Постанова
від 08.07.2021 по справі 120/6837/20-а
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 120/6837/20-а Головуючий у 1-й інстанції: Вільчинський Олександр Ванадійович

Суддя-доповідач: Іваненко Т.В.

08 липня 2021 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Іваненко Т.В.

суддів: Граб Л.С. Сторчака В. Ю.

за участю:

секретаря судового засідання: Бень Я.О.,

представників сторін,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 січня 2021 року у справі за адміністративним позовом фермерського господарства "Вісла Сад" до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В :

фермерське господарство "ВІСЛА САД" звернулось до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Вінницькій області, Державної податкової служби України, у якому просило суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Вінницькій області від 04.08.2020 № 9021 про відповідність критеріям ризиковості ФГ "ВІСЛА САД";

- зобов`язати ГУ ДПС у Вінницькій області виключити ФГ "ВІСЛА САД" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку;

- визнати протиправними та скасувати рішення Комісії ГУ ДПС у Вінницькій області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.08.2020: № 1801154/33971237, №1801155/33971237, №1801156/33971237, № 1801157/33971237, №1801158/33971237, №1801159/33971237, №1801160/33971237, № 1801161/33971237, №1801162/33971237, №1801163/33971237, №1801164/33971237, № 1801165/33971237, №1801166/33971237, №1801167/33971237, №1801168/33971237, № 1801169/33971237, №1801170/33971237, №1801171/33971237;

- зобов`язати ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: від 01.07.2020 № 50, від 02.07.2020 № 59, від 01.07.2020 № 58, від 01.07.2020 № 54, від 02.07.2020 № 60, від 02.07.2020 № 61, від 06.07.2020 № 72, від 05.07.2020 № 71, від 04.07.2020 № 70, від 07.07.2020 № 80, від 06.07.2020 № 78, від 09.07.2020 № 84, від 08.07.2020 № 83, від 08.07.2020 № 82, від 07.07.2020 № 81, від 09.07.2020 № 86, від 11.07.2020 № 90, від 10.07.2020 № 88 датою фактичного їх надходження.

Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 18 лютого 2021 року позов задоволено.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач - Головне управління ДПС у Вінницькій області подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

В судовому засіданні представники відповідача підтримали доводи апеляційної скарги та просили суд задовольнити її.

Представник позивача заперечив щодо задоволення апеляційної скарги та просив суд залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.

З обставин справи колегією суддів встановлено, що ФГ "ВІСЛА САД" як юридична особа зареєстроване 21.01.2006, код ЄДРПОУ 33971237.

За інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності позивача є:

01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний);

01.24 Вирощування зерняткових і кісточкових фруктів;

01.41 Розведення великої рогатої худоби молочних порід;

01.46 Розведення свиней;

01.47 Розведення свійської птиці;

01.50 Змішане сільське господарство;

10.11 Виробництво м`яса;

10.41 Виробництво олії та тваринних жирів;

46.21 Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин;

46.32 Оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами;

49.41 Вантажний автомобільний транспорт.

На виконання приписів п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) ФГ "ВІСЛА САД" за допомогою програми електронного документообігу направлено до контролюючого органу для реєстрації в ЄРПН податкові накладні, виписані ТОВ "КЕРНЕЛ ТРЕЙД" з поставки кукурудзи та ячменю, а саме:

- № 50 від 01.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 1002375,25 грн;

- № 54 від 01.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ - 148829,89 грн;

- № 58 від 01.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ - 2005446 грн;

- № 59 від 02.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають, сплаті з урахуванням ПДВ 1867041,60 грн;

- № 60 від 02.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягаю і сплаті з урахуванням ПДВ І575916,22 грн;

- № 61 від 02.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ - 302591,89 грн;

- № 70 від 04.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 563140,58 грн;

- № 71 від 05.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 2 253 31 1,32 грн;

- № 72 від 06.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ - 445820,52 грн;

- № 78 від 06.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 806351,40 грн;

- № 80 від 07.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 529435,61 грн;

- № 82 від 08.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 150876 грн;

- № 83 від 08.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 132408 грн;

- № 84 від 09.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 859896 грн;

№ 86 від 09.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 440100 грн;

- № 88 від 10.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 136188 грн;

- № 90 від 11.07.2020 на загальну суму коштів, що підлягають сплаті з урахуванням ПДВ 140400 грн.

За результатом обробки вказаних податкових накладних їх реєстрація контролюючим органом зупинена, про що позивачу направлені квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 31.07.2020. Відповідно до вказаних квитанцій документ було прийнято, але відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація ПН/РК в ЄРПН зупинена. У квитанціях зазначено, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації зазначеної в ПН/РК для розгляду питання щодо прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено показник "D" = 1240%. "Р" = 341493.81.

Перед зупиненням реєстрації накладних прийнято рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування про відповідність платника податку (позивача) критеріям ризиковості платника податку № 8539 від 16.07.2020 та визнано позивача таким, що відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

28.07.2020 позивачем направлено до контролюючого органу повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості, що підтверджується квитанцією № 1.

Також 04.08.2020 позивачем було направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій, що підтверджується квитанцією № 2.

04.08.2020 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Вінницькій області прийнято рішення від № 9022 про відповідність критеріям ризиковості ФГ "ВІСЛА САД", оскільки згідно наявних баз даних ДПС та податкової звітності встановлено, що відповідно до податкової декларації платника єдиного податку 4-ї групи, поданої до органу ДПС 18.02.2020 № 1807, у платника знаходиться в наявності 9,9996 га багаторічних насаджень. Отже, у ФГ "ВІСЛА САД" відсутні власні чи орендовані земельні ділянки для обробітку, посіву та збору урожаю, який згідно бази даних був реалізований. Зважаючи на зазначене вище, ФГ "ВІСЛА САД" здійснює реалізацію товарно-матеріальних відмінних від придбаних, тим самим формує та розповсюджує схемний податковий кредит на контрагентів покупців. Платником 28.07.2020 подано на розгляд комісії ГУ ДПС у Вінницькій області "Повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника" та надано підтверджуючі документи, зокрема, договори з постачальниками ТМЦ (картопля свіжа, цибуля ріпчаста), договори оренди офісного приміщення та складу, видаткові накладні на ТМЦ, рахунки-фактури. Платником не надано підтверджуючі документи щодо наявних земельних ділянок, які знаходяться у власності / оренді, не надано статистичної звітності щодо посівних площ та валового урожаю у 2019 та 2020 роках, не надано інвентаризаційних описів, складських квитанцій щодо наявності у платника достатньої кількості реалізованої продукції.

Крім того, рішеннями Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.08.2020 №1801155/33971237, №1801155/33971237, № 1801156/33971237, № 1801157/33971237, №1801158/33971237, №1801159/33971237, № 1801160/33971237, № 1801161/33971237, №1801162/33971237, 1801163/33971237, № 1801164/33971237, № 1801165/33971237, №1801166/33971237, №1801167/33971237, № 1801168/33971237, № 1801169/33971237, №1801170/33971237, №1801171/33971237 відмовлено у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних направлених на реєстрацію позивачем податкових накладних № 50 від 01.07.2020, № 59 від 02.07.2020, № 58 від 01.07.2020, № 54 від 01.07.2020 № 60 від 02.07.2020, № 61 від 02.07.2020, № 72 від 06.07.2020, № 71 від 05.07.2020, № 70 від 04.07.2020, № 80 від 07.07.2020, № 78 від 06.07.2020, № 84 від 09.07.2020, № 83 від 08.07.2020, № 82 від 08.07.2020, № 81 від 07.07.2020, № 86 від 09.07.2020, № 90 від 11.07.2020, № 88 від 10.07.2020.

Підставами прийняття таких рішень зазначено ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактрури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладних. У графі додаткової інформації зазначених рішень вказано, що згідно наявних баз даних ДПС та податкової звітності встановлено, що відповідно до податкової декларації платника єдиного податку 4-ї групи, поданої до органу ДПС 18.02.2020 № 1807, у платника знаходиться в наявності 9,9996 га багаторічних насаджень. Отже, у ФГ "ВІСЛА САД" відсутні власні чи орендовані земельні ділянки для обробітку, посіву та збору урожаю, який згідно бази даних був реалізований. Платником не надано підтверджуючі документи щодо наявних земельних ділянок, які знаходяться у власності / оренді, не надано статистичної звітності щодо посівних площ та валового урожаю у 2019 та 2020 роках, не надано інвентаризаційних описів, складських квитанцій щодо наявності у платника достатньої кількості реалізованої продукції.

Не погоджуючись із прийнятими рішеннями відповідача, позивач звернувся до суду.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, виходячи з презумпції добросовісності та економічної виправданості дій платника, дійшов висновку, що контролюючим органом не доведено, що існують підстави для застосування до ТОВ "ВІСЛА САД" пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання за відповідною ознакою.

Колегія суддів Сьомого апеляційного адміністративного суду, за результатом апеляційного розгляду справи, не погоджується з висновками суду першої інстанції.

Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами, апеляційний суд враховує наступне.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України (далі - ПК України) об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Згідно з пунктами 201.1, 201.10 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в ЄРПН у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту. Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Пунктом 201.7 статті 201 ПК України визначено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).

Згідно з пунктом 74.2 статті 74 ПК України, в ЄРПН забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних в ЄРПН.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

За приписами пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної в ЄРПН може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку від 29.12.2010 № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

На виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165 (набрання чинності відбулась 01.02.2020), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Згідно з приписами пункту 3 Порядку №1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):

1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування;

2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;

3) одночасно виконуються такі умови:

загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень;

значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування;

значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування.

Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку;

4) у податковій накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до п. 4 Порядку № 1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до вимог пункту 6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

За приписами пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до пункту 10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).

Аналізуючи вказані норми, суд зазначає, що положеннями Порядку №1165 передбачено певний алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого ним може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Одним з критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, що закріплені у Додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, є наявність у контролюючих органах податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування (п.8 Додатку 1).

При цьому встановленню наявності у контролюючих органах податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, яка стала відома контролюючому органу у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, має передувати моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування, поданої для реєстрації.

Отже, питання відповідності позивача Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має розглядатись Комісією регіонального рівня за наслідками подання для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування та моніторингу платника податку і податкової накладної/ розрахунку коригування, що направлена для реєстрації.

При цьому моніторинг проводиться в автоматизованому порядку.

Поряд із цим іншою умовою для прийняття рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку є подання платником податків документів, необхідних для розгляду питання про виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, перелік яких визначений у пункті 6 Порядку № 1165, та їх перевірка комісією контролюючого органу щодо достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації. Згідно із цим можливість надання платником податків інформації та копій документів на підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку прямо залежить від чіткого зазначення/розшифрування контролюючим органом у рішенні податкової інформації, що свідчить про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

З матеріалів справи встановлено, що спірне рішення про відповідність ФГ "ВІСЛА САД" як платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника прийнято з підстав відповідності позивача п. 8 Критеріям ризиковості платника податку.

В обґрунтування доводів щодо законності прийнятого рішення відповідач зазначає, що відповідно до податкової декларації платника єдиного податку 4-ї групи, поданої до органу ДПС 18.02.2020 № 1807, у платника знаходиться в наявності 9,9996 га багаторічних насаджень. Тобто, у ФГ "ВІСЛА САД" відсутні власні чи орендовані земельні ділянки для обробітку, посіву та збору урожаю, який згідно бази даних був реалізований.

Зазначені обставини свідчать про те, що ФГ "ВІСЛА САД" здійснює реалізацію товарно-матеріальних відмінних від придбаних. При цьому не надано підтверджуючі документи щодо наявних земельних ділянок, які знаходяться у власності / оренді, не надано статистичної звітності щодо посівних площ та валового урожаю у 2019 та 2020 роках, не надано інвентаризаційних описів, складських квитанцій щодо наявності у платника достатньої кількості реалізованої продукції.

На вимогу суду, в підтвердження доводів апеляційної скарги відповідачем надано письмові докази, з яких встановлено, що відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та поданою ФГ "ВІСЛА САД" 09.12.2020 "Податковою декларацією з плати за землю" за 2020 рік з переліком 36 земельних ділянок, встановлено право власності на 17 земельних ділянок за іншими особами.

Проте, в розділі І "Розрахунок суми земельного податку" в графі 3 "вид права (примітка9)" ФГ "ВІСЛА САД" зазначено "1", що означає вид права - "власність". При цьому, згідно наданих відповідачем доказів, у власності позивача перебуває лише одна земельна ділянка розміром 7,2764 га.

При цьому, згідно відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків про суми виплачених доходів та утриманих податків щодо фізичних осіб, по яких встановлено право власності на зазначені земельні ділянки, встановлено, що ФГ "ВІСЛА САД' не виплачувало жодних доходів та немало будь яких відносин з вказаними фізичними особами.

Колегія суддів враховує, що в судовому засіданні представник позивача не надав спростування наведеним доводам апелянта.

Суд апеляційної інстанції не бере до уваги надані позивачем документи, які, на його думку, підтверджують реальність здійснення операцій з постачання сільськогосподарської продукції, оскільки ФГ ВІСЛА САД станом на дату внесення до журналу ризикових, а також станом на дату прийняття рішень про відмову у реєстрації 18 податкових накладних не мала у наявності зазначених земельних ділянок, для вирощування реалізованої кількості сільхозпродукції (кукурудзи, ячменю). Відповідно даних ЄРПН протягом 2019 року платником не здійснювалась діяльність з придбання/реалізації товарно-матеріальних цінностей.

Водночас, суд першої інстанції розглянув та відхилив вказані доводи відповідача, не надавши належної оцінки вказаним доводам, що призвело до безпідставного задоволення позовних вимог.

Враховуючи встановлені обставини справи, оцінюючи наявні у матеріалах справи докази та пояснення сторін, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про обґрунтованість рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Вінницькій області від 04.08.2020 № 9021 про відповідність фермерського господарства "ВІСЛА САД" як платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Незважаючи на обов`язок, встановлений частиною 2 статті 77 КАС України щодо доказування суб`єктом владних повноважень правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності, процесуальне законодавство не звільняє позивача від обов`язку доказувати ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Разом з тим, у разі надання відповідачем доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать про безпідставність позовних вимог, позивач має спростовувати ці доводи.

Вказане узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною в постанові від 20 грудня 2019 року у справі №1540/4811/18.

З огляду на наведене, з урахуванням принципу змагальності та рівності сторін у доведенні своєї позиції в адміністративному судочинстві, колегія суддів вважає, що надані позивачем докази не дають підстав для прийняття рішення про задоволення позовних вимог. Водночас, в ході розгляду справи відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, надано достатньо належних доказів на підтвердження обґрунтованості прийнятих спірних рішень.

Підсумовуючи викладене, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при вирішенні даного публічно-правового спору не в повному обсязі дослідив всі фактичні обставини справи та не надав їм належної правової оцінки, а доводи апеляційної скарги спростовують висновки суду першої інстанції.

У відповідності з ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.

Згідно з ч.1 ст.317 КАС України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що необхідно скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову про відмову задоволенні позову.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В:

апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Вінницькій області задовольнити повністю.

Рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 18 січня 2021 року скасувати.

Прийняти нову постанову, якою в задоволенні позовних вимог фермерського господарства "Вісла Сад" відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 14 липня 2021 року.

Головуючий Іваненко Т.В. Судді Граб Л.С. Сторчак В. Ю.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.07.2021
Оприлюднено16.07.2021
Номер документу98305703
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/6837/20-а

Ухвала від 21.09.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 21.09.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 07.09.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 10.08.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 08.07.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Постанова від 08.07.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 27.05.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Ухвала від 23.03.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Іваненко Т.В.

Рішення від 18.02.2021

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Вільчинський Олександр Ванадійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні