Справа № 2-208/10
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 червня 2010р. смт. Черніг івка
Чернігівський районний с уд Запорізької області в скл аді:
головуючого судді С інєльнік Р.В.,
при секретарі Пи вовар Л.І.,
розглянувши в відкритому с удовому засіданні в залі суд у цивільну справу за позовно ю заявою ОСОБА_1 до Управл іння пенсійного фонду Україн и в Чернігівському районі За порізької області (далі - УПФ) про стягнення недоплаченої щ омісячної державної соціаль ної допомоги,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувсь в су д з позовними вимогами до УПФ про стягнення недоплаченої щомісячної державної соціал ьної допомоги. В позові вказу є, що являється дитиною війни згідно Закону України «Про с оціальний захист дітей війни » та довідки управління прац і та соціального захисту нас елення Чернігівської райдер жадміністрації №860/08-01 від 05.05.2010р.. Згідно вищевказаного Закону йому повинна виплачуватись щомісячна державна соціальн а допомога у розмірі 30% мініма льної пенсії за віком, але в 2007- 2010роках така допомога йому не виплачувалася. Просить стяг нути з відповідача допомогу як дитині війни за 2007-2010рр. в роз мірі 5391,90грн..
В судовому засіданні предс тавник позивача ОСОБА_2 по зовні вимоги підтримав і над ав письмову заяву про зміну п озовних вимог, в якій просив с уд визнати неправомірною без діяльність УПФ та зобов' яза ти відповідача дорахувати та виплатити ОСОБА_1, як дити ні війни, недоплачену суму що місячної надбавки до пенсії за період з 01.05.2007р. по 31.12.2009р. відпо відно до вимог ст.6 Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни", виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком , встановленої ч.1 ст.28 Закону Ук раїни «Про загальнообов' яз кове державне пенсійне страх ування», та пояснив, що позив ача віднесено до категорії д ітей війни згідно Закону Укр аїни «Про соціальний захист дітей війни». З 01.01.06р. позивач ма є право на отримання щомісяч ної доплати до пенсії у розмі рі 30% мінімальної пенсії за ві ком. Натомість, відповідач вс упереч вимогам вищевказаног о Закону та Конституції Укра їни такої доплати не здійсню вав в повному обсязі, чим пору шив його права. Просить позов задовольнити.
В судовому засіданні предс тавник відповідача Аніщук О.Ю. позов не визнала повніс тю та пояснила, що позиція від повідача викладена в письмов их запереченнях, які надані д о суду, просила в позові відмо вити. В запереченнях вказано , що в 2007р. відповідно до ст.111 Зак ону України „Про Державний б юджет України на 2007р.» було вст ановлено підвищення до пенсі ї або щомісячного грошового утримання чи державної соціа льної допомоги, яка виплачує ться замість пенсії, відпові дно до ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни», інвалідам у розмірі 50% від розміру надбавки, встановле ної для учасників війни. ОС ОБА_1 не є інвалідом, тому соц іальна допомога йому не на раховувалася та не виплачув алася. У позивача виникло пра во на соціальну допомогу як д итині війни з 09.07.2007р. після при йняття рішення КСУ №6-рп/2007, як им було визнано неконституці йним припинення дії ст.6 Закон у України «Про соціальний за хист дітей війни». Однак поло ження ст.7 вищевказаного Зако ну визначено проведення фіна нсування соціальних виплат з а рахунок коштів Державного бюджету України. За таких обс тавин УПФ не мав права провод ити виплати за рахунок своїх коштів. В 2008 році ст.41 Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни на 2008рік та про внесенн я змін до деяких законодавчи х актів України» були внесен і зміни в Закон України «Про с оціальний захист дітей війни » і передбачено інший розмір доплати до пенсії. На підстав і цих змін відповідач провод ив в 2008 році виплати в межах фін ансування із держбюджету в п орядку, передбаченому Постан овами КМУ. Позивач отримав в 2008р. надбавку до пенсії як дит ина війни в повному обсязі, то му свої дії вважає законними . В 2009р. прожитковий мінімум вст ановлений в розмірах, що діяв в грудні 2008р. Позивач отримав в 2009р. надбавку до пенсії як дитина війни в повному обся зі. Тому вимоги позивача щодо виплати недоплаченої допомо ги як дитині війни вважає нео бґрунтованими. Просили в зад оволенні позовних вимог відм овити.
Суд, заслухавши пояснення п редставника позивача ОСОБ А_2, представника відповіда ча Аніщук О.Ю., дослідивши письмові заперечення відпов ідача, матеріали справи, вста новивши фактичні обставини т а відповідні їм правовідноси ни, вважає, що позов підлягає ч астковому задоволенню з наст упних підстав.
Судом встановлено, що позив ач ОСОБА_1 відповідно до п оложень Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", набув статусу дитини війни т а не був інвалідом у спірний п еріод, знаходиться на обліку в УПФУ в Чернігівському райо ні Запорізької області, що пі дтверджується довідкою упра вління праці та соціального захисту населення Чернігівс ької райдержадміністрації № 860/08-01 від 05.05.2010р.(а.с.5). Відповідачем визнаний та не оспорювався т ой факт, що позивач є дитиною в ійни.
Протягом 2007-2010 років позивач щ омісячно отримував певні кош ти відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", які в значній мі рі є меншими від розміру визн аченого цим Законом, що підтв ерджується довідками відпов ідача №№ 196, 197, 198, 199 від 17.05.10р. (а.с.10-13).
Відповідно до Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни", до дітей війни відн есені особи, які є громадянам и України та яким на час закін чення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.
Відповідно до ст.46 Конститу ції України громадяни мають право на соціальний захист, щ о включає право на забезпече ння їх у разі повної, частково ї або тимчасової втрати прац ездатності, втрати годувальн ика, безробіття з незалежних від них обставин, а також у ст арості та в інших випадках, пе редбачених законом.
Відповідно до ст.6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", який набрав чинн ості з 01.01.2006року, дітям війни пе нсії або щомісячне довічне г рошове утримання чи державна соціальна допомога, що випла чується замість пенсії, підв ищуються на 30 відсотків мінім альної пенсії за віком. Таким чином, щомісячна доплата до п енсії для дітей війни є формо ю соціального забезпечення г ромадян, які відповідно до сп еціального закону, є дітьми в ійни. Тобто, фактично ця щоміс ячна надбавка є формою реалі зації конституційного права громадян, які є дітьми війни, на соціальний захист.
Згідно з п. 12 ст. 71 Закону Украї ни "Про державний бюджет Укра їни на 2007 рік" з метою приведенн я окремих норм законів у відп овідність з цим законом, на 2007 р ік зупинено дію ст.6 Закону Укр аїни "Про соціальний захист д ітей війни".
Однак, рішенням Конституці йного Суду України №6-рп/2007р. ві д 9 липня 2007року визнано некон ституційними положення п.12 с т.71 Закону України "Про Держав ний бюджет України на 2007 рік" №4 89-Y від 19 грудня 2006 року та визнач ено, що положення Закону Укра їни "Про державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" не можуть скасов увати чи змінювати обсяги пр ав і обов'язків, пільг, компенс ацій і гарантій громадян, пер едбачених іншими законами Ук раїни, не можуть вноситися зм іни, зупинятися дії чинних за конів України, а також встано влюватися інше (додаткове) пр авове регулювання відносин, що є предметом інших законів України.
Таким чином, з 01 січня по 09 лип ня 2007р. застосуванню до спірни х правовідносин підлягали пр иписи Закону України "Про Дер жавний бюджет України на 2007 рі к" №489-Y від 19 грудня 2006 року. Але з у рахуванням Рішення Конститу ційного Суду України №6-рп/2007 ві д 9 липня 2007 року відповідач пов инен був з 09 липня до 31 грудня 2007 року нараховувати і виплачу вати позивачу кошти, передба чені ст.6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ".
Законом України «Про держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року внесено зм іни до ст.6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни" де вказано що, дітям війни (крім тих, на яких поширюється дія Закону України «Про стат ус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту») до п енсії або щомісячного довічн ого грошового утримання чи д ержавної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищенн я у розмірі надбавки, встанов леної для учасників війни. Ве теранам війни, які мають прав о на отримання підвищення до пенсії або щомісячного дові чного грошового утримання чи держаної соціальної допомог и, що виплачується замість пе нсії, відповідно до вищезазн аченого Закону та Закону Укр аїни «Про статус ветеранів в ійни, гарантії їх соціальног о захисту» таке підвищення п ровадиться за їх вибором згі дно з одним із законів. Зазнач ені зміни набрали чинності з 01 січня 2008 року.
Однак, рішенням Конституці йного Суду України від 22 травн я 2008 року №10-рп/2008 ці зміни визна ні неконституційними. Таким чином, з 01 січня по 22 травня 2008р. з астосуванню до спірних право відносин підлягали приписи З акону України «Про державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» від 28 грудня 2007 року. За таких обста вин, дії УПФ Чернігівського р айону Запорізької області ст осовно не нарахування позива чеві відповідних виплат у пе ріод з 01 січня до 22 травня 2008 рок у відповідали вимогам діючо го законодавства.
Але, з урахуванням Рішення К онституційного Суду України від 22 травня 2008 року №10-рп/2008 УПФ Ч ернігівського району Запорі зької області неправомірно в період з 22 травня до 31 грудня 2008 року не провело нарахування та виплати коштів позивачу, п ередбачених ст.6 Закону Украї ни "Про соціальний захист діт ей війни". Суд встановив, що ві дповідач після винесення Кон ституційним Судом України рі шення від 22 травня 2008 року прод овжував керуватися приписам и Закону України «Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України» в ід 28 грудня 2007 року, які втратил и чинність. Отже, УПФ Чернігів ського району Запорізької об ласті у цей строк допустило б ездіяльність та, як наслідок , порушення відповідного пра ва.
Відносно вимог позивача що до перерахування та сплати У правлінням Пенсійного Фонду України Чернігівського райо ну Запорізької області неспл аченої позивачу державної с оціальної допомоги як дитині війни з 01.01.2009р. по 31.12.2009р., суд зазна чає наступне.
Судом встановлено, що УПФ Че рнігівського району Запоріз ької області протягом 2009 року проводило виплати на підста ві п.8 Постанови КМ України «Пр о деякі питання соціального захисту окремих категорій гр омадян» №530 від 28 травня 2008 року. Дійсно, статтею 71 Закону Укра їни «Про державний бюджет Ук раїни на 2009 рік» Кабінету Міні стрів України надано право у 2009 році встановлювати розмір и соціальних виплат, які відп овідно до законодавства визн ачаються залежно від розміру мінімальної заробітної плат и, в абсолютних сумах у межах а сигнувань, передбачених за в ідповідними бюджетними прог рамами. Але, названа норма пер едбачає встановлення в абсол ютних сумах розмірів лише ти х виплат, вихідним критерієм розрахунку яких є розмір мін імальної заробітної плати. Т ому її дія не поширюється на с пірні відносини по цій справ і, оскільки розмір зазначени х соціальних виплат згідно і з Законом України "Про соціал ьний захист дітей війни" зале жить від розміру мінімальної пенсії за віком. Отже, нарахув ання та виплата у 2009 році дітям війни підвищення до пенсії а бо щомісячного грошового дов ічного утримання чи державно ї соціальної допомоги, що вип лачується замість пенсії, по винні здійснюватися відпові дно до норм Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни".
Окрім того, відповідно до ст . 54 ч.2 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2009 р." ві д 26.12.2009р. № 835-VI розміри державних с оціальних гарантій на 2009 рік, щ о визначаються залежно від п рожиткового мінімуму, встано влюються відповідними закон ами України, цим Законом та но рмативно-правовими актами Ка бінету міністрів України. Ві дповідно до положень ст. 28 Зак ону України "Про загальнообо в'язкове державне пенсійне с трахування", мінімальний роз мір пенсії за віком за наявно сті у чоловіків 25, а у жінок - 20 ро ків страхового стажу встанов люється у розмірі прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність, визначе ного законом. Визначення про житкового мінімуму, закладен ня правової основи для його в становлення, затвердження та врахування при реалізації д ержавою конституційної гара нтії громадян на достатній ж иттєвий рівень, дає Закон Укр аїни "Про прожитковий мініму м" від 15 липня 1999 року № 966-14, а також Закон України "Про державні с оціальні стандарти та держав ні соціальні гарантії" від 5 жо втня 2000 року № 2017-III. Згідно ст.1 Зак ону України "Про державні соц іальні стандарти та державні соціальні гарантії" прожитк овий мінімум використовуєть ся для визначення, у тому чис лі, мінімального розміру пен сії за віком, який відповідно до статті 28 Закону України "Пр о загальнообов'язкове держав не пенсійне страхування" вст ановлюється у розмірі прожит кового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, ви значеного законом.
Тому дії відповідача по вип латі позивачу підвищення до пенсії в розмірі 49,80грн. за пері од з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року є неправо мірними та не відповідають в имогам діючого законодавств а, в наслідок чого є підстави д ля задоволення вимог позивач а про зобов' язання дорахув ати та виплатити позивачу не сплаченої державної соціаль ної допомоги як дитині війни з 01.01.2009 р. по 31.12.2009 року.
Виходячи з вищевикладеног о, суд не приймає заперечення відповідача, в яких він посил ається на Постанову КМ Украї ни від 28.05.2008 року №530 "Деякі питан ня соціального захисту окрем их категорій громадян", оскіл ьки постанова КМ України є пі дзаконним нормативним актом і не повинна застосовуватис ь відповідачем, як така, що суп еречить Закону «Про соціальн ий захист дітей війни", який ма є вищу юридичну силу. Відтак, у зв' язку з неправильним тлу маченням вимог законів відпо відач допустив протиправніс ть дій та, як наслідок, порушен ня права позивача.
Суд вважає, що при вчиненні зазначених дій відповідачу н еобхідно керуватись положен нями ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове держ авне пенсійне страхування», оскільки цією частиною статт і Закону передбачено, що міні мальний розмір пенсії за вік ом встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для ос іб, які втратили працездатні сть, визначеного законом.
Частиною 3 ст.28 вищевказаног о Закону визначено, що мініма льний розмір пенсії за віком , встановлений абзацом перши м частиною першої даної стат ті, застосовується виключно для визначення розмірів пенс ії, призначених згідно з цим З аконом.
Однак, у даному випадку міні мальний розмір пенсії за вік ом використовується не для в изначення розміру будь-якої пенсії, а лише як коефіцієнт д ля вирахування розміру щоміс ячної доплати, передбаченої ст.6 Закону України "Про соціа льний захист дітей війни", що н е суперечить приписам ч.3 ст.28 З акону України «Про загальноо бов' язкове державне пенсій не страхування».
На підставі викладеного, зг ідно Законів України «Про со ціальний захист дітей війни" , «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня», "Про прожитковий мінімум ", "Про державні соціальні стан дарти та державні соціальні гарантії", Рішеннями Констит уційного Суду України від 9 ли пня 2007року та від 22 травня 2008 рок у, та керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 213-215 ЦП К України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити част ково.
Визнати неправомірною без діяльність Управління Пенсі йного фонду України в Черніг івському районі Запорізької області щодо не нарахування та невиплати ОСОБА_1, як ди тині війни, щомісячної надба вки до пенсії у розмірі 30% міні мальної пенсії за віком, пере дбаченої ст.6 Закону України « Про соціальний захист дітей війни», за період з 09 липня 2007ро ку по 31 грудня 2007року, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2008 року, з 01 січ ня 2009 року по 31 грудня 2009 року, вих одячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановлено го ч.1 ст.28 Закону України «Пр о загальнообов' язкове де ржавне пенсійне страхування ».
Зобов'язати управління Пен сійного фонду України в Черн ігівському районі Запорізь кої області донарахувати та виплатити ОСОБА_1, як дити ні війни, недоплачену суму що місячної надбавки до пенсії в розмірі 30 % мінімальної пенс ії за віком згідно статті 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни" за період з 09 липня 2007року по 31 грудня 2007рок у, з 22 травня 2008року по 31 грудня 2008 року , з 01 січня 2009 року по 31 гру дня 2009 року, виходячи з розміру мінімальної пенсії за віком , встановленого ч.1 ст.28 Закону У країни «Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування», з урахуванням факт ично отриманих коштів за цей же період.
В задоволенні інших позовн их вимог відмовити.
Рішення може бути оскаржен о до апеляційного суду Запор ізької області через Чернігі вський районний суд Запорізь кої області шляхом подачі за яви про апеляційне оскарженн я протягом десяти днів з дня п роголошення рішення та апеля ційної скарги протягом двадц яти днів після подання заяви про апеляційне оскарження, а бо в порядку ч.4 ст.295 ЦПК Україн и.
Суддя Р.В.Сінєль нік
Суд | Чернігівський районний суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 10.06.2010 |
Оприлюднено | 22.03.2011 |
Номер документу | 9764676 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Бутенко Анатолій Петрович
Цивільне
Маньківський районний суд Черкаської області
Ксенофонтов Володимир Сергійович
Цивільне
Чернігівський районний суд Запорізької області
Сінельнік Руслан Васильович
Цивільне
Попільнянський районний суд Житомирської області
Шахрай Микола Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні