Окрема думка
від 02.07.2021 по справі 400/2761/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

О К Р Е М А Д У М К А

02 липня 2021 р.м.ОдесаСправа № 400/2761/20

Судді П`ятого апеляційного адміністративного суду на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 17 червня 2021 (справа 400/2761/20) за результатами розгляду апеляційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю Універсал-порт на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2021 року по справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Універсал-порт до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити певні дії.

Вищезазначеною постановою суду апеляційної інстанції апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Універсал-порт (надалі - Товариство, позивач, скаржник) частково задоволено.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 15 лютого 2021 року - скасовано та ухвалено нове судове рішення про часткове задоволення адміністративного позову Товариства.

П`ятим апеляційним адміністративним судом: - визнані протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області (надалі - Держгеокадастр, відповідач) щодо не застосування у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0013 локальних коефіцієнтів: не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,95; не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,95; не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95; - зобов`язано відповідача видати позивачу витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 4810136300:07:001:0013 із застосуванням відповідних локальних коефіцієнтів з урахуванням висновків суду у цій справі; - у задоволенні решти позовних вимог - відмовлено.

Приймаючи означене рішення суду апеляційної інстанції виходив з того, що Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області наділено законодавчо визначеними повноваженнями на внесення змін до нормативно грошової оцінки земель м. Миколаєва, затвердженої рішенням № 52/18 від 10 липня 2019 Миколаївської міської ради.

При цьому, в постанові суду від 17 червня 2021 відсутні посилання на норми Закону, нормативно правового акту, які зобов`язують, або ж надають право Держгеокадастру вчиняти такі дії.

Я не погоджуюсь з наведеним вище рішенням суду апеляційної інстанції з наступних підстав.

Абзаци 13-15 частини 1 Статті 1 Закону України Про оцінку земель , в редакції чинній на час спірних правовідносин, вказують на таке: нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами;

оціночні процедури - дії (етапи), виконання яких у певній послідовності дає можливість провести оцінку земельної ділянки;

рентний дохід (земельна рента) - дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки .

Згідно до частини п`ятої статті 5 цього ж Закону: Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні (крім випадків спадкування спадкоємцями першої та другої черги за законом (як випадків спадкування ними за законом, так і випадків спадкування ними за заповітом) і за правом представлення, а також випадків спадкування власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою) та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об`єкта оцінки.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами .

У частині 1 статті 6 Закону України Про оцінку земель перелічені суб`єкти оціночної діяльності у сфері оцінки земель, це: органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, що здійснюють управління у сфері оцінки земель, а також юридичні та фізичні особи, заінтересовані у проведенні оцінки земельних ділянок .

Вказана правова норма кореспондується з статтею 23 раніше вказаного Закону: Технічна документація з бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації.

При цьому, на органи, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру покладається тільки один обов`язок - видавати витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки (ч. 3 ст. 23 Закону України Про оцінку земель ).

Наведений висновок підтверджується і ст. 7 Закону України Про державний земельний кадастр (в редакції (від 17 жовтня 2019) чинній на час спірних правовідносин): Повноваження органів, що здійснюють ведення Державного земельного кадастру

1. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин, належать:

нормативно-правове забезпечення у сфері Державного земельного кадастру;

здійснення інших повноважень згідно з цим Законом.

2. До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належать:

ведення та адміністрування Державного земельного кадастру;

погодження надання висновків за результатами проведення державної експертизи програм і проектів з питань ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, матеріалів і документації Державного земельного кадастру;

здійснення підготовки земельно-кадастрової документації;

внесення до Державного земельного кадастру та надання відомостей про землі, розташовані у межах державного кордону України, територій Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, районів, сіл, селищ, міст;

здійснення державної реєстрації земельних ділянок, обмежень у їх використанні;

ведення поземельних книг та надання витягів із Державного земельного кадастру про земельні ділянки;

організація здійснення на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру;

розроблення технічних регламентів у сфері Державного земельного кадастру відповідно до закону, а також порядків створення та актуалізації картографічних матеріалів, кадастрових класифікаторів, довідників та баз даних;

розроблення форм витягів, інформаційних довідок із Державного земельного кадастру, повідомлень про відмову у наданні відомостей, порядку обліку заяв і запитів про отримання відомостей із Державного земельного кадастру;

створення документів Державного земельного кадастру;

участь у погодженні матеріалів і документації Державного земельного кадастру та в установленому порядку надання відповідних висновків;

затвердження статуту Адміністратора Державного земельного кадастру, здійснення контролю за його діяльністю, призначення його керівника;

організація взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, міжнародними організаціями з питань ведення Державного земельного кадастру;

організація робіт з підготовки та підвищення кваліфікації державних кадастрових реєстраторів;

здійснення інших повноважень згідно з цим Законом.

Системний аналіз наведеної правової норми дає підстави для висновку, що у орган, який здійснює ведення Державного земельного кадастру не наділений повноваженнями змінювати будь-які локальні коефіцієнти не застосовані та не затверджені відповідною сільською, селищною, міською радою.

Отже, приймаючи рішення від 17 червня 2021 про: визнання протиправними дії Держгеокадастру щодо відмови вчинення дій, направлених на внесення змін до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, формування та видачі витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, з кадастровим номером 4810136300:07:001:0013, з урахуванням коректних фактичних даних щодо фіксування всіх без виключення локальних факторів, що характеризують кожну земельну ділянку та зобов`язавши Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області здійснити корегування даних щодо локальних факторів, що характеризують земельну ділянку ТОВ Універсал-порт з кадастровим номером 4810136300:07:001:0013, шляхом:

а) застосування при визначенні сукупного коефіцієнту Км3 по тексту витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наступних локальних коефіцієнтів:

- не забезпечена централізованим водопостачанням - 0,95;

- не забезпечена централізованим водовідведенням - 0,95;

- не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,95;

- у зоні перевищення припустимого рівня шуму від залізниці, автодоріг, електропідстанцій та аеродрому - 0,95;

б) не застосування при визначенні сукупного коефіцієнту Км3 по тексту витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки наступних локальних коефіцієнтів:

- у прирейковій зоні - 1,10 - П`ятий апеляційний адміністративний суд, навіть не залучивши Миколаївську міську раду до участі у розгляді справи, втрутився, і значно порушив дискреційні повноваження органу місцевого самоврядування.

Також необхідно зазначити, що висновки, викладені в постанові суду від 17 червня 2021 прямопротилежні правовій позиції Верховного Суду викладеній в постанові від 12 листопада 2018 (справа №814/789/17). В цьому рішенні піддавався правовому аналізу саме витяг з технічної документації за результатом проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Зокрема, касаційним судом зазначено, що: …такий документ, як витяг з технічної документації не є рішенням суб`єкта владних повноважень, оскільки не зумовлює виникнення прав та обов`язків позивача, а лише носить інформаційний характер .

Крім того, відповідно до цього рішення суду, Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області наділено повноваженнями, які йому не властиві. Звідси, апріорі, рішення суду не може бути виконано.

Суддя: Димерлій О.О.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.07.2021
Оприлюднено05.07.2021
Номер документу98053603
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —400/2761/20

Окрема думка від 02.07.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Димерлій О.О.

Постанова від 17.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Постанова від 17.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 07.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 03.06.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 31.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 24.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 17.05.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 16.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

Ухвала від 16.04.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Єщенко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні