Рішення
від 15.07.2021 по справі 923/1/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

15 липня 2021 року м. Херсон Справа № 923/1/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. , за участю секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши справу

за позовом: Заступника керівника Херсонської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі

позивача: Херсонської міської ради (73000, м. Херсон, пр. Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 26347681)

до: Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестменеджмент" (49051, Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Журналістів, 9Д, код ЄДРПОУ 38638995)

про стягнення 2 575 884 грн. 63 коп.

за участю прокурора Федоренко О.Б., посвідчення № 046500 від 29.03.2017;

представників сторін:

від позивача: Дудченко В.М., адвокат, ордер серія ХС № 170052 від 15.07.2021;

від відповідача: не прибув.

Заступник керівника Херсонської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі Херсонської міської ради (надалі - позивач) звернувся до Господарського суду Херсонської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестменеджмент" (надалі - відповідач) про стягнення суми 3 498 097 грн.23 коп.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 09.01.2019 відкрито провадження у справі.

З урахуванням, прав наданих позивачу за ч.2 п.2 ст.46 ГПК України до закінчення підготовчого провадження, прокурором змінені позовні вимоги про стягнення на користь Херсонської міської ради 2 575 884,63 грн. безпідставно отриманих коштів. (т.3 а.с 116-117).

Ухвалою від 22.07.2020 судом закрито підготовче провадження та призначено судове засідання про розгляд справи по суті на 19.08.2020.

В судовому засіданні 19.08.2020 суд оголосив перерву до 26.08.2020.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 19.08.2020 суд постановив відхилити клопотання відповідача про поновлення строків на подання клопотання про призначення судової експертизи та залишити без розгляду клопотання про призначення судової експертизи.

25.08.2020 до Господарського суду Херсонської області надійшла апеляційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестменеджмент" на ухвалу Господарського суду Херсонської області від 19.08.2020.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 26.08.2020 зупинено провадження у справі до повернення матеріалів справи № 923/1/19 з апеляційної інстанції до Господарського суду Херсонської області.

Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.02.2021 залишено без змін ухвалу Господарського суду Херсонської області від 19.08.2020 у справі № 923/1/19.

11.03.2021 до Господарського суду Херсонської області повернулись матеріали справи № 923/1/19.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 12.03.2021 поновлено провадження та призначено розгляд справи по суті в судовому засіданні на 01.04.2021.

16.03.2021 до Господарського суду Херсонської області надійшов запит від Південно-західного апеляційного господарського суду від 09.03.2021, яким витребовуються матеріали справи № 923/1/19 у зв`язку з надходженням касаційної скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестменеджмент" на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 07.09.2020, у зв`язку з чим матеріали справи № 923/1/19 мають бути скеровані до Південно-західного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 17.03.2021 зупинено провадження у справі до повернення матеріалів справи № 923/1/19 з касаційної інстанції до Господарського суду Херсонської області.

Ухвалою Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 20.04.2021 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестменеджмент" на постанову Південно-західного апеляційного господарського суду від 07.09.2020.

13.05.2021 до Господарського суду Херсонської області повернулись матеріали справи № 923/1/19.

Ухвалою від 20.05.2021 розгляд справи по суті призначено на 15.07.2021.

Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, суд

в с т а н о в и в:

Згідно ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Херсонською місцевою прокуратурою під час вивчення законності використання суб`єктами господарювання земельних ділянок на території міста Херсона без правовстановлюючих документів встановлено, що відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно ТОВ Інвестменеджмент на день звернення прокурора до суду є власником об`єкта незавершеного будівництва, торгово-розважального центру розташованого за адресою: м. Херсон, вул. Суворова, 12 на підставі договору купівлі-продажу від 23.07.2013 та свідоцтва про придбання нерухомого майна на аукціоні від 24.07.2013.

Зазначений об`єкт незавершеного будівництва розташований на земельній ділянці площею 1,0664 га по вул. Суворова, 12 у м. Херсоні (кадастровий номер 6510136900:01:001:0038), наданій у користування ТОВ Херсонский оптовий торговий дом - 02 на підставі договору оренди земельної ділянки від 03.10.2011, зареєстрованого 05.10.2011, укладеному з Херсонською міською радою.

Відповідно до пунктів 1, 2, 5, 8, 9, 11, 31 договору оренди орендодавець на підставі рішення міської ради №381 від 30.09.2011 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, під будівництво й обслуговування торгово-розважального центру з об`єктами інженерної і енергетичної інфраструктури (трансформаторна підстанція, насосна станція пожежогасіння), загальною площею 1,0664 га у тому числі:

-ділянку, площею 0,9335 га, із земель, які знаходяться в оренді ТОВ Херсонский оптовий торговий дом - 02 ;

-ділянку, площею 0,0996 га, із земель, які раніше перебували в оренді приватного підприємця Юрчука В.В.;

- ділянку, площею 0,0333 га, із земель запасу, яка знаходиться у м. Херсоні, по вул. Суворова, 12.

В оренду передається земельна ділянка, площею 1,0664 га - забудовані землі, які використовуються в комерційних цілях (під поточним будівництвом). Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 2011 рік становить 3719389,92 га. Договір укладено на 10 років. Термін дії договору з 30.09.2011 року до 30.09.2021 року. Орендна плата вноситься орендарем з 30.09.2011 у грошовій формі, у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (згідно з рішенням міської ради від 26.08.2011 №333). Орендна плата справляється також у випадках, якщо орендар з поважних причин тимчасово не використовує земельну ділянку за умовами договору. Орендна плата вноситься орендарем у міський бюджет м. Херсона щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного місяця. Орендар зобов`язаний своєчасно вносити орендну плату.

Згідно частин 1, 2 ст.120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об`єкти. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Частиною 1 статті 377 ЦК визначено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача).

Відповідно до ч. 3 ст. 7 Закону України "Про оренду землі" до особи, якій перейшло право власності на житловий будинок, будівлю або споруду, що розташовані на орендованій земельній ділянці, також переходить право оренди на цю земельну ділянку. Договором, який передбачає набуття права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, припиняється договір оренди земельної ділянки в частині оренди попереднім орендарем земельної ділянки, на якій розташований такий житловий будинок, будівля або споруда.

Таким чином при виникненні в іншої особи права власності на жилий будинок, будівлю або споруду право попереднього власника або користувача припиняється автоматично, в силу закону, без оформлення припинення права будь-якими актами та документами. При цьому відповідний договір оренди землі припиняється щодо попереднього власника майна, однак діє на тих самих умовах щодо особи, яка, набувши право власності на нерухоме майно, розміщене на орендованій земельній ділянці, з моменту набуття такого права набуває також права оренди земельної ділянки, на якій це майно розміщене, а отже й відповідні права та обов`язки, зокрема із сплати орендної плати за користування земельною ділянкою, тобто договір оренди не припиняється в цілому, має місце заміна сторони в зобов`язанні.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 27.06.2018 у справі №921/613/17-г/17.

Згідно ч.1 ст.526, ст. 629 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Водночас згідно ч.5 ст.116, ч.1 ст.124, ст.125, ст.126 ЗК України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Зважаючи на вищевикладене та положення статті 125 ЗК, новий власник нерухомості - відповідач не звільняється від необхідності оформлення права на земельну ділянку відповідно до вимог законодавства. Тобто, з моменту набуття права власності на об`єкт нерухомості у відповідача виник обов`язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, розташовану під об`єктом будівництва, тобто укласти новий договір оренди земельної ділянки.

За інформацією Херсонської міської ради договір оренди земельної ділянки, укладений між Херсонською міською радою та ТОВ Херсонський оптовий торговий дом - 02 щодо користування земельною ділянкою площею 1,0664 га по вул. Суворова, 12 у м. Херсоні (кадастровий номер 6510136900:01:001:0038) від 03.10.2011, зареєстрований 05.10.2011 є чинним на цей час, зміни до нього не вносились. Натомість договір оренди вказаної земельної ділянки з ТОВ Інвестменеджмент не укладався.

За інформацією ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі ТОВ Інвестменеджмент (код 38638995) подано до Херсонського управління ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній республіці Крим та м. Севастополі податкову декларацію з плати за землю (земельний податок) за 2016 рік за користування земельною ділянкою площею 1,0664 га по вул. Суворова, 12 у м. Херсоні, однак задекларовані податкові зобов`язання по земельному податку підприємством не сплачувались. Станом на 23.10.2018 ТОВ Інвестменеджмент має податковий борг по земельному податку у сумі 37363,9 грн. Інформація щодо укладеного договору оренди вказаної земельної ділянки з ТОВ Інвестменеджмент від Херсонської міської ради не надходила.

Згідно ч. 1 ст.182, ч. 3 ст. 334 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону.

У Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстрі прав власності на нерухоме майно відсутня інформація щодо зареєстрованого речового права ТОВ Інвестменеджмент на вказану земельну ділянку.

Враховуючи викладене ТОВ Інвестменеджмент використовує земельну ділянку площею 1,0664 га по вул. Суворова, 12 у м. Херсоні без правових підстав на протязі з 2013 року по цей час.

Відповідно до частин 1, 2 ст. 206 ЗК України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

Згідно ст.14 ПК України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Відповідач не є власником і постійним землекористувачем земельної ділянки, а тому не є суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього як землекористувача - орендна плата (п. п. 14.1.72, 14.1.73 статті 14 Податкового кодексу України).

Згідно пунктів 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Відповідно до ст. ст. 152, 156, 157 ЗК України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, у тому числі, шляхом відшкодування заподіяних збитків. Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, у тому числі, внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки. Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами. Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України,

Відповідно до пунктів 1, 2, 3 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв`язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок. Розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії. Відшкодуванню підлягають, у тому числі, інші збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані. Неодержаний доход - це доход, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян. Розміри збитків визначаються в повному обсязі відповідно до реальної вартості майна на момент заподіяння збитків, проведених або необхідних витрат на поліпшення якості земель (з урахуванням ринкової або відновної вартості),

З метою визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам внаслідок порушення земельного законодавства рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради №302 від 18.08.2015 затверджено Положення про комісію з визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам внаслідок порушення земельного законодавства (далі - Положення).

Відповідно до пунктів 2.1, 4.8, 4.11 Положення основними завданнями Комісії є визначення розмірів та відшкодування збитків за час використання земельної ділянки, які міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, погіршення якості землі або приведення її у непридатність для використання за цільовим призначенням у результаті негативного впливу, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян. За результатами розгляду матеріалів Комісією складається протокол та акти про визначення збитків по кожному суб`єкту окремо. Акти про визначення збитків затверджуються рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради.

Рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради від 19.12.2017 №433 на підставі протоколів засідань комісії з визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам внаслідок порушення земельного законодавства №3 від 25.05.2017 та №4 від 17.08.2017, а також відповідно до ст. ст. 152, 156, 157, 211 ЗК України, Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, ст. ст. 33, 40, 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні затверджено 30 актів про визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам внаслідок порушення земельного законодавства суб`єктами господарювання, від 25.05.2017, від 17.08.2017 на загальну суму 6399656,04 грн, у тому числі акт про визначення та відшкодування збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам внаслідок порушення земельного законодавства за земельну ділянку, площею 10664 кв. м, по вул. Суворова, 12, яка використовується ТОВ Інвестменеджмент , згідно з яким розмір збитків становить 561434,23 грн за період 2014-2016 роки.

Відповідно до розрахунку вказана сума є сумою втрат бюджету міської ради від недоотримання коштів за фактичне землекористування. Херсонська міська рада надала розрахунок втрат бюджету міської ради від недоотримання коштів за фактичне землекористування ТОВ Інвестменеджмент за період 2016-2018 роки на суму 2 575 884 грн.63 коп.

Згідно ст. ст. 224, 225 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною. До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються, у тому числі, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною.

Згідно частин 1-3 ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є, у тому числі, доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.

Предметом спору є вимога про стягнення несплаченої орендної плати за використання земельної ділянки, що перебуває у комунальній власності, без укладення договору оренди, внаслідок чого позивачем не отримано дохід у зазначеному розмірі у виді неодержаної орендної плати за землю, який за визначенням статті 22 ЦК є збитками у вигляді упущеної вигоди.

Відповідно до ч.1 ст.1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

З моменту виникнення права власності на об`єкт нерухомого майна, розташований по вул. Суворова, 12 у м. Херсоні у відповідача виник обов`язок сплати плати за землю, на якій знаходиться даний об`єкт нерухомості, який пов`язаний із укладенням договору оренди земельної ділянки. Однак на протязі з 2013 по цей час відповідач не зареєстрував право користування земельною ділянкою та не сплачує плату за землю за користування земельною ділянкою, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача. Внаслідок цієї бездіяльності відповідача Херсонська міська рада не отримує кошти до місцевого бюджету для потреб територіальної громади міста Херсона з метою вирішення питань місцевого значення.

Нездійснення ТОВ Інвестменеджмент сплати коштів за користування земельною ділянкою призвело до фактичного недоотримання місцевим бюджетом коштів.

При цьому наслідки у вигляді збитків перебувають у безпосередньому причинному зв`язку із наведеною неправомірною бездіяльністю відповідача.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного суду України від 07.10.2015 у справі №3-741 гс15.

Таким чином, з моменту виникнення права власності на об`єкт нерухомого майна, розташований по вул. Суворова, 12 у м, Херсоні, у відповідача виник обов`язок сплати плати за землю, на якій знаходиться даний об`єкт нерухомості та оформлення права користування земельною ділянкою. Цього обов`язку відповідач не виконав, а отже своєю бездіяльністю завдав місцевому бюджету збитків у сумі 2 575 884 грн.63 коп.

Зазначені грошові кошти є значними та для місцевого бюджету мають істотне значення. Недоотримання коштів бюджету, що використовуються для потреб громади, в значній мірі позбавило місцеве самоврядування можливостей вирішення питань місцевого значення.

Відповідно до рішення Конституційного суду України від 08.04.1999 №3-рн/99 прокурор або його заступник самостійно визначає і обґрунтовує у позовній заяві, в чому полягає порушення інтересів держави, або в чому існує загроза інтересам держави та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує на орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин, в основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо. Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності інших підприємств, товариств. Із врахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави.

Відповідно до ст. ст. 5, 7 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та органи місцевого самоврядування. В Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування.

Гарантоване державою місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи і передбачає правову, організаційну та матеріально-фінансову самостійність, яка має певні конституційно-правові межі, встановлені, зокрема, приписами статей 19, 140, 143, 144, 146 Основного Закону України. З аналізу вказаних конституційних положень вбачається, що ці органи місцевого самоврядування, здійснюючи владу і самостійно вирішуючи питання місцевого значення, зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Такі ж положення закріплені у ст. 4 Європейської хартії місцевого самоврядування,

Частинами 1, 3, 5 ст. 16, ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні органи місцевого самоврядування є юридичними особами і наділяються цим та іншими законами власними повноваженнями, в межах яких діють самостійно і несуть відповідальність за свою діяльність відповідно до закону. Матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у комунальній власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад. Від імені та в інтересах територіальних громад права суб`єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради. Територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Згідно ч.1 ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Відповідно до ст.ст. 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно ч.1 ст. 1, п. б ст.80 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Суб`єктами права власності на землю є, у тому числі територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності.

Враховуючи викладене інтерес держави полягає у міцному та самодостатньому місцевому самоврядуванні кожної територіальної общини в її територіальних кордонах і держава гарантує наділення органів місцевого самоврядування певними державними повноваженнями та надає можливість населенню управляти власними справами, спільно приймати рішення та діяти з метою їх реалізації.

Інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади, чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також у захисті прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізується у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання.

Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади як і державні органи. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності як одна із форм плати за землю, входить до переліку загальнодержавних податків і зборів (обов`язкових платежів).

Відповідно до ст. 69 Бюджетного кодексу України плата за землю зараховується до доходів загального фонду місцевого бюджету у порядку визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю. Кошти від плати за землю використовуються на цілі, що визначаються законодавством України.

Дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового, у тому числі договірного, врегулювання, що виключає невизначеність у правовідносинах сторін, без господарське використання землі, безпосередньо належить до інтересів держави.

У даному випадку вбачаються порушення інтересів держави, які полягають у необхідності стягнення збитків у розмірі 2 575 884 грн.63 коп., оскільки відповідач не зареєстрував право користування земельною ділянкою, не сплачує плату за землю за використання земельної ділянки, що призводить до ненадходження коштів до місцевих бюджетів, а також негативно впливає на формування дохідної частини місцевого бюджету, що свідчить про порушення інтересів держави і наявність підстав, передбачених ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру для представництва прокурором інтересів держави у цій справі. Повноваження органів місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади у сфері регулювання земельних відносин визначені у ст. 33 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , зокрема до відання виконавчих органів міських рад належать власні (самоврядні) повноваження, такі як справляння плати за землю, та делеговані повноваження, а саме здійснення контролю за додержанням земельного законодавства, у тому числі щодо своєчасності надходження в місцевий бюджет коштів за користування землями територіальної громади.

Таким чином, Херсонська міська рада є органом, уповноваженим територіальною громадою на здійснення функцій щодо надання земельних ділянок комунальної власності в оренду та отримання плати за їх використання.

Факт тривалого та систематичного невиконання ТОВ Інвестменеджмент обов`язку щодо сплати плати за використання земельної ділянки площею 10664 кв. м по вул. Суворова, 12 у м. Херсоні та не реєстрація права користування даною земельною ділянкою призвів до негативних наслідків у вигляді ненадходження коштів до місцевого бюджету, що створює загрозу економічним інтересам Херсонської міської ради, територіальної громади м. Херсона та держави в цілому.

Не зважаючи на наявний факт фактичного користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів та несплати плати за землю Херсонською міською радою заходи щодо примусового стягнення суми збитків за користування земельною ділянкою з ТОВ Інвестменеджмент не вживалися, у зв`язку із чим, відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру це стало підставою для представництва Херсонською місцевою прокуратурою інтересів держави в особі Херсонської міської ради.

Відповідно до чч. 1, 2 ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом. Способом захисту цивільних прав та інтересів може бути відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди.

Частинами 3, 6 ст.23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Під час здійснення представництва інтересів громадянина або держави у суді прокурор має право в порядку, передбаченому процесуальним законом звертатися до суду з позовом (заявою, поданням).

Згідно із частинами 3, 5 ст.53 ГГІК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі набуває статусу позивача.

Про намір звернутися з даною позовною заявою Херсонська місцева прокуратура повідомила Херсонську міську раду у порядку ст.23 Закону України Про прокуратуру листом.

Згідно частин 1, 2 ст.1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Суд прийшов до висновку. що кошти у сумі 2 575 884 грн.63 коп., призначені для сплати за користування земельною ділянкою, які ТОВ Інвестменеджмент зберегло у себе за рахунок Херсонської міської ради є безпідставно набутим майном, яке відповідач зобов`язаний повернути.

При вирішенні питання щодо розподілу судових витрат суд виходить з наступного.

Відповідно до ст.129 ГПК України судові витрати суд покладає на відповідача.

Суд звертає увагу на ту обставину, що прокурор при поданні позовної заяви, платіжним дорученням № 1972 від 14.12.2018, сплатив 52471 грн 46 коп. судового збору, однак у зв`язку зі зменшенням позовних вимог зменшується і сума судового збору, що має бути сплачена позивачем від ціни позову відповідно до пп. 1 п. 2 ч. 2 ст. 4 Закону України "Про судовий збір". Так, з урахуванням заяви прокурора про зменшення позовних вимог (т.3 а.с 116-117) судовий збір становить 38638 грн. 27 коп. (1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 350 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб).

Статтею 7 Закону України "Про судовий збір" врегульовано загальні питання повернення сплачених сум судового збору, в тому числі визначено підстави такого повернення, яке здійснюється за клопотанням особи, яка його сплатила за ухвалою суду.

Зокрема, згідно п. 1 ч.1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір" сума судового збору підлягає поверненню у випадку зменшення розміру позовних вимог або внесення судового збору в більшому розмірі, ніж встановлено законом.

За таких підстав Херсонській обласній прокуратурі слід повернути сплачений судовий збір в сумі 13833 грн. 19 коп.

Керуючись статтями 123, 129, 232, 233, 237, 238, 240 ГПК України, п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про судовий збір", суд

у х в а л и в :

1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестменеджмент" (49051, Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Журналістів, 9Д, код ЄДРПОУ 38638995) на користь Херсонської міської ради (73000, м. Херсон, пр. Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 26347681) суму 2 575 884 грн.63 коп. безпідставно отриманих коштів.

3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестменеджмент" (49051, Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул. Журналістів, 9Д, код ЄДРПОУ 38638995) на користь Херсонської обласної прокуратури (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, 33, код ЄДРПОУ 04851120) 38638 грн. 27 коп. витрат по сплаті судового збору.

4.Повернути Херсонській обласній прокуратурі (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, 33, код ЄДРПОУ 04851120) з Державного бюджету судовий збір у сумі 13833 грн. 19 коп., що був перерахований платіжним дорученням № 1972 від 14.12.2018 (оригінал платіжного доручення № 1972 від 14.12.2018 знаходиться в матеріалах справи № 923/1/19).

5. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).

Повний текст рішення оформлено і підписано 21.07.2021

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення15.07.2021
Оприлюднено22.07.2021
Номер документу98453891
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1/19

Ухвала від 18.10.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 27.09.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 09.08.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 15.07.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 20.05.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 20.04.2021

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 17.03.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 12.03.2021

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Постанова від 18.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 04.02.2021

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні