Постанова
від 15.06.2021 по справі 420/853/19
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

15 червня 2021 року

Київ

справа №420/853/19

адміністративне провадження №К/9901/29196/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №420/853/19

за позовом ОСОБА_1

до Одеської міської ради

треті особи ОСОБА_2 , Департамент комунальної власності Одеської міської ради, Управління культури, національностей, релігій та охорони об`єктів культурної спадщини Одеської обласної державної адміністрації

про визнання протиправною бездіяльності

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2019 (головуючий суддя Юхтенко Л.Р.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2019 (колегія у складі: головуючого судді Джабурія О.В., суддів Вербицької Н.В. Кравченка К.В.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У лютому 2019 року ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Одеської міської ради, за участю третьої особи ОСОБА_2 , в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльності Одеської міської ради щодо залишення без розгляду клопотання ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельної ділянки;

- зобов`язати Одеську міську раду розглянути клопотання ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельної ділянки;

- зобов`язати Одеську міську раду вирішити питання, щодо якого звернулась позивач у клопотанні від 23.10.2018 №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельної ділянки.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що на підставі ст. 20 Земельного кодексу України, частин 2, 3 підрозділу 6.4 Розділу Плану зонування території (зонінгу) міста Одеси, з метою приведення у відповідність до приписів Земельного кодексу України, Класифікації видів цільового призначення земель, приведення наявної у державному земельному кадастрі інформації про цільове призначення земельних ділянок, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 23.10.2018 звернулися до Одеської міської ради з клопотанням №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельних ділянок площею 143 кв.м та площею 120 кв.м, що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: замість G.08 землі історико-культурного призначення (землі, на яких розташовані: пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси, ансамблі, історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї - садиби) на B.02.01 Для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і спору (присадибна ділянка) або B.02.03 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку . Однак, листом Департаменту комунальної власності Одеської міської ради від 25.01.2019 року вих. № 0-26/154 ОСОБА_2 , ОСОБА_1 доведено, що відповідно до листа управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 18.12.2018 року №01-11/4842-248пр_п зміна цільового призначення земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд (присадибна ділянка) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку не можлива. Так, позивач зазначив, що відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування , виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Таким чином, на думку позивача, питання щодо зміни цільового призначення земельних ділянок не входить до повноважень департаменту комунальної власності Одеської міської ради, управління архітектури та містобудування Одеської міської ради та тільки Одеська міська рада має право змінити цільове призначення земельних ділянок, про які зазначено у клопотанні ОСОБА_2 , ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37-Ко-6358 або мотивовано відмовити у цьому. Враховуючи зазначене, позивач вважає, що Одеська міська рада клопотання ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37 Ко-6358 в частині зміни цільового призначення земельних ділянок протиправно залишила без розгляду.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 17.05.2019 прийнято часткову відмову представника позивача від позову та провадження у справі в частині позовних вимог про: зобов`язати Одеську міську раду розглянути клопотання ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельної ділянки; зобов`язати Одеську міську раду вирішити питання щодо якого звернувся позивач у клопотанні від 23.10.2018 №37-Ко-6358 з урахуванням правової оцінки наданої судом у рішенні, - закрито. В частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності Одеської міської ради щодо залишення без розгляду клопотання ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельної ділянки, - продовжено провадження у справі.

4. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2019, у задоволенні позову відмовлено.

5. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що позивач помилково вважає, що розгляд його клопотання відноситься до виключної компетенції міської ради, яке повинно бути розглянуто на пленарному засіданні ради, оскільки дозволи на розробку землеустрою надаються шляхом прийняття відповідного рішення міської ради, проте питання регулювання земельних відносин включає себе не тільки розгляд питань щодо надання/відмови у наданні у користування, власність земельної ділянки, але й питання розмежування повноважень між виконавчими органами місцевого самоврядування, з метою здійснення належного регулювання земельних відносин, зокрема, підготовки таких питань до розгляду радою.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. 23.10.2019 на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2019, в якій скаржник просить скасувати вказані рішення та ухвалите нове, яким позов задовольнити.

7. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив про те, що відповідно до пункту 34 статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин. Таким чином, клопотання ОСОБА_1 має бути розглянуте саме Одеською міською радою та саме Одеською міською радою має бути надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надано мотивовану відмову у його наданні у місячний строк.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. 23.10.2019 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

9. Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 23.10.2019 визначено колегію суддів для розгляду касаційної скарги у складі судді-доповідача: Стеценка С.Г., суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

10. Ухвалою Верховного Суду від 30.10.2019 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2019.

11. Ухвалою Верховного Суду від 14.06.2021 закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи пункту 3 частини першої статті 345 КАС України, постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 15.06.2021.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

12. Відповідно до свідоцтва про право власності на домоволодіння, виданого виконавчим комітетом Одеської міської ради 19.10.2004 на об`єкт розташований за адресою: АДРЕСА_1 , цей об`єкт належить ОСОБА_2 та ОСОБА_1 в рівних частках кожному на праві спільної часткової власності (Т.1,а.с.22).

13. Рішенням Одеської міської ради №2501-V від 05.04.2008 Про надання дозволу громадянам на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у м. Одесі надано дозвіл громадянці ОСОБА_3 (нині ОСОБА_1 , відповідно до свідоцтва про зміну імені (а.с. 32, т.1)), на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у АДРЕСА_1 для обслуговування жилого будинку (оренда) (а.с.37).

14. Матеріалами справі підтверджено, що між Одеською міською радою та ОСОБА_3 (нині ОСОБА_1 ) був укладений договір оренди від 26.11.2009 про отримання в оренду земельної ділянки площею 143 кв.м, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 для обслуговування жилого будинку, згідно з планом земельної ділянки, який є невід`ємною частиною договору, терміном до 50 років (а.с. 29-31).

15. У пункті 5.2. цього договору передбачено, що категорія земель за основним цільовим призначенням - землі історико-культурного призначення.

16. Матеріалами справи підтверджено, що 23.10.2018 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до Одеської міської ради з клопотанням вхід. 37-Ко-6358, в якому просили на підставі частин 2,3 підрозділу 6.4 Розділу: Плану зонування території (зонінгу) міста Одеси, з метою приведення наявної у Державному земельному кадастрі інформації про цільове призначення земельних ділянок (кадастровий номер 5110137500:14:002:0005 та 5110137500:14:002:0006) змінити вид цільового призначення земельних ділянок площею 120 кв.м. (кадастровий номер 5110137500:14:002:0005) та площею 143 кв.м. (кадастровий номер 5110137500:14:002:0006), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1 , а саме: замість G.08 землі історико-культурного призначення (землі, на яких розташовані: пам`ятки культурної спадщини, їх комплекси, ансамблі, історико-культурні заповідники, історико-культурні заповідні території, охоронювані археологічні території, музеї просто неба, меморіальні музеї - садиби) на B.02.01 Для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і спору (присадибна ділянка) або B.02.03 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку (Т.1, а.с 14-19).

17. Цей лист було доручено заступником міського голови до виконання департаменту комунальної власності Одеської міської ради.

18. Матеріалами справи підтверджено, що листом від 22.11.2018 вих. 301-26/1534 Департамент комунальної власності Одеської міської ради повідомив ОСОБА_2 та ОСОБА_1 про те, що земельні ділянки, які на праві оренди належать ОСОБА_2 та ОСОБА_1 згідно з даними Державного земельного кадастру розташовані на землях історико-культурного призначення. Наявність на землях такої категорії житлових будинків, як історично сформована забудова не суперечить діючому законодавчу та повідомлено про те, що Департаментом направлено запит до управління архітектури та містобудування ОМР щодо відповідності розташування земельних ділянок Генеральному плану міста Одеси, плану зонування або детальному плану території, затвердженому згідно з вимогами закону України Про регулювання містобудівної діяльності , про що заявників буде повідомлено (Т.1, а.с.21).

19. Після отримання відповіді, Департамент комунальної власності Одеської міської ради листом від 25.01.2019 вих. 3 0-26/154 повідомив ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про те, що відповідно до листа управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 18.12.2018 №01-11/4842-248пр_п, зміна цільового призначення земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських споруд (присадибна ділянка) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку не можлива (Т. 1, а.с.20).

20. Позивач вважає, що розгляд його клопотання відноситься до виключної компетенції міської ради, яке повинно бути розглянуто на пленарному засіданні ради.

21. Одночасно, судами встановлено, що рішенням Одеської міської ради Про надання дозволів громадян на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок від 04.10.2017 № 2464-УІІ під порядковим № 37 було відмовлено у наданні дозволу на розробку документації щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 та ОСОБА_3 з підстав невідповідності документації (а.с. 99-100).

22. Це рішення було оскаржено до суду, відкрито провадження у справі №522/22694/17 Приморським районним судом м. Одеси, але на час розгляду та вирішення цієї справи в судах першої та апеляційної інстанцій ще справа не розглянута та не вирішена.

23. Також предметом судового розгляду по справі № 522/14444/15-а за позовом ОСОБА_3 та ОСОБА_2 до Одеської міської ради було визнання незаконною бездіяльності щодо невнесення на розгляд пленарного засідання Одеської міської ради їх клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та визнання протиправним та скасування рішення про відмову у надані такого дозволу для надання безоплатно у власність ОСОБА_3 земельної ділянки площею 143 кв.м та ОСОБА_2 площею 120 кв.м.

24. Постановою Верховного Суду від 15.01.2019 у справі № 522/14444/15-а, касаційну скаргу ОСОБА_2 , подану в інтересах ОСОБА_3 було задоволено частково. Скасовано постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2016 в частині відмови у задоволенні позовних вимог про визнання незаконною бездіяльності щодо невнесення на розгляд пленарного засідання клопотання про надання безоплатно у власність земельної ділянки для будівництва та в цій частині позовні вимоги задоволені. (а.с. 200-205, т.2). В іншій частині, в якій позивачу було відмовлено у задоволенні позовних вимог, постанова Одеського апеляційного адміністративного суду від 21.06.2016 - залишена без змін.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

25. Відповідно до вимог ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Відповідно до статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

27. За змістом статті 2 ЗК України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб`єктами в яких є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

28. Відповідно до статті 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин належить право розпоряджатися землями територіальних громад.

29. Згідно з частинами першою, другою статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

30. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

31. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

32. Так, статтею 122 ЗК України серед іншого, передбачено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

33. Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 Земельного кодексу України, відповідно до частини 2 якої особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. Згідно частини 3 цієї статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

34. У той же час відповідно до пункту 34 частини першої статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні 21.05.1997 №280/97-ВР до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

35. Аналіз зазначених норм матеріального права дає підстави дійти висновку, що зміна цільового призначення земель комунальної форми власності є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування, яка проводиться на підставі відповідних проектів устрою, що мають затверджуватись рішенням уповноваженої ради у встановленому законом порядку.

36. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2018 у справі № 712/10864/16-а.

37. Як вбачається з матеріалів справи, 23.10.2018 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до Одеської міської ради з клопотанням, в якому просили змінити вид цільового призначення земельних ділянок площею 120 кв.м. (кадастровий номер 5110137500:14:002:0005) та площею 143 кв.м. (кадастровий номер 5110137500:14:002:0006).

38. Цей лист було доручено заступником міського голови до виконання Департаменту комунальної власності Одеської міської ради.

39. Департамент комунальної власності Одеської міської ради листом від 25.01.2019 вих. 3 0-26/154 повідомив ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про те, що відповідно до листа управління архітектури та містобудування Одеської міської ради від 18.12.2018 №01-11/4842-248пр_п, зміна цільового призначення земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва та обслуговування житловогобудинку, господарських споруд (присадибна ділянка) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку не можлива (Т. 1, а.с.20).

40. Позивач вважає, що розгляд його клопотання про зміну виду цільового призначення земельних ділянок відноситься до виключної компетенції міської ради, яке повинно бути розглянуто на пленарному засіданні ради та саме міська рада повинна винести за результатами розгляду такого клопотання рішення, а не її виконавчий орган.

41. Так, відповідно до пункту 1 Положення про департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19.02.2013 № 2752-VІ, Департамент комунальної власності Одеської міської ради є виконавчим органом Одеської міської ради. Департамент наділяється міською радою повноваженнями щодо управління комунальною власністю територіальної громади міста та щодо реалізації повноважень Одеської міської ради у галузі земельних відносин відповідно до чинного законодавства. Визначення меж повноважень та умов їх здійснення регулюється зазначеним Положенням. Департамент є підзвітним і підконтрольним Одеській міській раді, підпорядкованим її виконавчому комітету, міському голові.

42. Згідно з п. 2.2. Положення про департамент комунальної власності Одеської міської ради, Департамент відповідно до покладених на нього основних завдань і в межах своїх повноважень виконує такі функції у сфері земельних правовідносин:

- забезпечує виконання повноважень щодо здійснення вилучення (викупу) земельних ділянок, надання під забудову та для інших потреб, передачі земельних ділянок у користування, передачі земельних ділянок у власність громадянам та юридичним особам;

- надання матеріалів на розгляд постійної комісії міської ради із землеустрою та земельних правовідносин про передачу у власність, надання в користування земельних ділянок, їх вилучення, викупу в порядку, передбаченому Земельним кодексом України;

- підготовка запитів до відповідних служб міста про можливість передачі у власність або надання в користування земельних ділянок громадянам та юридичним особам;

- координація, організація і здійснення землеустрою на території міста;

- підготовка висновків про вилучення (викуп) та надання в установленому законодавством порядку земельних ділянок, що здійснюються органами місцевого самоврядування;

- аналіз документації із землеустрою на предмет відповідності чинному земельному законодавству та нормативно-технічним вимогам щодо її розроблення. Координація, організація і здійснення землеустрою на території міста. Підготовка висновків про вилучення (викуп) та надання в установленому законодавством порядку земельних ділянок, що здійснюються органами місцевого самоврядування. Аналіз документації із землеустрою на предмет відповідності чинному земельному законодавству та нормативно-технічним вимогам щодо її розроблення;

- підготовка проектів рішень про надання дозволу (згоди) фізичним та юридичним особам на розроблення документації із землеустрою;

- підготовка проектів рішень міської ради та подання на затвердження документації із землеустрою;

- підготовка проектів рішень міської ради про скасування, втрату чинності, внесення змін та доповнень до раніше прийнятих рішень;

- здійснення функцій замовника по розробці документації із землеустрою у разі реалізації прав на землю територіальною громадою як суб`єкта права власності або права користування землею, а також у випадку викупу земельних ділянок для суспільних потреб;

- здійснення в межах повноважень контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою. Здійснення в межах повноважень контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою;

- інформування населення про вилучення (викуп), надання земельних ділянок;

- розгляд інших питань у галузі земельних відносин відповідно до законодавства.

43. Отже, з урахуванням наведених вище положень ЗК України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до Міськради, яка розглядає їх у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

44. Департамент комунальної власності Одеської міської ради уповноважений лише на підготовку проекту відповідного рішення про надання дозволу (згоди) фізичним та юридичним особам на розроблення документації із землеустрою.

45. При цьому вирішення питання щодо надання земельної ділянки або відмови у її наданні є виключною компетенцією Міськради.

46. Як установлено судами попередніх інстанцій, 23.10.2018 ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до Одеської міської ради з клопотанням, в якому просили змінити вид цільового призначення земельних ділянок, однак Департамент комунальної власності Одеської міської ради листом від 25.01.2019 вих. 3 0-26/154 повідомив ОСОБА_2 , ОСОБА_1 про те, що зміна цільового призначення земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 , для будівництва та обслуговування житловогобудинку, господарських споруд (присадибна ділянка) для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку не можлива (Т. 1, а.с.20).

47. Разом із цим ЗК України не передбачає можливості вирішення клопотання про зміну цільового призначення земельної ділянки та сповіщення про це заявника листом Департаменту.

48. Таким чином, відсутність доказів прийняття Одеською міською радою відповідного рішення за клопотанням ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельної ділянки після спливу встановленого законом місячного строку розгляду клопотання особи, не зважаючи на надсилання заявнику листів про розгляд клопотання, свідчить про те, що орган не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен ухвалити за законом. Отже, має місце протиправна бездіяльність.

49. Виходячи з обставин цієї справи, встановлених судами під час її розгляду, враховуючи приписи наведених вище положень законодавства, якими врегульовано спірні правовідносини, висловлені Верховним Судом правові позиції, колегія суддів дійшла висновку про те, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню із скасуванням судових рішень судів попередніх інстанцій та ухваленням нового рішення про часткове задоволення позову шляхом визнання бездіяльності протиправною.

50. Суд касаційної інстанції при прийнятті даного рішення також застосовує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в п. 58 рішення у справі Серявін та інші проти України (заява № 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії , заява № 303-A, п. 29).

51. За правилами пункту 3 частини першої статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

52. За приписами частини першої статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

53. Керуючись статтями 344, 349, 351, 355, 356 КАС України, Суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 14.06.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 11.10.2019 скасувати.

Ухвалити нове рішення, яким позов задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Одеської міської ради стосовно нерозгляду у передбачений законодавством спосіб клопотання ОСОБА_1 від 23.10.2018 №37-Ко-6358 про зміну цільового призначення земельної ділянки.

В іншій частині адміністративного позову відмовити.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

...........................

...........................

...........................

С.Г. Стеценко

Т.Г. Стрелець

Л.В. Тацій ,

Судді Верховного Суду

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення15.06.2021
Оприлюднено16.06.2021
Номер документу97667312
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/853/19

Постанова від 15.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 14.06.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 11.10.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 01.08.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Ухвала від 17.07.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Джабурія О.В.

Рішення від 24.06.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Рішення від 14.06.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Юхтенко Л.Р.

Рішення від 11.06.2019

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

Рішення від 05.06.2019

Цивільне

Новопсковський районний суд Луганської області

Пронька В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні