Постанова
від 09.06.2021 по справі 904/6305/20
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09.06.2021 року Справа № 904/6305/20

м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, 65, зал засідань 511

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Широбокової Л.П. (доповідач),

суддів Кузнецової І.Л., Подобєда І.М.

секретар судового засідання: Грачов А.С.

за участю представників сторін:

від позивача: Хлабистін Д.М., довіреність №961 від 13.10.2020, адвокат;

від відповідача: представник не з`явився;

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.03.2021 у справі №904/6305/20 (суддя Євстигнеєва Н.М., повне рішення складено 15.03.2021)

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Дніпро

до Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг", м. Кривий Ріг Дніпропетровської області

про стягнення плати за користування вагонами у розмірі 222 881,28 грн

В С Т А Н О В И В:

Короткий зміст позовних вимог та рішення суду.

У листопаді 2020 року Акціонерне товариство Українська залізниця в особі Регіональної філії «Придніпровська залізниця» звернулося із позовом до Господарського суду Дніпропетровської області про стягнення з Публічного акціонерного товариства «АрселорМіттал Кривий Ріг» плати за користування вагонами у сумі 222 881,28 грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням Відповідачем умов договору №ПР/М-17-2/1-651/НЮдч/3377 від 13.11.2017 в частині оплати за користування вагонами.

Відповідач проти задоволення позову заперечував з огляду на те, що перелічені в позові вагони відповідно до постанови старшого слідчого Металургійного відділення поліції Криворізького відділу поліції ГУНП в Дніпропетровській області від 10.07.2019 та ухвали слідчого судді Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 12.07.2019 у справі №210/3931/19 є арештованими, місце зберігання вагонів - територія ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг". У зв`язку з накладеним арештом, зазначені вагони не знаходяться в користуванні/розпорядженні підприємства, відсутня вина в їх перебуванні на території ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", відповідач не має прав виконувати операції з ними, повертати залізниці, що робить безпідставним нарахування плати за користування вагонами.

Також відповідач просив стягнути з позивача витрати на професійну правничу допомогу у сумі 30 000,00 грн, а також застосувати до позивача штраф згідно ст.135 ГПК України за зловживання процесуальними правами.

09.03.2021 позивач надав клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката по цій справі, обґрунтоване безпідставним завищенням вартості наданих послуг та незначною складністю справи. Також позивач просив відмовити в задоволенні клопотання відповідача про застосування до позивача штрафу за зловживання процесуальними правами, вчинення дій або допущення бездіяльності з метою перешкоджання судочинству на підставі п.2 ч.1 ст. 135 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою суду від 10.03.2021 в задоволенні клопотання відповідача про застосування до позивача штрафу згідно ст.135 ГПК України за зловживання процесуальними правами відмовлено.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 10.03.2021 у справі №904/6305/20 (суддя Євстигнеєва Н.М.) у задоволенні позову відмовлено. Витрати по сплаті судового збору віднесені на позивача. Стягнуто з Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" на користь Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" витрати на професійну правничу допомогу у сумі 10 000 грн 00 коп.

Рішення суду мотивоване тим, що ухвалою слідчого судді від 12.07.2019 спірні вагони (№№65282485, №65731531, 66793134, 67916437, 67703736, 65951238, 65335804, 65384315, 63223069, 60046265, 63692503, 67169045, 67675835, 63676910, 67662577, 63849483) визнано речовими доказами з подальшим накладенням арешту на вказане майно із визначенням місця його зберігання на території ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» . Отже, останній був позбавлений права на відчуження, розпорядження та/або користування відповідним майном, що прямо встановлено нормою статті 170 КПК України; матеріали справи не містять доказів, що підтверджують фактичне користування відповідачем зазначеними вагонами, а також доказів його вини в затримці вагонів, що позбавляє позивача права для нарахування заявленої до стягнення плати за користування вагонами.

Доводи та вимоги апеляційної скарги і відзиву на неї.

Не погодившись із зазначеним рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернувся позивач, в якій посилаючись на незаконність та необґрунтованість судового рішення, порушення судом норм матеріального права, просив рішення скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позову, зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу, що присуджені на користь відповідача.

Апеляційна скарга обґрунтована наступним:

- плата за користування вагонами не є мірою відповідальності, зобов`язання з її внесення виникає безпосередньо у зв`язку з наявністю факту знаходження спірних вагонів на під`їзній колії вантажоодержувача;

- судом першої інстанції проігноровано ту обставину, що викладене відповідачем у відомостях ф. ГУ-46 заперечення не підпадає під жоден з випадків звільнення вантажовласника від плати за користування вагонами, передбачених п. 16 Правил користування вагонами та контейнерами;

- знаходження вагонів під арештом не передбачено в якості обставин, що звільняють вантажовласника від відповідальності та відповідач при розгляді клопотання слідчого про накладення арешту мав можливість запропонувати інше місце зберігання вагонів.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 12.04.2021 для розгляду апеляційної скарги визначено колегію суддів у складі головуючого судді Широбокової Л.П., суддів Кузнецової І.Л., Подобєда І.М.

06.05.2021 у зв`язку з перебуванням у відпустці судді Кузнецової І.Л. для вирішення питання відкриття апеляційного провадження по справі здійснений повторний автоматизований перерозподіл, за результатами якого справу передано на розгляд колегії суддів у складі головуючого судді Широбокової Л.П., суддів Орєшкіної Е.В., Подобєда І.М.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 06.05.2021 зазначеною колегією суддів прийнято справу 904/6305/20 за апеляційною скаргою Акціонерного товариства "Українська залізниця", м. Київ в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства " "Українська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.03.2021 до свого провадження для вирішення питання відкриття апеляційного провадження. Відкрито апеляційне провадження. Розгляд справи №904/6305/20 призначено в судовому засіданні на 09.06.2021 на 14.00 год. в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду за адресою: м.Дніпро, пр.Дмитра Яворницького,65, зал засідань №511.

09.06.2021 у зв`язку з усуненням обставин, що стали підставою для автоматизованого перерозподілу 06.05.2021 для розгляду апеляційної скарги визначено колегію суддів у складі головуючого судді Широбокової Л.П., суддів Кузнецової І.Л., Подобєда І.М. та прийнято зазначеною колегією суддів до свого провадження ухвалою суду від 09.06.2021.

У судовому засіданні 09.06.2021 повноважний представник апелянта апеляційну скаргу підтримав, просив рішення суду скасувати, прийняти нове рішення про задоволення позову, зменшити витрати на професійну правничу допомогу, присуджені на користь відповідача.

Відповідач явку повноважного представника в судове засідання 09.06.2021 не забезпечив. Надіслав до суду відзив на апеляційну скаргу від 20.05.2021, в якому з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби просив розглядати справу без участі його повноважного представника. Також просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін. Зазначив, що позивач при розгляді Дзержинським районним судом м. Кривого Рогу Дніпропетровської області клопотання слідчого мав можливість запропонувати інше місце зберігання вагонів, таким чином обрання місця зберігання вагонів залежало також від дій самої залізниці. Підписання відповідачем без заперечень пам`яток №697 від 07.07.2019 та №706 від 10.07.2019 не спростовує факту вибуття вагонів з користування відповідача, а тільки підтверджують їх знаходження на території підприємства. Правова позиція відповідача знайшла підтримку при розгляді Господарським судом Дніпропетровської області інших аналогічних справ. Позивачем не доведено та не обґрунтовано не співмірності стягнутих судом витрат на професійну правничу допомогу у сумі 10000,00 грн, які і так були зменшені судом із заявлених 30000,00 грн. Просив стягнути з позивача на його користь витрати на професійну правничу допомогу за підготовку та подання відзиву на апеляційну скаргу в сумі 2000,00 грн.

Відповідно до ч. 12 ст. 270 ГПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

У судовому засіданні 09.06.2021 судом було проголошено вступну та резолютивну частину постанови.

Обставини справи, встановлені апеляційним судом.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, обговоривши доводи апеляційної скарги, апеляційним судом встановлено наступне.

13.11.2017 між Публічним акціонерним товариством «Українська залізниця» (правонаступником якого є Акціонерне товариство "Українська залізниця") в особі регіональної філії "Придніпровська залізниця" (далі - залізниця, позивач) та Публічним акціонерним товариством "АрселорМіттал Кривий Ріг" (далі - власник колії, відповідач) укладено договір про експлуатацію залізничної під`їзної колії Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг", яка примикає до станції Кривий Ріг - Головний, Кривий Ріг, Новоблочна Придніпровської залізниці № ПР/М-17-2/1-651/НЮдч/3377 (далі - договір).

Згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику колії, що примикає:

- до станції Кривий Ріг-Головний: у парній горловині через стрілку №54. Межею під`їзної колії є вхідний сигнал "ЧС" станції Кривий Ріг-Головний;

- до станції Кривий Ріг: в непарній горловині через стрілку № 49. Межею під`їзної колії є ізостик, який розташований на відстані 38м від вістря стрілки № 49 в напрямку стрілки № 51.

- до станції Новоблочна: стрілкою № 11 до головної колії № ІІІ станції. Межами є: зі сторони станції Новобункерна Власника - вхідний свіфтлофор "Нн", що знаходиться на 11 км ПК6 перегону Новобункерна - Новоблочна; зі сторони станції Східно-Прийомовідправна Власника - вхідний сигнал "НВ", що знаходиться на 10 км перегону Східно-Прийомовідправна-Новоблочна.

Під`їзна колія обслуговується локомотивами власника колії (п. 1 договору).

Розгорнута довжина під`їзної колії складає 875 800 погонних метрів (п. 2 договору).

У межах смуги відведення під`їзною колією і спорудами власника колії зайнято ділянку площею 0 кв.м (п. 3 договору).

Рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України, Інструкції про порядок обслуговування і організації руху на під`їзній колії та Інструкції по сигналізації на залізницях України.

Технічний стан колійного господарства ПАТ "АрселорМттал Кривий Ріг" та технічний стан пристроїв має забезпечувати мінімально допустиму швидкість руху составів з локомотивами Залізниці у голові 45 км/год по перегонам і прямих напрямках стрілочних переводів та 25 км/год по бокових станційних коліях і бокових напрямках стрілочних переводів. При невиконанні вимог щодо утримання технічного стану колійного господарства ПАТ "АрселорМттал Кривий Ріг" залізниця залишає за собою право на припинення надання послуг з подачі вагонів на під`їзну колію локомотивом залізниці (п. 4 договору).

Відповідно до п. 5 договору здавання вагонів на під`їзну колію здійснюється за інтервалами:

- на станцію Східна - Прийомовідправна - 2,0 години;

- на станцію Промислова - 1,0 година;

- на станцію Новобункерна - 4,0 години.

Пунктом 6 договору встановлено, що вагони для під`їзної колії подаються локомотивом залізниці:

- вагони з вугільним концентратом, вапняком, коксом в організованих однорідних маршрутах, інші вантажі на адресу власника колії у розбірних составах зі станції Кривий Ріг-Головний на одну із колій станції Східна - Прийомовідправна власника колії через станцію Новоблочна (пост 10 км) або за узгодженням по прямому маршруту;

- вагони з металобрухтом, порожні цистерни для перевезення бензолу і смоли кам`яновугільної окремими передачами зі станції Кривий Ріг на одну із колій станції Промислова власника колії;

- вагони з аглорудою окремими составами зі станції Кривий Ріг- Головний на одну з колій станції Східно-Прийомовідправна власника колії або на одну із колій станції Новобункерна через станцію Новоблочна та парк Вхідний;

- порожні вагони окремими составами зі станції Кривий Ріг-головний на одну з колій станції Східно-Прийомовідправна Власника колії по прямому маршруту або станцію Новобункерна. Подальший рух вагонів виконується локомотивом Власника колії.

Здавання вагонів у комерційному та технічному відношенні залізницею власнику колії здійснюється на приймально-відправних коліях №№ 1-10, 14 станції Східна - Прийомовідправна; на коліях №№ 1-11 станції Промислова та на коліях №№ 1-14 станції Новобункерна власника колії.

Подальший рух вагонів виконується локомотивом власника колії.

Про готовність вагонів до забирання прийомоздавальник власника колії в письмовому вигляді повідомляє прийомоздавальника вантажу та багажу залізниці з врученням повідомлення за формою, встановленою Правилами користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Міністерства транспорту України від 25.02.1999 №113 (п. 8 договору).

Пунктом 12 договору встановлено, що середній час перебування вагонів на під`їзній колії 68,0 години. Час перебування вагонів на під`їзній колії обчислюється з моменту закінчення передавальних операцій при передачі вагонів залізницею власнику колії до моменту закінчення цих операцій при поверненні вагонів залізниці.

У разі виявлення у сформованому та пред`явленому до перевезення составі комерційної несправності або технічного пошкодження вагона з вини ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" плата за користування вагонами продовжується на усі пред`явлені до здачі вагони на час усунення несправностей без відчеплення, або на час проведення маневрової роботи по відчепленню вагона з несправностями.

У відповідності до п. 14 договору власник колії сплачує залізниці плату:

- за подачу, збирання вагонів - згідно з Тарифним керівництвом №1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги);

- за користування вагонами - згідно з Правилами користування вагонами і контейнерами за ставками наведеними в Тарифному керівництві №1 (Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги);

- інші збори і плати за додаткові роботи та послуги, що виконує залізниця для власника колії - згідно з діючими нормативно-правовими актами.

Збори і плати вносяться на підставі ст. 62 Статуту залізниць України у національній валюті України, на умовах попередньої оплати на поточний рахунок зі спеціальним режимом використання філії "ЄРЦ".

Цей договір вважається укладеним з моменту підписання його сторонами та скріплення печатками сторін і діє з 17 листопада 2017 року до 16 листопада 2022 року включно (п. 19 договору).

У липні 2019 року за накладними №№ 33984741, 39609482, 33988882, 50458066, 43103142, 43110873, 43114735, 43092360, 47617725, 47609227, 47590229, 47568340, 47590187, 47609284, 47593595, 47590195 (а.с.40-55) залізницею було прийнято до перевезення на адресу одержувача ПАТ "АрселорМіталл Кривий Ріг" вагони з вантажем чорних металів.

07.07.2019 о 16 год. 15 хв. на під`їздну колію ПАТ "АМКР" було подано вагони №№ 65282485, 65731531, 66793134, 67916437, 67703736, 3595238, 65335804, 65384315 на підставі пам`ятки про подавання вагонів ф.ГУ-45 № 697 (а.с 38), яка підписана вантажовласником без заперечень.

10.07.2019 о 05 год. 10 хв. на під`їзду колію ПАТ "АМКР" було подано вагони №№ 63223069, 60046265, 63692503, 67169045, 67675835, 63676910, 67662577, 63849483 на підставі пам`ятки про подання вагонів ф.ГУ-45 № 706 (а.с.37), яка підписана вантажовласником без заперечень. По теперішній час вищезазначені вагони знаходяться на під`їзній колії ПАТ "АМКР".

За весь час знаходження спірних вагонів в безпосередньому розпорядженні вантажовласником станцією Кривий Ріг-Головний було нараховано плату у сумі 185 734,40 грн (без ПДВ):

- за користування вагонами №№ 65282485, 65731531, 66793134, 67916437, 67703736, 3595238, 65335804, 65384315 - по відомості № 09069276 за період з 01.06.2020 року 16:15 год до 06.06.2020 року 16:15 год на суму 46433,60 грн та по відомості №15069286 за період з 06.06.2020 року 16:15 год до 11.06.2020 року 16:15 год на суму 46 433,60 грн;

- за користування вагонами №№ 63223069, 60046265, 63692503, 67169045, 67675835, 63676910, 67662577, 63849483 - по відомості № 09069279 за період з 04.06.2020 року 5:10год до 09.06.2020 року 5:10 год на суму 46433,60 грн та по відомості №15069288 за період з 09.06.2020 року 5:10 год до 14.06.2020 року 5:10 год на суму 46 433,60грн.

Таким чином, нарахована плата за користування вагонами з урахуванням податку на додану вартість (20%) склала 222881,28 грн, яку і просить стягнути позивач.

Відомості плати за користування вагонами підписані ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" із запереченнями, що «ПАТ «АМКР» відмовляє в сплаті плати за користування вагонами, так як вагони прибули на підприємство 07.07.2019 в 16:15 год., 10.07.2019 о 05:10 год. з ознаками підроблених номерних знаків та згідно ухвали суду №210/3931/19 від 12.07.2019 знаходяться під арештом» .

Відмова відповідача здійснити плату за користування вагонами в сумі 222881,28 грн стала підставою для звернення із даним позовом.

Застосоване законодавство та висновки апеляційного суду.

Причиною виникнення спору є несплата відповідачем заявленої до стягнення плати за користування спірними вагонами.

Взаємовідносини Залізниці з контрагентами визначаються Статутом, Правилами перевезень вантажів та відповідними договорами.

Згідно із статтею 21 Закону України "Про залізничний транспорт" та статтею 71 Статуту порядок і умови експлуатації залізничних під`їзних колій, подачі та забирання вагонів визначаються договором.

Статтями 46, 47, 119, 125 Статуту передбачено, що одержувач зобов`язаний прийняти і вивезти зі станції вантаж, що прибув на його адресу, навіть поставка якого йому не передбачена планом (договором, контрактом, замовленням, нарядом тощо). За несвоєчасне забирання вантажу справляються відповідні плата і збори.

При цьому на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до Правил оформлення перевізних документів. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем.

Згідно із статтею 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під`їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб`єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення від зазначеної плати у разі затримки вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами користування вагонами і контейнерами.

Під користуванням вагонами (контейнерами) слід розуміти використання відповідного рухомого складу залізниці певним суб`єктом господарської діяльності, у тому числі власником залізничної під`їзної колії, який безпосередньо приймає вагони (контейнери) від залізниці для виконання подальших операцій з ними, а потім повертає їх залізниці.

Час користування, за який цим суб`єктом господарської діяльності вноситься відповідна плата, визначається від моменту прийняття вагонів (контейнерів) від залізниці до моменту їх повернення залізниці.

Зазначена плата вноситься також за час затримки вагонів на станціях призначення і на підходах до них в очікуванні подання їх під вивантаження, перевантаження з причин, що залежать від вантажоодержувача, власника залізничної під`їзної колії, порту, підприємства.

Відповідно до п. 3 Правил користування вагонами і контейнерами облік часу користування вагонами і контейнерами та нарахування плати за користування ними провадиться на станціях відправлення та призначення за Відомістю плати за користування вагонами форми ГУ-46 (додаток 1), Відомістю плати за користування контейнерами форми ГУ-46к (додаток 11), які складаються на підставі Пам`яток про подавання/забирання вагонів форми ГУ-45 (додаток 2), Пам`яток про видачу/ приймання контейнерів форми ГУ-45к (додаток 8), Повідомлення про закінчення вантажних операцій з вагонами (додаток 12), Актів про затримку вагонів форми ГУ-23а (додаток 3), Актів загальної форми ГУ-23 (додаток 6). За договором між вантажовласником і залізницею всі ці документи можуть оформлятися і надаватися в електронному вигляді. Порядок здійснення електронного документообігу під час перевезення вантажів залізничним транспортом у внутрішньому сполученні регламентується додатком до договору про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги.

Згідно п. 4 Правил користування вагонами і контейнерами відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під`їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами. Відомості плати за користування вагонами (контейнерами) мають підписуватися працівником станції і вантажовласника щоденно або в періоди пред`явлення їх станцією до розрахункового підрозділу, що встановлюються начальником залізниці. У разі непогодження даних, зазначених у відомості, представник вантажовласника зобов`язаний підписати відомість із зауваженнями.

Плата за користування нараховується за кожний вагон і контейнер після прийняття його залізницею від вантажовласника. У разі неповернення залізниці вантажовласником вагона (контейнера) протягом 15 діб після прийняття їх вантажовласником плата за користування за ці 15 діб, а потім за кожні 5 діб стягується, не очікуючи повернення вагона (контейнера). (п. 5 Правил).

Пунктом 6 Правил користування вагонами і контейнерами встановлено, що час користування обчислюється окремо для кожного вагона і контейнера за його номером. Номерному обліку часу користування підлягають усі вагони і контейнери, подані під вантажні операції на місцях загального користування, а на місцях незагального користування - вагони і контейнери парку залізниць України й інших держав, передані на під`їзні колії або орендовані ділянки колій.

Усі завантажені вагони, а також порожні вагони, які належать підприємствам, організаціям, портам, установам і громадянам, та орендовані ними, що знаходяться на станціях і на підходах до них в очікуванні подавання під вантажні або інші операції з причин, які залежать від вантажовласника, є такими, що перебувають у користуванні вантажовласника.

У відповідності до п. 12 Правил користування вагонами і контейнерами загальний час, за який вноситься вантажовласником плата залізниці за користування вагонами, включає час затримки вагонів з його вини та час перебування їх у безпосередньому розпорядженні вантажовласника. Час до 30 хвилин не враховується, час 30 хвилин і більше враховується як повна година. Причини, які є підставою для нарахування плати за користування вагонами в разі затримки їх на підходах до припортових станцій призначення, зазначаються в актах про затримку вагонів.

Як вбачається з матеріалів справи, постановою Металургійного відділення поліції Криворізького відділу поліції Головного управління національної поліції в Дніпропетровській області про визнання речовими доказами від 10.07.2019 постановлено вилучені напіввагони з ознаками зміни лакофарбовою покриття номерів №67916437, №65384315, №65335804, №65951238, №65282485, №67703736, №65731531, №66793134 зі сміттям та напіввагонів з ознаками зміни лакофарбового покриття номерів №63692503, №67675835, №67662577, №63676910, №63849483, №60046265, №63223069, №67169045, в яких міститься вантаж у вигляді металобрухту, визнати речовими доказами. Зазначені речові докази постановлено зберігати на території ПАТ «АрседорМітгал Кривий Ріг» за адресою: Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг. вулиця Криворіжсталі,1 до вирішення питання про накладення арешту на дане майно суддею Дзержинського районного суду міста Кривого Рогу (а.с. 90-91).

Ухвалою Дзержинського районного суду м. Кривого Рогу Дніпропетровської області від 12.07.2019 по справі №210/3931/19 задоволено клопотання слідчого СВ Металургійного ВП Криворізького ВП ГУНП в Дніпропетровській області капітана поліції Голубниченко В.В. про накладення арешту на майно. Накладено арешт на напіввагон №63223069, в якому міститься майно, що належить ТОВ «БАЛКЕР» та напіввагон №65731531 без вантажу, напіввагонів №№66793134, №67916437, №67703736, №65951238, №65335804, №65384315, № 65282485 з ознаками підробки номерних знаків, без вантажу ТОВ «МЕТАЛИКА» , напіввагонів з ознаками підробки номерних знаків з вантажем, який належить ТОВ «МЕТАЛИКА» : №60046265, №63692503, №67169045, №67675835, №63676910, №67662577, № 63849483. Місцем зберігання арештованого майна визначено місце збереження напіввагонів №№63223069, в якому міститься майно, що належить ТОВ «БАЛКЕР» та №65731531 без вантажу, напіввагонів №:№66793134, №67916437, №67703736, №65951238, №65335804, №65384315, № 65282485 з ознаками підробки номерних знаків, без вантажу ТОВ «МЕТАЛИКА» , напіввагонів з ознаками підробки номерних знаків з вантажем, який належить ТОВ «МЕТАЛИКА» : №60046265, №63692503, №67169045, №67675835, №63676910, № 67662577 , №63849483 - на території ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» за адресою: Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вулиця Криворіжсталі,1. По тексту ухвали Позивач не заперечував щодо задоволення клопотання про накладення арешту на спірні вагони.

В порядку вимог ст. 220 КПК України, відповідач звернувся до слідчого з клопотанням №УД/1 - 147/9 від 16.12.2019 про надіслання на адресу АТ «Укрзалізниця» офіційного листа з вимогою припинити нарахування плати та звернення до суду з клопотанням про зміну місця зберігання вагонів, на які накладено арешт.

Постановою слідчого управління Головного управління національної поліції в Дніпропетровській області про часткову відмову в задоволенні клопотання від 19.12.2019 постановлено направити на адресу «Криворізької дирекції залізничних перевезень» структурного підрозділу "Придніпровська залізниця" регіональної філії АТ "Українська залізниця" лист із повідомленням про накладення арешту на 16 вагонів (напіввагонів) ухвалою слідчого судді, в якому роз`яснити суть такого заходу забезпечення кримінального провадження.

19.12.2019 слідчим управлінням Головного управління національної поліції в Дніпропетровській області направлено на адресу Позивача лист №2/3645-ДТ, в якому звернуто увагу, що ухвалою слідчого судді від 12.07.2019 тимчасово позбавлено права відчуження, розпорядження та/або користування майном, тобто зазначеними вагонами.

З огляду на викладене, враховуючи, що спірні вагони визнано речовими доказами з подальшим накладенням арешту на вказане майно із визначенням місця його зберігання на території ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг» , останній був позбавлений права на відчуження, розпорядження та/або користування відповідним майном, що прямо встановлено нормою статті 170 КПК України.

Тому, апеляційний суд доходить висновку, що вагони вибули з користування у зв`язку з їх арештом на станції і відповідач ними не користувався з обставин, які не залежали від нього, тобто вина відповідача у не поверненні вагонів була відсутня (подібний правовий висновок викладений Верховним Судом у постанові від 04.06.2019 по справі №911/2804/16).

Таким чином, підстави для задоволення позовних вимог відсутні, а доводи апелянта спростовуються матеріалами справи, встановленими обставинами справи та наведеним вище.

Посилання апелянта на ту обставину, що положеннями Статуту залізниць України та Правилами користування вагонами не передбачена така підстава для звільнення відповідача від плати за користування вагонами апеляційний суд вважає помилковими, оскільки в даному випадку наявні інші правовідносини, а саме зберігання речових доказів в кримінальному провадження, та вказані правовідносини регулюються саме нормами КПК України, а не підзаконними нормативними актами в сфері залізничних перевезень.

З огляду на викладене, рішення суду першої інстанції, як прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права, при повному з`ясуванні обставин справи, підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга - без задоволення.

В апеляційній скарзі апелянт просив зменшити розмір витрат на професійну правничу допомогу, який присуджений судом першої інстанції на користь відповідача (не зазначено до якої суми та підстави).

Судом першої інстанції з урахуванням оцінки поданих відповідачем доказів на професійну правничу допомогу, з урахуванням позиції позивача щодо зменшення заявлених витрат у сумі 30000,00 грн та те, що справа не є складною, бо є аналогічною вже розглянутим Господарським судом Дніпропетровської області та Центральним апеляційним господарським судом справам №904/501/20, №904/502/20, № 904/795/20, 904/1066/20, № 904/1645/20, № 904/1647/209, № 9041812/20, № 904/1895/20, № 904/2890/20, були зменшені витрати на професійну правничу допомогу відповідача до 10000,00 грн (правовий аналіз матеріалів справи - 3000,00 грн, підготовка відзиву - 2000,00 грн, супроводження справи в суді першої інстанції - 5000,00 грн).

Враховуючи принцип розумності та співмірності, а також виходячи з критерію реальності адвокатських витрат, суд апеляційної інстанції погоджується із застосованим судом першої інстанції критерієм визначення сум на послуги професійної правничої допомоги, які є обґрунтованими до відшкодування в сумі 10000,00 грн та не вбачає підстав для їх зменшення.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору покладаються на апелянта, як і витрати відповідача на професійну правничу допомогу в суді апеляційної інстанції - 2000,00 грн, на підтвердження чого відповідачем надана копія підписаного сторонами звіту адвоката, опис виконаних робіт (вивчення та правовий аналіз апеляційної скарги - 1000,00 грн, підготовка та подання відзиву на апеляційну скаргу - 1000,00 грн), копія платіжного доручення №600016299 від 19.05.2021 на суму 900 000,00 грн згідно контракту 3317. Повноваження адвоката Бобиль В.В. підтверджуються наявними в матеріалах справи довіреністю №14-400 юр. від 26.10.2020 та свідоцтвом про право заняття адвокатською діяльністю №1009 від 14.06.2001. Ці витрати є співмірними та обґрунтованими, вчинені дії підтверджуються поданим відзивом на апеляційну скаргу. Позивач заперечень проти заявлених витрат не висловив.

Керуючись ст. ст. 269, 275, 276, 282, 287, 288 Господарського процесуального кодексу України, Центральний апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" на рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.03.2021 у справі №904/6305/20 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 10.03.2021 у справі №904/6305/20 залишити без змін.

Витрати по сплаті судового збору за розгляд апеляційної скарги покласти на апелянта - Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця".

Стягнути з Акціонерного товариства Українська залізниця (03680, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" (49600, м. Дніпро, пр. Д.Яворницького, буд. 108, код ЄДРПОУ 40081237) на користь Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" (50095, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, буд. 1, код ЄДРПОУ 24432974) витрати на професійну правничу допомогу під час розгляду справи в апеляційній інстанції - 2000,00 грн (дві тисячі грн), про що видати наказ.

Видачу наказу на виконання цієї постанови доручити Господарському суду Дніпропетровської області.

Постанова набирає чинності з дня її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає за винятком випадків, визначених ст. 287 ГПК України.

Повна постанова складена 16.06.2021.

Головуючий суддя Л.П. Широбокова

Суддя І.Л. Кузнецова

Суддя І.М. Подобєд

Дата ухвалення рішення09.06.2021
Оприлюднено17.06.2021
Номер документу97689176
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/6305/20

Судовий наказ від 22.06.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Постанова від 09.06.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 09.06.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 06.05.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Ухвала від 19.04.2021

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Широбокова Людмила Петрівна

Судовий наказ від 07.04.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Колісник Іван Іванович

Ухвала від 10.03.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Рішення від 10.03.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 11.02.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

Ухвала від 13.01.2021

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Євстигнеєва Надія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні