Ухвала
від 09.07.2021 по справі 240/7597/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

09 липня 2021 року м. Житомир справа № 240/7597/21

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Черняхович І.Е., розглянувши в порядку письмового провадження клопотання про закриття провадження в адміністративній справі за позовом Андрушівської міської ради до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправною бездіяльність, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Андрушівська міська рада (далі - позивач) звернулась до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі - відповідач), в якому просила:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області стосовно непередання з державної власності у комунальну власність Андрушівської міської ради земельних ділянок сільськогосподарського призначення із наступними кадастровими номерами: 1820310100:04:000:0290, 1820310100:04:000:0291, 1820310100:04:000:0292, 1820310100:04:000:0239, 1820310100:04:000:0234, 1820310100:04:000:0270, 1820310100:08:000:0004, 1820310100:05:000:0668, 1820310100:06:000:0076, 1820310100:05:000:0611, 1820380800:03:000:0212, 1820380800:03:000:0182, 1820380800:03:000:0168, 1820380800:04:000:0178, 1820380800:04:000:0151, 1820380800:04:000:0179, 1820380800:04:000:0134, 1820380800:04:000:0162, 1820380800:05:000:0224, 1820380800:05:000:0223, 1820380800:06:000:0286, 1820382000:03:000:0282, 1820382000:03:000:0285, 1820382000:03:000:0289, 1820382000:03:000:0310, 1820382000:03:000:0311, 1820380400:02:000:0160, 1820380400:02:000:0164, 1820380400:03:000:0394, 1820380400:03:000:0383, 1820382400:04:000:0412, 1820382400:04:000:0418, 1820382400:04:000:0402, 1820382400:03:000:0159, 1820386200:03:000:0205, 1820386200:03:000:0204, 1820386200:03:000:0197, 1820386200:02:000:0248, 1820386200:04:000:0047, 1820387400:06:000:0586, 1820387400:06:000:0193, 1820387400:06:000:0195, 1820387800:04:000:0209, 1820387800:03:000:0286, 1820387800:04:000:0216, 1820387800:04:000:0217, 1820387800:04:000:0219, 1820387800:04:000:0228, 1820387800:04:000:0229, 1820387800:05:000:0357, 1820387800:05:000:0359, 1820387800:03:000:0286, 1820387800:03:000:0277, 1820387800:03:000:0276, 1820385300:05:000:0040, 1820385300:05:000:0138, 1820385300:04:000:0129, 1820385300:05:000:0122, 1820385300:04:000:0147, 1820383200:05:000:0224, 1820383200:05:000:0226, 1820383200:05:000:0213, 1820383200:05:000:0212, 1820383200:05:000:0219, 1820383200:05:000:0222, 1820383200:05:000:0215, 1820386800:02:000:0328, 1820386800:02:000:0282, 1820386800:02:000:0068, 1820386800:02:000:0415, 1820386800:02:000:0414, 1820386800:02:000:0410, 1820386800:02:000:0368, 1820386800:02:000:0455, 1820386800:03:000:0046, 1820386800:03:000:0047, 1820386800:02:000:0411, 1820386800:02:000:0447, 1820386800:02:000:0412, 1820386800:02:000:0454, 1820386800:02:000:0290, 1820386800:03:000:0041, 1820386800:03:000:0048, 1820386800:03:000:0044, 1820386800:03:000:0042, 1820386800:03:000:0039, 1820386800:03:000:0053, 1820386800:03:000:0050, 1820386800:03:000:0051, 1820386800:03:000:0052, 1820386800:03:000:0043, 1820386800:03:000:0040, 1820386800:03:000:0049, 1820389000:02:000:0170, 1820389000:02:000:0171, 1820389000:05:000:1235, 1820389000:05:000:1248, 1820389000:05:000:1249, 1820389000:05:000:1246, 1820389000:05:000:1245, 1820384000:05:000:0198, 1820384000:05:000:0197, 1820384000:06:000:0406, 1820384000:06:000:0457, 1820384000:03:000:0312, 1820384000:06:000:0462, 1820384000:06:000:0460, 1820384000:06:000:0467, 1820384000:06:000:0465, 1820384000:06:000:0469, 1820384000:06:000:0468, 1820384000:06:000:0470, 1820384000:06:000:0458, 1820384000:06:000:0459, 1820384000:06:000:0466, 1820384000:06:000:0463, 1820384000:04:000:0102, 1820384000:03:000:0312, 1820387200:05:000:0093, 1820387200:05:000:0096, 1820387200:02:000:0184, 1820387200:02:000:0183, 1820387200:02:000:0185, 1820387200:02:000:0186, 1820387200:02:000:0187, 1820387200:04:000:0134, 1820387200:04:000:0124, 1820387200:04:000:0137, 1820387200:04:000:0140, 1820387200:03:000:0137, 1820387500:02:000:0002, 1820387500:03:000:0125, 1820387500:04:000:0376, 1820386000:04:000:0207, 1820387000:06:000:0259, 1820387000:06:000:0284, 1820387000:06:000:0301, 1820387000:06:000:0272, 1820382000:04:000:0214;

- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області здійснити передачу з державної у комунальну власність Андрушівської міської ради земельних ділянок сільськогосподарського призначення із наступними кадастровими номерами: 1820310100:04:000:0290, 1820310100:04:000:0291, 1820310100:04:000:0292, 1820310100:04:000:0239, 1820310100:04:000:0234, 1820310100:04:000:0270, 1820310100:08:000:0004, 1820310100:05:000:0668, 1820310100:06:000:0076, 1820310100:05:000:0611, 1820380800:03:000:0212, 1820380800:03:000:0182, 1820380800:03:000:0168, 1820380800:04:000:0178, 1820380800:04:000:0151, 1820380800:04:000:0179, 1820380800:04:000:0134, 1820380800:04:000:0162, 1820380800:05:000:0224, 1820380800:05:000:0223, 1820380800:06:000:0286, 1820382000:03:000:0282, 1820382000:03:000:0285, 1820382000:03:000:0289, 1820382000:03:000:0310, 1820382000:03:000:0311, 1820380400:02:000:0160, 1820380400:02:000:0164, 1820380400:03:000:0394, 1820380400:03:000:0383, 1820382400:04:000:0412, 1820382400:04:000:0418, 1820382400:04:000:0402, 1820382400:03:000:0159, 1820386200:03:000:0205, 1820386200:03:000:0204, 1820386200:03:000:0197, 1820386200:02:000:0248, 1820386200:04:000:0047, 1820387400:06:000:0586, 1820387400:06:000:0193, 1820387400:06:000:0195, 1820387800:04:000:0209, 1820387800:03:000:0286, 1820387800:04:000:0216, 1820387800:04:000:0217, 1820387800:04:000:0219, 1820387800:04:000:0228, 1820387800:04:000:0229, 1820387800:05:000:0357, 1820387800:05:000:0359, 1820387800:03:000:0286, 1820387800:03:000:0277, 1820387800:03:000:0276, 1820385300:05:000:0040, 1820385300:05:000:0138, 1820385300:04:000:0129, 1820385300:05:000:0122, 1820385300:04:000:0147, 1820383200:05:000:0224, 1820383200:05:000:0226, 1820383200:05:000:0213, 1820383200:05:000:0212, 1820383200:05:000:0219, 1820383200:05:000:0222, 1820383200:05:000:0215, 1820386800:02:000:0328, 1820386800:02:000:0282, 1820386800:02:000:0068, 1820386800:02:000:0415, 1820386800:02:000:0414, 1820386800:02:000:0410, 1820386800:02:000:0368, 1820386800:02:000:0455, 1820386800:03:000:0046, 1820386800:03:000:0047, 1820386800:02:000:0411, 1820386800:02:000:0447, 1820386800:02:000:0412, 1820386800:02:000:0454, 1820386800:02:000:0290, 1820386800:03:000:0041, 1820386800:03:000:0048, 1820386800:03:000:0044, 1820386800:03:000:0042, 1820386800:03:000:0039, 1820386800:03:000:0053, 1820386800:03:000:0050, 1820386800:03:000:0051, 1820386800:03:000:0052, 1820386800:03:000:0043, 1820386800:03:000:0040, 1820386800:03:000:0049, 1820389000:02:000:0170, 1820389000:02:000:0171, 1820389000:05:000:1235, 1820389000:05:000:1248, 1820389000:05:000:1249, 1820389000:05:000:1246, 1820389000:05:000:1245, 1820384000:05:000:0198, 1820384000:05:000:0197, 1820384000:06:000:0406, 1820384000:06:000:0457, 1820384000:03:000:0312, 1820384000:06:000:0462, 1820384000:06:000:0460, 1820384000:06:000:0467, 1820384000:06:000:0465, 1820384000:06:000:0469, 1820384000:06:000:0468, 1820384000:06:000:0470, 1820384000:06:000:0458, 1820384000:06:000:0459, 1820384000:06:000:0466, 1820384000:06:000:0463, 1820384000:04:000:0102, 1820384000:03:000:0312, 1820387200:05:000:0093, 1820387200:05:000:0096, 1820387200:02:000:0184, 1820387200:02:000:0183, 1820387200:02:000:0185, 1820387200:02:000:0186, 1820387200:02:000:0187, 1820387200:04:000:0134, 1820387200:04:000:0124, 1820387200:04:000:0137, 1820387200:04:000:0140, 1820387200:03:000:0137, 1820387500:02:000:0002, 1820387500:03:000:0125, 1820387500:04:000:0376, 1820386000:04:000:0207, 1820387000:06:000:0259, 1820387000:06:000:0284, 1820387000:06:000:0301, 1820387000:06:000:0272, 1820382000:04:000:0214.

В обґрунтування заявлених позовних вимог Андрушівська міська рада зазначила, що постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113 Державну службу України з питань геодезії та кадастру було зобов`язано прискорити проведення інвентаризації земель сільськогосподарського призначення державної власності та передати їх у комунальну власність. На виконання вимог вищезазначеної постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2020 №1113, Державна служба України з питань геодезії та кадастру видала наказ від 17.11.2020 №485 "Деякі питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності до комунальної власності", яким керівникам головних управлінь Держгеокадастру в областях було наказано передати земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність відповідно до статті 117 Земельного кодексу України. У зв`язку з цим, наказом Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 08.12.2020 "Про передачу у комунальну власність" Андрушівській міській раді Андрушівського (Бердичівського) району Житомирській області було передано у комунальну власність 153 земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 2514,8061 га, які розташовані за межами населених пунктів громади. Однак, після підписання акту прийому передачі землі у комунальну власність спеціалістами Андрушівської міської ради була розпочата перевірка наявності земельних ділянок на Публічній кадастровій карті, в результаті якої виявлено 139 сформованих земельних ділянок державної власності, які розташовані на землях населених пунктів, що входять до складу Андрушівської міської ради, однак не були передані Головним управлінням Держгеокадастру у Житомирській області у комунальну власність Андрушівської міської ради. У зв`язку з цим, Андрушівська міська рада звернулась з даним позовом до суду з вимогою про передачу вказаних 139 сформованих земельних ділянок з державної власності у комунальну власність міської ради.

Ухвалою судді від 05 травня 2021 року відкрито провадження в адміністративній справі №240/7597/21 за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи.

24 травня 2021 року на електронну пошту суду надійшло клопотання Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, в якому відповідач просив закрити провадження у справі №240/7597/21.

В обґрунтування поданого клопотання Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області зазначено, що спір між управлінням та Андрушівською міською радою, який є предметом спірних правовідносин у справі №240/7597/21, пов`язаний з невизнанням цивільних прав позивача на земельні ділянки, а відтак стосується приватноправових відносин та не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Зазначає, що у даній справі позивач просить передати у комунальну власність спірні земельні ділянки, в результаті чого, право власності на них перейде до позивача, тобто у Андрушівської міської ради виникне право цивільне, отже спір містить ознаки приватноправового. Крім того вказує, що не є публічно-правовим спір між органом державної влади та юридичною особою, у якому управлінські дії суб`єкта владних повноважень спрямовані на виникнення, зміну чи припинення цивільних прав фізичної чи юридичної особи.

Розглянувши вищезазначене клопотання Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про закриття провадження у справі, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04 листопада 1950 року (далі - Конвенція) кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.

Статтею 55 Конституції України проголошено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Частиною 5 статті 125 Конституції України передбачено, що з метою захисту прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин діють адміністративні суди.

Юрисдикцію та повноваження адміністративних судів, порядок здійснення судочинства в адміністративних судах визначає та встановлює Кодекс адміністративного судочинства України.

Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.

Разом з тим, суб`єкти владних повноважень мають право звернутися до адміністративного суду виключно у випадках, визначених Конституцією та законами України (ч. 4 ст. 5 КАС України).

Згідно з частиною 1 статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 1 частини 1 статті 19 КАС України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

За визначенням, зазначеним в пункті 7 частини 1 статті 4 КАС України, суб`єктом владних повноважень є орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Відповідно до пункту 2 частини 1 статті 4 КАС України публічно-правовий спір - це спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій.

Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.

Публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий.

Суд відмічає, що позивачем у даній адміністративній справі є орган місцевого самоврядування - Адрушівська міська рада, а відповідачем орган державної влади - Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Проте сама по собі участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.

Під час визначення предметної юрисдикції справи необхідно виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.

Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.

Разом з тим приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу, як правило майнового, конкретного суб`єкта, що підлягає захисту в спосіб, передбачений законодавством для сфери приватноправових відносин, навіть якщо до порушення приватного права чи інтересу призвели управлінські дії суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини другої статті 2 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні", місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Статтею 143 Конституції України передбачено, що територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Відповідно до ч. 1, 3 ст. 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Частиною 5 статті 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради.

Згідно з статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Пунктом 13 частини 4 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затверджене Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 29.09.2016 №333 визначено, що Головне управління Держгеокадастру в області відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Отже, станом на дату звернення до суду з позовом, сторони по справі були розпорядниками земель сільськогосподарського призначення та здійснювали відносно таких земель владні-управлінські функції щодо передачі їх власність інших осіб.

Необхідною ознакою суб`єкта владних повноважень є здійснення ним публічно-владних управлінських функцій. Ці функції суб`єкт повинен виконувати саме в тих правовідносинах, у яких виник спір.

Визначальним принципом здійснення правосуддя в адміністративних справах є принцип офіційного з`ясування всіх обставин у справі і обов`язок суб`єкта владних повноважень доказувати правомірність своїх дій чи рішень, на відміну від визначального принципу цивільного судочинства, який полягає у змагальності сторін.

Як вбачається з позовної заяви, предметом спору є бездіяльність відповідача щодо нездійснення передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність.

Приписами статті 117 Земельного кодексу України визначено, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом. У рішенні органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність зазначаються кадастровий номер земельної ділянки, її місце розташування, площа, цільове призначення, відомості про обтяження речових прав на земельну ділянку, обмеження у її використанні. На підставі рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність складається акт приймання-передачі такої земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у державну чи комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки є підставою для державної реєстрації права власності держави, територіальної громади на неї.

Суд відмічає, що відповідачем не надано до суду належних доказів на підтвердження зареєстрованого права власності на спірні земельні ділянки.

Разом з тим, спір виник у зв`язку з бездіяльністю відповідача щодо не передачі земельних ділянок із державної форми власності (а не приватної власності відповідача) у комунальну власність міської ради.

Отже, в силу законодавчих приписів сторони наділені повноваженнями на вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, оскільки позивачем реалізуються повноваження власника щодо управлінням та розпорядження об`єктами власності територіальної громади, а відповідачем - державної власності, тобто відсутній майновий чи немайновий особистий інтерес учасників.

Враховуючи викладене, суд вважає, що спір, який виник між сторонами є публічно правовим, оскільки він не обумовлений порушенням або загрозою порушення приватного права чи інтересу сторін.

Керуючись статтями 4, 19, 238, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України,

ухвалив:

Відмовити Головному управлінню Держгеокадастру в Житомирській області в задоволенні клопотання про закриття провадження в адміністративній справі №240/7597/21.

Ухвала суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 256 Кодексу адміністративного судочинства України та оскарженню не підлягає.

Суддя І.Е.Черняхович

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.07.2021
Оприлюднено12.07.2021
Номер документу98213123
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/7597/21

Ухвала від 09.07.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 09.07.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 09.07.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 11.06.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

Ухвала від 05.05.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Черняхович Ірина Едуардівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні