Рішення
від 24.06.2021 по справі 440/4449/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 червня 2021 року м. ПолтаваСправа № 440/4449/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін справу за адміністративним позовом Державного підприємства "Агентство місцевих доріг Полтавської області" до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області про визнання протиправним та скасування висновку, -

В С Т А Н О В И В:

30 квітня 2021 року Державне підприємство "Агентство місцевих доріг Полтавської області" звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області в якому просить визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 16 квітня 2021 року про результати моніторингу закупівель за унікальним номером оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу UA-2020-12-14-008262-b.

В обгрунтування позовної заяви позивач зазначив, що порушень встановлених під час моніторингу процедури закупівель UA-2020-12-14-008262-b не допускав. Стверджував, що в оскаржуваному висновку тне конкретизовано, як саме позивач має усунути виявлене порушення. Наполягав на тому, що в Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області відсутні повноваження вимагати усунути виявлені порушення шляхом розірвання укладених договорів про закупівлю.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05 травня 2021 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Крім того вищевказаною ухвалою залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком".

08 червня 2021 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив на позов. У відзиві відповідач проти задоволення позовних вимог заперечував, вказуючи на правомірність висновку від 16 квітня 2021 року про результати моніторингу закупівель за унікальним номером UA-2020-12-14-008262-b. Стверджував, що за результатами проведеного моніторингу встановлено, що допущена до оцінки тендерна пропозиція учасника ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" не відповідала умовам тендерної документації., оскільки вищевказана тендерна пропозиція містила накладений електронний підпис ОСОБА_1 , який є "удосконалений" на незахищеному носії. Вищевказане свідчить, що накладений електронний підпис не може вважатися кваліфікованим, чим не дотримано вимоги пункту 1 розділу III тендерної документації (а.с. 117-124).

Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" пояснень з приводу позову не надходило.

Згідно статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Відповідно до частини другої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що Державне підприємство "Агентство місцевих доріг Полтавської області" (код ЄДРПОУ 41984916) зареєстровано як юридична особа 06 березня 2018 року, номер запису 1 588 102 0000 016997 (а.с. 72-73).

Основний вид діяльності: 84.11 Державне управління загального характеру.

14 грудня 2020 року в електронній системі закупівель "ProZorro" розміщено оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю "Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О1719360 Шили-Надержинщина-Полтава на ділянці км7+000-км11+421 Полтавського району Полтавської області (окремими ділянками) (Код ДК 021:2015 - 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь), очікуваною вартістю 31 840 720 грн (офіційне посилання на сайті - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-14-008262-b).

Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 21 січня 2021 року 23:00.

У відповідності даних електронній системі закупівель було подано п`ять тендерних пропозиції від ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком", ТОВ "ДРСТУ Полтава", ТОВ "Ростдорстрой", ТОВ "М-Буд Груп" та ТОВ "Мішем".

14 квітня 2021 року відбулося розкриття тендерних пропозицій (офіційне посилання на сайті - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-14-008262-b/print/awards/pdf/4d4a5b30e02e4f26add12f790b125684) та визнано ТОВ "Ростдорстрой" переможцем та направлено повідомлення про укладення договору (офіційне посилання на сайті - https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-14-008262-b/print/active-awards/pdf/4d4a5b30e02e4f26add12f790b125684).

25 вересня 2020 року Державною аудитирською службою України виписано Офісам Дераудитслужби та їх управлінням в областях доручення моніторинги процедур закупівель (а.с. 131-132).

25 березня 2021 року начальником Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області Людмилою Костюк винесено наказ № 214 "Про початок моніторингу закупівель" (а.с. 133).

Вищевказаним наказом затверджено Перелік процедур закупівель для здійснення моніторингів (а.с. 134).

25 березня 2021 року Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області розпочато моніторинг закупівель "Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О1719360 Шили-Надержинщина-Полтава на ділянці км7+000-км11+421 Полтавського району Полтавської області (окремими ділянками) (Код ДК 021:2015 - 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь), очікуваною вартістю 31 840 720 грн".

За результатами моніторингу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено, що пунктом 1 розділу III тендерної документації визначено, що "під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та Про електронні довірчі послуги" шляхом накладення на них кваліфікаційного електронного підпису (КЕП). Однак, моніторингом установлено, що тендерна пропозиція ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" містить накладений електронний підпис (голова ради директорів) від 21 січня 2021 року, за результатами перевірки якого на сайті центрального засвідчувального органі (https: //czo.gov.ua/verify) засіб кваліфікованого електронного підпису ОСОБА_1 надає інформацію, що тип підпису "удосконалений" на незахищеному носію, тобто накладений електронний підпис ОСОБА_1 не може вважатися кваліфікованим, чим не дотримано вимоги пункту 1 розділу III тендерної документації. Слід відмітити, що кваліфікований електронний підпис учасником ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" розміщено в електронній системі закупівель лише 20 лютого 2021 року, при тому, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій, згідно оголошення про проведення відкритих торгів 21 січня 2021 року. Слід також відмітити, що відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозицій від 07 квітня 2021 року, подання тендерної пропозиції без накладення на неї кваліфікованого електронного підпису було однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ "ДРСУ Полтава". Отже, за результатами проведеного моніторингу установлено, що на порушення вимог пункту 1 частини першої статті 31 Закону України "Про публічні закупівлі", замовник не відхилив тендерну пропозицію учасника ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком", як таку, що не відповідає встановленим абзацом 1 частини третьої статті 31 Закону України "Про публічні закупівлі" вимогам до учасника відповідно до законодавства.

За результатами проведеного моніторингу Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області 16 квітня 2021 року складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі ДП "Агентство місцевих доріг Полтавської області" (а.с. 8-11) № UA-2020-12-14-008262-b, згідно якого:

- встановлено порушення пункту 1 частини першої статті 31 Закону України "Про публічні закупівлі";

- зобов`язано здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, в межах законодавства вжити заходів щодо відміни тендера з урахуванням вимог частини першої та другої статті 32 Закону України "Про публічні закупівлі" та протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.

Не погоджуючись із висновком Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області щодо проведення моніторингу закупівлі № UA-2020-12-14-008262-b, позивач оскаржив його до суду.

Надаючи правову оцінку спірному рішенню суб`єкта владних повноважень та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади регулює Закон України "Про публічні закупівлі" №922-VIII від 25 грудня 2015 року (далі - Закон №922-VIII) метою якого є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Згідно пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 03 лютого 2016 року №43 (далі - Положення №43) Державна аудиторська служба України (Держаудислужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України та який забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" №2939-XII від 26 січня 1993 року (далі - Закон №2939-XII), головним завданням органу державного фінансового контролю є: здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов`язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності у міністерствах та інших органах виконавчої влади, державних фондах, фондах загальнообов`язкового державного соціального страхування, бюджетних установах і суб`єктах господарювання державного сектору економіки, а також на підприємствах, в установах та організаціях, які отримують (отримували у періоді, який перевіряється) кошти з бюджетів усіх рівнів, державних фондів та фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування або використовують (використовували у періоді, який перевіряється) державне чи комунальне майно (далі - підконтрольні установи), за дотриманням бюджетного законодавства, дотриманням законодавства про закупівлі, діяльністю суб`єктів господарської діяльності незалежно від форми власності, які не віднесені законодавством до підконтрольних установ, за судовим рішенням, ухваленим у кримінальному провадженні.

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Також відповідно до частини першої статті 10 Закону №2939-XII, органу державного фінансового контролю надається право, серед іншого, перевіряти в ході державного фінансового контролю грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, документи щодо проведення закупівель, проводити перевірки фактичної наявності цінностей (коштів, цінних паперів, сировини, матеріалів, готової продукції, устаткування тощо).

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 1 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Згідно з пунктом 22 частини першої статті 1 Закону №922-VIII предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

За результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання (частина шоста статті 8 Закону №922-VIII).

Відповідно до частин сьомої - дев`ятої статті 8 Закону №922-VIII у висновку обов`язково зазначаються: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі; 2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість; 3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі; 4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі; 5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель. Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення. Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи. Замовник має право протягом трьох робочих днів з дня оприлюднення висновку одноразово звернутися до органу державного фінансового контролю за роз`ясненням змісту висновку та його зобов`язань, визначених у висновку. Протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень. У разі підтвердження органом державного фінансового контролю факту усунення замовником порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, про що цей орган зазначає в електронній системі закупівель протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення замовником відповідної інформації в електронній системі закупівель, службова (посадова) особа замовника та/або уповноважена особа замовника не притягається до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель з порушень, що були усунуті замовником відповідно до висновку.

Згідно із частиною першою статті 10 Закону №922-VIII замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

1) оголошення про проведення конкурентних процедур закупівель, тендерну документацію та проект договору про закупівлю:

оголошення про проведення відкритих торгів - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

оголошення про проведення конкурентного діалогу - не пізніше ніж за 15 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині третій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

оголошення про проведення торгів з обмеженою участю - не пізніше ніж за 30 днів до кінцевої дати отримання документів, поданих на кваліфікаційний відбір;

2) оголошення про проведення спрощеної закупівлі та проект договору про закупівлю - не пізніше ніж за шість робочих днів до кінцевого строку подання пропозицій;

3) зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) у машинозчитувальному форматі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень.

У хронологічному порядку відображаються зміни до тендерної документації та кінцевий строк подання тендерних пропозицій, який був визначений відповідно до кожної із змін до тендерної документації;

4) зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення;

5) оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;

6) протокол кваліфікаційного відбору - протягом одного дня з дня його затвердження;

7) протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження;

8) повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі / спрощеної закупівлі;

9) інформацію про відхилення тендерної пропозиції / пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;

10) договір про закупівлю та всі додатки до нього - протягом трьох робочих днів з дня його укладення;

11) повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору у випадках, передбачених частиною п`ятою статті 41 цього Закону - протягом трьох робочих днів з дня внесення змін;

12) звіт про виконання договору про закупівлю - протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання;

13) звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель - протягом трьох робочих днів з дня укладення договору про закупівлю.

Згідно статті 22 Закону № 922-VIII, тендерна документація повинна містити:

1) інструкцію з підготовки тендерних пропозицій;

2) один або декілька кваліфікаційних критеріїв до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб підтвердження відповідності учасників установленим критеріям і вимогам згідно із законодавством. Замовник не вимагає документального підтвердження інформації про відповідність вимогам статті 17 у разі, якщо така інформація міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним;

3) інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). При цьому технічна специфікація повинна містити: детальний опис товарів, робіт, послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні та якісні характеристики; вимоги щодо технічних і функціональних характеристик предмета закупівлі у разі, якщо опис скласти неможливо або якщо доцільніше зазначити такі показники; посилання на стандартні характеристики, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов`язану з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними або національними стандартами, нормами та правилами. Технічна специфікація не повинна містити посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим, а специфікація повинна містити вираз "або еквівалент". Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі повинні передбачати необхідність застосування заходів із захисту довкілля;

4) кількість товару та місце його поставки;

5) місце, де повинні бути виконані роботи чи надані послуги, їх обсяги;

6) строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;

7) проект договору про закупівлю з обов`язковим зазначенням порядку змін його умов;

8) опис окремої частини або частин предмета закупівлі (лота), щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції, у разі якщо учасникам дозволяється подати тендерні пропозиції стосовно частини предмета закупівлі (лота);

9) перелік критеріїв та методику оцінки тендерних пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв. Опис методики оцінки за критерієм "ціна" повинен містити інформацію про врахування податку на додану вартість (ПДВ);

10) строк, протягом якого тендерні пропозиції вважаються дійсними, але не менше ніж 90 днів з дати розкриття тендерних пропозицій;

11) інформацію про валюту, у якій повинна бути розрахована і зазначена ціна тендерної пропозиції;

12) інформацію про мову (мови), якою (якими) повинні бути складені тендерні пропозиції;

13) зазначення кінцевого строку подання тендерних пропозицій;

14) розмір, вид та умови надання забезпечення тендерних пропозицій (якщо замовник вимагає його надати);

15) розмір, вид, строк та умови надання, умови повернення та неповернення забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати);

16) прізвище, ім`я та по батькові, посаду та адресу однієї чи кількох посадових осіб замовника, уповноважених здійснювати зв`язок з учасниками;

17) у разі закупівлі робіт - вимогу про зазначення учасником у тендерній пропозиції інформації (повне найменування та місцезнаходження) щодо кожного суб`єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт як субпідрядника в обсязі не менше ніж 20 відсотків від вартості договору про закупівлю.

Тендерна документація може містити також іншу інформацію відповідно до законодавства, яку замовник вважає за необхідне до неї включити.

Тендерна документація може містити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій.

Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов`язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст пропозиції, а саме - технічні помилки та описки.

Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі від 16 квітня 2021 року № UA-2020-12-14-008262-b вказує на порушення ДП "Агентство місцевих доріг Полтавської області" пункту 1 частини першої статті 31 Закону № 922-VIII, а саме кваліфікований електронний підпис учасником ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" розміщено в електронній системі закупівель лише 20 лютого 2021 року, при тому, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій, згідно оголошення про проведення відкритих торгів 21 січня 2021 року.

Згідно абзацу 1 частини третьої статті 22 Закону № 922-VIII тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.

Як слідує із пункту 1 розділу III тендерної документації на закупівлю послуг: "Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О1719360 Шили-Надержинщина-Полтава на ділянці км7+000-км11+421 Полтавського району Полтавської області (окремими ділянками) (Код ДК 021:2015 - 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)" - "Вимога, щодо засвідчення того чи іншого документу тендерної пропозиції власноручним підписом учасника/уповноваженої особи не застосовується до документів (матеріалів та інформації), що подаються у складі тендерної пропозиції, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані учасником через електронну систему закупівель із накладенням кваліфікованого електронного підпису. Під час використання електронної системи закупівель з метою подання тендерних пропозицій та їх оцінки документи та дані створюються та подаються з урахуванням вимог законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронні довірчі послуги" шляхом накладення на них кваліфікаційного електронного підпису (КЕП)".

Відповідно до частини шостої статті 26 Закону № 922-VIII тендерні пропозиції / пропозиції після закінчення кінцевого строку їх подання або ціна яких перевищує очікувану вартість предмета закупівлі не приймаються електронною системою закупівель.

21 січня 2021 року о 20:56 ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" подано тендерну пропозицію (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2020-12-14-008262-b/print/bids/pdf/4d4a5b30e02e4f26add12f790b125684).

З вищевикладеного випливає, що тендерна пропозиція подана ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" в межах строків встановлених замовником, однак як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи тендерна пропозиція містить накладений електронний підпис, який не може вважатися кваліфікованим.

Згідно із частиною шістнадцятою статті 29 Закону № 922-VIII якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником у тендерній пропозиції та/або подання яких вимагалось тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Замовник розміщує повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах: 1) що підтверджують відповідність учасника процедури закупівлі кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 цього Закону; 2) на підтвердження права підпису тендерної пропозиції та/або договору про закупівлю.

У свою чергу частиною дев`ятою статті 26 Закону № 922-VIII встановлено, що учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей. Замовник розглядає подані тендерні пропозиції з урахуванням виправлення або невиправлення учасниками виявлених невідповідностей.

Судом встановлено, що 19 лютого 2021 року відбулося засідання тендерного комітету щодо розміщення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, яке оформлено протоколом № 17 (а.с. 95-100).

Згідно вищевказаного протоколу вирішено розмістити в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та документах поданих учасниками у складі тендерних пропозицій, що підтверджують відповідність учасників кваліфікаційним критеріям, в порядку передбаченому частиною шістнадцятою статті 29 Закону № 922-VIII, зокрема щодо ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком".

20 лютого 2021 року ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" подано документи із розміщенням кваліфікованого електронного підпису голови ради директорів ОСОБА_1 (а.с. 101-103).

Відповідно до протоколу № 22 засідання тендерного комітету щодо розгляду тендерних пропозицій , які подані учасниками на закупівлю послуг по об`єкту: "Поточний середній ремонт автомобільної дороги загального користування місцевого значення О1719360 Шили-Надержинщина-Полтава на ділянці км7+000-км11+421 Полтавського району Полтавської області (окремими ділянками) (Код ДК 021:2015 - 45230000-8 - Будівництво трубопроводів, ліній зв`язку та електропередач, шосе, доріг, аеродромів і залізничних доріг; вирівнювання поверхонь)" від 22 лютого 2021 року вирішено допустити до участі в аукціоні ТОВ "Шляхове будівництво "Альтком" (а.с. 104-108).

Згідно із пунктом 2 частини першої статті 32 Закону № 922-VIII замовник відміняє тендер у разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень, які неможливо усунути.

Оцінюючи вищевикладене, суд приходить до висновку, щодо відсутності встановлених пунктом 2 частини першої статті 32 Закону № 922-VIII підстав для відміни тендеру на, які у своєму висновку від 16 квітня 2021 року № UA-2020-12-14-008262-b посилається Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області.

Стосовно тверджень відповідача, що відповідно до протоколу розгляду тендерних пропозицій від 07 квітня 2021 рок, подання тендерної пропозиції без накладення на неї кваліфікованого електронного підпису було однією з підстав відхилення тендерної пропозиції учасника ТОВ "ДРСУ Полтава", суд звертає увагу, що згідно протоколу засідання № 47 від 07 квітня 2021 року відхилення тендерної пропозиції ТОВ "ДРСУ Полтава" з підстав відсутності кваліфікованого електронного підпису було однією, але не виключною підставою для прийняття такого рішення (а.с. 115-116).

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про необхідність визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області про результати моніторингу процедури закупівлі №UA-2020-12-14-008262-b.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позов Державного підприємства "Агентство місцевих доріг Полтавської області" (код ЄДРПОУ 41984916, вул. Зигіна, 1, м. Полтава, 36014) до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (код ЄДРПОУ 40479560, Майдан ім. С.П. Корольова, 12, м. Житомир, 10014), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Шляхове будівництво "Альтком" (вул. Бахчиванджи, 2, м. Маріуполь, Донецька область, 87525) про визнання протиправним та скасування висновку - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 16 квітня 2021 року про результати моніторингу закупівель №UA-2020-12-14-008262-b.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області на користь Державного підприємства "Агентство місцевих доріг Полтавської області" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2270 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03 жовтня 2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення .

Суддя С.О. Удовіченко

Дата ухвалення рішення24.06.2021
Оприлюднено25.06.2021
Номер документу97873142
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування висновку

Судовий реєстр по справі —440/4449/21

Постанова від 14.07.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 26.06.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 17.01.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 13.12.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 15.11.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 24.06.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні