію відділу освіти Рахівської РДА для оплати листки непрацездатності, у зв`язку з вагітністю та пологами серії АДД №168476 від 06.04.2017 по 09.08.2017 та додатковий серії АДД №169719 від 10.08.2017 по 28.03.2017, однак оплату не здійснено. За роз`ясненням щодо причин несплати вказаних листків непрацездатності, звернулася з усною заявою до начальника відділу освіти Рахівської РДА, ОСОБА_5 . Листом від 29.05.2017 №01-15/595 відділ освіти Рахівської РДА проінформував її, що вона не має права на отримання допомоги по вагітності та пологах за рахунок коштів фонду соціального страхування у зв`язку з тим, що з 27.08.2013 до роботи приступив основний працівник ОСОБА_2 і після виходу якої на роботу термін дії трудового договору з нею припинено, згідно п.2 ч.1 ст.36 КЗпП України, отже вона не є застрахованою особою в системі загальнообов`язкового державного страхування у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю. Водночас, відповідно до наказу відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА від 21.08.2017 №534-в їй було надано відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку на період з 24.08.2017 по 01.05.2020. 19 листопада 2018 року, вона народила четверту дитину, ОСОБА_6 і представила в Білинську ЗОШ листок непрацездатності (серія НОМЕР_1 від 23.10.2018), який їй також безпідставно не оплатили. З метою вирішення цього питання 17.12.2018 вона звернулася із заявою до Управління Держпраці в Закарпатській області про протиправні дії посадових осіб відділу освіти Рахівської РДА. Листом від 05.03.2019 №07-04/978 Управління Держпраці в Закарпатській області проінформувало, що на підставі її звернення було проведено перевірку (інспекційне відвідування) відділу освіти Рахівської РДА, за результатами якої встановлено, що згідно ст.25 ЗУ "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" видані їй листки непрацездатності, пов`язані з вагітністю та пологами серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 підлягають оплаті. Відтак, на усунення виявлених порушень, винесено припис від 08.02.2019 №ЗК 63/221/АВ/П, яким зобов`язано начальника відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА, ОСОБА_5 у термін до 25.02.2019, усунути виявлені порушення щодо не проведення оплати ОСОБА_7 лікарняних листків, пов`язаних з вагітністю та пологами серії АДД №168476, додатковий серії АДД №169719 та серії АДМ №828343. Про виконання припису проінформувати письмово Управління Держпраці у встановлений термін. У зв`язку з ненадходженням відповіді про виконання припису, 05.04.2019 Управлінням Держпраці в Закарпатській області було проведено повторне інспекційне відвідування відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА, за результатами якого встановлено факт невиконання вимог припису станом на дату повторної перевірки. В акті повторного інспекційного відвідування від 05.04.2019 №ЗК170/221/АВ Управління Держпраці в Закарпатській області зазначено, що невиконання умов припису, начальник відділу освіти Рахівської РДА, ОСОБА_5 мотивувала тим, що заявкою-розрахунком від 20.02.2019 №01-15/238 вона, повторно, зверталася до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області з проханням здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення ОСОБА_1 по листках непрацездатності, пов`язаних з вагітністю та пологами серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 на загальну суму 30127,86 гривень, за рахунок коштів Фонду соціального страхування. Однак, листом від 06.03.2019 №07-01/09-203 Тячівське відділення Фонду соціального страхування повідомило відділ освіти, молоді та спорту Рахівської РДА про відмову у фінансуванні заявки-розрахунку від 20.02.2019 №01-15/238, відповідно до довідки від 27.02.2019, складеної головним спеціалістом відділу страхових виплат та матеріального забезпечення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області, ОСОБА_8 . Згідно вказаної довідки, мотивацією відмови у фінансуванні відділу освіти згідно заявки-розрахунку від 20.02.2019 №01-15/238 слугувало те, що після виходу на роботу основного працівника ОСОБА_2 (27.08.2013), ОСОБА_1 на іншу посаду не переведено, у тарифікацію не включено, посадовий оклад не визначено, станом на 27.02.2019 посаду ОСОБА_1 не визначено. Згідно пояснення працівників бухгалтерії відділу освіти, розрахунок допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 проведено, виходячи із розміру мінімальної заробітної плати. В описовій частині акту повторного інспекційного відвідування від 05.04.2019 №ЗК 170/221/АВ зазначено, головним спеціалістом відділу страхових виплат та матеріального забезпечення Фонду соціального страхування ОСОБА_8 враховано, що під час виходу на роботу основного працівника ОСОБА_2 , вона знаходилася у відпустці по вагітності та пологах, відповідно до ст.179 КЗпП України. При цьому, начальником відділу освіти Рахівської РДА, ОСОБА_5 не було видано наказу про розірвання строкового трудового договору з ОСОБА_1 , у зв`язку з виходом на роботу основного працівника. Крім того, у 2013 році прийом та звільнення з роботи працівників педагогічного складу Рахівського району входило в компетенцію виключно начальника відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА. Трудовий договір між адміністрацією Білинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів та ОСОБА_1 на час повторного інспекційного відвідування відділу освіти Рахівської РДА (05.04.2019) не розірвано. Відмова в оплаті листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 по вагітності та пологах ОСОБА_1 є необґрунтованою, листки непрацездатності підлягають оплаті. Вважає, що відмова відповідачів в оплаті листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 у зв`язку з вагітністю та пологами є безпідставною, протиправною та такою, що грубо порушує її права та соціальні гарантії, закріплені трудовим законодавством України. За вказаних обставин, з врахуванням уточнень просила стягнути солідарно з відповідачів на її користь 30127,86 гривень допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами згідно листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343.
Рішенням Рахівського районного суду від 14 вересня 2020 року уточнені позовні вимоги задоволено. Стягнуто солідарно з відповідачів: відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації та управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області на користь ОСОБА_1 30127,86 (тридцять тисяч сто двадцять сім) гривень 86 копійок допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами згідно листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343. Стягнуто з відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації та управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в користь ОСОБА_1 по 420,40 (чотириста двадцять) гривень 40 копійок судового збору.
Не погоджуючись з вказаним рішенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України оскаржило його в апеляційному порядку та просить скасувати рішення частково щодо стягнення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України на користь ОСОБА_1 в сумі 15 063,93 грн. (50 відсотків від загальної суми задоволених позовних вимог) допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами згідно листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 та ухвалити нове рішення, яким повністю відмовити позивачеві у задоволенні даних вимог до управління, та скасувати рішення суду в частині стягнення з управління судового збору. Вважає, що таке рішення прийняте з неправильним застосуванням норм матеріального і порушенням норм процесуального права. Доводи апеляційної скарги зводяться до того, що суд не врахував, що на момент надання відпусток по вагітності та пологах ОСОБА_1 строк дії трудового договору закінчився і вона не була застрахованою особою та не мала права на отримання допомоги по вагітності та пологах за рахунок коштів Фонду соціального страхування; управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України є суб`єктом владних повноважень, а тому справа належить до розгляду адміністративного суду.
У відзиві на апеляційну скаргу відповідач ОСОБА_1 заперечила подану апеляційну скаргу, просить залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін, посилаючись на його законність та обґрунтованість.
Представники апелянта ОСОБА_9 , ОСОБА_10 в судовому засіданні підтримали подану апеляційну скаргу, просять її задовольнити.
ОСОБА_1 в судове засідання не з`явилась повторно. Про дату, час та місце розгляду справи належним чином повідомлена, надіслала суду клопотання про розгляд справи у її відсутності та відсутності її представника. Справа на підставі ч.2 ст. 372 ЦПК України розглянута у їх відсутності.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників апелянта, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що вона підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1, ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Задовольняючи заявлений позов суд першої інстанції виходив з того, що оскільки позивачка перебуває в трудових відносинах з відділом освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації, дана особа разом з управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України несуть солідарну відповідальність з виплати позивачу допомоги у зв`язку з вагітністю і пологами згідно поданих листків непрацездатності.
Повністю погодитись з такими висновками суду не можна виходячи з наступного.
Матеріалами справи встановлено, що наказом начальника відділу освіти Рахівської районної державної адміністрації Г.П. Попович №794-к від 01.09.2008, позивачку, ОСОБА_1 було призначено на посаду педагога - організатора Білинської ЗОШ І-ІІІ ступенів до дня фактичного виходу основного працівника ОСОБА_2 з 01 вересня 2008 року.
Під час перебування ОСОБА_1 у трудових відносинах із відповідачем, позивачка подала в бухгалтерію відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА для оплати листки непрацездатності, у зв`язку з вагітністю та пологами серії АДД №168476 від 06.04.2017 по 09.08.2017 та додатковий серії АДД №169719 від 10.08.2017 по 28.03.2017. Крім того, позивачкою подано в Білинську ЗОШ листок непрацездатності серії АДМ №828343 від 23.10.2018, у зв`язку з народженням четвертої дитини, однак оплату по них позивачці не здійснено.
Відмовляючи в оплаті листків непрацездатності, у зв`язку з вагітністю та пологами серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343, відділ освіти, молоді та спорту Рахівської РДА посилався на те, що термін дії трудового договору з ОСОБА_1 припинено, на підставі п.2 ч.1 ст.36 КЗпП України, у зв`язку з виходом на роботу основного працівника ОСОБА_2 (лист відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА №01-15/595 від 29.05.2017).
У відповідності до ст.23 КЗпП України, трудовий договір може бути: безстроковим, що укладається на невизначений строк; на визначений строк, встановлений за погодженням сторін; таким, що укладається на час виконання певної роботи. Строковий трудовий договір укладається у випадках, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру наступної роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника та в інших випадках, передбачених законодавчими актами.
Відповідно до п. 2 ст. 36 КЗпП України підставами припинення трудового договору є, зокрема: закінчення строку (пункти 2 і 3 статті 23), крім випадків, коли трудові відносини фактично тривають і жодна з сторін не поставила вимогу про їх припинення
З матеріалів справи вбачається, що 27.08.2013, основний працівник ОСОБА_2 перервала свою відпустку по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку і приступила до роботи з 28.08.2013.
Позивачку ОСОБА_1 не було звільнено з роботи з посади педагога - організатора Білинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, у зв`язку із закінченням строку трудового договору на підставі п.2 ст.36 КЗпП України.
Натомість, наказом в.о. начальника управління освіти, молоді та спорту Рахівської РДА, В. Писар №469-в від 17 грудня 2013 року надано позивачу ОСОБА_1 оплачувану відпустку по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 20 грудня 2013 року по 26 вересня 2016 року.
Наказом начальника відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації, О. Севч №492-в від 26 вересня 2016 року, надано ОСОБА_1 педагогу - організатору Білинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, відпустку без збереження заробітної плати для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку з 26 вересня 2016 року до 26 вересня 2017 року.
Наказом начальника відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації, О. Севч №534-в від 21 серпня 2017 року, надано ОСОБА_1 педагогу - організатору Білинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку з 24 серпня 2017 року до ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Факт перебування позивачки у трудових відносинах підтверджується і письмовим поясненням директора Білинської ЗОШ І-ІІІ ступенів, М.В. Старицької від 11.02.2019 за №02-11/21.
З врахуванням наведеного суд першої інстанції правильно встановив, що на момент звернення ОСОБА_1 до посадових осіб відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації з листками непрацездатності, позивачка перебувала у трудових відносинах з даним відповідачем.
Згідно із ст.46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення.
Відповідно до ст. 3 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23.09.1999 №1105-XIV (надалі Закон), соціальне страхування здійснюється за принципами, зокрема : державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; цільового використання коштів соціального страхування; відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Відповідно до п.1ч. 2 та п. 4 ч.5 ст. 15 Закону, роботодавець зобов`язаний надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом. Роботодавець несе відповідальність за шкоду, заподіяну застрахованим особам або Фонду внаслідок невиконання або неналежного виконання обов`язків, визначених цим Законом.
Згідно з п. п.2,8,8 ч.1 ст.16 Закону, застраховані особи мають право : на отримання у разі настання страхового випадку матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, передбачених цим Законом; оскарження дії страховика, страхувальника-роботодавця щодо надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг; судовий захист своїх прав.
Соціальному страхуванню у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, відповідно до ст. ст. 18, 20 Закону та ст. 253 КЗпП України підлягають особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання. Допомога по вагітності і пологах є одним із видів матеріального забезпечення та соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності.
Підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності. (ч.1 ст. 31 Закону).
Матеріалами справи встановлено, що позивачці, ОСОБА_1 видано, у встановленому законом порядку, листки непрацездатності серії АДД №168476 від 06.04.2017 по 09.08.2017, додатковий серії АДД №169719 від 10.08.2017 по 28.03.2017 та серії АДМ №828343 від 23.10.2018.
У зв`язку з відмовою відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації у виплаті по листках непрацездатності, ОСОБА_1 17.12.2018 звернулася із заявою до управління Держпраці в Закарпатській області.
З листа Управління Держпраці в Закарпатській області від 05.03.2019 за №07-04/978 вбачається, що на підставі звернення ОСОБА_1 було проведено перевірку (інспекційне відвідування) відділу освіти Рахівської РДА, за результатами якої встановлено, що згідно ст.25 Закону видані їй листки непрацездатності, пов`язані з вагітністю та пологами серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 підлягають оплаті.
На усунення виявлених порушень, Управлінням Держпраці в Закарпатській області винесено припис від 08.02.2019 №ЗК 63/221/АВ/П, яким зобов`язано начальника відділу освіти, молоді та спорту Рахівської РДА, ОСОБА_5 у термін до 25.02.2019, усунути виявлені порушення щодо не проведення оплати ОСОБА_7 лікарняних листків, пов`язаних з вагітністю та пологами серії АДД №168476, додатковий серії АДД №169719 та серії АДМ №828343.
У зв`язку з невиконанням припису, постановою Управління Держпраці в Закарпатській області від 05 квітня 2019 року за №ЗК 170/221/АВ/П/ПТ/ПС, ОСОБА_5 , начальника відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.188-6 КУпАП у вигляді накладення штрафу в сумі 850 гривень.
Відповідно до ст. 25 Закону допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами. Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв`язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів.
Згідно із ст. 26 Закону допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (доходу), обчисленої у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і не залежить від страхового стажу. Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Відповідно до ст.34 Закону фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється робочими органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду. Підставою для фінансування страхувальників робочими органами Фонду є оформлена за встановленим зразком заява-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами. Робочі органи Фонду здійснюють фінансування страхувальників протягом десяти робочих днів після надходження заяви.
Згідно заяви-розрахунку від 20.02.2019 №01-15/238 начальник відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації, ОСОБА_5 зверталася до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області з проханням здійснити фінансування для надання матеріального забезпечення ОСОБА_1 по листках непрацездатності, пов`язаних з вагітністю та пологами серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 на загальну суму 30127,86 гривень, за рахунок коштів Фонду соціального страхування.
Розрахунок суми допомоги по вагітності та пологах проведено виходячи із розміру мінімальної заробітної плати
Однак, листом від 06.03.2019 №07-01/09-203 Тячівське відділення Фонду соціального страхування повідомило відділ освіти, молоді та спорту Рахівської РДА про відмову у фінансуванні заявки-розрахунку від 20.02.2019 №01-15/238, мотивуючи свою відмову тим, що після виходу на роботу основного працівника ОСОБА_2 (27.08.2013), ОСОБА_1 на іншу посаду не переведено, у тарифікацію не включено, посадовий оклад не визначено, станом на 27.02.2019 посаду ОСОБА_1 не визначено.
Суд першої інстанції з врахуванням вищенаведених фактичних обставин справи та вимог закону дійшов правильного висновку, що відмова відповідачів в оплаті ОСОБА_1 листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343 у зв`язку з вагітністю та пологами є безпідставною, протиправною і такою, що грубо порушує законні права та інтереси позивачки і її право на соціальний захист, гарантоване Конституцією України.
Доводи апеляційної скарги, що на момент надання відпусток по вагітності та пологах ОСОБА_1 строк дії трудового договору закінчився і вона не була застрахованою особою та не мала права на отримання допомоги по вагітності та пологах за рахунок коштів Фонду соціального страхування є безпідставними і не заслуговують на увагу, оскільки ОСОБА_1 не звільнена з роботи, знаходиться у відпустці по догляду за дитиною до 3-х років і трудові відносини з нею не припинені. Окрім того, слід зауважити, згідно із ч.3 ст. 40 КЗпП України не допускається звільнення працівника з ініціативи власника або уповноваженого ним органу в період його тимчасової непрацездатності, а також у період перебування працівника у відпустці, за винятком повної ліквідації підприємства, установи організації. Також, відповідно до ч.3 ст. 184 КЗпП України звільнення вагітних жінок і жінок, які мають дітей віком до трьох років (до шести років - частина шоста статті 179 ), одиноких матерів при наявності дитини віком до чотирнадцяти років або дитини з інвалідністю з ініціативи власника або уповноваженого ним органу не допускається, крім випадків повної ліквідації підприємства, установи, організації, коли допускається звільнення з обов`язковим працевлаштуванням. Обов`язкове працевлаштування зазначених жінок здійснюється також у випадках їх звільнення після закінчення строкового трудового договору.
Не можуть бути взяті до уваги також посилання апелянта про неправильність розрахунку допомоги по вагітності та пологах, виходячи з наступного.
Частиною 2 ст. 33 Закону передбачено, що обчислення середньої заробітної плати для надання допомоги по вагітності та пологах визначається Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 року №1266затверджено порядок обчислення середньої заробітної плати (доходу,грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням, пунктом 28 якого встановлено, що розрахунок допомоги по вагітності та пологах визначається виходячи з посадового окладу, встановленого працівникові на момент настання страхового випадку.
На момент настання страхового випадку відсутні дані про посадовий оклад позивача, з якого можна б здійснити їй розрахунок допомоги по вагітності та пологах.
Відповідно до ст. 26 Закону сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць не повинна перевищувати розміру максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески до Фонду, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку.
Позивачу нарахована сума допомоги саме, виходячи із розміру мінімальної заробітної плати, і є мінімальною, яка встановлена законом, і саме таку вона просить на свою користь стягнути.
Не заслуговують на увагу доводи апеляції, що даний спір підлягає розгляду у порядку встановленому Кодексом адміністративного судочинства України з посиланням на те, що управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області, як відповідач у справі, є суб`єктом владних повноважень, оскільки спір у даній справи виник між позивачем та відділом освіти ,молоді та спорту Рахівської РДА з трудових відносин і такий відповідно до ч.1 ст. 19 ЦПК України підлягає розгляду у порядку цивільного судочинства.
З врахуванням наведеного суд першої інстанції дійшов обґрунтованих висновків про захист порушених прав позивача.
Разом з тим, суд першої інстанції помилково дійшов висновку, що відповідачі несуть солідарний обов`язок по оплаті допомоги по вагітності та пологах ОСОБА_1 по вищевказаних листках непрацездатності і така підлягає солідарному стягненню з них, оскільки, відповідно до ст. 34 Закону фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам здійснюється саме органами Фонду в порядку, встановленому правлінням Фонду, на підставі оформленої роботодавцем за встановленим зразком заяви - розрахунком, який протягом десяти робочих днів після надходження заяви зобов`язаний здійснити фінансування, перерахувавши кошти роботодавцю, який в свою чергу зобов`язаний їх сплатити працівнику.
Відповідно до ч.1 ст. 376 ЦПК України підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.
За вказаних обставин апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанції зміні, з викладенням резолютивної частини рішення в редакції даної постанови.
Керуючись ст.ст. 374 , 376, 382, 383, 384 ЦПК України , апеляційний суд,-
п о с т а н о в и в :
Апеляційну скаргу Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області задовольнити частково.
Рішення Рахівського районного суду Закарпатської області від 14 вересня 2020 року змінити.
Резолютивну частину Рахівського районного суду Закарпатської області від 14 вересня 2020 року викласти в наступній редакції:
Уточнені позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.
Стягнути з управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Закарпатській області: м. Ужгород, вул. Перемоги, 95, Закарпатської області, поштовий індекс:88018, код ЄДРПОУ: 41320961 на користь відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації: м. Рахів, вул. Миру, №1, Закарпатської області, поштовий індекс :90600, код ЄДРПОУ:38533251 для виплати ОСОБА_1 30127,86 (тридцять тисяч сто двадцять сім) гривень 86 копійок допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами згідно листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343.
Відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації: м. Рахів, вул. Миру, №1, Закарпатської області, поштовий індекс :90600, код ЄДРПОУ:38533251 виплатити на користь ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_4 , ІПН : НОМЕР_2 , мешканка АДРЕСА_1 30127,86(тридцять тисяч сто двадцять сім) гривень 86 копійок допомоги у зв`язку з вагітністю та пологами згідно листків непрацездатності серії АДД №168476, серії АДД №169719 та серії АДМ №828343.
Стягнути з управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України та Відділу освіти молоді та спорту Рахівської районної державної адміністрації на користь ОСОБА_1 по 420,40 грн. з кожного сплаченого судового збору.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення може бути оскаржена до Верховного Суду.
Повний текст судового рішення складено 11 червня 2021 року.
Головуючий:
Судді:
Суд | Закарпатський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.06.2021 |
Оприлюднено | 11.06.2021 |
Номер документу | 97584153 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Закарпатський апеляційний суд
Джуга С. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні