Сп рава № 2 - 3162\10
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
1 червня 2010 року Придніпровс ький районний суд м . Черкаси в складі :
- головуючо го - КЛОЧКО О.В.
- при секрет арі - ТУЗ Н.В.
розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м . Черкас и справу за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фо нду України в Придніпровсько му районі м. Черкаси про визна ння відмови у нарахуванні та виплаті недоплаченої щоміся чної державної соціальної до помоги «Дітям війни « протип равною та зобов'язання про нарахування та виплату недоп лаченої щомісячної державно ї соціальної допомоги «Дітям війни « -
В С Т А Н О В И В :
Позивач ОСОБА_1 звернул ася до суду з позовом до Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Придніпровському районі м . Черкаси про визнання відм ови у нарахуванні та виплаті недоплаченої щомісячної дер жавної соціальної допомоги « Дітям війни « протиправною т а зобов'язання нарахувати т а виплатити недоплачену щомі сячну державну соціальну доп омогу в розмірі 30% від мінімал ьного розміру пенсії за віко м за період з 2006 року по 2009 рік в сумі 5132,10 гривень та в подальшо му , надавши відповідний розр ахунок.
В обґрунтування своїх позо вних вимог ОСОБА_1 вказує на те , що вона належить до соц іальної категорії «Дитина ві йни « та відповідно до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни « з 1 січня 2006 року має право на отримання соціальної допомоги в розмі рі 30% від мінімального розміру пенсії за віком .
Відповідач всупереч рішен ня Конституційного Суду Укра їни від 9.07.2007 року за № 6-рп\ 2007, яким були визнані неконституційн ими окремі положення Закону України «Про Державний бюдже т України на 2007 рік « та рішення Конституційного Суду Україн и № 10-рп\ 2008 від 22 .05.2008 року , яким бул и визнані неконституційними окремі положення Закону Укр аїни «Про Державний бюджет У країни 2008 рік « , в тому числі й щ одо зупинення ст. 6 Закону Укра їни «Про соціальний захист д ітей війни « , не здійснив нара хування та виплату відповідн ого підвищення до пенсії.
Такі дії відповідача мають бути визнанні протиправними , а вказане Управління має бут и зобов'язано нарахувати та виплатити недоплачену щоміс ячну державну соціальну допо могу в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком \ за розрахунк ом - 5132,10 грн. \ , починаючи з 1.01.2006 ро ку по 2009 рік та в подальшому.
В судове засідання ОСОБА _1 не з'явилася , надавши зая ву від 1.06.2010 року про те , що позов ні вимоги підтримує, справу п росила розглядати у її відсу тність.
Представник Управління Пе нсійного фонду України в При дніпровському районі м . Черк аси в судове засідання не з' явився , надавши клопотання п ро розгляд справи без їхньої участі , позов не визнають .
Дослідивши письмові матер іали справи , суд вважає , що по зов підлягає до часткового з адоволення , виходячи з насту пних підстав .
Позивач ОСОБА_1, ІНФОР МАЦІЯ_1 , має статус «Дитини в ійни « відповідно до пенсійн ого посвідчення № НОМЕР_1 і у відповідності до статусу та ст. 6 Закону України «Про со ціальний захист дітей війни « має право на отримання держ авної соціальної допомоги, а саме , підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком.
Згідно письмової відповід і Управління Пенсійного фонд у України в Придніпровському районі м . Черкаси на заяву по зивача, вбачається , що ОСОБ А_1 та іншим особам даної соц іальної категорії «Діти війн и» відповідач не здійснює за значених виплат, посилаючись на відсутність у нього кошті в та на невизначеність розра хункової величини \ мінімаль ної пенсії за віком \ для розр ахунку підвищень до пенсії к атегорії громадян , які мають статус дітей війни , інші обст авини.
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни «Про соціальний захист дітей війни « від 19.01.2006 року, ді тям війни пенсії або щомісяч не довічне грошове утримання чи державна соціальна допом ога , що виплачується замість пенсії , підвищуються на 30% мін імальної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України « Про соціальний захист дітей війни « від 22.05.2008 року , фінансов е забезпечення державних соц іальних гарантій , передбаче них цим Законом , здійснюєтьс я за рахунок коштів Державно го бюджету України.
Стосовно позовних вимог що до здійснення ОСОБА_1 допл ати до пенсії за 2006 - 2009 роки, суд в важає їх частково підлягаючи ми задоволенню з наступних п ідстав .
Відповідно до п.12 ст. 71 Закону України «Про Державний бюдж ет України на 2007 рік « дію статт і 6 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни « з ур ахуванням ст. 111 цього Закону б уло зупинено.
Рішенням Конституційного Суду України від 9.07.2007 року за № 6рп\2007 року , у справі за подання м 46 народних депутатів Україн и щодо відповідності Констит уції України \ конституційно сті \ положень статей 29, 36 ч.2 ст. 56 , ч.2 ст. 62, ч.1 ст. 66, пп. 7, 9, 12,13,14,23,2930,39,41,43,44,45,46 , с т. 71, ст. 98,101,103,111 Закону України «Пр о Державний бюджет України н а 2007 рік « \ справа про соціальн і гарантії громадян \ , визнан о таким , що не відповідає Конс титуції України \ є неконстит уційним \ положення п.12 ст. 71 Зак ону України «Про Державний б юджет на 2007 рік « , яким зупинен о дію ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей вій ни « з урахуванням ст. 111 цього З акону .
Також , рішенням Конституці йного Суду України від 22.05.2008 рок у № 10рп\2008 року у справі щодо від повідності Конституції Укра їни \ конституційності \ поло жень статей Закону України « Про Державний бюджет України на 2008 рік « \ справа про соціаль ні гарантії громадян \ , визна но таким , що не відповідає Кон ституції України \ є неконсти туційним \ положення Закону У країни «Про Державний бюджет України на 2008 рік « , яким зупин ено дію ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни « .
Положення п.41 Закону Україн и «Про державний бюджет Укра їни на 2008 рік» втратило чинніс ть з 22 травня 2008 року.
Рішення Конституційного С уду України у цій справі має п реюдиціальне значення для су дів загальної юрисдикції при розгляді ними позовів у зв' язку з правовідносинами , які виникли внаслідок дії полож ень статей зазначеного закон у , що визнані неконституційн ими .
Рішення Конституційного С уду України є обов'язковим для виконання на території У країни, остаточним і не може б ути оскарженим .
Відповідно до ч.2 ст. 152 Консти туції України закони , інші пр авові акти або їх окремі поло ження , що визнані неконститу ційними , втрачають чинність з дня ухвалення Конституцій ним Судом України рішення пр о їх неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст. 152 К онституції України та дати у хвалення рішення Конституці йним Судом України , Управлін ня Пенсійного фонду України в Придніпровському районі м . Черкаси повинно було нарахо вувати та виплачувати позива чу доплату до пенсії , передба чену ст. 6 Закону України «Про соціальний захист дітей війн и « з 9 липня 2007 року по 31.12.2007 року т а з 22.05.2008 року по 31 грудня 2008 року , о скільки з моменту ухвалення Конституційним Судом Україн и рішень щодо неконституційн ості Законів України «Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік « та « Про Державний бюджет України на 2008 рік « мав діяти у відповідності з приписами д іючої норми ст. 6 Закону Україн и «Про соціальний захист діт ей війни « ,тобто , нараховува ти та здійснювати позивачу в ідповідні доплати .
Відповідно до ст. 64 Конститу ції України конституційні пр ава і свободи людини і громад янина не можуть бути обмежен і , крім випадків , передбачени х Конституцією України.
В даному ж випадку конститу ційні права ОСОБА_1 були о бмежені .
Згідно ст. 3 Конституції Укр аїни права і свободи людини т а їх гарантії визначають змі ст і спрямованість діяльност і держави .
Держава відповідає перед л юдиною за свою діяльність.
Стаття 8 Конституції Україн и встановлює що норми Консти туції України є нормами прям ої дії .
Відповідно до ст. 22 Конститу ції України конституційні пр ава і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних зако нів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих пр ав і свобод .
Згідно з ч.2 ст. 3 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни « державні соціаль ні гарантії дітям війни, вста новлені цим Законом , не можут ь бути обмежені або скасован і іншими нормативно - право вими актами .
Позивач ОСОБА_1 відпові дно до ст. 6 Закону України «Пр о соціальний захист дітей ві йни» має право на отримання д оплати до пенсії у розмірі 30 % м інімальної пенсії за віком .
За чинним законодавством р озмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за п равилами , передбаченими ст. 28 Закону України «Про загальн ообов'язкове державне пенс ійне страхування « , іншого но рмативно - правового акта , я кий би визначав цей розмір аб о встановлював інший розмір , немає .
Отже , відповідач з 22.05.2008 року м ав діяти у відповідності з пр иписами чинної норми ст..6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» , нарахува ти та здійснити доплату до пе нсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком .
Статтею 54 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2009 рік» передбачено , що в 2009 р оці прожитковий мінімум на о дну особу та для тих , хто відн оситься до основних соціальн их і демографічних груп насе лення встановлено у розмірах , які діяли у грудні 2008 року.
Рішення Кабінетом Міністр ів України в 2009 році щодо обмеж ень виплати соціальної допом оги відповідно до ст..6 Закону України «Про соціальний захи ст дітей війни» , а також рішен ня Конституційним Судом Укра їни щодо відповідності Конст итуції України \ конституцій ності \ окремих положень не пр иймалося .
Статтею 71 Закону України «П ро Державний бюджет України на 2009 рік» Кабінету Міністрів України надано право в 2009 році встановлювати розміри соціа льних виплат, які відповідно до законодавства визначають ся залежно від розміру мінім альної заробітної плати, в аб солютних сумах у межах асигн увань , передбачених за відпо відними бюджетними програма ми .
Названа норма передбачає в становлення в абсолютних сум ах розмірів лише тих виплат , в ихідним критерієм розрахунк у яких є розмір мінімальної з аробітної плати.
Відповідно її дія не поширю ється на спірні відносини, ос кільки розмір зазначених соц іальних виплат згідно із Зак оном України «Про соціальний захист дітей війни» залежит ь від розміру мінімальної пе нсії за віком .
Отже, нарахування та виплат а у 2009 році дітям війни підвище ння до пенсії або щомісячног о грошового довічного утрима ння чи державної соціальної допомоги , що виплачується за мість пенсії , повинні здійсн юватися відповідно до норм З акону України «Про соціальни й захист дітей війни» .
Виходячи з системного анал ізу зазначених норм законода вства , в 2009 році УПФ в Придніпр овському районі м . Черкаси по винно було нарахувати та спл атити позивачу доплату до пе нсії , передбачену ст..6 Закону України «Про соціальний зах ист дітей війни» в редакції , я ка діяла до 1.01.2009 року , оскільки згідно ст..54 Закону України «П ро Державний бюджет на 2009 рік» прожитковий мінімум на одну особу та для тих, хто відносит ься до основних соціальних і демографічних груп населенн я у розмірах , які діяли у груд ні 2008 року.
Крім того , безпідставними є письмові заперечення \ письм ова відповідь на заяву ОСОБ А_1 \ відповідача на відсутн ість коштів щодо забезпеченн я виплати зазначеної доплати до пенсії , оскільки органи де ржавної влади не можуть поси латися на відсутність коштів , як на підставу невиконання с воїх зобов'язань , які встан овлені ст. 46 Конституції Украї ни та зазначеною нормою Зако ну .
Про це вказано і в рішенні Є вропейського Суду з прав люд ини \ справа «Кечко проти Укра їни « від 8.11.2005 року \ , що мають вр аховувати і національні суди при вирішенні цивільно - пр авових спорів .
Згідно ст..17 Закону України « Про виконання рішень та заст осування практики Європейсь кого суду з прав людини» суди застосовують при розгляді с прав Конвенцію та практику С уду як джерело права.
Згідно ст..22 Конституції Укр аїни при прийнятті нових зак онів або внесенні змін до чин них законів , не допускається звуження змісту та обсягу іс нуючих прав і свобод.
Пенсійний фонд України діє у відповідності Положення « Про Пенсійний фонд України « і здійснює свої повноваженн я на підставі п.15 зазначеного Положення через створені в у становленому порядку його те риторіальні управління .
Відповідно до Закону Украї ни «Про загальнообов'язков е державне пенсійне страхува ння» рішення про призначення та перерахунок пенсій прийм аються районними управління ми Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіон ерів .
Таким чином , обов'язок по нарахуванню та виплаті допла ти до пенсії позивача , перед баченої ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни « обґрунтовано покладе но на Управління Пенсійного фонду України в Придніпровсь кому районі м . Черкаси, за міс цем проживання позивача ОС ОБА_1
Задовольняючи частково по зов ОСОБА_1, суд виходить з того , що вимоги про стягнення з Управління Пенсійного фон ду України в Придніпровськом у районі м . Черкаси доплати д о пенсії у визначеній позива чем грошовій сумі - 5132,10 грн. не підлягають до задоволення , о скільки такі виплати не були їй нараховані , а суд не може п еребирати на себе функцію зд ійснення перерахунку та нара хування пенсії замість орган у, якому надані такі повноваж ення .
Крім того , ураховуючи спеці альні законодавчі акти, які п ідлягають застосуванню у спр авах із соціальних правовідн осинах, що носять публічно - правовий характер , суд може в изнати дії відповідачів зако нними чи незаконними та в раз і незаконності їх дій - зобов' язати провести нарахування \ перерахування та виплату на лежних сум відповідно до зак ону , а не ухвалювати рішення п ро стягнення конкретних сум.
Також , враховуючи обставин и справи та надані в розпоряд ження суду письмові докази , с уд вважає , що позов ОСОБА_1 підлягає до задоволення час тково , а саме , в частині задов олення вимог про нарахування та виплату недоплаченої щом ісячної державної соціально ї допомоги в розмірі 30 % мініма льної пенсії за віком , почина ючи з 9 липня 2007 року та по 31 груд ня 2007 року та з 22 травня 2008 року п о 31 грудня 2009 року включно за ви ключенням 10% мінімальної пенс ії за віком , виплачених в 2007-2009 р оках згідно Закону України « Про соціальний захист дітей війни» .
Також, суд має зазначити , що відповідно до постанови окр ужного адміністративного су ду м. Києва № 2\385 від 15.06.2009 року виз нано незаконними пункти 8 та 15 постанови КМ України №530\530-2008-п в ід 28.05.2009 року «Деякі питання соц іального захисту окремих кат егорій громадян « , які безпос ередньо стосуються категорі ї осіб , які мають статус «Діти війни « .
Таким чином , в решті вимог п озивача має бути відмовлено.
Крім того , в 2006 році Конститу ційним Судом України положен ня в частині ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни « щодо його неконст итуційності , не розглядалос ь .
Судовий збір при зверненні до суду сплачується у порядк у , встановленому законодавс твом для державного мита, а йо го розмір визначається відпо відно до ст..3 Декрету Кабінету Міністрів України від 21.01.1993 рок у №7-93 «Про державне мито» .
Статтею 4 названого Декрету встановлено коло осіб , які ма ють пільги щодо сплати держа вного мита.
Відповідно до п.18 ч.1 ст.4 цього Декрету від сплати державно го мита звільняються інвалід и Великої Вітчизняної війни та сім'ї воїнів \ партизанів \ , які загинули чи пропали без вісти , і прирівняні до них у в становленому порядку особи.
Також, суд враховує й положе ння ст..22 Закону України «Про с татус ветеранів війни , гаран тії їх соціального захисту» щодо звільнення від сплати с удових витрат осіб , на яких по ширюється чинність цього Зак ону.
Оскільки звільнення орган ів соціального забезпечення , органів місцевого та регіон ального самоврядування від с плати державного мита передб ачено лише у конкретних випа дках та виключно за умови їх з вернення до суду з позовом \ у часті в справі в якості позив ача \ , тому, у зв'язку із задов оленням позовних вимог позив ача та у відповідності до ст..8 8 ЦПК України судові витрати п о розгляду справи слід відне сти на відповідача - по опла ті державного мита в сумі 51 гр ивні та витрати на інформаці йно - технічне забезпечення розгляду справи в сумі 120 грив ень , що підтверджено відпові дними квитанціями , які додан і до позовної заяви.
На підставі ст.ст. 3,8, ч.2 ст. 19, ч.1 ст. 21 ,ст. 152 Конституції України , ст.ст. 11,60 , 213-215,88 ЦПК України , Зако ном України «Про Державний б юджет України на 2008 рік» , Закон ом України «Про Державний бю джет України на 2009 рік» , ст..28 За кону України «Про загальнооб ов'язкове державне пенсійн е страхування» , постановою П ленуму Верховного Суду Украї ни «Про застосування Констит уції України при здійсненні правосуддя» від 1.11.1996 року, Зако ном України «Про соціальний захист дітей війни « , рішення ми Конституційного Суду Укра їни № 6 - рп\2007 від 9.07.2007 року та № 10-рп\2008 від 22.05.2008 року , суд -
В И Р І Ш И В :
Позов ОСОБА_1 задовольн ити частково .
Визнати відмову Управлінн я Пенсійного фонду України в Придніпровському районі м . Ч еркаси про відмову ОСОБА_1 у нарахуванні та виплаті нед оплаченої щомісячної держав ної соціальної допомоги в ро змірі 30% мінімальної пенсії за віком протиправною.
Зобов'язати Управління П енсійного фонду України в Пр идніпровському районі м . Чер каси нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену щоміс ячну державну соціальну допо могу в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, починаючи з 9 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року , з 22 травня 2008 по 31 грудня 2009 року включно за виключенням 10% міні мальної пенсії за віком , випл ачених в 2007-2009 роках згідно Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни « .
Стягнути з Управління Пенс ійного фонду України в Придн іпровському районі м . Черкас и у прибуток держави державн е мито в сумі 51 гривні та витра ти на інформаційно - техніч не забезпечення розгляду спр ави в сумі 120 гривень.
В решті позовних вимог відм овити .
Заяву про апеляційне оскар ження рішення суду може бути подано протягом 10 днів з дня п роголошення рішення .
Апеляційну скаргу на рішен ня суду може бути подано прот ягом 20 днів з дня подання заяв и про апеляційне оскарження рішення суду через суд першо ї інстанції до апеляційного суду Черкаської області.
ГОЛОВУЮЧИЙ КЛОЧКО О .В.
Суд | Придніпровський районний суд м.Черкас |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2010 |
Оприлюднено | 24.03.2011 |
Номер документу | 9845684 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Дебальцевський міський суд Донецької області
Сухоручко Юлія Олександрівна
Цивільне
Оріхівський районний суд Запорізької області
Плечищева Оксана Валентинівна
Цивільне
Мар`їнський районний суд Донецької області
Ліпчанський Сергій Миколайович
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Скудін Володимир Євгенович
Цивільне
Першотравневий районний суд Донецької області
Скудін Володимир Євгенович
Цивільне
Краснолиманський міський суд Донецької області
Саржевська Ірина Віталіївна
Цивільне
Костянтинівський міськрайонний суд Донецької області
Малінов Олександр Сергійович
Цивільне
Придніпровський районний суд м.Черкас
Клочко Олександр Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні