ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 серпня 2021 рокуЛьвівСправа № 460/7071/20 пров. № А/857/8269/21
Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі колегії суддів:
головуючого судді Шавеля Р.М.,
суддів Улицького В.З. та Кузьмича С.М.,
з участю секретаря судового засідання - Пославського Д.Б.,
а також сторін (їх представників):
від позивача - Величко О.М.;
від третьої особи - Троянчук Д.М.;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ПМК-5 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 28.01.2021р. в адміністративній справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ПМК-5 до Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської обл., третя особа без самостійних вимог на предмет спору Приватне акціонерне товариство Гощанський завод продтоварів , про визнання протиправним та скасування рішення органу місцевого самоврядування, зобов`язання надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель і споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (суддя суду І інстанції: Друзенко Н.В., час та місце ухвалення рішення суду І інстанції: 13 год. 04 хв. 28.01.2021р., м.Рівне; дата складання повного тексту рішення суду І інстанції: 08.02.2021р.),-
В С Т А Н О В И В:
25.09.2020р. позивач Товариство з обмеженою відповідальністю /ТзОВ/ ПМК-5 звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив:
визнати протиправним та скасувати рішення відповідача Гощанської селищної ради Гощансьнського району Рівненської обл. № 1608 від 30.07.2020р. Про розгляд клопотання ТзОВ ПМК-5 ;
зобов`язати Гощанську селищну раду Гощанського району Рівненської обл. на черговій сесії повторно розглянути заяву ТзОВ ПМК-5 № 19 від 19.06.2020р. про надання дозволу розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою: Рівненська обл., Гощанський район, смт.Гоща, вул.Рівненська, буд.19, під належним на праві власності нерухомим майном - трансформаторною підстанцією, враховуючи висновки суду, викладені в рішенні суду;
а також надати відповідний дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою: Рівненська обл., Гощанський район, смт.Гоща, вул.Рівненська, буд.19, під належним на праві власності нерухомим майном - трансформаторною підстанцією;
стягнути з Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської обл. за рахунок бюджетних асигнувань витрати зі сплати судового збору та витрати на правову допомогу в загальному розмірі 6000 грн. (а.с.1-5).
Ухвалою суду від 29.09.2020р. залучено до участі в справі у якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору Приватне акціонерне товариство /ПрАТ/ Гощанський завод продтоварів (а.с.83-86).
Рішенням Рівненського окружного адміністративного суду від 28.01.2021р. у задоволенні заявленого позову відмовлено (а.с.143-151).
Не погодившись з винесеним судовим рішенням, його оскаржив позивач ТзОВ ПМК-5 , який покликаючись на неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що в своїй сукупності призвело до невірного вирішення спору, просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою заявлений позов задовольнити (а.с.156-160).
Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує тим, що під час судового розгляду сторонами не здобуто доказів існування спору щодо права власності на трансформаторну підстанцію. Спір виник лише щодо бездіяльності власника земельної ділянки стосовно припинення права користування частиною земельної ділянки під об`єктом нерухомого майна, що належить позивачу, та передачі такого права на умовах оренди або власності до власника-позивача. Таке рішення жодним чином не порушує прав та майнових інтересів третьої особи, яка не є власником чи володільцем нерухомого майна, право користування земельною ділянкою під яким безпідставно надано третій особі.
У підтвердження відсутності такого спору покликається на рішення господарського суду Рівненської обл. по справі № 918/873/19 від 13.02.2020р., яке набрало законної сили 11.03.2020р.
Позивач неодноразово звертався до Гощанської селищної ради із заявами про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, на якій розташована будівля трансформаторної підстанції орієнтованою площею 0,009 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, у відповідності до ст.123, 124 Земельного кодексу /ЗК/ України. В заяві зазначалося, що позивачу на праві власності належить будівля трансформаторної підстанції за адресою: Рівненська обл., смт.Гоща, вул.Рівненська, 19. Також ПрАТ Гощанський завод продтоварів (користувач зазначеної земельної ділянки) відмовляється надати письмову згоду про відмову від земельної ділянки.
Гощанська селищна рада тричі відмовляла у таких заявах позивача, про що свідчать рішення № 1433 від 20.12.2019р., № 1540 від 03.04.2020р. та № 1608 від 30.07.2020р.; причиною таких відмов слугувала відсутність нотаріально завіреної згоди суміжного землекористувача ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що на праві власності належить ТОВ ПМК-5 .
Неподання ПрАТ Гощанський завод продтоварів заяви про відмову від права постійного користування земельною ділянкою не впливає на можливість реалізації ТзОВ ПМК-5 свого права користування землею під трансформаторною підстанцією. Чинне земельне та цивільне законодавство імперативно передбачає перехід права на земельну ділянку в разі набуття права власності на об`єкт нерухомості, що відображає принцип єдності юридичної долі земельної ділянки та розташованої на ній будівлі або споруди, який хоча безпосередньо і не закріплений у загальному вигляді в законі, тим не менш знаходить свій вияв у правилах ст.120 ЗК України, ст.377 ЦК України, інших положеннях законодавства.
Таким чином, особа, яка набула право власності на об`єкт нерухомості, розташований у межах земельної ділянки, якою користувався попередній власник нерухомого майна, набуває право вимагати оформлення на своє ім`я документів на користування земельною ділянкою на умовах і в обсязі, які були встановлені для попереднього землекористувача - власника об`єкта нерухомості або частиною земельної ділянки, яка необхідна для обслуговування нерухомості, розташованого на ній.
В разі подання клопотання про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою особою, яка набула право власності на господарські будівлі і споруди, на такій земельній ділянці, відповідно до ст.120 ЗК України нотаріально посвідчена письмова згода землекористувача на вилучення земельної ділянки чи її частини, необхідної для експлуатації та обслуговування набутих у власність господарських будівель і споруд, не вимагається, оскільки у цьому разі право постійного користування земельною ділянкою постійного землекористувача припиняється рішенням органу місцевого самоврядування відповідно до п. е ст.141 ЗК України у зв`язку із набуттям зацікавленою особою права власності на господарські будівлі і споруди, які розташовані на земельній ділянці.
Третьою особою ПрАТ Гощанський завод продтоварів скеровано до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, в якому останній вважає її необґрунтованою і такою, що не підлягає до задоволення. Наголошує на тому, що суд першої інстанції правильно застосував норми матеріального права та ухвалив законне і справедливе судове рішення (а.с.190-193).
Заслухавши суддю-доповідача по справі, представника позивача на підтримання поданої скарги, заперечення представника третьої особи, перевіривши матеріали справи та апеляційну скаргу в межах наведених у ній доводів, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення, з наступних підстав.
Як встановлено під час судового розгляду, позивач ТзОВ ПМК-5 є власником трансформаторної підстанції, яка знаходиться за адресою: Рівненська обл., Гощанський район, смт.Гоща, вул.Рівненська, буд.19, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, видане Виконавчим комітетом Гощанської селищної ради 02.08.2012р., та інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (а.с.7-12).
Вказана трансформаторна підстанція була отримана у власність позивача в результаті приватизації майна Гощанського ОП-5 Рівнеагроспецмонтаж .
Трансформаторна підстанція знаходиться на земельній ділянці, кадастровий номер 5621255100:01:001:0597, яка в жовтні 2018 року була передана у користування ПрАТ Гощанський завод продтоварів (а.с.19-44, 50-51).
Згідно відповіді Головного управління /ГУ/ Держгеокадастру у Рівненській області № ПІ-124/0-144/0/63-19 від 21.11.2019р. на підставі рішень Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської обл. № 177 від 09.02.2001р. та № 193 від 27.03.2001р. ВАТ Гощанський завод продтоварів видано державний акт на право постійного користування земельною ділянкою для обслуговування виробничої бази господарських, виробничих та адміністративних приміщень площею 2,22 га в смт.Гоща серії ІІ-РВ №002194 від 06.12.2001, який зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 121.
Згідно відомостей Державного земельного кадастру, 29.09.2016р. на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Управлінням Держгеокадастру у Гощанському районі було здійснено державну реєстрацію земельної ділянки для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості площею 2,2222 га, куди увійшла частина земельної ділянки під трансформаторною підстанцією, з кадастровим номером 5621255100:01:001:0597.
В подальшому, 03.10.2018р. Виконавчим комітетом Бабинської сільської ради Гощанського району Рівненської обл. здійснено державну реєстрацію права постійного користування вищезазначеною земельною ділянкою за ПрАТ Гощанський завод продтоварів у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно (а.с.17-18).
Рішенням господарського суду Рівненської обл. від 13.02.2020р. у справі № 918/873/19 відмовлено в задоволенні позову ТзОВ ПМК-5 до ПрАТ Гощанський завод продтоварів про визнання припиненим права постійного користування земельною ділянкою та скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою з тих підстав, що позивачем не доведено та не обґрунтовано наявність підстав для припинення ПрАТ Гощанський завод продтоварів права постійного користування земельною ділянкою. При цьому, господарський суд дійшов висновку про те, що набуття позивачем права власності на трансформаторну підстанцію не тягне за собою примусове припинення права відповідача на користування земельною ділянкою у судовому порядку (а.с.71-78).
Вказане судове рішення набрало законної сили 11.03.2020р.
Окрім цього, з`ясовано, що за відомостями Публічної кадастрової карти України земельна ділянка, кадастровий номер 5621255100:01:001:0597, на якій розміщена трансформаторна підстанція (адреса: смт.Гоща, вул.Рівненська, буд.19), має загальну площу 2,2222 га, належить до комунальної власності Гощанської селищної ради.
При цьому, речові права на вищевказану ділянку зареєстровані за ПрАТ Гощанський завод продтоварів (вид речового права - право постійного користування).
19.06.2020р. позивач ТзОВ ПМК-5 звернувся до Гощанського селищного голови із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,009 га, зазначаючи про те, що на даній ділянці (смт.Гоща, вул.Рівненська, 19) розташована будівля трансформаторної підстанції.
Також просило надати земельній ділянці, на котрій розташована дорога, по якій має здійснюватися доїзд до трансформаторної підстанції, статус земель загального користування шляхом вилучення в постійного землекористувача.
До заяви були додані копії виписки з ЄДР, свідоцтва про право власності на нерухоме майно, зареєстроване в електронному реєстрі 13.08.2012р., Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 25.09.2019р. та графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (а.с.59).
Рішенням Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської області № 1433 від 20.12.2019р. позивачу ТзОВ ПМК-5 відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га, в оренду для обслуговування трансформаторної підстанції по вул.Рівненська, 19 в смт.Гоща у зв`язку з відсутністю нотаріально завіреної згоди суміжного землекористувача ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що належить ТзОВ ПМК-5 , на праві власності (а.с.60).
У подальшому позивач ТзОВ ПМК-5 повторно звернулося до Гощанського селищного голови із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в постійне користування, орієнтовною площею 0,009 га, додатково зазначаючи про те, що 30.01.2020р. воно надіслало до ПрАТ Гощанський завод продтоварів заву про надання нотаріальної згоди на відчуження ділянки, відповіді на яку не отримало (а.с.61).
Рішенням Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської області № 1540 від 03.04.2020р. позивачу ТзОВ ПМК-5 відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га, в постійне користування для обслуговування трансформаторної підстанції по вул.Рівненська, 19 в смт.Гоща у зв`язку з відсутністю нотаріально завіреної згоди суміжного землекористувача ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що належить ТзОВ ПМК-5 на праві власності (а.с.62).
19.06.2020р. позивач ТзОВ ПМК-5 утретє звернувся до Гощанського селищного голови із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, орієнтовною площею 0,009 га, зазначаючи про те, що на даній ділянці (смт.Гоща, вул.Рівненська, 19) розташована будівля трансформаторної підстанції. В заяві зазначив про те, що письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально, не надається, так як сусідній землекористувач - ПрАТ Гощанський завод продтоварів відмовився таку згоду надати. При цьому заявник вказав, що відсутність письмової згоди землекористувача не є самостійною підставою для відмови у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою, за умови правомірності набуття права на оренду земельної ділянки (в даному випадку - це наявність об`єкту нерухомості, що належить ТзОВ ПМК-5 ) (а.с.63).
Рішенням Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської обл. № 1608 від 30.07.2020р. позивачу ТзОВ ПМК-5 відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га, в постійне користування для обслуговування трансформаторної підстанції по вул.Рівненська, 19 в смт.Гоща у зв`язку з відсутністю нотаріально завіреної згоди суміжного землекористувача ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що належить ТзОВ ПМК-5 на праві власності (а.с.66).
Вирішуючи наведений спір та відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що звертаючись до відповідача із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, позивач не надав нотаріально завіреної згоди третьої особи на вилучення із його землекористування відповідної частини земельної ділянки.
Звідси, відповідач Гощанська селищна рада не мала правових підстав для ухвалення за заявою ТзОВ ПМК-5 позитивного рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га, для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості за адресою: Рівненська обл., Гощанський район, смт.Гоща, вулиця Рівненська, буд.19.
Отже, спірне рішення Гощанської селищної ради № 1608 від 30.07.2020р. Про розгляд клопотання ТзОВ ПМК-5 відповідає вимогам закону, прийняте на підставі та в межах повноважень відповідного органу, а відтак не підлягає скасуванню в судовому порядку.
Окремо суд вказав на те, що між позивачем і третьою особою існує невирішений майновий спір, суть якого зводиться до того, що ТзОВ ПМК-5 вважає безпідставною державну реєстрацію права постійного користування земельною ділянкою за ТзОВ Гощанський завод продтоварів , в той же час ТзОВ Гощанський завод продтоварів вважає помилковою державну реєстрацію права власності на трансформаторну підстанцію за позивачем ТзОВ ПМК-5 , тому вирішення останнього перебуває поза межами юрисдикції адміністративного суду.
Наведені висновки суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення заявленого позову колегія суддів вважає такими, що відповідають фактичним обставинам справи і нормам чинного законодавства, з наступних причин.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України Про землеустрій (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з ч.1 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею (ч.2).
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом, місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу (ч.3).
Як слідує з положень ст.124 ЗК України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (ч.1).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч.2).
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч.3).
Відповідно до ст.134 ЗК України земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті (ч.1).
Не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Отже, надання відповідного дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є одним з етапів погодження і оформлення документів, які відповідно до вимог чинного законодавства є необхідними для прийняття компетентним органом рішення про набуття громадянами чи юридичними особами земельної ділянки у власність чи користування (оренду).
Отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає прийняття позитивного рішення про надання її у користування (оренду), оскільки процес передачі земельної ділянки є стадійним, зокрема, першою стадією якого є надання уповноваженим органом дозволу на розробку проекту землеустрою.
При цьому, ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Згідно фактичних обставин справи, позивач ТзОВ ПМК-5 набув 02.08.2012р. право власності на трансформаторну підстанцію, що знаходиться за адресою: Рівненська обл., Гощанський район, смт.Гоща, вул.Рівненська, буд.19, в результаті приватизації майна Гощанського ОП-5 Рівнеагроспецмонтаж .
Відповідно до цього земельна ділянка, на якій був розташований даний об`єкт приватизації, підлягала продажу державним органом приватизації у порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, а тому право власності чи користування не могло перейти до ТзОВ ПМК-5 в порядку, визначеними ч.ч.1 і 2 ст.120 ЗК України.
Земельна ділянка з кадастровим номером 5621255100:01:001:0597 загальною площею 2,2222 га зареєстрована 03.10.2018р. на праві постійного користування за ПрАТ Гощанський завод продтоварів .
При цьому, право постійного користування виникло у третьої особи ще 06.12.2001р. на підставі Державного акту на право постійного користування землею від 06.12.2001р., зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за № 121.
Наявний між позивачем і третьою особою спір щодо припинення права постійного користування та скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою вирішений господарським судом Рівненської обл. у справі № 918/873/19.
Зокрема, рішенням цього суду від 13.02.2020р. позов ТзОВ ПМК-5 до ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування та скасування державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою залишений без задоволення.
Таким чином, в судовому порядку підтверджена правомірність користування третьою особою спірною земельною ділянкою, а також законність державної реєстрації права користування на таку ділянку.
Перевірка правильності рішення відповідача № 1608 від 30.07.2020р. Про розгляд клопотання ТзОВ ПМК-5 однозначно торкається правильності набуття ПрАТ Гощанський завод продтоварів права на спірну земельну ділянку, тобто, правомірності виникнення права користування на неї.
Розглядуваний спір стосуватиметься майнових прав та інтересів ПрАТ Гощанський завод продтоварів , однак такий господарський спір вже вирішений судом, а відтак колегія суддів не убачає правових підстав для закриття провадження в адміністративній справі на підставі п.1 ч.1 ст.238 КАС України.
Окрім цього, правомірність та добросовісність дій та рішення Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської обл. щодо розпорядження земельною ділянкою не входила до предмету позову в господарській справі № 918/873/19, через що такі можуть бути перевіреними лише під час вирішення розглядуваного публічно-правового спору.
Розглядуваний спір стосується правомірності рішення Гощанської селищної ради Гощанського району Рівненської обл. № 1608 від 30.07.2020р. Про розгляд клопотання ТзОВ ПМК-5 , яким відмовлено у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га, в постійне користування для обслуговування трансформаторної підстанції по вул.Рівненська, 19 в смт.Гоща у зв`язку з відсутністю нотаріально завіреної згоди суміжного землекористувача ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що належить ТзОВ ПМК-5 на праві власності (а.с.66).
В аспекті вищеперерахованих обставин колегія суддів вважає, що відповідач діяв в межах наданих йому повноважень та у повній відповідності до вимог ЗК України.
Зокрема, розгляд заяви ТзОВ ПМК-5 передбачає врахування наявності згоди суміжного землекористувача ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування земельною ділянкою, на якій розташований об`єкт нерухомого майна, що належить ТзОВ ПМК-5 на праві власності.
Відповідно до ст.141 ЗК України визначені підстави припинення права користування земельною ділянкою, серед яких є добровільна відмова від права користування земельною ділянкою (п. а ); вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом (п. б ); набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці (п. е ).
За наведених підстав припинення права користування земельною ділянкою проводиться в загальному порядку, без застосування судової процедури.
Водночас, згідно приписів ст.143 ЗК України не передбачено такої підстави для примусового припинення права користування земельною ділянкою, що здійснюється виключно в судовому порядку, як набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці.
Отже, набуття позивачем права власності на трансформаторну підстанцію не тягне за собою примусове припинення права відповідача на користування земельною ділянкою в примусовому порядку.
Отже, за відсутності нотаріально завіреної згоди суміжного землекористувача ПрАТ Гощанський завод продтоварів про припинення права постійного користування земельною ділянкою у відповідача не було правових підстав для задоволення заяви ТзОВ ПМК-5 щодо надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 0,009 га, в оренду для обслуговування трансформаторної підстанції по вул.Рівненська, 19 в смт.Гоща.
Таким чином, по причині невідповідності місця розташування спірної земельної ділянки вимогам ЗК України, відповідач обґрунтовано та правомірно відмовив у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду.
В частині решти доводів апеляційної скарги колегія суддів враховує, що всі конкретні, доречні та важливі доводи позивача, наведені в позовній заяві, були перевірені та проаналізовані судом першої інстанції, та їм було надано належну правову оцінку.
Право на вмотивованість судового рішення є складовою права на справедливий суд, гарантованого ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Як неодноразово вказував ЄСПЛ, право на вмотивованість судового рішення сягає своїм корінням більш загального принципу, втіленого у Конвенції, який захищає особу від сваволі; рішення національного суду повинно містити мотиви, які достатні для того, щоб відповісти на істотні аспекти доводів сторони (рішення у справі Руїз Торія проти Іспанії , параграфи 29 - 30). Це право не вимагає детальної відповіді на кожен аргумент, використаний стороною; більше того, воно дозволяє судам вищих інстанцій просто підтримати мотиви, наведені судами нижчих інстанцій, без того, щоб повторювати їх.
У рішенні Петриченко проти України (параграф 13) ЄСПЛ вказував на те, що національні суди не надали достатнього обґрунтування своїх рішень, та не розглянули відповідні доводи заявника, навіть коли ці доводи були конкретними, доречними та важливими.
Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості у рамках відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.
Враховуючи наведене, суд апеляційної інстанції не встановив неправильного застосування норм матеріального права, неповноти дослідження обставин справи, невідповідності висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, порушень норм процесуального права при ухваленні судового рішення і погоджується з висновками суду першої інстанції у справі, якими вимоги позивача залишені без задоволення.
Оцінюючи в сукупності обставини справи та враховуючи вищенаведені положення законодавства, колегія суддів приходить до переконання про те, що заявлений позов є безпідставним та необґрунтованим, через що не підлягає до задоволення.
Також в порядку ст.139 КАС України понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги належить покласти на апелянта ТзОВ ПМК-5 .
З огляду на викладене, суд першої інстанції правильно і повно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків рішення суду, а тому підстав для його скасування колегія суддів не вбачає і вважає, що апеляційну скаргу на нього слід залишити без задоволення.
Керуючись ст.139, ч.3 ст.243, ст.310, п.1 ч.1 ст.315, ст.316, ч.1 ст.321, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ПМК-5 на рішення Рівненського окружного адміністративного суду від 28.01.2021р. в адміністративній справі № 460/7071/20 залишити без задоволення, а вказане рішення суду - без змін.
Понесені судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на апелянта Товариство з обмеженою відповідальністю ПМК-5 .
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена у касаційному порядку шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції протягом тридцяти днів з дня проголошення судового рішення; у випадку оголошення судом апеляційної інстанції лише вступної та резолютивної частини судового рішення зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Р. М. Шавель судді В. З. Улицький С. М. Кузьмич Дата складення повного тексту судового рішення: 11.08.2021р.
Суд | Восьмий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2021 |
Оприлюднено | 16.08.2021 |
Номер документу | 98943492 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Шавель Руслан Миронович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні