Ухвала
від 22.07.2021 по справі 927/339/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

У Х В А Л А

22 липня 2021 року м. Чернігів справа № 927/339/20

Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка, розглянувши матеріали заяви Акціонерного товариства Укртелеком про заміну сторони виконавчого провадження по справі за позовом Публічного акціонерного товариства Укртелеком 01601, м. Київ, бульвар Т.Шевченка, 18 14000, м. Чернігів, проспект Перемоги, 76 (адреса для листування) До Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації 16400, м. Борзна Чернігівської області, вул. Незалежності, 2 про стягнення 93 060 грн. 35 коп.

за відсутності представників сторін, які в судове засідання не з`явились

В судовому засіданні 22.07.2021, на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було підписано вступну та резолютивну частини ухвали.

ВСТАНОВИВ:

13.07.2021 до Господарського суду Чернігівської області надійшла заява від 12.07.2021 № 4-11/170 Акціонерного товариства Укртелеком про заміну сторони виконавчого провадження (надалі - Заява), згідно якої заявник просить замінити відповідача у справі № 927/339/20 - Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області.

В обґрунтування Заяви товариство посилається на внесення 01.07.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань запису про припинення Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації (код 03196044) внаслідок реорганізації шляхом приєднання до Управління соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області (код 03196089); нормативно-правовим обґрунтуванням внесення такого запису заявником визначено Закон України Про місцеві державні адміністрації , Порядок здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2020 № 1321.

На підставі розпорядження керівника апарату Господарського суду Чернігівської області від 13.07.2021 № 02-01/11/21 Щодо призначення автоматизованого розподілу заяви про заміну сторони виконавчого провадження по справі № 927/339/20 був призначений автоматизований розподіл заяви про заміну сторони виконавчого провадження по справі № 927/339/20, внаслідок якого для її розгляду визначено суддю А.С.Сидоренка.

Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 14.07.2021 розгляд Заяви призначено в судовому засіданні на 22 липня 2021 року; повідомлено Акціонерне товариство Укртелеком та Управління соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області про призначення судового засідання для розгляду Заяви, а також про те, що їх участь в цьому судовому засіданні не є обов`язковою.

У зв`язку з відсутністю фінансування на оплату поштових послуг вказана вище ухвала суду від 14.07.2021 засобами поштового зв`язку в паперовій формі заявнику та Управлінню соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області не направлялась, проте була направлена на їх електронну пошту з проханням повідомити про її отримання (відповідна інформація до суду надійшла 16.07.2021 лише від заявника).

За змістом ч. 3 ст. 334 Господарського процесуального кодексу України, суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб.

Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Зважаючи на скорочений строк, встановлений ст. 334 Господарського процесуального кодексу України, для розгляду заяви про заміну сторони її правонаступником, а також необов`язковість явки в судове засідання представників сторін, суд вважає за можливе розглянути Заяву.

Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення Заяви по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:

рішенням Господарського суду Чернігівської області від 12.06.2020 (суддя Фесюра М.В.) позовні вимоги Публічного акціонерного товариства Укртелеком задоволено повністю та присуджено до стягнення з Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації на користь позивача 93 060,35 грн. заборгованості та 2 102,00 грн. судового збору.

Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 17.08.2020 апеляційну скаргу Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації повернуто без розгляду.

20 серпня 2020 року на примусове виконання вказаних вище судових рішень був виданий наказ.

Листом від 08.04.2021 № 03-08-06/311 Управління Державної казначейської служби України у Борзнянському районі (на запит Публічного акціонерного товариства Укртелеком (лист від 07.04.2021 № 04-19/101)) оригінал вказаного вище наказу був повернутий заявнику з метою проведення звірки суми заборгованості; при цьому управління зазначає, що ним було здійснено безспірне списання коштів з рахунків Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації Чернігівської області на користь товариства в сумі 56 602,13 грн.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів утворено у Чернігівській області, зокрема Ніжинський район (з адміністративним центром у місті Ніжин) у складі території, зокрема Борзнянської міської територіальної громади; ліквідовано у Чернігівській області, зокрема Борзнянський район.

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 року № 1635-р Про реорганізацію та утворення районних державних адміністрацій встановлено здійснити реорганізацію районних державних адміністрацій районів, ліквідованих згідно з постановою Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів , шляхом приєднання до районних державних адміністрацій, розташованих в адміністративних центрах районів, утворених зазначеною постановою, згідно з додатком 1, згідно якого, зокрема Борзнянську райдержадміністрацію реорганізовано шляхом приєднання до Ніжинської райдержадміністрації.

Механізм здійснення заходів, пов`язаних з утворенням або реорганізацією райдержадміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, у зв`язку із зміною адміністративно-територіального устрою України визначений Порядком здійснення заходів щодо утворення та реорганізації районних державних адміністрацій, а також правонаступництва щодо майна, прав та обов`язків районних державних адміністрацій, що припиняються, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2020 р. № 1321 (надалі - Порядок).

Порядком передбачено, що його дія поширюється на райдержадміністрації, які у зв`язку з прийняттям постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 р. № 807-IX Про утворення та ліквідацію районів підлягають утворенню та/або реорганізації.

Якщо територія району, ліквідованого Верховною Радою України (далі - ліквідований район), включається до території новоутвореного району, в адміністративному центрі якого вже існує райдержадміністрація, райдержадміністрація, що діяла на території ліквідованого району, реорганізується шляхом її приєднання до райдержадміністрації, розташованої в адміністративному центрі новоутвореного району.

Перехід повноважень, прав та обов`язків (публічно-владне правонаступництво) райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з моменту утворення комісії з реорганізації райдержадміністрації, що припиняється (далі - комісія з реорганізації).

Перехід майна, майнових прав та обов`язків райдержадміністрацій, що припиняються, до райдержадміністрацій новоутворених районів здійснюється у разі існування райдержадміністрації в адміністративному центрі новоутвореного району та приєднання до неї райдержадміністрацій, що припиняються, ліквідованих районів - з дня затвердження передавального акта комісії з реорганізації.

Передавальний акт складається комісією з реорганізації та затверджується головою облдержадміністрації.

Райдержадміністрація, розташована в ліквідованому районі, продовжує здійснювати свої повноваження до моменту виникнення відповідного правонаступництва, передбаченого пунктами 7 і 8 цього Порядку.

Райдержадміністрації, що припиняються, до складу яких входять структурні підрозділи із статусом юридичної особи публічного права, після набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, а у разі створення райдержадміністрацій на території новоутвореного району - після державної реєстрації створення райдержадміністрацій видають акт про реорганізацію структурних підрозділів райдержадміністрації, які мають статус юридичної особи публічного права. У акті про реорганізацію визначається її спосіб, заходи з реорганізації, строк її завершення та інші необхідні умови.

Голова облдержадміністрації, зокрема утворює комісії з реорганізації та затверджує їх персональний склад протягом 20 робочих днів з дня прийняття розпорядження Кабінету Міністрів України про утворення та реорганізацію райдержадміністрацій.

Комісія з реорганізації забезпечує, зокрема:

здійснення державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи публічного права в результаті реорганізації шляхом приєднання;

здійснення державної реєстрації змін до відомостей про юридичні особи публічного права - райдержадміністрації, до яких приєднуються райдержадміністрації, що припиняються, та їх структурні підрозділи із статусом юридичних осіб публічного права;

підготовку та подання на подальше затвердження передавальних актів райдержадміністрацій, що припиняються;

здійснення державної реєстрації припинення відповідних райдержадміністрацій.

Передавальний акт складається комісією з реорганізації у визначені законодавством порядку та строки після завершення заходів з реорганізації, але не пізніше ніж протягом трьох місяців з дня набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про реорганізацію відповідної райдержадміністрації, та підписується усіма членами комісії.

Передавальний акт затверджується протягом 10 днів з моменту його складення розпорядженням голови облдержадміністрації за поданням голови комісії з реорганізації. Зазначений документ повинен містити положення про правонаступництво щодо всіх фінансових (у тому числі боргових) зобов`язань райдержадміністрації, що припиняється, всіх його кредиторів та боржників, у тому числі зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Як вбачається з наявних в матеріалах справи доказів, розпорядженням в.о. голови Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області від 29.03.2021 № 108 Про затвердження передавального акту зобов`язано:

затвердити передавальний акт Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 03196044);

голові комісії з реорганізації юридичної особи шляхом приєднання - Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації, код за ЄДРПОУ 03196044, до Управління соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації, код за ЄДРПОУ 03196089 забезпечити здійснення державної реєстрації припинення Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації.

01.07.2021 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення юридичної особи - Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації; підстава - рішення щодо реорганізації; № запису: 1000421120015000278; правонаступник: Управління соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області (код 03196089).

Згідно з положеннями статей 18, 326 ГПК України судові рішення, що набрали законної сили, є обов`язковими до виконання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими та службовими особами, фізичними і юридичними особами та їх об`єднаннями на всій території України, а у випадках, встановлених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, - і за її межами. Невиконання судового рішення є підставою для відповідальності, встановленої законом.

Виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) - сукупність дій визначених у Законі України Про виконавче провадження органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню (стаття 1 Закону Про виконавче провадження ).

Питання процесуального правонаступництва регламентовані частиною першою статті 52 ГПК України, згідно з якою у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу.

Під час виконавчого провадження заміна сторони виконавчого провадження відбувається на підставі частин першої - третьої, п`ятої статті 334 ГПК України: у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником. Заяву про заміну сторони її правонаступником може подати сторона (заінтересована особа), державний або приватний виконавець. Суд розглядає заяву про заміну сторони її правонаступником у десятиденний строк з дня її надходження до суду у судовому засіданні з повідомленням учасників справи та заінтересованих осіб. Неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження. Положення цієї статті застосовуються також у випадку необхідності заміни боржника або стягувача у виконавчому листі до відкриття виконавчого провадження.

Правонаступництво - це перехід суб`єктивного права від однієї особи до іншої. Правонаступництво прав та обов`язків юридичної особи може мати місце у разі коли до правонаступника переходить певне право кредитора чи обов`язок боржника.

Для процесуального правонаступництва юридичної особи, яка є стороною чи третьою особою у судовому процесі, необхідне встановлення або правонаступника такої юридичної особи внаслідок її припинення шляхом реорганізації, або правонаступника окремих її прав чи обов`язків внаслідок заміни сторони у відповідному зобов`язанні. В обох випадках для встановлення процесуального правонаступництва юридичної особи суд має визначити підстави такого правонаступництва, а також обсяг прав та обов`язків, який перейшов до правонаступника у спірних правовідносинах.

Процесуальне правонаступництво у виконавчому провадженні - це заміна на будь-якій стадії виконавчого провадження стягувача або боржника іншою особою у зв`язку з її вибуттям, тобто підставою заміни боржника внаслідок правонаступництва є настання певних обставин, які мають юридичне значення і в результаті яких виникають цивільні права та обов`язки або пряма вказівка акту цивільного законодавства, що не залежить від умов та порядку здійснення виконавчого провадження органами і посадовими особами.

Процесуальне правонаступництво є похідним від матеріального та випливає з юридичних фактів правонаступництва (заміни сторони у матеріальному правовідношенні її правонаступником). У зв`язку з цим для вирішення судом питання про процесуальну заміну сторони у справі необхідна наявність відповідних первинних документів, які підтверджують факт вибуття особи з матеріального правовідношення та перехід її прав та обов`язків до іншої особи - правонаступника.

Отже, процесуальне правонаступництво, передбачене ст. 52 Господарського процесуального кодексу України, це перехід процесуальних прав та обов`язків сторони у справі до іншої особи у зв`язку з вибуттям особи у спірному матеріальному правовідношенні. Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.08.2020 у справі № 917/1339/16.

Відповідно до статті 15 Закону України Про виконавче провадження сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення. У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Відповідні висновки викладені в постановах Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 12.02.2021 у справі № 12/204/09 та від 11.03.2021 у справі № 910/2954/17.

За змістом ч. 4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Враховуючи відповідні висновки Верховного Суду, а також наведені вище обставини, господарський суд вважає, що Заява є обґрунтованою і підлягає задоволенню.

В той же час, зважаючи на відсутність доказів відкриття виконавчого провадження з примусового виконання наказу Господарського суду Чернігівської області від 20.08.2020 по справі № 927/339/20, суд вважає за можливе здійснити заміну боржника у виконавчому документі до відкриття виконавчого провадження.

Керуючись ст. 233, 234, 240, 334 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

УХВАЛИВ:

Заяву від 12.07.2021 № 4-11/170 Акціонерного товариства Укртелеком про заміну сторони виконавчого провадження задовольнити.

Здійснити заміну боржника у виконавчому документі до відкриття виконавчого провадження (наказ, виданий Господарським судом Чернігівської області 20.08.2020 на виконання ухвали Північного апеляційного господарського суду від 17 серпня 2020 року та рішення Господарського суду Чернігівської області від 12 червня 2020 року у справі № 927/339/20) - Управління соціального захисту населення Борзнянської районної державної адміністрації (16400, м. Борзна Чернігівської області, вул. Незалежності, 2; код 03196044) його правонаступником - Управлінням соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області (16600, м. Ніжин Чернігівської області, площа імені Івана Франка, 1; код 03196089).

Копії цієї ухвали надіслати Акціонерному товариству Укртелеком (01601, м. Київ, бульвар Т.Шевченка, 18; адреса для листування : 14000, м. Чернігів, проспект Перемоги, 76 ( kpolegenko@ukrtelecom.ua )) та Управлінню соціального захисту населення Ніжинської районної державної адміністрації Чернігівської області (16600, м. Ніжин Чернігівської області, площа імені Івана Франка, 1 ( nrszn@ukr.net) ).

Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання та може бути оскаржена до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, шляхом подання апеляційної скарги через місцевий господарський суд.

Повний текст ухвали складено та підписано 26.07.2021.

Дата набрання ухвалою законної сили - 22.07.2021.

Суддя А.С.Сидоренко

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення22.07.2021
Оприлюднено28.07.2021
Номер документу98560664
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/339/20

Постанова від 19.10.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 23.09.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 06.09.2021

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 22.07.2021

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 14.07.2021

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Сидоренко А.С.

Ухвала від 17.08.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Ухвала від 21.07.2020

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Євсіков О.О.

Рішення від 12.06.2020

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

Ухвала від 21.04.2020

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Фесюра М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні