Постанова
від 07.07.2021 по справі 340/5786/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

07 липня 2021 року м. Дніпросправа № 340/5786/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Шлай А.В. (доповідач),

суддів: Прокопчук Т.С., Кругового О.О.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки у складі Державної служби України з безпеки на транспорті на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 січня 2021 р. (суддя Пасічник Ю.П.) в адміністративній справі №340/5786/20 за позовом Приватного підприємства "МАК-М-ТРАНС" до Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області , про визнання протиправною та скасування постанови,-

В С Т А Н О В И В:

Приватне підприємство "МАК-М-ТРАНС" звернулось до суду з адміністративним позовом, в якому просило визнати неправомірною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області про застосування адміністративно-господарського штрафу №207193 від 01 вересня 2020 р. у розмірі 8500,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог вказувалось на процедурні порушення Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого ПКМУ від 27.06.2007р. №879.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 січня 2021 р., ухваленим за результатами розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, позов задоволено.

Рішення суду першої інстанції оскаржено в апеляційному порядку Центральним міжрегіональним управлінням Укртрансбезпеки у складі Державної служби Украни з безпеки на транспорті, як правонаступником Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області. Посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, скаржник просить скасувати оскаржене рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення, відмовивши у задоволенні позову. Скаржник вказує на помилковість висновків суду першої інстанції про відсутність права посадових осіб Державної служби з безпеки на транспорті вимагати у водія дозвіл на рух автомобільними дорогами України у випадку здійснення перевезення подільного вантажу. На думку скаржника, суд недоречно послався на п. 63 постанови Верховного Суду від 29.01.2020 у справі №814/1460/16, який не містить жодних правових висновків. Більш того, предметом розгляду у зазначеній справі було оскарження постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу, який було винесено на підставі абз. 3 ч. 1 ст. 60 ЗУ Про автомобільний транспорт , проте як в даній справі мова йде про іншу норму права - абз 14 ч. 1 ст. 60 цього ж Закону. Також, чинне законодавство не звільняє від відповідальності перевізників подільного вантажу з перевищенням встановлених вагових габаритів. Відповідальність за таке порушення є однаковою як при перевезенні подального, так і неподільного вантажу.

Письмовий відзив на апеляційну скаргу від позивача до суду апеляційної інстанції не надходив.

Справа розглянута в порядку письмового провадження відповідно до положень статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України. У відповідності до статті 52 цього ж Кодексу судом апеляційної інстанції здійснено процесуальне правонаступництво відповідача у справі Управління Укртрансбезпеки у Кіровоградській області - Центральним міжрегіональним Управлінням Укртрансбезпеки у складі Державної служби України з безпеки на транспорті.

Здійснюючи перевірку оскарженого рішення суду першої інстанції, колегія суддів керується приписами статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до яких рішення суду повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Перевірка оскарженого рішення суду першої інстанції здійснюється в межах доводів та вимог апеляційної скарги, як це передбачено статтею 308 Кодексу адміністративного судочинства України.

Судом першої інстанції встановлено, що що 09.07.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Запорізькій області в ході здійснення рейдової перевірки на автодорозі Н-08 км 474 проведено перевірку додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом та здійснено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки MAN держ. номер НОМЕР_1 з напівпричепом д.н. НОМЕР_2 . Габаритно-ваговим контролем транспортного засобу встановлено, що фактична маса транспортного засобу 41,3 т при нормативно допустимій 44 т, а також встановлено перевищення вагових параметрів на одиночну вісь, а саме 12050 кг, при нормативно допустимій 11000 кг, що перевищує нормативно допустимий показник на 9,55 %, у зв`язку з чим складено: - акт №031644 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 09.07.2020 (а.с.34); - довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №038644 від 09.07.2020 (а.с.35); - розрахунок плати за проїзд від 09.07.2020 (а.с.36); - акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 09.07.2020 №221388 (а.с.33). За результатом розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт 01 вересня 2020 винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №207193, якою до позивача застосовано адміністративно-господарський штраф в розмірі 8500 грн. на підставі абз. 14 ч. 1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт (а.с.31).

Не погоджуючись з постановою, позивач оскаржив її у судовому порядку.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що відповідачем без належних правових підстав накладено на позивача адміністративно-господарський штраф на підставі постанови від 01.09.2020 №207193.

Колегія суддів вважає такий висновок суду першої інстанції помилковим та зазначає наступне.

Законом України "Про дорожній рух" визначено правові та соціальні основи дорожнього руху з метою захисту життя та здоров`я громадян, створення безпечних і комфортних умов для учасників руху та охорони навколишнього природного середовища.

Так, відповідно до частини 2 статті 29 Закону України "Про дорожній рух", з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

Згідно пункту 15 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 р. №1567 (далі - Порядок № 1567), під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно: наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом; додержання вимог статей 53, 56, 57 і 59 Закону; виконання водієм інших вимог Правил надання послуг пасажирського автомобільного транспорту та Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні, інших нормативно-правових актів.

За правилами пункту 16 Порядку № 1567 рейдова перевірка проводиться групою посадових осіб Укртрансбезпеки у кількості не менш як дві особи. Габаритно-ваговий контроль проводиться однією посадовою особою Укртрансбезпеки у разі залучення до рейдової перевірки посадових осіб відповідного підрозділу Національної поліції, Укравтодору, підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Укртрансбезпеки та власника (балансоутримувача) пункту габаритно-вагового контролю, а також посадових осіб органу місцевого самоврядування та/або місцевої держадміністрації. Під час проведення рейдової перевірки можливе: застосування спеціалізованих автомобілів, на яких розміщений напис Укртрансбезпека; використання спеціального обладнання, призначеного для перевірки дотримання водіями норм режиму праці та відпочинку, встановлених законодавством України та Європейською угодою; здійснення габаритно-вагового контролю; використання засобів аудіо- та відеотехніки для запису процесу перевірки; використання пристроїв для копіювання, сканування з метою збору інформації, що свідчить про правопорушення.

Відповідно до пункту 3 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 червня 2007 р. № 879 (далі - Порядок № 879), габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.

Згідно підпункту 4 пункту 2 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.

Пунктом 20 Порядку №879 передбачено, що за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху встановлено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м (для сільськогосподарської техніки, яка рухається за межами населених пунктів, дорогами сіл, селищ, міст районного значення, - 3,75 м), за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м. Осі слід вважати здвоєними або строєними, якщо відстань між ними (суміжними) не перевищує 2,5 м. Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється. Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.

Як вбачається із змісту довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 09.07.2020, при повній масі транспортного засобу 41,3 т, фактичне навантаження на одиночну вісь становило - 12 050 кг при нормативно допустимій - 11 000 кг, що у відсотковому співвідношенні складає 9,55 % більше допустимого.

Таким чином наявне порушення позивачем Закону України "Про автомобільні дороги", оскільки маса навантаження перевищує норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, що, в свою чергу, дозволяється лише за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України або документу про внесення плати за проїзд великовагових транспортних засобів позивачем не надано.

Скаржник в апеляційній скарзі також наполягає на помилковості висновку суду першої інстанції про те, що у випадку перевезення подільного вантажу посадові особи Державної служби з безпеки на транспорті не мають право вимагати у водія наявність дозволу. Суд першої інстанції послався на правовий висновок Верховного Суду у справі №814/1460/16.

Однак, як правильно зазначив скаржник, у зазначеній справі оскаржувались постанови про накладення штрафу на підставі абз. 3 ч. 1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт , проте як ПП МАК-М-ТРАНС оскаржує постанову про застосування штрафу на підставі абз. 14 ч. 1 ст. 60 цього ж Закону, тобто спір не є подібним або аналогічним. Крім того, колегія суддів звертає увагу, що у справі №814/1460/16 судом касаційної інстанції вказано на передчасність висновків судів попередніх інстанції про протиправність рішень про застосування штрафу і справу в цій частині направлено на новий розгляд.

Згідно зі статтею 33 Закону України "Про автомобільні дороги" від 08 вересня 2005 року № 2862-IV рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Відповідно до частини другої статті 29 Закону України "Про дорожній рух" від 30 червня 1993 року № 3353-XII з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Враховуючи наявні у справі належні та допустимі докази порушення позивачем приписів наведених вище нормативно-правових актів, оскаржене рішення суду першої інстанції, висновки якого не відповідають обставинам справи, підлягає скасуванню, як це передбачено статтею 317 Кодексу адміністративного судочинства України.

Керуючись статтями 315, 317, 321, 322, 325,328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Центрального міжрегіонального Управління Укртрансбезпеки у складі Державної служби України з безпеки на транспорті - задовольнити.

Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 січня 2021 р. в адміністративній справі № 340/5786/20 - скасувати та ухвалити нове рішення відмовивши Приватному підприємству "МАК-М-ТРАНС" у задоволенні адміністративного позову.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили 07 липня 2021 р. і касаційному оскарженню не підлягає відповідно до пункту 2 частини 5 статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий - суддя А.В. Шлай

суддя Т.С. Прокопчук

суддя О.О. Круговий

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.07.2021
Оприлюднено09.07.2021
Номер документу98144836
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/5786/20

Постанова від 07.07.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 18.06.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 19.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 12.04.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Рішення від 27.01.2021

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

Ухвала від 23.12.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Ю.П. Пасічник

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні