Рішення
від 07.07.2021 по справі 380/3886/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 липня 2021 року м. Львів

справа №380/3886/20

Львівський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Коморного О.І. розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 про визнання дії та рішень Виконавчого комітету Стрийської міської ради протиправними, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство Стрийводоканал .

Обставини справи .

До Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 з вимогами, з урахуванням зменшення позовних вимог:

- визнати рішення виконавчого комітету Стрийської міської ради від 16 жовтня 2019 № 244 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення протиправним та нечинним;

- визнати рішення виконавчого комітету Стрийської міської ради від 17 березня 2020 № 63 Про внесення доповнень до рішення міськвиконкому № 244 від 16 жовтня 2019 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення протиправним та нечинним.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач посилається на те, що 01 червня 2019 року на сторінці п`ятій місцевого часопису Гомін волі та 07 червня 2019 року на офіційному сайті КП Стрийводоканал розміщене повідомлення цього підприємства про зміни тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, з якого стало відомо, що рівень зростання проектованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для населення з (використанням внутрішньо будинкових систем) за 1 м3 з ПДВ на водопостачання зріс з 10,85 грн до 18,42 грн, а на водовідведення зріс з 6,28 грн до 12,58 грн, для населення, бюджетних установ, інших споживачів (централізоване водопостачання та водовідведення) за 1 м3 з ПДВ на водопостачання зріс з 10,42 грн до 18,42 грн, а на водовідведення зріс з 6,02 грн до 12,58 грн.

Позивач вказує, що ознайомився з розрахунком планових витрат на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення на 2019 рік по КП Стрийводоканал , з рівнем зростання проектованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення до діючих по КП Стрийводоканал , порівняв їх з тарифами на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення по Львівському міському комунальному підприємстві Львівводоканал (далі - ЛМКП Львівводоканал ), затвердженими постановами Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП) від 26.02.2019, і дійшов висновку, що розрахунок планових витрат на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення на 2019 рік по КП Стрийводоканал є економічно необґрунтованим. Зазначає, що про це стверджує структура тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) ЛМКП Львівводоканал (додаток 1 до постанови НКРЕКП від 26 листопада 2015 року №2868, у редакції постанови від 26.02.2019 №267), і структура тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення ЛМКП Львівводоканал (додаток 98 до постанови НКРЕКП від 16 червня 2016 року №1141, у редакції постанови від 26.02.2019 № 266).

Вказує, що незважаючи на те, що місто Стрий (свердловини на території с. Жулин) як і місто Львів (свердловини на території с. Братківці) отримує воду із свердловин, які розміщені на правому березі ріки Стрий, нові тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення по КП Стрийводоканал є у двічі більшими від нових тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення по ЛМКП Львівводоканал .

Вважає, що нові тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення по КП Стрийводоканал не можуть бути більшими від нових тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення по ЛМКП Львівводоканал та роботу керівника КП Стрийводоканал Козака Володимира Миколайовича незадовільною.

Зазначає, що Розпорядженням міського голови міста Стрия від 19.06.2019 №64 Про заходи з підготовки громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию призначено проведення громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию на 09 липня 2019 року о 17 год. 00 хв. за адресою: м. Стрий вул. Народна, 8 в приміщенні Народного дому. Розпорядженням міського голови міста Стрия від 05.07.2019 №74 Про заходи з підготовки громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию , у зв`язку із зміною прожиткового мінімуму з 01.07.2019 та необхідністю проведення перерахунку економічно-обґрунтованого тарифу, було призначено проведення громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию на 25 липня 2019 року о 17 год. 00 хв. за адресою: м. Стрий вул. Народна, 8 в приміщенні Народного дому.

Також позивач зазначає, що 17 липня 2019 року виконавчий комітет Стрийської міської ради дав відповідь на електронну петицію, в якій зазначив, що виконавчий комітет Стрийської міської ради листом від 03.06.2019 звернувся до начальника Західного офісу Держаудитслужби для проведення державного фінансового аудиту діяльності КП Стрийводоканал та отримали відповідь 21.06.2019, якою інформують, що при формуванні плану проведення заходів державного фінансового контролю на IV квартал 2019 звернення буде враховано. За результатами фінансового аудиту Стрийським міськвиконкомом до керівника КП Стрийводоканал будуть вжиті відповідні заходи згідно чинного Трудового законодавства України. У цій відповіді Стрийський міськвиконком також зазначив, що з новими економічно обгрунтованими тарифами де позивач може ознайомитись в КП Стрийводоканал та в Стрийському міськвиконкомі.

Позивач вказує, що 20 вересня 2019 року на офіційному сайті КП Стрийводоканал було розміщене повідомлення про зміни тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, з якого вбачається, що рівень зростання проектованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для населення з (використанням внутрішньо будинкових систем) за 1 м3 з ПДВ на водопостачання зріс з 10,85 грн до 18,83 грн, а на водовідведення зріс з 6,28 грн до 12,46 грн, що разом складають відповідно 17,13 грн та 31,29 грн, для населення, бюджетних установ, інших споживачів (централізоване водопостачання та водовідведення) за 1 м3 з ПДВ на водопостачання зріс з 10,42 грн до 18,83 грн, а на водовідведення зріс з 6,02 грн до 12,46 грн, що разом складають відповідно 16,44 грн та 31,29 грн,

Позивач зазначає, що Розпорядженням міського голови міста Стрия від 01.10.2019 №92 Про заходи з підготовки громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення по м. Стрий призначено проведення громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення по м. Стрий на 15 жовтня 2019 року о 17 год. 00 хв. за адресою: м. Стрий вул. Народна, 8 в приміщенні Народного дому.

Вказує, що 16 жовтня 2019 року виконавчий комітет Стрийської міської ради, незважаючи на те, що на всіх громадських слуханнях громада міста Стрия не підтримала проекти нових тарифів на водопостачання та водовідведення по м. Стрий, в супереч вимогам частини другої статті 19, частини першої статті 144 Конституції України, частини третьої статті 24, підпункту 2 пункту "а" статті 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , прийняв рішення № 244 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення , яким встановив Комунальному підприємству Стрийводоканал тарифи для населення, бюджетних установ та інших споживачів на послуги з централізованого водопостачання у розмірі 18,83 грн./м.куб. (з ПДВ), з централізованого водовідведення у розмірі 12,46 грн./м.куб. (з ПДВ).

Позивач також зазначає, що 17 березня 2020 року виконавчий комітет Стрийської міської ради, не маючи на це повноважень, в супереч вимогам частини другої статті 19, частини першої статті 144 Конституції України, частини третьої статті 24, підпункту 2 пункту "а" статті 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , прийняв рішення № 63 Про внесення доповнень до рішення міськвиконкому № 244 від 16 жовтня 2019 року Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення , яким доповнив рішення Стрийського виконавчого комітету №244 від 16 жовтня 2019 року структурою тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення КП Стрийводоканал . Вважає, що дії виконавчого комітету Стрийської міської ради щодо прийняття рішень від 16 жовтня 2019 року № 244, від 17 березня 2020 року № 63 та рішення порушують право позивача, споживача на отримання послуг з централізованого водопостачання та водовідведення за обґрунтованими тарифами та у зв`язку з вищенаведеним просить адміністративний позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 27 травня 2020 року відмовлено в звільнені від сплати судового збору, позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою суду від 09 червня 2020 року зменшено розмір судового збору за подання позовної заяви.

Ухвалою суду від 06 липня 2020 року відкрито провадження у справі.

У поданому до суду 04.08.2020 відзиві відповідач проти позову заперечує, просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. По суті позовних вимог вказує, що попередні тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення для КП Стрийводоканал по м. Стрий були встановлені постановою НКРЕКП №1438 від 19.08.2016 року. Вказує, що 19.05.2017 набрали чинності Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення, затверджені постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 307.

Вказує, що відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22.03.2017 №307, господарська діяльність КП Стрийводоканал , в тому числі, в частині встановлення тарифів, не підпадає під державне регулювання НКРЕКП, тому дії виконавчого комітету Стрийської міської ради щодо прийняття рішення про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення є правомірними, а оскаржувані рішення є законними. При встановленні тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення виконком міської ради керувався "Порядком формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення", який затверджений Постановою КМУ від 01.06.2011 №869 (в редакції постанови від 03.04.2019 №291).

04.08.2020 надійшли пояснення Комунального підприємства Стрийводоканал , де вказує, що у зв`язку з набранням чинності 19.05.2017 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення затверджених Постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 307, господарська діяльність Комунального підприємства Стрийводоканал , в тому числі, в частині встановлення тарифів, не підпадає під державне регулювання НКРЕКП. Згідно з абзацом 11 статті 13 Закону Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення і статті 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги та п. 2 п. а статті 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлення тарифів на послуги (крім тих, які встановлюються НКРЕКП) належить до повноважень органів місцевого самоврядування. Вказує, що з 19.05.2017 регулювання господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення суб`єктів господарювання, які не підпадають під критерії регулювання, визначені пунктом 1.4 Ліцензійних умов, належить до повноважень обласних та Київської міської державних адміністрацій (в частині ліцензування та контролю за дотриманням Ліцензійних умов) та органів місцевого самоврядування (в частині координації діяльності підприємств питного водопостачання та централізованого водовідведення та встановлення тарифів на послуги).

Тарифи для населення, бюджетних установ та інших споживачів встановлені рішенням виконавчого комітету Стрийської міської ради №244 від 16.10.2019 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення", яке доповнено рішенням №63 від 17.03.2020 "Про внесення доповнень до рішення міськвиконкому №244 від 16.10.2019 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення". Дані тарифи встановлені на 2020 рік, та вступили вдію з 01 травня 2020 року. Вказує, що твердження позивача, що тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення по ЛМКП "Львівводоканал" в порівнянні з тарифами, встановленими для КП "Стрийводоканал", є у двічі меншими, не заслуговує уваги, оскільки ЛМКП "Львівводоканал" є ліцензіатом та підпадає під критерії регулювання НКРЕКП. На зміну тарифів для КП Стрийводоканал вплинули в першу чергу такі чинники: обсяги галізації в порівнянні з тарифом затвердженим НКРЕКП №1438 від 19.08.2016; із набуттям ЗУ Про державний бюджет на 2019 рік ; зросли ціни на електроенергію, паливно-мастильні матеріали; значно зросли ставки на податки. Також в результаті проведення аналізу фінансово-господарської діяльності підприємство за 2018 рік отримало збитку в сумі на 2 млн. 639 тис. грн, а за перше півріччя 2019 року 2 млн. 195 тис. грн. Вказує, що для повного функціонування та безперебійного надання послуг виникла потреба у встановленні нових тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. Проти позову заперечує, просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі

Ухвалою суду від 11.11.2020 витребувано докази.

Ухвалою суду від 19 травня 2021 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

За приписами ч. 1 ст. 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно ч. 3 ст. 194 КАС України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Згідно ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Враховуючи наведене, оскільки сторни у судове засідання 09.06.2021 не прибули суд ухвалив розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Ухвалою суду від 07.07.2021 повернуто зайво сплачений судовий збір.

Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінив надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності та

встановив:

18 грудня 2018 року почався збір підписів на підтримку петиції ОСОБА_3 до Стрийської міської ради про проведення аудиту фінансової та господарської діяльності КП Стрийводоканал (т.1, а.с.9)

На офіційному веб-сайті Єдиної системи місцевих петицій опублікована відповідь виконавчого комітету Стрийської міської ради від 24.01.2019 № 3.20/8ел.п. на електронну петицію ОСОБА_3 , в якій зазначено, що розпорядженням міського голови від 10.01.2019р. №4 створено робочу групу по вивченню окремих питань фінансово-господарської діяльності КП Стрийводоканал . За результатами роботи робочої групи будуть надані пропозиції щодо формування Програми з модернізації водопровідно-каналізаційної мережі міста з подальшим затвердженням на сесії міської ради та будуть розглянуті всі питання, які підняті в петиції (т. 1, а.с.10)

У місцевому часописі Гомін волі та 07 червня 2019 року на офіційному веб-сайті КП Стрийводоканал розміщене повідомлення про зміни тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. У повідомленні КП Стрийводоканал зазначило, що основними факторами, які вплинули на ріст тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення є збільшення з 1 січня 2019 року розміру мінімальної заробітної плати до 4 173 грн. та розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб до 1 921грн. У діючих тарифах на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення враховано розмір мінімальної заробітної плати 1 450 грн. Згідно зі змінами та доповненнями до Галузевої угоди, Територіальною угодою між Львівською обласною державною адміністрацією, Львівським обласним об`єднанням організацій роботодавців та профспілковими об`єднаннями Львівської області на 2018 - 2020 роки зросли коефіцієнти співвідношень розмірів місячних посадових окладів керівників, професіоналів, фахівців, тарифних ставок робітників до мінімальної тарифної ставки робітника 1 розряду основного виробництва, що призвело до зростання фонду оплати праці на підприємстві.

Крім того з моменту впровадження діючих тарифів на водопостачання та водовідведення неодноразово зросли ціни та тарифи:

за 1 кВт електроенергії - в діючому тарифі - 1,8605 грн. до 2,39102 грн.,

дизпаливо - із 16,91 грн. в діючому тарифі до 24,58 грн.,

газ стиснутий - із 11,35 грн. до 12,80 грн.,

бензин А 92 із 18,58 грн. в діючому тарифі до 24,58 грн.,

бензин А 95 із 18,58 грн. в діючому тарифі до 25,41 грн.,

а також значно зросли відсоткові ставки на податки в діючому тарифі по водопостачанню із 494,5 тис. грн. до 759,19 тис. грн., по водовідведенню із 265,2 тис. грн. до 443,5 тис. грн. (т.1, а.с. 12,13).

Розпорядженням міського голови міста Стрия від 19.06.2019 №64 Про заходи з підготовки громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию призначено проведення громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию на 09 липня 2019 року о 17 год. 00 хв. за адресою: м. Стрий вул. Народна, 8 в приміщенні Народного дому (т. 1, а.с.20).

Розпорядженням міського голови міста Стрия від 05.07.2019 № 74 Про заходи з підготовки громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию , у зв`язку із зміною прожиткового мінімуму з 01.07.2019 та необхідністю проведення перерахунку економічно-обґрунтованого тарифу, призначено проведення громадських слухань щодо встановлення тарифів на водопостачання та водовідведення КП Стрийводоканал в м. Стрию на 25 липня 2019 року о 17 год. 00 хв. за адресою: м. Стрий вул. Народна, 8 в приміщенні Народного дому (т.1, а.с.21)

17 липня 2019 року виконавчий комітет Стрийської міської ради дав відповідь на електронну петицію, в якій зазначив, що виконавчий комітет Стрийської міської ради листом від 03.06.2019 звернувся до начальника Західного офісу Держаудитслужби для проведення державного фінансового аудиту діяльності КП Стрийводоканал та отримали відповідь 21.06.2019, якою інформують, що при формуванні плану проведення заходів державного фінансового контролю на IV квартал 2019р. звернення буде враховано. За результатами фінансового аудиту Стрийським міськвиконкомом до керівника КП Стрийводоканал будуть вжиті відповідні заходи згідно чинного Трудового законодавства України. У цій відповіді Стрийський міськвиконком також зазначив, що з новими економічно обґрунтованими тарифами я можу ознайомитись в КП Стрийводоканал та в Стрийському міськвиконкомі(т.1, а.с.22)

20 вересня 2019 року на офіційному веб-сайті КП Стрийводоканал розміщене повідомлення про зміни тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, яким повідомлено, що рівень зростання проектованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для населення з (використанням внутрішньо будинкових систем) за 1 м з ПДВ на водопостачання зріс з 10,85 грн. до 18,83 грн., а на водовідведення зріс з 6,28 грн. до 12,46 грн., що разом складають відповідно 17,13 грн. та 31,29 грн., для населення, бюджетних установ, інших споживачів (централізоване водопостачання та водовідведення) за 1 м3 з ПДВ на водопостачання зріс з 10,42 грн. до 18,83 грн., а на водовідведення зріс з 6,02 грн. до 12,46 грн., що разом складають відповідно 16,44 грн. та 31,29 грн (т.1, а.с. 23).

Стрийська міська рада Львівської області прийняла розпорядження від 01.10.2019 № 92 про заходи з підготовки громадських слухань, щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення по м. Стрий, згідно якого вирішено провести громадські слухання щодо встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення по м. Стрий 15 жовтня 2019 року о 17.00 год. за адресою м. Стрий, вул. Народна,8 в приміщенні Народного дому (т. 1 а.с. 24).

Виконавчий комітет Стрийської міської ради прийняв рішення від 16 жовтня 2019 № 244 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (т. 1, а.с.25), яким вирішив :

1. Встановити Комунальному підприємству Стрийводоканал тарифи для населення, бюджетних установ та інших споживачів на послуги з

- централізованого водопостачання у розмірі 18,83 грн/м.куб. (з ПДВ)

- централізованого водовідведення у розмірі 12,46 грн/м.куб (з ПДВ).

2. Встановити для населення м.Стрия, якому надаються послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, враховуючи розмір компенсації Комунальному підприємству Стрийводоканал з міського бюджету різниці тарифу, розмір оплати за послуги з централізованого водопостачання 15,54 грн/м.куб. (з ПДВ) та централізованого водовідведення в сумі 12,46 грн/м.куб. (з ПДВ) на період до 31.12.2020 року включно.

3. Комунальному підприємству Стрийводоканал до 20 числа кожного місяця подавати у фінансове управління Стрийської міської ради розрахунки, необхідні для відшкодування різниці тарифу за централізоване водопостачання для населення.

4. Комунальному підприємству Стрийводоканал з 01 листопада 2019 року розпочати договірну компанію та завершити до 01 травня 2020 року.

5. Директору КП Стрийводоканал В.Козаку щомісячно до 05 числа наступного за звітним звітувати заступнику міського голови Т.Стецику про кількість укладених договорів.

6. Рішення набирає чинності через 15 днів з дня його офіційного оприлюднення.

7. Тарифи встановлюються на 2020 рік і вступають в дію з 01 травня 2020 року.

8. Контроль за виконанням даного рішення покласти на заступника міського голови І.Стецика.

Виконавчий комітет Стрийської міської ради прийняв рішення від 17 березня 2020 № 63 Про внесення доповнень до рішення міськвиконкому № 244 від 16 жовтня 2019 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення (т. 1, а.с.26), яким доповнив рішення Стрийського виконавчого комітету №244 від 16.10.2019 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення структурою тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення (додаток).

Не погоджуючись з рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В силу ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України) у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Завданням адміністративного судочинства відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України Про житлово-комунальні послуги , предметом регулювання цього Закону є відносини, що виникають у процесі надання споживачам послуг з управління багатоквартирним будинком, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення та поводження з побутовими відходами, а також відносини, що виникають у процесі надання послуг з постачання та розподілу електричної енергії і природного газу споживачам у житлових, садибних, садових, дачних будинках.

Згідно частини 3 статті 2 цього Закону, норми цього Закону застосовуються з урахуванням особливостей, встановлених законами, що регулюють відносини у сферах постачання та розподілу електричної енергії і природного газу, постачання теплової енергії, централізованого постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Відповідно до положення пункту 4 частини 1 статті 3 Закону України Про житлово- комунальні послуги , державна політика у сфері житлово-комунальних послуг ґрунтується на таких принципах регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги у випадках, визначених законом, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей.

Згідно з пунктами 4, 11 частини 1 статті 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги , до повноважень Кабінету Міністрів України належать: 4) затвердження порядків формування тарифів на комунальні послуги, що встановлюються органами місцевого самоврядування; 11) встановлення порядку здійснення забору проб та проведення їх дослідження щодо послуг з централізованого водопостачання, централізованого постачання гарячої води та послуг з постачання природного газу.

Згідно пункту 7 частини 2 статті 4 Закону України Про житлово-комунальні послуги , до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері житлово-комунального господарства, належить встановлення порядку інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності, а відповідно пункту 2 частини 3 статті 4 цього Закону, до повноважень органів місцевого самоврядування належать встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Згідно положень статті 5 Закону України Про житлово-комунальні послуги , до житлово- комунальних послуг належать: 1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком. Послуга з управління багатоквартирним будинком включає: утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримання ліфтів тощо; купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку; поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Відповідно пункту 2 частини першої статті 6 Закону України Про державне регулювання у сфері комунальних послуг від 9 липня 2010 року № 2479-VI, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, здійснює встановлення тарифів на комунальні послуги суб`єктам природних монополій та суб`єктам господарювання на суміжних ринках, ліцензування діяльності яких здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Закон України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 22 вересня 2016 року № 1540-VIII визначає правовий статус Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, її завдання, функції, повноваження та порядок їх здійснення.

Відповідно до частини першої статті 1 Закон України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (в редакції Закону № 394-ІХ від 19.12.2019), національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - Регулятор), є постійно діючим центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який утворюється Кабінетом Міністрів України. Особливості спеціального статусу Регулятора обумовлюються його завданнями і повноваженнями та визначаються цим Законом, іншими актами законодавства і полягають, зокрема, в особливостях організації та порядку діяльності Регулятора, в особливому порядку призначення членів Регулятора та припинення ними повноважень, у спеціальних процесуальних засадах діяльності Регулятора та гарантії незалежності в прийнятті ним рішень у межах повноважень, визначених законом, встановленні умов оплати праці членів та працівників Регулятора. Регулятор є колегіальним органом, що здійснює державне регулювання, моніторинг та контроль за діяльністю суб`єктів господарювання у сферах енергетики та комунальних послуг.

Згідно пункту 13 частини першої статті 17 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг , для ефективного виконання завдань державного регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Регулятор встановлює державні регульовані ціни і тарифи на товари (послуги) суб`єктів природних монополій та інших суб`єктів господарювання, що провадять діяльність на ринках у сферах енергетики та комунальних послуг, якщо відповідні повноваження надані Регулятору законом, та змінює їх за результатами перевірки або моніторингу.

Відповідно до пункту 1.1 глави 1 Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 10 березня 2016 року №302, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 квітня 2016 року за № 593/28723, цей Порядок визначає механізм формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з централізованого водопостачання та/або централізованого водовідведення, ліцензування якої здійснюється НКРЕКП.

Згідно пункту 1.2 глави 1 цього Порядку цей Порядок застосовується під час установлення НКРЕКП тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення для суб`єктів природних монополій, зазначених у пункті 1.1 цієї глави, та поширюється на цих суб`єктів під час розрахунку таких тарифів.

Відповідно до пункту 1.2 глави 1 Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 24 березня 2016 року №364, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 квітня 2016 року за № 643/28773, ця Процедура застосовується НКРЕКП при встановленні тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення і поширюється на суб`єктів господарювання, які отримали у встановленому законодавством порядку ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення та ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП (далі - ліцензіати).

Отже, відповідно до пункту 2 частини першої статті 6 Закону України Про державне регулювання у сфері комунальних послуг , пункту 13 частини першої статті 17 Закону України Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг , Порядку формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 10 березня 2016 року №302, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 квітня 2016 року за №593/28723, Процедури встановлення тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 24 березня 2016 року №364, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 27 квітня 2016 року за №643/28773, Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг встановлює тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, однак такі поширюються на суб`єктів господарювання, які отримали у встановленому законодавством порядку ліцензії на провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення та ліцензування діяльності яких здійснюється НКРЕКП.

Відповідно до п.п.2 п."а" ст.28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (чинного на момент прийняття оскаржуваного рішення) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, а саме: встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, послуги з постачання гарячої води, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Як встановлено судом, попередні тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення для КП Стрийводоканал по м. Стрий були встановлені постановою НКРЕКП №1438 від 19.08.2016 (https://www.nerc.gov.ua/index.php?id=21558).

Судом також встановлено, що 19.05.2017 набрали чинності Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення. затверджені постановою НКРЕКП від 22.03.2017 № 307 (далі - Ліцензійні умови).

Згідно з пунктом 1.4 Ліцензійних умов НКРЕКП здійснює ліцензування господарської діяльності з централізованого водопостачання (виробництво та/або транспортування та/або постачання питної води споживачам) та/або водовідведення (відведення та/або очищення стічної води) у разі, якщо системи централізованого водопостачання та/або водовідведення суб`єктів господарювання розташовані в одному чи декількох населених пунктах у межах території однієї або більше областей (включаючи місто Київ), сукупна чисельність населення яких становить більше ніж сто тисяч осіб та обсяги реалізації послуг яких становлять відповідно з централізованого водопостачання - більше ніж триста тисяч метрів кубічних 1 на рік; з централізованого водовідведення - більше ніж двісті тисяч метрів кубічних на рік.

Абзацом дев`ятим статті 12 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення та пунктом 1.5 Ліцензійних умов визначено, що обласні, Київська і Севастопольська міські державні адміністрації здійснюють ліцензування господарської діяльності з централізованого водопостачання (виробництво та/або транспортування та/або постачання питної води споживачам), та/або водовідведення (відведення та/або очищення стічної води) для суб`єктів господарювання, що не підпадають під критерії регулювання НКРЕКП, визначені пунктом 1.4 Ліцензійних умов.

Відтак, згідно з абзацом 11 статті 13 Закону Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення , статті 4 Закону України Про житлово- комунальні послуги та підпунктом 2 пункту а статті 28 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлення тарифів на послуги (крім тих, які встановлюються НКРЕКП) належить до повноважень органів місцевого самоврядування.

Таким чином, з 19.05.2017 регулювання господарської діяльності з централізованого водопостачання та водовідведення суб`єктів господарювання, які не підпадають під критерії регулювання, визначені пунктом 1.4 Ліцензійних умов, належить до повноважень обласних та Київської міської державних адміністрацій (в частині ліцензування та контролю за дотриманням Ліцензійних умов) та органів місцевого самоврядування (в частині координації діяльності підприємств питного водопостачання та централізованого водовідведення та встановлення тарифів на послуги).

Відповідно до абзацу другого частини першої статті 23 Закону України Про питну воду, питне водопостачання та водовідведення підприємства питного водопостачання та централізованого водовідведення мають право розробляти і подавати на затвердження уповноваженим органам тарифи на послуги централізованого водопостачання і водовідведення з їх обґрунтуванням.

Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 № 869 "Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги" затверджено Порядок формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Відповідно до п. 1 Порядку №869 (в редакції чинній на момент прийняття оскаржуваного рішення), цей Порядок визначає механізм формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води для суб`єктів природних монополій та суб`єктів господарювання на суміжних ринках, які провадять або мають намір провадити господарську діяльність з виробництва теплової енергії, її транспортування магістральними і місцевими (розподільними) тепловими мережами (далі - транспортування) та постачання, надання послуг з постачання теплової енергії і постачання гарячої води.

Згідно п. 82 Порядку №869, розрахунок одноставкових тарифів на послуги з постачання гарячої води проводиться шляхом ділення суми річних планованих витрат, що включаються до повної собівартості, та річного планованого прибутку на планований річний обсяг реалізації послуг, визначений річними планами їх надання відповідно до пункту 65 цього Порядку.

Відповідно до п. 65 Порядку №869, річні плани надання послуг з постачання гарячої води складаються у розрізі територіальних громад, у межах яких суб`єкт господарювання надає послуги з постачання гарячої води (є виконавцем таких послуг), на підставі укладених договорів з урахуванням обсягів фактично спожитої води і теплової енергії за показаннями вузлів комерційного обліку (у разі їх відсутності - за встановленими нормами) та інших техніко-економічних факторів, зокрема:

зміни обсягу надання послуг у результаті економічного розвитку територіальної громади, здійснення заходів для зменшення обсягу витрат на технологічні потреби, втрат теплової енергії та води, виконання регіональних програм оснащення вузлами комерційного обліку, зміни обсягів споживання гарячої води та вимог до якості послуг, економії паливно-енергетичних ресурсів;

підвищення технологічного рівня надання послуг шляхом здійснення заходів, спрямованих на їх автоматизацію та механізацію, застосування прогресивних енергозберігаючих технологій;

підвищення рівня організації роботи з надання послуг та поліпшення умов праці шляхом удосконалення операційно-виробничого планування, систем управління, матеріально-технічного забезпечення господарської діяльності.

Судом встановлено з матеріалів справи, що Державна аудиторська служба України Західний офіс Державної Аудиторської Служби 03.06.2020 №06-24/4 склала аудиторський звіт за результатами державного фінансового аудиту діяльності Комунального підприємства Стрийводоканал за період з 01.01.2017 по 31.12.2019 (т. 1, а.с.140-188)

Згідно висновків аудиторського звіту, встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення нарівні, який не покривав всі витрати в собівартості цих послуг та неотримання субвенції з державного бюджету на погашення заборгованості в різниці в тарифах яка утворилась до 01.01.2016, КП Стрийводоканал втрачено можливість у 2017 році отримати доходи від надання послуг з водопостачання та водовідведення на суму 6 966,3 тис. гривень.

Аудиторським дослідженням встановлено, що рішенням виконавчого комітету Стрийської міської ради від 16.10.2019 Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення для КП Стрийводоканал затверджено тарифи на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення 18,83 грн/м , 12, 46 грн/м3, відповідно. Прийняття рішення щодо відтермінування введення в дію затверджених тарифів на водопостачання та водовідведення, негативно вплинуло на фінансовий стан Підприємства та призвело до втрати доходів (упущених вигод) на загальну суму 3 678,0 тис. гривень (т.1, а.с.182)

Відтак, суд дійшов висновку, оскільки відповідач, КП Стрийводоканал , не є ліцензіатом та не підпадає під критерії регулювання НКРЕКП, визначені пунктом 1.4 Ліцензійних умов, тому є правомірним встановлення тарифів для населення, бюджетних установ та інших споживачів рішенням виконавчого комітету Стрийської міської ради №244 від 16.10.2019 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та централізованого водовідведення", яке доповнено рішенням №63 від 17.03.2020 "Про внесення доповнень до рішення міськвиконкому №244 від 16.10.2019 "Про встановлення тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення", щодо тарифів встановлених на 2020 рік, що вступили в дію з 01 травня 2020 року.

Доводи позивача про завищення та економічнну необгрунтованість встановлених тарифів грунтуються на розрахунках самого позивача та спростовуються аудиторським дослідженням.

Згідно ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, перевіривши обґрунтованість ключових доводів сторін та оцінивши зібрані у справі докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що у задоволенні позову належить відмовити.

У відповідності до вимог ст.139 КАС України судові витрати відшкодуванню не підлягають.

Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-79, 90, 139, 241-246, 250, 264 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ухвалив:

1. У задоволенні позову ОСОБА_1 про визнання дії та рішень Виконавчого комітету Стрийської міської ради протиправними, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Комунальне підприємство Стрийводоканал - відмовити повністю.

2. Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складений 07.07.2021.

Суддя Коморний О.І.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.07.2021
Оприлюднено12.07.2021
Номер документу98180269
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/3886/20

Ухвала від 07.02.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 04.01.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 30.09.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 07.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Рішення від 07.07.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 19.05.2021

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 11.11.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 06.07.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Коморний Олександр Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні