Справа № 383/1264/20
Номер провадження 2/383/109/21
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 червня 2021 року Бобринецький районний суд Кіровоградської області в складі:
головуючого судді - Адаменко І.М.,
за участю:
секретаря судового засідання - Могиленко В.М.,
представника позивача - адвоката Ляшенко О.В.,
третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору - ОСОБА_1 ,
розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в місті Бобринець Кіровоградської області в залі судових засідань Бобринецького районного суду Кіровоградської області цивільну справу №383/1264/20 за позовною заявою ОСОБА_2 до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області, Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування рішення, скасування державної реєстрації та зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_2 звернулася до суду з позовними вимогами, які в подальшому уточнила, до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області, Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_1 про визнання протиправними та скасування рішення, скасування державної реєстрації та зобов`язання вчинити дії.
В обґрунтування позову вказує, що 18 березня 2019 року вона звернулася з заявою до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області для надання їй дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. 09.04.2019 року на 31 сесії Костомарівської сільської ради сьомого скликання рішенням №329 їй було надано згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. В подальшому у вересні 2020 року вона звернулася до ТОВ ТЕКТОАРЕАЛ з метою виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, проте їй було відмовлено у цім, про що направлено лист на її адресу з інформацією, що проект землеустрою розробити не можливо, оскільки в Державному земельному кадастрі на вказаному неї місці сформована інша земельна ділянка. Коли звернулася до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області за інформацією чи надавалася бажана нею земельна ділянка іншим особам, отримана відповідь, що рішенням №391 від 26.07.2019 року на 34 сесії сьомого скликання Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області було вирішено надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою ОСОБА_1 . Вважає, що рішення 34 сесії 7-го скликання Костомарівської сільської ради №391 від 26.07.2019 року є протиправним та таким, що порушує права та законні інтереси позивача, а отже підлягає скасуванню, з підстав того, що сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради, але 26.07.2019 року на сесії було присутніх лише 5 депутатів із 12 та голова сільської ради, а отже відповідна сесія ради була не повноважною та не мала права приймати рішення. Також просить скасувати державну реєстрацію земельної ділянки в Державному кадастрі та закрити поземельну книгу, оскільки вважає, що порушено її права та інтереси на отримання земельної ділянки у власність.
Ухвалою Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 18 грудня 2020 року позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 11 січня 2021 року відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду в порядку загального позовного провадження.
Ухвалою Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 28 січня 2021 року клопотання представника позивача задоволено, залучено Кетрисанівську сільську раду Кропивницького району Кіровоградської області в якості співвідповідача.
Ухвалою Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 12 березня 2021 року залучено ОСОБА_1 до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача.
Ухвалою Бобринецького районного суду Кіровоградської області від 31 березня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Позивач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явилася, про час та місце слухання справи повідомлена належним чином.
Представник позивача - адвокат Ляшенко О.В. в судовому засіданні позов підтримала в повному обсязі та просила суд його задовольнити з підстав зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області в судове засідання не з`явився, про час та місце слухання справи повідомлений належним чином . До суду заяв чи клопотань не надійшло. Також не надходило відзиву на позов.
Представник відповідача Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області в судове засідання не з`явився, про час та місце слухання справи повідомлений належним чином . До суду надійшла заява про слухання справи за відсутності представника, інших заяв чи клопотань не надходило (а.с.177). Також не надходило відзиву на позов.
Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в судове засідання не з`явився, про час та місце слухання справи повідомлений належним чином . До суду надав відзив, в якому просить в задоволені позовних вимог відмовити в повному обсязі, оскільки Головним управлінням ніяким чином не порушено права позивача, так як розпорядником земель комунальної власності є сільські ради (а.с.116-118).
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_1 в судовому засіданні заперечив проти позовних вимог в повному обсязі та просив відмовити в задоволені позову в повному обсязі вказуючи, що земельну ділянку він отримав відповідно до чинного законодавства, скориставшись своїм правом та це ніяким чином не порушило прав позивачки.
Суд, заслухавши пояснення учасників справи, дослідивши докази, вважає, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню виходячи із наступного.
Статтями 12, 13 ЦПК України встановлено, що цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін, при цьому суд розглядає цивільні справи не інакше як в межах заявлених вимог і на підставі наданих учасниками справи доказів.
Відповідно до статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків встановлених ст. 82 цього Кодексу, тобто тягар доказування лежить на сторонах цивільно-правового спору.
Згідно зі статтями 76-79 ЦПК України доказуванню підлягають обставини (факти), які мають значення для ухвалення рішення у справі і щодо яких у учасників справи виникає спір.
Судом встановлено, що рішенням №329 від 09 квітня 2019 року тридцять першою сесією Костомарівської сільської ради сьомого скликання надано ОСОБА_2 згоду на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2,00 га. (ріллі) (а.с.21, том 1).
Інформаційним листом Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕКТОАРЕАЛ від 28.09.2020 року за №662 ОСОБА_2 повідомлено, що відповідно до поданої нею схеми із зазначенням місця розташування бажаної земельної ділянки проект землеустрою розробити не можливо, оскільки в Державному земельному кадастрі на цьому місці сформована земельна ділянка №3520884000:55:000:0010 (а.с.20, том 1).
Рішенням №391 від 26.07.2019 року тридцять четвертою сесією Костомарівської сільської ради сьомого скликання ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність на території Костомаріської сільської ради, орієнтовний розмір земельної ділянки 2,00 га., в тому числі 2,00 га - (пасовище), із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства (а.с.26, том 1).
Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-3512163912020 від 22.12.2020 року, земельна ділянка кадастровий номер 3520884000:55:000:0010 розташована в с. Майське Бобринецького району Кіровоградської області для ведення особистого селянського господарства, зареєстрована відділом у Бобринецькому районі Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області 08.10.2019 року (а.с.61-63, том1).
Судом також встановлено, що ДП Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою 04.09.2019 року розробив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка перебуває в запасі ОСОБА_1 загальною площею 2,0000 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Майське на території Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області на підставі рішення Костомарівської сільської ради №391 від 26.07.2019 року та заяви ОСОБА_1 до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області від 23.01.2019 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність (а.с.182, том 1).
Відповідно до статті 14 Конституції України, право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст, зокрема, належить: розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу ; здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства; обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства; підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу ; інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Частиною першою статті 116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
Відповідно до положень ст.118 Земельного кодексу України , громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Суд зазначає, що Земельний кодекс України не визначає порядку дій органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою державної та комунальної власності, у разі подання кількома особами клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність однієї і тієї ж земельної ділянки.
Частиною 7 ст. 118 Земельного кодексу України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Відповідно до ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності.
Згідно частин першої-третьої статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Надання у користування земельної ділянки, межі якої встановлені в натурі (на місцевості), без зміни її цільового призначення здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою.
Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Надходження до уповноваженого органу декількох клопотань від різних осіб щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою відносно однієї і тієї ж земельної ділянки, так само як і надання дозволу на розроблення проекту землеустрою іншій особі, не є підставою для відмови у задоволенні таких клопотань відповідно до частини 7 статті 118 ЗК України. Також наявність рішення про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності у власність (користування) громадянину або юридичній особі не є перешкодою для надання уповноваженим органом дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо цієї земельної ділянки іншій особі, яка звернулася у встановленому порядку.
Уповноважений орган не має права визначати пріоритетність того чи іншого заявника на стадії надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою на одну й ту ж саму земельну ділянку.
Як вказала Велика Палата Верховного Суду у поставові від 17.10.2018 року у справі №380/624/16-ц, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Однак, отримання такого дозволу не гарантує особі чи невизначеному колу осіб набуття такого права, оскільки сам по собі дозвіл не являється правовстановлюючим актом.
Такий дозвіл дає особі право замовити у розробника виконання відповідних робіт із землеустрою, результатом яких є формування нової земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності, яка в подальшому може стати об`єктом цивільних прав. Надання такого дозволу вказує про відсутність обтяжень щодо бажаної земельної ділянки державної чи комунальної власності, і ще не означає позитивного рішення про передачу безоплатно у приватну власність цієї земельної ділянки після розроблення проекту землеустрою.
Згідно з п.6, ч.2 6) статті 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення ділянки не покладає на орган місцевого самоврядування обов`язку (не є підставою для виникнення зобов`язання перед особою, яка розробила проект землеустрою) щодо надання цієї ділянки у власність чи користування.
У свою чергу отримання відповідного дозволу на розроблення проекту землеустрою не покладає також обов`язку щодо його реалізації відповідною особою, якій надано такий дозвіл.
З наведених норм можна зробити висновок, що набуття особами права власності або користування на земельну ділянку відбувається поетапно - починаючи з отримання дозволу на розробку проекту землеустрою, який оформлюється відповідним рішенням органу місцевого самоврядування або органу державної влади, погодження та затвердження такого проекту землеустрою та завершується рішенням про передачу земельної ділянки у власність або користування.
Як вбачається з матеріалів справи позивач отримала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність 09 квітня 2019 року і тільки у вересні 2020 року звернулася до Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕКТОАРЕАЛ з метою виготовлення проекту землеустрою щодо відведення бажаної земельної ділянки у власність, тобто позивач отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сама зволікала з його розробкою та поданням на затвердження.
В той час ОСОБА_1 отримавши дозвіл на розробку проекту землеустрою на ту ж саму земельну ділянку Рішенням №391 від 26.07.2019 року тридцять четвертої сесії Костомарівської сільської ради сьомого скликання розробив такий проект вже 04.09.2019 року.
Тому, враховуючи вищевикладене, суд не вбачає порушень прав позивачки оскарженим нею рішенням Рішенням №391 від 26.07.2019 року тридцять четвертої сесії Костомарівської сільської ради, та як наслідок не вбачає правових підстав для визнання його протиправним та його скасування, а також скасування державної реєстрації у Державному кадастрі земельної ділянки та зобов`язання закрити поземельну книгу.
З наведених підстав, суд дійшов до висновку про необґрунтованість позову та про відмову у його задоволенні в повному обсязі.
Судові витрати, у відповідності до ст.141 ЦПК України, суд залишає за позивачем.
Керуючись ст.ст. 12, 116, 118, 121, 122, 123, 186 Земельного кодексу України, ст. ст. 10-12, 76-81,89,141, 259, 263-265, 273, 354, 355 ЦПК України, суд,-
УХВАЛИВ:
В задоволені позову ОСОБА_2 до Костомарівської сільської ради Бобринецького району Кіровоградської області, Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Кетрисанівської сільської ради Кропивницького району Кіровоградської області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору ОСОБА_1 , про визнання протиправними та скасування рішення, скасування державної реєстрації та зобов`язання вчинити дії - відмовити повністю.
Судовий збір, сплачений позивачем при зверненні до суду, залишити за позивачем.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Кропивницького апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
У відповідності до п.п. 15.5) п.15 ч.1 Перехідних положень ЦПК України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди (Бобринецький районний суд Кіровоградської області).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач: ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , паспорт серії НОМЕР_1 виданий Бобринецьким РС УДМС України в Кіровоградській області від 13.10.2016 року, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 , зареєстрована адреса проживання: АДРЕСА_1 .
Відповідач: Костомарівська сільська рада Бобринецького району Кіровоградської області, код ЄДРПОУ 04365477, місцезнаходження: с.Костомарівка, Бобринецького району, Кіровоградської області, п.і.27260.
Відповідач: Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, код ЄДРПОУ 39767636, юридична адреса: вул.Академіка Корольова, 26, м.Кропивницький, п.і.25030.
Відповідач: Кетрисанівська сільська рада Кропивницького району Кіровоградської області, ЄДРПОУ 04365508, юридична адреса: вул. Шкільна, буд.47, с. Кетрисанівка, Кропивницького району Кіровоградської області, поштовий індекс 27247.
Третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: ОСОБА_1 , паспорт НОМЕР_3 виданий Бобринецьким РВ УМВС України в Кіровоградській області від 16.05.2002 року, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , зареєстрована адреса проживання: АДРЕСА_2 .
Повне судове рішення складено 02.07.2021 року.
Суддя І. М. Адаменко
Суд | Бобринецький районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 24.06.2021 |
Оприлюднено | 05.07.2021 |
Номер документу | 98048033 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Бобринецький районний суд Кіровоградської області
Адаменко І. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні